Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:13

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Toch eens even hier meningen polsen..

Ik werk al een jaar of 13 bij een academische instelling en die heeft een vakantie/vrije uren registratie systeem. In overeenstemming met mijn LG heb ik een 40urige werkweek, al zijn onze contracten 36 uur. Heel veel mensen deden/doen dit zo, zodat je meer substantiele vrije dagen kan opnemen (itt een vaste vrije middag per week). Nu komt het daar meestal niet van, maar het is lekker om die mogelijkheid tot vrije dagen achter de hand te houden.

Na 13 jaar heb ik zo ~750 uuur verzameld (zo'n 20 weken dus)

Nu komt er een CAO verandering aan dat je ook andere dingen kan met die vrije uren, maar wil men wel een totale reset doen van alles wat opgebouwd is. Met als reden 'het registratie systeem paste niet alle regels goed toe en nu weten we eigenlijk de officiele stand niet meer'. Als doekje mogen we 2 weken meenemen (72 uur).

Dit zou plaats vinden op 31/12/2024 en wordt dus nu meegedeeld. Hoofdreden van de maatregel is dat zoveel mensen een stuwmeer hebben dat als dit uitbetaald zou moeten worden we failliet zouden zijn (overdreven, maar wel echt een significantie financiele strop die een aantal factoren van de totale begroting zijn)

Ik ben het daar niet zo maar mee eens. Tuurlijk snap ik dat ik die 20 weken niet zo maar kan opnemen en met al mijn thuiswerk vrijheid is het prima om daar wat van in te leveren, maar 90% zo maar weggooien gaat me wel wat te ver.

Ik hou er niet van op mijn strepen te staan, maar dit voelt te onrechtvaardig. Kan men zich zo maar verschuilen achter een 'niet correct funcionerend registratiesysteem' ? Ik kan natuurlijk vragen of ze dan eens met de hand vanaf de afgelopen 13 jaar het GOED berekenen, maar voel wel aan dat dat niet mogelijk/realistisch is.

Ik heb gevraagd of er te kijken is naar wat maatwerk en wil hier wat peilen hoe stevig ik sta om daar wat harder op aan te dringen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:21
Ik zou eens uitzoeken hoe lang je je tvt uren mee mag nemen. Ik kom vooral dit soort teksten tegen
Sommige werknemers geven de voorkeur aan extra betaling voor overuren, terwijl anderen de flexibiliteit van TVT-uren waarderen om extra vrije tijd te hebben. Hoe lang mag je TVT-uren meenemen? Tot een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd. Kortom: vóór 1 juli van het opvolgende kalenderjaar.
De basis van TVT-uren

De kern van tijd-voor-tijd uren ligt in de balans tussen werk en privé. Wanneer werknemers overwerken, bouwen ze een saldo aan uren op dat ze later kunnen gebruiken. Dit systeem vereist een nauwkeurige administratie en een duidelijk beleid om te waarborgen dat zowel de belangen van de werknemer als die van de werkgever beschermd zijn.
TVT-uren: wettelijke kaders en regelingen

De basis voor de regeling van TVT-uren is te vinden in de Arbeidstijdenwet (ATW) en de Wet arbeid en zorg (Wazo). Deze wetten stellen de maximale werktijden vast en reguleren de rusttijden voor werknemers, evenals de mogelijkheden voor het opnemen van verschillende vormen van verlof.

Binnen dit wettelijke kader hebben werkgevers en werknemers de ruimte om onderling afspraken te maken over het opsparen en opnemen van TVT-uren, zolang deze afspraken maar binnen de grenzen van de wet blijven.

De werknemer heeft in beginsel de vrijheid om te beslissen wanneer hij zijn tijd-voor-tijd (TVT) uren gebruikt, maar hier zijn wel regels aan verbonden. Volgens de wet moeten deze uren uiterlijk zes maanden na het afronden van de periode waarin ze zijn opgebouwd, opgenomen worden.

Neem bijvoorbeeld een situatie waarin een medewerker op 31 december 50 overuren heeft verzameld. Deze uren dienen vóór 1 juli het volgende jaar opgenomen te worden. Mocht dit niet haalbaar zijn, dan dienen de overuren in geld uitgekeerd te worden.

Het is mogelijk dat in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) specifieke afspraken staan die hiervan afwijken. Het is daarom belangrijk om de cao te raadplegen en werknemers hierop attent te maken.

[ Voor 67% gewijzigd door LordSinclair op 09-10-2024 14:07 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Als jij vindt dat je recht hebt op die 20 weken opgebouwde uren en je kunt dit onderbouwen met stukken zoals een uitdraai uit het systeem dan kun je deze uren ook zeker opeisen ja, en zou het op z’n zachtst gezegd zonde zijn deze uren in te leveren.

Maar aangezien je zegt dat je het niet onredelijk vindt wat in te leveren, is dat omdat je ook weet dat het huidige urenregistratiesysteem niet deugt? Zo ja, kun je dan zelf niet een aanzet maken om te kijken wat het werkelijke gat is tussen die 20 weken en voorgestelde 72u?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:04
Weet je zeker dat je die uren gewoon zo onbeperkt kon meenemen, voor zo'n 13 jaar dus in jouw geval? Als dat zo is, dan is dat natuurlijk wel gewoon een gigantisch zelf gecreëerd probleem van je bedrijf. Maar voor zover ik weet, is dit meestal juist dichtgetimmerd en moet je extra uren het jaar erop voor 1 juli opmaken. En dat is precies voor deze situatie zoals hier geschetst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Er wordt inderdaad gesproken dat je de wettelijke (= vakantieuren) niet onbeperkt mee kan nemen, maar de boven contract uren lijkt men niet zo zeker want daar komt geen helder antwoord op en kan ik zelf ook niet vinden.

Ik mag toch verwachten dat zo'n grote instelling een registratiesysteem zo inricht dat de CAO/wettelijke regels daarin verwerkt worden? Anders heeft het totaal geen zin om zo'n systeem te gebruiken als het altijd een (grove) overschatting van de werkelijkheid is.

Ik zou als tussenstap kunnen kijken hoeveel tvt ik in 2024 'over' heb en die dan officieel laten overzetten; zal ook al meer dan 2 weken zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door superduper op 09-10-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het opsparen van vrije uren is wel funnest in de meeste gevallen. Die kan je haast nooit meer opnemen zonder maanden uit de running te zijn (ala een sabbatical). Ten eerste, de wettelijke vakantiedagen zijn slechts een half jaar mee te nemen.
https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen
Niet opgenomen wettelijke vakantiedagen vervallen na half jaar
Wettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, vervallen een half jaar na het kalenderjaar waarin u ze heeft opgebouwd. Vakantiedagen die u bijvoorbeeld in 2021 heeft opgebouwd, vervallen op 1 juli 2022. Bij cao of schriftelijke overeenkomst kan een ruimere vervaltermijn zijn overeengekomen.
Bovenwettelijke vakantiedagen vervallen na 5 jaar (5 jaar na het kalenderjaar van de opbouw van uw vakantiedagen).

Je kan er in een CAO ook van afwijken met de houdbaarheid, maar dan is er (hopelijk) ook meer vastgelegd wat er moet gebeuren als de werkgever het systeem op de schop neemt (in een collectieve actie).

-- edit
Overuren zijn volledig onderworpen aan de afspraken die gemaakt zijn tussen de werknemer en de werkgever (of eventueel de CAO). Daar zegt de wetgever eigenlijk niets over. Je zou het echter wel kunnen zien als bovenwettelijke vakantie dagen als dit een tijd-voor-tijd concept is.

[ Voor 11% gewijzigd door Qwerty-273 op 09-10-2024 14:16 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:19

Patriot

Fulltime #whatpulsert

superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:09:
Er wordt inderdaad gesproken dat je de wettelijke (= vakantieuren) niet onbeperkt mee kan nemen, maar de boven contract uren lijkt men niet zo zeker want daar komt geen helder antwoord op en kan ik zelf ook niet vinden.
Je kunt ook gewoon een tegenvoorstel doen en kijken of er te onderhandelen valt. Of je juridisch gezien recht hebt op die uren is op basis van de informatie die je nu levert moeilijk te zeggen. Dat is afhankelijk van allerlei afspraken die gemaakt (kunnen) zijn. Als je een tegenvoorstel doet, komen zij misschien ook wel met argumenten en dan kun je verder.
Ik mag toch verwachten dat zo'n grote instelling een registratiesysteem zo inricht dat de CAO/wettelijke regels daarin verwerkt worden? Anders heeft het totaal geen zin om zo'n systeem te gebruiken als het altijd een (grove) overschatting van de werkelijkheid is.
Als jou consequent is laten weten dat je die buffer hebt opgebouwd, dan verwacht ik dat je daar wel bepaalde verworven rechten uit kunt afleiden. Over dat soort rechten moet je vaak je gelijk halen bij de rechter, of je dat het waard is is ook iets om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 12:04
superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:09:

Volgens mij is het vrij standaard dat bovenwettelijke uren 5 jaar kunnen worden meegenomen. Ik zou je contract er eens op nalezen. Maar inderdaad, het is niet onredelijk om te verwachten dat het registratie systeem hier mee werkt...

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:00:
Ik hou er niet van op mijn strepen te staan, maar dit voelt te onrechtvaardig. Kan men zich zo maar verschuilen achter een 'niet correct funcionerend registratiesysteem' ? Ik kan natuurlijk vragen of ze dan eens met de hand vanaf de afgelopen 13 jaar het GOED berekenen, maar voel wel aan dat dat niet mogelijk/realistisch is.

Ik heb gevraagd of er te kijken is naar wat maatwerk en wil hier wat peilen hoe stevig ik sta om daar wat harder op aan te dringen.
Ik zou toch wel op je strepen gaan staan...

Je hebt een half jaarsalaris te goed en die willen ze even laten verdwijnen....

Neem een advocaat in de hand, en maak hier werk van, dit mag echt niet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
jugger naut schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Volgens mij is het vrij standaard dat bovenwettelijke uren 5 jaar kunnen worden meegenomen. Ik zou je contract er eens op nalezen. Maar inderdaad, het is niet onredelijk om te verwachten dat het registratie systeem hier mee werkt...
Wij hebben geen contract, maar een 'aanstelling' volgens CAO (en dat is een landelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Hooglander1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Dit wil ik totaal vermijden. Ik heb ontzettend veel vrijheid en dat wil ik niet kwijt door alles op scherp te zetten. Ik zoek hier wat onderbouwing hoe stevig ik sta als ik om maatwerk vraag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Sorry voor de botheid, maar waarom zo geheimzinnig doen over onder welke cao je valt, terwijl je vraagt naar je wettelijke rechten? Die hangen 1-op-1 met elkaar samen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Academicus hier. Toen ik nog op het Erasmus MC werkte (2001-2007) moesten we als afdeling een financiele reservering hebben om half de vakantiedagen uit te kunnen betalen. Dat kon natuurlijk niet, maar was bedoeld om af te dwingen dat er geen stuwmeren van vrije dagen zouden overblijven.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de academische instelling van de TS nu 20 jaar later nog steeds niets heeft gedaan aan stuwmeren van vakantiedagen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:19:
Academicus hier. Toen ik nog op het Erasmus MC werkte (2001-2007) moesten we als afdeling een financiele reservering hebben om half de vakantiedagen uit te kunnen betalen. Dat kon natuurlijk niet, maar was bedoeld om af te dwingen dat er geen stuwmeren van vrije dagen zouden overblijven.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de academische instelling van de TS nu 20 jaar later nog steeds niets heeft gedaan aan stuwmeren van vakantiedagen.
Is bekend A ;) We kennen elkaar van DGK. Die reservering moet er bij ons ook zijn en telt op het moment 39 jaarsalarissen voor alleen onze afdeling al... En dat past niet en daar wordt dus nu hard op ingegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
naitsoezn schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:16:
Sorry voor de botheid, maar waarom zo geheimzinnig doen over onder welke cao je valt, terwijl je vraagt naar je wettelijke rechten? Die hangen 1-op-1 met elkaar samen.
NFU CAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:21:
Is bekend A ;) We kennen elkaar van DGK. Die reservering moet er bij ons ook zijn en telt op het moment 39 jaarsalarissen voor alleen onze afdeling al... En dat past niet en daar wordt dus nu hard op ingegrepen.
Kwartje valt nu pas, multitasking (badly) ;)

Wij hebben toendertijd mensen op "gedwongen" verlof gestuurd om vakantiedagen op te maken, en hebben gelimiteerd wat er meegenomen kon worden. Heb ik nu ook, ik heb 30 vakantiedagen en mag er max 5 meenemen naar het volgende jaar.

Het probleem zit in de bestaande stuwmeren. In principe zou ik zeggen: opnemen of uitbetalen. Je kunt discussieren over een compromis.

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 09-10-2024 14:30 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 22:23
Ik zou de rest van het jaar vrijnemen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 23:17
FredvZ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:27:
Ik zou de rest van het jaar vrijnemen.
Same, mij had je daar niet meer gezien totdat de weken op zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:19

Rannasha

Does not compute.

Artikel 18.2 gaat over "balansverlof" wat (o.a.) bestaat uit uren verlof die je spaart door meer te werken dan waar je voor gecontracteerd bent. Dit is hier dus van toepassing.

De CAO vermeldt ook expliciet dat balansverlof niet verjaart. Dit in tegenstelling tot bovenwettelijk verlof, waarvoor de CAO de gangbare verjaringstermijn van 5 jaar gebruikt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:07
in het cao akkoord nfu per 1-4-24 staat de volgende tekst:
Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
Balansverlof

Iedere medewerker kan sparen voor balansverlof. Dit houdt in dat de medewerker tijd kan sparen
tot aan het fiscaal toegestane maximum van 100 x de arbeidsduur per week, om – in alle fasen
van de loopbaan – tijdelijk minder of niet te werken met als doel een betere werk- en privébalans.
Medewerkers kunnen binnen de fiscale grenzen het balansverlof sparen vanuit:
- de eindejaarsuitkering,
- vakantiegeld,
- bovenwettelijke vakantie-uren,
- meeruren per einde kalenderjaar en
- overuren.
Medewerkers kunnen bestaande verlofuren (opgebouwd voor 1 januari 2024) voor 31 december
2024 onderbrengen in het Balansverlof.
Verlofuren die zijn ondergebracht in het Balansverlof kunnen niet verjaren.
Het Balansverlof kan alleen in tijd worden opgenomen. Opname van verlof gebeurt in goed
overleg. Bij opname van meer dan drie weken Balansverlof dient de medewerker ten minste 3
maanden voor de gewenste ingangsdatum een schriftelijk verzoek in. In andere gevallen geldt
een redelijke termijn.
kijk eens in hoeverre dit van toepassing is, vooral omdat je eerder opgebouwde uren hierin kunt onderbrengen

edit: @Rannasha zelfde idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Nopheros schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Same, mij had je daar niet meer gezien totdat de weken op zijn.
Dat is een mooie primaire gedachte, maar opnemen > 2 weken moet in overleg en als het werk het toelaat. En dat past zo maar niet...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Dit wil ik totaal vermijden. Ik heb ontzettend veel vrijheid en dat wil ik niet kwijt door alles op scherp te zetten. Ik zoek hier wat onderbouwing hoe stevig ik sta als ik om maatwerk vraag.
Als je dat totaal wil vermijden, dan zul je moeten dansen naar wat je werkgever doet... En is deze vraag eigenlijk compleet zinloos.

Je hebt juridisch recht op alles. Of uitbetalen, of opnemen, voor de toekomst kan men dat limiteren, maar wat nu staat is niet zomaar af te pakken.

Dus daarom: zoek extern advies, wil je dat niet, kun je kijken hoe hard je kan drukken zonder dingen stuk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:32:
Dat is een mooie primaire gedachte, maar opnemen > 2 weken moet in overleg en als het werk het toelaat. En dat past zo maar niet...
Dan moeten ze maatregelen nemen om het mogelijk te maken. Anders is het te makkelijk voor leidinggevenden om verlofaanvragen af te wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:53
Je zou nog kunnen proberen of de vakbond hier een mening over heeft. Ook als je geen lid bent heeft het zin ze te benaderen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 09:01

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Maar wat dacht de TSer dan?
Waarom heb je zo lang mee gewacht?
Dacht je / hoopte je toch op een uitbetaling ? of hoe zit dat

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:25
Noob_Saibot schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:37:
Heb je het topic gelezen?
TS komt er nu mee omda er een wijziging in beleid komt met daarin een bepaling die nadelig is voor zijn opgespaarde verlof.
Aangezien er eerder door werkgever nooit actief is omgegaan met stuwmeren van van verlof was er ook geen noodzaak om dit op te nemen of te laten compenseren.

Nu door nieuwe CAO verdwijnt er een aanzienlijk deel vna opgebouwd verlof door het putje met en minimale compensatieregeling.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
[...]

Vrij dagen opnemen is wettelijk geregeld en mag in principe niet afgekeurd worden door de werkgever behalve in zwaar wegende bedrijfsbelangen.

Nu valt daar met 20 weken natuurlijk wel wat voor te zeggen maar bijv. 3 weken vakantie willen opnemen en je werkgever zegt vervolgens 'het is wel druk op moment dus ik keur de aanvraag af' is niet volgens de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Noob_Saibot schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:37:
Vroegah kon dat. Mijn vader ging anderhalf jaar voor zijn VUT al op vakantie, vanwege zijn stuwmeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
gambieter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

Vroegah kon dat. Mijn vader ging anderhalf jaar voor zijn VUT al op vakantie, vanwege zijn stuwmeer...
Bij gemeentes kun je vaak ook prima meerdere maanden vakantie opsparen en dan de hele zomer vrij nemen, of een half jaar eerder met pensioen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 09-10-2024 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Eric H schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:41:
Nu door nieuwe CAO verdwijnt er een aanzienlijk deel vna opgebouwd verlof door het putje met en minimale compensatieregeling.
Zo te lezen in het gequote CAO akkoord is het juist niet vanwege de nieuwe CAO. Het is vanwege de werkgever die een puinhoop heeft kwa registratie en het dan maar in de afval container zet en stelt om het op 2 weken te zetten. De CAO zet het nu in een balansverlof (max 100x arbeidsduur per week) met onbeperkte houdbaarheid.
Medewerkers kunnen bestaande verlofuren (opgebouwd voor 1 januari 2024) voor 31 december 2024 onderbrengen in het Balansverlof. Verlofuren die zijn ondergebracht in het Balansverlof kunnen niet verjaren.
Balansverlof zou dan dus maximaal 36x100 = 3600 uren mogen zijn. Met 750 uur zit je daar nog ruim onder.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26

Herman

FP ProMod
Volgens mij zou je (of je werkgever) een overzichtje moeten maken waarin a) de wettelijke vakantiedagen, b) de bovenwettelijke vakantiedagen en c) de overuren worden bijgehouden. Lastigheid is de afboeking van de reeds opgenomen vakantiedagen. Welke van bovengenoemde 3 groepen wordt als eerste afgeboekt? ... Een hele administratie, maar dit lijkt me wel nodig omdat elk van deze 3 groepen een andere vervaltermijn heeft. Vervolgens kun je nazien waar je écht nog recht op hebt. Dan is het voor jou persoonlijk de afweging of je het waard vind om hiervoor je recht te halen.

Overigens het argument dat het uitbetalen van de vakantiedagen tot een financiële strop zou kunnen leiden en zorgen voor rode cijfers lijkt mij nonsens. Als het goed is, dan is in de jaarcijfers ieder jaar al rekening gehouden met een voorziening van de openstaande vakantieuren. Deze flush / sanering zou dan leiden tot een enorme bate bij de organisatie / instelling.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Zo te lezen in het gequote CAO akkoord is het juist niet vanwege de nieuwe CAO. Het is vanwege de werkgever die een puinhoop heeft kwa registratie en het dan maar in de afval container zet en stelt om het op 2 weken te zetten. De CAO zet het nu in een balansverlof (max 100x arbeidsduur per week) met onbeperkte houdbaarheid.

[...]

Balansverlof zou dan dus maximaal 36x100 = 3600 uren mogen zijn. Met 750 uur zit je daar nog ruim onder.
Probleem is dat er een optie is om balansverlof uit te betalen, en dat past met alle stuwmeren niet in de begroting. Vandaar deze noodgreep.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 16:50
Echt schrikbarend zou ik zeggen! 1 personeelslid en je hebt als werkgever 20 weken aan uren als lening lopen bij je werknemer die je nog moet uitbetalen of vergoeden (lees zonder tegenprestatie in tijd weg moet laten tikken). De tegenprestatie is al geleverd natuurlijk.

Maar vergeet niet dat het te reserveren bedrag steeds hoger moet worden omdat iedere nieuwe CAO de waarde van 1 uur weer hoger wordt. Dus er is gewerkt voor loonwaarde 1,- euro zoveel jaar geleden en als werkgever moet je een reservering doen naar de salaris/uren waarde van nu, zeg 1,75 per uur. Geen gunstige ruil lijkt mij. Dat dit kan en mag daar schrik ik echt van. Je werkgever heeft hiermee een ondraaglijke schuldenlast. Wat je zelf al zegt: de werkgever zou vermoedelijk failliet er aan gaan als alle uren uitbetaald moeten worden. Dat betekent onder de streep dat je werkgever dus in principe al jaren failliet is en nu jullie veel meer uren op de pof laat werken.

Lees: als het bedrijf echt failliet gaat zijn al je uren weg! Iets om zelf ook even bij stil te staan. Misschien is dat vanaf werkgevers zijde nu ook het beste om te doen. Failissement aanvragen en met een frisse CAO zonder uren schuld opnieuw starten. Kijken of de werknemers zich weer als kikkers in een pan op laten warmen.

Ik zie 2 kanten: een werkgever die nooit actief heeft ingegrepen en een werknemer die hier zo aan gewend is dat die hier zelf ook nooit over nagedacht heeft.

Mijn advies aan alle werknemers bij jullie is om de uren per direct allemaal op te eisen en uit te laten betalen, dan lost het probleem zich vanzelf op (door een failissement)

[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 09-10-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:55

TheDudez

Usenet stofzuiger!

jugger naut schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Ligt ook aan de CAO. Ik kan er 80 opsparen per jaar en die mag ik tot de eeuwigheid bewaren. En dat ga ik dus ook doen zodat ik eerder met pensioen kan.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Dank allen, heb al veel meer info. De 5 jaars houdbaarheid van TvT is nuttig en in combinatie met de 0.5 jaar verloop van vakantie kan ik eens een berekening maken van de afgelopen 5 jaar en die voorleggen als tegenvoorstel.

Ik heb hiermee voldoende. Ik en anderen gaan het echt niet op de spits drijven, daar heeft de WG ook echt wel andere maatregelen voor (zoals uitbetalen is nu geen recht tenzij uitdrukkelijke overmacht) dus adviezen om er vol tegenin te gaan staan niet op mijn agenda. Ik wil er gewoon op een redelijke tussenweg uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 14:27
ucsdcom schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:22:
Echt schrikbarend zou ik zeggen! 1 personeelslid en je hebt als werkgever 20 weken aan uren als lening lopen bij je werknemer die je nog moet uitbetalen of vergoeden (lees zonder tegenprestatie in tijd weg moet laten tikken). De tegenprestatie is al geleverd natuurlijk.

Maar vergeet niet dat het te reserveren bedrag steeds hoger moet worden omdat iedere nieuwe CAO de waarde van 1 uur weer hoger wordt. Dus er is gewerkt voor loonwaarde 1,- euro zoveel jaar geleden en als werkgever moet je een reservering doen naar de salaris/uren waarde van nu, zeg 1,75 per uur. Geen gunstige ruil lijkt mij. Dat dit kan en mag daar schrik ik echt van. Je werkgever heeft hiermee een ondraaglijke schuldenlast. Wat je zelf al zegt: de werkgever zou vermoedelijk failliet er aan gaan als alle uren uitbetaald moeten worden. Dat betekent onder de streep dat je werkgever dus in principe al jaren failliet is en nu jullie veel meer uren op de pof laat werken.

Lees: als het bedrijf echt failliet gaat zijn al je uren weg! Iets om zelf ook even bij stil te staan. Misschien is dat vanaf werkgevers zijde nu ook het beste om te doen. Failissement aanvragen en met een frisse CAO zonder uren schuld opnieuw starten. Kijken of de werknemers zich weer als kikkers in een pan op laten warmen.

Ik zie 2 kanten: een werkgever die nooit actief heeft ingegrepen en een werknemer die hier zo aan gewend is dat die hier zelf ook nooit over nagedacht heeft.

Mijn advies aan alle werknemers bij jullie is om de uren per direct allemaal op te eisen en uit te laten betalen, dan lost het probleem zich vanzelf op (door een failissement)
Niet helemaal waar.
Zelf meegemaakt door faillissement van 800 uur te goed verlof 600 in het putje, maar het UVW keert wel de wettelijke vakantie uren uit ca 220 weet het niet meer precies bedrijf was 2016 (Imtech)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 16:50
pletter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:30:
[...]
Niet helemaal waar.
Zelf meegemaakt door faillissement van 800 uur te goed verlof 600 in het putje, maar het UVW keert wel de wettelijke vakantie uren uit ca 220 weet het niet meer precies bedrijf was 2016 (Imtech)
Precies: wettelijke vakantieuren.

Maar waar dit over gaat is iets anders. Dit zijn geen wettelijke vakantieuren die blijven staan, maar eigenlijk een stuwmeer aan overuren. De vakantieuren vervallen als je deze niet opneemt, dus die kunnen het niet zijn.

Het UWV neemt alleen verantwoordelijkheid over over de wettelijke uren. Overuren, spaar uren of hoe ze ook genoemd worden (uren die je jaren mee mag nemen bij je werkgever) die vervallen echter bij een failissement.

[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 09-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 14:27
@ucsdcom sorry je hebt gelijk alleen we wettelijke worden betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:21
Het laat aan de andere kant ook weer zien hoe kwetsbaar je kunt zijn als werkgever als je ook dit soort dingen niet goed regelt. Gigantisch veel uren voor werknemers op de balans kunnen niet altijd goed uitpakken en zelfs tot faillissement lijden.

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Kan je niet aansturen op spreiding? Het is onwenselijk c.q. onmogelijk alles in 1x op te nemen of uit te laten betalen, maar verspreid over een langere periode moet het te doen zijn? Bijvoorbeeld ieder jaar 10% uitbetaald en 10% extra opnemen zodat je over een periode van bijvoorbeeld 2 of 3 jaar afbouwd.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
SgtElPotato schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:39:
Het laat aan de andere kant ook weer zien hoe kwetsbaar je kunt zijn als werkgever als je ook dit soort dingen niet goed regelt. Gigantisch veel uren voor werknemers op de balans kunnen niet altijd goed uitpakken en zelfs tot faillissement lijden.
Zeker over 13 jaar lang, waarbij een uur van 13 jaar toch echt veel goedkoper was dan een uur nu. Het mooie is dat het een academische instelling is, dus je toch wel behoorlijk wat mag verwachten qua IQ. Vraag mij af of hier niet een stukje bij de medezeggenschapsraad hoort te liggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Een stuwmeer en zonder 'goedkeuring' niet meer dan 3 weken vrij kunnen nemen heeft een collega een keer creatief opgelost; 3 weken minus 1 dag verlof, 1 dag mail weglezen, 3 weken minus 1 dag verlof, 1 dag mail weglezen, etc tot de uren op waren.

Waren ze alsnog geen fan van, maar voldeed volledig aan hun eigen regels.

Zelf heb ik dit jaar ook nog ~250u op te maken of uit te laten betalen :+

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• edie
  • Nu online
Tegenvoorstel: het komende jaar ga je elke week 1 dag opnemen van je overuren. Over het hele jaar genomen zijn dit dan 416 uren. Dan zijn er nog 334 uren over, die je nu alvast inplant voor 4 x 3 weken (bijv. in maart, juni, september, december). Kom je eigenlijk 2 uren tekort, maar natuurlijk krijg je er volgend jaar weer uren bij.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:38

Roozzz

Plus ultra

gambieter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Wij hebben toendertijd mensen op "gedwongen" verlof gestuurd om vakantiedagen op te maken, en hebben gelimiteerd wat er meegenomen kon worden. [...]

Het probleem zit in de bestaande stuwmeren. In principe zou ik zeggen: opnemen of uitbetalen. Je kunt discussieren over een compromis.
Idem hier. Diverse oudere collega's hebben een paar jaar terug afspraken om de stuwmeren af te bouwen. Volgens mij kon men een beperkt deel laten uitbetalen en heeft men de rest opgemaakt met vakanties van 3 tot 6 maanden verspreid over 2 jaar. Of juist door een dag minder in te gaan werken voor deze periode. In overleg is toen een planning bepaald om continuïteit te borgen. Wat overbleef van het stuwmeer na datum X+2 jaar is vervallen. Daar zijn toen heel specifiek afspraken over gemaakt met de betreffende collega's en de OR. Deze laatste mis ik nog even in het geschetste plaatje.

Ik zou nog even babbelen over een maatwerk oplossing. Dat deze situatie niet wenselijk is is heel logisch, maar de lasten moeten wel een beetje eerlijk verdeeld worden tussen werknemer en werkgever.

En TS is toevallig nog niet in de buurt van de pensioenleeftijd? :+ Mijn schoonvader wordt het komende half jaar nog doorbetaald tot hij 'formeel' met pensioen gaat. Maar het afscheid vind toch binnenkort al plaats...

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 09-10-2024 16:02 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In overeenstemming met mijn LG heb ik een 40urige werkweek, al zijn onze contracten 36 uur. Heel veel mensen deden/doen dit zo, zodat je meer substantiele vrije dagen kan opnemen (itt een vaste vrije middag per week).
Hier zit het probleem. Technisch werk je elke week 4 uur over/teveel.

Als ik LG zou zijn, dan zou ik dit direct stoppen, gewoon 36 uur laten werken. En voor iedereen met een stuwmeer aan uren zelfs iets minder.
Los daarvan zou ik me als LG/WG ook wel achter mijn oren krabben. Aan de ene kant neem je iemand aan om werkzaamheden te verrichten, zeker bij een aanstelling horen de werkzaamheden binnen de gestelde uren uitgevoerd te kunnen worden. Bij een team van 9 man is dat een extra FTE aan uren.
Aan de andere kant zou ik me niet druk maken als iemand niet elke week precies 36 uur werkt, maar als iemand 4 extra uur schrijft, dan verwacht je ook 40 uur en niet 39 uur, maar volgende week weer 41 uur.

Ik heb dit bij een gemeente meegemaakt en daar werkte iemand structureel teveel, zonder toestemming, die heeft toen nieuwe werktijden gekregen en mocht niet meer schrijven dan die uren.

Het probleem met deze insteek is dat de werkgever dan dus ook juridisch op z'n strepen kan gaan staan.
Dit kan fascinerende effecten hebben, bijvoorbeeld er kan ineens sprake zijn van een 40-uurige werkweek inclusief achterstallig loon. Of er is ergens een termijn overschreden met consequenties.
Of je raakt ineens je vrijheid kwijt om je werktijden te bepalen. Na Covid zijn heel veel dingen flexibeler geworden, maar in arbeidscontracten staan soms hele strikte clausules. Niemand houdt je daaraan, totdat ....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

President schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:47:
Het mooie is dat het een academische instelling is, dus je toch wel behoorlijk wat mag verwachten qua IQ.
Als iemand die al sinds 1991 in academische instellingen heeft gewerkt: :X _O- >:) oOo

Ik had net een vergadering met een nieuw iemand van mijn team, die helemaal gek werd van de adminstratieve rotzooi op onze universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:59
[...]

Dat de opgespaarde vrije uren van TS wellicht (van rechtswege) gaan vervallen, betekent natuurlijk niet dat ze niet uitbetaald gaan worden.
Zelfde als met de standaard vakantiedagen.
Neem je die te lang mee, vervallen ze qua tijd ook, maar worden dan wel gewoon uitbetaald. (Niet altijd gunstig!)

Ik ga er in eerste instantie van uit dat dit hier ook -by default- gaat gebeuren. Of de uren afromen en rest uitbetalen tot een max waarde die wel in de software past?!?

Zo niet? Dan zou ik ook wel bezwaar maken met ruim 700 uur vrije dagen natuurlijk.

TS heeft in ieder gavel een deel van deze uren waarschijnlijk nog geen 5 jaar staan (alles wat in de afgelopen 5 jaar is opgebouwd is in feite nog houdbaar)
Een deel van de uren zal misschien vervallen/uitbetaald worden. Maar dus zeker niet alle uren.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 09-10-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

GeeEs schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

TS heeft in ieder gavel een deel van deze uren waarschijnlijk nog geen 5 jaar staan (alles wat in de afgelopen 5 jaar is opgebouwd is in feite nog houdbaar)
Een deel van de uren zal misschien vervallen/uitbetaald worden. Maar dus zeker niet alle uren.
Ook dit mag niet zomaar uit het niets opeens aangehouden worden. Zo werkt dat dus echt niet.

Een werkgever heeft ook een verplichting hierin, die kan niet zomaar uit het niets de regels aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@superduper Werkgever heeft geen poot om op te staan. Als de administratie niet in orde was dan was de werkgever dus ook niet in staat om je op tijd te informeren dat uren verjaren. Dat is wel een vereiste. Daar komt bij dat je de verjaring van bovenwettelijke uren kan stuiten. Ofwel, wat je direct moet doen is een formele brief naar de HR-afdeling sturen waarin je kenbaar maakt bezwaar te maken tegen het vervallen van deze uren. Zeker in deze bijzondere omstandigheden is het niet redelijk dat deze uren ineens verdwijnen. De werkgever heeft dan geen andere keus om de verjaringstermijn van 5 jaar dan opnieuw in te laten gaan. Wel zou ik daarna wat plannen maken waarvoor al wat voorbeelden zijn gegeven om de uren af te bouwen zodat je niet weer in deze situatie terecht kan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jay-B op 09-10-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

[quote]ucsdcom schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:22:
[quote]

Het is geen echte lening natuurlijk want het zijn uren die eigenlijk al betaald hadden moeten zijn, maar gespaard zijn door de werknemer. Wij mogen 60 uur meenemen en alles daarboven wordt 1 keer betaald(of voor de zomer vakantie) of met kerst.
Het bedrijf hiervoor had idie regeling niet en daar waren 100en uren tvt geen uitzondering.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:33
pletter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:30:
[...]
Niet helemaal waar.
Imtech.. het bedrijf wat mensen onder druk door liet werken zonder salaris en dreigde met ontslag en nare maatregelen als je niet op kwam dagen. Oh en of je de leaseauto van de baas wel even op eigen kosten wil volplempen, want de tankpas deed het niet meer 8)7

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:20
Als een werkgever de administratie niet op orde heeft dan moet het in het voordeel van de werknemer worden uitgelegd.

Advocaat briefje laten sturen namens alle belanghebbende medewerkers om alles uit te laten betalen. Dat kan vooraf of direct na afboeken met een loonvordering.

Niks persoonlijks, gewoon zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Je moet niet zelf op je strepen gaan staan, maar de OR aan het werk zetten (mits die er is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
Qwerty-273 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:12:
Het opsparen van vrije uren is wel funnest in de meeste gevallen. Die kan je haast nooit meer opnemen zonder maanden uit de running te zijn (ala een sabbatical). Ten eerste, de wettelijke vakantiedagen zijn slechts een half jaar mee te nemen.
Let wel, dit is maar gedeeltelijk waar.

Er geldt namelijk een vergaande informatieplicht vanuit de werkgever om de werknemer hierop te attenderen. Waarbij de bewijslast bij de werkgever ligt.

Genoeg arbeidsrecht advocaten te vinden met een simpele google search "vakantiedagen vervallen informatieplicht" die je hierin kunnen bijstaan bij problemen :+.

Mede naar aanleiding van deze uitspraak door de Hoge Raad:
https://uitspraken.rechts...ls?id=ECLI:NL:HR:2023:955
gambieter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:19:

Nu ben ik sinds 2007 nog 2x in dienst geweest van het Erasmus MC met een additionele tussenpauze van ruim 5 jaar, en beide keren heeft het mij bij vertrek alsnog gewoon een ruim overschot aan vakantiedagen uitbetaald :+.

Tot vroeg na corona in ieder geval weinig opgestoken aldaar ;).

NB niet het enig academisch ziekenhuis met soortgelijke gebrekkige zelfbescherming als werkgever zijnde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 10-06 22:23
Waarom zou jij toestemming moeten vragen als jouw werkgever op het punt staat zonder overleg staat jou te naaien?
En dit geval staat het werk per definitie toe: je hebt immers al 700+ uur aan vrije tijd geïnvesteerd in je werkgever.

Ik zou toch echt wat meer op je strepen gaan staan en met je manager in gesprek gaan hoe hij het voor zich ziet dat jij voor het einde van het jaar 700+ uur aan verlof gaat opmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door FredvZ op 09-10-2024 21:29 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
President schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Zeker over 13 jaar lang, waarbij een uur van 13 jaar toch echt veel goedkoper was dan een uur nu. Het mooie is dat het een academische instelling is, dus je toch wel behoorlijk wat mag verwachten qua IQ. Vraag mij af of hier niet een stukje bij de medezeggenschapsraad hoort te liggen
Op de afdeling die hierover gaat zal het IQ niet hoger zijn dan bij vergelijkbare afdeling in andere organisaties. De knappe koppen houden zich in een academische instellingen niet bezig met HR zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

psychodude schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:28:
Nu ben ik sinds 2007 nog 2x in dienst geweest van het Erasmus MC met een additionele tussenpauze van ruim 5 jaar, en beide keren heeft het mij bij vertrek alsnog gewoon een ruim overschot aan vakantiedagen uitbetaald :+.

Tot vroeg na corona in ieder geval weinig opgestoken aldaar ;).

NB niet het enig academisch ziekenhuis met soortgelijke gebrekkige zelfbescherming als werkgever zijnde.
Klopt, niet iedere afdeling was zo verstandig. En het kan best zijn dat na het vertrek van het labhoofd en mijzelf het verstand vertrokken was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
gambieter schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Klopt, niet iedere afdeling was zo verstandig. En het kan best zijn dat na het vertrek van het labhoofd en mijzelf het verstand vertrokken was :+
Maar dat verstand zou ook helemaal niet bij individuele afdelingen moeten liggen.

Dit moet je centraal monitoren en afdwingen waar stuwmeren dreigen te ontstaan.

Het is namelijk niet in direct belang voor afdelingen om mensen op vakantie te sturen. Onder de streep worden afdelingen tenslotte niet afgerekend op hoe goed zij hun mensen met vakantie sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

psychodude schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:18:
Maar dat verstand zou ook helemaal niet bij individuele afdelingen moeten liggen.

Dit moet je centraal monitoren en afdwingen waar stuwmeren dreigen te ontstaan.

Het is namelijk niet in direct belang voor afdelingen om mensen op vakantie te sturen. Onder de streep worden afdelingen tenslotte niet afgerekend op hoe goed zij hun mensen met vakantie sturen.
Dat probeerden ze af te dwingen met die reservering ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:24
https://blog.usecure.io/nl/vakantie-phishing-simulatie

De vakantiedagenmail is een beproefde simulatie phishing mail, die bedrijven gebruiken om hun medewerkers op de proef te stellen.
Weet je zeker dat het hier om echte informatie gaat? Gaat binnenkort een nieuwe cao in werking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:46

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zou juridisch advies inwinnen bij een in arbeidsrecht gespecialiseerde advocaat. Dat kost geld, maar er staat bijna een half jaarsalaris "op de rekening" die de werkgever potentieel wil laten verdampen, dus op zich is een paar honderd euro investeren in goed advies mijns inziens niet verkeerd.

Daarmee weet je waar je staat en wat je potentieel gedaan kunt krijgen. Dan kun je het gesprek met je baas aangaan en zien wat daar als voorstel uitkomt. Die advocaat heeft je misschien ook al een paar voorbeeldvoorstellen voorgesteld, wat je aan kunt dragen als optie. Mochten jullie er niet uitkomen, dan kun je altijd nog het pad bewandelen van brieven schrijven door de advocaat.

Maar win vooral dat advies in. Neem een paar uurtjes vrij om dat te doen, scheelt ook weer een klein scheutje uit je stuwmeer. En dan kun je daarna bepalen wat je wilt gaan doen. Naar de advocaat stappen betekent overigens totaal niet dat je opties uitsluit. Je wint advies in en krijgt er wellicht meer.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 09:26
De meest redelijke oplossing lijkt mij dat je met je werkgever in gesprek gaat over een oplossing waarbij je toewerkt naar het snel opmaken van dat stuwmeer aan uren maar wel in afstemming met wanneer dat (ook volgens hen) uitkomt én met het recht daar op zijn minst ook 2025 en 2026 voor te mogen gebruiken. Dan zou je bijvoorbeeld in 2025 en 2026 een dag minder kunnen gaan werken, heb je al zo’n 12 vakantieweken per jaar aan vrije uren te pakken. En de werkgever heeft drie maanden om zich voor te bereiden op dat je minder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Kan je het niet omdraaien en afspreken dat je een bepaalde periode 32uur werkt met je 36uurs-contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 09:26
Rogar schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:36:
Kan je het niet omdraaien en afspreken dat je een bepaalde periode 32uur werkt met je 36uurs-contract?
Zoiets lijkt mij dus ook het beste. Maar dat betekent wel dat TS er in praktijk een volle dag minder werkt dan voorheen (dus 32 uur op 36 uur contract ipv 40 uur) en het kost dan alsnog 9 weken om één van de 20 vrije weken "weg te werken" (TS neemt dan 4 uur per week op). Dan is TS daar 180 weken 32-uur aan het werken op 36 uur contract, ofwel meer bijna 4 jaar. Of dus rigoreuzer en bijvoorbeeld 28 uur werken op 36-uur contract, dan is het binnen 2 jaar 'weggewerkt'.

Maar goed, daarover zou TS dan een goede afspraak moeten maken met werkgever. Vooralsnog lijkt de werkgever niet toe te willen staan dat de uren mee gaan naar 2025 en zou zo'n constructie dus niet kunnen. Maar aangezien de 20 weken ook niet opgemaakt kunnen worden in de komende 2,5 maand zal werkgever ook een beetje mee moeten buigen. De optie "laten vervallen én niet uitbetalen" lijkt mij ook niet fair.

Een laatste optie die ik nog kan bedenken: beding een uitzondering op basis van je dienstverleden en nu eenmaal opgebouwde dagen, en vraag of je het stuwmeer mag meenemen onder de voorwaarde dat je het pas opneemt bij vertrek uit de organisatie. Maar goed, dat komt een beetje op hetzelfde neer als uitbetalen natuurlijk, alleen doorgeschoven naar toekomst waardoor ze dat niet voor iedereen (er zijn vast meer mensen in deze situatie) tegelijk hoeven te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is dit de CAO waar je onder valt?
Voor de meegenomen resterende bovenwettelijke vakantie-uren geldt dat de werknemer binnen zes maanden na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven een schriftelijke afspraak met de werkgever maakt over opname binnen maximaal 5 jaar na afloop van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan. De werkgever reageert tijdig op een voorstel voor een schriftelijke afspraak.
Maar 'computer says no' kan natuurlijk nooit reden zijn om te snijden in uren. Er bestaat meer software in de wereld.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 10-10-2024 09:34 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

FreakNL

Well do ya punk?

Qwerty-273 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:12:

[...]

Bovenwettelijke vakantiedagen vervallen na 5 jaar (5 jaar na het kalenderjaar van de opbouw van uw vakantiedagen).

Je kan er in een CAO ook van afwijken met de houdbaarheid, maar dan is er (hopelijk) ook meer vastgelegd wat er moet gebeuren als de werkgever het systeem op de schop neemt (in een collectieve actie).

-- edit
Overuren zijn volledig onderworpen aan de afspraken die gemaakt zijn tussen de werknemer en de werkgever (of eventueel de CAO). Daar zegt de wetgever eigenlijk niets over. Je zou het echter wel kunnen zien als bovenwettelijke vakantie dagen als dit een tijd-voor-tijd concept is.
Dat valt toch wel mee. 750 uur is een dag of 100…

Die kun je in 4 jaar wegbranden. Ik neem ook een dag of 50 vrij per jaar. Probleem is alleen dat ik er ook altijd 30 extra opbouw (ofzo), dus ik eindig alsnog in de “plus”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

FreakNL

Well do ya punk?

TheDudez schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:27:
[...]
Ligt ook aan de CAO. Ik kan er 80 opsparen per jaar en die mag ik tot de eeuwigheid bewaren. En dat ga ik dus ook doen zodat ik eerder met pensioen kan.
Regels kunnen veranderen. Bij ons was het ook oneindig. Paar jaar geleden omgezet naar 5 jaar. Wel hebben ze alle uren die je nog had toen meteen op 5 jaar geldigheid gezet (behalve de wettelijke). Dat vond ik wel fair; ik had nog uren staan die al 4 jaar oud waren maar die stonden meteen weer op 5 jaar geldig…

Sindsdien probeer ik de boel wel gewoon op te maken voor ze vervallen. Uitbetalen heeft weinig zin. Probleem is dat ik alsnog meer opbouw dan opneem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-06 18:56
superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:29:
Dank allen, heb al veel meer info. De 5 jaars houdbaarheid van TvT is nuttig en in combinatie met de 0.5 jaar verloop van vakantie kan ik eens een berekening maken van de afgelopen 5 jaar en die voorleggen als tegenvoorstel.

Ik heb hiermee voldoende. Ik en anderen gaan het echt niet op de spits drijven, daar heeft de WG ook echt wel andere maatregelen voor (zoals uitbetalen is nu geen recht tenzij uitdrukkelijke overmacht) dus adviezen om er vol tegenin te gaan staan niet op mijn agenda. Ik wil er gewoon op een redelijke tussenweg uit komen.
Ik zou toch echt volhouden dat je recht hebt op 20 weken. Je kunt opgebouwde rechten niet zomaar 'weggooien'.

Ja, je hebt artikel 7:40a waarin staat dat wettelijke dagen binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar verloepn. Maar daarvoor is vereist dat je (i) in de gelenheid bent geweest deze op te nemen en (ii) je een tijdelijke schriftelijke herinnering van de werkgever hebt ontvangen dat deze dagen gaan verlopen als je deze niet tijdig opneemt. Heb je geen gelegenheid gehad of heb je geen tijdige reminder gehad (voor ieder jaar!)? Dan zijn deze dagen onbeperkt houdbaar. Ook de algemene verjaringstermijn van 5 jaar uit 7:642 geldt dan niet. Zie o.a. het Max-Planck arrest van het Europese Hof van Justitie. Een mooie samenvatting staat hier: https://www.awvn.nl/vakan...formatieplicht-werkgever/

Je kunt je wettelijke dagen niet laten afkopen, tenzij je deze afrekent bij uitdiensttreding. Tussentijds afkopen van wettelijke dagen is in artikel 7:640 lid 1 verboden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het gaat hier niet om vakantiedagen, dus alle verwijzingen naar wat er voor wettelijke of bovenwettelijke vakantiedagen geldt, zijn zinloos, tenzij je kan aantonen dat dezelfde regels ook (onder de betreffende CAO) gelden voor overuren/TvT/balansdagen of hoe ze ook mogen heten.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 15:22
ucsdcom schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Precies: wettelijke vakantieuren.

Maar waar dit over gaat is iets anders. Dit zijn geen wettelijke vakantieuren die blijven staan, maar eigenlijk een stuwmeer aan overuren. De vakantieuren vervallen als je deze niet opneemt, dus die kunnen het niet zijn.

Het UWV neemt alleen verantwoordelijkheid over over de wettelijke uren. Overuren, spaar uren of hoe ze ook genoemd worden (uren die je jaren mee mag nemen bij je werkgever) die vervallen echter bij een failissement.
Ja , ook meegemaakt bij faillissement , 5000 euro aan vakantiedagen kwijt, ben er nog boos over (10 jaar geleden), UWV vergoed 1 jaar vakantiedagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:21
en dat is de reden dat ik zorg dat ik elk jaar op 0 sta :D
Niks opbouwen bij werkgever, niks potje hier, meenemen daar. Mijn vader heeft al bij 2 werkgevers pech gehad en zo rond de 500 uur kwijtgeraakt omdat ze failliet gingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:33
GeeEs schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

Neem je die te lang mee, vervallen ze qua tijd ook, maar worden dan wel gewoon uitbetaald. (Niet altijd gunstig!)
Met het laatste doel je hopelijk niet op het fabeltje dat (extra) uren uitbetalen zogenaamd extra belast worden hoop ik?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TheDudez schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:27:
[...]
Waarom deze onhandige redenering met alle risico’s van dien? Opsparen van uren voor eerder pensioen is zo ongeveer het meest onverstandige wat je kan doen.

Uren opsparen voor een wat langer verlof binnen afzienbare tijd kan in sommige gevallen te overwegen zijn, maar voor een ooit mogelijk pensioen…. Nee, absoluut een slechte keuze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Harry21 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:33:
[...]

Ja , ook meegemaakt bij faillissement , 5000 euro aan vakantiedagen kwijt, ben er nog boos over (10 jaar geleden), UWV vergoed 1 jaar vakantiedagen.
Boos op jezelf neem ik aan dat je dit hebt laten gebeuren? Dit weet je toch van te voren en heb je willens en wetens veroorzaakt?

In geen enkele situatie die denkbaar is, is het opbouwen van een stuwmeer aan uren een goed idee. Heb het niet over 1 of 2 jaar wat opbouwen voor die “droomreis naar Amerika” in 2027 natuurlijk, maar over echt serieuze getallen. Het kan goed aflopen, maar zowel de werkgever als werknemer neemt aanzienlijke risico’s als dit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:55

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Drardollan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Waarom deze onhandige redenering met alle risico’s van dien? Opsparen van uren voor eerder pensioen is zo ongeveer het meest onverstandige wat je kan doen.

Uren opsparen voor een wat langer verlof binnen afzienbare tijd kan in sommige gevallen te overwegen zijn, maar voor een ooit mogelijk pensioen…. Nee, absoluut een slechte keuze
Waarom half jaar eerder stoppen is wel lekker? In het ziekenhuis wordt dit vaak gedaan bijvoorbeeld. In mijn geval heb ik 11 weken per jaar aan verlof ik krijg het nooit op mijn vriendin heeft namelijk een stuk minder. Komt door 4 adv uren per week en wacht en waak dienst. Dan zit ik zo aan 11 weken per jaar kan best twee weekjes af voor eerder stoppen. Plus ik stop zo ie zo eerder want ben over 7 a 8 jaar financieel vrij.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:35
Ik zou beginnen met je contract om te zetten naar 40uur. Dan bouw je meer pensioen op, is je salaris standaard hoger, je vakantiegeld en een eventuele 13e maand ook. Zeker als je het toch niet opmaakt (dat blijkt wel aan het enorme overschot). En als je ontslagen zou worden je uitkering ook hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik maak even een aantekening voor mezelf. Hier moet ik ook iets mee gaan doen, ik heb momenteel 3000 uur aan vrijetijdsrechten staan. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
TheDudez schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

Waarom half jaar eerder stoppen is wel lekker? In het ziekenhuis wordt dit vaak gedaan bijvoorbeeld. In mijn geval heb ik 11 weken per jaar aan verlof ik krijg het nooit op mijn vriendin heeft namelijk een stuk minder. Komt door 4 adv uren per week en wacht en waak dienst. Dan zit ik zo aan 11 weken per jaar kan best twee weekjes af voor eerder stoppen. Plus ik stop zo ie zo eerder want ben over 7 a 8 jaar financieel vrij.
Als je het wil gebruiken om eerder te stoppen met werken dan zijn er andere opties die een stuk minder risicovol zijn. Als jij of het bedrijf vandaag omvalt, of de regels veranderen, is alles weg (zie TS en meerdere verhalen in dit topic over faillissementen). Ook moet je maar hopen dat je tegen die tijd nog fit en vitaal genoeg bent om er echt van te genieten. Beter genieten als het kan dan duimen voor een goede afloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Om alle soorten van verlofspaarregelingen als slecht te bestempelen vind ik ook wat ver gaan. Het hangt erg van de regeling en werkgever af. Indien je als voorbeeld voor de overheid werkt dan is de kans niet erg groot dat je werkgever failliet gaat. Iedereen moet hierin zijn eigen afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
jongetje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:01:
Ik zou beginnen met je contract om te zetten naar 40uur. Dan bouw je meer pensioen op, is je salaris standaard hoger, je vakantiegeld en een eventuele 13e maand ook. Zeker als je het toch niet opmaakt (dat blijkt wel aan het enorme overschot). En als je ontslagen zou worden je uitkering ook hoger.
Heel goed advies. En dan 32 uur gaan werken, dan ruimt het ook aardig op. Eventueel deel uitbetalen en fiscaal voordelig wegzetten voor later.

Maar het allerbelangrijkste voor TS is om te zorgen dar het stuwmeer liever gisteren dan vandaag leeg raakt op een manier dat TS hier niet op toelegt. En uiteraard deze situatie ten allen tijden voorkomen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jay-B schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Om alle soorten van verlofspaarregelingen als slecht te bestempelen vind ik ook wat ver gaan. Het hangt erg van de regeling en werkgever af. Indien je als voorbeeld voor de overheid werkt dan is de kans niet erg groot dat je werkgever failliet gaat. Iedereen moet hierin zijn eigen afweging maken.
Ook dan loop je het risico dat als je zelf omvalt, je baan verliest (/ je zelf weg wil) of de regels veranderen dat jij (en in het ergste geval je nabestaanden) alles kwijt bent waar je zo hard voor gewerkt hebt.

Wegzetten op een manier waarbij je er zelf controle over hebt en houdt is (mijns inziens) altijd beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 13-10-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-06 22:34
Toch eens even hier meningen polsen..

Ik werk al een jaar of 13 bij een academische instelling en die heeft een vakantie/vrije uren registratie systeem. In overeenstemming met mijn LG heb ik een 40urige werkweeke 2 weken meenemen (72 uur).
...
Wat is een LG nou weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
In deze context zal het een leidinggevende zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-06 22:34
Xander schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

In deze context zal het een leidinggevende zijn.
Ah, dat zou kunnen, ja.
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TheGhostInc schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:41:
Los daarvan zou ik me als LG/WG ook wel achter mijn oren krabben. Aan de ene kant neem je iemand aan om werkzaamheden te verrichten, zeker bij een aanstelling horen de werkzaamheden binnen de gestelde uren uitgevoerd te kunnen worden. Bij een team van 9 man is dat een extra FTE aan uren.
Je bent niet echt bekend met de academische werkcultuur, zie ik. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

superduper schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:29:
Dank allen, heb al veel meer info. De 5 jaars houdbaarheid van TvT is nuttig
Spaarverlof heeft geen tijdsbegrenzing, enkel een wettelijk maximum van in jouw geval 3.600 uur:
2. Hoeveel verlof mag er gespaard worden
2.1 De medewerker kan verlofsparen tot het fiscaal toegestane maximum van 100 keer de (gemiddelde) contractuele arbeidsomvang per week. Dit maximum geldt op grond van belastingregels (artikel 11 Wet op de Loonbelasting).

[ Voor 39% gewijzigd door fsfikke op 13-10-2024 21:01 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:16:
[...]

Heel goed advies. En dan 32 uur gaan werken, dan ruimt het ook aardig op. Eventueel deel uitbetalen en fiscaal voordelig wegzetten voor later.

Maar het allerbelangrijkste voor TS is om te zorgen dar het stuwmeer liever gisteren dan vandaag leeg raakt op een manier dat TS hier niet op toelegt. En uiteraard deze situatie ten allen tijden voorkomen in de toekomst.
Dit dus. Ieder uur weg verlaagt het risico en geeft minder gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06 22:36
Andere kant is, ik spaar zelf ook maximaal mijn ikb uren (bij een aaa instelling, het rijk, dus failliet gaan ze niet), dus ik zou hoe dan ook gaan voor een uitzondering als die er al niet komt voor bestaande uren. Want ook uni’s zijn redelijk solvabel en vallen niet zomaar om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:35
@Sammy_tukker Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat de overheid zulke regelingen heeft. Met IKB kun je maximaal 3600uur sparen wat overeen komt met 100 verlof dagen weken (dank @Taghorn ). plus nog de dagen die je normaal krijg, kun je een half jaar vrij nemen...

Goede nieuws is dat ze mij dan als externe kunnen inhuren, 2 maanden inwerken ervoor en een maand erna weer overdracht terug. Voor alle mensen die een half jaar of langer eruit gaan. Lekker goedkoop ook voor de overheid zulke regels.

[ Voor 40% gewijzigd door jongetje op 14-10-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Laatst online: 08-06 20:26
jongetje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:05:
@Sammy_tukker Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat de overheid zulke regelingen heeft. Met IKB kun je maximaal 3600uur sparen wat overeen komt met 100 verlof dagen. plus nog de dagen die je normaal krijg, kun je een half jaar vrij nemen...
3600 uur = 100 weken = 2 jaar
Zonder de vakantie dagen.

Met de huidige regels ben je dan op je 65ste met pensioen:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Taghorn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

3600 uur = 100 weken = 2 jaar
Zonder de vakantie dagen.

Met de huidige regels ben je dan op je 65ste met pensioen:-)
nog iets eerder want over de 2 jaar dat je verlof neemt, bouw je ook weer uren op en kun je je ikb uren ook weer bijkopen, dus uiteindelijk iets van 2,5 jaar O-) dus gewoon lekker met 64,5 met pensioen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is er in dit geval geen sprake van een rechtsvermoeden van arbeidsomvang? Je hebt lange tijd structureel meer gewerkt dan je contractomvang en in dat geval zou je je contract met terugwerkende kracht alsnog kunnen laten aanpassen.

(Al is mijn ervaring met het werken aan universiteiten dat ze sch%&t hebben aan wetten en regels...)

[ Voor 7% gewijzigd door TMDC op 14-10-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 18:02

anc

Dit hele systeem is toch niet houdbaar? Dan wel via IKB, dan wel via het nieuwe balansverlof voor de UMC's.
Iemand anders schreef het ook al. De vakantie-uren die je nu koopt zijn over 20 jaar veel duurder.

Eigenlijk zou dit systeem een reservering van geld moeten zijn die je later kan inzetten voor het inkopen van uren voor het dan geldende inkomen. En in die periode dat je het geld als reservering hebt staan zal een passende rente bij moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

anc schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:09:
Dit hele systeem is toch niet houdbaar? Dan wel via IKB, dan wel via het nieuwe balansverlof voor de UMC's.
Iemand anders schreef het ook al. De vakantie-uren die je nu koopt zijn over 20 jaar veel duurder.

Eigenlijk zou dit systeem een reservering van geld moeten zijn die je later kan inzetten voor het inkopen van uren voor het dan geldende inkomen. En in die periode dat je het geld als reservering hebt staan zal een passende rente bij moeten komen.
Zo kan je het zien, maar je zou ook kunnen zeggen dat het werk dat een werknemer meer doet omdat hij geen vakantie opneemt ook een soort time value heeft. Het resultaat van dat werk kan eerder en langer renderen. De werkgever heeft er dus ook baat bij dat werk vandaag gedaan wordt ipv over 5 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
fsfikke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Zo kan je het zien, maar je zou ook kunnen zeggen dat het werk dat een werknemer meer doet omdat hij geen vakantie opneemt ook een soort time value heeft. Het resultaat van dat werk kan eerder en langer renderen. De werkgever heeft er dus ook baat bij dat werk vandaag gedaan wordt ipv over 5 jaar.
Heeft de werkgever er ook baat bij dat de werknemer binnen 3 jaar afgebrand kan zijn door een te hoge werkdruk? Verlof heeft een reden en de aanpassing van de wetgeving enkele jaren terug omtrent verlof heeft ook een reden. Dat er zoveel jonge mensen in een burnout belanden heeft ook een reden. Do the math.

Los van of je vandaag kan overzien wat het werk over 5 jaar is.

Als medewerkers structureel tijd voor tijd opbouwen gaat er iets mis in het bedrijf. Dan zijn de contracten niet op orde. Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar ergens klopt er iets niet in de bedrijfsvoering. En met name de werknemer loopt gigantische risico's met het toestaan van opbouwen van een stuwmeer aan uren.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 14-10-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Hiermee ben ik het wel eens, dit voorkomt dat je als werkgever ineens een factor X meer voor een uur moet gaan betalen dan toen hij gewerkt werd. Het zal ook voorkomen dat er stuwmeren opgebouwd worden, geen enkele werkgever gaat het leuk vinden om jaar na jaar een passende rente te gaan betalen. Win-win denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Drardollan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Heeft de werkgever er ook baat bij dat de werknemer binnen 3 jaar afgebrand kan zijn door een te hoge werkdruk? Verlof heeft een reden en de aanpassing van de wetgeving enkele jaren terug omtrent verlof heeft ook een reden. Dat er zoveel jonge mensen in een burnout belanden heeft ook een reden. Do the math.
Oh boy, ik dacht al dat dit zou komen :p We hebben het hier over bovenwettelijke vakantiedagen die opgespaard kunnen worden. Wettelijke vakantiedagen kunnen niet opgespaard worden en moeten uiterlijk in het eerste half jaar na verkrijgen opgenomen worden.

Wat je dus stelt is dat een werknemer die het met enkel de wettelijke verplichte vakantiedagen moet doen sowieso afgebrand en met een burnout eindigt?

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2024 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
fsfikke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Oh boy, ik dacht al dat dit zou komen :p We hebben het hier over bovenwettelijke vakantiedagen die opgespaard kunnen worden. Wettelijke vakantiedagen kunnen niet opgespaard worden en moeten uiterlijk in het eerste half jaar na verkrijgen opgenomen worden.
Oh boy, ik dacht al dat dit zou komen :p We hebben het hier over tijd voor tijd die opgespaard kan worden. Wat weer iets heel anders is.
Wat je dus stelt is dat een werknemer die het met enkel de wettelijke verplichte vakantiedagen moet doen sowieso afgebrand en met een burnout eindigt?
Ik denk dat je nog even moet lezen, ik heb nergens gesteld dat iemand per definitie afbrand. Ik geef enkel aan dat het risico daarop groter is als er structureel meer gewerkt wordt. En dat er binnen het bedrijf iets goed mis gaat als iemand structureel meer uren draait dan overeengekomen in het contract. Dan zit er iets goed mis en het is in alle gevallen risicovol voor de werknemer.

Prima dat iemand het risico wil lopen, maar ik heb alleen al in dit topic een handvol mensen gezien die honderden uren verloren zijn door het creëren van een stuwmeer.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 14-10-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-06 23:27
Mijn hemel....

Je hebt al die tijd pensioen opgebouwd op basis van 36 uur. Tevens is je eventuele werkloosheidsuitkering ook lager.

Je werkgever heeft jarenlang voordeel gehad: minder sociale lasten, pensioenpremies en andere verzekeringen. En dan nu het systeem omgooien zodat jij alles kwijt bent? Dubbel voordeel voor de werkgever.

Het staat buiten discussie dat je op je strepen moest gaan staan. Schandalig dit soort praktijken, mede ook 1 van de redenen dat ik ZZP'er ben en nooit meer in loondienst wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker

en het mooiste is: het zijn 2 jaar verlof die in geld ongeveer 2 keer de drempel van box 3 overstijgen, dus die je mooi buiten zicht van de belastingdienst houdt ;)
Pagina: 1 2 Laatste