En vergeet de pensioen opbouw ook niet, die is ook meer waard als je gaat sparen. Daarom doe ik het ook al aantal jaren. Meer rendement op de lange termijn.
Ik heb het uitgebreid onderzocht, maar ik kan bijvoorbeeld 187 uur kopen, op basis van uurloon op dat moment. Maar de pensioenopbouw staat daar los van, dus als ik die uren ga opnemen in de toekomst, krijg ik daar wel pensioeninleg over. Dat gaat bij CAO Rijk (ABP) om flinke bedragen. Tevens kan ik 64 aan IKB uren sparen, 36 uur aan compensatie en 36 uur aan overwerk, dus maximaal 323 uren per jaar.
Tevens zit het niet in box 3, dus geen VRH. En hoe vroeger je begint, hoe meer rendement je kan maken door treden omhoog te gaan en CAO verhogingen. Het levert over het algemeen meer op dan een spaarrekening, maar minder dan beleggen, alleen is het wel een stuk veiliger. Tevens verlaag je door bijvoorbeeld uren te kopen, je box 1 inkomen. Een lager box 1 inkomen kan ervoor zorgen dat je meer kinderopvangtoeslag krijgt, of eventuele andere toeslagen, maar ook dat je een lagere drempel hebt om medische kosten af te trekken.
Zo heb ik dit jaar 6.000 aan tandartskosten. Door maximaal uren te kopen, en maximaal pensioen in te leggen is mijn box 1 inkomen met zo'n 25K omlaag gegaan, waardoor ik een stuk meer van die tandartskosten terugkrijg.
Het is dus zeker geen sigaar uit eigen doos als je goed omgaat met verlofsparen en het gehele plaatje bekijkt
Niet als je maximaal pensioen gaat inleggen in die jaren. En je kan bijvoorbeeld ook midden 2025 laten ingaan, en dan 2 jaar opnemen. Dan valt het in 2025, 2026, maar ook deels in 2027. Als je de rest van 2027 niet werkt, dan is je box 1 inkomen voor dat jaar een stuk lager dan al je jaren voor je pensioen, en dan valt de hoeveelheid belasting ook weer mee. Het is niet verplicht om per jaar op te nemen.
Daarnaast kan je in die jaren dat je verlof opneemt, ook weer verlof kopen, want je bent nog gewoon in dienst. Daarmee gaat box 1 inkomen ook omlaag.
[
Voor 78% gewijzigd door
Zenix op 15-10-2024 11:33
]