ExTaxi schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:57:
Ik kom ook uit de Model 3 en voor beide auto's zijn er plus en minpunten te verzinnen.
Maar ik ben er erg blij mee en kijk heel veel liever naar de Smart dan naar een Model 3 :-)
Je ziet nu wel hoe ontzettend knap het is van Tesla om zo'n auto neer te zetten als bedrijf dat geen auto's maakte.
True; ik ben maar heel kort fan van onze Tesla geweest. De rij eigenschappen vond ik tegenvallen, de kwaliteit viel tegen en de allom geprezen software vond ik eigenlijk alleen maar matiger worden. Ik ben daarentegen wel enorme fan van het SuC netwerk, dat vond ik echt de kracht van Tesla. Hebben er meerdere 4-5k km roadtrips mee gedaan zonder noemenswaardige range anxiety.
Tesla was overigens al voor Musk aan boord kwam een automerk en bestaat sinds 2003. In 2008 werd Musk CEO en in 2009 redde Daimler Tesla nog door een aandeel te nemen in het praktisch failliete bedrijf. Staatssteun en subsidies hielpen het bedrijf in die periode overeind te houden en een beursgang zette de richting naar herstel en succes. (Wiki)
Voor mij zette Tesla vooral een benchmark neer in opschaling - alleen zie je in ~ 5 jaar tijd wat stilstand doet. Concurrentie haalt bij en dat is goed. Kijk je naar China dan hebben ze daar (helaas voor ons) een voorsprong, ook boven Tesla. Gelukkig is terugvechten uit een underdog positie niet per se slecht.
Thanks

inmiddels al paar iets langere ritjes gemaakt.
Eerste ervaringen opgetekend:
Model 3 (2019) deed ongeveer 70db, de #3 63db. Ik meet dit steeds op zelfde stukje 100km weg, beide kanten op om effect van (Tegen)wind te mitigeren, op m'n apple watch. Model 3 was nog wel op zomerbanden en de #3 staat al op nieuwe winterbanden. Tis erg stil in de auto.
De Beats audio moet nog even inspelen, maar klinkt ook veelbelovend. Irritante is: tis m'n vrouw haar auto
Minpunt: interieurverlichting en schermpjes reflecteren 's avonds in de ramen. Ben nog zoekende hoe dat makkelijker lager ingesteld of zelfs helemaal gedimd kan worden. Ik vind dat irritant.
Die snelheids-biep kun je uitzetten, maar las iets over dat doen in je profiel ofzo, maar dat hebben we nog niet handig werkend. Moet ik nog even nakijken/uitzoeken. Sowieso veel 'hulp'-systemen. Er zit een IR camera in je stuur die je gezicht bekijkt, als je weg kijkt van de weg krijg je al snel een waarschuwing.
De cruise control en rij assistent doet het vergelijkbaar met de model 3 zolang je gewoon op de weg rijdt, alleen past ie z'n snelheid nog niet aan terwijl die wel lagere snelheid kan lezen met bordherkenning of op een oprit. Daarin is dit denk ik een realtief eenvoudig systeem.
De interface is een stuk minder 'clean' dan dat van een model 3, maar vergt dezelfde soort gewenning met vinden waar welke optie zit en wat die precies doet. RAV4 (2019) die we ook hebben heeft een klassiek Japans Toyo interieur, bedienbaar met grove handschoenen en terwijl je een regime van de macht stoot. Weinig geraffineerds aan, wel onverwoestbaar
Weggedrag in de #3 is 'ontkoppeld' zoals in alle moderne auto's, gasrespons is instelbaar en wat relaxter dan in een model 3 by default. Het one-pedal-driving werkt ook wat vertraagder voor m'n gevoel, gas loslaten duurt het een fractie voor die gaat remmen. Nu is dat wellicht een voordeel voor de passagiers, de model 3 leverde vaak wagenzieke passagiers op, terwijl dit in onze RAV4 niet zo is, wellicht zit het hem in dit soort dingen waardoor overgang acceleren/remmen soepeler gaat. De #3 staat wat
tail wiggle toe met achterwiel aandrijving, wat leuk is voor de dynamiek. 0-100 in 5.8s is minder rap dan de model 3 (moet je de brabus versie voor nemen) maar snel genoeg. Rav4 is 8s naar de 100, maar echt vaak in druk verkeer stoplichtsprintjes doen is er toch niet bij.
Al met al in de beleving een leuke stap vooruit, al is het nog steeds zo dat ik denk ik in elke auto van 45k lekker zal zitten en comfortabel zal rijden. Voor dat geld maken ze volgens mij geen echt slechte auto's meer. Heb ook geen vergelijking met de facelift model 3, volgens de fans is die natuurlijk helemaal geweldig

Tov de RAV4 is het niet echt een logische vergelijking, de RAV4 komt standaard zonder geluidsisolatie, beetje kneuzig van Toyo, dus dat heb ik zelf gefixt en nu istie net zo stil als de model 3 was, dus de #3 wint dat. Rijden met RAV4 is superchill, onderstel is enorm fijn en hybrid heel soepel en ook op ruigere ondergrond werkt dat prima, daarin is de #3 natuurlijk een goede stap erbij, waar de model 3 een klapperig en lawaaieriger onderstel heeft. Zitpositie in de #3 is een eind hoger dan in de Model 3, RAV4 zit je natuurlijk rechtop. Binnenruimte in de RAV4 is stuk ruimer (oa door hoogte en grotere afstand tot voorstoel), maar model 3 had stiekem veel kofferbak ruimte. De #3 is aanzienlijk kleiner achterin qua bergruimte. Onze favoriete passagiers (10 & 12) zitten net zo prima in de #3 achterin als in de model 3. De frunk bij model 3 past een weekend tas in, die moet ik in de #3 nog even checken, maar is volgens mij niet zo praktisch.
Onze overweging is dan ook de RAV4 nu voor familie + baggage en de #3 als forens mobiel en gezinsuitjes c.q. voor m'n vrouw. Wij hebben zogezegd alleen maar luxeproblemen inderdaad
Features #3:
+ hud
+ verwarmd stuurwiel
+ apple carplay
+ 360' camera
+ zelf inparkeren, werkt super easy
+ achterklep met voet bediening
+ personalisatie in interieurkleurtjes, scherm
+ afwerking en design is hoge kwaliteit, geen significante panelgaps etc
+ deurbediening en Smart lampje
+ dakraam & tint achter
+ stilte/comfort
+ Beats audio
- achter geen stoelverwarming (favo passagiers missen dat)
- rijhulpsystemen chaos aan piepjes (generiek probleem auto's geleverd na 1/7?)
- er wordt maar 1 keyfob bijgeleverd, tweede kost 95,- en de 'telefoonsleutel' vergt handmatige app-activatie
Range stelt zich nog in, zou vergelijkbaar aan de model3 moeten zijn, wat wel laat zien dat EV-deel van de model3 voor z'n tijd vooruit was. Met 1785kg is de #3 fors zwaarder dan een RAV4 (1565kg) en 50kg lichter dan een model3 (1835kg).
Teveel tekst? Hier een foto!