Moody2204 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:08:
[...]
Over het algemeen speel ik vrijwel iedere avond wel. De omslag is bij mij ook wel gekomen sinds het geen Fifa meer heet maar EAFC. Bij Fifa 23 haalde ik nog de elite divisie. Bij EAFC24 niet verder gekomen dan div. 2. En nu al een poos vast in div. 5 (zit wel tegen div. 4 aan te hikken). Maar misschien word ik ook wel te oud om het niveau bij te benen. Verder vind ik het nog steeds leuk om te spelen. Maar hoe het spel zich nu ontwikkelt, met de vele promo's vind ik minder. Dan zijn je spelers veel sneller aan vervanging toe! En dan moet je of geluk hebben met een goede pull of geld uitgeven aan points. Dat laatste vertik ik uit principe!
In de afgelopen jaren was ik zelf ook (naar mijn mening) best goed in FIFA en zat ik vrijwel iedere nieuwe seizoen in de Elite-divisie. Maar sinds de overgang naar EAFC 24 is dat een stuk moeilijker geworden. De gameplay is namelijk zo veranderd dat het voelde alsof ik het spel helemaal opnieuw moest leren.
De snelheid van het spel, de dominante speelstijlen en de tactieken zijn allemaal aangepast. Voorheen werkte mijn eigen snelle tiki-taka speelstijl prima, maar nu totaal niet meer. Ik moet nu vaker stilstaan en telkens draaien/dribbelen met de bal en geduldig wachten op een kans om een diepe pass te geven. Met enkel passen lukt dit niet meer. Ook werkt de AI tijdens het aanvallen anders; je moet nu handmatig spelers vrij laten lopen. Tijdens de counter tactiek hoefde je dit niet te doen en liepen je aanvallers zelf de ruimte in of achter de lijnen van de verdediging. Door de vertraging en de lagere snelheid in EAFC is dat echter ook iets lastiger geworden.
Daarnaast merk ik echt dat ik ouder word en minder geduld heb. Voorheen leerde ik eerst alle trucjes en tactieken voordat een nieuw seizoen begon. Maar nu heb ik een peuter en een baby thuis, waardoor ik minder tijd en energie heb om me in nieuwe strategieën/meta's te verdiepen. Mijn prioriteiten bij het spelen van het spel zijn nu anders dan voorheen, en daardoor raak ik achter de curve. Het verschil tussen hoe ik vroeger speelde en hoe ik nu speel is echt groot. Dat geldt trouwens ook voor andere spellen zoals Call of Duty. Ik heb niet meer het geduld, precisie en de focus die ik eerder had, wat ik helaas moet accepteren. Ik ben in ieder geval nog blij dat ik divisie 2 kan behalen en me kan kwalificeren voor de Weekend League. Waarschijnlijk zal ik volgend jaar niet meer zo ver komen, maar zoveel tijd heb ik helaas ook niet meer. Fun fact; zelfs tijdens promotiewedstrijden merk ik dat mijn handen bibberen van de spanning, wat ik voorheen nooit had hoeven te ervaren met een 'calm mind set'. Ach ja, ik kan in ieder geval nog een kleinbeetje genieten van EAFC ondanks de vele bugs, rebounds en de domme situaties van CPU's die in een wedstrijd kunnen ontstaan.