Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
Beste @medetweakers,
Door een stomme :? 8)7 |:( O-) FOUT heb ik tijdens een stressvolle opdracht (ik moest een linux XFCE boot USB maken voor collega) vergat ik de juiste USB schrijf te selecteren en heb ik per ongeluk mijn aan PC aangesloten NTFS backupdrive met het Programma RUFUS ISO wiriter voor OS, in mijn geval Linux Mint Xfce 19 gemaakt.
Ik realiseerde te laat dat het wel erg lang duurde de Boot USB maken en heb de procedure afgebroken:

Maar nu staat er een Linux XFCE boot Fat32 partitie op mijn NTFS en zijn alle backups verdwenen (Zie bijlage)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fzQcvGS.jpg
Alle leveranciers van restore apps vragen vele EURO's:
EaseUS= 67eur, Getdataback ?!eur, Recuva 30eur ofzo etc.
Maar die laaste twee duren een eeuwigheid:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3VPijJM.jpg

Mijn vraag:
Zijn er gratis alternatieven (opensource etc?!) even betrouwbaar. Of andere meer geavanceerde oplossingen?! Ik ben handig met "alles met een stekker"dus jullie kunnen LOS gaan... _/-\o_

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hij zal wel elke byte gaan lezen dus dat kan even duren.
SSD of HDD?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

digidokter.net schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:50:
Ik ben handig met "alles met een stekker"
Gezien de reden achter deze post valt dat dus te betwisten ;)

Maar recovery gaat gewoon lang duren. Immers het filesystem is overschreven dus er moet gezocht worden naar herkenbare bestanden tussen alle bytes.

Ik zou het laten zitten, dit is toch niet je enige backup neem ik aan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

EasyUS heb ik zelf aardig ervaring mee, werkt bijzonder netjes maar duurt behooooorlijk lang.

Ja, kost geld, maar heb ik in 2 jaar al snel terugverdiend met de domme format fouten die ik heb gemaakt :+

[ Voor 37% gewijzigd door SinergyX op 03-04-2019 22:21 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:20:
[...]

Gezien de reden achter deze post valt dat dus te betwisten ;)

Maar recovery gaat gewoon lang duren. Immers het filesystem is overschreven dus er moet gezocht worden naar herkenbare bestanden tussen alle bytes.

Ik zou het laten zitten, dit is toch niet je enige backup neem ik aan?
Een maandelijkse backup van al mijn computers: Aan einde van elke maand maak ik standaard een image per computer, daarnaast hangt er bij elke computer een externe backupschrijf van 2Tbyte die ik dus verzamel op een totaal TByte image externe schrijf. Op zich is er niet veel aan de hand maar ik wil niet een maand werk kwijt zijn... _/-\o_
Juup schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:59:
Hij zal wel elke byte gaan lezen dus dat kan even duren.
SSD of HDD?
Ja met deze snelheid duurt het nog ongeveer 4-8(199uur) dagen. Maar ik ben niet zeker of alles gered kan worden. Welke app/software is hier de beste oplossing voor met 99% zekerheid?! Ik heb voorkeur voor EuseUS maar ik vindt het prijzig, zijn er goedkopere kwalitatief/kwantitatieve oplossingen die ik over hoofd heb gezien?! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door digidokter.net op 04-04-2019 00:06 . Reden: 199uur till done ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:21:
EasyUS heb ik zelf aardig ervaring mee, werkt bijzonder netjes maar duurt behooooorlijk lang.

Ja, kost geld, maar heb ik in 2 jaar al snel terugverdiend met de domme format fouten die ik heb gemaakt :+
Dankje deze bevestiging zocht ik, ik ga tot de koop over! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 10:00
Domme vraag misschien, maar als ik het goed begrijp is het data die je in principe toch eind van de maand weer aangevuld/overschreven had? Waarom dan die moeite?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:22
wat hierboven staat.
Je kan toch gewoon een nieuwe backup draaien op je pc's?
Dan heb je alle data weer.
Waarom zou je een backupschijf gaan recoveren?
digidokter.net schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:27:
Een maandelijkse backup van al mijn computers: Aan einde van elke maand maak ik standaard een image per computer, daarnaast hangt er bij elke computer een externe backupschrijf van 2Tbyte die ik dus verzamel op een totaal TByte image externe schrijf. Op zich is er niet veel aan de hand maar ik wil niet een maand werk kwijt zijn... _/-\o_
Je hebt een dubbele backup als ik het goed begrijp, dus dan snap ik het al helemaal niet waarom je perse deze schijf wil recoveren.

[ Voor 65% gewijzigd door Arjant2 op 04-04-2019 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:55
Ik snap ook niet de noodzaak van recoveren als je alle originele data nog hebt. Hoogstens zou je de geraakte schijf NTFS kunnen formatteren en een incidentele nieuwe backup tussenvoegen, zolang dat je normale (incremental?) backupregime niet verstoort.

Voortbouwend daarop: waarom hangt een backupschijf nog aan je PC?
Die heeft daar overdag toch niets te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Renault schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:49:
Ik snap ook niet de noodzaak van recoveren als je alle originele data nog hebt. Hoogstens zou je de geraakte schijf NTFS kunnen formatteren en een incidentele nieuwe backup tussenvoegen, zolang dat je normale (incremental?) backupregime niet verstoort.

Voortbouwend daarop: waarom hangt een backupschijf nog aan je PC?
Die heeft daar overdag toch niets te zoeken?
Het is niet 100% backupschrijf zeg maar 50% de rest zijn orginele bestanden die op overige computers verplaatst zijn om ruimte vrij te maken, daarom baal ik... :X :? 8)7 |:( Als het alleen backup was heb je gelijk, maar er zitten ook orginelen tussen.
Arjant2 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:28:
wat hierboven staat.
Je kan toch gewoon een nieuwe backup draaien op je pc's?
Dan heb je alle data weer.
Waarom zou je een backupschijf gaan recoveren?
[...]

Je hebt een dubbele backup als ik het goed begrijp, dus dan snap ik het al helemaal niet waarom je perse deze schijf wil recoveren.
'Backup' is container begrip deel backup 50% deel orgineel, mijn fout maar ik zal in toekomst aperte schrijven nemen: 1 voor alleen backup en 1 voor orgineel en niet continue aan mijn PC hangen, daar heb ik van geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
NaliXL schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:31:
Domme vraag misschien, maar als ik het goed begrijp is het data die je in principe toch eind van de maand weer aangevuld/overschreven had? Waarom dan die moeite?
Omdat er ook originelen bestanden op staan die niet in backup zijn meegenomen en handmatig zijn toegevoegd/verplaatst om ruimte te maken _/-\o_ Chaotische schrijf zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:37
Beste wat je kan doen is een rawcopy maken met hddguru https://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ op 2e schijf, vervolgens kan je veilig op de copy schijf met testdisk https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk je partiietabel herstellen.

[ Voor 20% gewijzigd door HvanL op 05-04-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
HvanL schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:50:
Beste wat je kan doen is een rawcopy maken met hddguru https://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ op 2e schijf, vervolgens kan je veilig op de copy schijf met testdisk https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk je partiietabel herstellen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N9HFwqQ.jpg
Krijg een error bij copy HDD, zou er iets met de schrijf zijn?! Ik ben opnieuw aan proberen...
Met welke hdd moet ik teskdisk draaien de originele of kopie? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:37
Write error, lijkt je kopie schijf te zijn die niet helemaal goed is.
Als raw copy lukt kan je met startdisk veilig op de kopie werken, mocht je iets fout doen kan je altijd opnieuw een kopie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
HvanL schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:35:
Write error, lijkt je kopie schijf te zijn die niet helemaal goed is.
Als raw copy lukt kan je met startdisk veilig op de kopie werken, mocht je iets fout doen kan je altijd opnieuw een kopie maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wye1i8d.jpg
Ik had een handtekening conflict data copy heb gefixed met regedit!
Hopelijk gaat het nu beter/ cq goed?!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jHaEK5I.jpg O-)
Ik hou jullie op hoogte van afloop... _/-\o_

Update
Bovenstaande fout c.q. error blijft terugkomen in windows en mislukt steeds, dus heb ik via linux xcfe mint een diskimage met disks/schrijven gemaakt:
Duurt wel wat langer waarschijnlijk omdat ik via bootdvd werk, maar tot nu toe geen foutmeldingen... _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pGeYBNI.png

[ Voor 21% gewijzigd door digidokter.net op 07-04-2019 06:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
@digidokter.net

/ offtopic:
Schrijf? Je bedoelt in al je posts toch hopelijk "schijf" zoals in "harddisk"?
/ontopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
En inhoudelijk: hoe belangrijk is de verloren data voor jou of voor je bedrijf?
Als dat érg belangrijk is, kan je overwegen om professionele datarecovery in te schakelen.

Dat gezegd hebbende: als het maken van de kopie-disk is gelukt, kan je daarop verder "recoveren", zolang je de originele schijf maar verder met rust laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Renault schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:32:
@digidokter.net

/ offtopic:
Schrijf? Je bedoelt in al je posts toch hopelijk "schijf" zoals in "harddisk"?
/ontopic
Het is een toshiba 2Tb usb externe schrijf/harddisk (weet niet wat gangbare term is?!) Het zijn prive gegevens, maar ik schaf de software aan als het niet op de gratis manier gaat. Wil experimenteren/kijken hoe ver ik daarmee kom... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Het is een harde SCHIJF, niet harde schRijf

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T4M1I76.jpg
Status quo:
Middels testdisk(Photorec 7.1WIP Datarecovery utility) kijk ik of ik 2TByte van Toshiba USB schijf unformat/undelete kan doen?! De scan duurt nog 12uur & 54min 48sec.
Daarnaast heb ik met EASEUS data Recovery Wizzard free version alles teruggevonden, maar kost me 115m12 eur om PRO versie te activeren & herstellen....

Ik wacht nog resultaten van testdisk af over ongeveer dag, als identieke data met teskdisk is gevonden hoef ik easeUS pro niet te activeren c.q. kopen. _/-\o_

Als testdisk al mijn data kan redden ben ik een gelukkig man... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:00
Het image bestand heb je gemaakt om te redden wat er te redden valt, letterlijk.

Met Photorec kun je je image scannen naar bekende bestandsformaten. Als het om foto of film gaat, heb je na de scan dan een hele stapel naamloze video fragment en/of foto's (al dan niet corrupt).

Foto's die niet aaneengesloten op de schijf stonden zullen voor 99,99% onleesbaar zijn.
Video is ook lastig. Als je een formaat gebruikt waarbij het volledige bestand nodig is om te kunnen afspelen, heb je bij een gefragmenteerde file pech. Als je formaten gebruikt die niet herkend worden, kunnen ze ook niet op die manier gevonden worden.

De betaalde tools hebben hoogst waarschijnlijk een van de Master File Tables van je NTFS partitie gevonden. De bestanden die dan in het overschreven gebied staan/stonden, zijn dan zeker corrupt. De vraag is of je daarvoor de honderd zoveel euro wilt uitgeven.

Je kunt de proberen de "Fix MFT using MFT mirror" optie van testdisk te gebruiken, dat zou hetzelfde effect moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
biomass schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:46:
Het image bestand heb je gemaakt om te redden wat er te redden valt, letterlijk.

Met Photorec kun je je image scannen naar bekende bestandsformaten. Als het om foto of film gaat, heb je na de scan dan een hele stapel naamloze video fragment en/of foto's (al dan niet corrupt).

Foto's die niet aaneengesloten op de schijf stonden zullen voor 99,99% onleesbaar zijn.
Video is ook lastig. Als je een formaat gebruikt waarbij het volledige bestand nodig is om te kunnen afspelen, heb je bij een gefragmenteerde file pech. Als je formaten gebruikt die niet herkend worden, kunnen ze ook niet op die manier gevonden worden.

De betaalde tools hebben hoogst waarschijnlijk een van de Master File Tables van je NTFS partitie gevonden. De bestanden die dan in het overschreven gebied staan/stonden, zijn dan zeker corrupt. De vraag is of je daarvoor de honderd zoveel euro wilt uitgeven.

Je kunt de proberen de "Fix MFT using MFT mirror" optie van testdisk te gebruiken, dat zou hetzelfde effect moeten geven.
"Fix MFT using MFT mirror" ?! Kan je uitleggen voor 'noob als mij op teskdisk' :X :? 8)7 |:( wat ik in stappen moet doen om voor elkaar te krijgen dat in te stellen en uitvoeren?! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:00
Lees dit eens door:
https://www.cgsecurity.org/wiki/Running_TestDisk
https://www.cgsecurity.or..._NTFS_Boot_and_MFT_Repair
https://www.cgsecurity.org/wiki/Data_Recovery_Examples

Het komt er op neer dat je waarchijnlijk de NTFS boot sector moet herstellen en de backup MFT moet vinden met 'Deeper search'.

Het dit zelf niet eerder gedaan, ik heb testdisk/photorec eerder gebruikt bij kapotte media (sd kaart, harde schijf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:24

MsG

Forumzwerver

De genoemde tools laat je nu los op de gemaakte (bit voor bit) kopie van de schijf hoop ik en niet op de daadwerkelijke schijf?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:21:

Dankje ik heb hem ook voor 115eur aangeschaft met bootmediaCD _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
En is het gelukt? heb je alles terug?

En het zou goed zijn als je je backupregime aanpast inclusief de uitvoering daarvan, zodat backupschijven niet aan je PC hangen en je van alle data een goede backup hebt. Dan voorkom je dat je nog eens in dezelfde situatie komt. (En voor die 115 Euro had je ook een knappe externe schijf gehad voor backup doeleinden ...).
Pagina: 1