Denk je dat ze dan stoppen met illegale nederzettingen?downtime schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:55:
[...]
Het is als buurland best goed samenleven met Israël als je terreurgroepen die in jouw land opereren maar aanpakt. Zoals Jordanië, Egypte en Saudi Arabië hebben gedaan. Hoe vaak bombardeert Israël die landen? Antwoord: Nooit. Het onvermogen van Libanon om Hezbollah aan te pakken zorgt voor deze problemen.
Zullen we de politieke discussie buiten dit topic houden? Daar zijn andere plekken voor. Dit topic gaat over hóe deze aanval is uitgevoerd, niet waarom en waarom het goed of slecht is dat het is gedaan.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Het punt is dat je met een 'gewone' accu niet zo'n knal kan maken.Patriot schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:13:
[...]
Tegelijkertijd zijn lipo-cellen niet specifiek ontworpen om te exploderen. Sterretjes (het kindervuurwerk) ontploffen ook niet, maar het kruit ervan kun je wel gebruiken om iets te maken dat knalt.
Bij de NOS hebben ze een explosievendeskundige die in ieder geval de indruk wekt dat hij denkt dat het een combinatie is van de accu met een springstof.
Fysieke toegang móet dus aanwezig zijn om zo'n explosie te bewerkstelligen.
Of je dan explosieven plaatst, of een accu in een metalen omhulsel stopt zodat het zich als explosief kan gedragen is een beetje om het even.
Beide zijn geplaatste explosieven, al dan niet van verschillende reactieve stoffen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Restpartij samsung note 7 opgedoken.
Ik dacht ook eerst ontploffende accu's. Maar vrijwel alle filmpjes van ontploffende accu's doe ik heb gezien gaan gepaard met een grote steekvlam en rookontwikkeling. Dit is een knal en klaar dus dat lijkt mij wel echt te duiden op een explosief.
Ik dacht ook eerst ontploffende accu's. Maar vrijwel alle filmpjes van ontploffende accu's doe ik heb gezien gaan gepaard met een grote steekvlam en rookontwikkeling. Dit is een knal en klaar dus dat lijkt mij wel echt te duiden op een explosief.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Als ze jou belangrijk genoeg vinden om vantevoren explosieven in je smartphone te verstoppen, heb je vast wel iets ergs op je kerfstokWozmro schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:25:
Hopen maar dat dit geen kunstje is wat in theorie met iedere smartphone/tablet/... op de wereld mogelijk is.
Dit is weer(al) zo'n gebeurtenis die je van te voren nooit had kunnen verzinnen. Te gek voor woorden.
https://www.cnn.com/world...cbde06d5dd566c541b7fe2f14The New York Times reported Tuesday that Israel hid explosives inside a batch of pagers ordered from Gold Apollo and destined for Hezbollah.
Most of the pagers were the company’s AP924 model but three other Gold Apollo models were included in the shipment, the Times reported.
CNN previously reported that the pagers had been purchased by Hezbollah in recent months, according to a Lebanese security source.
Het zal dus niet echt iets zijn dar met random smartphone 'x' out of the blue kan gebeuren.
[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 08:58 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zoiets kun je beter preventief doen, je weet nooit wie er op welk moment belangrijk wordt.YakuzA schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:55:
[...]
Als ze jou belangrijk genoeg vinden om vantevoren explosieven in je smartphone te verstoppen, heb je vast wel iets ergs op je kerfstok
[...]
https://www.cnn.com/world...cbde06d5dd566c541b7fe2f14
Het zal dus niet echt iets zijn dar met random smartphone 'x' out of the blue kan gebeuren.
*Snel alle devices op afstand legt, en argwanend richting het koffiezetapparaat kijkt*
[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 18-09-2024 08:59 ]
Volgens mij heeft Gold Apollo niets met Motorola te maken.Homeland schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:17:
Schijnt te gaan om een recente levering Motorola pagers dus ongetwijfeld dat Israël daarmee heeft gerommeld.
Volgens mij was die post nog van voordat er iets echt bekend was?TheBrut3 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:58:
[...]
Volgens mij heeft Gold Apollo niets met Motorola te maken.
Overigens lijkt het me ook raar als Hezbollah pagers had gekocht bij Motorola (een US company?)
PSN
Motorola is tegenwoordig ChineesYakuzA schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:02:
[...]
Volgens mij was die post nog van voordat er iets echt bekend was?
Overigens lijkt het me ook raar als Hezbollah pagers had gekocht bij Motorola (een US company)
"Interessant" voorbeeld van een supply-chain attack, eens een keer niet digitaal/online. En idd, als je de CCTV camera footage ziet, dit is 100% zeker een explosief dat erin is geplaatst.
Dat lijkt mij inderdaad de afweging: terroristen die niet eenvoudig meer kunnen communiceren versus minder beschikbare informatie over de plannen van die terroristen. De actie maakt duidelijk dat de balans voor de groep die dit heeft gedaan doorslaat naar het eerste. En zijn de verwondingen (en meer) aan terroristenzijde een bijkomend voordeel of het hoofddoel?BakkerM schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:28:
B... Er zullen weinig mensen nog een pieper gaan gebruiken en goede kans dat nu iedere vorm van technologie even on hold wordt gezet. Je gaat toch twijfelen als je nu een vervangende pieper of telefoon in je handen gedrukt krijgt. Communicatie is hiermee verstoord maar met hetzelfde tempo terug de schaduw in gedrongen, dus leidt het ook niet tot een informatie-achterstand voor de geheime diensten die graag mee willen luisteren?...
Petje af in ieder geval voor deze actie, want daar is veel werk in gestoken. Niet alleen het technisch omwisselen/aanpassen van een grote hoeveelheid piepers, maar ook in het zorgen dat dit mogelijk was door het in een eerste fase manipuleren van leveringen/fabrikanten/contracten/et cetera.
Hopelijk wordt er meer bekend over hoe dit allemaal is verlopen, want het maakt mij wel nieuwsgierig hoe zij dit voor elkaar gekregen hebben. Al is mijn nieuwsgierigheid het niet waard om mensen van bijvoorbeeld de Mossad in gevaar te brengen natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 18-09-2024 09:15 ]
Zeer indrukwekkende actie van de Mossad. Ook de gerichtheid met een minimum aan collateral damage is indrukwekkend.
Ook is er nog een extra factor gekoppeld aan deze actie ,namelijk dat er nu ook nog niet geïdentificeerde leden gelinkt aan hezbollah nu geweten zijn.
Ook is er nog een extra factor gekoppeld aan deze actie ,namelijk dat er nu ook nog niet geïdentificeerde leden gelinkt aan hezbollah nu geweten zijn.
Nee. Wat hebben die zaken met elkaar te maken?c-nan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:18:
[...]
Denk je dat ze dan stoppen met illegale nederzettingen?
Wikipedia: HezbollahFrom the inception of Hezbollah to the present, the elimination of the State of Israel has been one of Hezbollah's primary goals. Some translations of Hezbollah's 1985 Arabic-language manifesto state that "our struggle will end only when this entity [Israel] is obliterated". According to Hezbollah's Deputy-General, Naim Qassem, the struggle against Israel is a core belief of Hezbollah and the central rationale of Hezbollah's existence.
De origin is blijkbaar een Europese subsidiary van de pieper makers:Rubberen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:17:
Zeer indrukwekkende actie van de Mossad. Ook de gerichtheid met een minimum aan collateral damage is indrukwekkend.
https://nos.nl/collectie/...plofte-piepers-in-libanonMaar volgens Hsu waren het piepers van een bedrijf in Europa dat de merknaam van het Taiwanese bedrijf mag gebruiken. "Het product was niet van ons. Het was alleen ons merk dat er op stond", zeg Hsu tegen Reuters. Om welk Europees bedrijf het gaat, vertelde Hsu niet.
Verder zal idd iedereen met een kapotte hand of brandwonden op specifieke plekken wel wat meer moeite hebben om Israel in te komen idd.
/edit: Uit Hongarije waarschijnlijk:
https://nos.nl/collectie/...llah-we-zullen-terugslaanPiepers werden gemaakt in Hongarije
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 09:26 ]
PSN
de actie is geniaal bedacht en uitgevoerd.
echter niet erg dodelijk. wat doet dat met de motivatie tot geweldsbereidheid van de gewonde doelwitten tegen Israëliërs en diens sympathisanten? ik vrees een gevoelsmatig win-effect op de korte termijn en langdurig toegenomen onveiligheid op de lange termijn.
echter niet erg dodelijk. wat doet dat met de motivatie tot geweldsbereidheid van de gewonde doelwitten tegen Israëliërs en diens sympathisanten? ik vrees een gevoelsmatig win-effect op de korte termijn en langdurig toegenomen onveiligheid op de lange termijn.
[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 18-09-2024 09:24 ]
~
ik vind hem geniaal...
hier geven we crypotelefoons aan criminelen om ze later met de door hun vrijwillige gegeven info te vervolgen..
Israel doet er even een stapje overheen.
aan 1 kant kan je zeggen dat het duidelijk te weinig explosief in zat.
Aan de andere kant, ze willen natuurlijk niet persongeluk een bus of een vliegtuig opblazen waar de gewenste pieper in zit.. mooie overweging tussen totaal plat gooien of genoegen nemen met minder resultaal.
(ruimte zal zeker ook een factor zijn,, wie wil er nu een pieper van 900 gram...
hier geven we crypotelefoons aan criminelen om ze later met de door hun vrijwillige gegeven info te vervolgen..
Israel doet er even een stapje overheen.
aan 1 kant kan je zeggen dat het duidelijk te weinig explosief in zat.
Aan de andere kant, ze willen natuurlijk niet persongeluk een bus of een vliegtuig opblazen waar de gewenste pieper in zit.. mooie overweging tussen totaal plat gooien of genoegen nemen met minder resultaal.
(ruimte zal zeker ook een factor zijn,, wie wil er nu een pieper van 900 gram...
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Dat is een goede vraag. Nu (extra) duidelijk is dat dit soort zaken mogelijk zijn en gebeuren zal men waarschijnlijk weer naar alternatieve communicatiemethoden zoeken. Dit soort zaken kan je doorgaans maar 1x inzetten. Daarbij schat ik de kans op verdere escalatie en vergelding vrij groot.JJ Le Funk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:23:
wat doet dat met de motivatie tot geweldsbereidheid van de gewonde doelwitten tegen Israëliërs en diens sympathisanten? ik vrees een gevoelsmatig win-effect op de korte termijn en langdurig toegenomen onveiligheid op de lange termijn.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Het is psychologische oorlogsvoering. Gewoon een kleine overwinning om het moreel van de tegenstander te ondermijnen. De boodschap aan Hezbollah is: Je bent nooit veilig. Je bent nergens veilig. Israel zal altijd sterker en slimmer zijn. Zelfs een doodgewone pager kan een wapen worden om jou te doden.JJ Le Funk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:23:
11 doden , en 200+ zwaargewonden + 4000 gewonden en dit met een beperkt aantal aan collateral damage. Dit vervolgens zonder enig Israëlisch slachtoffer. dit is een win ratio dat volgens mij de geschiedenis boeken in kan.JJ Le Funk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:23:
Op korte termijn hebben ze natuurlijk wel veel mensen uitgeschakeld.JJ Le Funk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:23:
Het is misschien niet dodelijk, maar voordat de velen gewonden weer operationeel zijn gaat nog wel even duren.
Ik lees net dat Israel deze actie eigenlijk wilde uitvoeren aan het begin van een all-out oorlog tegen Hezbollah maar dat ze gisteren moesten handelen omdat er binnen Hezbollah zelf mensen aan de bel trokken over de pagers.
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-80716182
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-80716182
Het oorspronkelijke idee was om de aanval uit te voeren op het moment dat er een totale oorlog met de militante Libanese organisatie zou uitbreken. Het opblazen van de piepers zou dan een openingsstap zijn in de oorlog, schrijft het doorgaans goed ingevoerde Axios. Maar omdat twee Hezbollah-medewerkers de afgelopen dagen zorgen hadden geuit over de piepers, werd besloten de aanval nu uit te voeren.
En nu die hezbollah terroristen even moeten zoeken naar veilige alternatieve communicatiekanalen is het moment ook rijp om daar op korte termijn nog een keer overheen te gaan met een ac tie. Zij zijn nu immers even onthand, qua coordinatie en mensen. Die terroristen hebben mentaal en fysiek een flinke klap gekregen. Communicatiemiddelen worden voorlopig niet vertrouwd en zij zijn nergens veilig. Het maakt ook duidelijk hoeveel terroristen er onder de bevolking leven. Geen 'enge mannen' verstopt in kelders van ziekenhuizen en scholen, maar gewoon in de supermarkt. 'Alledaagse' mensen die nu van afstand herkend kunnen worden als zijnde terrorist. Als een dief zonder handen in Marrokko.
Inderdaad een meesterzet in psychologische oorlogsvoering. Aan de filmpjes te zien zijn het net normale mensen die terroristen. Ook gewoon even snel boodschappen doen voor de volgende aanslag.downtime schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:31:
[...]
Het is psychologische oorlogsvoering. Gewoon een kleine overwinning om het moreel van de tegenstander te ondermijnen. De boodschap aan Hezbollah is: Je bent nooit veilig. Je bent nergens veilig. Israel zal altijd sterker en slimmer zijn. Zelfs een doodgewone pager kan een wapen worden om jou te doden.
Dat wist iedereen al. Hezbollah is diep verweven in de samenleving daar.Roenie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:49:
Het maakt ook duidelijk hoeveel terroristen er onder de bevolking leven. Geen 'enge mannen' verstopt in kelders van ziekenhuizen en scholen, maar gewoon in de supermarkt.
Tussen 'weten' en zien zit een verschil. Ontkenning is nu nutteloos geworden.downtime schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:51:
[...]
Dat wist iedereen al. Hezbollah is diep verweven in de samenleving daar.
Petje af voor een aanslag op meer dan 3000 mensen, waarbij 9 doden gevallen zijn?! Ik vind het verontrustend hoe in dit topic met bijna enthousiasme gesproken wordt over deze aanslag.Roenie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:11:
[...]
Dat lijkt mij inderdaad de afweging: terroristen die niet eenvoudig meer kunnen communiceren versus minder beschikbare informatie over de plannen van die terroristen. De actie maakt duidelijk dat de balans voor de groep die dit heeft gedaan doorslaat naar het eerste. En zijn de verwondingen (en meer) aan terroristenzijde een bijkomend voordeel of het hoofddoel?
Petje af in ieder geval voor deze actie, want daar is veel werk in gestoken. Niet alleen het technisch omwisselen/aanpassen van een grote hoeveelheid piepers, maar ook in het zorgen dat dit mogelijk was door het in een eerste fase manipuleren van leveringen/fabrikanten/contracten/et cetera.
Hopelijk wordt er meer bekend over hoe dit allemaal is verlopen, want het maakt mij wel nieuwsgierig hoe zij dit voor elkaar gekregen hebben. Al is mijn nieuwsgierigheid het niet waard om mensen van bijvoorbeeld de Mossad in gevaar te brengen natuurlijk.
Zeg eens, als het andersom was geweest en een deel van het Israëlisch leger was het doelwit, was het dan ook "petje af"?
Aangezien (de bedoeling is dat) het enkel om het technische aspect gaat, ja?segil schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:01:
[...]
Petje af voor een aanslag op meer dan 3000 mensen, waarbij 9 doden gevallen zijn?! Ik vind het verontrustend hoe in dit topic met bijna enthousiasme gesproken wordt over deze aanslag.
Zeg eens, als het andersom was geweest en een deel van het Israëlisch leger was het doelwit, was het dan ook "petje af"?
*terroristensegil schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:01:
[...]
Petje af voor een aanslag op meer dan 3000 mensen, waarbij 9 doden gevallen zijn?! Ik vind het verontrustend hoe in dit topic met bijna enthousiasme gesproken wordt over deze aanslag.
Maar om even op terug te komen reacties hierboven een batterij explosie geeft inderdaad meer een steekvlam. Waar (in principe) de verwondingen nog wel van meevallen.
nee dan was het terroristme...segil schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:01:
[...]
mensen hebben een sterk gevoel voor goed en kwaad.
en ik denk dat je Israël in dit geval onder goed kan zetten en Hamas onder kwaad.
zou je praten over 4000 willekeurige piepers in handen van de Palestijnse bevolking, dan kan je isreal al snel als kwaad bestempelen en de bevolking als goed.
idem voor ukraine en rusland. ukraine is goed, en ruslang het kwaad.
Technisch is het niet zo spanned, denk dat ongeveer het lastigste zal zijn geweest een manier gebruiken waarbij er een garantie is dat alleen hun het ding geluid kunnen laten maken.
Mischien een kleinere accu ivm ruimte in een pieper?
8 jaar geleden was er plotseling een probleem met electronica op usa bound vluchten.
Alles wat niet werkte/ aan ging mocht niet meer mee boord. alles wat wel werkte kreeg een extra inspectie door xray en handmatige controle. zou 20gram naast/om een accu gezien worden?
Dat is geheel afhankelijk hoe en wat (ziet het er fabrieksmatig uit op een xray? of lijkt het op een homp klei op een niet logische plek)
Persoonlijk denk ik niet dat ze hulp hebben gehad van het bedrijf dat de pieper maakt.
Geen enkel bedrijf wil deze blowback op zijn naam hebben.
En ik denk dat kiezen tussen 100jdam op verschillende locaties droppen, of 4000 pieper op te blazen. Dan denk ik dat met deze actie de gevolgen voor burgerbevolking stukken minder zullen zijn
[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 18-09-2024 11:07 ]
Kan je nog van een aanslag spreken als het een terorristische organisatie betreft?segil schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:01:
[...]
[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 18-09-2024 10:45 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
ik veronderstel dat je refereert naar de aangevallen partij.Caelorum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
[...]
Kan je nog van een aanslag spreken als het een terorristische organisatie betreft?
het lijkt mij wel de juiste bewoording voor een geweldspleging tegen een groep mensen. een vermoedelijke connectie met een terror groep maakt een persoon niet minder mens.
~
Ja, want ze hebben geen idee wie precies die pagers hebben, alleen dat ze hoogstwaarschijnlijk door Hezbolla zijn verspreid?Caelorum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
[...]
Kan je nog van een aanslag spreken als het een terorristische organisatie betreft?
Ze zijn door Hezbollah speciaal gekocht om hun telefoons te vervangen die ze voor communicatie gebruikten, omdat die uit gepeild konden worden door het Israëlische leger op bepaalde manieren.Homeland schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:58:
[...]
Ja, want ze hebben geen idee wie precies die pagers hebben, alleen dat ze hoogstwaarschijnlijk door Hezbolla zijn verspreid?
PSN
*knip* zie modbreak en topicwarning: offtopic
[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 18-09-2024 11:43 ]
Het is een interne communicatiemiddel. Als je zo'n ding bent ben je op zijn minst dicht betrokken bij een terroristische organisatie.Homeland schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:58:
[...]
Ja, want ze hebben geen idee wie precies die pagers hebben, alleen dat ze hoogstwaarschijnlijk door Hezbolla zijn verspreid?
Ik sta er niet om te juichen, maar ik kan het ook weer niet direct afkeuren.
Piepers zijn niet noodzakelijk een intern communicatiemiddel. De piepers bij ons op het werk voor de BHV zijn dat bijvoorbeeld wel, maar je kunt ook nog steeds piepers kopen om aan te sluiten op het openbare KPN-netwerk.Caelorum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:41:
[...]
Het is een interne communicatiemiddel. Als je zo'n ding bent ben je op zijn minst dicht betrokken bij een terroristische organisatie.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ik ben wel benieuwd wat dit met de controles op bijv. luchthavens gaat doen; Het wordt natuurlijk giswerk omdat we niet precies weten hoe 't is gedaan. Ik heb geen idee hoe makkelijk een bom zoals deze te detecteren zou zijn door de scanners die op vliegvelden staan/ In hoeverre zoiets opvalt als vreemd onderdeel in zo'n scan; Je moet dan mogelijk best wel goed weten als beveiliger hoe een elektronisch apparaat er van binnen uit zietjack zomer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:28:
[...]Technisch is het niet zo spanned, denk dat ongeveer het lastigste zal zijn geweest een manier gebruiken waarbij er een garantie is dat alleen hun het ding geluid kunnen laten maken.
Mischien een kleinere accu ivm ruimte in een pieper?
8 jaar geleden was er plotseling een probleem met electronica op usa bound vluchten.
Alles wat niet werkte/ aan ging mocht niet meer mee boord. alles wat wel werkte kreeg een extra inspectie door xray en handmatige controle. zou 20gram naast/om een accu gezien worden?
Dat is geheel afhankelijk hoe en wat (ziet het er fabrieksmatig uit op een xray? of lijkt het op een homp klei op een niet logische plek)
Het valt op omdat die scanners dichtheid kunnen laten zien. Dus je hoeft alleen maar de dichtheid van de gezochte explosieven te kennen en de bijbehorende kleur op de scanner herkennen. De "vreemde" dingen in een scan kun je negeren omdat het geen explosieven kunnen zijn.rik86 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:58:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat dit met de controles op bijv. luchthavens gaat doen; Het wordt natuurlijk giswerk omdat we niet precies weten hoe 't is gedaan. Ik heb geen idee hoe makkelijk een bom zoals deze te detecteren zou zijn door de scanners die op vliegvelden staan/ In hoeverre zoiets opvalt als vreemd onderdeel in zo'n scan; Je moet dan mogelijk best wel goed weten als beveiliger hoe een elektronisch apparaat er van binnen uit ziet
zeker,rik86 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:58:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat dit met de controles op bijv. luchthavens gaat doen; Het wordt natuurlijk giswerk omdat we niet precies weten hoe 't is gedaan. Ik heb geen idee hoe makkelijk een bom zoals deze te detecteren zou zijn door de scanners die op vliegvelden staan/ In hoeverre zoiets opvalt als vreemd onderdeel in zo'n scan; Je moet dan mogelijk best wel goed weten als beveiliger hoe een elektronisch apparaat er van binnen uit ziet
je hebt 4 dingen nodig voor een boem
1. explosief
2. detonator
3. stroom
4. electronica.
dat zijn de 4 delen waar je naar kijkt/zoekt. Nu heeft elk elektrisch apparaat met een accu de nummer 3 en 4 al in zich.
nummer 1 denk ik dat ik wel door een staardaard xray krijg mits het ''fabrieksaf'' lijkt. (en misschien een 3d)bv de accu omrollen met sheet explo.
nummer 2 is lastiger een detonator heeft een bepaalde set kenmerken die toch wel de aandacht opeisen op een xray.
nu komen er steeds meer 3d xray opstellingen waardoor je door en om bepaalde items heen kan zweven, en ik denk dat het pakketje als zodanig een probleem kan opleveren. Wat optelossen is door de nummer te scheiden van elkaar. Het blijft een probleem.
Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in dat het stopbaar is. Maar dat is doordat ik de beveiliging ken, de luchthaven ken. de gewoontes ken. Maar ik zou als potentieel terror persoon nooit op de luchthaven zijn. Amsterdamse bos met een man portble is net zo effectief
[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 18-09-2024 12:14 ]
Maar waar haal je in Nederland een MANPADS vandaan? Er wordt al jaren over de proliferatie van dat spul gesproken maar behoudens Wikipedia: 2003 Baghdad DHL attempted shootdown incident kennen we daar geen voorbeelden van.jack zomer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:08:
[...]
Maar ik zou als potentieel terror persoon nooit op de luchthaven zijn. Amsterdamse bos met een man portble is net zo effectief
Kortom, iedereen met een grote wond of (straks) litteken is automatisch een terrorist inclusief mensen die bv slachtoffer waren van een verkeersongeluk etc? Dit gaat toch veel te kort door de bocht.Roenie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:49:
'Alledaagse' mensen die nu van afstand herkend kunnen worden als zijnde terrorist. Als een dief zonder handen in Marrokko.
In Libanon geldt een dergelijk litteken eerder als een ereteken dat je "in het verzet" hebt gezeten. Hezbollah is een staat binnen de staat en niet een terreurgroepje wat zichzelf moet verbergen.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:24:
[...]
Kortom, iedereen met een grote wond of (straks) litteken is automatisch een terrorist inclusief mensen die bv slachtoffer waren van een verkeersongeluk etc? Dit gaat toch veel te kort door de bocht.
Ik las gisteren in een analyse van een Amerikaanse explosieven expert, dat in moderne elektronica eigenlijk alleen de explosieve lading en de ontsteker zouden ontbreken.jack zomer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:08:
[...]
zeker,
je hebt 4 dingen nodig voor een boem
1. explosief
2. detonator
3. stroom
4. electronica.
dat zijn de 4 delen waar je naar kijkt/zoekt. Nu heeft elk elektrisch apparaat met een accu de nummer 3 en 4 al in zich.
nummer 1 denk ik dat ik wel door een staardaard xray krijg mits het ''fabrieksaf'' lijkt. (en misschien een 3d)bv de accu omrollen met sheet explo.
nummer 2 is lastiger een detonator heeft een bepaalde set kenmerken die toch wel de aandacht opeisen op een xray.
nu komen er steeds meer 3d xray opstellingen waardoor je door en om bepaalde items heen kan zweven, en ik denk dat het pakketje als zodanig een probleem kan opleveren. Wat optelossen is door de nummer te scheiden van elkaar. Het blijft een probleem.
Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in dat het stopbaar is. Maar dat is doordat ik de beveiliging ken, de luchthaven ken. de gewoontes ken. Maar ik zou als potentieel terror persoon nooit op de luchthaven zijn. Amsterdamse bos met een man portble is net zo effectief
Lijkt me eerlijk gezegd voor een partij die zoiets op zet niet al te moeilijk die laatste 2 te maskeren. Daarbij is het zelfs de vraag of een ontsteker nog fysiek toegevoegd zou moeten worden, of dat er niet al andere onderdelen aanwezig zijn die als ontsteker kunnen dienen.
Het is niet alsof "insert random hollywood bomb" er nog een paar extra draadjes en een radio ontvanger aangeplakt worden waardoor het opvalt. We hebben het over een partij die de mogelijkheid heeft om een dusdanig grote partij te kunnen onderscheppen?, te laten aanpassen? en/of een fabrieksproces aan te wijzigen? Dat het als af fabriek niet opvalt.
Daarbij een paar duizend van exact dezelfde producten met dezelfde product eigenschappen gaan waarschijnlijk nog sneller door een controle heen, dan jou laptop met een gekke x-ray vlek.
Ik ben daarom ook wel erg geïnteresseerd in hoe dit technisch en organisatorisch gewerkt heeft, is het een kwestie geweest van het toevoegen van een explosieve lading? Gebruik maken van aanwezige product eigenschappen? Het wijzigen van een productieproces aan de voorkant? Wisselen van de totale lading voor geprepareerde producten? En in welk deel van het proces van bestelling tot levering dat dan plaats gevonden heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 18-09-2024 12:38 ]
De NOS schreef het al mooi:downtime schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:31:
[...]
In Libanon geldt een dergelijk litteken eerder als een ereteken dat je "in het verzet" hebt gezeten. Hezbollah is een staat binnen de staat en niet een terreurgroepje wat zichzelf moet verbergen.
Dag na ontploffende piepers is Libanon in shock - https://nos.nl/l/2537615
Maar dus ook veel schade aan handen, gezicht, geslachtsdelen, enz.En in de tussentijd proberen veel mensen het dagelijks leven ook maar weer gewoon door te laten gaan. Winkels zijn open, er is verkeer op straat. Lang niet iedereen in Libanon steunt Hezbollah, maar die mensen zijn op een dag als vandaag veelal stil.
Dat zegt nog steeds onvoldoende over eigenaarschap, bezit op moment x, betrokkenheid bij de organisatie etc. Er zijn doorgaans meerdere mensen in huis waaronder in veel gevallen kinderen die een pager ook wel eens in de handen kunnen pakken.YakuzA schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:03:
[...]
Ze zijn door Hezbollah speciaal gekocht om hun telefoons te vervangen die ze voor communicatie gebruikten, omdat die uit gepeild konden worden door het Israëlische leger op bepaalde manieren.
Hezbollah is 'gewoon' onderdeel van Libanon. Zie Wikipedia:
Het was wel een slim idee van Israël om op het moment van een aanval zo een hoop mensen tijdelijk of permanent uit te schakelen. Zeker als Israël Libanon binnen zo vallen zou dit Hezbollah flink wat reactietijd kosten.
Dus het is zeker geen organisatie die zich voor de politie van Libanon moet verstoppen.In August 2008, Lebanon's new cabinet unanimously approved a draft policy statement that recognizes Hezbollah's existence as an armed organization and guarantees its right to "liberate or recover occupied lands"
Het was wel een slim idee van Israël om op het moment van een aanval zo een hoop mensen tijdelijk of permanent uit te schakelen. Zeker als Israël Libanon binnen zo vallen zou dit Hezbollah flink wat reactietijd kosten.
Hij is correct.TIGER1125 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:31:
[...]
Ik las gisteren in een analyse van een Amerikaanse explosieven expert, dat in moderne elektronica eigenlijk alleen de explosieve lading en de ontsteker zouden ontbreken.
En het help dat ''ze'' er 4000 aanpassen. Die schaalvergroting geeft je het budget om bv apparatuur te bestellen/maken/kopen die helpen bij het er legitiem laten uitzien.
Zoals ik al schreef, ik verwacht dat de detonator het grootste probleem is, nu helpt het dat deze mensen over het algemeen niet je veel vliegers zijn. Dus relatief een lage kans om 1 enkel apparaat door een luchthaven xray te krijgen. Bij import gaat het zeker niet opvallen. Je hebt 4k identieke apparaten, dus als iemand goed kijkt ziet hij het zelfde en trekt de conclusie het hoort zo.
Ik druf uit te sluiten dat het niet in de ''echte'' fabriek is gebeurd.
Geen elke bedrijf wil deze blowback .
Ik denk dat ze een partij hebben gekocht, aangepast. Ik verwacht dat het zo is gemaakt dat het alleen boem doen wanneer de pager een zeer specifiek bericht krijgt.
En dan is het een kwestie van stroom naar de detonator, en 20 gram boemstof...
Daarna deze patrij via via binnen de organisatie brengen, net zoals cryptotelefoons een jaar of 2 terug.
De tijd is al jaren voorbij dat de Israeli's zich door wat collateral damage tegen laten houden. Ja, als je lid van een terreurgroep bent, dan loop je risico. En je vrouw, je kinderen, je buren en je vrienden lopen ook risico. En eigenlijk iedereen met wie je omgaat. Maar dat is risico van het vak.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:38:
[...]
Dat zegt nog steeds onvoldoende over eigenaarschap, bezit op moment x, betrokkenheid bij de organisatie etc. Er zijn doorgaans meerdere mensen in huis waaronder in veel gevallen kinderen die een pager ook wel eens in de handen kunnen pakken.
Ik vind het nogal schokkend dat er van 'risico van het vak' wordt gesproken wanneer er onschuldige slachtoffers vallen waaronder kinderen.downtime schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:48:
[...]
En je vrouw, je kinderen, je buren en je vrienden lopen ook risico. En eigenlijk iedereen met wie je omgaat. Maar dat is risico van het vak.
Hezbollah heeft net zoals Hamas een politieke en een militaire tak, die relatief gescheiden zijn.Mr_gadget schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:43:
Hezbollah is 'gewoon' onderdeel van Libanon. Zie Wikipedia:
[...]
Dus het is zeker geen organisatie die zich voor de politie van Libanon moet verstoppen.
De piepers lijken vooral binnen de militaire tak in gebruik te zijn geweest.
PSN
Enigzins ja..., maar je kunt het ook van de andere kant bekijken: Als Hezbollah terrorist weet je dat je een doelwit van Israël bent. Je brengt dus moedwillig anderen in gevaar...Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:53:
[...]
Ik vind het nogal schokkend dat er van 'risico van het vak' wordt gesproken wanneer er onschuldige slachtoffers vallen waaronder kinderen.
punt is denk ik dat buitenstaanders de gevolgen moeten ondervinden van de criminele activiteit van anderen.servies schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:56:
[...]
Enigzins ja..., maar je kunt het ook van de andere kant bekijken: Als Hezbollah terrorist weet je dat je een doelwit van Israël bent. Je brengt dus moedwillig anderen in gevaar...
Net als in nederland met liquidaties vlakbij scholen en dergelijke. op die scholen zijn ook kinderen van niet criminelen.
en er zitten criminelen tussen die over lijken gaan, dus t kind van een ander doet ze niet zoveel.
[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 18-09-2024 13:04 ]
ora et labora
En als ik 't als leek zo lees lijkt PETN mogelijk de gebruikte stof te zijn geweest en is verhitten genoeg om die te laten ontploffen. Ik kan me voorstellen dat 't softwarematig snel warm laten worden van een accu niet complex is als je 't apparaat in handen hebt gehad, en dan heb je dus geen ontsteker nodigjack zomer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:44:
[...]
Hij is correct.
En het help dat ''ze'' er 4000 aanpassen. Die schaalvergroting geeft je het budget om bv apparatuur te bestellen/maken/kopen die helpen bij het er legitiem laten uitzien.
Zoals ik al schreef, ik verwacht dat de detonator het grootste probleem is, nu helpt het dat deze mensen over het algemeen niet je veel vliegers zijn. Dus relatief een lage kans om 1 enkel apparaat door een luchthaven xray te krijgen. Bij import gaat het zeker niet opvallen. Je hebt 4k identieke apparaten, dus als iemand goed kijkt ziet hij het zelfde en trekt de conclusie het hoort zo.
Ik druf uit te sluiten dat het niet in de ''echte'' fabriek is gebeurd.
Geen elke bedrijf wil deze blowback .
Ik denk dat ze een partij hebben gekocht, aangepast. Ik verwacht dat het zo is gemaakt dat het alleen boem doen wanneer de pager een zeer specifiek bericht krijgt.
En dan is het een kwestie van stroom naar de detonator, en 20 gram boemstof...
Daarna deze patrij via via binnen de organisatie brengen, net zoals cryptotelefoons een jaar of 2 terug.
Het is ook wel schokkend maar dat is ook de aard van oorlog. Israel gaat Hezbollah echt niet met rust laten omdat Hezbollah-leden hun eigen familie als menselijk schild inzetten. Temeer omdat Hezbollah ook gewoon Israelische burgers beschiet.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:53:
[...]
Ik vind het nogal schokkend dat er van 'risico van het vak' wordt gesproken wanneer er onschuldige slachtoffers vallen waaronder kinderen.
petn zit in detonators samen met loodzuur.rik86 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:12:
[...]
En als ik 't als leek zo lees lijkt PETN mogelijk de gebruikte stof te zijn geweest
bij ''normaal'' gebruik is petn niet de hoofdlading, maar goed het doet boem
petn zit ook in detokoord
volgens mij is de temp 215 graden en ik weet niet of dat bereikt door middel van de accu.
Maar ik sluit het ook niet uit. Nooit zelf getest
Maar hoe laat je zoveel apparaten tegelijk ontploffen? Een bericht om bijvoorbeeld de detonator te activeren of de accu’s te verhitten moet wel opgenomen in de software. En bij het (langzaam) verhitten kan een gebruiker ook denken dat er iets mis is en hem buiten leggen bijvoorbeeld.
En dit bericht moet verzonden op het kanaal waar de pager op actief was? Dus dit hebben ze ook geweten.
En dit bericht moet verzonden op het kanaal waar de pager op actief was? Dus dit hebben ze ook geweten.
[ Voor 15% gewijzigd door Jumpman op 18-09-2024 13:24 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
215 is het kookpunt en 190 graden de detonatie temperatuur als ik het goed heb.jack zomer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:21:
[...]
petn zit in detonators samen met loodzuur.
bij ''normaal'' gebruik is petn niet de hoofdlading, maar goed het doet boem
petn zit ook in detokoord
volgens mij is de temp 215 graden en ik weet niet of dat bereikt door middel van de accu.
Maar ik sluit het ook niet uit. Nooit zelf getest
I am the great Cornholio!
Zo worden de afwegingen gewoon gemaakt, is het risico de bijkomende schade waard. We kunnen wel allerlei mooie ethische overwegingen hebben maar alle partijen daar zitten in een eeuwigdurende oorlog. En dat weten ze ook, de meeste beslissingen worden genomen vanuit een paar uitgangspunten die niet op de lange termijn gericht zijn. Slechts op het winnen van een slag, oudgedienden vanuit de geheime diensten die later over hun acties en de koers kunnen reflecteren zeggen bijna zonder uitzondering dat de operaties niets hebben bijgedragen aan veiligheid op lange termijn of maar zicht op vrede.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:53:
[...]
Op korte termijn gaat het onverminderd voort, omdat niets doen geen optie is. En de koers in het verleden vaak is bepaald door havikken en de paar momenten dat je een kans op vrede had is dat ook mislukt.
Zo’n beetje alles aan dit conflict nu en in het verleden is schokkend.
Welk merk/model is het? Dan kun je online vaak gewoon de binnenkant van het product zien en verder speculeren.
Firmware/software zal wel aan te passen zijn als het nog uit de GSM tijd komt. Israel heeft cyberunits die bij de top horen dus een 0-day vinden om modificatie uit te voeren kan ook nog in het uiterste geval. Dan payload detoneren na bepaalde pieper code.
Indien de accu niet heet wordt zou men wellicht een klein component kunnen overbelasten bv diode of resistor. Die vallen op een xray niet op. Voor vuurwerk/modelbouw raket zijn er van die systemen.
Firmware/software zal wel aan te passen zijn als het nog uit de GSM tijd komt. Israel heeft cyberunits die bij de top horen dus een 0-day vinden om modificatie uit te voeren kan ook nog in het uiterste geval. Dan payload detoneren na bepaalde pieper code.
Indien de accu niet heet wordt zou men wellicht een klein component kunnen overbelasten bv diode of resistor. Die vallen op een xray niet op. Voor vuurwerk/modelbouw raket zijn er van die systemen.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Dat weet ik. Ik heb het dan ook niet over de afweging daar (die ik gelukkig niet hoef te maken) maar over het gemak waarmee hier door buitenstaanders even makkelijk "risico van het vak" wordt geroepen.CornermanNL schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:38:
[...]
Zo worden de afwegingen gewoon gemaakt, is het risico de bijkomende schade waard. We kunnen wel allerlei mooie ethische overwegingen hebben maar alle partijen daar zitten in een eeuwigdurende oorlog.
Ik vond de volgende inkijk wel grappig. Ik denk dat dit een account is met een ontzettende bias, aangezien de naam "Nieuws uit het beloofde land" is.
https://x.com/NieuwsuitIsrael/status/1836361438442443093
Voor degene zonder X:
https://x.com/orfialkov?lang=en
https://x.com/NieuwsuitIsrael/status/1836361438442443093
Voor degene zonder X:
Mijn Hebreeuws is zeer roestig, maar dit zou het account van "de journalist" moeten zijn.Eerste publicatie - meer informatie over het bedrijf dat de pagers aan Hezbollah heeft verkocht🔴
- Uit een controle bij het bedrijfsregister in Hongarije blijkt dat het Hongaarse bedrijf BAC Consulting KFT dat de semafoons voor Hezbollah produceerde pas in 2022 werd opgericht en in slechts twee jaar tijd een omzet van een miljoen euro behaalde.
- Het domein is gekocht in 2020, twee jaar vóór de oprichting van het bedrijf.
- Het domein was in het verleden eigendom van een ander bedrijf.
- De website van het bedrijf staat vol met generieke afbeeldingen, het bedrijf is gespecialiseerd in advies op verschillende gebieden, waaronder milieu, ontwikkeling en internationale betrekkingen. Het is niet duidelijk met wie ze heeft samengewerkt en wat de ervaring van het bedrijf is.
- Het officiële adres van het bedrijf is een privéwoning in Boedapest.
- De eigenaar van het bedrijf en waarschijnlijk de enige werknemer daar (volgens de website) is Cristiana Bársony-Arcidiacono, die een indrukwekkend en groeiend LinkedIn heeft, maar vol staat met posts die niet relevant zijn voor haar werk en niet acceptabel zijn op LinkedIn.
- Ze heeft een PhD, maar ze heeft geen Facebook of Instagram.
- Er staan 3-4 foto's van haar online, wat zeer ongebruikelijk is.
- De rest van de werknemers in het bedrijf hebben vreemde namen / effectieve profielen of met de namen van bestaande mensen die gewoon niet in het bedrijf werken.
- Het profiel van "Christina" op het netwerk is in 2019 opgericht.
- Haar foto wordt ook gebruikt door een ander bedrijf en de foto is waarschijnlijk gestolen.
- Het andere bedrijf lijkt ook effectief, en haar telefoon is ook losgekoppeld.
De bedrijfswebsite werd vanochtend geblokkeerd achter een gebruikersnaam en wachtwoord
Pogingen om de telefoons van het bedrijf of Christina te bellen werden niet beantwoord.
Bron: Journalist Or Pialkov
https://x.com/orfialkov?lang=en
Wie zegt dat het makkelijk gezegd wordt? Je weet niet wat de gevoelens van degene zijn als die het opschrijft. Het is wel gewoon realistisch om te benoemen dat het een terroristische organisatie betreft, dat iedereen die de pieper in de handen had (of broekzak) op de 1 of andere manier erbij betrokken is. En ja, betrokken kan ook betekenen dat je een kind bent van een terrorist. Dat is enorm kut, maar is ook aan de orde van de dag daar. Iedereen, aan beide kanten, die betrokken is bij een partij is doelwit. Of je nou direct lid bent of familie bent van.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:44:
[...]
Dat weet ik. Ik heb het dan ook niet over de afweging daar (die ik gelukkig niet hoef te maken) maar over het gemak waarmee hier door buitenstaanders even makkelijk "risico van het vak" wordt geroepen.
En zoals eerder gezegd is de hele situatie daar enorm kut. En het conflict wordt altijd erger en erger totdat er acties komen zoals deze, of een aanval op een feest.
Bron:sh4d0wman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:43:
Welk merk/model is het? Dan kun je online vaak gewoon de binnenkant van het product zien en verder speculeren.
https://www.newsweek.com/...-ar-924-explained-1955542
AR-924 van Gold Apollo, gemaakt in Hongarije door BAC Consulting KFT.
Deze URL doet het niet meer:
https://www.gapollo.com.tw/rugged-pager-ar924/
Nog wel in het archief, hopelijk mag het dit keer wel van de moderatoren:
https://archive.is/1htup
[ Voor 75% gewijzigd door gerritjan op 18-09-2024 15:02 ]
@gerritjan thanks! Het bedrijf is te vinden met diverse pagers. Moet alleen even op de pc kijken of deze variant in de lijst komt.
Alles page recievers lijken uit eind jaren 90 te komen.
https://fccid.io/NDA
https://fccid.io/NDA
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Dat is ook de afstand, en een eerste reactie misschien? Je kan het pas echt weten als je zelf in zo'n situatie bent opgegroeid. En aan welke kant. "Risico van het vak" wordt altijd al snel geroepen, een dode bij een autorace, risico van het vak, crimineel en geliquideerd?, risico van het vak. Maar er is altijd een minder zwart witte achtergrond.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:44:
[...]
Dat weet ik. Ik heb het dan ook niet over de afweging daar (die ik gelukkig niet hoef te maken) maar over het gemak waarmee hier door buitenstaanders even makkelijk "risico van het vak" wordt geroepen.
Overigens in het boek dat ik eerder aanhaalde, Schaduwoorlog, krijg je aardig inzicht in hoe die geschiedenis is verlopen en hoe de afwegingen worden gemaakt, en waarschijnlijk het meest interessante, hoe de mensen die in die operaties deelnamen en die de besluiten moesten nemen, daar nu tegenaan kijken. En tegen het algehele conflict.
Het is in ieder geval, hoe je het ook bekijkt, een wonderlijke operatie. een voor de toekomstige geschiedenisboeken.
Een pieper is "overbodig" geworden door de opkomst van smartphones natuurlijk (of eigenlijk al met de introductie van sms zonder de smart op de mobiel). Het grootste voordeel is de stevigheid en batterijduur ten opzichte van een smartphone van tegenwoordig. Toch bereikbaar in de meeste situaties en als een one-way model niet te tracken waar de pager zich bevind - juist dat lijkt de reden te zijn geweest dat Hezbollah deze grote order heeft geplaatst omdat leden werden gevolgd door hun smartphones.sh4d0wman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:20:
Het is de vraag hoe de originele bestelling tot stand is gekomen, al daar beïnvloed om voor een specifieke partij/leverancier te kiezen (wat er op lijkt met de informatie die naar buiten druppelt). Of dat de bestelling werd opgemerkt en op de weg van het transport van producent naar klant aangepakt is (dat lijkt minder waarschijnlijk met wat we nu weten). Dit vergt erg veel voorbereiding en heeft ook veel gekost om het op zo'n grote schaal te doen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Vind het technologisch wel interessant om te weten hoe ze dit gedaan hebben (los van het feit dat de oorlogsvoering totale waanzin is). Er zijn denk ik 2 scenario's:
1. Ze hebben ze partij piepers onderschept en verwisseld met geprepareerde versies.
2. Ze hebben de partij piepers onderschept en gemodificeerd tot explosief
In scenario 1 hebben ze natuurlijk zelf totaal de vrije hand erin hoe je zo'n pieper tot explosief ombouwt. Je kunt ze from scratch in een fabriek maken. Het is dan ook niet heel interessant om te weten hoe ze dat gemaakt hebben.
Scenario 2 is lastiger. Je gaat niet 4000 piepers stuk voor stuk openschroeven om een ontsteking en explosief in te bouwen en de firmware aan te passen zodat de ontsteking getriggerd kan worden. Ik vond via Google dat er piepers zijn die op een AAA batterij werken. Je kunt natuurlijk AAA batterijen produceren met een explosief en ontsteking erin en die bij 4000 onderschepte piepers eenvoudig verwisselen (als die al niet los in de doos zitten, zodat de gebruiker ze er zelf in doet). In die batterij moet dan een ontsteking zitten die getriggerd wordt door bijvoorbeeld een bepaalde radiofrequentie die bij een bepaald bericht hoort. Daarvan weet ik niet precies of dat technisch kan (dat een bij berichtje met de karakters ABC een andere frequentie/ruis/signaal vrijkomt dan bij een berichtje met XYZ, en dat moet dan in de batterij verwerkt zitten).
1. Ze hebben ze partij piepers onderschept en verwisseld met geprepareerde versies.
2. Ze hebben de partij piepers onderschept en gemodificeerd tot explosief
In scenario 1 hebben ze natuurlijk zelf totaal de vrije hand erin hoe je zo'n pieper tot explosief ombouwt. Je kunt ze from scratch in een fabriek maken. Het is dan ook niet heel interessant om te weten hoe ze dat gemaakt hebben.
Scenario 2 is lastiger. Je gaat niet 4000 piepers stuk voor stuk openschroeven om een ontsteking en explosief in te bouwen en de firmware aan te passen zodat de ontsteking getriggerd kan worden. Ik vond via Google dat er piepers zijn die op een AAA batterij werken. Je kunt natuurlijk AAA batterijen produceren met een explosief en ontsteking erin en die bij 4000 onderschepte piepers eenvoudig verwisselen (als die al niet los in de doos zitten, zodat de gebruiker ze er zelf in doet). In die batterij moet dan een ontsteking zitten die getriggerd wordt door bijvoorbeeld een bepaalde radiofrequentie die bij een bepaald bericht hoort. Daarvan weet ik niet precies of dat technisch kan (dat een bij berichtje met de karakters ABC een andere frequentie/ruis/signaal vrijkomt dan bij een berichtje met XYZ, en dat moet dan in de batterij verwerkt zitten).
Het lijkt erop dat er weer apparatuur is ontploft... Mogelijk nu portofoons
https://www.geenstijl.nl/5178691/biem
[ Voor 11% gewijzigd door IkWilbert op 18-09-2024 16:32 ]
I intend to live forever. So far, so good.
Op Al Jazeera (live stream, nog geen quote gevonden) hebben ze het over de Icom VH82 die nu het doel was.IkWilbert schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:31:
De analyst daar benoemd ook dat hierdoor men terug schakelt naar eigen mobiele telefonen, omdat de apparatuur geleverd door Hezbollah niet vertrouwd wordt. Met als gevolg dat het qua cybersecurity (o.a. afluisteren en localiseren van militanten) nu kwetsbaarder wordt
Dat kan benoemd worden onder de leuze ' verder denken dan je neus lang is.'Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:53:
[...]
Jup, een volgende golf lijkt walkie-talkies oid:IkWilbert schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:31:
https://www.cnn.com/world...4876458eef9e712c7beffd2cfThe devices that detonated in a fresh wave of explosions in Lebanon on Wednesday were walkie-talkies, a security source told CNN.
Preliminary information suggested that there were between 15 to 20 explosions in southern suburbs of Beirut, and a further 15 to 20 blasts in southern Lebanon, the source said.
PSN
Nu met bron...
https://www.theguardian.c...ie-talkies-deaths-lebanonPictures showed broken and singed communication devices amid scenes of destruction. The Guardian saw multiple pictures of an Icom IC-V82 two-way radio that had seemingly exploded.
@Qwerty-273 ja ik weet het. Het jaartal gaat mij meer om de gebruikte hardware en software. Dat heeft invloed op: componenten, encryption algorithm, vulnerability classes, etc. Hoe ouder, hoe makkelijker te hacken (meestal
).
Het model uit de YT video lijkt wat nieuwer maar de oude apparaten hebben allemaal een vergelijkbaar design. Hier details van 1 model: https://fccid.io/NDAAP800S01
De anderen zijn: https://fccid.io/NDAAP301S02 en https://fccid.io/NDAAP301S01
1. Block Diagram
Deze komt overeen bij alle modellen met een enkele afwijking. Globaal is Batterij, Buzzer, CPU, schermpje en geheugen.
Src: https://fccid.io/NDAAP800S01/Block-Diagram/4-41351
De batterij lijkt Li-ion in de nieuwe modellen dus voldoende prik om wat aan te steken en je kunt makkelijk aftappen van de battery holder.
Brakke fotos van de binnenkant: Src. https://fccid.io/document.php?id=41356
Mogelijke attack vectors:
A. - EEPROM (Dit kun je uitlezen, reverse engineeren en terug schrijven)
B - Ongebruikte functionaliteit (software/hardware)
Op diverse plaatsen van de bordjes zitten gaten zonder component. Wellicht was hier iets te "gebruiken" voor aansturing / trigger of voor debugging.
Er lijkt ongebruikte software functionaliteit in het eerste model te kunnen zitten:
CGROM - optional
Ik heb geen electrotechniek gehad dus kan ze niet lezen. Voor de liefhebber:
Src. https://fccid.io/NDAAP800S01/Schematics/5-41352
Summary:
Grote kans dat men eerst een device heeft gekocht, reverse engineering heeft toegepast en functionaliteit ontdekt die ze konden gebruiken. Daarna een schaduw bedrijf gestart en wellicht met een mol binnen de organisatie deze als afnemer gekozen?
Wie weet horen we het ooit of we zijn dan al dood
Het model uit de YT video lijkt wat nieuwer maar de oude apparaten hebben allemaal een vergelijkbaar design. Hier details van 1 model: https://fccid.io/NDAAP800S01
De anderen zijn: https://fccid.io/NDAAP301S02 en https://fccid.io/NDAAP301S01
1. Block Diagram
Deze komt overeen bij alle modellen met een enkele afwijking. Globaal is Batterij, Buzzer, CPU, schermpje en geheugen.
Src: https://fccid.io/NDAAP800S01/Block-Diagram/4-41351
De batterij lijkt Li-ion in de nieuwe modellen dus voldoende prik om wat aan te steken en je kunt makkelijk aftappen van de battery holder.
Brakke fotos van de binnenkant: Src. https://fccid.io/document.php?id=41356
Mogelijke attack vectors:
A. - EEPROM (Dit kun je uitlezen, reverse engineeren en terug schrijven)
B - Ongebruikte functionaliteit (software/hardware)
Op diverse plaatsen van de bordjes zitten gaten zonder component. Wellicht was hier iets te "gebruiken" voor aansturing / trigger of voor debugging.
Er lijkt ongebruikte software functionaliteit in het eerste model te kunnen zitten:
CGROM - optional
2. SchemasCGROM stands for Character Generator ROM.
The CGROM stores the font that is displayed on a character LCD. When you tell a character LCD to display the letter ‘A’, it needs to know which dots to turn on so that we see an ‘A’. This information is stored in the CGROM.
Ik heb geen electrotechniek gehad dus kan ze niet lezen. Voor de liefhebber:
Src. https://fccid.io/NDAAP800S01/Schematics/5-41352
Summary:
Grote kans dat men eerst een device heeft gekocht, reverse engineering heeft toegepast en functionaliteit ontdekt die ze konden gebruiken. Daarna een schaduw bedrijf gestart en wellicht met een mol binnen de organisatie deze als afnemer gekozen?
Wie weet horen we het ooit of we zijn dan al dood
Niet alleen iedereen met wie je omgaat, ook mensen die toevallig achter je staan in de rij voor de kassa in de supermarkt. Noem het nog eens "risico van het vak".downtime schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:48:
[...]
En je vrouw, je kinderen, je buren en je vrienden lopen ook risico. En eigenlijk iedereen met wie je omgaat. Maar dat is risico van het vak.
Dit heeft veel meer te maken met de geringe terughoudendheid van de Israelische overheid bij het maken van collaterale slachtoffers, en hun idee over proportionaliteit.
Gezien de berichtgeving uit Libanon tot nu toe zijn er heel weinig collatoral mensen getroffen, vrijwel iedereen is volgens Hezbollah een jonge man die binnenkort weer aan het 'front' staat:BadRespawn schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:17:
[...]
Niet alleen iedereen met wie je omgaat, ook mensen die toevallig achter je staan in de rij voor de kassa in de supermarkt. Noem het nog eens "risico van het vak".
Dit heeft veel meer te maken met de geringe terughoudendheid van de Israelische overheid bij het maken van collaterale slachtoffers, en hun idee over proportionaliteit.
https://edition.cnn.com/2...ers-attack-wedeman-digvid
PSN
Zoals op beelden te zien is hebben omstanders er relatief weinig last van. Het is iig een stuk gerichter dan GBUs.BadRespawn schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:17:
[...]
Niet alleen iedereen met wie je omgaat, ook mensen die toevallig achter je staan in de rij voor de kassa in de supermarkt. Noem het nog eens "risico van het vak".
I am the great Cornholio!
Ik vind dit nou juist een schoolvoorbeeld van minimale collateral damage. Je treft je tegenstanders rechtstreeks en persoonlijk zonder complete gebouwen te hoeven bombarderen.BadRespawn schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:17:
[...]
Toch wel bijzonder, dat ze zover geïnfiltreerd waren in de devices die gebruikt werden door Hezbollah:
https://www.cnn.com/world...597491396a4db04c750cc39d8A witness who was at a Hezbollah funeral in the southern suburbs of Beirut has described to CNN the chaos as walkie-talkies appeared to explode at around 3 p.m. local time (10 a.m. ET).
Een bron vertelt aan Reuters dat de portofoons op hetzelfde moment zijn aangeschaft als de piepers.
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 18:00 ]
PSN
Daarbij tref je ook onschuldige omstanders (mentaal en fysiek) waaronder kinderen, lijkt de aanval niet zo zeer bedoeld om (alleen) te doden maar ook om te verwonden, verminken etc. Vergeleken met het bombaderen van een gebouw heb je wellicht gelijk maar super gericht met minimale kans op collateral damage is dit zeker niet.gerritjan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:31:
[...]
Ik vind dit nou juist een schoolvoorbeeld van minimale collateral damage. Je treft je tegenstanders rechtstreeks en persoonlijk zonder complete gebouwen te hoeven bombarderen.
Even een quote van CNN:
Kortom, honderden ontploffingen doden 12 man en verwonden er plm 2800. De ratio is hier absoluut geen 1 op 1.The reported walkie-talkie explosion comes just one day after hundreds of pagers detonated across Lebanon, killing at least 12 people and injuring 2,800 more.
[ Voor 19% gewijzigd door Bor op 18-09-2024 17:57 ]
Waarbij je ook nog eens op kan merken dat het nogal uitmaakt aan "welke kant je staat" als je kijkt naar wie hier de terrorist is. Waren de rollen omgedraaid dan riep de halve westerse wereld hier waarschijnlijk schande van.BadRespawn schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:17:
[...]
Oke. Opgeblazen worden is het risico van het vak.BadRespawn schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:17:
[...]
Noem het nog eens "risico van het vak".
Liever suizende oren wanneer die overmaatse Strijker in iemand broekzak afgaat, dan binnen 100 meter van een binnenkomende gbu zijn..
Maargoed. Jij leest ook wat je wil lezen als je dat zo leest.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:49:
[...]
Even een quote van CNN:
[...]
Kortom, honderden ontploffingen doden 12 man en verwonden er plm 2800. De ratio is hier absoluut geen 1 op 1.
Het waren naar verluid ca 5000 pagers die ze hadden en potentieel ontploft zijn. +\- 3000 slachtoffers is aardig 1 op 1.
PSN
Het staat er letterlijk. Onderstaand nogmaals wat ik gelezen heb. Opmerkingen als "lezen wat je wil lezen" zijn echt niet nodig.YakuzA schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:06:
[...]
Maargoed. Jij leest ook wat je wil lezen als je dat zo leest.
De bron is een artikel van CNN:
Het AD:after hundreds of pagers detonated across Lebanon, killing at least 12 people and injuring 2,800 more.
De radio's zouden vijf maanden geleden aangeschaft zijn door Hezbollah, rond dezelfde tijd als de honderden piepers die gisteren explodeerden en waarbij zeker 12 doden vielen.
[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 18-09-2024 18:11 ]
Aangezien het 5000 piepers waren kun je redelijkerwijs er wel van uitgaan dat ze met de ‘hundreds’ gewoon een inschatting zetten die best 3 of 4000 kan zijn.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:09:
[...]
Het staat er letterlijk. Onderstaand nogmaals wat ik gelezen heb. Opmerkingen als "lezen wat je wil lezen" zijn echt niet nodig.
De bron is een artikel van CNN:
[...]
Het AD:
[...]
WSJ heeft het gewoon over ‘thousands’:
https://www.wsj.com/world...losion-explained-ed4274f3How Did Thousands of Pagers Used by Hezbollah Explode at the Same Time?
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 18-09-2024 18:17 ]
PSN
Het is ook wel pittig dat de USA aangeeft niks te weten van de aanval gisteren, en dat het vandaag dan weer gebeurd.
Of de USA valt hier door het mandje, of de USA -denkt- iets te betekenden in Israel terwijl ze bespeeld worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze nu weer gaan zeggen dat ze niks wisten van vandaag.
Of de USA valt hier door het mandje, of de USA -denkt- iets te betekenden in Israel terwijl ze bespeeld worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze nu weer gaan zeggen dat ze niks wisten van vandaag.
FreeReef.nl
'Hunderds' wordt doorgaans (eigenlijk nooit) gebruikt om 1000-tallen, tientallen of getallen onder de 10 aan te geven. Kortom, ik haal gewoon aan wat zowel CNN als het AD melden. Dan vind ik semi flames als "lezen wat je wil lezen" echt ongepast.YakuzA schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:17:
[...]
Aangezien het 5000 piepers waren kun je redelijkerwijs er wel van uitgaan dat ze met de ‘hundreds’ gewoon een inschatting zetten die best 3 of 4000 kan zijn.
WSJ heeft het gewoon over ‘thousands’:
[...]
https://www.wsj.com/world...losion-explained-ed4274f3
[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 18-09-2024 18:20 ]
- USA weet van nietsWorld Citizen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:18:
- USA weet van alles maar claimed van niet
Naast een fysieke oorlog is dit ook een oorlog van informatie.
Wanneer het een aktie is van de geheime dienst van Israël dan kan ik me wel voorstellen dat de USA niet is ingelicht. Zeker omdat het (waarschijnlijk) ging om devices die door diezelfde geheime dienst zijn getransformeerd tot (potentieel) dodelijke wapens. Overigens, de 'aanval' van vandaag op walkie talkies lijkt mij een 'moetje' omdat Hezbollah nu natuurlijk alle communicatiemiddelen gaat controleren op springstof. De walkie talkies zaten misschien wel bij dezelfde partij als de pagers die in oktober vorig jaar geleverd zijn.World Citizen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:18:
Het is ook wel pittig dat de USA aangeeft niks te weten van de aanval gisteren,
En dat het vandaag dan weer gebeurd.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als ik de explosies bekijk die met cams zijn vastgelegd moet je als omstander wel heel dichtbij hebben gestaan om ook gewond te raken.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:49:
Kortom, honderden ontploffingen doden 12 man en verwonden er plm 2800. De ratio is hier absoluut geen 1 op 1.
De meeste terroristen zijn ook gewond (al dan niet ernstig) en niet aan de explosie overleden.
Het aantal explosies hangt wel van de nieuwsbron af. De bron die je noemt heeft het over honderden, de NOS heeft het vandaag over 3000 exploderende pagers.
Dat arme meisje van 9 of 10 heeft waarschijnlijk dicht bij haar vader gestaan toen zijn pager ontplofte. Treurig.
[ Voor 3% gewijzigd door gerritjan op 18-09-2024 18:59 ]
Dat wist Israel gisteren ook al, dus ze hadden dat meteen gisteren kunnen doen.Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:23:
[...]
Overigens, de 'aanval' van vandaag op walkie talkies lijkt mij een 'moetje' omdat Hezbollah nu natuurlijk alle communicatiemiddelen gaat controleren op springstof. De walkie talkies zaten misschien wel bij dezelfde partij als de pagers die in oktober vorig jaar geleverd zijn.
Nu is er vanuit de USA een statement gemaakt dat ze nergens van wisten, en word daarna pas op de knop gedrukt.
Ik vraag me af of de USA van vandaag afwist.
FreeReef.nl
Misschien dat de gebruikte techniek bij de walkie talkies iets anders was en niet op dezelfde dag kon?World Citizen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:40:
[...]Dat wist Israel gisteren ook al, dus ze hadden dat meteen gisteren kunnen doen.
Of juist als afschrikking, door de bevolking te laten denken dat het 'de dag na de aanslag' is en vervolgens nog een aanslag plegen, komt dan toch iets harder binnen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat kan, maar gisteren heeft de USA opgeroepen om behouden te blijven en niet verder te escaleren.Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:47:
[...]
Misschien dat de gebruikte techniek bij de walkie talkies iets anders was en niet op dezelfde dag kon?
Of juist als afschrikking, door de bevolking te laten denken dat het 'de dag na de aanslag' is en vervolgens nog een aanslag plegen, komt dan toch iets harder binnen.
Dat staat lijnrecht tegenover wat er vandaag gebeurd.
Het kan zijn dan ze net doen of hun neus bloed, maar stel je voor dat ze nu 2x eigenlijk een beetje bespeeld zijn.
Ik zou het gek vinden als je officieel oproept tot behoudenheid en geen escalatie als je al weet dat het morgen weer gebeurd. Dan zet je jezelf in een daglicht waarin men denkt dat je bespeeld en voor de gek gehouden word.
Op dit moment pakt het heel naar uit voor de USA. Ik zit echt te wachten op een statement.
FreeReef.nl
In De Telegraaf een artikel waarin staat dat de eerste golf al een moetje was omdat er vermoedens waren dat men de laatste dagen al aanwijzigingen kreeg dat er iets mis was met de pagers. Ze hadden de klap eigenlijk willen uitvoeren op het moment dat de grote invasie zou gaan beginnen.Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:23:
[...]
Overigens, de 'aanval' van vandaag op walkie talkies lijkt mij een 'moetje' omdat Hezbollah nu natuurlijk alle communicatiemiddelen gaat controleren op springstof.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 18-09-2024 18:55 ]
Inderdaad. Voor de 1 is iemand een vrijheidsstrijder, voor de ander een terrorist. Daarom zou ik niet zo gauw praten over "succes" of "geniaal" of "petje af". Daarmee wordt gesuggereerd dat het okay is wat hier gebeurt. Niets wat in dit hele conflict gebeurt is okay of goed te praten. Alle betrokken landen zijn schuldig en elk land kent voornamelijk onschuldige slachtoffers. Spijtig genoeg sommige landen wat meer slachtoffers.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:52:
[...]
Waarbij je ook nog eens op kan merken dat het nogal uitmaakt aan "welke kant je staat" als je kijkt naar wie hier de terrorist is. Waren de rollen omgedraaid dan riep de halve westerse wereld hier waarschijnlijk schande van.
Sterker nog, ik durf er niet eens vanuit te gaan dat elk slachtoffer hier een terrorist is / was en toch is dat wat je hier veelvuldig leest. Ik kijk liever wat breder.segil schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:58:
[...]
Inderdaad. Voor de 1 is iemand een vrijheidsstrijder, voor de ander een terrorist.
Er is nog zoveel onduidelijk en chaotisch dat berichtgeving ut elkaar gast lopen. Wat je hier ziet is dat de verschillende journalistische organisaties er andere standaarden op nahouden over berichtgeving. Sommige beoordelen hun bronnen als meer betrouwbaar dan anderen en dus krijg je media die tientallen aanhouden, andere honderden en weer andere duizenden.Bor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:19:
[...]
'Hunderds' wordt doorgaans (eigenlijk nooit) gebruikt om 1000-tallen, tientallen of getallen onder de 10 aan te geven. Kortom, ik haal gewoon aan wat zowel CNN als het AD melden. Dan vind ik semi flames als "lezen wat je wil lezen" echt ongepast.
Bij dit soort gebeurtenissen cijfers uit verschillende bronnen gaan gebruiken als onderbouwing van je eigen narratief is vrij dubieus.
Wat we denken te weten is dat er 4000 tot 5000 apparaten waren geleverd. Daarvan is een deel ontploft. Dat heeft geresulteerd in minstens 8 doden en honderden gewonden. We hebben ook beelden van minstens 10 plekken van ontploffing dus de verhouding is minstens 10 op honderden en in het slechtste geval 5000 op honderden.
Persoonlijk, denk ik dat er een behoorlijk wat aantal piepers in lades en auto's en zijn afgegaan. Ik verwacht dat de verhouding ontploffingen op gewonden minder dan 1:1 is.
En met het zien van alle beelden verwacht ik wel wat verwondingen bij mensen die dicht tegen iemand aan zaten, maar ik verwacht ook dat het meerendeel alleen de drager zelf heeft getroffen.
Ik kan het alleen niet onderbouwen
Ik denk dat je oorzaak en gevolg los van elkaar moet zien. Ik en een boel anderen hier vinden interessant hoe het gedaan is, welke techniek en logistiek zonder dat we het conflict ok vinden of goed praten of daar überhaupt een mening over hebben.segil schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:58:
[...]
Daarom zou ik niet zo gauw praten over "succes" of "geniaal" of "petje af". Daarmee wordt gesuggereerd dat het okay is wat hier gebeurt. Niets wat in dit hele conflict gebeurt is okay of goed te praten.
De atoombom was ook een geniaal succes, maar niemand zal blij zijn met het resultaat. En de kalasjnikov, veroorzaakt één brok ellende maar wel een geniaal stuk techniek in zijn eenvoud.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 18-09-2024 19:17 ]
https://nos.nl/artikel/25...em_v9nJ7SnV8mlEwhTOj4hK4Q
Bizar dat de VRU hier een mail over gestuurd heeft. Ik moet zeggen dat het inderdaad wat raars heeft als je ziet dat het pagers betreft die gelinkt worden aan gold apollo en dat je zelf ook een pagers van gold apollo aan je broekriem hebt hangen. Ikzelf heb er ook eentje gehad een paar jaar terug.
Nu gelukkig eentje van een andere fabrikant.
Uiteraard zullen ze hier in Nederland niet ontploffen. Daarvoor moeten ze echt aangepast worden.
Bizar dat de VRU hier een mail over gestuurd heeft. Ik moet zeggen dat het inderdaad wat raars heeft als je ziet dat het pagers betreft die gelinkt worden aan gold apollo en dat je zelf ook een pagers van gold apollo aan je broekriem hebt hangen. Ikzelf heb er ook eentje gehad een paar jaar terug.
Nu gelukkig eentje van een andere fabrikant.
Uiteraard zullen ze hier in Nederland niet ontploffen. Daarvoor moeten ze echt aangepast worden.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Is er een reden waarom tweakers geen nieuws item hieraan heeft gewijd? Dit lijkt juist een interessant nieuws item op een website als deze… 🤷♂️
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Grappen/juichen om slachtoffers is ongepast en hoort hier niet thuis
• Hou de focus op het onderwerp: een aanslag op Hezbollah leden via pagers.
• De kwestie Israël/Palestina/Midden-Oosten is hier offtopic.
Hier gelden de volgende regels:
• Grappen/juichen om slachtoffers is ongepast en hoort hier niet thuis
• Hou de focus op het onderwerp: een aanslag op Hezbollah leden via pagers.
• De kwestie Israël/Palestina/Midden-Oosten is hier offtopic.