https://fd.nl/bedrijfslev...miljoenen-in-rode-cijfersSammy_tukker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:07:
Want ook uni’s zijn redelijk solvabel en vallen niet zomaar om.
Je hebt ook nog de mensen die gedwongen worden (al dan niet door een CAO wijziging) om het stuwmeer in een bepaalde periode volledig op te maken (vaak binnen 5 jaar). Leuk als je 55 bent, je pensioenleeftijd op 67 jaar ligt, en je jouw stuwmeer eigenlijk in wilt zetten om eerder met pensioen te kunnen. Dan wordt je plots gedwongen om de tijd eerder op te nemen en toch door te blijven werken tot je 67 jaar bereikt (ok de uren vanaf 62 kan je opsparen).Drardollan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:43:
Prima dat iemand het risico wil lopen, maar ik heb alleen al in dit topic een handvol mensen gezien die honderden uren verloren zijn door het creëren van een stuwmeer.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
En wat gebeurd er als je plots bent overleden? Dan is het verdwenen of is het dan voor je nabestaanden? Ik gok het eerste.Sammy_tukker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
en het mooiste is: het zijn 2 jaar verlof die in geld ongeveer 2 keer de drempel van box 3 overstijgen, dus die je mooi buiten zicht van de belastingdienst houdt
Dat is ook nog een risico. Of dat het bedrijf ze ineens wil uitbetalen. Dat is allemaal leuk, maar hoewel je er niet meer belasting over betaald dan normaal salaris is de kans aanwezig dat je ineens naar een hogere belastingschijf gaat voor dat jaar. Ook is er kans op verlies of vermindering van bijvoorbeeld toeslagen.Qwerty-273 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Je hebt ook nog de mensen die gedwongen worden (al dan niet door een CAO wijziging) om het stuwmeer in een bepaalde periode volledig op te maken (vaak binnen 5 jaar). Leuk als je 55 bent, je pensioenleeftijd op 67 jaar ligt, en je jouw stuwmeer eigenlijk in wilt zetten om eerder met pensioen te kunnen. Dan wordt je plots gedwongen om de tijd eerder op te nemen en toch door te blijven werken tot je 67 jaar bereikt (ok de uren vanaf 62 kan je opsparen).
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ligt helemaal hoe het geregeld is, maar er is een kans dat het verdwijnt inderdaad.ColeJ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
En wat gebeurd er als je plots bent overleden? Dan is het verdwenen of is het dan voor je nabestaanden? Ik gok het eerste.
[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 14-10-2024 12:06 ]
Spaarverlof wordt uitgekeerd:ColeJ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
En wat gebeurd er als je plots bent overleden? Dan is het verdwenen of is het dan voor je nabestaanden? Ik gok het eerste.
Het is dus zaak om je tvt-uren in spaarverlof om te zetten.Wat gebeurt er met spaarverlof als ik overlijd?
Bij overlijden zal de waarde van het verlofspaarsaldo worden uitgekeerd aan de nabestaanden.
[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2024 12:09 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Is irrelevant want op het moment dat uitgekeerd wordt komt de belastingdienst alsnog langs, en ze krijgen dan meer aangezien je salaris dan waarschijnlijk hoger is.Sammy_tukker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
en het mooiste is: het zijn 2 jaar verlof die in geld ongeveer 2 keer de drempel van box 3 overstijgen, dus die je mooi buiten zicht van de belastingdienst houdt
Volgens mij is er in dit topic al meermaals genoemd dat uitbetalen een serieuze financiele consequentie heeft voor de afdeling of de uni. Ook zag ik al een link voorbij komen dat er 14 uni's in de rode cijfers draaien.Sammy_tukker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:07:
Andere kant is, ik spaar zelf ook maximaal mijn ikb uren (bij een aaa instelling, het rijk, dus failliet gaan ze niet), dus ik zou hoe dan ook gaan voor een uitzondering als die er al niet komt voor bestaande uren. Want ook uni’s zijn redelijk solvabel en vallen niet zomaar om.
Faillissement is maar 1 van de risico's die je loopt. Er kunnen heel veel andere dingen gebeuren waarbij je braaf opgespaarde uurtjes als sneeuw voor de zon verdwijnen en waar je niks aan kunt doen. Waarom zou je dat soort (in mijn ogen absurde) risico's lopen?
En dat zal lang niet altijd mogelijk zijn, de organisatie waar je werkt moet maar net zo'n regeling opgetuigd hebben. Het merendeel van de werkgevers in Nederland heeft dat niet zover mij bekend.fsfikke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:03:
[...]
Spaarverlof wordt uitgekeerd:
[...]
Het is dus zaak om je tvt-uren in spaarverlof om te zetten.
Tenzij je het opneemt als TvT (b.v. om eerder met pensioen te gaan).fsfikke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:05:
[...]
Is irrelevant want op het moment dat uitgekeerd wordt komt de belastingdienst alsnog langs, en ze krijgen dan meer aangezien je salaris dan waarschijnlijk hoger is.
Want dan krijg je je salaris belastingvrij uitgekeerdjomas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
Tenzij je het opneemt als TvT (b.v. om eerder met pensioen te gaan).
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2024 13:09 ]
Oftewel, het is (bijna) altijd een cigaar uit eigen doos en er kleven verschillende risico's aan. Ik zou er überhaupt nooit aan beginnen.
Dat ligt aan de persoon en de omvang van de dienstbetrekking en het aantal overuren iedere week. Met 36 contracturen en 40 uur werken spaar je veel vrije dagen op, maar 40 uur is ook weer niet buitensporig veel in een week.Drardollan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:43:
...Ik denk dat je nog even moet lezen, ik heb nergens gesteld dat iemand per definitie afbrand. Ik geef enkel aan dat het risico daarop groter is als er structureel meer gewerkt wordt. En dat er binnen het bedrijf iets goed mis gaat als iemand structureel meer uren draait dan overeengekomen in het contract. Dan zit er iets goed mis en het is in alle gevallen risicovol voor de werknemer....
Maar goed, opmaken die uren is het devies
Als leidinggevende wil ik er ook niet aan beginnen. Je maakt je vrije dagen maar opColeJ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:22:
Oftewel, het is (bijna) altijd een cigaar uit eigen doos en er kleven verschillende risico's aan. Ik zou er überhaupt nooit aan beginnen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
@gambieter en als je werken nou lekker/leuk vind en je krijg 45 dagen per jaar van je werkgever. hoe dan?
.🤔
.🤔
Dan moet je een hobby zoeken.pletter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:32:
@gambieter en als je werken nou lekker/leuk vind en je krijg 45 dagen per jaar van je werkgever. hoe dan?
.🤔
pletter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:32:
.🤔
"Read. Rest. Travel. I hear Afghanistan is nice this time of year"
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
@gambieter lezen ja anders zat ik hier niet. hobby's geen. op vakantie nee.20 jaar in het buitenland gewerkt dus ff niet, genoeg gezien.😏nu mag jij weer.😋
We blokkeren je pas en nemen je laptop in, en deactiveren je account voor die periode.pletter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:04:
@gambieter lezen ja anders zat ik hier niet. hobby's geen. op vakantie nee.20 jaar in het buitenland gewerkt dus ff niet, genoeg gezien.😏nu mag jij weer.😋
Je zult toch moeten accepteren dat vakantie zowel een recht als een plicht is.
Yep daar om neem ik vrij, omdat het moet! niet omdat ik wil!🤔
Andere werkgever zoeken of goed onderhandelen dat je minder verlofdagen krijgt en meer salaris. 
Ik heb er geen moeite mee om ze op te krijgen. Als ik er 45 kreeg ook niet. Ben in mijn groep ook mensen aan het bewegen uren op te nemen, links en rechts gaan mensen ze anders kwijtraken na 5 jaar. Ik sta gewoon rond 0 einde van het jaar en twijfel om nog wat dagen bij te kopen
.
Snap bedrijven en zo niet dat ze het toestaan zulke hoeveelheden op te bouwen, dat is voor niemand gezond en verstandig dat blijkt in het geval van de TS maar weer.
Ik heb er geen moeite mee om ze op te krijgen. Als ik er 45 kreeg ook niet. Ben in mijn groep ook mensen aan het bewegen uren op te nemen, links en rechts gaan mensen ze anders kwijtraken na 5 jaar. Ik sta gewoon rond 0 einde van het jaar en twijfel om nog wat dagen bij te kopen
Snap bedrijven en zo niet dat ze het toestaan zulke hoeveelheden op te bouwen, dat is voor niemand gezond en verstandig dat blijkt in het geval van de TS maar weer.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
heb je t niet verkeerd begrepen en is het niet de bedoeling dat de huidige plusuren in de balansverlofpot gaan, daarmee dus de 'reset', en dan weer opnieuw met de overuren/verlofuren?
de balansverlofpot (tot een max van 100x je aantal contracturen per week) is dan potje aan de zijkant, los van de jaaruren.
de balansverlofpot (tot een max van 100x je aantal contracturen per week) is dan potje aan de zijkant, los van de jaaruren.
@Bastien ik werk al 45 jaar als ik mag met 67/3maand ga ik denk gewoon door gaat niet om geld.
Gezond sja ouder he je heb wat pijntjes hier en daar, denk niet dat dat mij gaat stoppen. meeste van jullie fixeren zich op vrije tijd/32 uur zou voor mij horror zijn ieder zijn mening.
Gezond sja ouder he je heb wat pijntjes hier en daar, denk niet dat dat mij gaat stoppen. meeste van jullie fixeren zich op vrije tijd/32 uur zou voor mij horror zijn ieder zijn mening.
@superduper
En? Heb je al besloten wat je gaat doen? Of wat is er uit gekomen?
Bedenk wel dat je voor al die vrije dagen wel gewoon hebt gewerkt. Dus zou het vooral gooien op een deal dat het risico voor hun minder wordt (namelijk alles in 1x uitbetalen). Desnoods dat je zoveel weken eerder mag stoppen met werken. Daar kunnen we dan nu rekening mee gaan houden.
Het is gewoon zuur dat ze door mismanagement jouw voor jan lul hebben laten werken.
Bedenk wel dat je voor al die vrije dagen wel gewoon hebt gewerkt. Dus zou het vooral gooien op een deal dat het risico voor hun minder wordt (namelijk alles in 1x uitbetalen). Desnoods dat je zoveel weken eerder mag stoppen met werken. Daar kunnen we dan nu rekening mee gaan houden.
Het is gewoon zuur dat ze door mismanagement jouw voor jan lul hebben laten werken.
Je werkt je liever te pletter!pletter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:42:
@Bastien ik werk al 45 jaar als ik mag met 67/3maand ga ik denk gewoon door gaat niet om geld.
@GioStyle yep als je het zo ziet, heb ook mijn rust 12 uur per dag 😋
Zeker, ieder zijn hobby zeg ik maar altijd.pletter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:42:
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Mooi voor je, dan kan jij gewoon gratis en vrijwillig overuren draaien en in de vakantie doorwerken. Maar de TS heeft daar schijnbaar geen behoefte aan, en dan werkt een contract toch echt twee kanten op.pletter schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:42:
gaat niet om geld.
Bij werkgevers die in zwaar weer zitten kan inderdaad gewoon gevraagd worden om netjes je vakantiedagen op te maken en om ze niet uit te laten betalen. Tenzij in je contract iets anders staat, natuurlijk.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Er is dus wel meer pushback gekomen en het hogere management gaat hiermee door. Komende vrijdag heb ik een strategiedag met MT van onze afdeling en daar zal de uitwerking ook wel ter sprake komen. Het is duidelijk dat het niet meer zo keihard 'op de balans' kan komen, maar we moeten idd wel een wat redelijkere practische overgang formuleren..chrisborst schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:52:
@superduper
Dit is niet redelijk, tegenwoordig kan je 100 weken verlof sparen:
https://www.cnv.nl/themas...erken-de-4-mogelijkheden/
Bij de CAO Rijk gaat het dan om 3600 uur die je kan sparen, 750 is dus niet eens zoveel. Anders laten uitbetalen, maar dan gaan ze failliet blijkbaar. Er is dan wel meer mis dan alleen de urenbalans.
https://www.cnv.nl/themas...erken-de-4-mogelijkheden/
Bij de CAO Rijk gaat het dan om 3600 uur die je kan sparen, 750 is dus niet eens zoveel. Anders laten uitbetalen, maar dan gaan ze failliet blijkbaar. Er is dan wel meer mis dan alleen de urenbalans.
[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 15-10-2024 11:35 ]
En vergeet de pensioen opbouw ook niet, die is ook meer waard als je gaat sparen. Daarom doe ik het ook al aantal jaren. Meer rendement op de lange termijn.Sammy_tukker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:02:
[...]
Ik heb het uitgebreid onderzocht, maar ik kan bijvoorbeeld 187 uur kopen, op basis van uurloon op dat moment. Maar de pensioenopbouw staat daar los van, dus als ik die uren ga opnemen in de toekomst, krijg ik daar wel pensioeninleg over. Dat gaat bij CAO Rijk (ABP) om flinke bedragen. Tevens kan ik 64 aan IKB uren sparen, 36 uur aan compensatie en 36 uur aan overwerk, dus maximaal 323 uren per jaar.ColeJ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:22:
Tevens zit het niet in box 3, dus geen VRH. En hoe vroeger je begint, hoe meer rendement je kan maken door treden omhoog te gaan en CAO verhogingen. Het levert over het algemeen meer op dan een spaarrekening, maar minder dan beleggen, alleen is het wel een stuk veiliger. Tevens verlaag je door bijvoorbeeld uren te kopen, je box 1 inkomen. Een lager box 1 inkomen kan ervoor zorgen dat je meer kinderopvangtoeslag krijgt, of eventuele andere toeslagen, maar ook dat je een lagere drempel hebt om medische kosten af te trekken.
Zo heb ik dit jaar 6.000 aan tandartskosten. Door maximaal uren te kopen, en maximaal pensioen in te leggen is mijn box 1 inkomen met zo'n 25K omlaag gegaan, waardoor ik een stuk meer van die tandartskosten terugkrijg.
Het is dus zeker geen sigaar uit eigen doos als je goed omgaat met verlofsparen en het gehele plaatje bekijkt
Niet als je maximaal pensioen gaat inleggen in die jaren. En je kan bijvoorbeeld ook midden 2025 laten ingaan, en dan 2 jaar opnemen. Dan valt het in 2025, 2026, maar ook deels in 2027. Als je de rest van 2027 niet werkt, dan is je box 1 inkomen voor dat jaar een stuk lager dan al je jaren voor je pensioen, en dan valt de hoeveelheid belasting ook weer mee. Het is niet verplicht om per jaar op te nemen.fsfikke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:05:
[...]
Is irrelevant want op het moment dat uitgekeerd wordt komt de belastingdienst alsnog langs, en ze krijgen dan meer aangezien je salaris dan waarschijnlijk hoger is.
Daarnaast kan je in die jaren dat je verlof opneemt, ook weer verlof kopen, want je bent nog gewoon in dienst. Daarmee gaat box 1 inkomen ook omlaag.
[ Voor 78% gewijzigd door Zenix op 15-10-2024 11:33 ]
Binnen de wettelijke kaders bestaat dit systeem gewoon, werkgevers mogen daar zelf invulling aan geven. Maar zomaar achteraf iets veranderen is daar niet bij. Werkgevers die juist 3600 uur aanbieden, zijn aantrekkelijk voor medewerkers, net zoals een lease auto kan je dit ook zien als aantrekkelijke secundaire voorwaarde. Niks mis mee om dit aan te bieden.anc schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:09:
Dit hele systeem is toch niet houdbaar? Dan wel via IKB, dan wel via het nieuwe balansverlof voor de UMC's.
Iemand anders schreef het ook al. De vakantie-uren die je nu koopt zijn over 20 jaar veel duurder.
Eigenlijk zou dit systeem een reservering van geld moeten zijn die je later kan inzetten voor het inkopen van uren voor het dan geldende inkomen. En in die periode dat je het geld als reservering hebt staan zal een passende rente bij moeten komen.
Off topic omdat het hier om TVT gaat en niet om bovenwettelijke vakantie, maar in dit topic wordt meermaals gezegd dat bovenwettelijke vakantie na vijf jaar verjaart (niet vervalt, dat is wat anders). Bovenwettelijke vakantie verjaart inderdaad naar vijf jaar, te rekenen na afloop van het kalenderjaar waarin de aansprak op vakantie is opgebouwd (vakantie opgebouwd in januari verjaart dus na verloop van vijf jaar en elf maanden).
Belangrijk hierbij is dat verjaring simpel schriftelijk is te stuiten, bijv. met een brief of e-mail waarin je de wederpartij herinnert aan de vordering. In dit geval zou dat zijn dat je je werkgever herinnert dat je nog x aantal bovenwettelijke vakantie-uren hebt en dat je de verjaring stuit. De verjaringstermijn van vijf jaar begint dan opnieuw te lopen.
Even los nog van het feit dat je het verlof dat als eerste vervalt of verjaart als eerst opmaakt (althans dat zou juridisch zo moeten zijn). Verder heeft je werkgever een informatieplicht dat je verlof dreigt te vervallen en moet je de kans krijgen om dat verlof op te nemen. Als dat niet gebeurt, vervalt je verlof niet, wat eerder in dit topic ook al gezegd is.
Voor de liefhebbers:
Artikel 7:642 BW: "Onverminderd artikel 640a verjaart een rechtsvordering tot toekenning van vakantie door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan."
Artikel 3:317 lid 1 BW: "De verjaring van een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis wordt gestuit door een schriftelijke aanmaning of door een schriftelijke mededeling waarin de schuldeiser zich ondubbelzinnig zijn recht op nakoming voorbehoudt."
Artikel 3:319 lid 1 BW: "Door stuiting van de verjaring van een rechtsvordering, anders dan door het instellen van een eis die door toewijzing wordt gevolgd, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen met de aanvang van de volgende dag. (...)"
Doe je voordeel ermee
Los daarvan: "we moeten" eigenlijk helemaal niets. Het enige dat moet is dat je werkgever je (opgebouwde) rechten moet respecteren. Eigenlijk het enige wat hier kan is uitbetalen of de uren behouden. Dat dat laatste IT-technisch niet kan, is niet jouw probleem (dan houden ze het maar handmatig bij).
Belangrijk hierbij is dat verjaring simpel schriftelijk is te stuiten, bijv. met een brief of e-mail waarin je de wederpartij herinnert aan de vordering. In dit geval zou dat zijn dat je je werkgever herinnert dat je nog x aantal bovenwettelijke vakantie-uren hebt en dat je de verjaring stuit. De verjaringstermijn van vijf jaar begint dan opnieuw te lopen.
Even los nog van het feit dat je het verlof dat als eerste vervalt of verjaart als eerst opmaakt (althans dat zou juridisch zo moeten zijn). Verder heeft je werkgever een informatieplicht dat je verlof dreigt te vervallen en moet je de kans krijgen om dat verlof op te nemen. Als dat niet gebeurt, vervalt je verlof niet, wat eerder in dit topic ook al gezegd is.
Voor de liefhebbers:
Artikel 7:642 BW: "Onverminderd artikel 640a verjaart een rechtsvordering tot toekenning van vakantie door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan."
Artikel 3:317 lid 1 BW: "De verjaring van een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis wordt gestuit door een schriftelijke aanmaning of door een schriftelijke mededeling waarin de schuldeiser zich ondubbelzinnig zijn recht op nakoming voorbehoudt."
Artikel 3:319 lid 1 BW: "Door stuiting van de verjaring van een rechtsvordering, anders dan door het instellen van een eis die door toewijzing wordt gevolgd, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen met de aanvang van de volgende dag. (...)"
Doe je voordeel ermee
Zoals eerder al gevraagd, is de ondernemingsraad hierbij betrokken?superduper schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Er is dus wel meer pushback gekomen en het hogere management gaat hiermee door. Komende vrijdag heb ik een strategiedag met MT van onze afdeling en daar zal de uitwerking ook wel ter sprake komen. Het is duidelijk dat het niet meer zo keihard 'op de balans' kan komen, maar we moeten idd wel een wat redelijkere practische overgang formuleren..
Los daarvan: "we moeten" eigenlijk helemaal niets. Het enige dat moet is dat je werkgever je (opgebouwde) rechten moet respecteren. Eigenlijk het enige wat hier kan is uitbetalen of de uren behouden. Dat dat laatste IT-technisch niet kan, is niet jouw probleem (dan houden ze het maar handmatig bij).
[ Voor 17% gewijzigd door Hompu op 15-10-2024 13:48 ]
Ik moest gelijk aan je post denken toen ik dit las:Sammy_tukker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:07:
Want ook uni’s zijn redelijk solvabel en vallen niet zomaar om.
https://nos.nl/artikel/25...t-tot-ontslag-medewerkersDe Open Universiteit in Heerlen is door een miljoenentekort gedwongen om te bezuinigen. Nog dit jaar zouden er tot 65 voltijdbanen kunnen verdwijnen bij de onderwijsinstelling, meldt L1 Nieuws.
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe dit is opgelost? Werk zelf binnen HR en ben wel weer verrast hoe juist de (semi) (r?)overheden hier soms dan mee omgaan. Deze uren horen simpelweg gewoon betaald te worden, want er is arbeid voor geleverd.
lekker off-topic, maar dit betekend nog niet dat je je geld kwijt bent: bij ontslag wordt 'gewoon' uitgekeerd, kwijt ben je je geld dus zeker niet. Anders is dat als je bedrijf failliet gaat, dan ben je over het algemeen je vrije dagen kwijt, en loop je dus in zekere zin een risico.Drardollan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:58:
[...]
Ik moest gelijk aan je post denken toen ik dit las:
[...]
https://nos.nl/artikel/25...t-tot-ontslag-medewerkers
Je mist het totale punt denk ik. Ik wilde je erop wijzen dat je vertrouwen in "de uni's" wellicht wat minder zou mogen zijn.Sammy_tukker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:42:
[...]
lekker off-topic, maar dit betekend nog niet dat je je geld kwijt bent: bij ontslag wordt 'gewoon' uitgekeerd, kwijt ben je je geld dus zeker niet. Anders is dat als je bedrijf failliet gaat, dan ben je over het algemeen je vrije dagen kwijt, en loop je dus in zekere zin een risico.
Tja.. het is wel gewoon doorgevoerd. Er mocht als geste 2 weken aan uren extra meegenomen worden, maar de rest is weg. Onderling is er met afdelingsmanagement afgesproken dat er niet zo heel moeilijk gedaan wordt als je vrij wil nemen en dit niet registreerd, maar formeel heb je geen aanspraak meer.jantje112 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 00:24:
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe dit is opgelost? Werk zelf binnen HR en ben wel weer verrast hoe juist de (semi) (r?)overheden hier soms dan mee omgaan. Deze uren horen simpelweg gewoon betaald te worden, want er is arbeid voor geleverd.
Je hebt serieus +/- 670 uur door de put laten spoelen en bent daar nog werkzaam? Wow.superduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Tja.. het is wel gewoon doorgevoerd. Er mocht als geste 2 weken aan uren extra meegenomen worden, maar de rest is weg. Onderling is er met afdelingsmanagement afgesproken dat er niet zo heel moeilijk gedaan wordt als je vrij wil nemen en dit niet registreerd, maar formeel heb je geen aanspraak meer.
Thuiswerkers bij de overheid? Denk (nou ja, weet) dat de hoeveelheid "arbeid" die doorgaans geleverd wordt met overwerken wel meevaltjantje112 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 00:24:
Ik ben zelf na 22 jaar commerciële dienstverlening (elke uur verantwoorden, ten koste van iemands budget die wil weten wat je dat duur dan doet) overgestapt naar een (voormalig semi overheids) bedrijf waar ik me nog steeds verbaas over de cultuur: overal wordt gewoon onnodig geld verspilt, externen die niks presteren krijgen riante tarieven uitbetaald etc. Er is ook gewoon geen controlemechanisme, so people don't care. Dan krijg je dit soort excessen, zoals in dit geval vakantiestuwmeren..
wow, heftig man. Goed dat je er zo rustig onder bent. Bovenstaande generalisatie geldt natuurlijk niet voor present Tweakers companysuperduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Tja.. het is wel gewoon doorgevoerd. Er mocht als geste 2 weken aan uren extra meegenomen worden, maar de rest is weg. Onderling is er met afdelingsmanagement afgesproken dat er niet zo heel moeilijk gedaan wordt als je vrij wil nemen en dit niet registreerd, maar formeel heb je geen aanspraak meer.
Ik heb zelf net mn overuren van de laatste 2 jaar laten uitbetalen, met 42 vakantiedagen per jaar heb je hier ook zo een stuurmeer.. en het is wel verleidelijk die uren te alten staan gezien het rendement (paar jaar later uitbetalen is tegen hoger uurloon)
[ Voor 29% gewijzigd door _Anvil_ op 17-02-2025 10:44 ]
Wow en er is niemand geweest die wat hoger de boom in is gegaan (lees rechtsbijstand) om dit recht te zetten? voor het gemak: 670x50 euro (bruto)= 30k die door het putje is gegaan, daar kun je een aardige rechtzaak voor beginnen. Wat was er bijvoorbeeld gebeurd als je per 31-12 je baan had opgezegd? was er dan uitbetaald? Want dan had ik voor dat geld wel mijn biezen gepakt.superduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Man, wat een misbruik wordt er gemaakt van mensen die niet voor zich op durven komen soms. Ik had ook ruim 400 uur over bij mijn vorige werkgever, die had hele ruime afspraken qua vakantie en ik was jong en zonder kinderen, dus ik had meer geld nodig dan tijd. Dat werd bij afscheid gewoon netjes uitbetaald... Wel jammer genoeg in het nieuwe jaar, dus dat was belastingtechnisch jammer, maar goed.
Je hebt je dus laten piepelen?superduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Ik zou hier dus gewoon een advocaat voor hebben ingeschakeld, hè. Wel of geen rechtsbijstandverzekering.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Wat een fijne constructieve reacties allemaal...
Die snap ik best als je dit allemaal op papier bekijkt. Ik bekijk het hele pakket van mijn aanstelling: alle vrijheid die ik verder heb en de relaties met leiding gevende en dan concludeer ik dat dit een papieren tijger is en dat de realiteit wel anders zal liggen. Wij vinden onze weg wel binnen zo'n grote logge organisatie.
Pick your battles.
Die snap ik best als je dit allemaal op papier bekijkt. Ik bekijk het hele pakket van mijn aanstelling: alle vrijheid die ik verder heb en de relaties met leiding gevende en dan concludeer ik dat dit een papieren tijger is en dat de realiteit wel anders zal liggen. Wij vinden onze weg wel binnen zo'n grote logge organisatie.
Pick your battles.
Uh, je begint het topic met dat je de mening hier wil polsen, met de insteek dat je dit onrechtvaardig vindt en er niet mee eens bent.
Nu krijg je meningen en tools om mogelijk de boel weer rechtvaardig te krijgen, en is dat niet goed?
Nu krijg je meningen en tools om mogelijk de boel weer rechtvaardig te krijgen, en is dat niet goed?
De reacties in dit topic zijn inderdaad constructief geweest, alleen waren die blijkbaar allemaal voor niks, want je hebt er weinig mee gedaan. Als je niet van plan was om iets tegen te doen, waarom open je dit topic dan.superduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:03:
Pick your battles.
Deze reactie bijvoorbeeld, wat is hieruit gekomen? Is het uiteindelijk resultaat dat je gewoon al die uren op kan nemen, maar dat het niet op de balans mag komen?superduper schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Er is dus wel meer pushback gekomen en het hogere management gaat hiermee door. Komende vrijdag heb ik een strategiedag met MT van onze afdeling en daar zal de uitwerking ook wel ter sprake komen. Het is duidelijk dat het niet meer zo keihard 'op de balans' kan komen, maar we moeten idd wel een wat redelijkere practische overgang formuleren..
Dan zou ik gewoon 10 weken vrij nemen zonder registratie, want dat is blijkbaar mogelijk? Ik ben benieuwd wat de leidinggevende er dan van gaat vinden. Dan zal je waarschijnlijk leren dat het eigenlijk een verkapte bezuinigingsmaatregel was en de nieuwe CAO regeling een mooie manier was om hier gebruik van te maken.
Het is nog niet te laat om er iets aan te doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 17-02-2025 14:42 ]
IN het begin idd prima reacties en we hebben intern ook echt wel gekeken naar opties en potentiele consequenties. Grootste fallout consqeuentise was een welles/nietes spel van 'het registratiesysteem klopt niet' vs 'jullie hebben het niet goed ingevuld/bijgehouden'. Daarbij een tweede potentiele consequenties dat we belanden in een wordt van een nieuw dagelijks uren registratie systeem wat niemand wil.
Dus onze gehele divisie schikt hiermee zich in de rol van de grote organisatie van veel meer rigide werknemers en behouden onze vrijheid om hier evt wat creatief mee om te gaan (zolang onze output goed blijft).
Dus onze gehele divisie schikt hiermee zich in de rol van de grote organisatie van veel meer rigide werknemers en behouden onze vrijheid om hier evt wat creatief mee om te gaan (zolang onze output goed blijft).
Mooi dat je zo betrokken bent bij je werkgever, maar dat is allemaal niet jou verantwoordelijkheid. Als je alleen intern kijkt, dan had je denk ik zelf ook wel kunnen bedenken dat er weinig gaat gebeuren als hoger management iets beslist, want daarom is het hoger management. Met een paar collega's en een advocaat was er vast meer mogelijk geweest.superduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:44:
IN het begin idd prima reacties en we hebben intern ook echt wel gekeken naar opties en potentiele consequenties. Grootste fallout consqeuentise was een welles/nietes spel van 'het registratiesysteem klopt niet' vs 'jullie hebben het niet goed ingevuld/bijgehouden'. Daarbij een tweede potentiele consequenties dat we belanden in een wordt van een nieuw dagelijks uren registratie systeem wat niemand wil.
Praktisch gezien ben je dus wel alle uren kwijt, want de output moet hetzelfde blijven. Die kan niet hetzelfde blijven als je de 600+ uren gaat opnemen.
Pick your battles? Ik vind 4 a 5 maandsalarissen wel een battle om te kiezensuperduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:03:
Pick your battles.
wijze woorden
Er is 72 uur extra meegenomen, maar idd nog steeds een substantieel aantal. Als ik/we dit waren gaan aanvechten komt je in een hopeloze situatie die je nooit gaat winnen met behoud van je leuke werk en omgeving en werk/prive balans.Valandil schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:54:
[...]
Pick your battles? Ik vind 4 a 5 maandsalarissen wel een battle om te kiezen(uitgaande van circa 670 uur foetsie)
Als ik het zo lees was de registratie niet op orde bij de medewerkers EN werkgevers, waardoor het lastig was om daar aanspraak op te maken. (Over)uren waren wellicht nooit goed of door de juiste leidinggevende goed gekeurd.
De financiele strop waar eerder over gesproken wordt, klopt mijn inziens ook niet. Vakantiedagen/overuren staan op de balans en daar moet een reservering voor gemaakt geworden. Dit geldt natuurlijk in TS zijn geval alleen als deze uren/dagen op de juiste manier zijn geacoordeerd door de adminstratie/management.
Al met al een vreemd verhaal.
De financiele strop waar eerder over gesproken wordt, klopt mijn inziens ook niet. Vakantiedagen/overuren staan op de balans en daar moet een reservering voor gemaakt geworden. Dit geldt natuurlijk in TS zijn geval alleen als deze uren/dagen op de juiste manier zijn geacoordeerd door de adminstratie/management.
Al met al een vreemd verhaal.
Basement Bios ---- Exo-S
Ik denk dat niet iedereen ervaring heeft op academische instituten zoals universiteiten. Er wordt vaak zat misbruik gemaakt door management die rekenen op de gedrevenheid van de academici, en de drang naar vrijheid en daar dingen voor op willen geven. Ook is de registratie inderdaad vaak matig.superduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:59:
Er is 72 uur extra meegenomen, maar idd nog steeds een substantieel aantal. Als ik/we dit waren gaan aanvechten komt je in een hopeloze situatie die je nooit gaat winnen met behoud van je leuke werk en omgeving en werk/prive balans.
Ik heb in juli voor het eerst weer eens een vrije dagen registratie gedaan sinds jaren, ik was de enige academicus in mijn Faculteit die het niet deed. Gewoon elk jaar 5 dagen oververhuizen (ons maximum). Toen ik het moest doen, bleek ik nog 15 dagen over te hebben van dat jaar, en er waren nog maar 10 werkdagen over. Dus vrij genomen en de resterende 5 dagen weer doorgeschoven
Ik zie het ook als een onderdeel van de vrijheid. Men zeurt niet over wanneer ik begin of eindig, zolang ik mijn ingeroosterde colleges maar geef. Dat is ook wat waard.
Met het accepteren krijg je uiteindelijk voor de afgelopen 2 jaar betaald voor 36 uur, terwijl je 40 uur hebt gewerk.superduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:59:
[...]
Er is 72 uur extra meegenomen, maar idd nog steeds een substantieel aantal. Als ik/we dit waren gaan aanvechten komt je in een hopeloze situatie die je nooit gaat winnen met behoud van je leuke werk en omgeving en werk/prive balans.
Is de nieuwe deal dan dat er voor 36 uur wordt gewerkt en er 36 uur aan output komt, of word je dubbel door de neus geboord dat je én 2 jaar lang 4u per week gratis hebt overgewerkt én je moet vanaf nu doorgaan met 40 uur aan output leveren terwijl je voor 36 uur wordt betaald?
Nu het MT streng naar uren is gaan kijken en deze vuile streek heeft uitgehaald, weet je het zeker dat "vrijheid om hier evt wat creatief mee om te gaan" nog geldt (voor je leidinggevenden), of is dat een afspraak die je leidinggevenden (om administratieve redenen) niet meer na kunnen of mogen komen? Want de kans lijks non-zero dat dat straks ook door je neus wordt geboord? Dan heb je driedubbel niks.
Alles in één keer wegstrepen lijkt mij in ieder geval een vrij hoge inzet, en voor bedrijfsvoering hoeft het ook geen ramp te zijn als wordt afgesproken dat deze opgespaarde uren worden vastgezet op een bepaald bedrag (middelen over de gespaarde jaren) en dan komen te vervallen na redelijke een periode X jaar om ze als TVT te krijgen of uit te keren.
Tenzij je buddies bent met MT, staat er toch niks in de weg om met de afdeling een advocaat te regelen om te kunnen onderhandelen over een uitkomst die acceptabel is voor beide kanten - en waar de vrijheden ook worden vastgelegd?
Registratie "buiten het systeem om" is natuurlijk prima, zolang iedereen het prima vindt. Bij onenigheid over het aantal uren heb je een probleem, juist omdat er buiten alle systemen om is gewerkt. De vraag is dan wat je er nog uit kan slepen. Ik kan me zo voorstellen dat TS ook al niet dacht dat hij een ijzersterke zaak had met betrekking tot alle uren.
De vraag komt bij mij op wat je achteraf van plan was geweest met die 750 uur. Ze bestonden niet officieel dus je zou ze dan alleen in delen op kunnen maken. En aangezien er alleen maar uren bij zijn gekomen in 13 jaar tijd, lijkt me dat niet realistisch. Alles in 1x opnemen kon ook al niet en met dergelijke ongeregistreerde aantallen kun je uitbetalen ook wel vergeten.
Het lijkt er dus een beetje op dat het voornamelijk virtuele uren waren, waar je in de praktijk niet veel mee kon. Nu 'settelen' op 72 uur klinkt alsof TS ineens 680 uur weggeeft, maar die uren waren er in werkelijkheid niet eens. Althans, lang niet allemaal.
De vraag komt bij mij op wat je achteraf van plan was geweest met die 750 uur. Ze bestonden niet officieel dus je zou ze dan alleen in delen op kunnen maken. En aangezien er alleen maar uren bij zijn gekomen in 13 jaar tijd, lijkt me dat niet realistisch. Alles in 1x opnemen kon ook al niet en met dergelijke ongeregistreerde aantallen kun je uitbetalen ook wel vergeten.
Het lijkt er dus een beetje op dat het voornamelijk virtuele uren waren, waar je in de praktijk niet veel mee kon. Nu 'settelen' op 72 uur klinkt alsof TS ineens 680 uur weggeeft, maar die uren waren er in werkelijkheid niet eens. Althans, lang niet allemaal.
... en gaat over tot de orde van de dag
precies dit. Ik werk al 14 jaar lang en het systeem schuift automatisch alle uren door. Ik werkte 40 uur, waar de officiele contract ook 36 is, dus dat tikt aan. Correcties voor maximum mee te nemen uren waren niet geimplementeerd dus tikt nog harder aan.gambieter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:03:
[...]
Ik denk dat niet iedereen ervaring heeft op academische instituten zoals universiteiten. Er wordt vaak zat misbruik gemaakt door management die rekenen op de gedrevenheid van de academici, en de drang naar vrijheid en daar dingen voor op willen geven. Ook is de registratie inderdaad vaak matig.
Ik heb in juli voor het eerst weer eens een vrije dagen registratie gedaan sinds jaren, ik was de enige academicus in mijn Faculteit die het niet deed. Gewoon elk jaar 5 dagen oververhuizen (ons maximum). Toen ik het moest doen, bleek ik nog 15 dagen over te hebben van dat jaar, en er waren nog maar 10 werkdagen over. Dus vrij genomen en de resterende 5 dagen weer doorgeschoven
Ik zie het ook als een onderdeel van de vrijheid. Men zeurt niet over wanneer ik begin of eindig, zolang ik mijn ingeroosterde colleges maar geef. Dat is ook wat waard.
De uren stonden dus echt in het systeem en waren wel echt. Heb ik echt alle losse uurtjes vrij geboekt? nee. Evenals overwerk niet. Met al het thuiswerken is daar keurig een balans in te vinden.
Ze waren dus echt wel echt, maar snap ook dat opnemen ineens totaal onrealistisch is. Hoeft ook niet eens. maar weghalen is ook wat.P_Tingen schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:26:
Registratie "buiten het systeem om" is natuurlijk prima, zolang iedereen het prima vindt. Bij onenigheid over het aantal uren heb je een probleem, juist omdat er buiten alle systemen om is gewerkt. De vraag is dan wat je er nog uit kan slepen. Ik kan me zo voorstellen dat TS ook al niet dacht dat hij een ijzersterke zaak had met betrekking tot alle uren.
Ik vind het voor nu prima zo. Vrijheid is er, er wordt niet gekeken naar ingeklokte uren oid. Gewoon lekker je ding doen. Wil je langer dan 3 weken vrij, gewoon even met afdelingshoofd regelen. Kan prima.
Als het instituut ineens op strepen zou gaan staan en alsnog iets rigide als inklokken instellen, dan zien we wel weer verder.
[ Voor 4% gewijzigd door superduper op 17-02-2025 17:33 ]
Prikklokken en academicisuperduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:32:
Als het instituut ineens op strepen zou gaan staan en alsnog iets rigide als inklokken instellen, dan zien we wel weer verder.

Wat ik me afvraag.. werk je dan nu 36? Of herhaalt het probleem zich?
Pfff voor 670 uur je laten piepelen en het nog best vinden ook. 🫣
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ongeacht goede band met mijn leidinggevende, maar een half jaar aan uren afpakken doe je niet.
Sterker nog, mijn leidinggevende zou het voor me opnemen.
Ik persoonlijk had het maximaal hogerop opgezocht. In een half jaar kan je doen wat je wil, dat nemen ze je nu even af.
Sterker nog, mijn leidinggevende zou het voor me opnemen.
Ik persoonlijk had het maximaal hogerop opgezocht. In een half jaar kan je doen wat je wil, dat nemen ze je nu even af.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Je mag bovenwettelijke uren volgens mij "maar" 5 jaar meenemen. Hier zit misschien ook al een stuk in wat eigenlijk niet doorgeschoven had mogen worden. Maar alles valt en staat met goede communicatie.
Daarnaast ben je er zelf ook bij om zo'n stuwmeer aan uren te laten ontstaan. Ik heb het al eerder gezegd dat het dan veel verstandiger is om 40uur op contract te gaan werken ivm pensioenopbouw etc. En dan krijg je er elke maand gewoon wat extra salaris ipv elke week 2 a 4 uur die je nu kwijt bent.
Daarnaast ben je er zelf ook bij om zo'n stuwmeer aan uren te laten ontstaan. Ik heb het al eerder gezegd dat het dan veel verstandiger is om 40uur op contract te gaan werken ivm pensioenopbouw etc. En dan krijg je er elke maand gewoon wat extra salaris ipv elke week 2 a 4 uur die je nu kwijt bent.
Ik snap helemaal dat ze van zoveel openstaande uren af willen. Ik snap ook dat als iedereen dat in 1x doet het bedrijf dat niet trekt. Maar 670 uur poef?! Dat is 18.5 weken! Je geeft ze dus gratis een kwartaal van je leven.
Laat ik m eens zo brengen: Je relatie is ook belangrijk natuurlijk, evenals werkplezier. Nu komt je LG naar je toe en zegt:
"Ja management wilt dat je een kwartaal gratis werkt, spijtig maar dat gaat het wel worden".
Denk jij dan "Nouja, ik mag af en toe vrij nemen"? Wat je überhaupt al gewoon mocht, dus dat is ook nog eens een sigaar uit eigen doos!
Ik snap dat je wat goed is wilt behouden. Maar dit is te gek voor woorden, hier zou ik absoluut, al dan niet samen met collega's, wel een probleem van maken. Je hoeft niet direct ontslag te nemen, maar wat mij betreft mag er een significant betere voorstel op tafel komen. En je kunt uiteraard gewoon meedenken, het doel is een overeenkomst waar beide zich in kunnen vinden, niet het maximum eruit slepen.
Voorbeelden:
En een tikje lullig, maar als optie: Je kunt solo naar je manager gaan en aangeven dat de rest niet van je plan weet. En je niet de rest wilt ophitsen, maar dat je je plan ook publiekelijk zou kunnen maken. Wel even nadenken hoe je dat tactisch brengt ipv een dreigement.
Laat ik m eens zo brengen: Je relatie is ook belangrijk natuurlijk, evenals werkplezier. Nu komt je LG naar je toe en zegt:
"Ja management wilt dat je een kwartaal gratis werkt, spijtig maar dat gaat het wel worden".
Denk jij dan "Nouja, ik mag af en toe vrij nemen"? Wat je überhaupt al gewoon mocht, dus dat is ook nog eens een sigaar uit eigen doos!
Ik snap dat je wat goed is wilt behouden. Maar dit is te gek voor woorden, hier zou ik absoluut, al dan niet samen met collega's, wel een probleem van maken. Je hoeft niet direct ontslag te nemen, maar wat mij betreft mag er een significant betere voorstel op tafel komen. En je kunt uiteraard gewoon meedenken, het doel is een overeenkomst waar beide zich in kunnen vinden, niet het maximum eruit slepen.
Voorbeelden:
- Vanaf nu werk je nog maar 32uur. (enkel dit is 670/4 = 168 weken tot je weer quite staat)
- Een week per jaar 'gratis' vakantie, die gaan dan niet van je uren af. Enkel dit is 670/32 =21jaar tot quitte)
- Salaris met 500eu/mnd omhoog. Ik weet niet hoeveel je verdient, maar zal het equivelent zijn van ~8u/week, = 84 weken tot quite. Ik zou wel opletten met deze en een regel opnemen wat er gebeurd als ze je na 1 maand ontslaan
En een tikje lullig, maar als optie: Je kunt solo naar je manager gaan en aangeven dat de rest niet van je plan weet. En je niet de rest wilt ophitsen, maar dat je je plan ook publiekelijk zou kunnen maken. Wel even nadenken hoe je dat tactisch brengt ipv een dreigement.
[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 18-02-2025 17:17 ]
En dan nog een kleine confronterende reactie:
Ik zeg niet dat de volgende zin waar is, maar om iig even een zaadje te plannen: Zou het kunnen dat je het niet meer eens bent met de reacties, omdat je dat niet kunt?
Dat je dat niet kunt omdat om te kunnen erkennen dat het terechte reacties zijn je moet erkennen dat je misschien zelf aan het korte eind getrokken hebt? En het is niet een leuke conclusie, misschien wil je m onbewust niet concluderen?
Again, kan zijn dat ik er teveel achter zoek, maar ik zou het ook zonde vinden als je 'm over het hoofd ziet en zoveel misloopt
Ik zeg niet dat de volgende zin waar is, maar om iig even een zaadje te plannen: Zou het kunnen dat je het niet meer eens bent met de reacties, omdat je dat niet kunt?
Dat je dat niet kunt omdat om te kunnen erkennen dat het terechte reacties zijn je moet erkennen dat je misschien zelf aan het korte eind getrokken hebt? En het is niet een leuke conclusie, misschien wil je m onbewust niet concluderen?
Again, kan zijn dat ik er teveel achter zoek, maar ik zou het ook zonde vinden als je 'm over het hoofd ziet en zoveel misloopt
Grappig. Wij hebben juist dankzij de nieuwe cao een systeem waar je nu tot 100x je contracturen kan opsparen door vakantie uren, extra uren en vakantie/eindejaarsgeld om te zetten en die uren vervallen nooit. Het is dus eigenlijk een persoonlijk spaarpotje. Uitbetalen is niet mogelijk, alleen in tijd op te nemen. Die kan je inzetten wanneer je wil tegen het dan geldende tarief, dus mocht je ooit uit dienst gaan kan je die uren alsnog gewoon opnemen en krijg je loon doorbetaald. Dat heeft op termijn dus ook nadelen omdat deze uren meer waard worden door alle loonstijgingen. Ik verwacht over een paar jaar exact een discussie als deze want met duizenden medewerkers en minder budget is dat vragen om problemen want nu zijn er al stuwmeren in verlof die sommige niet opnemen. Maar ja onderdeel van meer dus moet je verplicht nakomen vanuit de cao.
Als dit zo is, vind ik het verhaal van het niet uit kunnen betalen wel een vreemde. Elk bedrijf of instelling moet een voorziening treffen voor de openstaande vakantie uren, juist om te voorkomen dat er niet uitbetaald kan worden en er zicht is op de vakantie geld en uren verplichting. Dat is heel simpel aand het eind van het jaar/periodes, openstaande uren x uurloon = voorziening. Dit zou dus gewoon op de balans moeten staan, zeker als ze gewoon in het officiele systeem geregistreerd stond.superduper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:29:
[...]
precies dit. Ik werk al 14 jaar lang en het systeem schuift automatisch alle uren door. Ik werkte 40 uur, waar de officiele contract ook 36 is, dus dat tikt aan. Correcties voor maximum mee te nemen uren waren niet geimplementeerd dus tikt nog harder aan.
De uren stonden dus echt in het systeem en waren wel echt. Heb ik echt alle losse uurtjes vrij geboekt? nee. Evenals overwerk niet. Met al het thuiswerken is daar keurig een balans in te vinden.
Hebben ze nu stiekem een grote boekwinst geboekt en daarmee wellicht een ander gat gedicht, of wellicht eenmalige kosten van de CAO hierop weggeschreven?
@superduper Gezien de berichtgeving over ontslagen bij "universiteiten"; valt jouw instelling daar ook onder? Was deze reset van de vrije dagen een truc om de ontslag vergoedingen omlaag te krijgen? . . .
Of heeft deze reset ontslagen bij jouw instelling voorkomen? Dan vindt ik hem eigenlijk best acceptabel . . .
zeker gezien jouw weergave van de werksfeer.
Of heeft deze reset ontslagen bij jouw instelling voorkomen? Dan vindt ik hem eigenlijk best acceptabel . . .
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Allemaal leuke CAO dingen die na een paar jaar weer ongedaan worden gemaakt. Je moet gewoon je vrije dagen binnen 1 a 2 jaar opnemen. Je hebt dan ook meer gewerkt of anders (te)weinig vakantie genomen. Tenzij werken je hobby is en graag elke dag op een kantoor zit, geniet van het leven, neem af en toe wat dagen vrij en ga lekker een dagje (en eventueel nachtje) weg, zijn genoeg leuke steden en natuurgebieden in Nederland om rond te wandelen. Of lees een boek, speel op een muziek instrument, etc.Deezers schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:42:
Grappig. Wij hebben juist dankzij de nieuwe cao een systeem waar je nu tot 100x je contracturen kan opsparen door vakantie uren, extra uren en vakantie/eindejaarsgeld om te zetten en die uren vervallen nooit.
Ik begrijp dat hele sparen van vakantiedagen totaal niet. Ik leef nu en heb ook geen idee hoe mijn leven er over 5 of 10 jaar uitziet. Ken genoeg gevallen om me heen die jong zijn overleden, heb je wel een mand vol vrijedagen gespaard...
Klinkt leuk, maar niet iedereen is gelijk natuurlijk. Mijn kinderen zijn de deur uit, dus als ik thuis ben, heb ik daar geen "werk" meer van, ik vind mijn betaalde werk superleuk en ik heb iets van 35 vakantiedagen. En die krijg ik dus niet op. En daarnaast doe ik genoeg leuke dingen, dus stapelen mijn vrije dagen zich op. En als het er te veel worden, laat ik een paar uitbetalenjongetje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:22:
[...]
Allemaal leuke CAO dingen die na een paar jaar weer ongedaan worden gemaakt. Je moet gewoon je vrije dagen binnen 1 a 2 jaar opnemen.
TS heeft 36 contracturen maar werkt 40 uur om zo uren op te sparen. 13 jaar lang. Vervolgens worden die uren niet opgenomen. Waarom werk je dan 40 uur? En ja, LG of werkgever had dit moeten zien aankomen. Stuwmeren aan uren zijn overal een probleem.P_Tingen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:24:
[...]
Klinkt leuk, maar niet iedereen is gelijk natuurlijk. Mijn kinderen zijn de deur uit, dus als ik thuis ben, heb ik daar geen "werk" meer van, ik vind mijn betaalde werk superleuk en ik heb iets van 35 vakantiedagen. En die krijg ik dus niet op. En daarnaast doe ik genoeg leuke dingen, dus stapelen mijn vrije dagen zich op. En als het er te veel worden, laat ik een paar uitbetalen
En aan overige reacties over er met gestrekt been ingaan.... doe even normaal. Een goede relatie met je werkgever is van groot belang als je het er naar je zin hebt.
Het is juist bedoeld om in alle fasen van je leven een betere balans te vinden, daarom verjaren ze niet (en uiteraard enkel inzetbaar zolang je er nog werkt, en anders langer doorbetaald uit dienst). Maar zoals ik zelf al weet en voorspel: doordat de lonen meestijgen gaat dit op termijn een flinke strop worden omdat mensen inderdaad ze niet voor niks opsparen, anders heb je je uren jaarlijks wel opgemaakt. En ze kunnen moeilijk nu beloven dat ze niet vervallen en over een paar jaar vanwege gewijzigde omstandigheden weer wel (gelukkig zijn de vakbonden hier nog wel flink actief).jongetje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:22:
[...]
Allemaal leuke CAO dingen die na een paar jaar weer ongedaan worden gemaakt. Je moet gewoon je vrije dagen binnen 1 a 2 jaar opnemen. Je hebt dan ook meer gewerkt of anders (te)weinig vakantie genomen. Tenzij werken je hobby is en graag elke dag op een kantoor zit, geniet van het leven, neem af en toe wat dagen vrij en ga lekker een dagje (en eventueel nachtje) weg, zijn genoeg leuke steden en natuurgebieden in Nederland om rond te wandelen. Of lees een boek, speel op een muziek instrument, etc.
Ik begrijp dat hele sparen van vakantiedagen totaal niet. Ik leef nu en heb ook geen idee hoe mijn leven er over 5 of 10 jaar uitziet. Ken genoeg gevallen om me heen die jong zijn overleden, heb je wel een mand vol vrijedagen gespaard...
Denk niet dat hier een link mee is. Het was puur een begrotingsprobleem omdat er voor al die potentiele uren (voor mij en voor mijn collegas) een reservering gemaakt moet worden. Die was niet haalbaar en reeel.onetime schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:28:
@superduper Gezien de berichtgeving over ontslagen bij "universiteiten"; valt jouw instelling daar ook onder? Was deze reset van de vrije dagen een truc om de ontslag vergoedingen omlaag te krijgen? . . .
Waarom accepteer jij dat een foutieve begroting op jouw wordt afgedraaid? Iedereen heeft zo zijn verantwoordelijkheid, ook het management. Het is bekend dat de uren er zijn, je kan ze bewijzen. Een typisch geval van NMP (Niet Mijn Probleem). Te vaak zie ik (slechte) managers die hun problemen bij personeel legt.superduper schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Denk niet dat hier een link mee is. Het was puur een begrotingsprobleem omdat er voor al die potentiële uren (voor mij en voor mijn collega's) een reservering gemaakt moet worden. Die was niet haalbaar en reëel.
Je mag wel flexibel in de oplossing zijn (uitbetalen in termijnen, minder werken over langere tijd, etc), maar niet in de feiten (ik heb 680 uur en daar moet ik wat mee).
Mocht jij je uren registratie op orde hebben: advocaat er bij halen. Dit gaat niet over relatie & dit zal je ook niet mee moeten laten wegen. Je kan best een zakelijk geschil hebben zonder relatie te betrekken (ook zo'n typisch manipulatie techniek). Het is hard doch rechtvaardig. Dat mag aan beide kanten worden gezien.
succes!
Als ik dit zo lees lijkt het me wel dat de pijn van de wanordelijke adminstratie wat al te veel bij de werknemers wordt gelegd. Ik snap best dat je niet ineens 10000+ uren kan uitbetalen aan al je medewerkers, maar elkaar ergens wat meer halverwege ontmoeten was ook niet verkeerd geweest. Nu hou je geneens 10% van je uren over en hoe je het ook bekijkt, dat is wel érg mager.
Het gaat niet om gestrekte benen of messen op kelen, maar het gesprek ingaan met iemand die wat meer juridisch gewicht heeft, zou de balans best eens wat verder naar jouw kant uit kunnen laten slaan. En als je het netjes houdt, hoeft dat zero impact te hebben op de relatie met je werkgever. Zet je in op de helft en neem je genoegen met een derde, dan heb je nog steeds zo'n 180 uur extra te pakken. Zelfs als je uitkomt op een kwart levert het je al 50 uur op. En daar gaat de tent echt niet van op de fles
Het gaat niet om gestrekte benen of messen op kelen, maar het gesprek ingaan met iemand die wat meer juridisch gewicht heeft, zou de balans best eens wat verder naar jouw kant uit kunnen laten slaan. En als je het netjes houdt, hoeft dat zero impact te hebben op de relatie met je werkgever. Zet je in op de helft en neem je genoegen met een derde, dan heb je nog steeds zo'n 180 uur extra te pakken. Zelfs als je uitkomt op een kwart levert het je al 50 uur op. En daar gaat de tent echt niet van op de fles
O dus je werkgever mag het wel (de uren zomaar flushen) maar jij (als werknemer) mag er niets aan doen, : "want de relatie is zo goed". Zo te lezen komt die "relatie" maar van 1 kant. De werkgever geeft er iig helemaal niets om. Dus gewoon gestrekt erin.107mb schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:06:
[...]
En aan overige reacties over er met gestrekt been ingaan.... doe even normaal. Een goede relatie met je werkgever is van groot belang als je het er naar je zin hebt.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Er is een verschil tussen aan de ene kant een gestrekt been en aan de andere kant duidelijk en vasthoudend het gesprek aangaan met wat juridische ondersteuning.
Voor wie was het niet haalbaar en reeel? En waarom was die dat de afgelopen jaren wel?superduper schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Denk niet dat hier een link mee is. Het was puur een begrotingsprobleem omdat er voor al die potentiele uren (voor mij en voor mijn collegas) een reservering gemaakt moet worden. Die was niet haalbaar en reeel.
Wat ik bij dit soort dingen nooit zo goed snap is dat er vanwege de goede relatie niets mee gedaan wordt. Maar waarom geldt dat dan zo eenzijdig? Want jij vindt het dus niet reeel dat die uren worden uitbetaald (snap ik), maar het is wel reeel dat er 30k aan gewerkte uren verdwijnen? (en die snap ik niet)
Als er zijn goede relatie is zou ik op zijn minst een goede middenweg verwachten.
[removed]