Smart #3 - 312
(https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2024/)
Voorlopig blijven we dus nog even uniek.
goede tip!yohan schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:05:
[...]
Edit: optie gevonden in het Opladen menu. Raar dat hij standaard staat ingesteld op weergave van de theoretische range.
zeer raar idd, als je dan kijkt naar de verkoopeenheden van een Volvo EX30 dat zo wel wat meer een 1 is dan is het giga verschil. Terwijl de afwerking van de smart (zeker vanbinnen) mijn inziens kwalitatief en designeen pak hoger is dan volvoJusdorange schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:25:
Gek genoeg zijn ze echt weinig verkocht inderdaad. Ik snap er ook niks van. De statistieken van autoweek voor 2024 zijn
Smart #3 - 312
(https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2024/)
Voorlopig blijven we dus nog even uniek.
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
We willen eigenlijk een #3, maar de leaseprijzen liggen toch zo'n 10% hoger in vergelijking met de Zeekr X. En dan heb je het over de looptijd van 60 maanden over totaal zo'n 4000,-. Terwijl de auto qua aanschafprijs vergelijkbaar is (Zeekr is 500,- duurder)
https://www.autoweek.nl/a...theffing-voor-chinese-ev/
Leaseprijs bij Ayvens is al 37,-/mnd gestegen
[ Voor 12% gewijzigd door barbuitenhuis op 04-12-2024 15:56 ]
Ik zie alleen een Begin met opladen of Opladen stoppen knop, maar nergens kan ik de instellingen voor starttijd en de stoptijd vinden.
Zoeken op Youtube geeft helaas ook geen resultaat.
Edit:
Dit is de tekst op de website waar ik dat uit heb afgeleid:
Opladen op jouw manier
Met de app heb je altijd de oplaadstatus van je smart in beeld, evenals het de dichtstbijzijnde laadstations met realtime beschikbaarheid en prijzen. Dankzij de oplaadfunctie op afstand kun je bovendien begin en einde van het opladen regelen.
Edit:
Zojuist de dealer gesproken: dat zit er nog niet in en kan alleen in de auto zelf worden ingesteld.
Begin volgend jaar komt er een nieuwe app met die instelmogelijkheden.
[ Voor 48% gewijzigd door Remco45 op 07-12-2024 09:59 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Met name het onthouden van gemaakte instellingen en bijvoorbeeld het laatst gekozen nummer bij USB afspelen.
Mijn vrouw heeft spotify in-car nu gekoppeld aan haar spotify, die weer dezelfde is als met carplay. Dat lijkt wel aardig te werken.Frie2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:02:
Er zijn nog heel veel wensen voor aanpassing/verbetering van de software, niet alleen de app.
Met name het onthouden van gemaakte instellingen en bijvoorbeeld het laatst gekozen nummer bij USB afspelen.
Tis zeker zoeken naar instellingen en profielsettings en tis niet allemaal even helder, tegelijkertijd was m'n zoon mee ophalen en die zegt continu van de achterbak 'oh dat doe je zo' en 'dan moet je daar klikken'. Dus voor 10 jarigen is het blijkbaar volkomen logisch allemaal
/f/image/Me7riVP8SWh88bKl4GC9na1s.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yo0mxoGXJNcO0ZZDxgzGiFTx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jP31m152W3k9l2LAYbTTlKlt.png?f=fotoalbum_large)
Sinds gister: De #3 premium, blauw met zwart dak. Doppen kregen we er los bij, mooier zo die velgen, zonder krassen
Maar ik ben er erg blij mee en kijk heel veel liever naar de Smart dan naar een Model 3 :-)
Je ziet nu wel hoe ontzettend knap het is van Tesla om zo'n auto neer te zetten als bedrijf dat geen auto's maakte.
True; ik ben maar heel kort fan van onze Tesla geweest. De rij eigenschappen vond ik tegenvallen, de kwaliteit viel tegen en de allom geprezen software vond ik eigenlijk alleen maar matiger worden. Ik ben daarentegen wel enorme fan van het SuC netwerk, dat vond ik echt de kracht van Tesla. Hebben er meerdere 4-5k km roadtrips mee gedaan zonder noemenswaardige range anxiety.ExTaxi schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:57:
Ik kom ook uit de Model 3 en voor beide auto's zijn er plus en minpunten te verzinnen.
Maar ik ben er erg blij mee en kijk heel veel liever naar de Smart dan naar een Model 3 :-)
Je ziet nu wel hoe ontzettend knap het is van Tesla om zo'n auto neer te zetten als bedrijf dat geen auto's maakte.
Tesla was overigens al voor Musk aan boord kwam een automerk en bestaat sinds 2003. In 2008 werd Musk CEO en in 2009 redde Daimler Tesla nog door een aandeel te nemen in het praktisch failliete bedrijf. Staatssteun en subsidies hielpen het bedrijf in die periode overeind te houden en een beursgang zette de richting naar herstel en succes. (Wiki)
Voor mij zette Tesla vooral een benchmark neer in opschaling - alleen zie je in ~ 5 jaar tijd wat stilstand doet. Concurrentie haalt bij en dat is goed. Kijk je naar China dan hebben ze daar (helaas voor ons) een voorsprong, ook boven Tesla. Gelukkig is terugvechten uit een underdog positie niet per se slecht.
Thanks
Eerste ervaringen opgetekend:
Model 3 (2019) deed ongeveer 70db, de #3 63db. Ik meet dit steeds op zelfde stukje 100km weg, beide kanten op om effect van (Tegen)wind te mitigeren, op m'n apple watch. Model 3 was nog wel op zomerbanden en de #3 staat al op nieuwe winterbanden. Tis erg stil in de auto.
De Beats audio moet nog even inspelen, maar klinkt ook veelbelovend. Irritante is: tis m'n vrouw haar auto
Minpunt: interieurverlichting en schermpjes reflecteren 's avonds in de ramen. Ben nog zoekende hoe dat makkelijker lager ingesteld of zelfs helemaal gedimd kan worden. Ik vind dat irritant.
Die snelheids-biep kun je uitzetten, maar las iets over dat doen in je profiel ofzo, maar dat hebben we nog niet handig werkend. Moet ik nog even nakijken/uitzoeken. Sowieso veel 'hulp'-systemen. Er zit een IR camera in je stuur die je gezicht bekijkt, als je weg kijkt van de weg krijg je al snel een waarschuwing.
De cruise control en rij assistent doet het vergelijkbaar met de model 3 zolang je gewoon op de weg rijdt, alleen past ie z'n snelheid nog niet aan terwijl die wel lagere snelheid kan lezen met bordherkenning of op een oprit. Daarin is dit denk ik een realtief eenvoudig systeem.
De interface is een stuk minder 'clean' dan dat van een model 3, maar vergt dezelfde soort gewenning met vinden waar welke optie zit en wat die precies doet. RAV4 (2019) die we ook hebben heeft een klassiek Japans Toyo interieur, bedienbaar met grove handschoenen en terwijl je een regime van de macht stoot. Weinig geraffineerds aan, wel onverwoestbaar
Weggedrag in de #3 is 'ontkoppeld' zoals in alle moderne auto's, gasrespons is instelbaar en wat relaxter dan in een model 3 by default. Het one-pedal-driving werkt ook wat vertraagder voor m'n gevoel, gas loslaten duurt het een fractie voor die gaat remmen. Nu is dat wellicht een voordeel voor de passagiers, de model 3 leverde vaak wagenzieke passagiers op, terwijl dit in onze RAV4 niet zo is, wellicht zit het hem in dit soort dingen waardoor overgang acceleren/remmen soepeler gaat. De #3 staat wat tail wiggle toe met achterwiel aandrijving, wat leuk is voor de dynamiek. 0-100 in 5.8s is minder rap dan de model 3 (moet je de brabus versie voor nemen) maar snel genoeg. Rav4 is 8s naar de 100, maar echt vaak in druk verkeer stoplichtsprintjes doen is er toch niet bij.
Al met al in de beleving een leuke stap vooruit, al is het nog steeds zo dat ik denk ik in elke auto van 45k lekker zal zitten en comfortabel zal rijden. Voor dat geld maken ze volgens mij geen echt slechte auto's meer. Heb ook geen vergelijking met de facelift model 3, volgens de fans is die natuurlijk helemaal geweldig
Onze overweging is dan ook de RAV4 nu voor familie + baggage en de #3 als forens mobiel en gezinsuitjes c.q. voor m'n vrouw. Wij hebben zogezegd alleen maar luxeproblemen inderdaad
Features #3:
+ hud
+ verwarmd stuurwiel
+ apple carplay
+ 360' camera
+ zelf inparkeren, werkt super easy
+ achterklep met voet bediening
+ personalisatie in interieurkleurtjes, scherm
+ afwerking en design is hoge kwaliteit, geen significante panelgaps etc
+ deurbediening en Smart lampje
+ dakraam & tint achter
+ stilte/comfort
+ Beats audio
- achter geen stoelverwarming (favo passagiers missen dat)
- rijhulpsystemen chaos aan piepjes (generiek probleem auto's geleverd na 1/7?)
- er wordt maar 1 keyfob bijgeleverd, tweede kost 95,- en de 'telefoonsleutel' vergt handmatige app-activatie
Range stelt zich nog in, zou vergelijkbaar aan de model3 moeten zijn, wat wel laat zien dat EV-deel van de model3 voor z'n tijd vooruit was. Met 1785kg is de #3 fors zwaarder dan een RAV4 (1565kg) en 50kg lichter dan een model3 (1835kg).
Teveel tekst? Hier een foto!
/f/image/Bhc0v0GITEh1FGqZDpMz30Tg.png?f=fotoalbum_large)
een mooie blauwe premium, toch grappig hoe iedereen die dopjes wegdoetNiGeLaToR schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:01:
[...]
Mijn vrouw heeft spotify in-car nu gekoppeld aan haar spotify, die weer dezelfde is als met carplay. Dat lijkt wel aardig te werken.
Tis zeker zoeken naar instellingen en profielsettings en tis niet allemaal even helder, tegelijkertijd was m'n zoon mee ophalen en die zegt continu van de achterbak 'oh dat doe je zo' en 'dan moet je daar klikken'. Dus voor 10 jarigen is het blijkbaar volkomen logisch allemaal![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sinds gister: De #3 premium, blauw met zwart dak. Doppen kregen we er los bij, mooier zo die velgen, zonder krassen(doppen erop duwen maakt krassen zei de dealer). Aflevering bij Mercedes was fijn begreep ik van misses. Vorige auto was model 3 en dit is wel paar klasses hoger qua afwerking en rijcomfort. Of de software helemaal fijn gaat zijn moeten we nog zien, tis in ieder geval een enorme verbetering om carplay, HUD en stuurverwarming te hebben.. en het onderstel voelt veel fijner. Tegelijkertijd ist ook maar gewoon een auto.
Ik moet nog even wachten tot levering Mei als de lease start, staat wel al klaar
[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 16-12-2024 10:20 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Thanks!d3x schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:40:
[...]
een mooie blauwe premium, toch grappig hoe iedereen die dopjes wegdoet
Ze zitten nog nieuw in de doos
Ook hier vooral vergelijk met de Model 3. Ik heb voor ik de Smart koos ongeveer 12 proefritten in allerlei verschillende auto's gemaakt. Van BYD naar Zeekr naar Tesla naar Renault etc. Als het elektrisch was, heb ik het gereden. Mijn uiteindelijke keuze was tussen de #3 en model 3. De speelsheid en uniekheid samen met de hoge kwaliteit afwerking, lekker zittende stoelen en lekkere rijeigenschappen gaven de doorslag. Krijg je meer voor je geld met de model 3? Ja, dat krijg je. De auto is goed doorontwikkeld en de software is zoals @NiGeLaToR aangeeft zeer intuitief. Maar... je bent ook een van de velen met die auto.
De software van de Smart is prima. De opties zitten op de plek waar je het verwacht. De piepjes, die op elke auto zitten, zijn mega irritant. Fantastisch idee van de europese unie. Gelukkig zitten deze nu in het snelmenu en zijn ze met 2 keer klikken uitgezet. Dit moet weliswaar elke rit, maar ook dat is niet aan Smart te wijten, maar aan de EU.
Ook hier gekozen om de wieldoppen lekker in de doos te laten en de mooie velgen er onder te laten zien. Staat de wagen goed. En ja ik heb gekozen voor een unieke kleur. Nooit meer zoeken op het parkeerterrein. haha.
Voor mijn vriend, die wat langer is, zitten de hoofdkussentjes in de weg van de stoelen. Deze zijn niet verstelbaar. Voor mij zitten de stoelen echter heerlijk. De stoelverwarming (en stuurverwarming yeay!) zijnn ook goed instelbaar.
Snelladen ging ook lekker snel. Zonder de batterij voor te verwarmen (nog niet gevonden waar die optie zit) kwam ik toch op 120Kwh uit.
Ik heb nog lang niet alles ontdekt, maar ben super blij met de auto.
Nog twee plaatjes erbij. 1 van de interieur verlichting. Leuk dat je dit kan aanpassen en 1 van de wagen zelf. De oplettende kijker ziet wel bij een bepaald licht kleurverschil in de metalen en plastic delen. Dat is zonde, maar stoort me verder niet.
:strip_exif()/f/image/xwwIbwy9eKTHfkNzUlbQV33u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZO7ea8tM2H5RxuQyPRwUxTKE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j2iwRHNnffpSsROBfWceon8s.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Jusdorange op 16-12-2024 09:50 ]
Hebben mensen nu/in het verleden last gehad dat de update niet wil starten?
Hier staat al een tijdje update 1.5 klaar maar iedere keer als we hem willen installeren stopt de countdown bij 40 seconden. Wat we ook proberen hij lijkt niet te willen updaten.
mooie keuze van kleur... is exact de kleur van de Xpeng G6 ... zeg nu zelf de ideale kleur voor prinsjesdag en in het buitenland moet je niet gaan kijken naar kleur plak om de origine van de auto te zien... je weet gewoon zal wel een NL'er zijnJusdorange schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:49:
De eerste 400 kilometer zitten er op. De auto rijdt heerlijk. Een goede wegligging en het stuur reageert goed. Dit is overigens in te stellen naar de eigen rijstijl. Ik rij voornamelijk in de comfort mode van mijn premium #3. Hij trekt daarin vlot op, maar rijd ook rustig.
Ook hier vooral vergelijk met de Model 3. Ik heb voor ik de Smart koos ongeveer 12 proefritten in allerlei verschillende auto's gemaakt. Van BYD naar Zeekr naar Tesla naar Renault etc. Als het elektrisch was, heb ik het gereden. Mijn uiteindelijke keuze was tussen de #3 en model 3. De speelsheid en uniekheid samen met de hoge kwaliteit afwerking, lekker zittende stoelen en lekkere rijeigenschappen gaven de doorslag. Krijg je meer voor je geld met de model 3? Ja, dat krijg je. De auto is goed doorontwikkeld en de software is zoals @NiGeLaToR aangeeft zeer intuitief. Maar... je bent ook een van de velen met die auto.
De software van de Smart is prima. De opties zitten op de plek waar je het verwacht. De piepjes, die op elke auto zitten, zijn mega irritant. Fantastisch idee van de europese unie. Gelukkig zitten deze nu in het snelmenu en zijn ze met 2 keer klikken uitgezet. Dit moet weliswaar elke rit, maar ook dat is niet aan Smart te wijten, maar aan de EU.
Ook hier gekozen om de wieldoppen lekker in de doos te laten en de mooie velgen er onder te laten zien. Staat de wagen goed. En ja ik heb gekozen voor een unieke kleur. Nooit meer zoeken op het parkeerterrein. haha.
Voor mijn vriend, die wat langer is, zitten de hoofdkussentjes in de weg van de stoelen. Deze zijn niet verstelbaar. Voor mij zitten de stoelen echter heerlijk. De stoelverwarming (en stuurverwarming yeay!) zijnn ook goed instelbaar.
Snelladen ging ook lekker snel. Zonder de batterij voor te verwarmen (nog niet gevonden waar die optie zit) kwam ik toch op 120Kwh uit.
Ik heb nog lang niet alles ontdekt, maar ben super blij met de auto.
Nog twee plaatjes erbij. 1 van de interieur verlichting. Leuk dat je dit kan aanpassen en 1 van de wagen zelf. De oplettende kijker ziet wel bij een bepaald licht kleurverschil in de metalen en plastic delen. Dat is zonde, maar stoort me verder niet.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
En de combo met het zwart is gewoon knap. Het kleurverschil valt idd op, beetje raar, weet niet of je dit ziet bij andere kleurcombo of is dit een foutje in productie?
Ik heb een soortgelijk test traject achter de rug... (seal-xpeng-tesla's-bmw-mercedes-VW-Skoda) de #3 gaf mij echt wel het betere rijdinamiek gevoel, toch een beetje SUV en niet te groot. Enige nadeel lijkt mij de iets beperktere batterij capaciteit maar we zien wel.
[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 16-12-2024 10:51 ]
Binnenkort meet&greet met de twee #3's, leuk
Nogmaals congrats en al helemaal op de kleur en uitvoering, superuniek.
Qua kleurverschil: is het bij daglicht ook zo? Soms met metallic lak lijkt het zo door de hoek van het licht, anders maar hopen dat wat zon eea in dezelfde tint bijkleurt. Heb zelf nog geen storende panelgaps of andere slecht passende of krakende delen gevonden, gelukkig
Inderdaad, tijdens het laden had ik de optie gevonden. Voor de volgende keer ;-) Meestal laad ik gelukkig thuis.NiGeLaToR schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:41:
@Jusdorange op het plaatje van het laden staat al de temp adjustment voor het snelladen toch? Of had je die dus al gevonden?![]()
Binnenkort meet&greet met de twee #3's, leuk|
Nogmaals congrats en al helemaal op de kleur en uitvoering, superuniek.
Qua kleurverschil: is het bij daglicht ook zo? Soms met metallic lak lijkt het zo door de hoek van het licht, anders maar hopen dat wat zon eea in dezelfde tint bijkleurt. Heb zelf nog geen storende panelgaps of andere slecht passende of krakende delen gevonden, gelukkig
het kleurverschil ligt heel erg aan de licht inval inderdaad. Ik vind het overigens niet erg. En inderdaad de auto is zeer degelijk. Mooi geluid ook wanneer je de deur dicht doet. hihi
he dat is balen!royjn schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:55:
Goedemorgen,
Hebben mensen nu/in het verleden last gehad dat de update niet wil starten?
Hier staat al een tijdje update 1.5 klaar maar iedere keer als we hem willen installeren stopt de countdown bij 40 seconden. Wat we ook proberen hij lijkt niet te willen updaten.
In de facebook groep gezien dat meerdere mensen hier last van hadden. Een iemand heeft via Smart de OTA laten resetten en daarna was het opgelost. Je kan via de app een verzoek in dienen. Misschien dat dat een optie is? Ik heb ook gezien dat iemand naar de dealer is gegaan om daar de update te laten doen.
Laadsnelheid valt mij tegen. Ben een keer tot 105 gekomen maar dat viel al snel terug. Voor de rest 60-90.Jusdorange schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:49:
AC laden idem. Meestal ver onder de paal specs.
Wel voorverwarmd?Frie2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:14:
[...]
Laadsnelheid valt mij tegen. Ben een keer tot 105 gekomen maar dat viel al snel terug. Voor de rest 60-90.
Wij laden thuis of vrouwlief op kantoor, dus zien een publieke laadpaal maar heel zelden en dus nog niet getest.
@Jusdorange hoe benader je dat irritante piepjes-setting met 2 klikken? We komen er nog niet helemaal uit. Sowieso is de overdaad aan geluidjes best wel heftig
Draaicirkel is trouwens best klein, stuuruitslag is een stuk groter.
YouTube: smart #3 - Drive Setup ButtonNiGeLaToR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:49:
@Jusdorange hoe benader je dat irritante piepjes-setting met 2 klikken? We komen er nog niet helemaal uit. Sowieso is de overdaad aan geluidjes best wel heftigmodel 3 ging al over de zeik bij die typische 60 wegen met lijnen op het midden waar je overheen moet rijden, maar deze.. nog een beetje extra
Dit filmpje geeft precies aan hoe je het instelt.
Jusdorange schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:54:
[...]
YouTube: smart #3 - Drive Setup Button
Dit filmpje geeft precies aan hoe het instelt.

Voorverwarmen moet ik idd beter op letten.NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:49:
[...]
Wel voorverwarmd?
Sowieso is de overdaad aan geluidjes best wel heftigmodel 3 ging al over de zeik bij die typische 60 wegen met lijnen op het midden waar je overheen moet rijden, maar deze.. nog een beetje extra
![]()
Draaicirkel is trouwens best klein, stuuruitslag is een stuk groter.
Die 60km wegen is opletten. Ik heb lane keep al uitgezet, want ook met tegenliggers wil de auto je tussen de lijntjes hebben en dan rijdt je dus richting die tegenligger.
Draaicirkel klein?
[ Voor 16% gewijzigd door Frie2 op 17-12-2024 10:01 ]
Ja alsin bochtje maken, of zoals m'n vrouw in de parkeergarage met haar vorige auto de volle stuuruitslag nodig had om de verdieping op te rijden en nu veel meer ruimte om te sturen heeft.Frie2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:00:
[...]
Voorverwarmen moet ik idd beter op letten.
Die 60km wegen is opletten. Ik heb lane keep al uitgezet, want ook met tegenliggers wil de auto je tussen de lijntjes hebben en dan rijdt je dus richting die tegenligger.
Draaicirkel klein?
Met een pro of een premium? Kleine of grote batterij. Zonder voorverwarmen, dat geeft allemaal verschil in piek DC of hoelang de piek aangehouden kan worden.Frie2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:14:
[...]
Laadsnelheid valt mij tegen. Ben een keer tot 105 gekomen maar dat viel al snel terug. Voor de rest 60-90.
De laadpaal van AC is meestal de limiet zelf, niet je auto...
Hier is een goed voorbeeld van de oplaad curve. Dit is trouwens voor alle auto's zo een curve. Er zijn er natuurlijk wel die het beter en langer volhouden op piek.
https://evkx.net/models/s...sh3_brabus/chargingcurve/
[ Voor 22% gewijzigd door d3x op 19-12-2024 10:02 ]
Bij een snellader al eens 155 kW gehaald, maar na 10 min viel dat terug naar 85 kW. Heb de beste ervaring met snelladers van Ionity en Electra: die houden langere tijd hoge laadsnelheid (>100kW) aan.
* het snel vies worden van de camera's aan de achterzijde, hinderlijk met inparkeren
* het beslaan van de auto bij het binnen rijden van een parkeergarage
* de belachelijk grote afstand die de auto houdt bij gebruik van de ACC of Smartpilot
* automatische rem werkt minder vloeiend van bij de Tesla.
herkenbaar?
De afstand van de acc/smartpilot is heel groot. Ik snap dat het idee dat het veiliger moet zijn, maar het effect is dat er continu auto's tussen duiken.
Wat wel fijn is, is dat ik van baan kan wisselen en dat de smart pilot weer automatisch oppakt
De camera en het beslaan heb ik geen last van gehad tot nog toe
[ Voor 10% gewijzigd door Jusdorange op 20-12-2024 23:14 ]
Maar inderdaad als de lens vies is of in de regen nat dan heb je er niet veel / niets aan
Standaard ACC is groot. Je kunt het bijstellen maar dat moet je elke keer opnieuw doen. Weet niet of je bedoeld dat het op de kortste afstand nog steeds teveel is//
[ Voor 26% gewijzigd door Frie2 op 21-12-2024 22:28 ]
Het 'vuile camera' probleem is mij nog niet opgevallen. Ik hen meer last van dampaanslag van de ramen binnen... heeft iemand een weetje om dit te verhelpen? De ruiten regelmatig wassen, ook aan binnenzijde, helpt niet echt en de airco staat altijd aan.
Er zijn wel verschillende standen van de airco, ik heb 'm op ECO staan.
Weet iemand waar ik de keyfob goedkoper kan bestellen.
Helaas is er geen "gewone" cruisecontrol.
De sleutel kan je gewoon beter overwegen om profiel aan te maken met je smartphone en alle randinstellingen, ik gebruik de sleutel niet.
er zijn zoveel mensen in het smart FB forum die de digitale key gebruiken. Sommigen ondervinden wel hinder als ze de verschillende apps combineren, dan worden ze als het ware uitgelogd.ExTaxi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:31:
d3x, krijg jij het voor elkaar dan om de digitale sleutel werkend te krijgen zodat je de gewone sleutel niet nodig hebt? Zo ja, hoe?
misschien is het wel een probleem van je GSM.
automatisch de deur, ik weet niet wat een Tesla al of niet doet, maar je kan bij de smart gewoon de easy unlock functie activeren. Dan gaat de auto automatisch de deuren sluiten/openen en de spiegels uitdraaien bij oftewel naderen met je telefoon, key of als je met je vinger op het handvat duwt.ExTaxi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:28:
en bedoel je dan dat je zonder iets te hoeven doen automatisch de deur wordt geopend? Zoals bij een Tesla bijvoorbeeld? Of dat je de auto met de app kunt openen, want dat lukt wel.
misschien beter eens alle youtube bekijken die er zijn van Smart omtrent basis functionaliteit. Dat het niet altijd bij iedereen zal werken kan ook wel, veel hangt natuurlijk ook altijd af welke apps je gebruikt of welke telefoon en welke acties je toelaat op je telefoon.
Ja vandaag binnengekregen; nog niet gecheckt wat er precies is aangepast.Frie2 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:53:
Al iemand OTA update 1.5.2 aangeboden gekregen?
Het zijn wel maar kleine aanpassingen.
Compjoeters... hu?
Als je wil weten wat marketing doet, kijk dan eens naar de volvo 30 en 40, beide mindere auto tov de 1 en 3 en verkoopt als een malle. Er zijn ook amper reviews. Op facebook hebben we een groep.
Ben na 4 maanden rijden nog steeds erg blij met de wagen.
[ Voor 5% gewijzigd door olson op 24-03-2025 21:06 ]
Compjoeters... hu?
Er zijn wel veel enthousiaste testverslagen te vinden. Heeft niet geholpen voor de verkoop. Mensen gaan niet zoeken naar een autotest van een auto waarvan ze nooit gehoord hebben[b]d3x in "Het grote Smart #3 Topic"Er zijn ook amper reviews. Op facebook hebben we een groep.
Er zijn wel meer forums e.d. te vinden. Met name smart-1-forum.de is zeer actief.

Wat opvalt:
- Opstarttijd systeem toch best wel lang....
- Diverse schermen bevatten spelfouten 1.5.2 release, opladstation toevoegen en. Uiat (uit?)
- Rijstrook WAARSCHUWING (trillen) gaat elke rit weer aan.Rijstrook assistent gaat wel uit (echte correctie) in het profiel. Super irritant omdat we in een gebied wonen waar dubbele rijstrook 1 is geworden en je dus regelmatig over de stippellijn moet.
- Auto lijkt altijd dicht te willen gaan na verloop van tijd. Staat in inpandige garage dus niet altijd heel handing.
- Digital key. Het werkt maar om elke keer voor de gesloten deuren te lopen kloten met een app?
Mogelijk toch maar eens zien voor een dure 2e sleutel.
- Bijgeleverde Smartkabel enorm stug en net te kort. Daar gaat een andere voor in de plaats komen.
https://www.ratio.nl/nl/a...bel-t2-t2-11kw-8m-premium
Verder lijkt iedereen zn nek te verdraaien en staat vol bewondering naar de auto te kijken!
Compjoeters... hu?
Eens met de opstarttijd, dat mag echt beter
Voor de rijstrook waarschuwing, als je knipperlicht gebruikt gaat deze niet trillen. Niet echt nodig in jouw situatie, maar kan helpen.
Ik was de digitale sleutel van tesla gewend. Daar hoefde je alleen in de buurt te zijn. Steeds de app openen en dan op openen drukken is het net niet inderdaad. Hopelijk gaat dat nog komen dat het ook 'keyless' is.
heb je een Smart pro? want de kabel die je als alternatief wil kopen is 11KW de premium kan 22KW laden, dus andere kabel nodig. Mogelijks is dat ook wel een deel waarom hij zo stroef is, deze heeft andere specificaties.olson schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:43:
Eerste KM gemaakt en het is echt een super leuke auto. Nooit gedacht van te voren.![]()
Wat opvalt:
- Opstarttijd systeem toch best wel lang....
- Diverse schermen bevatten spelfouten 1.5.2 release, opladstation toevoegen en. Uiat (uit?)
- Rijstrook WAARSCHUWING (trillen) gaat elke rit weer aan.Rijstrook assistent gaat wel uit (echte correctie) in het profiel. Super irritant omdat we in een gebied wonen waar dubbele rijstrook 1 is geworden en je dus regelmatig over de stippellijn moet.
- Auto lijkt altijd dicht te willen gaan na verloop van tijd. Staat in inpandige garage dus niet altijd heel handing.
- Digital key. Het werkt maar om elke keer voor de gesloten deuren te lopen kloten met een app?
Mogelijk toch maar eens zien voor een dure 2e sleutel.
- Bijgeleverde Smartkabel enorm stug en net te kort. Daar gaat een andere voor in de plaats komen.
https://www.ratio.nl/nl/a...bel-t2-t2-11kw-8m-premium
Verder lijkt iedereen zn nek te verdraaien en staat vol bewondering naar de auto te kijken!
Premium, maar zal thuis altijd 11kw laden.d3x schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:07:
[...]
heb je een Smart pro? want de kabel die je als alternatief wil kopen is 11KW de premium kan 22KW laden, dus andere kabel nodig. Mogelijks is dat ook wel een deel waarom hij zo stroef is, deze heeft andere specificaties.
Compjoeters... hu?
Die Hello app met de beta digital key mag idd wel eens een update krijgen. De app is van december dus al dik 3 maanden staat het daarmee stil qua verbeteringen
Iemand enig idee hoe?Aanpassingsprogramma voor stuurknoppen (alleen modeljaar 2025)
• Met deze update kan de gebruiker de functies van zijn favoriete knop op het stuur programmeren met een aantal opties. Eenmaal geselecteerd kan de gebruiker deze functies snel bedienen door op de favoriete knop op het stuur te drukken.
1) Dempen (standaard): Geluid dempen/weer aanzetten
2) Navigatie: In-/uitschakelen
3) Bron mediaspeler: Schakel tussen verschillende mediabronnen, zoals radio, online muziek enz.
4) Parkeerhulp 360º-camera (indien aanwezig): Activeren/deactiveren
5) Rijmodus: schakelen tussen rijmodi
Edit: blijkbaar nogal wazig. https://www.smart-emotion...model-year-2025/?pageNo=1
Blijkbaar alleen voor chinese markt?
[ Voor 8% gewijzigd door olson op 07-04-2025 23:04 ]
Compjoeters... hu?
Die auto's hebben 1 knop met aan andere plaatje (een * ipv een speaker met een streep er door) en die knop wordt dan gebruikt voor bovenstaand.
https://www.smart-emotion.de/file-download/3112/
Op Smart Emotion vraagt men zich terecht af waarom het niet bij alle auto's kan werken (alleen klopt het plaatje op de knop niet)
Weinig nut overigens
1 hebben we al
2 kan met stemcommando
3 kan al via scherm maar misschien sneller met deze knop
4 kan met bestaande knop op stuur + scherm
5 kan met knop op scherm
Met de key, ja, maar niet met de app. Je moet iedere keer eerst de digitale sleutel weer ophalen en daarvoor moet je in de buurt van de auto zijn. Werkt dus niet vanzelf.d3x schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:19:
[...]
automatisch de deur, ik weet niet wat een Tesla al of niet doet, maar je kan bij de smart gewoon de easy unlock functie activeren. Dan gaat de auto automatisch de deuren sluiten/openen en de spiegels uitdraaien bij oftewel naderen met je telefoon, key of als je met je vinger op het handvat duwt.
misschien beter eens alle youtube bekijken die er zijn van Smart omtrent basis functionaliteit. Dat het niet altijd bij iedereen zal werken kan ook wel, veel hangt natuurlijk ook altijd af welke apps je gebruikt of welke telefoon en welke acties je toelaat op je telefoon.
Gemeni in "Het grote Smart #5 topic"
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
hier in BE is een 11 of 22KW zelfde prijs, het zijn eigenlijk tegenwoordig standaard allemaal 22KW laders, als er maar 1 auto aanhangt heb je 22kw, en anders gaat het naar 2*11Frie2 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:48:
De bijgeleverde kabel is zo stug omdat het een 22kW kabel is. Die heb je bijna nooit tot je beschikking dus van mij had die kabel ook dunner gemogen. 22kW palen hebben een hogere stroomprijs terwijl je in praktijk nooit van profiteert. Laadt niet beter dan 11kW paal.
Die Hello app met de beta digital key mag idd wel eens een update krijgen. De app is van december dus al dik 3 maanden staat het daarmee stil qua verbeteringen
de app met Beta key werkt toch? ik heb zo 3 keys in gebruik. extreem gebruiksvriendelijk en heel veel opties heeft hij niet dat klopt, maar op zich zit er wel het meeste in. Ik merk dat ik sneller de S more # gebruik.
Gekozen voor de Smart omdat de Tesla me nooit helemaal "pastte". Net even te groot en log en inmiddels weinig onderscheidend.
Na de reviews en testten gelezen te hebben, uiteindelijk voor de #3 gekozen. Fraai model, onderscheidend, goed afgewerkt, prima wegligging. Maar..... die software! Je ziet en merkt duidelijk dat die nog niet af en voldragen is. En dan bedoel ik niet alleen de slechte vertalingen van de schermteksten en de navigatiestem.
Veel functionaliteiten die ik gewend was en volgens mij gewoon thuishoren in een auto van deze klasse, ontbreken of werken gebrekkig. Ik heb een aantal daarvan dan ook gemeld aan de helpdesk en ik moet zeggen dat die ondersteuning goed voelt. Wel is het afwachten of en zo ja, wanneer die in een update verschijnen.
Nu zullen jullie wellicht denken, wat voor zaken dan. Nou, ik zal er een paar noemen hier. Natuurlijk een betere vertaling van de schermen en een echt NL taalpakket van de stemmen. Dat is echt bagger.
Maar ook de "autopilot", die werkt, zelfs voor een niveau 2, maar heel matig, is onrustig en op onderdelen zelfs gevaarlijk. Met de spitsstroken die in Nederland best veel voorkomen, kan ie bijvoorbeeld slecht overweg en maakt daarop stuurcorrecties die brokken kunnen veroorzaken. Meteen verbeteren!
De navigatie blinkt ook niet uit in kwaliteit en duidelijkheid, simpele kaarten, matige route opties, weinig instelmogelijkheden en die (aanmatigende) stembegeleiding! Wat ik zelf fijn vond in mijn andere E-auto's was de mogelijkheid om aan te geven met hoeveel accu capaciteit je bij een lader of de eindbestemming wil aankomen. Maar ook de onduidelijkheid of de accu ge-pré-conditioneerd wordt voor laden bij een snellader als je een route uitstippelt, waarbij de navigatie zelf laadstops plan-ed.
Dan de camera's, mooi zo'n 360 graden systeem, maar totaal niet zelf te configureren. Ja, je kunt éénmalig voor een optie kiezen, maar die is de volgende keer weer verdwenen. Dat geldt trouwens ook voor andere instellingen, óf ze zijn eenmalig of ze verdwijnen soms na een tijdje en moet je ze weer opnieuw zelf instellen. In één van mijn vorige E-auto's kon je instellen dat als je richting aangaf, de desbetreffende camera de dode hoek in beeld bracht, gaf een fijn en veilig gevoel. Ja, in de Smart zit een dode hoek waarschuwingssyteem, maar dat is mijn inziens een auto als deze onwaardig, rudimentair en tegenwoordig in elke nieuwe auto te vinden. En de hardware is er voor aanwezig om dit beter en moderner te doen!
En dan het automatisch inparkeren, nou dat kan een lesauto nog beter. Het parkeervak moet wel heel nadrukkelijk zijn aangegeven om dit te kunnen laten werken en dan nog is het hemeltergend traag.
Het verbruik is voor een auto van dit formaat met de gegeven accu en motor wat aan de hoge kant, ook daar is nog wel wat winst te halen.En ja, ik weet het, rijstijl en buitentemperatuur spelen daarbij een grote rol, maar ik meen inmiddels na verschillende e-auto's wel een vergelijk te kunnen maken en dit kan echt wel wat beter, ook een software probleem.
Nog eentje, je moet eerst de voet op de rem zetten om te schakelen. Veilig zou je zeggen, maar bij even snel manoeuvreren onhandig. Waarom niet, zoals in één van mijn vorige auto's bij zeer lage snelheid direct even snel kunnen schakelen tussen voor- en achteruit?
Dan de app, niet echt een meerwaarde, weinig functies en vooral het ontgrendelen is veel te omslachtig. Ik heb daarom maar altijd de afstandsbediening bij me, want iedere keer m'n telefoon pakken, de elektronische sleutel eerst ophalen, om daarna pas te kunnen ontgrendelen is natuurlijk onzinnig. De helpdesk geeft aan dat dit gedaan is om veiligheidsredenen, zodat niet iedereen met je telefoon de auto automatisch laat ontgrendelen!? Dat doet de afstandsbediening toch ook? Waarom dan niet met je telefoon op zak ook?
Een laatste, waarom 3 verschillende instellingen voor de bluetooth koppeling van je smartphone? Ik maak graag gebruik van Apple Carplay, is een aparte instelling en soms is die weg en staat ie op een andere optie. Moet ik eerst weer het menu in om voor Carplay te kiezen. Nog nooit eerder meegemaakt en ik zie het nut hiervan ook niet in.
En begrijp me niet verkeerd, in de basis is dit een prima auto, vooral het design en afwerking steken boven de middelmaat uit, maar het eco-systeem er om heen mag wel wat verfijnder.
Ik schrijf dit ook, omdat ik zie dat er hier niet zoveel posts zijn en misschien zijn er mede eigenaren die ook hun ervaringen willen delen en wellicht door dit verhaal getriggerd worden.
[ Voor 5% gewijzigd door gtabak op 26-05-2025 11:17 ]
Het enige dat ik herken is de android auto koppeling en sommige instellingen die idd niet blijven, alhoewel de 1.5.2 al heel wat verbetering heeft. De afstandsbediening werkt goed, de app is idd een dingetje met afstandsbediening en key, maar het werkt wel. Je hoeft niet het menu in bij android auto, de connectie start je gewoon bovenin je scherm maar hij is idd niet altijd standvastig in de connectie. Ik heb ook een service ticket open omtrent settings en gelinkte profielen met daarbij de digitale key. Alles zou idd meer aan elkaar gelinkt moeten worden deze dagen sinds alles SW is.
Dode hoek komt ook op het centrale scherm bij lage snelheid waar het telt en je hebt de aanwijzing in de spiegel, via audio en in je HUD. Wat heb je eraan als je het allemaal op een middenconsole moet zien, misschien wat te veel Tesla gewoontes die naar mijn inziens nooit door de EU hadden goedgekeurd worden met alles op dat centrale scherm...
Om daarom te zeggen dat SW ondermaats is, ga eens in een auto van VM groep en zie wat je allemaal niet kan..... de navigatie gebruik ik niet, er bestaat zoiets als waze, het laden op je gps is enkel een ding van stekker verwaarlozing of op vakantie lange rit. App is idd geen meerwaarde, de #smore is beter maar kan enkel wat er in API aangeboden worden, we zien wel in de toekomst. Je zou verwachten dat er meer DEV achter zit wegens het grote succes van de Volvo E30 (zelfde code base), maarja dat volkje die dat kopen lijkt mij nu niet datgene dat zeer actief in de SW gaat graven en verbeteringen verwachten. En volvo kennende zal dat ook de beperkende factor zijn.
Verbruik hangt af van je voet, totale range wist je al van voor je deze aankoop deed, hij verbruikt exact gemiddeld wat is aangegeven met de WLTP marge, in de FB groep zijn er voldoende die de range effectief halen. Je hebt toch een premium neem ik aan? want anders heb je zelf een minder goede keuze gemaakt op gebied van WLTP.
[ Voor 28% gewijzigd door d3x op 27-05-2025 07:41 ]
Om er een uit te lichten: waarom wordt cruisecontrol uitgeschakeld bij aansluiten op de trekhaak connector.
Bij geen enkele andere auto gehad.
Tevens krijg je dan zodra je onder een bepaalde snelheid komt elke keer een popup venster met de waarschuwing dat je de parkeerassistent niet kunt gebruiken. Heerlijk genieten in een langzaam rijdende file (not).
dat zijn idd punten die mij ook opgevallen zijn. Die pop-up merk je na een tijdje niet meer.Frie2 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:49:
Net als vele #1 en #3 gebruikers zit ik op de nodige software verbeteringen te wachten.
Om er een uit te lichten: waarom wordt cruisecontrol uitgeschakeld bij aansluiten op de trekhaak connector.
Tevens krijg je dan zodra je onder een bepaalde snelheid komt elke keer een popup venster met de waarschuwing dat je de parkeerassistent niet kunt gebruiken. Heerlijk genieten in een langzaam rijdende file (not).
Ook dat de autopilot niet standaard blijft op het type dat je voorkeur heeft of de afstand steeds reset is een SW gevalletje.Ik hoef die autopilot dingen niet, maar moet dus wel steeds naar de ACC switchen via stuur. Als ik mijn profiel selecteer wil ik mijn standaard keuzes behouden

Maar ik ben realistisch ik heb al 8 lease auto's gehad en alle grotere merken (bmw-mercedes-audi-vw-skoda-ds) en allemaal is er wel iets mis of niet naar wens. ik hoop dat het nu wel wat meer sw is het toch beter aan te passen is.
Compjoeters... hu?
Benieuwd met welk versienummer de #5 start.
Zware statements.... 1.5.2 was een serieuze verbetering dus je kan niet zeggen dat er niks komt of niks getest is. Of heb je liever dat de auto een week binnen moet voor een OTA zoals bij versies van VW en Audi?olson schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:02:
Ik ben benieuwd of Smart doet luisteren naar klachten. Veel dingen zijn eenvoudig op te lossen in de software en kan je verwachten in een 1.0.0 versie. Maar we zitten inmiddels al op 1.5.2. Ondertussen zal alle aandacht gaan naar de Smart #5. Ook de frequentie waarmee updates uitkomen is veel te laag. Deze auto is op software gebied gewoon niet af en niet getest in het dagelijks gebruik.
Er rijden er duizenden van bij Volvo met zelfde code basis. Je zou verwachten dat via die kant dan toch hogere verwachtingen liggen. Maar dat is natuurlijk Volvo, doelpubliek is anders.
Nog even over die trekhaak. Ik heb em ook, je ziet dat het niet van fabrikant af is, dus de integratie is idd niet voldoende. Als we allemaal een service ticket aanmaken komt er misschien meer druk op.Frie2 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:49:
Net als vele #1 en #3 gebruikers zit ik op de nodige software verbeteringen te wachten.
Alhoewel het geen vergelijk is, vergelijk ik 'm toch met mijn Volvo v60 2021. Deze autopilot vertrouw ik blindelings. 10x beter. De autopilot van de smart is af en toe levensgevaarlijk en lijkt alleen maar te willen remmen. Voor een auto die later ontwikkeld is valt dit dus gewoon tegen.d3x schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:12:
[...]
Er rijden er duizenden van bij Volvo met zelfde code basis. Je zou verwachten dat via die kant dan toch hogere verwachtingen liggen. Maar dat is natuurlijk Volvo, doelpubliek is anders.
Verder. Doe eens de achterklep dicht in het donker als deze met de knop in klep is geopend?! Knop is niet te vinden want de verlichting gaat dan niet aan. niet getest dus.
Compjoeters... hu?
De typische autopilot zieltjes, een auto is een vervoermiddel met de bestuurder in controle, internet staat vol met autopilot gebeurtenissen van elk merk. Elk land heeft andere regels, elk land heeft andere manier van uitvoering. Success met die dingen. Wil je autopilot? neem het openbaar vervoer.olson schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Alhoewel het geen vergelijk is, vergelijk ik 'm toch met mijn Volvo v60 2021. Deze autopilot vertrouw ik blindelings. 10x beter. De autopilot van de smart is af en toe levensgevaarlijk en lijkt alleen maar te willen remmen. Voor een auto die later ontwikkeld is valt dit dus gewoon tegen.
Verder. Doe eens de achterklep dicht in het donker als deze met de knop in klep is geopend?! Knop is niet te vinden want de verlichting gaat dan niet aan. niet getest dus.
Zelfs die dynamische ACC zijn voor mij een hatelijk iets en een stap achteruit, niet te gebruiken in de hedendaagse autoflows waar iedereen denkt een microseconde te kunnen winnen en maar naar een ander vak te flitsen. Niks beter dan een gewone CC die volledig met een hendel te besturen is.
Knop weet je na enkele keren wel al staan neem ik aan? Het is rechtsboven. Is het zo donker dat je niks meer ziet?
gewoon ervaring opdoen. Iedere gebruiker heeft zo zijn gewoontes, wat je veel gebruikt steek je gewoon in je test en zie je de verschillen. Er is altijd veel merk afhankelijkheid, na 6 lease wagens heb ik dus al 6 merken gehad, elke heeft wel wat andere gewoontes.Gemeni schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:49:
Ik ga morgen de #5 proefrijden, ik verwacht dezelfde gebreken qua software dan de #3. Wat zijn jullie “hoofdergenissen” die ik zeker even moet testen?
Vraag wel hoe je de ergerlijke EU regelgeving kan afzetten
Jij bent zeker de grappigste thuis? "typische autopilotzieltjes" hahahahd3x schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:34:
[...]
De typische autopilot zieltjes,..
Knop weet je na enkele keren wel al staan neem ik aan? Het is rechtsboven. Is het zo donker dat je niks meer ziet?
Geen enkele autopilot is perfect maar er zijn merken die 't beter voor elkaar hebben.
Die knop kan ik zeker wel vinden in t donker maar blijkbaar is er niet overnagedacht. We doen er wel licht in, maar niet aan in het donker.

Compjoeters... hu?
Tich zaken.olson schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:25:
[...]
Jij bent zeker de grappigste thuis? "typische autopilotzieltjes" hahahah![]()
Geen enkele autopilot is perfect maar er zijn merken die 't beter voor elkaar hebben.
Die knop kan ik zeker wel vinden in t donker maar blijkbaar is er niet overnagedacht. We doen er wel licht in, maar niet aan in het donker.En zo zijn er nog tich zaken op te noemen... en dat is jammer want verder is het een prima auto.
Ik koop wel een moderne auto, omdat ik de software belangrijk vind. En daar zit echt wel verschil in per merk. Neem nu bijvoorbeeld de intuïtiviteit, bij Xpeng vond ik die heel fijn. Bij overschrijden van de snelheid direct een popup om die melding voor de rest van de rit uit te zetten, bij richting naar rechts grote camerabeelden van de dode hoek, etc.d3x schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:34:
[...]
De typische autopilot zieltjes, een auto is een vervoermiddel met de bestuurder in controle, internet staat vol met autopilot gebeurtenissen van elk merk. Elk land heeft andere regels, elk land heeft andere manier van uitvoering. Success met die dingen. Wil je autopilot? neem het openbaar vervoer.
Inmiddels de #5 gereden en mijn eerste indruk is heel goed. Software werkt daar ook fijn. Wel draait deze auto op echt andere software dan de #3, maar wie weet gaan ze dit in de toekomst ook voor de #3 uitrollen?
Omdat de software anders is zal ik de rest delen in het #5 topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Gemeni op 03-06-2025 13:54 ]
Het is alleen een verloopstekker niet zo'n stekkerblok als bij Smart zelf. Maar die is dan ook 10x zo duur.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Ja en werkt uitstekend. Enkel nog gebruikt om te testen, maar dat werkte dus prima.Gemeni schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:24:
Mensen hier trouwens ervaring met de V2L adapter van Smart zelf en (goedkopere) alternatieven?
Het systeem begon wel met de navigatie naar de gevonden parkeerplek, maar omdat die plek op dat moment niet meer zichtbaar was op de kaart, blijft het (te) spannend voor mij. Vandaag heb ik de functie in dezelfde wijk opnieuw getest; dit keer herkende het systeem de parkeervakken gelukkig sneller, waardoor ze nog op de kaart stonden en ik met wat meer zekerheid het parkeerproces kon starten.Frie2 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:52:
Wat doet de auto als je het parkeren bevestigt?
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Waar ik moeite mee heb is de traagheid van de manoeuvres. Je hebt zo het overig verkeer geïrriteerd 'in je nek'.
En als je remt vanwege overig verkeer dan wordt de parkeeractie afgebroken. Er is geen knopje 'ga verder waar je gebleven bent'
Het blijft spannend om je handen van het stuur te houden als de auto vanzelf gaat rijden...
je hebt toch een rijbewijs heLasmibalsingh schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:44:
[...]
Het systeem begon wel met de navigatie naar de gevonden parkeerplek, maar omdat die plek op dat moment niet meer zichtbaar was op de kaart, blijft het (te) spannend voor mij. Vandaag heb ik de functie in dezelfde wijk opnieuw getest; dit keer herkende het systeem de parkeervakken gelukkig sneller, waardoor ze nog op de kaart stonden en ik met wat meer zekerheid het parkeerproces kon starten.

ik snap die functie voleldig niet, zat al in mijn Mercedes C300h 10j geleden, enkele keren gedaan voor de fun, nadien in geen enkele auto nooit meer getest.
If you can't park a car - are too lazy and need autopilot - take public transport. Dan hebben andere weggebruikers geen last van je fratsen.
[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 24-06-2025 09:34 ]
Bij de #3 schuin vooruit moet ik om een behoorlijk dikke A stijl heen kijken,
Naar rechts tegen mijn passagier en een dikke B stijl,
Schuin naar achteren is er nog een klein raampje waar je een glimp van de omgeving kunt waarnemen,
En naar recht naar achteren kijk ik door een veredelde brievenbus. Als de hoofdsteunen niet helemaal omlaag zitten blijft er helemaal niets over van het achteruit zicht.
Kortom: parkeren was vroeger veel gemakkelijker dan nu. Ook al omdat je overal zo'n beetje kon en mocht parkeren.
parkeer je dan nog naar links -rechts - voor - achter? met de #3 nu parkeer ik volledig op basis van de camera's die zij en achter info geven in eender welke Parking, met vorige generatie auto met visuele camera was mij dat nog te beperkt van functies, maar al een zekere vorm van betrouwbaar. Alleen als er zo specifieke ondergrondse garages zijn met palen op elke hoek zal ik nog wel extra rondkijken. En ik ben een KM wreter, een maand oud en staat al +3000km op.Frie2 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:20:
Auto's zijn in de loop van de jaren steeds onoverzichtelijker geworden doordat de ramen steeds kleiner zijn, de dode hoeken steeds groter.
Bij de #3 schuin vooruit moet ik om een behoorlijk dikke A stijl heen kijken,
Naar rechts tegen mijn passagier en een dikke B stijl,
Schuin naar achteren is er nog een klein raampje waar je een glimp van de omgeving kunt waarnemen,
En naar recht naar achteren kijk ik door een veredelde brievenbus. Als de hoofdsteunen niet helemaal omlaag zitten blijft er helemaal niets over van het achteruit zicht.
Kortom: parkeren was vroeger veel gemakkelijker dan nu. Ook al omdat je overal zo'n beetje kon en mocht parkeren.
[ Voor 5% gewijzigd door d3x op 24-06-2025 16:23 ]
Momenteel test ik het automatische parkeersysteem, in principe mijn eerste ervaringen met een parkeerhulpsysteem. De resultaten zijn tot nu toe wisselend, maar ik vermoed dat ik er snel aan wen. Ik rijd tenslotte pas anderhalve week in de Smart #3.
Binnenkort zal ik informeren bij de Smart-garage hoeveel een jaloezie/zonnescherm kost voor het panorama dak. Vorige week werd het interieur snel warm.
de auto kantel had ik al op vorige auto (DS) is zeer handig maar ook soms nietLasmibalsingh schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:39:
Het gaat hier niet om parkeervaardigheden. Een SUV kan ik prima zelf inparkeren, al schakel ik bij de Smart #3 soms de camera in voor parallel parkeren vanwege de dode hoek bij de achterste raamstijlen. Handig is dat de buitenspiegels automatisch omlaag kantelen zodra de versnellingshendel in ‘R’ staat.
Momenteel test ik het automatische parkeersysteem, in principe mijn eerste ervaringen met een parkeerhulpsysteem. De resultaten zijn tot nu toe wisselend, maar ik vermoed dat ik er snel aan wen. Ik rijd tenslotte pas anderhalve week in de Smart #3.
Binnenkort zal ik informeren bij de Smart-garage hoeveel een jaloezie/zonnescherm kost voor het panorama dak. Vorige week werd het interieur snel warm.
er bestaat een inleg stuk voor idd, mijn evaluatie van laatste dagen, warmte komt vooral via voorruit, niet zozeer via dak.