Verschil in kwaliteit streams na wisselen provider

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwinneke
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
Beste lezers,

In het verleden had ik internet van Tweak deze maakte gebruik van een Fritzbox 7590 modem/router.

De beeld kwaliteit was goed!
Nu gebruik ik een andere provider die gebruik maakt van een Zyxel T-56 router. Hiervoor zit een component van Huawei waar de glasvezel op aangesloten is, vanuit dit component dmv een utp kabel naar de router toe.

Nu vind ik de beeldkwaliteit minder scherp.
Kan dit te maken hebben dat de kwaliteit van deze componenten minder is dan de Fritzbox componenten?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je daarvoor eerder naar de kwaliteit van de stream moet kijken, of is deze gelijk? Zijn bijvoorbeeld YouTube filmpjes ook minder scherp, bij een gelijke instelling van de stream.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:32
Als je de beeldkwaliteit minder scherp vindt, nu je een andere modem/router heb, moet je denk ik even in dit topic gaan kijken:
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

Misschien moet je een houten plankje onder je router zetten:
ErikG2 in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

[ Voor 28% gewijzigd door GarBaGe op 05-09-2024 11:24 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
Een Huawei klokt de bitrate naar beneden zodat het de chinezen minder bandbreedte kost om met je mee te kijken

:+

Nee staat er los van maar er zijn wel degelijk verschillen tussen IPTV platformen per provider. Welk platform had je eerst en welke nu?

CISSP! Drop your encryption keys!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Qua bandbreedte zal het niet zo'n issue zijn, maar de streams die je huis binnenkomen bepalen je gevoel van totale kwaliteit. Zet de specificaties van beide streams eens naast elkaar.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verschillende providers gebruiken verschillende bitrates en coderingen van videomateriaal. Het ligt *veel* meer voor de hand dat je perceptie van ander, mindere beeldkwaliteit daaraan ligt dan aan enig verschil in eigenschappen van een PON ONT (het component in het PON netwerk waarmee je met Ethernet verbindint).

Dat ding heeft een taak: pakketjes doorzetten. Enige metrics voor hoe goed het dat doet is hoeveel het door kan zetten (bandbreedte) en hoe lang je erop moet wachten (latency). Problemen op die twee zaken ga je terugvoelen in alles wat pakketgewijs communiceert met het internet. Als je alleen TV minder scherp ziet hoef je daar alvast niet te kijken.

Je hebt gewoon een provider met hoogwaardig TV-oplossing ingeruild voor eentje met een mindere.

Oslik blyat! Oslik!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb de titel even aangepast zodat de titel de situatie van OP wat beter omschrijft.

Verder is het handig om aan te geven om welke stream het gaat. Is deze van een provider of van een externe partij?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:04
Kan het zijn dat je de volledige snelheid niet haalt waardoor streams in mindere kwaliteit gaan draaien omdat ze niet hoger kunnen?

Draai eens een speedtest.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:58
De vraag is eerst, welke streams bedoel je?
Een Youtube of Netflix stream (bijv. via laptop/PC) of een "gewone" TV stream via de settopbox van je provider?

Stream via Netflix of Youtube zou niet veel anders moeten zijn (tenzij je natuurlijk geen fatsoenlijke internet snelheid hebt).
Stream via je settopbox kan inderdaad anders zijn dan wat je voorheen had, kan per provider een behoorlijk verschil zijn.

Zie post van @Yariva hierboven.

PV Output

• erwinneke
Bedankt voor alle reacties😊
De huidige provider is Odido.
Het maakt niet wat ik kijk, Videoland, Netflix of via de app op tv van Odido, het tv beeld is minder helder dan voorheen, soms een beetje korrelig. Qua internet snelheid merk ik geen verschil. Als ik het zo lees en begrijp lijkt het erop dat Tweak internet een hoogwaardiger tv oplossing heeft dan Odido.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat als je Netflix kijkt (dus via de officiele app geinstalleerd op je TV, smartphone of anderszins) dat een aflevering via ISP A of ISP B er anders uit ziet.

Dat de TV-app van Odido mogelijk minder mooi beeld geeft dan de TV-app van Tweak, dat kan ik wel begrijpen; niet elke ISP heeft dezelfde (dynamische) bitrates en daarmee kan er inderdaad een minimaal verschil optreden. Bijna onmerkbaar / minimaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 19:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

erwinneke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:48:
Het maakt niet wat ik kijk, Videoland, Netflix ... het tv beeld is minder helder dan voorheen, soms een beetje korrelig. Qua internet snelheid merk ik geen verschil. Als ik het zo lees en begrijp lijkt het erop dat Tweak internet een hoogwaardiger tv oplossing heeft dan Odido.
Je conclusie klopt niet, en kan ook niet, behalve bij TV zelf, maar jij hebt het over Netflix e.d..

Enige wat kan is dat je bandbreedte nu een enorm stuk lager is, en je dus lagere bitrate krijgt.
Doe eens een speedtest en vertel ons de uitkomst?

[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-09-2024 14:56 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CrankyGamerOG schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:55:
[...]

Enige wat kan is dat je bandbreedte nu een enorm stuk lager is, en je dus lagere bitrate krijgt.
Doe eens een speedtest en vertel ons de uitkomst?
Max bitrate van Netflix is 25Mbps? Zou wel erg zuur zijn als je dat al niet haalt. Dat moet dan ook in andere zaken al (sneller) te merken zijn behalve "het ziet er korrelig uit"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MAX3400 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:57:
[...]

Max bitrate van Netflix is 25Mbps? Zou wel erg zuur zijn als je dat al niet haalt. Dat moet dan ook in andere zaken al (sneller) te merken zijn behalve "het ziet er korrelig uit"?
Zeker, en lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar je weet het nooit.

Maar dat hij ook zegt dat hij uit reacties kan concluderen dat Odido er voor zorgt dat hij bij netflix mindere kwaliteit heeft volg ik ook niet helemaal, volgens mij snapt hij niet dat de meeste super sarcastisch reageren.

Heeft odido eigen tv kastjes? staat dat ding niet gewoon op 720p ofzo :+ (en dat hij dus netflix e.d. via dat kastje kijkt)

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-09-2024 15:01 ]

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kan het zitten in peerings van de ISP met streamingproviders, dat daar bij de nieuwe provider minder capaciteit is waardoor de bitrate lager is?

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:04
Staat bij elke app de kwaliteit op de hoogste instelling?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aangezien je een andere provider hebt genomen: Voer op een apparaat wat nu een brakke kwaliteit laat zien eens een DNS Cache flush uit. Ik vermoed dat je nu nog via de DNS servers van je oude provider wordt gestuurd en dat dat niet mag van die provider, vervolgens wordt het verkeer op een 'random' DNS server gedropt met de nodige latency tot gevolg.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 23:01
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:39:
Aangezien je een andere provider hebt genomen: Voer op een apparaat wat nu een brakke kwaliteit laat zien eens een DNS Cache flush uit. Ik vermoed dat je nu nog via de DNS servers van je oude provider wordt gestuurd en dat dat niet mag van die provider, vervolgens wordt het verkeer op een 'random' DNS server gedropt met de nodige latency tot gevolg.
Verkeer loopt niet via een DNS server. Een DNS server wordt gebruikt om te achterhalen wat het IP adres is van een domein. Bijvoorbeeld server234.netflix.com. Wanneer je eenmaal het IP weet gebruik je de DNS server niet meer.

Los van dat je op tv's normaliter geen dns flush kunt doen gaat dit zeker niets oplossen voor de hier beschreven problemen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
erwinneke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:48:
Bedankt voor alle reacties😊
De huidige provider is Odido.
Het maakt niet wat ik kijk, Videoland, Netflix of via de app op tv van Odido, het tv beeld is minder helder dan voorheen, soms een beetje korrelig. Qua internet snelheid merk ik geen verschil. Als ik het zo lees en begrijp lijkt het erop dat Tweak internet een hoogwaardiger tv oplossing heeft dan Odido.
Toevallig via de Wifi aangesloten? Wifi is nu gewijzigd van de Fritzbox naar je Zyxel? Wifi snelheidstest op je tv gedaan?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sdk1985 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:45:
[...]

Verkeer loopt niet via een DNS server. Een DNS server wordt gebruikt om te achterhalen wat het IP adres is van een domein. Bijvoorbeeld server234.netflix.com. Wanneer je eenmaal het IP weet gebruik je de DNS server niet meer.

Los van dat je op tv's normaliter geen dns flush kunt doen gaat dit zeker niets oplossen voor de hier beschreven problemen.
Klopt, maar als die DNS query vanwege de nog aanwezige local cache en TTL niet uitgevoerd wordt dan wordt je verkeerd gerouteerd en kom je (misschien) wel uit op een CDN waar de huidige provider géén directe 'peering' mee heeft.

• erwinneke
Hallo allemaal,
Ik zie een hoop technische info die mij niets zeggen😊
SpeedTest via wifi geeft 700 MBPS aan😁
Tv is bedraad aangesloten.
De losse ontvanger van Odido geeft een iets beter beeld maar geen groot verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door erwinneke op 05-09-2024 17:21 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:01

BCC

De meeste grote providers hebben een proxy van Netflix staan en daar kunnen ze vast wel aan wat kwaliteit is knoppen draaien. Of wat creative QOS

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:13
erwinneke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:19:
Hallo allemaal,
De losse ontvanger van Odido geeft een iets beter beeld maar geen groot verschil.
Als je iets anders kijkt dan lineaire tv zoals netflix doe je dat dan via de Odido settopbox of je smart tv of een ander apparaat?
Heb je ook de tv app van Odido geprobeert?
Ik vind zelf ook de beeld kwaliteit op de Odido settopbox erg tegenvallen en staan genoeg posts in het Odido topic erover. Maar dat je hetzelfde hebt bij andere apps is wel apart.

• sdk1985
erwinneke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:19:
Hallo allemaal,
De tv zelf zal ook ergens een verbindingstest hebben.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:39:
Leuk verhaal maar latency zal de kwaliteit niet beïnvloeden hooguit de eerste paar seconden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
boyette schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:23:
[...]

Leuk verhaal maar latency zal de kwaliteit niet beïnvloeden hooguit de eerste paar seconden
Beetje offtopic maar latency kan wel degelijk een (significant) effect hebben op je snelheid. Helemaal met tcp en retransmits

@erwinneke
Kun je eens in de video players kijken op welke bitrate/kwaliteit je kijkt? Met netflix/youtube kan dat ergens in het menu (stats for nerds ofzo)

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
laurens0619 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:30:
[...]

Beetje offtopic maar latency kan wel degelijk een (significant) effect hebben op je snelheid. Helemaal met tcp en retransmits

@erwinneke
Kun je eens in de video players kijken op welke bitrate/kwaliteit je kijkt? Met netflix/youtube kan dat ergens in het menu (stats for nerds ofzo)
Snelheid is wat anders

De gemiddelde snelheid zal wel beïnvloed worden maar niet zodanig dat het de kwaliteit van de streams beïnvloedt
Die kunnen gewoon bufferen wanneer de verbinding tot stand is gekomen

En als je het over retransmits hebt heb je het over package loss

Dat is geen hoge latency maar gewoon een brakke verbinding

Waar jij het over hebt is een theoretisch verhaal wat eigenlijk gewoon gaat over als je verbinding zo instabiel is en daadwerkelijk hapert leidt dat tot extreme hoge latency en package loss en sessies die worden afgebroken..

Als dat het geval was had ts legio aan problemen niet alleen dit

Dus dat is helemaal niet aan de orde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@boyette
ik gok dat je mijn offtopic prefix hebt gemist maar nogmaals: nee denk zeker niet dat de kwaliteit in dit geval iets te maken heeft met latency (of routering/snelheid) :) dat zal pas bij gebeuren bij enorm hoge latency

Ik keek hier netflix op een mega brakke internet lijn maar toch kwam daar een hoge kwaliteit stream uit. Je moet echt je best doen bij netflix om zon slecht netwerk te hebben dat de kwaliteit eraan gaat

[ Voor 77% gewijzigd door laurens0619 op 05-09-2024 20:57 ]

• erwinneke
Hoi Will,
Kan ik deze DNS Cache flush op een tv uitvoeren?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

erwinneke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:52:
Hoi Will,
Kan ik deze DNS Cache flush op een tv uitvoeren?
Ik neem aan dat je mij bedoeld :+

Vast wel, maar dat is per TV anders (afhankelijk van het type 'Smart-OS' waar je TV mee uitgerust is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:27

jurroen

Security en privacy geek

Slechte peering in combinatie met geen Netflix OCA appliances binnen het netwerk zou een verklaring kunnen zijn - maar uiterst onwaarschijnljk.

Heb je tijdens de overstap en het opnieuw in prikken van de kabels misschien degene naar dr TV zo ver gekregen dat ie gemaxxed is op 10Mbit/s?

En wat zijn de specs (of merk+model) van je TV? Indien deze 4K aankan, heb je momenteel ook nog het Netflix abonnement welke 4K streaming toelaat?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinneke
En toch blijf ik het vreemd vinden dat een modem van bv €50,00 dezelfde kwaliteit heeft dan een modem van €200.00.
Er komt een signaal binnen in mijn geval glasvezel dat omgezet moet worden naar een “tv signaal”. Het kan toch niet zijn dat hierin elk modem hetzelfde is? De Fritzbox die ik had was één apparaat, dit is nu niet meer het geval!
Signaal komt binnen via Huawei component en vanuit daar via utp kabel naar de router.
Maar zoals ik uit de reacties lees kan dit bijna niet in de componenten zitten, aangezien ik er weinig verstand van heb neem ik dit dan ook maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:53

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

erwinneke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:13:
En toch blijf ik het vreemd vinden dat een modem van bv €50,00 dezelfde kwaliteit heeft dan een modem van €200.00.
Er komt een signaal binnen in mijn geval glasvezel dat omgezet moet worden naar een “tv signaal”. Het kan toch niet zijn dat hierin elk modem hetzelfde is? De Fritzbox die ik had was één apparaat, dit is nu niet meer het geval!
Signaal komt binnen via Huawei component en vanuit daar via utp kabel naar de router.
Maar zoals ik uit de reacties lees kan dit bijna niet in de componenten zitten, aangezien ik er weinig verstand van heb neem ik dit dan ook maar aan.
Sorry, maar de lichtpulsen die door je glasvezel gaan worden NIET omgezet in een tv-signaal. Die worden omgezet in nullen en eentjes, 100% digitaal en geen reden om dit te converteren naar analoog. Ik hou het er daarom op dat je "kwaliteitsverlies" van diverse videobronnen puur perceptie is. Wanneer je nieuwe provider compressie zou toepassen op streamingdiensten zou ik het nog kunnen begrijpen, maar voor zover ik weet is daar in het verleden ivm netneutraliteit flink wat gezeik over geweest.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

laurens0619 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:30:
[...]

@erwinneke
Snelheid, niet kwaliteit, en met 700Mbps wat TS aangeeft kan dit niet het probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je TV opent de daadwerkelijke stream maakt er beeld van. Voor je modem is dat exact hetzelfde als het downloaden van een groot bestand of Youtube kijken of een wifi speed test.

Heb je die wifi speedtest bij je TV uitgevoerd? Of zit de TV bedraad aangesloten?

Je kabel zou nog “kapotterig” kunnen zijn en terugvallen naar 10mbit, wat dit allemaal zou verklaren. Kan je dan tijdelijk eens een andere kabel leggen?

Een topkwaliteit Netflix stream is 40mbit ofzo

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 17:52

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Er zijn genoeg manieren waarop twee netwerkapparaten kunnen verschillen, het kwaliteitsverlies dat je omschrijft is daar alleen niet één van. Wat je nu zegt lijkt een beetje op iets als: "Ik kan me niet voorstellen dat er geen verschil is in hoe mijn broodje hagelslag smaakt in een vijfdehands polo van 500 euro t.o.v. een splinternieuwe Tesla van 80.000 euro."

Je perceptie van dat broodje kan heel anders zijn, maar iedereen snapt dat er feitelijk niks anders is aan dat broodje als je in een (veel) duurdere auto gaat zitten.

EDIT: Ik wil overigens niet zeggen dat er geen verschil kan zijn in de kwaliteit van je streams voor en nadat je bent overgestapt, en dat je het je zou inbeelden. Echter áls dat verschil er is, dan is de kans in de tot nu toe door jou omschreven omstandigheden vrijwel nihil dat dit door dat apparaat van Huawei komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Patriot op 06-09-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:50
Zou het kunnen dat een streamingsdienst als Netflix terugvalt op een cachingserver van de ISP en daarmee stiekem een lagere kwaliteit doorgeeft dan wanneer de ISP geen caching server zou hebben?

Als je met werkelijk iedere stream hetzelfde probleem hebt dan zal dat het vast niet zijn. Maar een ISP kan niet zomaar de bitrate omlaag zetten van een stream. Ten eerste mag dat niet en ten tweede is het in veel gevallen technisch niet mogelijk. Veel verkeer is door een ISP niet te zien en ook niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is digitaal, het werkt wel of het werkt niet. Je modem heeft geen invloed op een video tenzij een van de modems te traag is waardoor de video op een lagere kwaliteit wordt gestreamed. Maar dat lijkt me vrij sterk, je zal geen inbelmodem gehad hebben toch? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 06-09-2024 12:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Voorheen had je Tweak die hadden een wezenlijk ander TV platform dan Odido. Die Fritzbox zat dus direct op de glas aansluiting en nu heb je er een kastje tussen zitten. Dat kastje zet de glas aansluiting om naar ethernet aangezien we in huis nou eenmaal geen glas bekabeling hebben maar vaak wel ethernet en je rand apparatuur ethernet gebruikt. Dat Huawei kastje is verder vrij passief. Het doet niks aan routering of omzetten van iets naar "TV signaal".

Bij glas aanslutingen is er ook niet zoiets als "TV signaal" zoals bij coax het geval is/was. Op je aansluiting komt zowel de internet toegang als TV samen binnen. Je Zyxel is verantwoordelijk voor het afhandelen van het splitsen tussen internet en TV dmv routering.
Zoals je hier: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie en op het eigen forum van Odido kan lezen ben je niet de enige die ervaart dat het beeld van lineaire TV tegenvalt bij Odido. Dat heeft te maken met hoe zij de stream aanbieden en technische keuzes die zij maken. Met de apparatuur die je hebt ontvangen heeft het weinig te maken. Ik gebruik volledig eigen apparatuur en regelmatig is lineaire TV via Odido niet om aan te zien. Het is dus heel goed mogelijk dat Tweak een hogere kwaliteit TV stream aanbood.

Dit alles staat dan weer volledig los van Netflix en andere streaming diensten. In dat geval is het alsnog handig om wat dingen na te lopen en uit te sluiten zoals al vaker is aangegeven ipv meteen de conclusie te trekken dat je slechte apparatuur hebt ontvangen.
Het staat je trouwens volledig vrij om zelf een Fritzbox aan te sluiten aangezien we vrije modem keuze hebben. Je kan zelfs het Huawei kastje vervangen met een eigen exemplaar: Odido glasvezel ONT/GPON vervangen met eigen apparaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:41:
[...]

Snelheid, niet kwaliteit, en met 700Mbps wat TS aangeeft kan dit niet het probleem zijn
Ik had het onder offtopic gezet dus denk ook zeker niet dat dit het probleem is.
Tegelijk vanuit de theorie: Je kan prima 700Mbps halen naar de server van speedtest maar tegelijk vele lager snelheid naar een ip haalt als de provider slechte peering heeft/je op verkeerde server uitkomt. Daarom heeft netflix ook hun eigen speedtest server die de snelheid naar hun platform test: fast.com
That's also the beauty of Fast.com, that it uses the Netflix content servers as benchmark and not some ISP edge hosted Speedtest server with special priority.
Maar ik vind het zeer onaanemlijk dat connectiviteit het probleem is. Netflix is zo goed in bufferen/afspelen dat ALS er al iets met een verbinding zou zijn, je hier niet snel last van hebt.

Wel staan providers erom bekend dat ze voor veelgebruikte verbindingen soms andere routeringen erop loslaten om geld te besparen (bv DTAG ipv Ams-ix). Dat kan ervoor zorgen dat je met een bepaalde provider een langzamere verbinding haalt naar bv youtube. Echter daar heb je in praktijk niet heel veel last van omdat de buffer/client dat goedmaakt.

De vraag is alleen is er echt een probleem? Daarom moet de TS beginnen met betere probleemanalayse door te kijken welke stats de TV afgeeft bij het afspelen. Dit is gewoon te activeren in de client en geeft echte getallen ipv een "gevoel"

Afbeeldingslocatie: https://techwiser.com/wp-content/uploads/2023/07/How-to-Tell-if-Netflix-Is-Streaming-in-4K-or-Not-2-1024x492.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 06-09-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:36
Enige wat ik me kan voorstellen is dat TS de kwaliteit van de stream voor tv van Odido heeft gezien en dat dit voor je gevoel dan ook zo is bij een Netflix of andere streaming dienst. Dat feitelijk die kwaliteit wel hetzelfde is als voorheen, maar door de slechtere kwaliteit van de televisie stream, dit ook slechter over komt.
Ofwel, meer een gevoel dan waarheid.

Ik wil niet zeggen dat dat echt zo is, maar wie weet is er gewoon niets aan de hand buiten de stream voor televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinneke
De beeld kwaliteit is ook nihil minder geworden en soms wat “korrelig”. Nu zag ik dat je bij Netflix ook een snelheidstest kunt uitvoeren.
Dit heb ik gedaan en kom uit op 86mbit.
Er zijn in mijn ogen maar twee dingen veranderd.
De provider en de apparatuur.
Bekabeling en tv zijn hetzelfde gebleven.
Als het “probleem” dan niet in de apparatuur zit dan blijft maar één ding over en dat is dan toch de aanbieder, zoals ik ook lees uit één van de vele😊 reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@erwinneke
Hoe is de tv verbonden? Draadloos of bedraad? Bedraad op 86 zou kunnen omdat tvs vaak een 100mbit poort hebben, het zou ook zat moeten zijn.

Als die draadloos verbonden is en nu bijvoorbeeld op de 2.4ghz zit dan zou het eea kunnen verklaren. De 2.4 is soms snel genoeg maar soms stort die in waarna korrelig.

Beste is echt die statistieken aanzetten en kijken wat je daarin ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

erwinneke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:19:
De beeld kwaliteit is ook nihil minder geworden en soms wat “korrelig”. Nu zag ik dat je bij Netflix ook een snelheidstest kunt uitvoeren.
Als het “probleem” dan niet in de apparatuur zit dan blijft maar één ding over en dat is dan toch de aanbieder, zoals ik ook lees uit één van de vele😊 reacties!
86Mbit zou meer dan afdoende moeten zijn voor een goede kwaliteit stream. Maar wat vermoed je wat Odido doet met Netflix, youtube, etc? Want of je nu de nulletjes en eentjes over Tweak glas stuurt of over Odido, het blijven nulletjes en eentjes.
Maar goed, je lijkt niet gehinderd door enige kennis, dus ik hou het nog steeds op perceptie (wellicht doordat je liever bij Tweak had gebleven, of doordat je het idee hebt dat Odido mindere kwaliteit is omdat je nu minder per maand betaalt)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

laurens0619 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:34:
@erwinneke
Hoe is de tv verbonden? Draadloos of bedraad? Bedraad op 86 zou kunnen omdat tvs vaak een 100mbit poort hebben, het zou ook zat moeten zijn.

Als die draadloos verbonden is en nu bijvoorbeeld op de 2.4ghz zit dan zou het eea kunnen verklaren. De 2.4 is soms snel genoeg maar soms stort die in waarna korrelig.

Beste is echt die statistieken aanzetten en kijken wat je daarin ziet
Meeste tv kastjes doen ook maar max 100mbit net als tv's, dus dan is 86 wel verklaarbaar. (al is het wel wat laag voor 100mbit)
Dan nog is 86mbit ruim voldoende uiteraard.

Wat de meeste hier zeggen kan ik mij in vinden, roep de stats eens op van de video.

Ook het stukje kennis, en perceptie lijkt mij mee te spelen.

[ Voor 14% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-09-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

erwinneke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:19:
Niemand hier zegt dat het aan je aanbieder ligt? Waar haal je dat in vredesnaam vandaan?
Wellicht moet je gewoon eens kennis opdoen van techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinneke
Niemand?
Hieronder een reactie van een andere lid van Tweakers:
Ik vind zelf ook de beeld kwaliteit op de Odido settopbox erg tegenvallen en staan genoeg posts in het Odido topic erover
Wil je er nog ééntje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinneke
Niet alleen ik maar ook mijn andere huisgenoten vinden de beeld kwaliteit minder!
Het klopt idd dat een stukje kennis ontbreekt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 19:13
erwinneke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:07:

Ik vind zelf ook de beeld kwaliteit op de Odido settopbox erg tegenvallen en staan genoeg posts in het Odido topic erover
Dat is een sterke aanwijzing dat de streams van Odido een lagere bitrate en daarmee lagere kwaliteit hebben.

@erwinneke Wellicht kun je jel licht opsteken in [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie?

Uit het Odido topic een aanwijzing dat de bitrate bij Odido 6,6 Mb/s zou zijn. Dat kan een verklaring zijn voor wat je waarneemt: BitAndre in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Weet iemand wat de bitrate van de streams van Tweak is? Zonder deze komen we niets verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

erwinneke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:07:
Niemand?
Hieronder een reactie van een andere lid van Tweakers:
Wil je er nog ééntje?
Dat is lineaire televisie! Dat die een lagere kwaliteit heeft dan Tweak zou makkelijk kunnen, zoals al meerdere malen is aangekaart in dit topic. Dat is iets compleet anders dan streams van Netflix, youtube, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@erwinneke
Volgens mij heeft dat niemand nog gevraagd. Op welke manier kijk je netflix/videoland. Is dat via het kastje van Odido? Waar je bv. naar een specifieke zender gaat waar Netflix "gehost" wordt. Of maak je gebruik van de Netflix app op de TV. Of via bv. een Chromecast.

Dus op welke manier kijk je Netflix/Videoland op je TV?

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinneke
Alles gaat via de betreffende app!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

erwinneke schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:35:
Alles gaat via de betreffende app!
Op de TV? Op het kastje van Odido? Op een tablet/telefoon? Bedraad? Via de WiFi van het Odido-modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinneke
Op tv, bedraad via Odido app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dus je kijkt Netflix, Videoland en TV zenders via de Odido-app. En die Odido- app is geïnstalleerd op de TV.

Hoewel bovenstaande hoogstwaarschijnlijk niet juist is, kan je dat wel uit jouw post opmaken. Dus probeer zo specifiek als mogelijk te zijn.

Iedereen probeert goed in kaart te brengen hoe jouw infrastructuur eruit ziet. Alleen dan kan er een goed antwoord of een vervolg vraag gesteld worden

Ps.: Ik heb zelf geen Odido.

[ Voor 4% gewijzigd door Spiral op 06-09-2024 18:52 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Spiral schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:51:
[...]

Dus je kijkt Netflix, Videoland en TV zenders via de Odido-app. En die Odido- app is geïnstalleerd op de TV.

Hoewel bovenstaande hoogstwaarschijnlijk niet juist is, kan je dat wel uit jouw post opmaken. Dus probeer zo specifiek als mogelijk te zijn.

Iedereen probeert goed in kaart te brengen hoe jouw infrastructuur eruit ziet. Alleen dan kan er een goed antwoord of een vervolg vraag gesteld worden

Ps.: Ik heb zelf geen Odido.
Je kan inderdaad geen streaming diensten kijken in de Odido apps. Toch maar even gechecked voor alle zekerheid op een apple tv en een LG tv.
Meest waarschijnlijke is dus via de android settopbox van Odido. Je kan daar op ook nog eea instellen mbt het beeld.
Edit voor de duidelijkheid: je kan dus wél Netflix etc kijken op de settopbox die Odido levert. Die draait gewoon Android. Of je het moet willen is een tweede. Het kastje is geen toonbeeld van stabiliteit. Maar het kán dus wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Kasper1985 op 06-09-2024 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Nogmaals staat dat kastje niet gewoon op lagere RESOLUTIE ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je hoeft toch niet in een odido app netflix aan te roepen? Dat kan toch direct van de TV?

Dit heeft iig niks met netwerken te maken. Mogelijk een playback ding.

Als ik Netflix via de smart TV kijk, dan is de kleurbalans en het beeld ook net een beetje anders als met de chrome cast (die er ook aan hangt)

ALS er al verschil is, moet je het op applicatief niveau op je TV gaan zoeken. Heeft niks met netwerken te maken als ik het zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Problemen met het netwerk kun je alleen zien door haperend beeld of buffering problemen nooit in kwaliteit verlies van het beeld.

Kwaliteit verschil ligt echt alleen aan het signaal van de aanbieder en niet van het netwerk tenzij je ergens apparatuur zou hebben die signaal conversie doet maar dat heb je niet.

Zie het netwerk als een snelweg met auto's erop.
Als die weg slechter wordt dan krijg je opstoppingen en komen de auto's later op bestemming, maar je raakt daardoor geen auto's kwijt.
Zo ook met videosignaal, de kwaliteit daarvan gaat niet achteruit door slecht netwerk maar de boel wordt enkel trager en dat merk je dus alleen in haperingen of buffer problemen niet door beeld kwaliteit verandering.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinneke
Hoi Cranky,

Gaat niet via Odido kastje maar via Odido app op de tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jurroen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:37:
Slechte peering in combinatie met geen Netflix OCA appliances binnen het netwerk zou een verklaring kunnen zijn - maar uiterst onwaarschijnljk.
Snelheid naar netflix toe kan je testen met fast.com.

In het geval van Odido hebben ze enorm veel bandbreedte naar AMS-IX en koppelen ze daar zonder restrictieve regels met andere netwerken.

De fast.com test geeft wel uitsluitsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
erwinneke schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:30:
Hoi Cranky,

Gaat niet via Odido kastje maar via Odido app op de tv.
Dus je kijkt Netflix en andere streamingdiensten in de Odido smart tv app? Welke tv heb je?
Of heb je het nu weer over lineaire TV? |:( :?
Pagina: 1