Schijf van 1,8TB ineens naar 32GB teruggebracht na update

Pagina: 1
Acties:
  • 10.382 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1204512

Topicstarter
Vandaag was ik bezig een oude computer naar Windows 10 te updaten. Deze oude pc heeft geen wifi en een Ethernet kabel had ik niet bij de hand en omdat het installatieprogramma van Windows 10 de optie om het op een USB apparaat te vormen zodat het direct kan worden geïnstalleerd op de computer.

Nu deed ik dat met de enige schijf die ik in huis heb met genoeg GB's (8) één van 1,8 TB schijf. Voordat ik dit deed heb ik natuurlijk gegoogeld wat er dan precies gebeurd. Daar kwam uit dat er een map wordt aangemaakt met Windows daarin geïnstalleerd. Nu maakte ik mij toen het bezig was toch een beetje zorgen want er staan best wat belangrijke bestanden en foto's op. Maar ik dacht hij is nu al bezig hem eruit trekken zou zinloos zijn.

Maar toen hij klaar was is toch gebeurd waar ik voor vreesde. Ik plugde hem in de pc en de naam was veranderd van schijf F naar ESD-USB (E) en hij ziet alleen maar 32 GB van de 1,8 TB alle bestanden die erin stonden zijn weg. Nu staan er alleen de mappen van de Windows installatie in.

Ik heb natuurlijk gekeken of dit op een moderne computer ook zo was en helaas hetzelfde. Is er iemand die mij hier bij kan helpen (ik ga er vanuit dat er nog hoop is want waar is de andere 1,7 TB dan heen?)

Groeten Rolf D.

De schijf is een WD Elements Portable 3.0 2TB 2.5 External Hard Disk Drive.

Beste antwoord (via Anoniem: 1204512 op 28-04-2019 15:35)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:00
Groentjuh schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:20:
[...]

Ja, dat is gewoon niet duidelijk, want dan moet je dus de tweede regel van boven lezen. Daarnaast staat er gewoon een "Next"-knop, dus gaan veel gebruikers hier in de auto-pilot voorbij.
:X 8)7
Als ik jou was, zou ik nooit meer een computer / tablet / telefoon aanraken...
pyrofielo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:25:
[...]

No offense maar als je ongemerkt al meerdere warnings weg klikt en je data zo kwijtraakt....

Daarbij kan je met Getdataback aan de gang, maar het beste is eerst een image te trekken van de schijf en dan pas te kijken welke recovery methode het beste je data terughaalt.
Image trekken kan, maar is niet echt nodig, aangezien alles boven de 32GB toch niet gemount is (en niet beschreven wordt).

En je zal nog eens verbaasd zijn hoe mensen in eens een stuk vaardiger worden als zoiets gebeurd.

Maar als hij het niet aandurft: inderdaad lekker naar iemand toe brengen die wel kan lezen.
kevinl schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:37:
[...]

Ergens is dit wel een goed. Een goede levensles. Eigenlijk moet je nooit zaken installeren op een dataschijf. Zeker als deze dataschijf je enige versie is. Een 2TB schijf is tegenwoordig niet zo duur meer. Koop er nog een en maak eens in de zoveel tijd een backup. Heb je tenminste de grootste zaken in tweevoud. Of maak backup bestanden en zet ze in de cloud. Maar om al je belangrijke zaken op 1 portable schijf te hebben is wel :|
Nee, niet alles op externe schijven zetten. On-site backups zijn geen backups.
Als je huis af fikt heb je nog niks.
Een backup on-site, een backup off-site (liefst online, bijvoorbeeld via Crashplan o.i.d.).

[ Voor 72% gewijzigd door OverSoft op 25-04-2019 09:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.minitool.com/...hard-drive-to-esdusb.html

Ik zou eens goed Googlen op "esd-usb" want je hebt blijkbaar (helaas) absoluut niet goed gelezen en klakkeloos next, next geklikt en nu je "waardevolle" externe HDD omgekat tot installatie-medium voor Windows.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:17
Als je zo'n update schijf aanmaakt dan verwijdert hij de partitities en kun je dus niet meer bij de data. Ik zou het datarecovery thema topic bezoeken en daar je case voorleggen. Met een programma zal er nog wel wat te redden zijn, maar ik heb er niet zoveel verstand van.

Volgens mij heb je wel een aantal meldingen weggeklikt dat alle data op de schijf gewist zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote kans dat er slechts 1 partitie nog is van 32GB.. en de rest gewoon niet gebruikt wordt..

KAN in je voordeel werken, de (waarschijnlijk) eerste 32GB zal grotendeels overschreven zijn.. maar de rest waarschijnlijk niet.. wat voor de recovery van je data weer nuttig is :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:54

Nibbz

Postmaster General

Trail downloaden van Get-Data-Back-NTFS/FAT en kijken of die tool je oude bestanden kan vinden. Dan kun je iets restoren, mocht je alles willen restoren, zul je een licentie moeten halen.

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:26
De schijf is geformatteerd en gepartitioneerd naar een partitie met 32GB waar de Windows installatie bestanden zijn geplaatst. Ik hoop dat de waardevolle data nog terug kan krijgen. Get Data Back is daar een goed programma voor. Deze kan wel een tijdje nodig hebben en een andere opslag vragen van +/- 1,8 TB om alles veilig te stellen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel voor alle reacties. Ik wacht tot morgenochtend voordat ik iets doe want dan kan ik ook alles aan Microsoft voorleggen en horen wat zij te zeggen hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 1204512 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:16:
Dankjewel voor alle reacties. Ik wacht tot morgenochtend voordat ik iets doe want dan kan ik ook alles aan Microsoft voorleggen en horen wat zij te zeggen hebben.
Ik gok dat ze zeggen dat je 3 warnings genegeerd hebt. En ze gaan je niet helpen (waarschijnlijk) met data recovery.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 17:05
Aan Microsoft voorleggen is zinloos, zij gaan je niet helpen, het betreft hier gebruikersgedrag met correct uitgevoerde gevolgen en geen fout.

Wat er is gebeurd is hierboven beschreven: als je een Windows installatiemedium maakt, wordt dat medium volledig geformatteerd en beschreven met de installatiebestanden. Operatie gelukt, Windows geïnstalleerd.
Normaal gebruik je daar ook geen harddisk voor maar een USB-stick. Maar al doende leert men.

Ik meen te lezen dat je geen backup hebt van je toch wel belangrijke data op die harddisk en dat je dan toch zo'n risico neemt en waarschuwingen niet goed leest? Afijn, het resultaat is er helaas naar.
Maar daar heb je niets aan.

Waar heb je mogelijk wel iets aan:
- Wat heb je nu?
Een geformatteerde harddisk en ergens tussen de 0 en 8 GB aan data die je met zekerheid niet meer kunt terugkrijgen via datarecovery, omdat die is overschreven door de nieuwe Windows installatiebestanden.
- Wat moet je nu niet meer doen?
Die harddisk gebruiken of opnieuw formatteren.
- wat moet je wel doen?
Voorlopig niets: als een tool als GetDataback de kopie van je oude partitietabel niet meteen terugvindt, ben je al je oude bestandsnamen definitief kwijt en bij een hoge fragmentatiegraad van de bestanden zijn vele bestanden in mootjes gehakt waarbij elk mootje een cryptische en onbruikbare bestandsnaam heeft gekregen. Daarnaast weet je met zekerheid dat tot 8 GB van die mootjes verloren zijn gegaan.

Ik zou me dus inlezen op GetDataback of een soortgelijk programma en een eerste poging doen tot datarecovery. Vaak wordt al snel een prognose gegeven van wat je terugvindt.
Ziet er dat goed uit, dan heb je nog de kopie van je oude partitietabel en zie je nog je oude bestandsnamen. Dan wordt een volledige recovery interessant.
Als je echter allemaal nieuwe bestandsnamen voorgeschoteld krijgt, heb je een "Logisch" probleem, omdat je niet weet welke bestanden samen een oud databestand vormen.
Dan zou ik uithuilen in een hoekje en in het vervolg iets voorzichtiger omspringen met je data (bv. backups bijhouden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Is het niet zo dat Windows gewaarschuwd heeft dat alle data op de schijf overschreven wordt?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Renault schreef op donderdag 25 april 2019 @ 00:52:
als een tool als GetDataback de kopie van je oude partitietabel niet meteen terugvindt, ben je al je oude bestandsnamen definitief kwijt en bij een hoge fragmentatiegraad van de bestanden zijn vele bestanden in mootjes gehakt waarbij elk mootje een cryptische en onbruikbare bestandsnaam heeft gekregen. Daarnaast weet je met zekerheid dat tot 8 GB van die mootjes verloren zijn gegaan.
Als er nog data opstaat welke teruggehaald kan worden kan dit programma het zeker is mijn ervaring. Maar je moet het wel op de juste manier gebruiken, dus de hele HDD (raw device) laten scannen.
Ja dat duurt erg lang, maar je kan het scanresultaat opslaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Letterlijk de eerste melding die je krijgt als je zo een usb medium aanmaakt is, alle gegevens van de schijf zullen verwijderd worden :D

Op een relatief nieuwe schijf kan je nog beetje van je files terug halen. Als de schijf al heel wat data bewegingen heeft meegemaakt, en relatief hevig gefragmenteerd is, kan je er vanuit gaan dat meeste bestanden corrupt zullen zijn na recovery. Imho verloren moeite om recovery tools op los,te laten.

Lesje,geleerd,en verlies doorslikken zal wss de enige uitkomst zijn.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Net voor de zekerheid de media creator even geopend, en inderdaad: het is praktisch de eerste melding: alle data van dit medium zal verwijderd worden.

Dat het 32GB is, is overigens ook niet gek. Ondanks dat je disk 1,8TB is, is er voor de meeste UEFI's een verplichting tot FAT32, en FAT32, in z'n meest compatible vorm, gaat maar tot 32GB. Je zult waarschijnlijk een flink stuk unpartitioned hebben. Met diskmgmt.msc kun je dat weer terug krijgen. Let wel: als je nog wilt recoveren kun je er beter niet aankomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
SadisticPanda schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:20:
Op een relatief nieuwe schijf kan je nog beetje van je files terug halen. Als de schijf al heel wat data bewegingen heeft meegemaakt, en relatief hevig gefragmenteerd is, kan je er vanuit gaan dat meeste bestanden corrupt zullen zijn na recovery. Imho verloren moeite om recovery tools op los,te laten.
Bij recovery van een FAT indeling is dat inderdaad een probleem.
Bij NTFS is de kans op een sucesvolle recovery echter veel beter.
Maar in dit geval is een deel van de data overschreven dus verloren.
Maar als de topicstarter nog data terug wil, dan moet hij de hele HDD scannen met genoemde GetdataBack of andere goede recovery software en gaan recoveren naar een andere HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hoe kon je dit nou ooit een goed idee vinden..

in ieder geval de schijf met rust laten. Recovery is best nog wel mogelijk aangezien er maar een klein deel is overschreven.
Aangezien je dit zelf niet gaat lukken gaat je dat wel geld kosten.

Dus:
of tegen betaling laten recoveren door een kundig persoon/bedrijf
of afscheid nemen van je data

In het vervolg gewoon even een usb stick halen bij de supermarkt of action. Is Sowieso een stuk goedkoper. Bedenk trouwens dat een schijf van 2TB zomaar ook stuk kan gaan en dan was je ook alles kwijt.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
pyrofielo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:54:
hoe kon je dit nou ooit een goed idee vinden..

in ieder geval de schijf met rust laten. Recovery is best nog wel mogelijk aangezien er maar een klein deel is overschreven.
Aangezien je dit zelf niet gaat lukken gaat je dat wel geld kosten.

Dus:
of tegen betaling laten recoveren door een kundig persoon/bedrijf
of afscheid nemen van je data

In het vervolg gewoon even een usb stick halen bij de supermarkt of action. Is Sowieso een stuk goedkoper. Bedenk trouwens dat een schijf van 2TB zomaar ook stuk kan gaan en dan was je ook alles kwijt.
Hoezo zou hij dit niet zelf kunnen?
Met GetDataBack kom je een heel eind, als de schijf NTFS was haal je zelfs nog de bestandsnamen terug (NTFS slaat zijn filetable meerdere keren op verspreid over de schijf).

Ja, je moet GDB kopen, en geduld hebben, maar het overgrote gedeelte kan hij zelf herstellen.

/offtopic:
Ik wil het eigenlijk niet herhalen, maar je bent niet echt handig geweest en je hebt gewoon simpelweg niet gelezen. Er wordt meerdere keren gezegd (in het programma) dat je je data kwijt bent als je door gaat. Microsoft bellen gaat daar echt NIETS bij helpen.

Hopelijk heb je nu geleerd voortaan backups te gaan maken. Want alles (wat belangrijk is) enkel op een externe schijf opslaan is op zijn zachts gezegd niet heel erg slim.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RVW
  • Laatst online: 13-05 14:25

RVW

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zp41RVM.png

Tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:36
Ja, dat is gewoon niet duidelijk, want dan moet je dus de tweede regel van boven lezen. Daarnaast staat er gewoon een "Next"-knop, dus gaan veel gebruikers hier in de auto-pilot voorbij.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
[...]

Sorry, maar dan ben je ook gewoon een hark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
OverSoft schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:02:
[...]

Met GetDataBack kom je een heel eind, als de schijf NTFS was haal je zelfs nog de bestandsnamen terug (NTFS slaat zijn filetable meerdere keren op verspreid over de schijf).

Ja, je moet GDB kopen, en geduld hebben, maar het overgrote gedeelte kan hij zelf herstellen.
No offense maar als je ongemerkt al meerdere warnings weg klikt en je data zo kwijtraakt....

Daarbij kan je met Getdataback aan de gang, maar het beste is eerst een image te trekken van de schijf en dan pas te kijken welke recovery methode het beste je data terughaalt.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:06
[...]

*Insert retarded spongebob meme* 8)7 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

[...]

Niet duidelijk,zonder mijn bril zie ik die next knop ook hoor.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:50
[...]

Duidelijk zat. Iedereen kan zien dat er tekst staat en dat het dus handig is om te lezen.

"Vind stoplichten ook niet duidelijk, dan moet ik naar boven kijken, dus rij ik er maar gewoon doorheen" :s

@Anoniem: 1204512 Ik heb trouwens goeie ervaring met EaseUS Data Recovery, wellicht ook interessant om te bekijken!

[ Voor 9% gewijzigd door Christoxz op 25-04-2019 09:37 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Pierre schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:32:
[...]

Niet duidelijk,zonder mijn bril zie ik die next knop ook hoor.
Het ging hem om de tweede regel.

Ergens is dit wel een goed. Een goede levensles. Eigenlijk moet je nooit zaken installeren op een dataschijf. Zeker als deze dataschijf je enige versie is. Een 2TB schijf is tegenwoordig niet zo duur meer. Koop er nog een en maak eens in de zoveel tijd een backup. Heb je tenminste de grootste zaken in tweevoud. Of maak backup bestanden en zet ze in de cloud. Maar om al je belangrijke zaken op 1 portable schijf te hebben is wel :|

@RVW als je nu op next druk, krijg je dan nog een warning?

Dit is een soortgelijke case. Als newbie zeg ik dat je ook de zoekknop kan gebruiken. Genoeg "tweakers" die deze fout maken.

[ Voor 16% gewijzigd door kevinl op 25-04-2019 09:46 ]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Laatst online: 13-05 14:25

RVW

Nee, dit is de enige warning.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
[...]

:X 8)7
Als ik jou was, zou ik nooit meer een computer / tablet / telefoon aanraken...
pyrofielo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:25:
[...]

Image trekken kan, maar is niet echt nodig, aangezien alles boven de 32GB toch niet gemount is (en niet beschreven wordt).

En je zal nog eens verbaasd zijn hoe mensen in eens een stuk vaardiger worden als zoiets gebeurd.

Maar als hij het niet aandurft: inderdaad lekker naar iemand toe brengen die wel kan lezen.
kevinl schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:37:
[...]

Nee, niet alles op externe schijven zetten. On-site backups zijn geen backups.
Als je huis af fikt heb je nog niks.
Een backup on-site, een backup off-site (liefst online, bijvoorbeeld via Crashplan o.i.d.).

[ Voor 72% gewijzigd door OverSoft op 25-04-2019 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

OverSoft schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:02:
[...]

/offtopic:
Ik wil het eigenlijk niet herhalen, maar je bent niet echt handig geweest en je hebt gewoon simpelweg niet gelezen. Er wordt meerdere keren gezegd (in het programma) dat je je data kwijt bent als je door gaat. Microsoft bellen gaat daar echt NIETS bij helpen.

Hopelijk heb je nu geleerd voortaan backups te gaan maken. Want alles (wat belangrijk is) enkel op een externe schijf opslaan is op zijn zachts gezegd niet heel erg slim.
Wat ben je met bestandsnamen als de data zelf niet meer volledig is. Geeft enkel valse hoop...ben je van OOOOOOOH dat zijn al mijn bestanden. Dan laat je de recovery enkele uren/dagen lopen om dan tot de vastelling te komen dat alle bestanden er wel terug lijken te staan maar er uiteinden 90% van bestanden corrupt zijn omdat er paar sectoren overal missen.

Bij gewone quickformat is het nog de moeite, bij een quickformat en nieuwe gegevens -> meestal tijdverlies. Of je moet enkele documenten belangrijke docs hebben. Dan maak je kan. Maar de volledige schijf recoveren.....vergeet het maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RVW schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:40:
Nee, dit is de enige warning.
Of het nou 1 of 800x op beeld staat; de tendens is tegenwoordig om zo snel mogelijk overal op te klikken.

Best vreemd want als je een Microsoft Training Guide koopt (van welk produkt dan ook) staan er 3 pagina's met expliciete uitleg wat waar wanneer je GOED op moet letten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

MAX3400 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:40:
[...]

Of het nou 1 of 800x op beeld staat; de tendens is tegenwoordig om zo snel mogelijk overal op te klikken.

Best vreemd want als je een Microsoft Training Guide koopt (van welk produkt dan ook) staan er 3 pagina's met expliciete uitleg wat waar wanneer je GOED op moet letten.
Nee hoor, dat is zeker geen tendens en van alle tijden. Ik heb in 1999 nog een windows 98 installatie compleet vernacheld in een poging Corel Linux er naast te installeren :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
SadisticPanda schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:16:
[...]

Wat ben je met bestandsnamen als de data zelf niet meer volledig is. Geeft enkel valse hoop...ben je van OOOOOOOH dat zijn al mijn bestanden. Dan laat je de recovery enkele uren/dagen lopen om dan tot de vastelling te komen dat alle bestanden er wel terug lijken te staan maar er uiteinden 90% van bestanden corrupt zijn omdat er paar sectoren overal missen.

Bij gewone quickformat is het nog de moeite, bij een quickformat en nieuwe gegevens -> meestal tijdverlies. Of je moet enkele documenten belangrijke docs hebben. Dan maak je kan. Maar de volledige schijf recoveren.....vergeet het maar...
Wat een onzin, hooguit (en dat niet zo, want die is niet vol geschreven) is 32GB weg.
Bestanden worden niet random over de schijf gegooid, die staan meestal synchroon weggeschreven, het overgrote deel is gewoon terug te halen hoor...

(Ik spreek uit ervaring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
SadisticPanda schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:16:
Misschien nog nooit echt gebruikt?
GetdataBack (er zijn ook nog andere goede recovery software tools) doet gewoon goed zijn werk.
Ik heb hier al echt al heel veel data voor mijzelf en andere succesvol kunnen recoveren. _/-\o_
Maar het is natuurlijk wel noodzakelijk om de integriteit van de teruggehaalde bestanden te verifieeren.
De echt overschreven data is voorgoed verloren, daar help niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

The_Doman schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:03:
[...]

Misschien nog nooit echt gebruikt?
GetdataBack (er zijn ook nog andere goede recovery software tools) doet gewoon goed zijn werk.
Ik heb hier al echt al heel veel data voor mijzelf en andere succesvol kunnen recoveren. _/-\o_
Maar het is natuurlijk wel noodzakelijk om de integriteit van de teruggehaalde bestanden te verifieeren.
De echt overschreven data is voorgoed verloren, daar help niets meer.
Dat zeg ik ook. Als je kleine bestandjes recovered zoals wods docjes en enkele fotos. Dan is de kans groot dat je ze ook terug hebt omdat ze maar paar K groot zijn en de kans is klein dat de sectoren overlappen met die 32GB. Als de Schijf vol staat met backups van 10-20GB. Dan is de kans groot dat je alles kwijt bent.

Enfin, ik steek er mijn tijd niet in. Hadden de gegevens op de schijf belangrijk geweest dan had die maar moeten lezen wat er op het scherm staat + niet alles op 1 schijf betrouwen. Eigen Schuld, dikke bult. Sorry...
OverSoft schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:56:
[...]

Wat een onzin, hooguit (en dat niet zo, want die is niet vol geschreven) is 32GB weg.
Bestanden worden niet random over de schijf gegooid, die staan meestal synchroon weggeschreven, het overgrote deel is gewoon terug te halen hoor...

(Ik spreek uit ervaring)
Nieuwe bestanden op nieuwe schijf ja, oude bestanden staan meestal zwaar geframenteerd op externe schijf als er wat beweging op geweest is.

Het is een externe schijf he, geen interne windows schijf waar windows automatisch defagged tijdens idle periods.

Bestanden worden nooit synchroon weggeschreven tenzij de schijf nieuw is. De nieuwe windows bestanden, die zullen wel synchroon op de schijf staan. Dat kan je van de oude bestanden niet zeggen.

[ Voor 38% gewijzigd door SadisticPanda op 25-04-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08
https://www.coolblue.nl/usb-sticks

Ik heb er altijd een stuk of vijf liggen voor dit soort hobbydingen. Voor het updaten van PC's, radios, slimme thermostaten, routers, servers, whatever. Zit er altijd wel een in een jaszak of dashboardkastje.

Ow en anno 2019 geen cloud backup hebben van je data is niet goed te praten. Gratis is er al GB's te schoren en voor een paar euro per maand heb je op diverse plekken al een TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
SadisticPanda schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:04:
[...]

Nieuwe bestanden op nieuwe schijf ja, oude bestanden staan meestal zwaar geframenteerd op externe schijf als er wat beweging op geweest is.

Het is een externe schijf he, geen interne windows schijf waar windows automatisch defagged tijdens idle periods.

Bestanden worden nooit synchroon weggeschreven tenzij de schijf nieuw is. De nieuwe windows bestanden, die zullen wel synchroon op de schijf staan. Dat kan je van de oude bestanden niet zeggen.
Dat is simpelweg NIET waar!
Windows (en ieder ander OS) prefereert een plekje te zoeken voor bestanden die synchroon is, simpelweg omdat die veel sneller is. Schijven zoals dit die gebruikt worden als backup schijf worden daarnaast meestal gewoon vol geschreven en er wordt niet continu data rond gegooid.

Het overgrote gedeelte van de data boven 32GB zullen gewoon goed leesbaar zijn.

Ik heb data terug gehaald van schijven die compleet opnieuw gepartitioneerd waren, waar Windows opnieuw op was geinstalleerd en al wat updates op waren gezet. Hiervan heb ik meer dan 95% terug kunnen halen, foto's, video's (ook groter dan "een paar kb"), audio, archieven, etc...

Je kunt de beste man nu wel bang proberen te maken, maar je bent gewoon compleet uit je nek aan het praten. Het overgrote deel zal hij gewoon kunnen recoveren.

[ Voor 18% gewijzigd door OverSoft op 25-04-2019 11:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 23:38

SomerenV

It's something!

OverSoft schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:11:
[...]
Je kunt de beste man nu wel bang proberen te maken, maar je bent gewoon compleet uit je nek aan het praten. Het overgrote deel zal hij gewoon kunnen recoveren.
Veel data kun je vaak inderdaad prima terughalen met de juiste software. Mijn tip aan TS: ga naar iemand die er verstand van heeft en laat die persoon het fixen voor je. Kan een computerwinkel zijn, maar het liefste gewoon iemand die je (goed) kent en die het graag voor je doet. Even heel bot gezegd, maar als je de fout maakt een in gebruik zijnde schijf in te zetten als installatiedisk voor je PC én daarbij waarschuwingen over het verlies van data negeert, misschien moet je je dan niet storten op data recovery.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:08
[...]

Ik geloof dat bijzonder veel tweakers in deze thread je sarcasme missen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Toegegeven, zulke belangrijke meldingen toon je niet in lichte dunne tekst in een hoekje.

Dat doe je in een grote dikke pop-up met zo'n knop die aftelt:

WE ARE ABOUT TO DELETE 651 GB OF DATA FROM DISK Mijn Externe Schijf. CONTINUE?

[ No ] [ Yes (3) ]

Waarbij de Yes knop pas na 3 seconden ingedrukt kan worden

[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 25-04-2019 15:05 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:34
Gamebuster schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:04:
[...]

Toegegeven, zulke belangrijke meldingen toon je niet in lichte dunne tekst in een hoekje.

Dat doe je in een grote dikke pop-up met zo'n knop die aftelt:

WE ARE ABOUT TO DELETE 651 GB OF DATA FROM DISK Mijn Externe Schijf. CONTINUE?

[ No ] [ Yes (3) ]

Waarbij de Yes knop pas na 3 seconden ingedrukt kan worden
Misschien voldoet deze beter

Afbeeldingslocatie: https://www.prosofteng.com/images/blog/hard-drive-crash.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
5/10 geen knipperende meldingen

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie nu net de foto met waarschuwing. Die heb ik helemaal over het hoofd gezien. Een duidelijke waarschuwing vind ik het niet (een pop up had beter geweest) Microsoft heeft gezegd dat ze meer klachten zoals deze hebben ontvangen wegens de niet duidelijke waarschuwing. Ze zeiden ook "Slim is om even langs een ICT'er te gaan die weet misschien wel of je nog wat bestanden terug kunt herstellen en de 2 TB weer terug te krijgen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 12:56
Anoniem: 1204512 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:06:
Ik zie nu net de foto met waarschuwing. Die heb ik helemaal over het hoofd gezien. Een duidelijke waarschuwing vind ik het niet (een pop up had beter geweest) Microsoft heeft gezegd dat ze meer klachten zoals deze hebben ontvangen wegens de niet duidelijke waarschuwing. Ze zeiden ook "Slim is om even langs een ICT'er te gaan die weet misschien wel of je nog wat bestanden terug kunt herstellen en de 2 TB weer terug te krijgen."
De " ICT'ers " kun je hier op het forum wel vinden. Ik vrees echter dat je bestanden niet meer hersteld kunnen worden. Je hardeschijf ruimte is wel terug te krijgen.

[ Voor 62% gewijzigd door Ouwehandje op 25-04-2019 18:20 ]

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:13
Ouwehandje schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:19:
[...]

De " ICT'ers " kun je hier op het forum wel vinden. Ik vrees echter dat je bestanden niet meer hersteld kunnen worden.
Ik vrees dat dit misschien wel het slechtste advies is wat TS heeft gekregen. Een groot deel van de bestanden is waarschijnlijk prima te herstellen mits TS het stappenplan hiervoor strikt volgt.

Edit:
Jammer genoeg was je niet de enige met dit slechte advies zoals @OverSoft al eerder in duidelijk taal heeft aangegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 25-04-2019 18:34 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
zo te zien heeft NTFS ook meerdere copies van van de Master File Table, dus hopelijk (en hoogst waarschijnlijk) ook voorbij de eerste 32 GB aan ruimte.

Zelf zou ik aanraden om (liefst met een non-windows systeem) een low-level copy van de hele harde schijf te maken (bijvoorbeeld dd, en dit duurt wel even) en met de copy te gaan rotzooien, zodat je aanpassingen altijd kan terug draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Aragnut op 25-04-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:31

Blokker_1999

Full steam ahead

Aragnut schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:01:
zo te zien heeft NTFS ook meerdere copies van van de Master File Table, dus hopelijk (en hoogst waarschijnlijk) ook voorbij de eerste 32 GB aan ruimte.

Zelf zou ik aanraden om (liefst met een non-windows systeem) een low-level copy van de hele harde schijf te maken (bijvoorbeeld dd, en dit duurt wel even) en met de copy te gaan rotzooien, zodat je aanpassingen altijd kan terug draaien.
Klopt, er is een backup MFT aanwezig die veel verder in de partitie staat. Daarom ook dat al meermaals een tool zoals GetDataBack is aangehaald. Die kan aan de hand van die MFT een groot deel van de data uit de oude partitie gaan terughalen (op voorwaarde dat die data niet in de eerste GBs staat die overschreven is).

En ja, een kopie is aan te raden, maar met deze gebruiker zal dat zeer moeilijk worden en ik zou hem aanraden om NIET aan de slag te gaan met een tool zoals dd maar rustig GetDataBack te downloaden, te scannen, te zien of hij aan de meeste van zijn data kan en indien ja een licentie aan te kopen en zijn data te recupereren. GDB is gelukkig een app waarmee je niet zo snel de data verder om zeep helpt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madsector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03 12:16

madsector

Insert Beer Here

Ik vind het dapper dat TS hier zo met de billen bloot gaat, ben benieuwd naar de eerste recovery resultaten. Ik vind het jammer dat er een aantal personen meteen er vanuit gaan dat er niets te redden valt.

We hebben allemaal wel eens momenten dat je iets doet, en dan realiseert dat je een enorme fout bent begaan. Ooit eens een RAID5 kapot gemaakt door te kiezen voor "NEW" in plaats van "ADD" configuration ;-(

Nog maar één servertje thuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naar aanleiding van een PM van @Anoniem: 1204512 was mijn advies even een nieuw topic te openen om hulp te krijgen bij het terughalen van zijn bestanden. Dit gaat hij gelukkig nu ook doen.

@Anoniem: 1204512 zet je een link naar je nieuwe topic ook even hier neer?

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 28-04-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Foutje*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1204512 op 28-04-2019 14:39 . Reden: De bedoeling was dat dit een nieuwe topic werd. In plaats daarvan plaatste ik dit als reactie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, maar wat had je zelf al gevonden en zo? Er zijn al honderdduizend topics met exact jouw topictitel! :o
Dus, vul even je onderzoek aan zodat wij niet alles weer hoeven te herhalen :P

En zie natuurlijk het Thematopic: Datarecovery O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 28-04-2019 12:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:30
Je kunt een licentie kopen van Runtime GetDataBack ($80) en deze de hele disk laten scannen.
Dan krijg je alle bestanden te zien die ooit op de disk hebben gestaan en niet volledig zijn overschreven. Veel zullen corrupt zijn, de bestandsnamen zijn misschien ook weg.
Deze kun je dan kopiëren naar een andere schijf.

Alles wat je nu nog naar de disk schrijft vernietigd weer meer oude bestanden.
Het is aan te raden om automount even uit te zetten via diskpart. (automount disable)

Voor datarecovery is er geen simpel stappenplan omdat elke situatie anders is. Als je de bestanden echt terug moet hebben kun je eigenlijk alleen naar de professionals stappen. Deze hebben de juiste apparatuur om dit juist te doen.
Immers is Windows eigenlijk niet een geschikt platform voor dit soort toepassing, omdat windows onder water altijd een disk leest/schrijft bij het scannen van de inhoud en het maken van thumbnails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:05

br00ky

Moderator Harde Waren
@Anoniem: 1204512, die vraag kan je natuurlijk prima kwijt in Schijf van 1,8TB ineens naar 32GB teruggebracht na update. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:26
Anoniem: 1204512 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:27:
Een paar dagen terug stelde ik een vraag over een een externe harde schijf die wegens een Windows update geformatteerd en gepartitioneerd is naar een partitie met 32GB waar de Windows installatie bestanden zijn geplaatst.
Nu zijn daar heel veel goede reacties op gekomen. Waaronder één waarin stond dat bestanden die op de schijf stonden nog terug te krijgen zijn mits er een streng stappenplan wordt gevolgd. Dus is mijn vraag kent iemand dat stappenplan? Is het zelf te doen of kun je beter naar een ICT bedrijf gaan?
Stap één is de schijf niet meer booten/gebruiken totdat je weet wat je gaat doen. Met elke opstart/gebruik kan je weer meer data verliezen. Dus sowieso helemaal loskoppelen, totdat je weet wat je gaat doen.

Ik zou de hem scannen met Get Data Back en alles wat er nog terug te halen is, zo snel mogelijk naar een andere HDD kopiëren. Als alles klaar is, van die HDD ook weer een back-up maken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

OverSoft schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:56:
Bestanden worden niet random over de schijf gegooid, die staan meestal synchroon weggeschreven
Dat hangt echt af hoe vol de disk is en hoe vaak deze random gebruikt wordt. Als hier bijv. een incremental backup op staat met meerdere versies dan is de kans best groot dat deze flink gefragmenteerd is.
het overgrote deel is gewoon terug te halen hoor...
Meestal wel maar vaak staat de data er ook redelijk chronologisch op als deze niet gefragmenteerd is. Dan ben je vaak ook de oudste data kwijt, soms is dat gunstig (mogelijk nog beschikbaar bij een andere bron) maar vaak ook niet (zoals bij fotos).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@br00ky Excuses voor het advies om een nieuw topic te openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had zojuist in plaats van een nieuwe topic te starten per ongeluk de hele vraag beschreven in een reactie op dit topic. Inmiddels is dat recht gezet en is dit de link naar de nieuwe topic over data recovery.

Data Recovery Software

(Ik heb een paar berichten gemist waarin staat dat het zinloos om een nieuwe topic te openen dus negeer dit bericht maar gewoon. Trouwens erg bedankt voor alle reacties ik kan hier echt wel iets mee!)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1204512 op 28-04-2019 14:50 . Reden: Een paar berichten gemist. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat al een paar keer is gezegd. Wat zeggen andere vergelijkbare topics en vat eerst eens zelf samen wat je denkt dat de juiste oplossingsrichting is. Dan kan je met ons hier die stappen stap voor stap volgen en dan kijken wij mee met het resultaat.

Een paar van de eerste stappen zijn in dit topic al voorgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan heb ik die paar keer dat het gezegd is over het hoofd gezien. Dit is namelijk niet het enige wat ik nu aan mijn hoofd heb.
Maar hier komt de samenvatting: Morgen rijdt ik langs het plaatselijke ICT bedrijf en bespreek ik wat er hier allemaal genoemd is. Want zoals ik eerder al vermelde er zijn echt hele hulpvolle berichten achter gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 1204512 schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:32:
Dan heb ik die paar keer dat het gezegd is over het hoofd gezien. Dit is namelijk niet het enige wat ik nu aan mijn hoofd heb.
Maar hier komt de samenvatting: Morgen rijdt ik langs het plaatselijke ICT bedrijf en bespreek ik wat er hier allemaal genoemd is. Want zoals ik eerder al vermelde er zijn echt hele hulpvolle berichten achter gelaten.
Ok, aangezien je toch een beetje eigenwijs bent en niet zelf wat stappen in je hoofd wil hebben voordat je naar zo'n bedrijf gaat. Hier voor de zoveelste keer stap 1:

Maak een 1-op-1 kopie van je schijf middels de Linux tool dd..

Doe dat idealiter eerst zelf voordat je die schijf weg brengt

Wij helpen hier wel met de uitvoering daarvan. Je zult alleen eerst een tweede 2TB schijf moeten kopen om dit te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Veel dingen aan je hoofd en dan nog een pc installatie uitvoeren? Was je aan het procrastineren?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Wel zo verstandig in dit geval om het uit te besteden aan een (hopelijk) kundig bedrijf /persoon.
Ben dan wel benieuwd of de kosten redelijk worden, aangezien het hier om een standaard recovery gaat zonder kapotte HDD.
Had ook anders wel een leuk projectje voor een forumtweaker hier kunnen zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
The_Doman schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:00:
[...]
Had ook anders wel een leuk projectje voor een forumtweaker hier kunnen zijn. ;)
Dat kan het nog steeds, maar dan moeten we wel weten in welke regio TS zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit gaat werkelijk nergens heen, helemaal niet om op deze manier een dergelijke topic nog weer een kick te geven, deze gaat op slot.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 05-06-2019 09:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.