Internet valt uit in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-02 22:15
Hallo,
de vorige keer dat mijn internet uitviel adviseerden jullie onderstaande opdracht (ipconfigg/all) dus bij deze. Een tijd geleden lag het slechte internet er aan dat andere bewoners hier hun router verkeerd om hadden aangesloten, ik zou graag uitzoeken of dat weer zo is. Er wonen hier 90 mensen, en de vorige keer geloofden ze niet dat dat kon

C:\Users\iemand>ipconfig/all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : DESKTOP-A63MGJM
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 28-F1-0E-14-8C-29
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::a8ca:d7ce:531e:ada5%5(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.95.25.37(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : donderdag 3 oktober 2024 22:32:45
Lease Expires . . . . . . . . . . : donderdag 3 oktober 2024 23:02:48
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.95.25.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.95.25.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 170455310
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-00-AB-21-28-F1-0E-14-8C-29
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.95.25.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Wireless LAN adapter LAN-verbinding* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #5
Physical Address. . . . . . . . . : A0-D3-7A-3D-A4-5B

Wireless LAN adapter LAN-verbinding* 3:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #6
Physical Address. . . . . . . . . : A2-D3-7A-3D-A4-5A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3160
Physical Address. . . . . . . . . : A0-D3-7A-3D-A4-5A

C:\WINDOWS\system32>

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik kreeg een melding dat ik een reactie plaatste in een oude discussie, dus daarom had ik een nieuwe aangemaakt, maar was dan misschien niet nodig?

op de 1e plaats wil ik natuurlijk weer werkend internet, en mijn vraag is dus of dat weer aan verkeerd aangesloten routers zou kunnen liggen. Als jullie aan de hand van bovenstaande gegevens denken dat het ergens anders aan ligt hoor ik het natuurlijk heel graag.

[ Voor 19% gewijzigd door l.vaneijck op 03-10-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Het enige dat we kunnen zien is dat je een IP adres (10.95.25.37) van een router (10.95.25.1)hebt gekregen.
Als het niet werkt moet je bij je netwerkbeheerder aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
de vorige keer lag het aan verkeerd aangesloten routers, dat konden jullie zien met een scan met advanced ip scanner, maar ik weet niet hoe die werkt. ik kan hier bij de verhuurder aankloppen, maar als mijn medebewoners het veroorzaken kan de verhuurder de modem blijven resetten, maar dan blijft het uitvallen

[ Voor 37% gewijzigd door l.vaneijck op 03-10-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Laatst online: 07:19
Je start is vrij summier en uit die gegevens kunnen we (ik dan) geen gedegen advies geven. Wellicht verstandig om gezamelijk een profesional in te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een rare gedachte, ik ben geen netwerkexpert maar kan prima iets opzetten: kan het zijn dat client isolation uitstaat op de router? Op die manier zou het toch niet uit moeten maken dat iemand zijn eigen router verkeerd om aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:58

lier

MikroTik nerd

sypie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:50:
Op die manier zou het toch niet uit moeten maken dat iemand zijn eigen router verkeerd om aansluit?
Als je computer/mobile daar een IP adres van krijgt, dan werkt het niet.

@l.vaneijck heb je een handig IT vriendje die onsite met je kan kijken?

[ Voor 12% gewijzigd door lier op 04-10-2024 10:11 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:32

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Niemand kan raden welk RC1918 subnet behoort tot welke router. Als het mogelijk is dat een rogue router/dhcp server het netwerk verstoort is het wel erg triest gesteld met de huidige implementatie.
Ja het is mogelijk als je alles aan elkaar knoopt met switches dat een router (die DHCP draait) adressen gaat uitdelen op het "LAN". Echter er zijn genoeg manieren om dit te voorkomen, DHCP-snooping, VLANS, ACL's op switches e.d. Met andere woorden als dit een probleem is zou ik eens gaan praten met degene die het netwerk faciliteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 16:33
Je graaft gelijk diep naar potentieel compleet de verkeerde kant op...
Een IP scan gaat je niet helpen om internet problemen op te lossen. Een IP config laat alleen zien wat je van de DHCP hebt ontvangen.

Als je met 90 man 1 lijntje deelt, waarvan de breedbandte onbekend is, en hier op het forum gooit dat het internet slecht is bij jou, krijg je niks anders dan speculerende antwoorden..

Aangezien het van de verhuurder is: Bel die gast op.

[ Voor 17% gewijzigd door Duke of Savage op 04-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik heb nu weer werkend internet, als het zo is dat er een issue is met verkeerd aangesloten routers (daar kwam ik op dit forum een tijd geleden (een jaar?) achter, gaat het natuurlijk snel weer uitvallen. met dit verhaal contact opnemen met de verhuurder heeft geen zin. in principe is het natuurlijk zo dat de verhuurder moet zorgen voor werkend internet, maar als ik mijn huisgenoten kan overtuigen dat ze zelf kunnen bijdragen aan werkend internet door hun router goed aan te sluiten is dat een stuk effectiever dan dat de verhuurder telkens de modem gaat resetten. Dan moet ik wel aan kunnen tonen dat dat zo is, en daarvoor vroeg ik jullie hulp. Any way, zo komen we niet verder, ik stel voor het hierbij te laten.

[ Voor 6% gewijzigd door l.vaneijck op 04-10-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

In mijn optiek moet de verhuurder een andere netwerkoplossing bieden zodat het niet uitmaakt wat en hoe jouw huisgenoten alles aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_flat
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51
Misschien kan je bij de router waar het internet op binnenkomt, dan alle kabels loskoppelen (als er toch al geen internet is) en alleen jij met een kabel op die router verbinden en kijken of je stabiel internet hebt.
Als dat zo is, dan uitsluiten welke kabel een probleem geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik heb inmiddels werkend internet, er wonen hier 90 mensen, die allemaal langs gaan of ze hun kabels los willen koppelen gaat niet werken, het issue is zoals ik hierboven beschreven heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

l.vaneijck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:46:
ik heb nu weer werkend internet, als het zo is dat er een issue is met verkeerd aangesloten routers (daar kwam ik op dit forum een tijd geleden (een jaar?) achter, gaat het natuurlijk snel weer uitvallen. met dit verhaal contact opnemen met de verhuurder heeft geen zin. in principe is het natuurlijk zo dat de verhuurder moet zorgen voor werkend internet, maar als ik mijn huisgenoten kan overtuigen dat ze zelf kunnen bijdragen aan werkend internet door hun router goed aan te sluiten is dat een stuk effectiever dan dat de verhuurder telkens de modem gaat resetten. Dan moet ik wel aan kunnen tonen dat dat zo is, en daarvoor vroeg ik jullie hulp. Any way, zo komen we niet verder, ik stel voor het hierbij te laten.
Ehm ja maar met 90 man zit er altijd wel een rotte appel tussen, als je de hele wereld kan overtuigen geen kwetsbaarheden te exploiteren hoeven wij met z'n allen geen firewalls meer in te zetten. Ik heb volgens mij in mijn vorige post een hele praktische oplossing aangedragen om dit probleem te mitigeren. Het gaat niet om het "resetten" het gaat om het implementeren van een duurzame oplossing op termijn en nee dit hoeft niet je niet de kop te kosten.

Tevens vergeet niet de opmerking van @Duke of Savage het zou ook gewoon kunnen dat 1 gebruiker alle bandbreedte gebruikt met packetloss als gevolg.

[ Voor 5% gewijzigd door MasterL op 04-10-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_flat
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik denk dat je toch practish te werk moet gaan en kabels uit de hoofdrouter gaan trekken als je weer traag internet hebt (dus niet bij 90 mensen langs gaan).
Weet je de hoofdrouter wel te vinden, uit de vorige post lees ik hier ook over dat ze je aanraden om op deze in te loggen en daar naar de ip range te kijken etc.
En denk jij dat je op de hoofd router zit aangesloten ("ik heb zelf geen router, maar de draad uit muur rechtstreek in de laptop, nee, ik heb verder geen documentatie,")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
dankjewel voor het terug lezen. ik heb geen idee waar de hoofdrouter zit, er zijn hier verschillende gebouwen, het zou zo kunnen zijn dat er per gebouw een binnenkom punt is, met dus 1 hoofdverdeelpunt. Eerder was het vaak dat per gebouw het internet uitviel, nu was het het hele terrein. ik heb dus geen idee hoe het netwerk hier is opgebouwd, en in principe is dat natuurlijk aan de verhuurder. ik denk ook niet dat zei daar met mij over gaan uitwisselen, tenzij ik ze heel concreet duidelijk kan maken waar de fout zit. Dat gaat zo dus niet lukken, vooral niet omdat het internet nu weer werkt, dus ik stel voor het hierbij te laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je internet nu weer werkt, kijk nog eens naar je huidige IP adres, als dat in een heel andere reeks zit als in je topic start, dan weet je dat er een 2de DHCP server actief was gisteren avond.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Le Mol schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:42:
Als je internet nu weer werkt, kijk nog eens naar je huidige IP adres, als dat in een heel andere reeks zit als in je topic start, dan weet je dat er een 2de DHCP server actief was gisteren avond.
dat is een goed idee! thanx

op de 1 of andere manier lukt het nu niet om het resultaat vanaf c: te kopieren, snap ik niets van, als ik het met de muis selecteer en bij het ingedrukt houden van de muis control c doe krijg ik zo'n toon dat ie het niet pakt, als ik het na het selecteren doe verdwijnt mijn selectie, nu dus met screenshots gedaan, ip adres is hetzelfde dns server is anders, ik heb er geen verstand van...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvZCXR5mVx-LCnZWT03IaQVKqhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWG68BkJMt4pmNEFRVDLTElB.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWYJeRVWjCq9uVM1MbDTipt58Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IidgBCfXqRjhX3TCvuh7M3L5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat me nu voor het eerst opvalt: je hebt op je computer én een kabel zitten én je bent verbonden met wifi?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47

Coach4All

I'm a Coach 4 All

FredvZ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:31:
Wat me nu voor het eerst opvalt: je hebt op je computer én een kabel zitten én je bent verbonden met wifi?
Geen Gateway en geen DHCP op de WiFi, zit dus niet in de weg.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik heb internet via de kabel, ik gebruik een mobiele hotspot zodat ik internet op mijn telefoon heb, als ik ik op het vierkantje rechtsonder klik zie ik dat aanstaan, netwerk staat uit, staat er dan toch ergens wifi aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

l.vaneijck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:37:
dankjewel voor het terug lezen. ik heb geen idee waar de hoofdrouter zit, er zijn hier verschillende gebouwen, het zou zo kunnen zijn dat er per gebouw een binnenkom punt is, met dus 1 hoofdverdeelpunt. Eerder was het vaak dat per gebouw het internet uitviel, nu was het het hele terrein. ik heb dus geen idee hoe het netwerk hier is opgebouwd, en in principe is dat natuurlijk aan de verhuurder. ik denk ook niet dat zei daar met mij over gaan uitwisselen, tenzij ik ze heel concreet duidelijk kan maken waar de fout zit. Dat gaat zo dus niet lukken, vooral niet omdat het internet nu weer werkt, dus ik stel voor het hierbij te laten
Ik denk dat je het punt een beetje mist, dat het nu werkt betekent niet dat het goed geconfigureerd is en/of niet nogmaals zou kunnen voorkomen. Hypothetisch kan de verhuurder 1 VDSL lijn afnemen een paar switches van de Action kopen en alles aan elkaar knopen. Nu kan je denken nou en mijn internet werkt toch? Ja klopt totdat 1 iemand besluit een zooitje torrents te gaan downloaden/seeden wat de hele lijn satureert. Of iemand besluit dat het heel grappig is om P**rno te casten op jouw tv. Of wellicht een rogue dhcp te draaien omdat het kan, of als we toch bezig zijn een 1Gbits multicast is ook wel lachen toch? Ik snap best dat je hier waarschijnlijk geen zin in hebt maar een bijvoorbeeld een wireshark capture kan je heel veel vertellen hoe het netwerk in elkaar zit. Het hebben van internet zegt eigenlijk helemaal niks, IMO als je internet aanbied als deel van de huurovereenkomst moet je het ook fatsoenlijk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
nee, ik ben het er helemaal mee eens dat het mogelijk nog niet goed geregeld is, en wil me er ook graag voor inzetten het wel te regelen, maar als ik hier de verhuurder een bericht stuur terwijl we op dat moment werkend internet hebben, met een vraag hoe het netwerk in elkaar zit, dan gaan ze daar niet op reageren. Natuurlijk gaan ze daar niet met elke individueele huurder over in discussie, tenzij ik aan kan tonen hoe het netwerk in elkaar zit, waarom dat niet zorgt voor een stabiel en betrouwbaar netwerk, idd doordat andere gebruikers van alles en nog wat kunnen doen wat niet door de beugel kan, waardoor iedereen dan slecht intenet heeft etc. maar dan moet ik het wel aan kunnen tonen.

dus: wireshark capture? tell me more !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Nou daar zijn we voor! Ten eerste hoe komt "internet" bij jou binnen? Via een (UTP) patch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
dit noem je een switch toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isANJyzqw6h0jLCONmUOEJ0IttE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7l5l7eLUFEBacVUFBlmK3zu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 23:44
Dat ziet er eerder uit als een RJ45 opbouw WCD. 1 poortje dus. Die zal lijkt mij dan ergens naar een grote managed switch gaan? Of je hebt buiten je appartement een meterkast waar een kastje in zit

--edit
Mogelijk is het chinees wat ik schreef, maar als voorbeeld:
https://www.kabelshop.nl/...-77634-i31392-t26630.html

[ Voor 13% gewijzigd door hollandnick op 04-10-2024 14:01 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Dat zou goed kunnen, ik begreep dat je met een wireshark capture zicht kon krijgen op het netwerk? de meterkast kan ik als huurder niet bij. ik ben zo ofline, als jullie mij dit weekend kunnen helpen om uit te zoeken zou heel fijn zijn :)

[ Voor 26% gewijzigd door l.vaneijck op 04-10-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
l.vaneijck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:01:
Dat zou goed kunnen, ik begreep dat je met een wireshark capture zicht kon krijgen op het netwerk? de meterkast kan ik als huurder niet bij
Dat vind ik opzich al raar, ik heb tot nu toe 2x een appartement gehuurd en ik kon gewoon in de meterkast. Hier zat ook de groepenkast mocht er iets uitvallen, maar wij hadden hier ook de modem hangen van de internetprovider ( die we zelf moesten kiezen en afsluiten ). Dat is bij jou anders natuurlijk. Maar dan kan je dus ook je eigen meterstanden qua elektra en gas verbruik dus niet inzien?

Maar goed dan weten we dus niet veel. Je zou de kabelgoot kunnen volgen maar die zal in het plafond gaan en kan je dus verder niet veel mee ook gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
idd, de kabel gaat inn het plafond, als de stoppen doorslaan moet ik de schoonmaker vragen of ze wil resetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
l.vaneijck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:07:
idd, de kabel gaat inn het plafond, als de stoppen doorslaan moet ik de schoonmaker vragen of ze wil resetten
En als je een lekkage hebt ( gas of water ) dan kan niemand verder wat en ben je overgelaten aan de tijd dat het duurt voor iemand met een sleutel komt om langs te komen 8)7 Zover ik nu online lees is dit denk ik ook helemaal niet toegestaan, en moet de verhuurder jou een sleutel geven

Maar goed dit is een andere discussie en een beetje off topic

[ Voor 5% gewijzigd door hollandnick op 04-10-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 22:37
Er zit wel een verschil tussen het huren van een kamer in een studentenhuis en een appartement imho.

Even van de andere kant bekeken: Wireshark is nog niet invasief (het snifft alleen de packets die op jouw computer binnenkomen), maar als jij straks naar de verhuurder gaat en hem vertelt dat je m.b.v. allerlei scantooltjes het LAN in kaart hebt gebracht dan gaat hij dat natuurlijk niet zo leuk vinden.

Daarnaast ben ik zelf ook wel nieuwsgierig welke informatie je dan uit Wireshark wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Kijk Wireshark kan je inzicht geven maar je moet de data wel kunnen analyseren.
Ik zou verwachten dat je bijvoorbeeld bij een geïsoleerd netwerk dat je bijna geen packets ziet als je een laptop direct aansluit op het patch punt. Zie je dit wel is het foute boel, maargoed er moeten dan ook wel andere signalen zijn. Bijvoorbeeld zie je andere devices als je bijvoorbeeld Spotify Connect wil gebruiken? Of Chromecast of het Apple protocol?
Lothlórien schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:15:
Er zit wel een verschil tussen het huren van een kamer in een studentenhuis en een appartement imho.

Even van de andere kant bekeken: Wireshark is nog niet invasief (het snifft alleen de packets die op jouw computer binnenkomen), maar als jij straks naar de verhuurder gaat en hem vertelt dat je m.b.v. allerlei scantooltjes het LAN in kaart hebt gebracht dan gaat hij dat natuurlijk niet zo leuk vinden.

Daarnaast ben ik zelf ook wel nieuwsgierig welke informatie je dan uit Wireshark wilt halen.
Hoezo? Het is heel simpel packets komen binnen op "jouw" poort of niet. Als de verhuurder dit wil scheiden moet hij/zij dit regelen. informatie? Ontvang je DHCP offers van "onbekende" mac adressen op de poort? Zie je (broadcast) traffic van een subnet wat je niet verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Lothlórien schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:15:

Heb ik soort van overheen gelezen, geen idee hoe. Maar hoe ziet een studentenhuis met 90 personen er uit dan. Zal dan vast 1 of ander oud schoolgebouw zijn. Maar dan heeft ook niet elke kamer zijn eigen meterkast gok ik. Dacht dat TS daar antwoord op gaf bij mijn laatste vraag.

Als er dus 1 centrale meterkast is of wellicht per verdieping ( of hoe het gebouw er ook uit ziet ) dan snap ik dat de huurders daar geen sleutel voor krijgen. Dan ben je qua fysiek controleren hoe alles in elkaar zit afhankelijk van de verhuurder en zul je moeten kijken hoe ver je via software kan komen

Dan zouden we het netwerk moeten gaan scannen, kijken wat er allemaal op leeft.

Wat je ook nog kan proberen is je eigen router aan te sluiten op de WCD met een netwerkkabel. Dan kan je in ieder geval jouw eigen netwerk beheren door een nieuw subnet aan te maken. Qua privacy en veiligheid wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

hollandnick schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

Heb ik soort van overheen gelezen, geen idee hoe. Maar hoe ziet een studentenhuis met 90 personen er uit dan. Zal dan vast 1 of ander oud schoolgebouw zijn. Maar dan heeft ook niet elke kamer zijn eigen meterkast gok ik. Dacht dat TS daar antwoord op gaf bij mijn laatste vraag.

Als er dus 1 centrale meterkast is of wellicht per verdieping ( of hoe het gebouw er ook uit ziet ) dan snap ik dat de huurders daar geen sleutel voor krijgen. Dan ben je qua fysiek controleren hoe alles in elkaar zit afhankelijk van de verhuurder en zul je moeten kijken hoe ver je via software kan komen

Wat je ook nog kan proberen is je eigen router aan te sluiten op de WCD met een netwerkkabel. Dan kan je in ieder geval jouw eigen netwerk beheren door een nieuw subnet aan te maken. Qua privacy en veiligheid wel beter
Bingo! dat is wat de rest dus ook heeft gedaan maar waarschijnlijk per ongeluk het WAN (dubbel NAT) en het LAN kabeltje (DHCP server...) hebben verwisseld... Resultaat? Jouw routertje krijgt ook een adres van een ander (LAN aangesloten) routertje enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
MasterL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Bingo! dat is wat de rest dus ook heeft gedaan maar waarschijnlijk per ongeluk het WAN (dubbel NAT) en het LAN kabeltje (DHCP server...) hebben verwisseld... Resultaat? Jouw routertje krijgt ook een adres van een ander (LAN aangesloten) routertje enz.
Klopt, daarom in de juiste modus zetten en niet zomaar de DHCP leuk laten terugpraten naar de rest. Daar zouden wij TS wel mee kunnen helpen door de juiste router aan te schaffen aan te sluiten op de juiste poorten en de juiste instellingen te gebruiken. Maar dat is voor een later stadium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Nee, een switch is een verdeelblok voor ethernet signalen, dus van één naar veel.
Kan er zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjhlXPXGm9jCK0faxmrU94uJ-gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGAD4K7f10vaRNI5vi71zvTM.jpg?f=fotoalbum_large

Zit waarschijnlijk bij jou in een technische ruimte waar je de sleutel niet van hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Prisma16 op 04-10-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

hollandnick schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Klopt, daarom in de juiste modus zetten en niet zomaar de DHCP leuk laten terugpraten naar de rest. Daar zouden wij TS wel mee kunnen helpen door de juiste router aan te schaffen aan te sluiten op de juiste poorten en de juiste instellingen te gebruiken. Maar dat is voor een later stadium
Ik snap je punt maar dit is geen doen, hypothetisch je koopt een router en stelt een static IP in.. En dan?
er bestaat geen IP DHCP reservation dus dat IP kan makkelijk dubbel uitgegeven worden. Dus IP conflict. Dan besluit iemand een multicast stream op te zetten ehm... weg bandbreedte. Dit soort zaken moet echt fatsoenlijk vanuit de core geregeld worden. Enige manier om dit soort van bewijzen is door een package capture.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:16

Qwerty-273

Meukposter

l.vaneijck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:55:
ik heb inmiddels werkend internet, er wonen hier 90 mensen, die allemaal langs gaan of ze hun kabels los willen koppelen gaat niet werken, het issue is zoals ik hierboven beschreven heb.
Je zal echt bij de verhuurder aan moeten kloppen (die vervolgens weer aanklopt bij de partij die zij hebben ingezet om het netwerk te bouwen/beheren). Er zijn tal van technische mogelijkheden om dit te voorkomen (als grootste voorbeeld zal je dat allemaal zien bij motels / hotels waar ook elke kamer tegenwoordig een "eigen" hotspot (outlets worden zeldzamer tegenwoordig) heeft.

Om het wat duidelijker neer te zetten:
- 90 kamers (met naar alle waarschijnlijkheid één poortje per kamer).
- de kamers zijn verdeeld over meerdere gebouwen
- bewoners sluiten op dat ene poortje switches/routers aan als ze meer dan één apparaat willen aansluiten

Verwachting is dat hierdoor het internet soms lam ligt, omdat er andere IP addressen uitgedeeld worden door een "rogue dhcp server". Maar daar is in geen enkel van de vorige topics echt onomstotelijk bewijs voor geleverd:
internet werkt niet, mogelijk door verkeerd aangesloten rout
statisch of dynamisc ip ivm verkeerd aangesloten routers
onstabiel internet
met kabel thuis geen internet
internet doet raar na updates

Leg het wederom neer bij de verhuurder, dat is de enige optie om tot een oplossing te komen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
Volgens mij kun je met "the Dude" (gratis tooltje van Mikrotik) een netwerk scan doen. Die geeft dan visueel weer welke apparatuur erop het netwerkt zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:15
l.vaneijck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:39:
...maar als ik hier de verhuurder een bericht stuur terwijl we op dat moment werkend internet hebben, met een vraag hoe het netwerk in elkaar zit, dan gaan ze daar niet op reageren. Natuurlijk gaan ze daar niet met elke individueele huurder over in discussie, tenzij ik aan kan tonen hoe het netwerk in elkaar zit, waarom dat niet zorgt voor een stabiel en betrouwbaar netwerk, idd doordat andere gebruikers van alles en nog wat kunnen doen wat niet door de beugel kan, waardoor iedereen dan slecht intenet heeft etc. maar dan moet ik het wel aan kunnen tonen.
...
Je denkt veel te ver en te diep. Het is niet jou taak om uit te zoeken wat het probleem is. De verhuurder hoeft niet met jou en alle andere bewoners in discussie (?) over hoe het netwerk er uit ziet. Het is niet jou taak om andere gebruikers uit te leggen wat ze moeten doen.

Je hebt zo te lezen nul kaas gegeten van het onderwerp. Dat is niet erg, maar laat het oplossen aan iemand anders over. Je kunt je er persoonlijk wel in verdiepen/ er over leren, maar je kennis is gewoon te laag om fatsoenlijk bij te dragen aan een oplossing.

Wat je wel kunt doen: Maak een log van de momenten dat het internet actief is en wanneer het wegvalt. Bel de verantwoordelijke voor de verbinding en deel je log en vraag om het op te lossen of wat de status is voor het oplossen van het probleem. Het kan zijn dat je, afhankelijk van zijn reactie, iedere dag met de verantwoordelijke/verhuurder belt. Vraag om je mede studenten ook te bellen als er geen schot in de zaak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:35
Prisma16 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Nee, een switch is een verdeelblok voor ethernet signalen, dus van één naar veel.
Kan er zo uit zien:

[Afbeelding]

Zit waarschijnlijk bij jou in een technische ruimte waar je de sleutel niet van hebt.
De beheerder die de hoofd router heeft bij overname punt provider zo layer3 switch moeten nemen of een router die op elke lan poort een vlan kan maken. Ondervang je niet alles maar een hoop. Mocht elke kamer een eigen utp hebben vanaf die ruimte zou ik inderdaad een paar grotere layer 3 switches nemen.

Wat ook zou werken als en er lijst is met wifipunten die geen dhcp uitsturen, puhr wifipuntje. Geen gezeur meer dan door routers die alles plat gooien. alleen de vraag kan de hoofdrouter met zoveel traffic/ clients overweg.

Altijd leuk studentenhuizen. Geen beginnen aan zonder een fatsoenlijke it man en regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
MasterL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:21:
Kijk Wireshark kan je inzicht geven maar je moet de data wel kunnen analyseren.
Ik zou verwachten dat je bijvoorbeeld bij een geïsoleerd netwerk dat je bijna geen packets ziet als je een laptop direct aansluit op het patch punt. Zie je dit wel is het foute boel, maargoed er moeten dan ook wel andere signalen zijn. Bijvoorbeeld zie je andere devices als je bijvoorbeeld Spotify Connect wil gebruiken? Of Chromecast of het Apple protocol?
ik gebruik die dingen niet, maar als het voor jullie informatie handig is, moet ik dan iets doen? ik gebruik een dell laptop, dus geen apple, en heb geen chromecast, en gratis spotify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
[...]

ik heb het voor het gemak zo opgeschreven: preciezer, het zijn meerdere oude gebouwen, met in totaal 90 mensen (volgens mij iets meer, maar goed, zal er niet toe doen) er is hier in elk geval een meterkast in dit gebouw, en ik dacht dat daar idd ook een internet binnenkompunt zat. in dit geval lag dus het internet voor alle gebouwen er uit. Voor zover ik mij herriner was het vorige keren per gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
[...]

dat eerste was ook mijn voorstel, maar daar heb ik wel jullie hulp voor nodig, ik heb zelf geen router, ik hoop dat ik dit goed zie: ik heb mijn netwerk ingesteld als openbaar netwerk, omdat ik niet gevonden wil worden door andere gebruikers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Prisma16 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Kan er zo uit zien:

[Afbeelding]

dat zie er idd heel anders uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
powerboat schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:41:
Volgens mij kun je met "the Dude" (gratis tooltje van Mikrotik) een netwerk scan doen. Die geeft dan visueel weer welke apparatuur erop het netwerkt zit.
volgens mij deed ik dat de vorige keer dus met advanced ip scanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Bumpy_NL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Je denkt veel te ver en te diep. Het is niet jou taak om uit te zoeken wat het probleem is. De verhuurder hoeft niet met jou en alle andere bewoners in discussie (?) over hoe het netwerk er uit ziet. Het is niet jou taak om andere gebruikers uit te leggen wat ze moeten doen.

Je hebt zo te lezen nul kaas gegeten van het onderwerp. Dat is niet erg, maar laat het oplossen aan iemand anders over. Je kunt je er persoonlijk wel in verdiepen/ er over leren, maar je kennis is gewoon te laag om fatsoenlijk bij te dragen aan een oplossing.

Wat je wel kunt doen: Maak een log van de momenten dat het internet actief is en wanneer het wegvalt. Bel de verantwoordelijke voor de verbinding en deel je log en vraag om het op te lossen of wat de status is voor het oplossen van het probleem. Het kan zijn dat je, afhankelijk van zijn reactie, iedere dag met de verantwoordelijke/verhuurder belt. Vraag om je mede studenten ook te bellen als er geen schot in de zaak zit.
eens dat ik er idd nauwlijks verstand van heb, de laatste tijd was er meestal goed internet, door de eerder genoemde scans met advanced ip scanner heb ik mijn twijfel over hoe het newerk hier in elkaar zit, en ben ik het eens met 1 van jullie die zei: "niet denken, yes, heb weer internet, probleem opgelost" en wil graag weten of er nu wel een fatsoenlijk netwerk is. vanochtend had ik gemaild, en binnen een kwartier was het opgelost, dus logs delen doen zei nu verder niets mee lijkt me

[ Voor 3% gewijzigd door l.vaneijck op 04-10-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
l.vaneijck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:47:
[...]

volgens mij deed ik dat de vorige keer dus met advanced ip scanner
The Dude maakt een netwerk map, advanced ip scanner kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46
Als alles eruit lag zal er een storinkje geweest zijn ergens. Kan gebeuren. Niet druk om maken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
In de topic start van l.vaneijck in "onstabiel internet" verwijs je hiernaar als volgt 'internet komt hier met een kabel uit de muur via een opbouwdoosje voor UTP / RJ45 bekabeling'. Waarom noem je dezelfde plek een jaar later een switch? Ook wireshark is daar aangehaald inclusief beschrijving, nu heb je er nog nooit van gehoord? Wordt je account gedeeld met meerdere mensen en lezen wij hier reacties van verschillende personen?
nee, ik ben het er helemaal mee eens dat het mogelijk nog niet goed geregeld is, en wil me er ook graag voor inzetten het wel te regelen, maar als ik hier de verhuurder een bericht stuur terwijl we op dat moment werkend internet hebben, met een vraag hoe het netwerk in elkaar zit, dan gaan ze daar niet op reageren. Natuurlijk gaan ze daar niet met elke individueele huurder over in discussie, tenzij ik aan kan tonen hoe het netwerk in elkaar zit, waarom dat niet zorgt voor een stabiel en betrouwbaar netwerk, idd doordat andere gebruikers van alles en nog wat kunnen doen wat niet door de beugel kan, waardoor iedereen dan slecht intenet heeft etc. maar dan moet ik het wel aan kunnen tonen.

Een bericht sturen is minder moeite dan al de posts met alle goedbedoelde suggesties die hier staan volgen, niet geschoten is altijd mis. Daarnaast is het oneindig veel beter om simpelweg te bellen met je klacht en te vragen wat voor oplossing geboden kan worden anders dan het resetten van het modem.

Dat men mogelijk niet de moeite wil nemen om jou uit te leggen hoe het netwerk in elkaar zit zou prima kunnen. Echter dat kan ook zijn omdat de persoon die je bericht leest het simpelweg zelf niet weet. Dat jij iets kan aantonen gaat daar niet mee helpen.

Je primaire probleem is dat je op tijd x voor y minuten/uren geen verbinding hebt. Dat is je probleem, dat kan je melden. Vraag desnoods of je een eigen VLAN kunt krijgen dan ben je er ook vanaf.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:15
l.vaneijck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:52:
[...]

eens dat ik er idd nauwlijks verstand van heb, de laatste tijd was er meestal goed internet, door de eerder genoemde scans met advanced ip scanner heb ik mijn twijfel over hoe het newerk hier in elkaar zit, en ben ik het eens met 1 van jullie die zei: "niet denken, yes, heb weer internet, probleem opgelost" en wil graag weten of er nu wel een fatsoenlijk netwerk is. vanochtend had ik gemaild, en binnen een kwartier was het opgelost, dus logs delen doen zei nu verder niets mee lijkt me
Die logs zijn om aan te tonen hoe ernstig jou probleem is. Het heeft nu eenmaal meer waarde dan enkel aangeven dat je vaker problemen ondervind. Met de logs kun je ook zien of de situatie verbeterd nadat er bijvoorbeeld een mannetje is langs gekomen om de boel te fixen.

Je hebt twijfels over hoe het netwerk in elkaar zit en daarom weten hoe het in elkaar zit. Bot gezegd, dit gaat je geen hol aan. Een beste kans dat je mailtje niet bij degene terecht komt die dat weet. Men moet moeite doen/kosten maken om jou te gaan informeren over iets wat je geen zak aangaat (bot gezegd). Het enige dat voor hun relevant is dat jij geen contact meer opneemt over de problemen die je ondervind (je hoeft niet eens tevreden te zijn). Je moet dus gewoon blijven mailen, of beter, bellen met het probleem. Het probleem is ook niet dat je geen internet hebt, maar dat het internet vaak weg valt. Dat het internet werkt zegt ook niets of het probleem is opgelost. Pas als jij voor een langere tijd geen problemen ondervind mag je gaan aannemen dat het probleem is opgelost. Als men bij internet uitval alleen iemand langs stuurt om een modem te resetten dan gaat dat het probleem niet oplossen als dat de afgelopen xx maal ook niet geeft gewerkt.

Al het uitzoekwerk is niet nodig. Als je bij ieder probleem dat je tegenkomt eerst een expert moet worden op dat gebied dan ga je een heel zwaar leven krijgen. Het uitzoekwerk doe je uit interesse, niet met het doel om het probleem op te lossen.

Als ik langs zou komen om de boel te fixen dan zit ik niet te wachten op jou die mij komt vertellen dat je via een forum het gehoord dat ik een layer 3 switch moet installeren zodat je bij de switch in jou kamer niet aan een packet storm wordt blootgesteld.

Het is allemaal met de beste bedoelingen, maar het is niet productief. Hou het gewoon bij loggen van problemen en bellen om je probleem opgelost te krijgen en doe het doorgronden uit eigen interesse.

[ Voor 0% gewijzigd door Bumpy_NL op 05-10-2024 09:21 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:33

dit heeft helemaal geen zin en kan je als client zondere verdere toegang tot het netwerk nooit detecteren of oplossen

gewoon je verhuurder zeggen dat je haperend internet hebt en het die verder laten uitzoeken

er is maar 1 ding belangrijk en dat is heb jij hier als enige last van of meer dan 10 andere mensen ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
sdk1985 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 01:03:
[...]

In de topic start van l.vaneijck in "onstabiel internet" verwijs je hiernaar als volgt 'internet komt hier met een kabel uit de muur via een opbouwdoosje voor UTP / RJ45 bekabeling'. Waarom noem je dezelfde plek een jaar later een switch? Ook wireshark is daar aangehaald inclusief beschrijving, nu heb je er nog nooit van gehoord? Wordt je account gedeeld met meerdere mensen en lezen wij hier reacties van verschillende personen?

[...]

Een bericht sturen is minder moeite dan al de posts met alle goedbedoelde suggesties die hier staan volgen, niet geschoten is altijd mis. Daarnaast is het oneindig veel beter om simpelweg te bellen met je klacht en te vragen wat voor oplossing geboden kan worden anders dan het resetten van het modem.

Dat men mogelijk niet de moeite wil nemen om jou uit te leggen hoe het netwerk in elkaar zit zou prima kunnen. Echter dat kan ook zijn omdat de persoon die je bericht leest het simpelweg zelf niet weet. Dat jij iets kan aantonen gaat daar niet mee helpen.

Je primaire probleem is dat je op tijd x voor y minuten/uren geen verbinding hebt. Dat is je probleem, dat kan je melden. Vraag desnoods of je een eigen VLAN kunt krijgen dan ben je er ook vanaf.
hoe ik erbij kwam dat het een switch zou zijn weet ik niet, maar maakt het uit, jullie zeggen mij dat het iets anders is, en dan is dat het, daarom plaats ik die foto., ik heb niet alles wat mij in voorgaande posts gezegd is paraat. We kunnen speculeren waarom iemand mij niet zou helpen als ik contact opneem, ik heb nu werkend internet, dus dan heb ik niets waar ik mee kan komen, als ik kan laten zien dat er een slecht netwerk is is dat hun probleem dat degene die het leest er niks van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
internet viel de afgelopen tijd niet vaak weg, het viel nu weg, en ik had oa mijn post geplaats omdat we dat op vorige posts hier op dit forum hadden besproken: om te analyseren wat er dan mis zou zijn, of mijn vermoeden klopte met dat slechte netwerk (met verkeerd ingeplugde routers bij buren, waardoor er ip adressen uitgegeven worden, en het netwerk in elkaar stort) dus ik zag dit als een kans om dat uit te zoeken, ik stel nu voor het hierbij te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:14

jurroen

Security en privacy geek

l.vaneijck schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:04:
ik stel nu voor het hierbij te laten.
Lijkt mij een hele verstandige. En mocht het probleem zich opnieuw voordoen, mijn inziens heeft @Bumpy_NL het beste advies gegeven.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 18:43
Zoals al eerder vermeld: Dit is voor 90 man naar mijn idee geen goede oplossing zo, al was het alleen al maar de aansprakelijkheid.
Dit moet je eigenlijk oplossen met een Ziggo of een andere provider (KPN was niet zo behulpzaam hierin) waarbij iedereen zijn eigen modem heeft en abonnement. Is verre van gratis maar werkt wel goed. Hierbij leggen ze alle coaxkabels naar een straatkast en kun je als individu een abonnement afnemen bij een Ziggo gewoon met een eigen modem e.d. Voor zorginstellingen gebeurt dit nu door een ontzorgnet.
Alleen de coax is ook uit het jaar 0 lijkt het, dus dat wordt geen goedkope oplossing. Als er wel goede Coax zou liggen zouden ze die verlengen naar een straatkast.
Pagina: 1