Vraag

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 16:50
Zelf met geen ervaring of kennis mijn eerste "gamePC" gebouwd. Tot mijn grote verbazing is dit best soepel verlopen, tot nu.

Bij installatie van Windows vanaf een ext. usb drive met windows krijg ik de melding na het selecteren van land etc dat windows niet kan installeren ivm. systeemeisen.

Google zegt: instellingen in BIOS wijzigen, dit alles heb ik ook gedaan. blijf de melding echter krijgen.
BIOS update lijkt niet nodig, want er staat geen nieuwe firmware op ASUS.com

...

ASUS TUF Gaming B650-Plus Wifi
RYzen 7 7700 (tray)
Vengeance DDR 5 for AMD 2x16
Lexar NM790 2 TB
Deepcool PX850G native ATX 3.0
Gellid Tranquillo REV 5
...

In BIOS instellingen gewijzigd.
...

Beste antwoord (via BekSide op 11-09-2024 15:28)

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 15:56

ResuCigam

BOFH

BekSide schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:15:
[...]

Nee nog niet gedaan op Y gedrukt, enkel de N
Dan nu nog een keertje op Y drukken...

We do what we must because we can.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

Windows 11 heeft de volgende BIOS instellingen nodig: TPM moet aan staan net als secure boot.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:28
Over het algemeen zijn de meldingen toch wel iets specifieker dan dat?

Voor Windows 11 heb je een moderne computer nodig (die heb je).
Met SecureBoot enabled (in de BIOS)
en TPM enabled (in de BIOS).

Hoe zien je TPM en SecureBoot instellingen eruit?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• BekSide
GarBaGe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:38:
Over het algemeen zijn de meldingen toch wel iets specifieker dan dat?

Voor Windows 11 heb je een moderne computer nodig (die heb je).
Met SecureBoot enabled (in de BIOS)
en TPM enabled (in de BIOS).

Hoe zien je TPM en SecureBoot instellingen eruit?
Die instellingen staan inderdaad goed, over uurtje thuis dan maak ik screens. Thanks vast

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:28
Je hebt in je BIOS ook UEFI aan staan? En niet CSM (Compatibility Support Mode) ?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:14

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Heb je een losse TPM-module op je moederbord, of gebruik je AMD fTPM?

Je kunt in je BIOS (eigenlijk UEFI) kiezen welke van de twee je PC moet gebruiken. Jouw chipset ondersteunt in ieder geval fTPM.

Daarnaast moet je een GPT-partitiemodel op je storage hebben (dus niet MBR), en moet je BIOS in de EUFI-stand staan (dus niet Legacy/CSM, hoewel een hybride EUFI/CSM/Legacy wel mag).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• BekSide
Hierbij de printscreens van de BIOS met naar mijn weten de juiste instellingen. Dan ligt het waarschijnlijk aan het boot device?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ2Hho15rX24Lda2IyUmVbRmUyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiEudtmCPKP6hArqSfWykBdR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OKdvaYdDdVwJ69baWd9maB2G4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWWG4mdJGsnRsmr6J12lVMc9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHDpve7WM81H31ynxDR3J_y72FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvAJFZcAlOjOwr2mcnTutnAv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_O4zIZCRHFuUpmZpAo5wYgEUHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsabWo6snFKyXKfrmpZlIPeL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41i1n80Ow-NxX86HJ2-e0Ce8-Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeYbkNHT4ry2yufvFJnJ8Qh4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door BekSide op 11-09-2024 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is die Seagate Backup+ SL04 niet een externe drive? Als ik Google wordt dat getoond.

Je OS kun je niet op een externe drive installeren, dus dat is waarschijnlijk waarom Windows aangeeft "incompatibel"

Kijk of je drive instellingen de Lexar NVM SSD vinden, zo niet, dan is er kans dat je een RAID/NVMe compatibele driver moet installeren bij het installeren van Windows.

Controleer ook of je NVMe SSD goed is geplaatst, ook in juiste M2 slot.

[ Voor 8% gewijzigd door akimosan op 11-09-2024 13:12 ]

• BekSide
akimosan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:10:
Is die Seagate Backup+ SL04 niet een externe drive? Als ik Google wordt dat getoond.
Klopt dat is een externe drive

Je OS kun je niet op een externe drive installeren, dus dat is waarschijnlijk waarom Windows aangeeft "incompatibel"
Ah, dat zou het kunnen zijn dan, zometeen probeer ik het vanaf een USB stick in dat geval

Kijk of je drive instellingen de Lexar NVM SSD vinden, zo niet, dan is er kans dat je een RAID/NVMe compatibele driver moet installeren bij het installeren van Windows.
Deze staat in de BIOS wel erbij, maar niet als Boot optie. gaat dat dan goed of eigenlijk niet? Dus BIOS ziet hem maar staat niet rechts bij Boot options

Dank voor de expertise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:40
Dat UEFI/BIOS die Lexar ziet wil niet zeggen dat Windows er ook mee overweg kan. Mogelijk heeft Windows een stuurprogramma nodig om die Lexar te kunnen benaderen. Zoals Akimosan ook zeg. Kijk eens op de website van Lexar of je daar iets over kan vinden.

• BekSide
akimosan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:10:

Bedoel je met drive instellingen, in de BIOS en dan "NVME configuration"? Zie foto hieronder. Daar is hij zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkpAQCbmTnAQ8_0536NkkrS6_ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnHUWHB8fRKZ6hOZg5Td2U1f.jpg?f=fotoalbum_large

Bij HDD/SSD SMART information zie ik echter niets staan.

Los van dit alles krijg ik ook altijd bij opstarten nog het scherm hieronder:
"New CPU Installed, fTPM/PSP NV corrupted or fTPM/PSP NV structure changed. Is dat normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iLzs4szQwBJ49Vw5-1Rr8CA8Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8DPoMCYkKPSp66RI78fFqH9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door BekSide op 11-09-2024 13:35 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
BekSide schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:34:
Los van dit alles krijg ik ook altijd bij opstarten nog het scherm hieronder:
"New CPU Installed, fTPM/PSP NV corrupted or fTPM/PSP NV structure changed. Is dat normaal?
[Afbeelding]
Dat is dus nog wel een belangrijk detail!
Zolang je niet Y drukt en de TPM reset is de TPM dus uitgeschakeld.
Dit vanwege een geheel nieuwe systeem/CPU configuratie.
Heb je dat al gedaan, dus op Y gedrukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
ftpm:

Als ALLES nieuw is in je setup dan kun je de fTPM inderdaad clearen en kies je Y. Je verliest dan immers geen toegang tot informatie op je SSD.
Indien je die SSD wel eerder in een ander systeem hebt gebruikt EN je hebt Bitlocker gebruikt op dat systeem dan MOET je de Bitlocker recovery hebben/weten om het volume te kunnen ontsleutelen

Qua SSD:
Kies de juiste drive om OS op te installeren, dat kan dus niet je externe drive zijn. Ontkoppel die desnoods als je Windows gaat installeren, dan komt hij er ook niet per ongeluk bij te staan.

• BekSide
The_Doman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:10:
[...]

Dat is dus nog wel een belangrijk detail dus!
Zolang je niet Y drukt en de TPM reset is de TPM dus uitgeschakeld.
Dit vanwege een geheel nieuwe systeem/CPU configuratie.
Heb je dat al gedaan, dus op Y gedrukt?

• BekSide
akimosan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:12:
ftpm:

Als ALLES nieuw is in je setup dan kun je de fTPM inderdaad clearen en kies je Y. Je verliest dan immers geen toegang tot informatie op je SSD.
Indien je die SSD wel eerder in een ander systeem hebt gebruikt EN je hebt Bitlocker gebruikt op dat systeem dan MOET je de Bitlocker recovery hebben/weten om het volume te kunnen ontsleutelen

Qua SSD:
Kies de juiste drive om OS op te installeren, dat kan dus niet je externe drive zijn. Ontkoppel die desnoods als je Windows gaat installeren, dan komt hij er ook niet per ongeluk bij te staan.
Alles is compleet nieuw uit de doos, dus niets is ooit gebruikt geweest en dus geen data.
De externe harde schijf heb ik nu vervangen voor een USB STick, hierop heb ik windows weer gezet via "MediacreationTool" maar blijf de melding nog steeds krijgen.BekSide in "Windows 11 kan niet installeren vanwege..."

• The_Doman
BekSide schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:34:
Bij installatie van Windows vanaf een ext. usb drive met windows..
Dat was hopelijk toch niet een externe HDD/SSD met belangrijke gegevens erop?
Je zal niet de eerste zijn waardoor hierdoor gegevens verloren gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door The_Doman op 11-09-2024 14:18 ]

• BekSide
The_Doman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:17:
[...]

Dat was hopelijk toch niet een externe HDD/SSD met belangrijke gegevens erop?
Je zal niet de eerste zijn waardoor hierdoor gegevens verloren gaan.
Nee was allemaal leeg, no worries, slechts een stel bitcoins :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam

ResuCigam

BOFH

BekSide schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:15:
[...]

• akimosan
  • Niet online
Je foto's zijn slecht leesbaar. Niet alle informatie staat erop, linkerkant valt weg etc.

Voor de juiste UEFI/Bios settings aangaande fTPM en UEFI/Secure boot/CSM disabled, kijk je even deze Youtube video:
YouTube: How To Enable fTPM & Secure Boot - ASUS UEFI BIOS

Staan er bij jou ANDERE zaken, dan zijn DAT de schermen die je even mag posten in dit topic. Zorg dat alle tekst er dan op staat

• The_Doman
akimosan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:43:
Voor de juiste UEFI/Bios settings aangaande fTPM en UEFI/Secure boot/CSM disabled, kijk je even deze Youtube video:
YouTube: How To Enable fTPM & Secure Boot - ASUS UEFI BIOS
Inderdaad vooral ook even opletten dat je de CSM/Legacy opties uitzet om te voorkomen dat je daarmee per ongeluk opstart en dan dus niet aan de Windows 11 eisen voldoet.
The_Doman schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:00:
Secure boot hoeft niet per se aan te staan, maar moet wel aanwezig zijn.

Zie ook:
Mijn PC kan spontaan Windows 11 niet meer aan?
en
Update 10 naar 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
ResuCigam schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:37:
[...]

Ja het is heel suf, maar het lijkt er dus inderaad op dat dit hetgeen was wat de installatie tegenhield! Heb op Y gedrukt en nu gaat hij erdoor! hopelijk loop ik nergens meer tegen verrassingen aan! momenteel aan het installeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
@The_Doman @akimosan @ResuCigam Erg bedankt voor jullie meekijken. Uiteindelijk was het dus inderdaad het indrukken van de Y knop. maar hij staat inmiddels geinstalleerd klaar!

De eerste build voor mij als leek. Bijna de CPU cooler teruggestuurd omdat ik dacht dat hij niet paste, bleken de schroeven te verschuiven zijn met de veertjes. Dit om aan te geven dat dan echt werkelijk iedereen het kan! maar wel mooi een keer gedaan te hebben.

Dank allen!
Pagina: 1