Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
Kon deze niet zo goed ergens kwijt in een ander topic. Dit topic is expliciet NIET om verder te gaan over het Midden-Oosten conflict (die is al lang geleden gesloten).

Israël heeft eerst Hezbollah bang gemaakt voor smartphones door airstrikes op kopstukken erop te coördineren, waardoor men teruggreep naar oudere middelen zoals oude mobieltjes en piepers. Vandaag zijn tegelijkertijd meer dan 1.000 pagers opgeblazen in gebruik door Hezbollah.

Volgens getuigen werden de apparaatjes ontzettend warm alvorens uiteindelijk te ontploffen. Beelden op X laten verwondingen zien formaatje ontplofte Note7. Er worden 800-1200 gewonden gemeld, waaronder de ambassadeur van Libanon in Iran. WSJ zegt dat het mogelijk één batch is geweest, maar die is dan wel heel snel verspreid.

https://www.ad.nl/buitenl...van-hun-piepers~aef3a2db/

https://nos.nl/artikel/25...bollah-piepers-in-libanon

https://www.wsj.com/world...=mobilewebshare_permalink

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
Dit is wel tamelijk geniaal :)
Zou zomaar de plot van een Hollywood film kunnen zijn. Iemand bij de Mossad is fan van Kingsman denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Hoe moet ik me dat voorstellen dan? Een soort Ddos op pagers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hoe zou dat werken?

Eerst aangepaste pagers verspreiden en die saboteren op afstand?

Batterij opblazen door een soort super magnetron straling?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00

HaterFrame

Well... Poo came out!

T zou me niets verbazen dat de mossad via via deze pagers heeft laten leveren, en de oudere heeft uitgeschakeld middels hacken.

Een gewone batterij kan niet zo exploderen, moeten dus geleverd zijn met explosieven er in.

Hoe dan ook, geniaal om gericht zonder collateral mensen uit te schakelen binnen die organisatie. Ik zie veel missende handen en kapotte ogen, dus niet meer militair in te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door HaterFrame op 17-09-2024 17:16 ]

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Schijnt te gaan om een recente levering Motorola pagers dus ongetwijfeld dat Israël daarmee heeft gerommeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Homeland schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:17:
Schijnt te gaan om een recente levering Motorola pagers dus ongetwijfeld dat Israël daarmee heeft gerommeld.
Dit of ze hebben ze op een of andere manier kunnen hacken en een firmware update pushen die zorgt dat de batterij zichzelf oververhit oid.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

https://edition.cnn.com/w...tack-hezbollah/index.html
Iran's ambassador to Lebanon hurt in pager explosion, state media reports
Oepsie, had ie per ongeluk een Hezbollah pager, wat onverwacht ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hahah beetje law abiding citizen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
ImNotnoa schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:18:
[...]
Dit of ze hebben ze op een of andere manier kunnen hacken en een firmware update pushen die zorgt dat de batterij zichzelf oververhit oid.
Ja maar ze dan echt exact tegelijk kunnen laten ploffen?
Een beetje spingstof en een simkaartje inbouwen is wellicht handiger. Wellicht had die ambasadeur zelf niet eens zo'n ding maar hebben ze het moment afgewacht dat er verschillende doelwitten dicht om hem heen stonden.

Hoe dan ook zou dit een fantastische Tweakers reportage zijn zodra bekend is hoe ze dit technisch hebben gedaan. Er gaan vast hele boeken en films over gemaakt worden komende jaren :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dennisdn op 17-09-2024 18:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dennisdn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:59:
[...]

Ja maar ze dan echt exact tegelijk kunnen laten ploffen?
Een beetje spingstof en een simkaartje inbouwen is wellicht handiger.

Hoe dan ook zou dit een fantastische Tweakers reportage zijn zodra bekend is hoe ze dit technisch hebben gedaan. Er gaan vast hele boeken en films over gemaakt worden komende jaren :)
Springstof en de firmware aanpassen dat die detoneerd bij een bepaald bericht, als je een beetje slim bent stuur je eerst nog een bericht voor de detonatie voor extra effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dennisdn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:59:
[...]

Hoe dan ook zou dit een fantastische Tweakers reportage zijn zodra bekend is hoe ze dit technisch hebben gedaan.
Liever niet. Ik wilde een berichtje sturen met hoe dit waarschijnlijk is gedaan maar heb daar vanaf gezien, hoe interessant het vanuit technisch perspectief ook is. Explosieven zijn in ieder geval onwaarschijnlijk. Die vallen op omdat er in de maatschappij regelmatig op wordt getest.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
fopjurist schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:05:
[...]

Liever niet. Ik wilde een berichtje sturen met hoe dit waarschijnlijk is gedaan maar heb daar vanaf gezien, hoe interessant het vanuit technisch perspectief ook is. Explosieven zijn in ieder geval onwaarschijnlijk. Die vallen op omdat er in de maatschappij regelmatig op wordt getest.
Ik zou wel iets met een batterij kunnen bedenken zoals in het bericht waar ik op reageerde. Een soort stuxnet die geen centrifuges maar een batterij overstuur jaagt. Maar allemaal precies tegelijk lijkt mij dan een uitdaging. En van eerdere gevallen van ontplofte batterijen in bijvoorbeeld smartphones was de schade dan weer niet zo groot met hooguit wat brandwonden....

*edit: ik lees nu dat er een uur zat tussen de eerste en de laatste, dus niet éxact tegelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 17-09-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het filmpje dat op de site van de NOS staat is ook in één keer een explosie. Geen rook, of andere waarschuwingen vooraf. Nu weet ik niet hoe snel of hoeveel een kleine accu rookt voordat deze ploft, maar op deze manier neig ik ook naar een klein explosief.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Is ook een flink aantal:
In Libanon zijn acht mensen om het leven gekomen en 2750 gewonden gevallen doordat hun pieper ontplofte, meldt het Libanese ministerie van Gezondheid. De slachtoffers zijn vrijwel allemaal Hezbollah-leden. Ook in delen van Syrië zijn piepers ontploft, melden internationale persbureaus.
https://nos.nl/l/2537529

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 17-09-2024 18:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:25

Herman

FP ProMod
Vindingrijk zou ik het wel kunnen noemen, niet geniaal. Het is de zoveelste escalatie waarmee het conflict groter wordt in plaats van opgelost. Het is ook tamelijk ongericht, je weet namelijk nooit wie er in de nabijheid van zo'n apparaat is. Wellicht had iemand wel een kind op schoot, liep diegene door een drukke winkelstraat...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Laatst online: 11-03 20:31
ImNotnoa schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:18:
[...]
Ik weet niet of pagers ota firmware updates kunnen krijgen. Het lijkt me realistischer dat de partij is onderschept door Israël en is aangepast voordat ze gedistribueerd werden.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Zullen we de discussie laten bij de technische kanten en NIET dat conflict hier behandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
Dit hebben ze in het verleden vaker gedaan. In dat geval waren het mobiele telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:37

dbzfan

Nee.

De vraag is.. was het de batterij of een explosief...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
dbzfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:49:
We zullen dat vast snel gaan horen. Op zulke aantallen zullen er vast ook niet-ontplofte devices zijn die ze nu open aan het sleutelen zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

dbzfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:49:
Moet haast wel een explosief zijn. En misschien nog wel wat metalen delen erbij voor extra effect?

Diegene die dit bedacht hebben zullen wel in hun nopjes zijn, dit is weer een Hollywood scenario..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:29
*knip* offtopic, deze vragen zijn terug te vinden in feedback topic oa.

[ Voor 82% gewijzigd door polthemol op 18-09-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:31
Hezbollah heeft zijn leden gevraagd geen gsm's meer te gebruiken, om te vermijden dat Israël hen zou hacken. In de plaats kwam een systeem met piepers waarmee leden worden opgeroepen zich bij hun eenheden te voegen.

"Bron"

Dus of de partij piepers is onderschept en aangepast, of iemand is bij de Hezbollah geïnfiltreerd en heeft dit geregeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je een sms van Vodafone kunt ontvangen die settings op je mobiele telefoon doet (en we spreken begin 2000) om je carrière instellingen te zetten, dan is een message met payload via een al tientallen jaren in gebruik zijnde communicatie protocol ook vast geen probleem. Die message kan de hardware aansturen: het ding heet niet voor niets een pieper in het Nederlands ;)

Enige is: hoe zorg je dat die pager daarna boem doet. Dan moet er dus een stukje extra in zitten. Dat betekent lading onderscheppen, hardware aanpassen (bijv accu fysiek kleiner maken en stukje C4 met ontsteker in de plaats en op de juiste manier aansluiten), en doorleveren.
Dat zie ik een geheime dienst prima doen. Al is 2700 van die dingen aanpassen wel een monnikenwerk :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 10:01

dragonhaertt

@_'.'

Sowieso is dit met explosieven gedaan.
Zulke explosies krijg je niet uit een accu, naast het feit dat je met software niet een gemiddelde accu kan opblazen. Fysieke toegang moet er sowieso geweest zijn, dus explosieven toevoegen is ook logischer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
Als je de nswf filmpjes ziet, is dit no way alleen de accu die ontploft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:25

Herman

FP ProMod
CornermanNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:47:
Dit hebben ze in het verleden vaker gedaan. In dat geval waren het mobiele telefoons.
Ja, en nee.

Het is inderdaad in het verleden gedaan. Zo was er in 1996 een bommenmaker van de Hamas gedood door een bom in zijn mobiele telefoon. (Wikipedia: Yahya Ayyash) Maar wat er vandaag is gebeurd, is toch wel op zo'n andere schaal dat het lastig te vergelijken is.

[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 17-09-2024 19:05 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Dacuuu schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:01:
Als je de nswf filmpjes ziet, is dit no way alleen de accu die ontploft.
Onder de doden is ook een 8-jarig meisje, meldt het Libanese ministerie van Gezondheid. Ook in delen van Syrië zijn piepers ontploft, melden internationale persbureaus. Volgens lokale media zijn daarbij zeven mensen omgekomen.
Lijkt mij ook meer dan alleen een accu te zijn, door zo een kleine accu kom je niet te overlijden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:33
c-nan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:06:
[...]

[...]

Lijkt mij ook meer dan alleen een accu te zijn, door zo een kleine accu kom je niet te overlijden lijkt mij.
Er is meer dan lition-ion waarmee je stroom kunt opslaan.. is er niet toevallig een batterij chemie die net een tikkeltje instabieler en explosiever is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
analogworm schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:10:
[...]

Er is meer dan lition-ion waarmee je stroom kunt opslaan.. is er niet toevallig een batterij chemie die net een tikkeltje instabieler en explosiever is?
Lithium polymeer, maar dat zwelt en gaat eerst flink roken voordat het ontploft.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 13:18

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Is dit al gefactchecked?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-05 22:11
De accu capaciteit van zo'n pager zal een paar honderd milli ampère zijn. Lijkt me te weinig om zo'n ontploffing te veroorzaken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:44

St@m

@ Your Service

Jij denkt dat dit nepnieuws is :?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De BBC citeert een expert:
A former British Army munitions expert, who asked not to be named, told the BBC the devices would have likely been packed with between 10 to 20 grams each of military-grade high explosive, hidden inside a fake electronic component.
This, said the expert, would have been armed by a signal, something called an alphanumeric text message.
Once armed, the next person to use the device would have triggered the explosive. Less than 1% of the exploding pagers have so far proved fatal, but with hundreds seriously injured this is a major psychological blow to Hezbollah.
Beetje springstof in een fake component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Kurkentrekker schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:24:

[...]

Dat is eigenlijk precies waar ik al aan dacht. De pagerfabriek overnemen is wellicht wat opvallend, maar je kunt natuurlijk ook infiltreren bij de batterijleverancier oid…. Onderscheppen en aanpassen lijkt mij lastiger om dat onopvallend en snel te doen met alle track&trace-mogelijkheden tegenwoordig.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 17-09-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

told the BBC the devices would have likely been packed with between 10 to 20 grams each of military-grade high explosive, hidden inside a fake electronic component.
Would have likely, ofwel een van de opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

St@m schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:24:
[...]

Er zit vast en zeker een kern van waarheid in echter wat je o.a. op bv X voorbij ziet komen hierover is echt niet allemaal op waarheid gebaseerd. Vergeet niet dat Israël ook erg goed is in propaganda en oorlog over meerdere vlakken wordt uitgespeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Bor op 17-09-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

[...]

I rest my case.
Dit is dus gewoon de fysieke versie van een supply chain attack.
Is alleen de vraag wat exact de payload was en waar die geïnjecteerd is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:44

St@m

@ Your Service

Bor schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:32:
[...]

Er zit vast en zeker een kern van waarheid in echter wat je o.a. op bv X voorbij ziet komen hierover is echt niet allemaal op waarheid gebaseerd. Vergeet niet dat Israël ook erg goed is in propaganda en oorlog over meerdere vlakken wordt uitgespeeld.
Ik begrijp niet precies waar je op doelt. Volgens mij is het gewoon waar dat er massaal piepers zijn ontploft en dat er daarbij doden en gewonden zijn gevallen. Maar goed..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

The Eagle schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:43:
[...]

I rest my case.
Dit is dus gewoon de fysieke versie van een supply chain attack.
Is alleen de vraag wat exact de payload was en waar die geïnjecteerd is.
Moet wel een component zijn die mee kan lezen wat er binnenkomt. Hopelijk gaan we ooit een complete analyse krijgen net als met stuxnet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
t is hoe dan ook onverantwoord: je kan niet voorspellen wie gewond raakt, soortgelijk aan clusterbommen.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:50:
[...]

Moet wel een component zijn die mee kan lezen wat er binnenkomt. Hopelijk gaan we ooit een complete analyse krijgen net als met stuxnet.
Als de Mossad hier achter zit zullen ze die nooit geven. Iig niet de komende 50 jaar ofzo.
Idem voor andere geheime diensten (welke dan ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
HaterFrame schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:15:
Hoe dan ook, geniaal om gericht zonder collateral mensen uit te schakelen binnen die organisatie. Ik zie veel missende handen en kapotte ogen, dus niet meer militair in te zetten.
Zonder collateral lijkt me wat optimistisch met 2750+ gewonden en meerdere doden waaronder een 10-jarig meisje (bron: https://www.nu.nl/midden-...e-piepers-in-libanon.html)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 23:27
Stel dat je een kleine hoeveelheid C4 er in doet.
Dat is heel stabiel totdat er een kleine explosie nabij komt dan gaat het af.
Als ze de lithium accu zouden kunnen oververhitten door een of andere hack op afstand dan zou die ontploffen en daarmee de C4 laten ontploffen zo goed als gelijktijdig.
Daarom wellicht ook de meldingen dat de piepers heel heet werden (accu wordt heet)
Veel kapotte handen en gezichten omdat je dat ding op pakt om te kijken wat er mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:50:
[...]

Is die er daadwerkelijk? Of zijn het allemaal aannames? Ik wist echt niet dat er een compleet analyse beschikbaar was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

michiel_ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:59:
[...]

Zonder collateral lijkt me wat optimistisch met 2750+ gewonden en meerdere doden waaronder een 10-jarig meisje (bron: https://www.nu.nl/midden-...e-piepers-in-libanon.html)
Goed, laat ik het zo zeggen: minimale collateral. Diegene die beschikking hadden over deze piepers waren allemaal leden van. Daar hadden ze ook GBUs op kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
Zijn die piepers niet te lokaliseren en op deze manier toch geprobeerd zoveel mogelijk Hezbollah strijders en zelfs een Iraanse ambassadeur (Iran heeft er toch niks mee te maken :-) te verwonden / doden?

Je verzint het toch niet en hulp (spionnen) van binnenuit de organisatie moet er zeker ook hebben plaatsgevonden om deze batch uit te leveren.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59

AvK

Ready Set Go

3dmazter schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:02:
Stel dat je een kleine hoeveelheid C4 er in doet.
Dat is heel stabiel totdat er een kleine explosie nabij komt dan gaat het af.
Als ze de lithium accu zouden kunnen oververhitten door een of andere hack op afstand dan zou die ontploffen en daarmee de C4 laten ontploffen zo goed als gelijktijdig.
Daarom wellicht ook de meldingen dat de piepers heel heet werden (accu wordt heet)
Veel kapotte handen en gezichten omdat je dat ding op pakt om te kijken wat er mee is.
Er zijn heel veel filmpjes waarop je kan horen dat de pieper overgaat. Mensen pakken hem op om te lezen wat er staat. En dan, met een knal vergelijkbaar met een 'Oud en Nieuw' Cobra ontploft het ding. Dus vingers weg, hoofden zwaar beschadigd, buikwonden enz. Ga er nou maar van uit dat er een zwaar explosief middel in heeft gezeten. En het kon op afstand tot ontploffing worden gebracht.

Militair technisch gezien een hoogstandje wat nog niet eerder vertoond is.

Als je er over nadenkt dan moet dit echt al maaaanden van te voren zijn bedacht. Alleen al het logistieke deel. Hoe krijg je het voor elkaar dat Hezbollah de door jouw gemanipuleerde piepers massaal inkoopt. Dat is echt een hoogstandje.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

AvK schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:15:
[...]

Als je er over nadenkt dan moet dit echt al maaaanden van te voren zijn bedacht. Alleen al het logistieke deel. Hoe krijg je het voor elkaar dat Hezbollah de door jouw gemanipuleerde piepers massaal inkoopt. Dat is echt een hoogstandje.
Nog niet eerder op deze schaal en zodoende ook publiekelijk. Ik verwacht dat er zeer regelmatig zeer technisch hoogwaardige toepassingen gebruikt worden die we hier op GoT niet zo snel kunnen bedenken totdat het een keer in het nieuws komt, maar als het één enkel target is zul je er niets inhoudelijks over lezen.

Wat ook al deels gezegd is in het topic: supply chain attack, toepassen van klein explosief met timer of ontstekingsmechaniek d.m.v. ontvangen van specifiek bericht.
aveenhuysen schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:15:
Zijn die piepers niet te lokaliseren en op deze manier toch geprobeerd zoveel mogelijk Hezbollah strijders en zelfs een Iraanse ambassadeur (Iran heeft er toch niks mee te maken :-) te verwonden / doden?

Je verzint het toch niet en hulp (spionnen) van binnenuit de organisatie moet er zeker ook hebben plaatsgevonden om deze batch uit te leveren.
Die gespannen lauwwarme oorlog is al jaren aan de gang, ongetwijfeld heeft Mossad Hezbollah geïnfiltreerd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
Herman schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:31:
Vindingrijk zou ik het wel kunnen noemen, niet geniaal. Het is de zoveelste escalatie waarmee het conflict groter wordt in plaats van opgelost. Het is ook tamelijk ongericht, je weet namelijk nooit wie er in de nabijheid van zo'n apparaat is. Wellicht had iemand wel een kind op schoot, liep diegene door een drukke winkelstraat...
*knip* het oproepen tot het uitroeien van bepaalde groeperingen horen hier niet thuis, ongeacht je mening
En ongericht kan ik het ook niet vinden, want het zijn pagers, die dicht op het lijf gedragen worden en de explosieve kracht is vrij minimaal. Absoluut geen voorstander van bomaanslagen, maar gerichter dan dit ga je ze niet vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 18-09-2024 10:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:33
aveenhuysen schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:15:
Piepers zijn normaal gesproken niet te lokaliseren. Het zijn gewoon radio-ontvangertjes die de hele tijd luisteren of "hun" ID uitgezonden wordt, en worden dan wakker en laten het bericht aan jou zien. Zo lang je binnen de dekking van het netwerk zit, ontvang je. Maar er wordt niks teruggezonden.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
AvK schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:15:
[...]

Er zijn heel veel filmpjes waarop je kan horen dat de pieper overgaat. Mensen pakken hem op om te lezen wat er staat. En dan, met een knal vergelijkbaar met een 'Oud en Nieuw' Cobra ontploft het ding. Dus vingers weg, hoofden zwaar beschadigd, buikwonden enz. Ga er nou maar van uit dat er een zwaar explosief middel in heeft gezeten. En het kon op afstand tot ontploffing worden gebracht.

C4 is toch een zwaar explosief middel?
Of denk je dat er iets anders in zat?

Het is zeker niet alleen de accu die ontploft
Het zou wel in de accu verwerkt kunnen zijn zodat het niet opvalt als je hem open zou maken.

[ Voor 3% gewijzigd door 3dmazter op 17-09-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 15:39
Dennisdn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:30:
[...]

Dat is eigenlijk precies waar ik al aan dacht. De pagerfabriek overnemen is wellicht wat opvallend, maar je kunt natuurlijk ook infiltreren bij de batterijleverancier oid…. Onderscheppen en aanpassen lijkt mij lastiger om dat onopvallend en snel te doen met alle track&trace-mogelijkheden tegenwoordig.
Kijk voor de grap eens hoe lang er tussen 2 scan momenten voor een internationaal pakket zit, gedurende de reis. Ik kan me prima voorstellen dat een partij de onderschepping en aanpassing doet. Gezien de aantallen lijkt het me eerder te gaan om een situatie waarbij de aanpassende partij voorkennis heeft, waardoor ze het product al hebben en kunnen aanpassen. Dan hoeft het alleen nog maar op het moment van doorkomst gewisseld te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 17-09-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Ik lees van mensen in Israel dat er nu 4000 gewonden zijn waarvan 400 in kritieke toestand.

The updated numbers:

4000 wounded of which 400 in critical conditions

Al Jazeera from a Lebanese security source:

The pagers were brought to Lebanon 5 months ago.
They were boobytrapped in advance.
Each device contained an explosive weighing no more than 20 grams.

20 gram C4 is enorm krachtig.

Nieuwe update.

Volgens een bericht is het type explosief dat in de apparaten is geplaatst PETN, een van de krachtigste explosieven ter wereld.

Het is gevoelig voor hitte en wrijving en dit zou het mechanisme van de explosie kunnen verklaren.

[ Voor 24% gewijzigd door 3dmazter op 17-09-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
TIGER1125 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:39:
[...]
Gezien de aantallen lijkt het me eerder te gaan om een situatie waarbij de aanpassende partij voorkennis heeft, waardoor ze het product al hebben en kunnen aanpassen. Dan hoeft het alleen nog maar op het moment van doorkomst gewisseld te worden.
Dat is natuurlijk nog makkelijker uit te voeren en logischer.

Las net op Telegraaf dat de pagers pas net een paar dagen in omloop waren dus ze hebben ook niet lang gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Patriot

Fulltime #whatpulsert

fopjurist schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:05:
[...]

In welke maatschappij, en op welke manier? Er wordt ook gecontroleerd op drugs, en daarvan vindt een heleboel ook gewoon zijn doorgang. Bovendien is nu, voor zover ik weet, nog niet duidelijk waar de piepers precies vandaan kwamen en hoe ze zijn verspreid. Ik kan me voorstellen dat er via dezelfde kanalen waar (bij wijze van spreken) ook mortieren en raketwerpers worden verspreid naar milities een andersoortige controle is op explosieven bijvoorbeeld.

Niet dat ik wil zeggen dat ik weet dat het explosieven zijn, maar "explosieven zijn onwaarschijnlijk, want daar test men op in 'de maatschappij'" is echt flinterdun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 15:39
Dennisdn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:48:
[...]

Dat is natuurlijk nog makkelijker uit te voeren en logischer.

Las net op Telegraaf dat de pagers pas net een paar dagen in omloop waren dus ze hebben ook niet lang gewacht.
Ben ook erg benieuwd wie hier nou achter zit en hoe ze dit voor elkaar gekregen hebben, niet zo zeer de logistiek al is dat net zou interessant als de daadwerkelijke technische uitvoering.

Ik lees van alles wat mogelijk zou kunnen zijn (van vloeibare explosieven tot de toevoeging van explosieven en ontsteker), maar ik lees ook allerlei dingen die technisch onmogelijk zouden zijn, zonder vrij ingrijpende aanpassingen, of technisch misschien wel onmogelijk zouden kunnen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 17-09-2024 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

3dmazter schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:42:
Ik lees van mensen in Israel dat er nu 4000 gewonden zijn waarvan 400 in kritieke toestand.

The updated numbers:

4000 wounded of which 400 in critical conditions

Al Jazeera from a Lebanese security source:

The pagers were brought to Lebanon 5 months ago.
They were boobytrapped in advance.
Each device contained an explosive weighing no more than 20 grams.

20 gram C4 is enorm krachtig.

Nieuwe update.

Volgens een bericht is het type explosief dat in de apparaten is geplaatst PETN, een van de krachtigste explosieven ter wereld.

Het is gevoelig voor hitte en wrijving en dit zou het mechanisme van de explosie kunnen verklaren.
Kun je ook nog doen aan iets van bronvermelding? De getallen die jij post kan ik niet terugvinden bij Al Jazeera, en "een bericht" zegt al helemaal niks. Dat kan net zo goed van één of andere 4chan-troll zijn die maar wat verzint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Patriot schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:52:
[...]

Kun je ook nog doen aan iets van bronvermelding? De getallen die jij post kan ik niet terugvinden bij Al Jazeera, en "een bericht" zegt al helemaal niks. Dat kan net zo goed van één of andere 4chan-troll zijn die maar wat verzint.
Ik kan mij voorstellen dat Al jazeera hier niet veel negatiefs over wil melden.

EXPLOSIVE DETAILS: According to Sky News Arabic, Mossad placed 20 grams of PETN explosives into each device. PETN is sensitive to heat and friction, and Israel detonated it by raising the temperature of the battery to explode it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

3dmazter schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:54:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat Al jazeera hier niet veel negatiefs over wil melden.
Al Jazeera werd specifiek genoemd als bron, maar ik kan het niet terugvinden als ik ze bezoek. Nou zijn er veel manieren om wat van die nieuwsorganisatie te vernemen dus ik sluit niets uit, maar het behoeft verduidelijking.
EXPLOSIVE DETAILS: According to Sky News Arabic, Mossad placed 20 grams of PETN explosives into each device. PETN is sensitive to heat and friction, and Israel detonated it by raising the temperature of the battery to explode it.
Ik zou hier ook gewoon een bronvermelding van willen zien, als het van een nieuwsorganisatie komt dan verwacht ik een publicatie. Dit heeft iedereen kunnen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

c-nan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:03:
[...]

Is die er daadwerkelijk? Of zijn het allemaal aannames? Ik wist echt niet dat er een compleet analyse beschikbaar was.
Nee natuurlijk is die er een paar uur later nog niet. Ik sprak mijn hoop uit dat dit ooit uit de doeken gedaan wordt of door een derde partij wordt geanalyseerd, net als met stuxnet destijds.
Puur uit technisch oogpunt, hoe ze dit voorelkaar hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Nou op het filmpje op CNN van 2 bewakingscamera's in supermarkten is het niet een lithium batterijtje dat wat oververhit is. De mannen in kwestie worden door de explosie omver geworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
https://www.skynewsarabia...8%D9%8A%D8%AC%D8%B1%D8%9F

Dit is wat ik tot nu toe zelf vind maar mijn arabisch is niet zo goed.
Dit is ook al van 2 uur geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
https://www.timesofisrael...re-imported-5-months-ago/

DIt zijn linkdumps: graag aangeven waar het artikel over gaat en waarom het relevant is

[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 18-09-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

HaterFrame schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:03:
[...]

Springstof en de firmware aanpassen dat die detoneerd bij een bepaald bericht, als je een beetje slim bent stuur je eerst nog een bericht voor de detonatie voor extra effect.
Springstof lijkt mij iets teveel voor de hand liggend. Ik denk dat speurhonden hier wel op aanslaan. Een beetje terrorist houd wel rekening met deze situatie bij het verspreiden ervan. Een ontploffende batterij heeft ook een flink effect.

De eerste hond die een gemanipuleerde pager met een malafide firmware kan ruiken moet nog geboren worden.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 17-09-2024 21:08 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Patriot schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:49:
[...]

In welke maatschappij, en op welke manier? Er wordt ook gecontroleerd op drugs, en daarvan vindt een heleboel ook gewoon zijn doorgang. Bovendien is nu, voor zover ik weet, nog niet duidelijk waar de piepers precies vandaan kwamen en hoe ze zijn verspreid. Ik kan me voorstellen dat er via dezelfde kanalen waar (bij wijze van spreken) ook mortieren en raketwerpers worden verspreid naar milities een andersoortige controle is op explosieven bijvoorbeeld.

Niet dat ik wil zeggen dat ik weet dat het explosieven zijn, maar "explosieven zijn onwaarschijnlijk, want daar test men op in 'de maatschappij'" is echt flinterdun.
Wat AW_Bos zegt, als je duizenden mensen een pieper met PETN geeft, is er een ETD of speurhond die er eentje ontdekt. Het moet bovendien iets zijn dat de accuduur en het gewicht niet noemenswaardig beïnvloedt, en ook niet opvalt als een reparateur er eentje openmaakt. Het kan veel simpeler dan met PETN, maar dat ga ik hier niet uit de doeken doen.

[ Voor 6% gewijzigd door fopjurist op 17-09-2024 21:13 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

3dmazter schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:01:
https://www.skynewsarabia...8%D9%8A%D8%AC%D8%B1%D8%9F

Dit is wat ik tot nu toe zelf vind maar mijn arabisch is niet zo goed.
Dit is ook al van 2 uur geleden.
O.b.v. de Google Translate-vertaling van die pagina vind ik het ongeloofwaardig dat de door jou net geposte claims daarin naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Patriot schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:12:
[...]

O.b.v. de Google Translate-vertaling van die pagina vind ik het ongeloofwaardig dat de door jou net geposte claims daarin naar voren komen.
Er draait ook een live filmpje waarin ze het gezegd kunnen hebben.
De artikelen eronder zijn niet up to date en 2 uur oud.
Nogmaals ik versta ze niet dus ga af op wat arabisch sprekende mensen zeggen.
Of het waar is lees je vast binnenkort

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

3dmazter schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:14:
[...]

Er draait ook een live filmpje waarin ze het gezegd kunnen hebben.
De artikelen eronder zijn niet up to date en 2 uur oud.
Nogmaals ik versta ze niet dus ga af op wat arabisch sprekende mensen zeggen.
Of het waar is lees je vast binnenkort
Ok, maar als jij zelf niet eens kunt controleren of het überhaupt gezegd is dan heeft het geen enkele waarde om te posten. Het slaat nergens op om alles wat maar door wie dan ook geopperd wordt neer te plempen en achteraf uit te zoeken wat waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
fopjurist schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:10:
[...]

Wat AW_Bos zegt, als je duizenden mensen een pieper met PETN geeft, is er een ETD of speurhond die er eentje ontdekt. Het moet bovendien iets zijn dat de accuduur en het gewicht niet noemenswaardig beïnvloedt, en ook niet opvalt als een reparateur er eentje openmaakt. Het kan veel simpeler dan met PETN, maar dat ga ik hier niet uit de doeken doen.
Eigenlijk zijn allebei de opties best eng… ene optie is een niet-voorbereid device aanvallen, eng want dan kunnen kwaadwillenden het idee doorzetten. En de andere optie wel-aangepaste devices die langs detecties zijn gekomen is ook niet handig als de werkwijze op straat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Patriot schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:16:
[...]

Ok, maar als jij zelf niet eens kunt controleren of het überhaupt gezegd is dan heeft het geen enkele waarde om te posten. Het slaat nergens op om alles wat maar door wie dan ook geopperd wordt neer te plempen en achteraf uit te zoeken wat waar is.
Op nu.nl is er niet zo veel over te vinden dus ik probeer info te vinden over wat er in zat welke explosief er is gebruikt en hoe ze afgingen.
En dat kon ik via mensen in israel vinden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

[...]

Wat heeft een explosieven hond te zoeken in deze landen? Dat is hetzelfde effect als een water detector op de Vinkeveense plassen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Wat AW_Bos zegt, als je duizenden mensen een pieper met PETN geeft, is er een ETD of speurhond die er eentje ontdekt. Het moet bovendien iets zijn dat de accuduur en het gewicht niet noemenswaardig beïnvloedt, en ook niet opvalt als een reparateur er eentje openmaakt.
Waarom zou dit gecontroleerd moeten zijn, en waarom zou dat gedetecteerd moeten zijn? De tot nu toe geopperde gewichten zijn ook niet noemenswaardig, en als je een shipment hebt met een paar duizend van die apparaten hebt dan is het volgens mij niet zo dat die dingen al een keer uit elkaar gehaald moeten zijn. Dat is de moeite niet echt waard.

Als ik het eerder aangehaalde artikel van Sky News Arabia mag geloven dan zou het volgens de WSJ (ik kan het niet controleren, die zitten achter een pay wall) om een lading piepers gaan die nog niet zo lang ter beschikking stond aan Hezbollah. Ik vind het idee dat er veel moeite is gedaan om een lading piepers met springstof bij Hezbollah-leden te krijgen niet vergezocht vergeleken met jouw voorgestelde alternatief.
Het kan veel simpeler dan met PETN, maar dat ga ik hier niet uit de doeken doen.
Dat is te makkelijk. Er zijn manieren om uit te leggen waarom dit anders gedaan kan zijn, zonder dat je een verkapte handleiding schrijft. Nu roep je maar iets dat totaal niet te controleren is, en dat moeten we maar geloven omdat het zogenaamd veiliger zou zijn als je ons ook maar enige verklaring schuldig blijft? Ik denk dat het vooral dient om meer jeu te geven aan een ongefundeerde uitspraak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 21:28

Theo

moederbord

[...]

Ik vraag mij af of het echt veel simpeler kan zonder seperaat explosief. Met een minimum aan componenten kun je een li-ion cell kortsluiten op afstand. Echter faalt een li-ion cell met een steekvlam en veel vuur doordat lithium erg goed brandt. Van wat ik begrijp zijn de piepers niet gaan branden maar is er een explosie geweest met een hoge drukgolf. En voor zo'n drukgolf heb je iets van C4, semtex of PETN nodig.
De gevolgen van een brandende accu in de hand zijn brandwonden. Bij een explosief (bijv een stuk illegaal vuurwerk) zijn de verwondingen gelijk aan wat we nu zien.. In een pieper zit verder niets dat een knal kan geven of echt kan branden, op de accu na..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 23:27
Patriot schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:28:
[...]

... volgens de WSJ (ik kan het niet controleren, die zitten achter een pay wall) om een lading piepers gaan die nog niet zo lang ter beschikking stond aan Hezbollah.
De BBC zit niet achter een paywall: https://www.bbc.com/news/live/cwyl9048gx8t

Speculatie daar, met bronvermelding van wie er speculeert:
"This was a new shipment," says Prof Janane El-Khoury from Lebanese University. "Who allowed this new shipment to come to Lebanon to be distributed to Hezbollah members?"

Former CIA Middle East analyst Emily Harding also says it looks like a supply chain attack. "Perhaps Hezbollah did a refresh of their pagers, and the new ones were altered. Then the trigger must have been some kind of signal."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

3dmazter schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:21:
[...]

Op nu.nl is er niet zo veel over te vinden dus ik probeer info te vinden over wat er in zat welke explosief er is gebruikt en hoe ze afgingen.
En dat kon ik via mensen in israel vinden.
Als je geen te verifiëren bron kunt vinden dan is het niet alsof the next "best" thing handig is om te posten. Dan is het beter om het gewoon niet te posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Theo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:31:
[...]

Ik vraag mij af of het echt veel simpeler kan zonder seperaat explosief. Met een minimum aan componenten kun je een li-ion cell kortsluiten op afstand. Echter faalt een li-ion cell met een steekvlam en veel vuur doordat lithium erg goed brandt. Van wat ik begrijp zijn de piepers niet gaan branden maar is er een explosie geweest met een hoge drukgolf. En voor zo'n drukgolf heb je iets van C4, semtex of PETN nodig.
De gevolgen van een brandende accu in de hand zijn brandwonden. Bij een explosief (bijv een stuk illegaal vuurwerk) zijn de verwondingen gelijk aan wat we nu zien.. In een pieper zit verder niets dat een knal kan geven of echt kan branden, op de accu na..
Wat we (lees: ik, maar ik vermoed dat het ook is waar jij aan refereert) gewend zijn van li-ion is falende accu's, en dat is inderdaad meestal een (steek)vlam en veel rook. Maar als je zoiets organiseert dan zou je de accu's op een dusdanige manier willen prepareren dat ze ontploffen. Er is minstens één iemand hier die beweert dat dat kan, maar dat is niet te verifiëren.

Volgens de NOS begonnen de piepers om 15:30 op te warmen. Dat sluit meer aan bij een scenario waarin de accu gebruikt is, maar het sluit het e.e.a. niet echt uit imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 19:03
Is dit niet een kwestie van ~2000 accus voorbereiden die halfaccu en half explosief zijn. Dan lading onderscheppen, alle accus vervangen. Vervolgens via een hack de accu oververhitten, die dan na een bepaalde tijd het explosief af laat gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59

AvK

Ready Set Go

AW_Bos schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:07:
[...]

Springstof lijkt mij iets teveel voor de hand liggend. Ik denk dat speurhonden hier wel op aanslaan. Een beetje terrorist houd wel rekening met deze situatie bij het verspreiden ervan. Een ontploffende batterij heeft ook een flink effect.

De eerste hond die een gemanipuleerde pager met een malafide firmware kan ruiken moet nog geboren worden.
Heb je de filmpjes gezien? Man man man. Hoe kan je wat anders denken.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 10:01

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb wel eens lipo cellen laten exploderen door ze kort te sluiten, en ik kan je zeggen dat een lipo die 5x zo groot is als een pager nog steeds niet zo'n knal geeft als op de videos te zien is.

Dit is sowieso een explosief.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45

Yucon

*broem*

Explosieven worden niet ontdekt als ze fabrieksmatig geseald en aan de buitenkant gereinigd worden. Dat lijkt me verder ook niet zo'n heel revolutionair idee, alleen is het voor de huis-tuin-en-keukenterrorist niet haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:47
Unicron schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:48:
Is dit niet een kwestie van ~2000 accus voorbereiden die halfaccu en half explosief zijn. Dan lading onderscheppen, alle accus vervangen. Vervolgens via een hack de accu oververhitten, die dan na een bepaalde tijd het explosief af laat gaan.
Ik vind de accu ook wel redelijk aannemelijk. Vaak zijn die makkelijk te wisselen en niemand maakt ze ooit open, ook niet bij reparaties. Dus een lading accus wisselen "in transport" en dan de software aanpassen (of via een hack) zodat de thermal protection wegvalt en je kan gaan. Met een paar gram kom je inderdaad behoorlijk ver.

En beide zie ik Mossad en verwanten wel toe in staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 17-09-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

[...]

Bij een ETD en speurhonden ga je er vanuit dat het spul via de reguliere weg, dus via een vliegveld of andere gecontroleerde grensovergang, binnen komt.
Iets zegt me dat Hamas die kanalen bij voorbaat niet gebruikt, om vrij logische redenen.
Maar geen controle door hoeven kan dus ook in je nadeel werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 19:03
Caelorum schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:07:
[...]

Ik vind de accu ook wel redelijk aannemelijk. Vaak zijn die makkelijk te wisselen en niemand maakt ze ooit open, ook niet bij reparaties. Dus een lading accus wisselen "in transport" en dan de software aanpassen (of via een hack) zodat de thermal protection wegvalt en je kan gaan. Met een paar gram kom je inderdaad behoorlijk ver.

En beide zie ik Mossad en verwanten wel toe in staat.
Precies, accus zijn redelijk makkelijk te wisselen. Dus zorgen dat je een stapel klaar hebt liggen en als je dan onderschept even flink doorwerken om alle accus te wisselen.

Accus zijn ook best goed gesealed. Vraag mij af of als daar explosieven bij zitten of een hond dat ooit ruikt, als je die accu's met fatsoenlijke productiemethoden afdicht.

[ Voor 11% gewijzigd door Unicron op 17-09-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

dragonhaertt schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:03:
Ik heb wel eens lipo cellen laten exploderen door ze kort te sluiten, en ik kan je zeggen dat een lipo die 5x zo groot is als een pager nog steeds niet zo'n knal geeft als op de videos te zien is.

Dit is sowieso een explosief.
Tegelijkertijd zijn lipo-cellen niet specifiek ontworpen om te exploderen. Sterretjes (het kindervuurwerk) ontploffen ook niet, maar het kruit ervan kun je wel gebruiken om iets te maken dat knalt.

Bij de NOS hebben ze een explosievendeskundige die in ieder geval de indruk wekt dat hij denkt dat het een combinatie is van de accu met een springstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-05 23:38
Bijzonder verhaal zo en vraag me af hoe zinvol het is om nu te gaan speculeren welk type en hoeveel gram ervan gebruikt is.

Wat mij eerder bezighoud is wat dit nu gaat betekenen. Onderlinge haat was er al en zal ongetwijfeld verder aangewakkerd zijn. Er zullen weinig mensen nog een pieper gaan gebruiken en goede kans dat nu iedere vorm van technologie even on hold wordt gezet. Je gaat toch twijfelen als je nu een vervangende pieper of telefoon in je handen gedrukt krijgt. Communicatie is hiermee verstoord maar met hetzelfde tempo terug de schaduw in gedrongen, dus leidt het ook niet tot een informatie-achterstand voor de geheime diensten die graag mee willen luisteren? Of krijgen we trackers op de lokale postduiven? :-)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
Herman schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:05:
[...]

Ja, en nee.

Het is inderdaad in het verleden gedaan. Zo was er in 1996 een bommenmaker van de Hamas gedood door een bom in zijn mobiele telefoon. (Wikipedia: Yahya Ayyash) Maar wat er vandaag is gebeurd, is toch wel op zo'n andere schaal dat het lastig te vergelijken is.
Klopt, ook al loopt de discussie over dit soort manieren van tegenstanders uitschakelen al langer. Zie het boek Schaduwoorlog van Ronen Bergman.

Er zijn diverse operaties geweest waarbij men zoiets heeft geprobeerd of bediscussieerd, maar inderdaad deze schaal is nog nooit voor gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-05 22:36
JJ Le Funk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:53:
t is hoe dan ook onverantwoord: je kan niet voorspellen wie gewond raakt, soortgelijk aan clusterbommen.
Nouja, op foto’s en filmpjes is het vrij duidelijk; de drager van dit apparaatje. Zelfs zo nauwkeurig dat er mensen rondom nog gewoon weg kunnen lopen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

JJ Le Funk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:53:
*knip* whataboutism

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 18-09-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@BakkerM Israël is allang geïnfiltreerd in de vijandelijke groeperingen om hun heen. Daar hebben je decennia aan kunnen werken. Toegang tot telefoons e.d. is natuurlijk goud waard, maar zonder dat zijn ze echt niet ineens blind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Goed voor de betrekkingen met de buurlanden. Met Israël als buurland is het goed samenleven in die regio.

Al 80 jaar oorlog daarzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Hopen maar dat dit geen kunstje is wat in theorie met iedere smartphone/tablet/... op de wereld mogelijk is.

Dit is weer(al) zo'n gebeurtenis die je van te voren nooit had kunnen verzinnen. Te gek voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:54:
[...]
Hierom:

[...]
Mogelijk doordat het aantal pro-Russen hier op 1 hand te tellen is, maar dat het aantal tweakers die Hamas een warm hart toedraagt groter is en er dan meer gedoe in de topics ontstaat?
Oh het is echt niet dat de pro-russen of anti-oekrainers er niet waren aan het begin van de hernieuwde start van de oorlog. De topics werden overspoeld met mensen die allerlei zooi als feiten deponeerden zonder enige onderbouwing of bronvermelding. Juist door heel hard daarop te hameren en een strict beleid te hanteren zijn die mensen veelal uit de topics verdwenen. Het is namelijk best lastig een kant te verdedigen die leugens en waarheden ziet als een middel om zijn doelen te bereiken. Minstens de helft van wat Rusland uitkraamt is onvolledig of botweg een leugen. Oekraïne kan er ook wel wat van, maar die halen lang dat niveau niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:55

steveman

Comfortabel ten onder

Er moeten toch toch ook wel devices zijn die niet zijn afgegaan met zulke aantallen.

Analyse daarop zou wel interessant zijn.

Hoe dan ook zeker een gevalletje rosh gadol aan Mossad's kant.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:23
[...]

Ik niet, maar de topictitel is suggestief. Het is wel aannemelijk dat Israel dit heeft gedaan, maar nog lang niet zeker. Tot die tijd is het een aanname.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 06:36
[...]

Er is in ieder geval nog niet bevestigd of Israël hier achter zit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Delerium schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:10:
Goed voor de betrekkingen met de buurlanden. Met Israël als buurland is het goed samenleven in die regio.

Al 80 jaar oorlog daarzo.
Het is als buurland best goed samenleven met Israël als je terreurgroepen die in jouw land opereren maar aanpakt. Zoals Jordanië, Egypte en Saudi Arabië hebben gedaan. Hoe vaak bombardeert Israël die landen? Antwoord: Nooit. Het onvermogen van Libanon om Hezbollah aan te pakken zorgt voor deze problemen.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Grappen/juichen om slachtoffers is ongepast en hoort hier niet thuis
• Hou de focus op het onderwerp: een aanslag op Hezbollah leden via pagers.
• De kwestie Israël/Palestina/Midden-Oosten is hier offtopic.