Oplichter aanpakken, loop vast op adresgegevens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 15:39
Kleine maand terug ben ik helaas opgelicht via marktplaats. Betaald maar niets ontvangen. Achteraf gezien ben ik ervan overtuigd dat het een gevalletje 'bewust' is geweest.

-Aangifte gedaan bij de politie.
-Zijn bank telefonisch en daarna per mail ingelicht over hun frauduleuze klant
-De betaling bij mijn bank aangemerkt als frauduleus, aankoop niet ontvangen.
-Zowel poltie, mijn bank en zijn bank alle bewijsmiddelen verstuurd zoals marktplaats correspondentie.

Daarnaast heb ik LAVG ehbo ingeschakeld om de boel te incasseren. Dat doen zij kosteloos, tot het moment dat er een deurwaarder nodig is om m voor het gerecht te brengen. Er is een dossier aangemaakt, maar helaas loopt het spaak op de adresgegevens. Omdat er nog geen 3 aangiftes lopen tegen deze persoon, kan of wil LAVG nu even niets doen en is het advies te wachten tot er wel 3 aangiftes tegen deze oplichter lopen. De bank zal dan de adresgegevens vrijgeven waarna LAVG alles -feitelijk op basis van no cure no pay overneemt en de vordering zal proberen te innen.

Goed, de adresgegevens. Via een omweg met een ander marktplaatsaccount heb ik wel adresgegevens van 'm gehad door te reageren op een item dat ie verkoopt wat enkel opgehaald kan worden. Dat adres zou kunnen kloppen, maar zeker weten doe ik dat uiteraard niet. Feitelijk komt het er dus op neer dat ik een naam heb en een adres. Dan zou je zeggen, controleer even in het BRP of er een persoon met die naam op dat adres woont en dan is het bingo! en start je de procedure, brieven, en.. en.. maar helaas mag LAVG en haar aangesloten deurwaarder dat alleen voorafgaand aan een ambtshandeling checken in het BRP :( en daarvoor moet betaald worden. Ik zou een exploit -wat dat dan ook is- kunnen laten uitbrengen bijvoorbeeld, maar geen idee wat de functie daarvan is?

Nu vind ik dat betalen in principe niet erg; ik wil dat deze oplichter er niet mee wegkomt dus wil 'm gerust laten dagvaarden zodat die paar tientjes winst voor hem omdraaien in een paar honderd euro verlies en beslag op zn bankrekening of uitkering bijvoorbeeld.. net zolang tot ie betaald heeft. Ik wil alleen niet een nutteloze ambtshandeling laten verrichten als dat tientallen euro's kost die ik niet kan verhalen. Het liefst wil ik dus gewoon de adresgegevens, waarna LAVG de boel kan overnemen. En als dat niet leidt tot terugbetalen, dan mag wat mij betreft de deurwaarder aan de slag en deze persoon dagvaarden. Die kosten, mits enigzins beperkt, wil ik best neerleggen daarvoor als deze allemaal verhaald kunnen worden.

Enfin, de vragen:
- Als de bank de adresgegevens niet prijsgeeft via de procedure niet-bancaire fraude - waar het naar uitziet omdat deze persoon geen 3 aangiftes tegen zich heeft bij het LMIO (landelijk meldpunt internetoplichting, klik- wat kan ik dan nog doen? Hem voor de rechter slepen zonder juiste adres- en persoonsgegevens wordt lastig. Ik weet enkel een naam en een rekeningnummer, maar daarmee heb ik geen adres :(

- Zijn er registers bij bijv Experian ofzo, waar tegen betaling dergeljke gegevens ingezien kunnen worden en waar een incassobureau heel makkelijk legaal inzage in kan krijgen. Dat geeft me een mogelihkheid wellicht om een adres te krijgen bij het rekeningnummer of te controleren of er op dat adres een persoon woonachtig is met die initialen en naam.

Hellup!

Overigens, deze oplichter heeft ook een tweede account aangemaakt waarmee ie de boel oplicht als ik naar de reviews kijk. Ik volg 'm als 'favoriete verkoper' en de man is vrij sluw. Bekijkt ook de woonplaats van potentiele kopers en dergelijk en probeert duidelijk te verkopen. 'Ben je nog geinteresseerd', bijv als je even niet reageert.Geeft aan dat afhalen mogelijk is, om op een later moment te zeggen dat het verkocht is als je daadwerkelijk wilt afhalen. Wilde voor ie zn rekeninggegevens doorstuurde voor betaling eerst het adres weten waar ie het naartoe moest sturen, enz.

Ik ben opgelicht met een ander account, waarbij ie ook niet levert. Ik heb met een persoon contact gehad. DIe had marktplaatsbescherming en gelukkig wel zn geld terug ontvangen daardoor, maar er zijn dus meerdere reviews die neerkomen op hetzelde: niets geleverd. Ik kan helaas die personen niet terugvinden op internet omdat die 'Piet', "Klaas΅ heten ipv een vrij unieke marktplaatsnaam als 'Mien Dobbelsteen' waarbij je met behulp van Google het bewuste marktplaatsaccount kunt terugvinden en met deze persoon in contact kan komen om een en ander te verifieren.

[ Voor 6% gewijzigd door koektrommeltje op 31-08-2024 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
En, even voor de duidelijkheid, zodat daar geen vragen over hoeven te komen. Ik heb vooraf gegoogled op het gebruikte rekeningnummer, heb dat door de 'check de verkoper-pagina op politie.nl gehaald en ook omgekeerd gezocht op de foto's van de advertentie en die de verkoper doorstuurde. Geen resultaat.

Pas nadat ik echt het idee kreeg opgelicht te zijn, heb ik de reviews wat beter bekeken. De score was 4* van 6 of 7 verkopen. Waarvan de laatste 2 dus allebei 1* en 'niet geleverd' bleken te zijn.

Omdat alles wat ik googlede en die pagina niets opleverde, dacht ik dat het gewoon klopte en was er geen reden tot argwaan.

[ Voor 7% gewijzigd door koektrommeltje op 31-08-2024 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
Je bent dus opgelicht en bent je nu als iemand anders aan het voordoen met een nieuwe account?

Mogelijkheden:
- langs gaan, geld terug vragen
- langs gaan, kijken of je hem kan laten bekennen voor zover dat juridische waarde heeft
- langs gaan, hem/haar laten bevestigen dat hij/zij de eigenaar is van de marktplaats account die jou voor je gevoel heeft opgelicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
President schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 06:58:
Je bent dus opgelicht en bent je nu als iemand anders aan het voordoen met een nieuwe account?
Daar ben ik idd mee bezig nu om te kijken of ie mij ook hetzelfde adres opgeeft. Het zou kunnen kloppen dat adres als ik Google en de foto's bekijk van het complex waar ie zou wonen.

De gegevens zijn verkregen via het account van mn broer en een gemaakte ophaalafspraak die niet is nagekomen.

Zonder al te veel argwaan probeer ik dat nogmaals te doen met een nieuw account want het account waarmee ik ben opgelicht herkent ie meteen.

Maar dan nog, stel ik krijg wederom hetzelfde adres. Daar kan ie best wonen dan, maar is dat voldoende om dat te gebruiken? Kan een deurwaarder daar iemand dagvaarden, terwijl die persoon daar bijv niet woont of ingeschreven staat? Ik heb van de persoon niets, behalve zn bankrekening. Nou is dat wel aannemelijk te maken als daar op dat adres iemand woont met die initialen en achternaam, maar ik ken zelf gezin van 4 personen die allemaal dezelfde initialen en achternaam hebben. Dan loopt het al spaak.

Ik moet dus een adres kunnen koppelen aan de persoon waar het rekeningnummer is, waarvan de rekeninghouder misschien niet eens weet dat haar of zijn rekening gebruikt wordt. Via een van de andere personen die niets ontvangen heeft, herkende de naam niet. Daar gebruikte ie dus een andere naam en mogeliijk ook een ander rekeningnummer. Die betaalde via marktplaats betaallink.
Mogelijkheden:
- langs gaan, geld terug vragen
- langs gaan, kijken of je hem kan laten bekennen voor zover dat juridische waarde heeft
- langs gaan, hem/haar laten bevestigen dat hij/zij de eigenaar is van de marktplaats account die jou voor je gevoel heeft opgelicht
Allemaal niet echt een optie. 2 uur met de trein, enkele reis, al heb ik het wel overwogen. Zo'n bekentenis is leuk maar onnodig. Meneer is overduidelijk in zn laatste bericht. Daaruit blijkt dat ie niet van plan is dit op te lossen, noch alsnog te gaan leveren. Bekennen is onnodig. Voor een rechter zal ie gewoon hangen als je puur kijkt naar de berichten via de marktplaats-chat

Hij handelt ook in fietsen. *knip* Opmerkingen als deze kunnen we beter achterwege laten.

Heb gewoon zo'n teringhekel aan dit soort lui :(

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 31-08-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 18:16
Wat ik al eens heb gedaan in deze situatie:
Langsgaan, confronteren. Doet hij niets? politie bellen en bewijs op locatie tonen (zorg dat je een soort dossier op papier bij je hebt met alles wat je hebt/hebt gedaan/chats enz. ala Kees van der Spek). De politie gaat sowieso met hem in gesprek en heeft jouw bewijs en aangifte gezien. In mijn geval werd het op locatie opgelost en ging hij alsnog mee voor verhoor omdat er een aangifte lag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
De tijd die je gestoken hebt om hier een topic aan te maken en om advies te vragen had je natuurlijk ook kunnen besteden om bij hem langs te gaan.
Het is allemaal niet zo moeilijk....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• koektrommeltje
Yaksa schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:01:
De tijd die je gestoken hebt om hier een topic aan te maken en om advies te vragen had je natuurlijk ook kunnen besteden om bij hem langs te gaan.
Als ie om de hoek had gewoond, ja dan had ik waarschijnlijk langsgegaan. Alleen woont ie 2 uur verderop enkele reis.

Het heeft me geen 4 uur gekost om dit draadje te tikken.

Las dat een advocaat ook toegang heeft tot het BRP.
Weet niet wat de kosten daarvan zijn en of dat alles verhaalbaar is, maar zou wellicht een optie zijn? Tenzij ie gelijk 200e per uur gaat schrijven. Moet dus eigenlijk een advocaat hebben die dit soort dingen gewoon leuk vind om te doen. Oplichters voor de rechter slepen, bedoel ik dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:49
Wat voor bedrag gaat het om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:18
Yaksa schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:01:
Ik wist niet dat een topic openen 4 uur van je tijd kosten en dan hebben we de kosten voor een trein kaartje nog niet meegenomen waarbij de kans bestaat dat het een kat vanger is of een random persoon. Als het niet moeilijk was kwam het niet zo vaak voor. Dan was iedereen wel langs geweest en was er niets aan de hand

@koektrommeltje misschien kan @StevenK of @Real je helpen

[ Voor 21% gewijzigd door loki504 op 31-08-2024 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16
koektrommeltje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 03:39:Ik zou een exploit -wat dat dan ook is- kunnen laten uitbrengen bijvoorbeeld, maar geen idee wat de functie daarvan is?
Een exploit is eigenlijk een door een deurwaarder te bezorgen brief. En dat is precies *de* manier om legaal gegevens uit de BRP te kunnen halen. En dat gebruik je dat meteen om hem / haar een laatste kans te geven en daarbij op de juridisch meest effectieve manier te zorgen dat de termijn door voor hem / haar gelden zo kort mogelijk zijn en dat alle kosten die mogelijk kunt verhalen ook verhaald kunnen worden omdat je op het juiste moment op die kosten hebt gewezen.

Dus dat exploit is een uitstekend advies. Overigens: het kan zijn dat hij een geheim adres heeft. Dan kan de deurwaarder het wel gebruiken, maar jij krijgt het niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:58
Jaren terug hetzelfde probleem, wat gegevens maar geen adres en minder dan drie aangiftes. Uiteindelijk ben ik niet verder gekomen (rechtsbijstand was ook nutteloos) aangezien de bank de NAW-gegevens niet verstrekt zonder melding na die drie aangiftes.

Ik zou zeggen laat (voorlopig) gaan, kans is vrij groot dat het adres niet klopt. Wellicht komen er nog meer aangiftes, dan kun je weer verder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Als de persoon een koophuis heeft, kun je via het Kadaster zien of het huis op zijn/haar naam staat. Het opvragen via https://www.kadaster.nl/ kost vrij weinig en je heb snel antwoord.

[ Voor 41% gewijzigd door TwArbo op 31-08-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 17:10
*knip* Laten we dit soort schimmige manieren maar niet promoten.

[ Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 31-08-2024 11:54 ]

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Langsgaan en een betaalverzoek vragen om daarmee rekeningnummer en naam te controleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 20:39

YellowCube

Wait...what?

Ben ik ook benieuwd naar, maar je kunt er ool principieel naar kijken: ik ben opgelicht en dat pik ik niet, zelfs is het 2,50 euro.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-05 08:00
Doet er niet toe, TS heeft al vermeld dat het om een paar tientjes gaat, maar wilt gewoon gerechtigheid :)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kadaster: hoe weet je dat de eigenaarsgegevens deze persoon zijn?

Twee vrienden: je moet wel heel goede vrienden hebben als die bewust valse aangifte gaan doen = risico op gevangenisstraf juist voor hen. Of bewust geld geven dat ze waarschijnlijk kwijt zijn (en is het dan wel oplichting? Alsnog valse aangifte?).
koektrommeltje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 03:39:
dat er een deurwaarder nodig is om m voor het gerecht te brengen
Is het niet andersom? Eerst uitspraak van de rechter, dan pas deurwaarder. Zonder uitspraak of bevel doet een deurwaarder niets. AFAIK.

IMHO: niet zelf gaan fröbelen.

Best case zegt 'ie als je langs komt 'sorry misverstand' en heb je je geld terug. Maar:

Waarschijnlijker gaat een no cure no pay incassobureau ws. niets anders doen dan af en toe een (al dan niet auto-generated) blafbrief sturen, niemand gaat er uren in steken (want geen uurtje-factuurtje) en ze mogen zoals je merkt niets anders dan dat je zelf mag. Een incassobureau is geen deurwaarder en niet hetzelfde maar minder * mag dan jij zelf mag doen. En een beroepsoplichter is vast niet onder de indruk been there done that, no cure no pay incassobureau blijft hele leven van oplichter proberen en gaat na overlijden oplichter alsnog proberen de kosten te verhalen bij het slachtoffer.

Worst case heb je zelf een strafblad of juist deuk in je hoofd als je langs gaat met/zonder een stel vrienden.

Als je er een zaak van wilt maken: daarna is meer mogelijk. Voor een rechtszaak niet nodig als ik www.hupkesadvocaten.nl/is...nde-tegenpartij-mogelijk/ mag geloven. En als BRP-inzage genoeg is zodra je een advocaat in de arm hebt genomen, hoef je het al helemaal niet zelf te weten? Laat dat aan de pro's.

Als je denkt dat de oplichter na een blafbrief meteen terugbetaalt, of dat het geen op;lichting maar misverstand is: communiceren via bekende kanalen en misschien toch (via nette manieren) adres proberen te achterhalen. Anders meteen stap twee zetten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit is geen Marktplaats-ervaringentopic. Eigen (ongerelateerde) ervaringen mogen hier dan ook achterwege blijven. Dan kunnen we hier focussen op het probleem van TS.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 31-08-2024 09:16 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:32
Is er uit het emailverkeer geen IP-adres te filteren die je misschien kan koppelen aan het bekende adres voor een dubbelcheck?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
F_J_K schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:15:
Twee vrienden: je moet wel heel goede vrienden hebben als die bewust valse aangifte gaan doen = risico op gevangenisstraf juist voor hen. Of bewust geld geven dat ze waarschijnlijk kwijt zijn (en is het dan wel oplichting? Alsnog valse aangifte?).
Het ging erom dat ze zich laten oplichten door diezelfde persoon, valse aangifte werd niet voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dennisdn schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:18:
[...]

Is er uit het emailverkeer geen IP-adres te filteren die je misschien kan koppelen aan het bekende adres voor een dubbelcheck?
Ip adres achterhalen zal wel lukken, maar dat heb je niet veel aan.

Fysiek adres achterhalen via ip-adres

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36

Blokker_1999

Full steam ahead

In een rechtstaat is het de bedoeling dat je rechtbanken dit soort conflicten laat afhandellen. Spijtig genoeg kent openbare dienstverlening ook zijn beperkingen, men kan geen oneindig aantal mensen aanwerven en geen oneindig groot budget voorzien om iedereen met alle problemen te helpen.

Je denkt dat je adresgegevens hebt, maar hoe kan jij die ooit verifieren? Je kan langsgaan en de persoon ter plaatse kan gewoon alles ontkennen. Deze persoon kan ontkennen iets te koop te hebben aangeboden, kan ontkennen ooit geld van je ontvangen te hebben. En dan wat? Dan sta je daar. Ga je de politie erbij halen dan is er een grote kans dat zij je simpelweg gaan verzoeken om huiswaarts te keren. Het noodnummer kan je er al niet voor bellen, want het is geen noodgeval en voor niet dringende hulp kan het zijn dat ze gewoon zelfs geen tijd hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Dagion schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:49:
Jaren terug hetzelfde probleem, wat gegevens maar geen adres en minder dan drie aangiftes. Uiteindelijk ben ik niet verder gekomen (rechtsbijstand was ook nutteloos) aangezien de bank de NAW-gegevens niet verstrekt zonder melding na die drie aangiftes.

Ik zou zeggen laat (voorlopig) gaan, kans is vrij groot dat het adres niet klopt. Wellicht komen er nog meer aangiftes, dan kun je weer verder.
Balen is dat. Je zou opnieuw kunnen kijken of ie nu wel al 3 aangiftes heeft.

Als LAVG verder niets wil doen zonder de 3 aangiften zal het waarschijnlijk net zoals bij jou eindigen en wint de oplichter. Daar moet ik nog even hen over bellen, of die 3 aangiftes nou echt noodzakelijk zijn om de incasso van mijn vordering op baiss van no cure no pay -daar komt het eigenlijk op neer- te starten.

Ik denk dat het adres wel klopt. Op de foto's van zn andere advertenties zie ik meerdere dingen die overeenkomen met wat ik nu heb gevonden via onder andere googlen:
- de foto's van de fietsen lijken gemaakt in een seniorencomplex
- die foto's lijken te kloppen als ik de locatie op Googlemaps bekijk qua steensoort.
- er staat in de achtergrond een scootmobiel voor de deur
- vieze, oude kalknagel zichbaar op de foto van de verkoper
-paar kleien andere details.

Helaas zie ik op de foto geen voordeur met huisnummer :(

De vraag is ook: wat kan ik met dat adres, niet wetende of het klopt als dat niet in het BRP nagecheckt kan worden vooraf. Nu kan je me veel vertellen, maar LAVG heeft natuurlijk meerdere bronnen waarin ze dat kunnen natrekken zonder in de BRG te hoeven kijken. Denk aan adressenhandel en dergelijke. Maar ook: is het voldoende om de man via de marktplaats chat bijv in gebreke te stellen en wat nog meer moet om als daar niet op gereageerd wordt alsnog een deurwaarder in het BRP te laten kijken?

Ik baal hier gewoon van. Die paar tientjes kan ik missen, maar ik wil gewoon niet dat zo'n klootzak ermee weg komt. Ik zal later vandaag of morgen even kijken of ik de marktplaatchat kan plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door koektrommeltje op 31-08-2024 22:32 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:15
koektrommeltje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Balen is dat. Je zou opnieuw kunnen kijken of ie nu wel al 3 aangiftes heeft.

Als LAVG verder niets wil doen zonder de 3 aangiften zal het waarschijnlijk net zoals bij jou eindigen en wint de oplichter. Daar moet ik nog even hen over bellen, of die 3 aangiftes nou echt noodzakelijk zijn om de incasso van mijn vordering op baiss van no cure no pay -daar komt het eigenlijk op neer- te starten.

Ik denk dat het adres wel klopt. Op de foto's van zn andere advertenties zie ik meerdere dingen die overeenkomen met wat ik nu heb gevonden via onder andere googlen:
- de foto's van de fietsen lijken gemaakt in een seniorencomplex
- er staat in de achtergrond een scootmobiel voor de de

Helaas zie ik op de foto geen voordeur met huisnummer :(

De vraag is ook: wat kan ik met dat adres, niet wetende of het klopt als dat niet in het BRP nagecheckt kan worden vooraf. Nu kan je me veel vertellen, maar LAVG heeft natuurlijk meerdere bronnen waarin ze dat kunnen natrekken zonder in de BRG te hoeven kijken. Denk aan adressenhandel en dergelijke. Maar ook: is het voldoende om de man via de marktplaats chat bijv in gebreke te stellen en wat nog meer moet om als daar niet op gereageerd wordt alsnog een deurwaarder in het BRP te laten kijken?

Ik baal hier gewoon van. Die paar tientjes kan ik missen, maar ik wil gewoon niet dat zo'n klootzak ermee weg komt. Ik zal later vandaag of morgen even kijken of ik de marktplaatchat kan plaatsen.
Als het allemaal niet lukt kan je ook nog voor de 1ct overmaken methode gaan: dan maak je elke dag 1ct over met de mededeling dat het een oplichter is en je je geld terug wilt. Zo wordt zijn rekeningoverzicht een puinhoop en wordt het ook genant als ik eens iemand inzage moet geven in inkomsten en uitgaven. Kost je wel 3,65 euro per jaar maar kan hit principe alsnog de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:09
Valorian schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Als het allemaal niet lukt kan je ook nog voor de 1ct overmaken methode gaan: dan maak je elke dag 1ct over met de mededeling dat het een oplichter is en je je geld terug wilt. Zo wordt zijn rekeningoverzicht een puinhoop en wordt het ook genant als ik eens iemand inzage moet geven in inkomsten en uitgaven. Kost je wel 3,65 euro per jaar maar kan hit principe alsnog de moeite waard zijn.
Inderdaad, heb eerder een topic hier gelezen waar iemand dat ook deed. De oplichter had toen toch maar het geld terug over gemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:12
In de meeste gevallen zijn oplichters op Marktplaats geen losse personen maar georganiseerde groepen. Het rekeningnummer waar je geld naar overmaakt, is over het algemeen van een persoon die er niks mee te maken heeft. Bijvoorbeeld een makkelijk te manipuleren persoon die in ruil voor zijn bankrekening een nieuwe fiets heeft gekregen, ik noem maar wat.

De echte oplichters pak je dus zelden, en het adres klopt vrijwel nooit. Je zegt dat het adres 2u rijden bij je vandaan is, waarschijnlijk ergens aan de rand van Nederland.

Spijtig genoeg valt er heel weinig aan te doen, tenzij je écht de juiste persoon zeker weet te vinden en dan ook nog weet te laten bekennen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bewerkers
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-04 19:44
KaiseRRuby schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:06:
In de meeste gevallen zijn oplichters op Marktplaats geen losse personen maar georganiseerde groepen. Het rekeningnummer waar je geld naar overmaakt, is over het algemeen van een persoon die er niks mee te maken heeft. Bijvoorbeeld een makkelijk te manipuleren persoon die in ruil voor zijn bankrekening een nieuwe fiets heeft gekregen, ik noem maar wat.

De echte oplichters pak je dus zelden, en het adres klopt vrijwel nooit. Je zegt dat het adres 2u rijden bij je vandaan is, waarschijnlijk ergens aan de rand van Nederland.

Spijtig genoeg valt er heel weinig aan te doen, tenzij je écht de juiste persoon zeker weet te vinden en dan ook nog weet te laten bekennen oid.
Die mensen heten katvangers. Ze zijn medeplichtig dus in feite ook oplichters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ga in ieder geval niet zelf voor politie spelen. Als jij wel de adres gegevens achterhaalt, wat dan nog? Je kan er niet zo veel mee want bijna elke actie is voor hun munitie om aangifte tegen jou te doen. Criminelen hebben immers net zo veel rechten als jij.

Één misstap en je zit met veel grotere problemen dan dit

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:15

bonzz.netninja

Niente baffi

RoamingZombie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:15:
Ga in ieder geval niet zelf voor politie spelen. Als jij wel de adres gegevens achterhaalt, wat dan nog? Je kan er niet zo veel mee want bijna elke actie is voor hun munitie om aangifte tegen jou te doen. Criminelen hebben immers net zo veel rechten als jij.

Één misstap en je zit met veel grotere problemen dan dit
ja en/of de hele rambam wordt geseponeerd

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-05 14:32
koektrommeltje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 03:43:
Pas nadat ik echt het idee kreeg opgelicht te zijn, heb ik de reviews wat beter bekeken. De score was 4* van 6 of 7 verkopen. Waarvan de laatste 2 dus allebei 1* en 'niet geleverd' bleken te zijn.
Is het mogelijk om contact op te nemen met deze 2 reviewers? Als ze aangifte willen doen zit je op 3 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 01-09-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
[...]

Dit heb ik geprobeerd, maar helaas werkt dat kennelijk niet met Revolut. Ik moet minimaal een euro overmaken kennelijk :( Dat wordt me te gortig, anders had ie elke maand een paar keer een cent bijgeschreven gerkregen van me, hopende dat de bank of wie dan ook aan wie ie bankafschriften moet overleggen dat te zien krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje

Dat was mn eerste gedachte ook, omdat de verkoper een foto stuurde van zn bankpas. Mja, als je die buit maakt ga je niet een enkel artikel van een paar tientjes te koop zetten maar ga je voor een gewild, duur product . Ben er ook van overtuigd dat de verkoper dat wat ie aanbood ook daadwerkelijk in bezit heeft en wat ik zie, dat klopt allemaal met mn bevindingen en wat ie zelf dus laat doorschijnen.

IK heb het idee dat het een oudere man is, wonend in een 55+ complex alleen helaas met een tokkie-achtergrond ofzo. Heb via marktplaats 'zoek op kaart' een medebewoner in dat complex gevonden, maar zij kan/wil helaas niet bevestigen of die foto's daar gemaakt zijn. Heb haar wel geweaarschuwd voor deze fijne buurman. Dat was het minste wat ik kon doen.

Adres is inderdaad aan de rand van Nederland en hij heeft me ogenschinlijk bewust opgelicht. Voor ie zn rekeninggegevens doorstuurde, wilde ie eerst mijn adres weten. Waarschijnlijk om te checken of ik niet toevallig een andere gedupeerde was of om zeker te zijn dat ik niet opeens onverwacht voor de deur zou staan. Klein detail: de advertentie stond op gereserveerd.. en ik dacht dat ie dat voor mij had gedaan maar zou achteraf gezien zomaar kunnen dat ie ondertussen ook een ander heeft genaaid natuurlijk als ik naar zn reviews kijk.
bewerkers schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:08:
[...]

Die mensen heten katvangers. Ze zijn medeplichtig dus in feite ook oplichters.
Klopt. Ik denk dat dat nu niet het geval is, maar voor een evt vonnis maakt dat niet uit. Als het echt een katvanger is, had ie nu veel meer mensen gedupeerd en had ie zeer waarschijnlijk gewerkt met foto's van het internet.

Katvanger of niet, degene van wie de rekening is zal moeten terugbetalen. Dat is ook de reden waarom ik moet weten wie de rekeninghouder is. Als ik A aanspreek, maar de rekening is van B wil ik niet dat ik eenmaal voor de rechter te horen krijg dat ik B had moeten aanspreken op onverschuldigde betaling ofzo of andersom .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
StevenK schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Een exploit is eigenlijk een door een deurwaarder te bezorgen brief. En dat is precies *de* manier om legaal gegevens uit de BRP te kunnen halen. En dat gebruik je dat meteen om hem / haar een laatste kans te geven en daarbij op de juridisch meest effectieve manier te zorgen dat de termijn door voor hem / haar gelden zo kort mogelijk zijn en dat alle kosten die mogelijk kunt verhalen ook verhaald kunnen worden omdat je op het juiste moment op die kosten hebt gewezen.

Dus dat exploit is een uitstekend advies. Overigens: het kan zijn dat hij een geheim adres heeft. Dan kan de deurwaarder het wel gebruiken, maar jij krijgt het niet.
Bedankt voor je reactie. Het was ook wat LAVG adviseerde in deze als optie. Zat even te kijken wat het kost en dan zie ik dat dat al snel 179 euro kost helaas via een goedkope deurwaarder. Daar hik ik dan wel tegenaan. Als ik dat moet lappen voor de dagvaarding en griffiekosten hadden ze dat mogen doen.

Het moet ook goedkoper kunnen. Incassobureaus hebben vast ook wel andere bronnen waar ze deze info uit kunnen halen. Datahandel is immers goud geld tegenwoordig en alles is te koppelen.

Heb een potentieel adres, telefoonnummer, naam en bankrekening waarvan de naam en bankrekening 100% zeker zijn omdat ik een foto van de bankpas heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
*knip* Laten we dit soort schimmige manieren maar niet promoten.

[ Voor 71% gewijzigd door Yorinn op 31-08-2024 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Valse aangiftes of vrienden laten oplichten door 'm om zo aan 3 aangiftes te komen zijn geen serieuse opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Een deel inderdaad, maar ik denk dat het overgrote deel gewoon gelegenheidsoplichters zijn. Mensen die gewoon af en toe even snel geld willen hebben en dan bedenken dat dit de oplossing is. Vervolgens de boel doelbewust besodemieteren , wetende dat de politie er toch niets aan doet en de benadeelde het er toch vaak bij laat zitten om dezelfde reden.

De persoon die mij heeft opgelicht is denk ik zo iemand en ik ben ervan overtuigd dat zodra er een deurwaarder voor zn deur staat ie niet weet hoe snel ie moet terugbetalen. Tenzij ie al schulden heeft, dan boeit het 'm gewoon niet waarschijnlijk.
De stad ligt idd aan de rand van het land. Meer specifiek: de stad waar Vitesse zn wedstrijden speelt ;)
De meeste oplichters zijn makkelijk te pakken. Ook de katvangers kun je aanpakken immers. Alleen, je hebt er wel de hulp van de politie van niet nodig voor de vervolging en daar heeft oplichting vrijwel geen prioriteit helaas. En gezien mijn topic, hoef je van partijen als banken en incassobureaus ook niet teveel te verwachten als je niet alle gegegevens paraat hebt of als er niet meerdere aangiftes liggen. Privacywetgeving zorgt ervoor dat er geen adresgegevens worden vrijgegeven als er minder dan 3 aangiftes zijn. Je zou denken dat 1 aangifte voldoende zou moeten zijn, omdat een valse aangifte doen strafbaar is maar helaas.
Bekennen is leuk voor de strafrechter. Daar zal deze persoon nimmer verschijnen, vrees ik. Jammer wel.
Voor civielrechterlijk je geld terughalen is zn zwijgen en doen en laten wel voldoende, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BansheeBoy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Ik zou mijn verlies nemen en het laten voor wat het is. Het is niet voor niks geweest, de volgende keren zul je deze ervaringen zeker gebruiken.

:{ ²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-05 14:17
Tja uit ervaring kan ik je vertellen, zolang je niet het (correcte) adres hebt kan je die oplichter (wettelijk gezien) niks doen. Zelf ervaring mee. Je kan in het openbaar dagvaarden maar dat doet ook niks.

Dus als je mensen oplicht, zorgen dat ze nooit je adres krijgen..

Je kunt altijd nog een andere route proberen zolang het geen geldezel betreft:

https://www.consumentenbo...r-verkeerd-rekeningnummer
Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.
maar zo te zien heb je dat denk ik al gedaan.

[ Voor 43% gewijzigd door grasmanek94 op 01-09-2024 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
grasmanek94 schreef op zondag 1 september 2024 @ 01:17:
Tja uit ervaring kan ik je vertellen, zolang je niet het (correcte) adres hebt kan je die oplichter (wettelijk gezien) niks doen. Zelf ervaring mee. Je kan in het openbaar dagvaarden maar dat doet ook niks.

Dus als je mensen oplicht, zorgen dat ze nooit je adres krijgen..

Je kunt altijd nog een andere route proberen zolang het geen geldezel betreft:

https://www.consumentenbo...r-verkeerd-rekeningnummer

[...]

maar zo te zien heb je dat denk ik al gedaan.
Ik heb dat niet officieel gedaan, denk ik. Weet ik eigenlijk niet. Ik heb zijn bank gebeld, zodat het verhaal daar in ieder geval in de systemen staat en zn account wellicht extra onder de loep wordt genomen komende tijd. Daarna alles in de mail gezet en opgestuurd, waarna er dus een mailbericht terugkwam dat zoiets niet per mail kan.

Ook mn eigen bank (Revolut) ingelicht en die is er ook mee bezig. Nog geen adresgegevens ontvangen, maar weet niet wat er nu speelt en wat zij dus doen.

Dat adres wil ik idd hebben, maar daar lijkt het dus spaak te lopen op de 3 aangiften want bij 3 aangiftes krijg je een melding te zijn bij de 'check de verkoper'-site van de politie. Pas bij zo'n melding krijg je pas de adresgegevens.

Met andere woorden: zo'n oplichter heeft een zeer, zeer grote kans dat ie ermee wegkomt.

Vraag: de noodzakelijke stappen, zoals een incassobureau deze per mail/schriftelijk altijd opstuurt, (sommatie/ingebrekestellen, enz) kunnen die ook per mail of marktplaatschat verstuurd worden naar het account van de oplichter? Is dat voldoende voor de rechter? Dat account is nl. van de persoon. En dan, als dat gedaan is evt opdracht geven tot dagvaarden en het gevonden adres laten controleren in het BRP en als daar idd een P. Puk staat ingeschreven de dagvaarding uitvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Zijn er hier webshop eigenaren die deze informatie kunnen checken trouwens? Een kredietcheck bijv zal toch ook wel adres en naam kunnen checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
Was er niet een paar jaar terug een wet gekomen, dat als je wordt opgelicht en je melding bij die bank doet dat ze contact opnemen met de rekeninghouder? en als hij dat niet reageert of terug betaald dat ze dan alle gegevens mogen door geven of heb ik dat mis? had ik ooit eens gelezen ergens in een soortgelijke topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Reptielenbrein schreef op zondag 1 september 2024 @ 03:22:
Was er niet een paar jaar terug een wet gekomen, dat als je wordt opgelicht en je melding bij die bank doet dat ze contact opnemen met de rekeninghouder? en als hij dat niet reageert of terug betaald dat ze dan alle gegevens mogen door geven of heb ik dat mis? had ik ooit eens gelezen ergens in een soortgelijke topic.
Dan is bank dus politie EN rechter tegelijk?
Lijkt me niet echt de ideale wereld, en ook heel erg bijzonder als dat zou bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
99ruud99 schreef op zondag 1 september 2024 @ 03:31:
[...]

Lijkt me niet echt de ideale wereld, en ook heel erg bijzonder als dat zou bestaan.
Die regeling is er sinds enige tijd. Hier vind je er meer informatie over en ook de links naar 3 initiatieven die de opgelichte partijen helpen om hun geld terug te krijgen:
https://www.consumentenbo...hriften%20hebt%20gehouden.

De bank stelt natuurlijk wel wat eisen voordat ze de bankgegevens aan jou overleggen: Die vind je hier: https://www.betaalverenig...g/opvragen-naw-oplichter/

De banken spelen geen rechter. Ze nemen enkel een besluit over het wel of niet verstrekken van de adresgegevens van de rekeninghouder en doen dat volgens een stappenplan.

In mijn geval loopt het dus spaak op punt 8. Er zijn nog niet voldoende aangiftes tegen deze persoon :(

Daarom heb ik zelf de bank van hem ook benadeerd, zodat ze in ieder geval al 1 melding hebben en hem wellicht vragen gaan stellen over zn handelen. Wie weet zien ze aan de hand van mijn melding wel meer afwijkende dingen waar ie uitleg over mag geven?

Veel mensen weten niet van het bestaan van de regeling en dat is jammer. Hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe riskanter het wordt voor de oplichters.

[ Voor 13% gewijzigd door koektrommeltje op 01-09-2024 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 14:24

Jrz

––––––––––––

Blokker_1999 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:20:
In een rechtstaat is het de bedoeling dat je rechtbanken dit soort conflicten laat afhandellen. Spijtig genoeg kent openbare dienstverlening ook zijn beperkingen, men kan geen oneindig aantal mensen aanwerven en geen oneindig groot budget voorzien om iedereen met alle problemen te helpen.
maw een bananenrepubliek

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 14:24

Jrz

––––––––––––

[...]

1ct mededeling: kinderporno van marktplaats, advertentie is xxxxxxx

Dan gaan er wat eerder alarmbellen af mag ik hopen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Jrz schreef op zondag 1 september 2024 @ 05:02:
[...]

maw een bananenrepubliek
Omdat we hier gewoon een goed stukje privacy kennen zodat niet een willekeurige student die stage loopt bij een incassobureau jouw BRP gegevens kan raadplegen? Vergeet niet dat elke inzage in het BRP wordt vastgelegd en je hier zelf gewoon een uitdraai van kunt opvragen. Personen met toegang tot het BRP zijn hier dus uiterst voorzichtig mee.

En verder is het gewoon een compleet dram-topic. Je neemt je verlies óf regelt een deurwaarder, ga niet lopen te zeuren dat een exploot geld kost en of er wellicht advocaten zijn die het 'leuk vinden' om kosteloos mensen voor de rechter te slepen. Als je de zaak aanhangig maakt bij de kantonrechter dan zullen de gemaakte kosten verhaald worden op de tegenpartij. En durf je die gok niet aan, ook prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:58
BTFD schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Doet er niet toe, TS heeft al vermeld dat het om een paar tientjes gaat, maar wilt gewoon gerechtigheid :)
Dat is Nederland soms ver te zoeken....
Zelf zou ik er geen aandacht meer aan besteden.
Krijg je alleen maar stress van.
Je hebt aangifte gedaan....

Les voor de volgende keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:30

Ypho

Allround Nerd

Jrz schreef op zondag 1 september 2024 @ 05:03:
[...]

1ct mededeling: kinderporno van marktplaats, advertentie is xxxxxxx

Dan gaan er wat eerder alarmbellen af mag ik hopen
Dat is alleen laster, en daardoor dus strafbaar.

De dagelijk 1ct overmaken met "dit is een oplichter" zou wel kunnen, maar TS gaf al aan dat zijn bank een minimaal 1 EUR overboekingen eist.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Aggressor schreef op zondag 1 september 2024 @ 07:27:
[...]

Dat is Nederland willekeurige andere plek in de wereld soms ver te zoeken....

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
koektrommeltje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:24:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het was ook wat LAVG adviseerde in deze als optie. Zat even te kijken wat het kost en dan zie ik dat dat al snel 179 euro kost helaas via een goedkope deurwaarder. Daar hik ik dan wel tegenaan. Als ik dat moet lappen voor de dagvaarding en griffiekosten hadden ze dat mogen doen.

Het moet ook goedkoper kunnen. Incassobureaus hebben vast ook wel andere bronnen waar ze deze info uit kunnen halen. Datahandel is immers goud geld tegenwoordig en alles is te koppelen.

Heb een potentieel adres, telefoonnummer, naam en bankrekening waarvan de naam en bankrekening 100% zeker zijn omdat ik een foto van de bankpas heb.
Exploot betekenen kost net geen 100 euro, is een vastgesteld tarief in de BTAG. De rest van die 179 zal dan zijn voor het opstellen van de brief, maar dat kun je ook zelf doen. Die explootkosten kun je overigens niet op de tegenpartij verhalen.

Als je naam en bankrekening hebt, dan kun je dagvaarden. Ik heb wel eens een cliënt, die katvanger was, meegemaakt die gedagvaard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
StevenK schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:24:
[...]

Exploot betekenen kost net geen 100 euro, is een vastgesteld tarief in de BTAG. De rest van die 179 zal dan zijn voor het opstellen van de brief, maar dat kun je ook zelf doen. Die explootkosten kun je overigens niet op de tegenpartij verhalen.

Als je naam en bankrekening hebt, dan kun je dagvaarden. Ik heb wel eens een cliënt, die katvanger was, meegemaakt die gedagvaard was.
Als dat exploot niet te verhalen valt, is dat voor mij in dit geval niet lonend. De kosten voor het betekenen ervan zijn al meer dan het bedrag waarvoor ik ben opgelicht helaas en staat dan niet in verhouding. Het doel is dat het de verkoper geld gaat kosten, niet mij. O-)

[ Voor 8% gewijzigd door koektrommeltje op 01-09-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
[...]

*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man. dan had je gezien dat het zeker wel bestaat, zoals al eerder wordt aan gegeven in dit topic en ook door de ts zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 01-09-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Waarom niet? Vermogensschade omvat redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte. Besluit BIK is niet van toepassing want het gaat niet om een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis tot betaling van een geldsom, maar om levering van een zaak.

[ Voor 4% gewijzigd door fopjurist op 01-09-2024 17:39 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
fopjurist schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:38:
[...]

Waarom niet? Vermogensschade omvat redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte. Besluit BIK is niet van toepassing want het gaat niet om een uit overeenkomst voortvloeiende verbintenis tot betaling van een geldsom, maar om levering van een zaak.
Ik ben het helemaal met je argumenten eens, maar de vordering zal ongetwijfeld onderweg tot al dan niet subsidiair één tot terugbetaling worden en dan is er een reëel risico dat de rechter geen kosten van dat exploot gaat vergoeden.

Dat exploot is natuurlijk ook niet nodig, omdat TS direct kan dagvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Om direct te dagvaarden, heb ik toch ook het juiste adres nodig? Als ik m direct kan dagvaarden,doe ik dat als ik al die kosten op hem kan verhalen.

Maar, een ding snap ik dus even niet. Het loopt nu spaak op de adresgegevens en er komt als optie om een exploit te laten langsbrengen door de deurwaarder op dat adres.. Dat is dan een ambtshandeling waarvoor ie wel in het BRP kijken.

Maar, kijk je niet eerst in het register om te controleren of het wel zin heeft om überhaupt dat exploot of dagvaarding te schrijven?

Dergelijke zaken opstellen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het allemaal voor niks is omdat de persoon daar niet woont is nutteloos, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 23:45
Nou het loopt al vast op moment dat jij niet 100% zeker kan bewijzen dat hij het is geweest. Hoe bewijs jij dat hij/zij het daadwerkelijk is?

een rekening nummer is geen bewijs dat je met diegene te maken heb, dus wat anders dan een rekeningnummer heb je?

en even voor mijn beeldvorming over welk bedrag aan schade hebben we het?

[ Voor 12% gewijzigd door stftweaker op 03-09-2024 08:43 ]

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
koektrommeltje schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 01:56:
Maar, kijk je niet eerst in het register om te controleren of het wel zin heeft om überhaupt dat exploot of dagvaarding te schrijven?
Nee, dat mag dus niet. Die raadpleging BRP mag *alleen* ten behoeve van het daadwerkelijk uitvoeren van een ambtshandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:26
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Langerakpc op 03-09-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-05 15:07
*knip*, als je niets hebt toe te voegen post dan gewoon niets ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Perkouw op 03-09-2024 10:27 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
koektrommeltje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:41:
Daar ben ik idd mee bezig nu om te kijken of ie mij ook hetzelfde adres opgeeft. Het zou kunnen kloppen dat adres als ik Google en de foto's bekijk van het complex waar ie zou wonen.

[...]

Maar dan nog, stel ik krijg wederom hetzelfde adres. Daar kan ie best wonen dan, maar is dat voldoende om dat te gebruiken?
Heb je de verkoper in kwestie al laten weten dat je zijn (vermoedelijke) adres weet?
Door zijn adres te benoemen, kan het de verkoper te heet onder zijn voeten worden waarna hij alsnog overgaat tot terugbetaling. Ook benoemen dat je aangifte hebt gedaan kan meehelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je geen bekende die bij de politie of andere instantie werkt en in het systeem kan kijken? Anders gewoon zelf langsgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
MaZo schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:18:
Heb je geen bekende die bij de politie of andere instantie werkt en in het systeem kan kijken? Anders gewoon zelf langsgaan.
Als die bekende bij de politie of andere instantie werkt dan zal die weten dat het niet de bedoeling is om zijn bevoegdheden hiervoor te gebruiken. ‘Het systeem’ gebruiken voor privédoeleinden is iets dat vaak zonder pardon tot ontslag leidt, en dat weten de meesten gelukkig ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:19

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Hoewel ik de creativiteit kan waarderen van eenieder, laten we wel opletten dat we hier niet de randjes van de wet gaan opzoeken dat is niet helemaal de bedoeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:21:
[...]

Als die bekende bij de politie of andere instantie werkt dan zal die weten dat het niet de bedoeling is om zijn bevoegdheden hiervoor te gebruiken. ‘Het systeem’ gebruiken voor privédoeleinden is iets dat vaak zonder pardon tot ontslag leidt, en dat weten de meesten gelukkig ook.
Dat snap ik ook wel. De politie kun je tegenwoordig helaas niet van op aan, dus als je echt gerechtigheid wilt moet je andere maatregelen treffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

MaZo schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:35:
[...]
Dat snap ik ook wel. De politie kun je tegenwoordig helaas niet van op aan, dus als je echt gerechtigheid wilt moet je andere maatregelen treffen.
Slaat nergens op wat je zegt want het omschrevene is gewoon een vorm van corruptie. Dus tenzij je wil dat je kennis bij de politie zijn gehele carrière op de waagschaal zet plus een mogelijk strafblad is dit een onzalig slecht idee en dat heeft niets met jouw naieve onderbuik gevoel over de politie te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoamingZombie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:03:
[...]

Slaat nergens op wat je zegt want het omschrevene is gewoon een vorm van corruptie. Dus tenzij je wil dat je kennis bij de politie zijn gehele carrière op de waagschaal zet plus een mogelijk strafblad is dit een onzalig slecht idee en dat heeft niets met jouw naieve onderbuik gevoel over de politie te maken.
Corruptie is niet de bedoeling, maar ik zou zijn gevoel over de politie ook weer niet wegzetten als 'onderbuik'. We hebben sinds 2018 een fors topic over de problemen bij politie en justitie die aantoonbaar negatief invloed uitoefend op diens effectiviteit. Het is niet voor niks dat gemeentes delen van de politionele taken uitbesteedt aan (veelal particuliere!) BOA's.

Het gevoel van onrecht bij TS snap ik wel, het probleem is echter dat dat gevoel zijn observatievermogen vertroebeld: criminelen komen weg met een misdrijf omdat ze niks te verliezen hebben en daardoor (desnoods in de geweldspiraal) verder kunnen gaan dan TS. Als TS een makkelijk doelwit voor handhavingsinstanties wordt dan is hij aan de beurt.

Dus omdat je niet kan rekenen op politie wil niet zeggen dat je maar de gok moet nemen om zelf in hun belangstelling te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door nst6ldr op 03-09-2024 11:18 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
*knip* Ook hulp als deze is niet de bedoeling.

[ Voor 79% gewijzigd door Yorinn op 03-09-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 20:11
Denk je nu echt dat een oplichter zijn adres zou opgeven. Wellicht heeft die persoon foto's van internet getrokken. ( oude marktplaats advertentie van iemand anders, waar de oplichter het adres van heeft )

Hoevaak heb je wel niet radio stilte nadat je iets verkoopt er radio stilte is? ( ben ook heel lang geleden gestopt met het geven van een adres tenzij het echt definitief is )

Er zijn teveel aannames en geen harde feiten dat de oplichter daadwerkelijk daar woont.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 11:33
Iemand die een foto van zijn bankpas stuurt voor je betaalt is overigens een red flag. Oplichters vragen vaak aan de katvangers een foto van de bankpas. Of zij doen dit via andere advertenties: bieden op een object en willen voor zij betalen eerst een foto van de bankpas zien voor ze geld storten.

De oplichters laten jou betalen naar de persoon die de goederen aan hen levert. Zodra jij verhaal gaat halen kom je bij de goedwillende verkoper uit die de oplichter een foto bankpas stuurde.

Dus de kans op een katvanger of bankpas bezitter die er niets mee te maken heeft is ruim 99%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

nst6ldr schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:16:
[...]

Corruptie is niet de bedoeling, maar ik zou zijn gevoel over de politie ook weer niet wegzetten als 'onderbuik'. We hebben sinds 2018 een fors topic over de problemen bij politie en justitie die aantoonbaar negatief invloed uitoefend op diens effectiviteit. Het is niet voor niks dat gemeentes delen van de politionele taken uitbesteedt aan (veelal particuliere!) BOA's.

Het gevoel van onrecht bij TS snap ik wel, het probleem is echter dat dat gevoel zijn observatievermogen vertroebeld: criminelen komen weg met een misdrijf omdat ze niks te verliezen hebben en daardoor (desnoods in de geweldspiraal) verder kunnen gaan dan TS. Als TS een makkelijk doelwit voor handhavingsinstanties wordt dan is hij aan de beurt.

Dus omdat je niet kan rekenen op politie wil niet zeggen dat je maar de gok moet nemen om zelf in hun belangstelling te staan.
Ik kijk er anders naar. Ik besef gewoon hoe ongelooflijk moeilijk het is om dat werk te doen. En dan heb je een bepaalde groep die alles op alles de algemene privacy wil waarborgen (tegen sleepnetregeling e.d.) waardoor de politie in moderne tijden redelijk machteloos is. En dan heb ik het nog niet eens dat ze voor alles gefilmd worden en niets meer kunnen doen wat mensen niet uit verband rukken en uitgebreid in de media spammen. Dit heeft ook als effect dat mensen niet meer bij de politie willen, en zo krijg je BOA's.

En het enige wat mensen lijken te kunnen is er op afgeven terwijl ze eigenlijk geen kennis van zaken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoamingZombie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:39:
[...]

Ik kijk er anders naar. Ik besef gewoon hoe ongelooflijk moeilijk het is om dat werk te doen. En dan heb je een bepaalde groep die alles op alles de algemene privacy wil waarborgen (tegen sleepnetregeling e.d.) waardoor de politie in moderne tijden redelijk machteloos is. En dan heb ik het nog niet eens dat ze voor alles gefilmd worden en niets meer kunnen doen wat mensen niet uit verband rukken en uitgebreid in de media spammen. Dit heeft ook als effect dat mensen niet meer bij de politie willen, en zo krijg je BOA's.

En het enige wat mensen lijken te kunnen is er op afgeven terwijl ze eigenlijk geen kennis van zaken hebben.
Deze reactie snap ik dan niet, volgens mij werd er het volgende gezegd: "De politie kun je tegenwoordig helaas niet van op aan, (...)", daar lees ik geen waardeoordeel in. Je kan er allerlei randzaken bij gaan halen - waar ik overigens mee bekend ben aangezien ik les heb gegeven aan een aantal heren in blauw - maar dat veranderd niks voor de situatie van het slachtoffer. Beter nog, het veranderd niks aan het feit dat je niet kan rekenen op de hulp van politie.

Om dan dat gevoel af te doen als 'onderbuik' is niet netjes, men mag best kritiek leveren op politie en justitie, het gaat daar ècht niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

nst6ldr schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:11:
[...]

Deze reactie snap ik dan niet, volgens mij werd er het volgende gezegd: "De politie kun je tegenwoordig helaas niet van op aan, (...)", daar lees ik geen waardeoordeel in. Je kan er allerlei randzaken bij gaan halen - waar ik overigens mee bekend ben aangezien ik les heb gegeven aan een aantal heren in blauw - maar dat veranderd niks voor de situatie van het slachtoffer. Beter nog, het veranderd niks aan het feit dat je niet kan rekenen op de hulp van politie.

Om dan dat gevoel af te doen als 'onderbuik' is niet netjes, men mag best kritiek leveren op politie en justitie, het gaat daar ècht niet goed.
Dan weet je niet wat een waardoordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoamingZombie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:40:
[...]

Dan weet je niet wat een waardoordeel is.
Het gros zal ongetwijfeld hard z'n best doen en zingeving in het werk vinden, anders ga je niet voor dat salaris risico lopen. Feit blijft dat er te weinig van zijn, teveel taken zijn ingeleverd en opleiding onder de maat is. Dat mag gewoon genoemd worden.

Ergens vind ik het wel bijzonder dat je daar blijkbaar geen probleem mee hebt, ze hebben geweldsmonopolie dus je moet van hun op aan kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

nst6ldr schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:36:
[...]

Het gros zal ongetwijfeld hard z'n best doen en zingeving in het werk vinden, anders ga je niet voor dat salaris risico lopen. Feit blijft dat er te weinig van zijn, teveel taken zijn ingeleverd en opleiding onder de maat is. Dat mag gewoon genoemd worden.

Ergens vind ik het wel bijzonder dat je daar blijkbaar geen probleem mee hebt, ze hebben geweldsmonopolie dus je moet van hun op aan kunnen.
Misschien gebruiken we de verkeerde term. De 'politie' kan er bar weinig aan doen, zij zijn de uitvoerende macht. De politiek (de wetgevende macht) bepaalt hun mogelijkheden dus eigenlijk klaag je over de verkeerde instantie.

Ik weet wel goed de politie werkt, ik ben er letterlijk mee opgegroeid. Daarom weet ik dat je het niet zo kan stellen. Het is veel complexer dan dat en je moet wel weten hoe de trias politica werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door RoamingZombie op 03-09-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:08:
[...]

Ik ben het helemaal met je argumenten eens, maar de vordering zal ongetwijfeld onderweg tot al dan niet subsidiair één tot terugbetaling worden en dan is er een reëel risico dat de rechter geen kosten van dat exploot gaat vergoeden.

Dat exploot is natuurlijk ook niet nodig, omdat TS direct kan dagvaarden.
Zou jou advies dan zijn om in dit geval direct tot dagvaarden over te gaan met de gegevens die TS heeft?
Een bankrekeningnummer en naam naar waar het geld is overgeboekt?

Hoe zou zoiets überhaupt te werk gaan om de oplichter te laten betalen?
Zou je dat kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 04:34
[...]

Ik snap ook niet waarom TS niet meteen dagvaard. Tenzij dat niet kan, ik dacht dat je normaliter eerst een 14 dagen brief moet sturen? Of is een berichtje over Marktplaats ook voldoende hiervoor. Of is dat helemaal niet van toepassing want transactie consument --> consument?

Anyway, als je 95% zeker bent dat het de betreffende meneer is, zou ik gewoon dagvaarden. Die kosten kun je inderdaad verhalen, als je wint.

En als je het zeker wilt weten kun je gewoon langs gaan, aanbellen en vragen of meneer XXXX hier woont want je hebt een bericht voor hem. Dan weet je het 100% zeker. En nee, ik bedoel hier geen schimmige dingen mee - aanbellen bij een adres en vragen of meneer XXXX hier woont is niet strafbaar, je doet je niet voor als deurwaarder oid.

Als ik in de buurt van Arnhem had gewoont had ik 't wel voor je gedaan, helaas, ik kom uit het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Het enige wat TS kan doen is een Dossier opbouwen tegen de verdachte.
Maak screenschots van wat de "verdachte" verkoopt en eventueel zijn socials die hij/zij gebruikt als promotie.
Een Bankrekening kan van een katvanger zijn en hoeft niet van te zijn.
Dan houdt het echt op.

Als TS iemand kent met een licentie voor Malego of nog beter Social links dan kan je meer data toevoegen.
Deze tools maken gebruik van data dat de verdachte zelf ooit heeft achter gelaten op het WWW.
Dat laatste is wel op het randje van ethiek een manier om het te verifiëren, dat kan alleen een opsporingsinstantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
StevenK schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:31:
[...]

Nee, dat mag dus niet. Die raadpleging BRP mag *alleen* ten behoeve van het daadwerkelijk uitvoeren van een ambtshandeling.
Vanuit privacybescherming wellicht logisch, maar verder totaal niet logisch.
Je ziet een advocaat/deurwaarder/vul in aan het het werk om er vervlgens achter te komen dat het allemaal voor niets is geweest.

De voorzichtige conclusie die ik hieruit trek is dat het dus gewoon zinloos is als je niet 100% zeker weet dat de adresgegevens die je hebt de juiste zijn :(

Zonder 100% zekerheid van de adresgegevens in deze is het dus eigenlijk vrij zinloos om ook maar iets te doen eigenlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
m181087 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:00:
[...]

Heb je de verkoper in kwestie al laten weten dat je zijn (vermoedelijke) adres weet?
Door zijn adres te benoemen, kan het de verkoper te heet onder zijn voeten worden waarna hij alsnog overgaat tot terugbetaling. Ook benoemen dat je aangifte hebt gedaan kan meehelpen.
Nee, bewust niet. Allereerst omdat ik niet zeker ben of het adres klopt. Dat wil ik nogmaals horen van 'm, waarvoor ik een ander marktplaats account moet gebruiken.

Daarnaast wil ik 'm ook niet laten weten dat ik 'm volg en dus via een omweg bezig ben het het achterhalen van informatie die ik later misschien kan gebruiken. Ik wil dus eerst nogmaals kijken of ik zn adresgegevens kan achterhalen en misschien zn telefoonnummer.

Inmiddels ook een derde marktplaats account van 'm achterhaald. Net een week uit, nog geen reviews maar wel dezelfde foto's en product dat ie ook op de andere 2 accounts aanbood. Bij het 2e account heeft ie daar ook slachtoffers mee gemaakt. Ditmaal met een andere stad erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoamingZombie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:54:
[...]

Misschien gebruiken we de verkeerde term. De 'politie' kan er bar weinig aan doen, zij zijn de uitvoerende macht. De politiek (de wetgevende macht) bepaalt hun mogelijkheden dus eigenlijk klaag je over de verkeerde instantie.

Ik weet wel goed de politie werkt, ik ben er letterlijk mee opgegroeid. Daarom weet ik dat je het niet zo kan stellen. Het is veel complexer dan dat en je moet wel weten hoe de trias politica werkt.
Niet oneerbiedig bedoelt, maar wie klaagt er over politie? Als TS niet van politie uit kan gaan om zijn geschil op te lossen, dan zou het raar zijn als hij post "door de tweede kamer ben ik op marktplaats opgelicht" of "Schoof kan me niet eens helpen met oplichters". Dus hij - en ik - constateren dat we niet van politie uit kunnen gaan, dat weet ik van o.a. agenten en de vele rapporten en bronnen uit het topic wat ik eerder aangaf. Wat is daar precies mis mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Is het ooit wel in je hoofd opgekomen dat iemand je "verdachte" wellicht gecopycat heeft?

Zoals hierboven ook al gezegd; foto van een bankpas opsturen is dikke redflag voor een standaard driehoeks oplichting.

Tel daarbij een uithoek in Nederland op en dit toch puur een je bent wel heel naïef als je hier met open ogen intrapt.

Denk dat je jezelf iets te veel de tunnel ingezogen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
NicoHF schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:24:
[...]

Zou jou advies dan zijn om in dit geval direct tot dagvaarden over te gaan met de gegevens die TS heeft?
Een bankrekeningnummer en naam naar waar het geld is overgeboekt?

Hoe zou zoiets überhaupt te werk gaan om de oplichter te laten betalen?
Zou je dat kunnen vertellen?
Mijn advies zou afhankelijk zijn van wat iemand wil bereiken, want procederen is niet zonder kosten en een vonnis is geen garantie voor het daadwerkelijk ontvangen van betalingen. Ik heb genoeg voorbeelden gezien waar een vonnis uiteindelijk niets opleverde, maar ook genoeg voorbeelden waar een vonnis tot volledige betaling leidde.

Zoals iemand anders al opmerkte: die bankpas, dat is mogelijk een katvanger. Ik heb wel eens gezien dat een minderjarige als katvanger ingezet werd. Die werd veroordeeld en kon 2k + proceskosten betalen terwijl die minderjarige de volledige 2k doorbetaald had aan de echte oplichter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Waarom die negativiteit richting de politie? Dit is in de basis een civiele zaak, daar heeft de politie geen rol.
Zie bijvoorbeeld Arnoud Engelfriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
Zou sowieso dat hele idee over dagvaarden even vergeten, klinkt wellicht leuk maar is ook niet zonder (financiële) risico's voor jou.
Probeer de adresgegevens en andere contactgegevens te achterhalen van de rekeninghouder, diegene te confronteren met de situatie en het geld terugvragen.
Voor nu is dat wellicht nog even wachten op meer aangiftes.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Barrycade schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:43:
Is het ooit wel in je hoofd opgekomen dat iemand je "verdachte" wellicht gecopycat heeft?

Zoals hierboven ook al gezegd; foto van een bankpas opsturen is dikke redflag voor een standaard driehoeks oplichting.

Tel daarbij een uithoek in Nederland op en dit toch puur een je bent wel heel naïef als je hier met open ogen intrapt.

Denk dat je jezelf iets te veel de tunnel ingezogen hebt.
Uitsluiten kan ik het niet. De redflag van de bankpas was er heel kort en daarom ook gegoogled. Googlen leverde me niets op, net als 'check de verkoper' en de foto's die uniek lijken te zijn. Zo'n bankpas geeft ook hetzelfde aan gegevens als dat ie handmatig zn rekenninggegevens voor betaling door zou sturen en dat ging al 20 jaar goed.

Bij de overschrjving bewust het item genoemd en het advertentienummer genoemd. Driehoeksoplichting sluit ik eigenlijk wel uit. Wel is een geldezel door mn gedachten gegaan, maar dan zouden ze ook andere producten aanbieden die veel gewilder zouden zijn. Dit was niet een typisch item waarmee je iemand gaat oplichten in een driehoeksoplichting.

Een uithoek zou ik het niet willen noemen. Het gaat om de middelgrote stad met 165k inwoners waar ie mogelijk zou wonen. Maar of dat echt zo is, is de vraag waar ik graag achter kom.

[ Voor 7% gewijzigd door koektrommeltje op 04-09-2024 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:03
@koektrommeltje je kunt toch gewoon zelf een (aangetekende) brief sturen naar dat vermeende adres wat je nu hebt?

Als dat inderdaad de verkoper is dan mooi (en zal hij/zij misschien zelfs schrikken en reageren/terugbetalen). Als het niet de verkoper is heb je kans dat de daadwerkelijke bewoner contact met je zoekt.

Kost je nog geen tientje en een beetje tikwerk voor het maken van een blafbriefje met dreiging aangifte/rechtszaak en navenante kosten.

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Stom op 04-09-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Mr. Stom schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:02:
@koektrommeltje je kunt toch gewoon zelf een (aangetekende) brief sturen naar dat vermeende adres wat je nu hebt?

Als dat inderdaad de verkoper is dan mooi (en zal hij/zij misschien zelfs schrikken en reageren/terugbetalen). Als het niet de verkoper is heb je kans dat de daadwerkelijke bewoner contact met je zoekt.

Kost je nog geen tientje en een beetje tikwerk voor het maken van een blafbriefje met dreiging aangifte/rechtszaak en navenante kosten.
In theorie zou dat kunnen. Dat kost dan een tientje en zal bij een oplichter weinig indruk maken. De kans dat ie erop zal reageren is nihil, denk ik en dan ben ben ik een tientje kwijt zonder bevestiging van het adres. Ben dus sterk afhankelijk van wat de bank doet. Krijg ik van de bank een adres, laat ik de invordering over aan LAVG en krijgen ze bij uitblijven van een betaling een bij hen aangeloten deurwaarder zeer waarschijnlijk de opdracht van mij om deze persoon te dagvaarden. De schade is nu maar een paar tientjes, maar als ik een vonnis heb waardoor de oplichter een paar honderd euro kwijt zal zijn, dan word ik daar wel blij van. En hopelijk is dat dan tevens reden genoeg om ermee te stoppen.

Ik kan 'm ook op een later tijdstip nogmaals vragen om zn adresgegevens en telefoonnummer en 'm dan confronteren als ie tenminste iets te koop heeft wat enkel op te halen is, zoals een fiets waar ie kennelijk ook in handelt. Of, fake reviews plaats.. Dat laatste is ook een optie, want zn fietsen die ie aanbiedt zijn opvallend vaak weer snel verdwenen en dat ie die binnen een dag verkoopt, dat betwijfel ik eigenlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door koektrommeltje op 04-09-2024 22:45 ]

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:03
koektrommeltje schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:46:
[...]

In theorie zou dat kunnen. Dat kost dan een tientje en zal bij een oplichter weinig indruk maken. De kans dat ie erop zal reageren is nihil, denk ik en dan ben ben ik een tientje kwijt zonder bevestiging van het adres. Ben dus sterk afhankelijk van wat de bank doet. Krijg ik van de bank een adres, laat ik de invordering over aan LAVG en krijgen ze bij uitblijven van een betaling een bij hen aangeloten deurwaarder zeer waarschijnlijk de opdracht van mij om deze persoon te dagvaarden. De schade is nu maar een paar tientjes, maar als ik een vonnis heb waardoor de oplichter een paar honderd euro kwijt zal zijn, dan word ik daar wel blij van. En hopelijk is dat dan tevens reden genoeg om ermee te stoppen.

Ik kan 'm ook op een later tijdstip nogmaals vragen om zn adresgegevens en telefoonnummer en 'm dan confronteren als ie tenminste iets te koop heeft wat enkel op te halen is, zoals een fiets waar ie kennelijk ook in handelt. Of, fake reviews plaats.. Dat laatste is ook een optie, want zn fietsen die ie aanbiedt zijn opvallend vaak weer snel verdwenen en dat ie die binnen een dag verkoopt, dat betwijfel ik eigenlijk.
Dan stuur je een gewone brief. Kost het je een euro en heb je een kans op een vrij goedkope oplossing. De oplichter schrikt "oei, hij heeft mijn adres en gaat me juridisch aanpakken - laat ik maar betalen" of "jeetje, iemand gebruikt ons adres. Ik laat maar gauw weten dat ik hier niks mee van doen heb".

Ik snap dat het frustrerend is dat het rechtssysteem wat hoepels kent, maar je bent nu wel bewust iedere beer op de weg aan het opzoeken.

Helaas zul je hier moeite voor moeten doen wanneer je met een vonnis in de hand honderden euro's wilt claimen. Er zijn talloze variabelen waarop een oplichter kan wegblijven: bijvoorbeeld het opgeven van valse adressen bij alle verkopen, waardoor je nooit - ook niet met andere accounts - achter zijn adres komt. Of het gebruiken van geldezels.

Het 'makkelijkste' lijkt dan het aanpakken van de tennaamgestelde van de bankrekening waarop je hebt betaald. Als dat slechts een geldezel is pak je hem op groepsaansprakelijkheid voor je schade (7:166BW). Dan is er tenminste iemand gestraft en heb jij een beetje 'rechtvaardigheidsgevoel'.

Dan zou ik vooral direct laten dagvaarden en zo min mogelijk ambtshandelingen laten verrichten. Een dagvaarding tikken moet niet al te lang duren en kost een advocaat niet zó veel tijd. En je kunt het ook nog via je rechtsbijstand spelen.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• koektrommeltje
Even het draadje uit de lappenmand halen :)

Het heeft even geduurd, maar inmiddels heb ik met wat hulp van enkele personen waaornder een Tweaker, markplaats-users en facebook de namen en de adresgegevens van deze persoon/personen kunnen bevestigen. Zijn opgegeven adres is juist en de bankrekening die ie gebruikte om mij te laten betalen blijkt van zn vrouw te zijn. De vraag is of zij op de hoogte is van zn handelen maar dat is haar probleem en niet de mijne. Een complexbewoner die ook actief is op marktplaats heeft bevestigd dat zij ook daar woonachtig is.

Heb telefonisch contact gehad met een tweede incasodrijf -AansprakelijkGesteld.nl- en deze zal de zaak verder in behandeling nemen als ik de gegevens bij hen indien en de zooi evt overzetten naar GGN. Dat gaan we dus maar doen.. ;)

Overigens heb ik de adresgegevens niet verkregen via de bank. Mijn bank -Revolut- heeft deze optie nog niet, ondanks dat zij deel uitmaken van Betaalvereniging Nederland. Bij hen is de PNBF nog niet geimplementeerd; zijn ze nog mee bezig. Ook zou dat waarschijnlijk spaak lopen op 3 aangfites, die er niet zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door koektrommeltje op 20-10-2024 09:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• koektrommeltje
Kleine twee uur geleden eindelijk alles geupload. Met de behandelaar nog een kleine onduidelijkheid besproken telefonisch en de eerste stap is inmiddels gezet: het factuurtraject is gestart ;)

Belofte maakt schuld. Ik heb 'm aangegeven dit te zullen gaan doen, dus het is nu afwachten of ie terug gaat betalen of niet en of ik bij niet-betalen vervolgstappen ga ondernemen of niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• koektrommeltje
Nadat ik het afgelopen week uit handen heb gegeven aan een andere partij die net even wat meer mogelijkheden bood om evt een adres te kunnen achterhalen, kwam er vandaag een onaangename verrassing binnen van LAVG-ehbo, waar ik de zaak eerder al had aangemeld, in mn mailbox: het gebruikte rekeningnummer geeft inmiddels meldingen op de 'check de verkoper'-pagina van de poltiie. Vanaf nu zou ik dus via de bank de adresgegevens moeten kunnnen verkrijgen.

Waarom ik dit nu meld? Omdat ik aangenaam verrast was door deze mail en ik het zeer kan waarderen dat deze bedrijven kennelijk zelf ook actief controleren voor jou of er al stappen genomen kunnen worden. In casu heeft LAVG dus zelf het rekeningnummer opnieuw door de check gehaald, om te concluderen dat er nu wel een melding wordt weergegeven en de adresgegevens via de bank vrijgegeven kunnen worden.

Doe dus vooral aangifte en zet zo'n bedrijf erop al je opgelicht bent. Ook als er nog geen melding weergegeven wordt. Zij houden de boel ook in de gaten voor je.

[ Voor 6% gewijzigd door koektrommeltje op 29-10-2024 21:49 ]

Pagina: 1