Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:25
In verband met een grotere verbouwing zijn we ook gaan kijken naar zonnepanelen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXuhXLqOvokDwzeBTracjcKcEhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ho99GSwrgCCtLJ3vkQwcvEtf.png?f=fotoalbum_large
Dak en schaduw
Ons huis heeft een schuin dak (38 graden) op het oosten/westen. Aan de oostzijde staat een grote boom (gemeente) die wel wat schaduw geeft. Aan de westzijde zijn er geen belemmeringen.
Jaarverbruik
We verbruiken per jaar circa 2900kWh, echter dit zal nog iets gaan toenemen. We laten namelijk twee airco's plaatsen en stappen bij het koken over van gas naar inductie. Mogelijk is in de toekomst elektrisch rijden nog interessant (niet op korte termijn).
Budget en doel
We hebben niet echt een vastgesteld budget. Een goede prijs/kwaliteit verhouding zou fijn zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
We laten dit doen door een aanbieder.
Bijhouden van data
Data zou fijn zijn. Aanbieder van onderstaande offerte biedt een app aan om alles in te zien.
Reeds verkregen offertes
Volgens de aanbieder zou dit in mijn situatie 3.632 kWh per jaar moeten genereren:

11x 450wp DMEGC zonnepanelen (DMxxxM10RT-B54HBB-L)
1x Huawei SUN2000 omvormer
5x optimizers (ivm boom in voortuin)
+ Installatie
10 jaar systeemgarantie
Totaal : € 4.719,00

Heeft iemand ervaring met met deze zonnepanelen en/of omvormer?
Vinden jullie dit een nette prijs?

[ Voor 94% gewijzigd door Morex op 12-09-2024 18:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Morex Bij deze een eigen topic en
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Dank! Openingspost is aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Morex Zoveel mogelijk Wp op je dak. In verhouding het goedkoopst. Kan je ook gebruiken voor de airco. Neem airco's die ook kunnen verwarmen. Groot voordeel, zeker in voor en na seizoen. Spaart gas uit.
Kan je ook je directe eigen verbruik goed mee verhogen. Ook goed voor na salderen.

Met detail informatie over je dak kan ik kunnen we hier beter adviseren.
Maar de indruk die ik krijg van je plaatje geeft mij de indruk van een ruk indeling. Ik zou het heel anders doen.
Veel meer. en hoogstens optimizers op de onderste rij die nu nog niet eens ingetekent is.

Heb je 3 fase of 1 fase? Een 4kW omvormer met een stuk of tien panelen per kant. Vol. Kan dat?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:47
Is er wat meer info beschikbaar? Meterkast 1 fase of 3 fase?, wat meer foto's van het dak, hoe zit de oriëntatie? Welke regio is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
@onetime we gaan inderdaad ook informeren naar aircos die kunnen verwarmen. De 'gewone' verwarming blijft wel bestaan. De aanbieder van de zonnepanelen gaf aan dat je tegenwoordig beter niet meer heel het dak vol kunt gooien. Dit met de mogelijke teruglever boetes? Er is nu voornamelijk gekeken naar mijn huidig verbruik (+ de verbouwing) en hier het aantal panelen op aangepast.

@Chrisverst De meterkast hebben we vrij recent aangepast met het oog op de toekomst. Geen idee of dit 1 fase of 3 fase is. Wellicht kunnen jullie dit zien aan een foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTLTuKGnu1ZhfEjsWAS1r8NFPoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzkuhxIqmMbiJwCUiXemtFMs.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft het dak weet ik niet zo goed welke aanvullende informatie jullie missen. Mogelijk kan ik later nog wat fotos delen. Het dak ligt georiënteerd op oost en west. Op het plaatje ligt oost rechts.
Regio: Eindhoven

Zelf was ik benieuwd of de offerte een redelijk prijs heeft. Is deze duur or juist goedkoop voor hetgeen er word aangeboden?

Ook vroeg ik mij af wat de nadelen kunnen zijn van de 5 optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het voordeel van oost/west is de hele dag heb je opbrengst.

Panelen zelf zijn niet duur meer, dus beknibbelen op panelen zou ik nog steeds niet doen ondanks "dreiging" van de terugleverboete.

Ik zie in je post historie dat je wel iets doet met home assistant.
Indien je een omvormer neemt die begrensd kan worden aan de hand van de slimme meter data, kun je daar in de toekomst zelf ook mee uit de voeten
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"
Qua prijs is dat merk ook iets gezakt (deze heeft dan wel geen wifi maar enkel ethernet)

Maar dan minimaal een 5 tal panelen op 1 kant, om nog voldoende Vmpp te hebben. (liever nog wat meer)
Optimizers maken van schaduw ook geen zon, dus het vroege uurtje van de schaduw van de boom gewoon voor lief nemen.
Vul het eens in, in sunnydesignweb.

Volgens mij heb je 3-fase, maar dat weet je pas zeker bij een duidelijke foto van de slimme meter
(kast kan 3-fase zijn uitgelegd met een 4 polige hoofdschakelaar, maar nog wel 1-fase zijn aangesloten met doorlussingen)
Maar een 3-fase string omvormer gaat hier niet werken vanwege het lage aantal panelen per dakvlak (en dus mppt ingang)
Een 3.6 kW 1-fase omvormer kan ook nog prima op 3-fase en is beter "passend" qua hoeveelheid panelen

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2024 08:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Goeie foto's van de daken zou helpen.

Leg het hele dak zo vol mogelijk. Doe het meteen goed de eerste keer, anders krijg je spijt. Op west lijken nog minstens 2 panelen bij te kunnen. Op oost zou er ook 3 bijleggen.

Optimizers maken van schaduw geen zon. Naar mijn mening kan je het geld van optimizers beter steken in meer zonnepanelen, zelfs op de oost kant. Een goeie stringomvormer zoals GoodWe heeft schaduwmanagment.

Nadeel van optimizers: Meerprijs, extra onderdeel wat stuk kan gaan, en als het stuk gaat moet je naar een slecht bereikbare plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Qua kosten voor dak helemaal vol: Voorrijkosten heb je toch al, omvormer installeren kost geld. Prijs omvormer zal niet veel duurder worden. Het enige wat duurder gaat worden is de extra panelen (70 euro p/s) en montage materiaal en een klein beetje arbeid komt erbij. De startkosten blijven hetzelfde, en daardoor zijn die 5 panelen extra best wel goedkoop per kWh opbrengst.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 07-09-2024 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morex
@Dre Hierbij ook wat fotos van mjn dak .
Westzijde:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B92lcTVWTnX1Hg52lNXx2g4YGDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duqhky0lLwojqnAafP9qioHv.jpg?f=fotoalbum_large

Oostzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxxxMg_ZKquYqWWwIg2Va4XKx7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cfHoKWt7UVojpB0M5MUpB6i.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels nog twee offertes aangevraagd bij lokale aanbieders. Eerder genoemd offerte was van een landelijke partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Je kast lijkt ingedeeld als een 3fase kast. Kijk ook eens hier, Het grote kookplaat aansluiten topic want je kookplaat lijkt verkeert aangesloten voor een 3fase kast.

Staat er op je meter 3x 230V / 400V? Of staat er 230V? (foto?)
In ieder geval goede merk componenten in je groepenkast. Zijn alle groepen echt in gebruik?

En graag duidelijke high-res foto's van je dak vlakken. Zie ook de posts van @AUijtdehaag en @Dre .

Als salderen verleden tijd is, dan is zoveel mogelijk opbrengst in de winter belangrijker dan een overschot in de zomer. Je schijnt met home-assistent bekent te zijn, daarmee is een eventuele echte boete / negatieve prijs te ontwijken / om te buigen in vooruit werken zodat je op andere momenten niet hoeft af te nemen van het net.
Daarmee kan je wachten tot de datum van afschaffen salderen, maar als je daar eerder mee bezig gaat ben je voor bereid. Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

p.s. En tijdens dit schrijven plaats je foto's, mooi, en high-res.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Morex Ik zou minstens 9 panelen op West en 8 panelen op Oost doen. Meer als het kan.

Het grote "jouw productie" topic - Deel 10 voor inzicht in verschil in opbrengst zomer/winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Dit is de meter. Daar staat 230v op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKmltsDtXAA0AHEnaWMCNDDqsmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8tgeMgMuGkmYkfpZigds4qu.jpg?f=fotoalbum_large

Volgensmij zijn niet alle groepen in gebruik. De monteur heeft wat 'extra' gemaakt voor bijv een laadpaal in de toekomst. De inductie is nog niet geplaatst. Tzt komt er nog iemand naar de meterkast kijken voor een correcte aansluiting te realiseren.

[ Voor 23% gewijzigd door Morex op 07-09-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dit is duidelijk een 1fase meter :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Offerte van coolblue ontvangen:
10x Suntech Ultra V Pro 435 Glass-Glass zonnepanelen
10x Enphase IQ8MC omvormer
€ 5.574,-

Op zich lijkt mij het Enphase systeem wel fijn en geschikt. Je bent niet zo afhankelijk van 1 omvormer en kunt per paneel monitoren. De meerprijs vind ik niet zo erg.

Ik wacht nog even twee offertes van de locale aanbieders af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik vind het een hartstikke duur en een kwetsbaar systeem. Voor 1400 euro minder krijg je een betrouwbaarder systeem en 2250 Wp meer ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEq1GWIOlNJXwI_u0rPF57IXJtg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DjQujQPMqqZihsYo6PBFkNOd.png?f=fotoalbum_large

Als je monitoring per paneel wilt voeg je Tigo optimizers toe (35 euro per stuk × 15 = 525 euro). En waarschijnlijk nog een gateway.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 08-09-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ga eens je dak opmeten. Bepaal zelf waar en hoe je panelen kunnen liggen. Er passen wel meer dan 15 op het dak. Dakpannen zijn lelijk dus kan je beter afdekken ;)

Een verkoper van achter zijn bureau kan het vaak niet zo precies opmeten.

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 08-09-2024 10:59 ]

• Morex
Vandaag de offerte van een lokale aanbieder ontvangen. Blijkbaar heb ik een dakhoek van 38 graden. Ze werkte voornamelijk met Solaredge maar ook met Enphase. Hij heeft 4 combinaties opgesteld.

Optie 1a:
- SolarEdge HD Wave SE5000H omvormer
- 12 x JA Solar 435Wp Black N-type Bifacial Double Glass
- 12x SolarEdge S500B optimizers
€ 4.907,00

Optie 1b:
Bovenstaande Solaredge maar dan met:
- 12x AIKO N-Type ABC Neostar Double-glass 455Wp Full Black Design (AIKO-A-MAH54Db)
€ 5.116,00

Optie 2a:
- Enphase IQ8AC Microinverter
- Enphase IQ Relay
- Enphase IQ Gateway-S Metered
- 12x JA Solar 435Wp Black
€ 5.593,00

Optie 2b:
Bovenstaande Enphase opstelling maar dan met:
- 12xAIKO N-Type ABC Neostar Double-glass 455Wp Full Black Design (AIKO-A-MAH54Db)
€ 5.802,00

Hoe vinden jullie deze opties? Zijn dit "normale" prijzen? Op zich vind ik de meerprijs voor Enphase niet erg, gezien het ook een mooi systeem is.

De Aiko panelen zouden bij schaduw nog meer stroom opleveren omdat ze op zonnecel niveau partitieel geschakeld zouden zijn (ofzoiets?). Is dat de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Morex Ik zal wel teveel een pietje precies zijn. Ik heb voor het dak van een vriendin 2 types panelen gekozen om het dak maximaal te benutten. 2 rijen portrait en een rij andere panelen landscape.

Als je met optimizers aan de gang gaat hoef je niet helemaal uit de schaduw te blijven en kan je het dak zo vol mogelijk leggen. Zou ik ook doen zonder optimizers, maar goed.

Materiaal kosten: €80 per paneel, montage materiaal €50 per paneel, SMA omvormer €1.000.
Montage €1200. Dit zijn richtprijzen via Winkelman. Totaal €3700?
Dit is waarom ik het zelf doe. Snelst verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:30
String zit op t moment rond 0.70 per WP
Optimizers rond 0.85
Micros weet ik even niet
Jouw boeren gebruiken de prijzen van vorig jaar, voor de grote terugleverboete crisis.

Mijn tip: leg 6 panelen oost 10 panelen west (meeste stroom verbruik je savonds), pak een omvormer van zo'n 4kW (even in pvcalc invullen hoeveel je wilt aftoppen). Dan heb je namelijk niet het probleem met terugleverboete (want je werkt maar maximaal op wat omvormer aan kan) maar wel veel stroom in avond, ook in winter.

Verschil tussen 11 en 15 panelen in meerprijs is maar iets van 250 euro, en het doet veel meer dan optimizers.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Zelfs met 4k zal je niet aftoppen in zomer. Dus zelfs met 10 panelen op west heb je niets aan 5 kW omvormer.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 13-09-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
Een 6+6 x 435 systeem piekt op 3,75kW volgens SolarEdge designer. Een 3500W omvormer is dus meer dan zat, een 3kW voldoet zelfs met 0,04% aftop.

1a is dus niet ontworpen met SolarEdge designer (suggestie is de 3500H) maar de s500b optimizers zijn wel de juiste en die worden niet standaard door designer aangeraden... Omdat hij niet met Designer werkt dient hij STC panelen te dimensioneren en komt met een serieus te zware omvormer.

SolarEdge met 6 op een zijde heeft amper knap schaduw beheer. bij 5 0.

Ik zou eerst kijken naar een 8+8 systeem (op oost lijkt 8 mooi te passen, ik zie even niet of er meer dan 8 op west zouden gaan.

Op een 4,2kW simpele string omvormer.

Kwantiteit levert meer op dan luxe systemen als SE en Enphase... Ook met een boompje. >50% van jaaropbrengst is zonder directe zon. Voor dat doet de boom amper iets.
Heb je na dak vol nog geld over, dan ga je pas naar luxe kijken.

En een omvormer met prijssturing is nogal nuttig met de prutsers in de eerste kamer die het schot voor de boeg van Essent (van de bron) niet snapten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Bedankt voor jullie input! Er komt volgende week nog een aanbieder uit de regio, hierin zal ik bovenstaande meenemen.

Heeft iemand ervaring met de schaduwtechniek van Aiko?

@Ronald Ik neem aan dat Enphase en Solaredge beide functies hebben voor prijssturing en voorkomen van bijv teruglevering aan het net?

@99ruud99 De 5kw omvormer was geadviseerd zodat ik in de toekomst makkelijker kon uitbereiden met extra zonnepanelen

[ Voor 16% gewijzigd door Morex op 13-09-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
Zero export vereist normaal extra meethardware, met kosten (rustig paar 100)...

SE heeft een vorm van prijssturing... ervaringen tot nu zijn wat mixed. Houd me er zelf niet mee bezig... heb nog net geen 3 jaar 8ct boetevrij teruglever.... en daarna hoop ik dat de prutsers wat geregeld hebben...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Uitbreiden ga je nooit doen - het opnieuw bijplaatsen van 6 panelen is 2.6k , het volledig laten inrichten van het dak 3.5k.
Dus als je ooit je dak vol wil hebben, doe het nu meteen, minder dan 6 panelen plaatsen is nooit rendabel (ze moeten compatibel zijn met je huidige panelen, levert veel gedoe op).

Mijn tip zou alsnog zijn, West vol, Oost 5 a 6 paneeltjes (wat mooi uitkomt). Dan een 4k (of als je meer dan 10 panelen op west gooit KAN je naar 4.5 of 5k kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Morex
Wat vind je van deze oplossing:
Dre in "[PV] 4950Wp voor Morex"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
@Dre dat is inderdaad een mooie optie, echter ik heb mijn oog toch meer laten vallen op een Enphase systeem, ook al zijn die wat duurder. Het is alleen de vraag hoeveel en welke zonnepanelen ik hier mee ga combineren.

Ik was daarom benieuwd naar ervaringen rondom de partial shading optimization van Aiko.

Ik heb een 1 fase meterkast. Beperkt dit mij nog in het maximaal aantal zonnepanelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Morex op 13-09-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Maximaal zonnepanelen niet, wel maximaal vermogen omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Waarschijnlijk kan je de microomvormers softwarematig begrenzen dat ze gezamenlijk niet meer dan 8050 Watt terugleveren (35A). Gewoon hele dak volleggen dus _/-\o_ Geen excuses ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 14-09-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Binnenkort komen ze de meterkast veranderen naar een 3-fase aansluiting. Tevens de keuze gemaakt om voor Enphase te gaan.

Weer een offerte binnen gekregen:
- 14x Aiko 440w black zonnepanelen
- 14x IQ8+ omvormers
€ 6.104,71

Voor 350 euro extra kunnen we upgraden naar grotere micro-omvormers. Het installatiebedrijf adviseert dit niet te doen omdat je deze extra investering niet snel terug zal verdienen. Ook met het oog op terugleverkosten in de toekomst. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik zag de IQ8+ een opstartspanning heeft van 16v en de overige modellen 18V+. Ga ik daar in de praktijk veel nadeel van ondervinden? Of is dit te verwaarlozen?

[ Voor 13% gewijzigd door Morex op 30-09-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Voor mijn eigen kennis: je betaald 2000 euro meer voor 1 paneel minder t.o.v. stringomvormer van Winkelman. Wat maakt het Enphase systeem voor jou meer dan 2000 euro extra waard t.o.v. stringomvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 30-09-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
Omdat ik het mooie techniek vind en dit mijn voorkeur heeft.

Dan blijven mijn vragen nog over:
- Is in mijn geval de IQ8m of IQ8a (voor 350 a 500 eur meerprijs) aan te raden? Of gewoon voor de IQ8+ uit de offerte gaan?
- In hoeverre spelen de verschillende opstartspanning per model een rol?
Pagina: 1