De laatste weken heb ik af en toe problemen met het openen van de laadklep van mijn #3. Daar waar ie vroeger (als de auto van het slot was) gewoon in één keer open ging, gebeurt het nu regelmatig dat ik eerst de auto op slot moet doen en daarna weer open, voordat ik de laadklep kan openen. Omdat ie dan wel open gaat vermoed ik dat het iets in de software is na de laatste update, Wie o wie herkent dit?
recent gaan mijn #3 deuren ook anders open.gtabak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:03:
De laatste weken heb ik af en toe problemen met het openen van de laadklep van mijn #3. Daar waar ie vroeger (als de auto van het slot was) gewoon in één keer open ging, gebeurt het nu regelmatig dat ik eerst de auto op slot moet doen en daarna weer open, voordat ik de laadklep kan openen. Omdat ie dan wel open gaat vermoed ik dat het iets in de software is na de laatste update, Wie o wie herkent dit?
origineel steeds alle 4 de handvaten uit hun slot positie, tegenwoordig enkel de bestuurdersdeur. Als je dan met je sleutel in de buurt komt of er komt iemand aan een andere deur dan springen de andere 3 ook open.
er is hiervoor een aan af setting, maar deze geeft het verschil dat de andere 3 dan helemaal niet meer open gaan tenzij je nog eens dubbel open doet met sleutel.
de laadklep merk ik niks anders
niet zeker of dit zo sinds laatste sw update is.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V155/219), CT003 ( v118) ), DM XS212 1fase
Ja dat heb ik ook. Vanavond nog. Maar niet elke keergtabak schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:03:
Al zicht op de nieuwe update van de software voor de #3 (momenteel 1.6.0)?
Tijdje terug (september) heeft de #5 die al gehad (2.1.0 en ja, ik weet het, die heeft andere hardware) en de verwachting was dat de #1 en #3 binnen afzienbare tijd ook een (grote) update zouden krijgen.
Tijdje terug (september) heeft de #5 die al gehad (2.1.0 en ja, ik weet het, die heeft andere hardware) en de verwachting was dat de #1 en #3 binnen afzienbare tijd ook een (grote) update zouden krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door gtabak op 04-12-2025 14:51 ]
Volgens https://www.smart-emotion.de/ wordt het voorjaar voor we iets kunnen verwachten...
De 2.1.0 van de #5 komt als het goed is, in aangepaste vorm, ook naar de #3 en #1
dat hoort een beetje bij Smart geloof ik. Maar geef mensen inderdaad gewoon de keuze.Frie2 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:22:
Een iets minder infantiele scherm layout zou welkom zijn.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt een Smart #3 Brabus aangeschaft.
Nu wil ik nog een afneembare trekhaak laten plaatsen. Iemand ervaring hiermee?
Ik wil het gewoon bij Smart laten doen en vroeg me af of je wat ziet van de trekhaak als de trekhaak er niet op zit. Zie je dan wel dat stekkerdoosje of is dat mooi weggewerkt?
Nu wil ik nog een afneembare trekhaak laten plaatsen. Iemand ervaring hiermee?
Ik wil het gewoon bij Smart laten doen en vroeg me af of je wat ziet van de trekhaak als de trekhaak er niet op zit. Zie je dan wel dat stekkerdoosje of is dat mooi weggewerkt?
Lees even mee in de Facebook groep, staat wel wat informatie over. Bij de dealer doen de meesten het, 1500 euro. Staan ook foto's
Ivm de afneembare trekhaak: ik heb die laten installeren door de verdeler. Als de haak niet geplaatst is, zie je niets. De plaatsing vraagt enige oefening. Succes en veel rijplezier!
Bedankt voor de tip.ExTaxi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:58:
Lees even mee in de Facebook groep, staat wel wat informatie over. Bij de dealer doen de meesten het, 1500 euro. Staan ook foto's
Dat wilde ik weten ja. Ik wil niks zien van de haak. Bedankt.tweajers schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:08:
Ivm de afneembare trekhaak: ik heb die laten installeren door de verdeler. Als de haak niet geplaatst is, zie je niets. De plaatsing vraagt enige oefening. Succes en veel rijplezier!
Sinds kort klapt m'n rechter buitenspiegel van mijn #3 soms niet goed meer uit. Zit dan helemaal "los" van het mechaniek. Inklappen en dan weer uitklappen helpt meestal. Wie kent dit probleem ook (en de oplossing)? |En ja, heb onder garantie een afspraak gemaakt bij de dealer, maar ben benieuwd of anderen dit ook hebben en wat de oorzaak daarvan is.
Best vervelend voor je. In december en januari toen het onder het vriespunt lag maakten mijn buitenspiegels bij het in- en uitklappen een ergerlijk krakend geluid maar ze functioneerden wel normaal.gtabak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:36:
Sinds kort klapt m'n rechter buitenspiegel van mijn #3 soms niet goed meer uit. Zit dan helemaal "los" van het mechaniek. Inklappen en dan weer uitklappen helpt meestal. Wie kent dit probleem ook (en de oplossing)? |En ja, heb onder garantie een afspraak gemaakt bij de dealer, maar ben benieuwd of anderen dit ook hebben en wat de oorzaak daarvan is.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Lees op andere sites wel meer problemen met vorst. Handgrepen, spiegels, ramen vastgevroren en dan kans op overbelasting motortjes. Je kunt bij vorst inklappen spiegels uitzetten maar moet je dan wel aan denken. Ik heb deurrubbers ingespoten met siliconen spray.
Het blijft mij verbazen hoe weinig smarts je tegenkomt op de weg. De teller staat bij mij op 4x #1 en 1x #5 (Brabus zwart-rood), eind januari m'n eerste #3 (Brabus Atom Grey-Matte) gespot in Den Bosch en vorige week een grijze #3 in Tilburg.
Heb mezelf eind december een leuk kerstkadootje gegeven, een van de laatste voorraad #3 Brabussen.
Heb mezelf eind december een leuk kerstkadootje gegeven, een van de laatste voorraad #3 Brabussen.
I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass
Ze zijn inderdaad zeldzaam. #3 twee keer gespot, de #1 wat vaker. Geniet zelf sinds half januari van een #3 premium en bevalt prima. Heb wel wat problemen gehad met de camera's die vastliepen maar dat is sinds een week schijnbaar uit zichzelf hersteld. Hopelijk blijft dat zo.
Ik heb zelf een Smart #3 Brabus. Is het bij jullie ook zo dat het systeem elke keer het thuis adres kwijt is en weer gadget? Ik moet elke keer de licentie accepteren. Heb dit ook al via het instellingen menu gedaan.
JohnS
Ben je wel ingelogd.
Poppetje rechtsboven op startscherm moet zwart zijn. Is het grijs dan moet je opnieuw aanmelden.
Poppetje rechtsboven op startscherm moet zwart zijn. Is het grijs dan moet je opnieuw aanmelden.
Heel af en toe hier ook (#3 Premium) en ook af en toe opnieuw moeten inloggen.JohnS schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:53:
Ik heb zelf een Smart #3 Brabus. Is het bij jullie ook zo dat het systeem elke keer het thuis adres kwijt is en weer gadget? Ik moet elke keer de licentie accepteren. Heb dit ook al via het instellingen menu gedaan.
Zoals ik hier al eerder heb aangegeven, de software is gewoon niet af en stabiel. Is voor mij inmiddels een punt van overweging of ik nog wel door wil gaan met de Smart. Rijden doet ie prima (zolang je de smart-pilot optie maar niet gebruikt en een aantal veiligheidssystemen uitzet) en ook het design is fraai. Op onderdelen valt de afwerking soms wat tegen, maar de software is hier gewoon een afknapper.
Het valt me ook tegen dat software- en kaartenupdates zo onregelmatig verschijnen (bijna niet). Ik heb trouwens een model van januari 2024 en heb inmiddels beide portierhendels moeten laten vervangen omdat de ledverlichting uitviel. Gelukkig is dit onder garantie opgelost. Houd wel rekening met een levertijd van ongeveer 3 tot 4 weken, omdat het een backorderonderdeel is dat op kleur wordt besteld. Praktischer zou zijn als alleen het led-lampje vervangen kon worden in plaats van de complete hendel.
Voor de rest ben ik helemaal verknocht aan de Brabus-power. Ik heb daardoor binnenkort wel 4 nieuwe banden nodig, slijtage gaat snel met al dat vermogen en AWD.
Voor de rest ben ik helemaal verknocht aan de Brabus-power. Ik heb daardoor binnenkort wel 4 nieuwe banden nodig, slijtage gaat snel met al dat vermogen en AWD.
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Dat is toch afhankelijk van dag-/nachtinstelling van het scherm? Ik heb mijn scherm sinds aflevering op nachtmodus staan en dan is het poppetje juist grijs als je aangemeld bent.Frie2 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:11:
:strip_exif()/f/image/W0AZydR6pQRsH78BQDimh100.jpg?f=fotoalbum_large)
...en dat is (lichtjes overdreven) zo'n beetje de enige instelling die de auto al die tijd heeft onthouden, scherm staat nog steeds op dark-mode. Iedere keer als ik instap is het afwachten hoe de stuur- en stoelverwarming staan, ondanks dat ik ze in het menu allebei op "permanent aan" heb staan.
Ook al een paar keer meegemaakt dat mijn profiel afgemeld was, opnieuw toestemming geven voor lokatie en gegevens enz. en Android Auto connect ook niet altijd. Muziek lijkt wel altijd op pauze te staan als ik instap, of het nou radio is of mp3's vanaf m'n telefoon.
Smart Pilot ben ik ook niet helemaal happy mee. De positie op de weg die de auto kiest is wmb too close for comfort, bv als je een vrachtwagen inhaalt rijdt ie met de rechterwielen bijna op de streep terwijl links een meter ruimte ligt. Ik zet hem maar gewoon op ACC, dan doe ik het sturen zelf wel.
Wat ik het meest mis - komende vanaf een Mazda MX30 - zijn de flippers achter het stuur om de regeneratie bij gas los snel aan te passen, hoe ze hebben kunnen bedenken om die instelling in het menu op het scherm te verstoppen
Dan de Hello smart app, kon de eerste weken met geen mogelijkheid op afstand mijn kachel aanzetten, gaf een foutmelding "Vehicle status abnormal, please try again later(2417)". Na een week of 2 nog eens geprobeerd en sindsdien werkt het wel iedere keer. Niks aangepast/geüpdate of wat dan ook...
Maar inderdaad, de Brabus power en wegligging maken veel goed
I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass
Hier een nieuwe potentiële Smart #3 premium rijder. Ik rij nu in een Toyota Corolla Cross en twijfel om mijn auto in te ruilen voor een Smart #3 premium. Nu lees ik in dit forum een paar negatieve gebruikerservaringen, met name mbt de software. Nu weet ik dat je over bijna iedere auto wel negatieve ervaringen leest en het soms een kwestie van pech lijkt dat mensen problemen ervaren. Zo heb ik over de Toyota ook negatieve software reviews gelezen maar heb ik daar zelf nooit last van gehad.
Toch ben ik benieuwd wat de huidige stand van zaken is mbt de software. Er zullen nu wel de nodige updates zijn geweest. Moet ik me erg zorgen maken om de reacties die hier zijn te lezen? Zijn er #3 rijders op dit forum die wel zorgeloos rijden? Ik rijd nu al jaren Toyota, een merk dat bekend staat om betrouwbaarheid. Hoe zit dat met de #3? De testen (ook testen met een langere duur) zijn overwegend positief.
Hebben jullie nog tips of zaken waar ik rekening mee moet houden of op moet letten? Ik vind de #3 een prachtige auto maar ik ben ook erg gesteld op betrouwbaarheid. Veel dank vast voor eventuele reacties.
Toch ben ik benieuwd wat de huidige stand van zaken is mbt de software. Er zullen nu wel de nodige updates zijn geweest. Moet ik me erg zorgen maken om de reacties die hier zijn te lezen? Zijn er #3 rijders op dit forum die wel zorgeloos rijden? Ik rijd nu al jaren Toyota, een merk dat bekend staat om betrouwbaarheid. Hoe zit dat met de #3? De testen (ook testen met een langere duur) zijn overwegend positief.
Hebben jullie nog tips of zaken waar ik rekening mee moet houden of op moet letten? Ik vind de #3 een prachtige auto maar ik ben ook erg gesteld op betrouwbaarheid. Veel dank vast voor eventuele reacties.