Het grote Smart #3 Topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-04 09:36
Wanneer je zegt een 'smart' auto, denkt iedereen nog steeds aan de kleine tweezitters. Maar dat is al lang niet meer zo. In 2023 lanceerde de #1. Voor de #1 was er reeds een topic. Na de #1 volgde de #3. Een mooie sportieve auto. Een samenwerking van Geely en Mercedes.

Basis informatie
  • Lengte 4400 mm
  • Hoogte 1556 mm
  • Breedte incl. spiegels 2045 mm
  • Breedte exclusief spiegels 1844 mm
  • Wielbasis 2785 mm
  • Draaicirkel 11 m
  • Kofferbakinhoud 370 L
5 versies
Pro, Pro+, Premium, Anniversary, Brabus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnU5DkogFT3cLVPsBt1PuH1hERE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RmjMvK7IS32jMvmcqMIjCPCM.webp?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Jusdorange op 28-08-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
Enkele video's over de #3

autoweek:
YouTube: Smart #3 – AutoWeek Review

ANWB EX30 vs Smart #3
https://www.youtube.com/watch?v=_rlOdWZ6HnI

Bochane Lease over de Brabus
https://www.youtube.com/watch?v=kdi0atIGzFI

[ Voor 46% gewijzigd door Jusdorange op 21-08-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
De video playlist van Smart zelf met #3 tutorials

https://www.youtube.com/p...vor4pzYlZeLL6gPdULYn7flEA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:48
Het leuke is dat heel, heel veel mensen echt totaal niet weten waar je het over hebt als je zegt dat je een Smart gaat rijden. Zelfs bij de leasemaatschappij kenden ze de auto nog niet.

Ik rijd nu een Model 3 LR en kan geen Tesla meer kiezen als opvolger dus moest elders gaan zoeken.
Bij Mercedes binnen gelopen toen ik de Smart ergens op internet had gezien en op slag verliefd op de rode Brabus die er stond. Gereden met de Premium (met 272 pk al snel zat) maar dan heb je nog een vrij ingetogen uiterlijk. Daarna proefrit met de Brabus en dat was nog meer een feestje.

Medio November wordt'ie geleverd.
We hebben overigens ook een FB-groep voor Smart #1/#3 rijders.

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-05 22:05
Totaal gebrek aan marketing zorgt ervoor dat deze auto geen succes kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExTaxi
Frie2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:26:
Totaal gebrek aan marketing zorgt ervoor dat deze auto geen succes kan worden.
dan blijft 'ie lekker exclusief...ook wel leuk.

Over 2 weken spreken we Smart Nederland, dan ga ik die vraag ook zeker stellen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ExTaxi
Goed nieuws....in de oktober update kun je straks in je profiel alles opslaan, zodat je bv ook die irritantie piepjes bij iets te snel rijden kunt uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:33

d3x

Weinig gebruikers hier precies. Volgende week testrit...

De 3 staat hoog op mijn radar voor volgende lease als iets kleinere SUV jammer dat batterij redelijk klein is. Zo een 10-15kw meer had em compleet gemaakt.

[ Voor 58% gewijzigd door d3x op 30-09-2024 07:27 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase - oude setup: 1*MT v148 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
d3x lees even mee in de Facebook groep, daar zitten al wat meer gebruikers.
De Brabus heeft zelfs nog iets minder range....maar goed, dat is voor mij van heel veel minder belang.
Zoveel echt lange ritten maak ik niet en ik kan thuis laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
ExTaxi schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:13:
Goed nieuws....in de oktober update kun je straks in je profiel alles opslaan, zodat je bv ook die irritantie piepjes bij iets te snel rijden kunt uitschakelen.
Was het niet zo dat het wettelijk verplicht is dat die snelheidswaarschuwing bij elke start weer actief moet zijn?
Ik verwacht hooguit een snelkoppeling naar uitschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
Dat klopt, ze moeten altijd opnieuw opstarten. Maar nu moet je nog diverse handelingen uitvoeren. Een snelknop is dus een hele goede optie. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
d3x schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:25:
Weinig gebruikers hier precies. Volgende week testrit...

De 3 staat hoog op mijn radar voor volgende lease als iets kleinere SUV jammer dat batterij redelijk klein is. Zo een 10-15kw meer had em compleet gemaakt.
Welke wagens overweeg je als alternatief? Erg benieuwd naar de afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Jusdorange schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Welke wagens overweeg je als alternatief? Erg benieuwd naar de afwegingen.
dat is een moeilijke want is persoonlijk gevoel en het is een lease dus ruim van keuze en budget ;) ik ben er zelf nog niet volledig uit of ik met SUV of berline wil verder gaan en bij voorkeur liever iets kleiner, alles long range natuurlijk in mijn keuze en heb beperkte mogelijkheid met snelladen.

maar momenteel:

xpeng g6 (bijna geen nadelen, komt dan al op: buiten afmetingen SUV, 11KW en geen frunk)
tesla y ( in huidige rolgeluiden en mindere afwerking,101 dezelfde overal , als de nieuwe versie er zou komen (nadeel minimalisme ala mk3, 400V en beperkingen android)
byd seal (nadeel sw die toch niet al te best is en redelijk zacht kwa ophanging en 400V, onepedal zeer zwak, update EOY)
Smart 3 (iets beperkter kwa WLTP en koffer minder tov andere maarja das logisch met afmeting wat een + is, voordeel 22KW standaard) weinig te vinden over de SW....
Tesla 3 (jammer van de knoppen op stuur en alles op centraal scherm, ergerlijk die pinkers en ruitenwissers en geen scherm voor je neus)
Mustang (ouder platform, hoge basis kost, goedkoop in lease, oudere technologie, sw beperkter)
Elroq? zullen we straks weten

alle VW heb ik afgeschreven wegens beperkte sw, bmw rampen in binnenafmetingen en achterbank (buiten de i5) en mercedes is niet bwa, kia en wat andere stel ik mij vragen bij sommige wacko/ultra design en materiaal keuzes.

een luxe probleem dus :D

[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 01-10-2024 12:21 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase - oude setup: 1*MT v148 + HW P1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d3x

d3x

YouTube: smart OTA 1.5.0 Update

OTA 1.5.0 update info

komende 2 zaterdagen 2 testritten gepland, met een #3 premium en een brabus... O-)

[ Voor 27% gewijzigd door d3x op 10-10-2024 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rsX8w4XapNB-FTwZ10kEOb1Xb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOwaXZbKTZqbwZOq6BFobBKr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bolides vandaag :)

De groene premium had een bruin interieur. Is in het echt veel donkerder dan om configuratie. Heeft ook een zwarte hemel.

[ Voor 13% gewijzigd door d3x op 12-10-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
d3x schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:44:
[Afbeelding]

Mijn bolides vandaag :)

De groene premium had een bruin interieur. Is in het echt veel donkerder dan om configuratie. Heeft ook een zwarte hemel.
Was je enthousiast na de rit? Is de middenconsole nog oncomfortabel aanwezig?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

yohan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:11:
[...]

Was je enthousiast na de rit? Is de middenconsole nog oncomfortabel aanwezig?
Je merkt dat deze "SUV" gewoon lager ligt dan menig andere met grote lange wielbasis. Komt voor mij het dichtst bij het niet SUV rijden wat voor mij belangrijk is. Zeer tevreden van test. Goede geluidsisolatie weinig / geen windruis. Veel opties voor stuur en rem. Sterke acceleratie. Stuurvast.

Middenconsole oncomfortabel? Ik heb een ds7 en daarvoor een Mercedes c gehad beide automaat. Deze smart 3 heeft een hoge middenconsole maar gewoon eerder gemakkelijk net als mijn voorgaande auto's . Wat wil je anders aan je rechtse arm? Een armsteun als optie nemen? De tijd van een schakelbak is al lang voorbij dus die middenconsole is meerwaarde. De looks zijn sterk Mercedes AMG binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 13-10-2024 21:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
Mijn vrouw heeft een blauwe met zwart dak besteld, premium, als opvolger voor de model 3. Ze is er erg enthousiast over. Proefrit was goed, tis een niveau of 2 hoger dan de model 3. Hulpsystemen beetje wennen, net als hoe one pedal driving werkt. Afwerking erg goed, al met al vrouw happy. Alleen nog wachten tot december.

Goed te lezen dat piepje ms makkelijker uit te zetten is. Die was nogal aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EwgNRNls0JA3X63WGKfJ5zkkcM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q0DsdXqKN6ECy0Op3XieRBLe.png?f=user_large

Qua marketing werd hierboven al gemeld dat Smart er weinig aan doet - wij vonden 'm ook alleen in de lease configurator en moesten toen echt even zoeken naar wat is dit dan. De eerste plek waar die stond was 35km verderop, geen dealer in de buurt meer te vinden.

Qua vorm is het minder een hoog bolletje dan veel EV's en bleef het uiterlijk bij m'n vrouw vooral hangen. De voorliefde voor donkerblauw is tevens een terugkerend dingetje en met de zwarte daklijnen was ze verkocht. Tegelijkertijd ook een economische keuze: de auto is binnen haar lease budget nog ver van de limiet, maar met de bijtelling en alles zoeken we die grens gewoon niet op. Brabus vond ze daarom niet zinnig, alles wat ze wenst zit op de premium. Enige wat we van Tesla wel zullen missen is het geintegreerde supercharger netwerk, maar dat gebruikten we alleen met vakantie en dat doen we nu met een andere auto.

[ Voor 56% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-10-2024 08:39 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

NiGeLaToR schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:29:
Mijn vrouw heeft een blauwe met zwart dak besteld, premium, als opvolger voor de model 3. Ze is er erg enthousiast over. Proefrit was goed, tis een niveau of 2 hoger dan de model 3. Hulpsystemen beetje wennen, net als hoe one pedal driving werkt. Afwerking erg goed, al met al vrouw happy. Alleen nog wachten tot december.

Goed te lezen dat piepje ms makkelijker uit te zetten is. Die was nogal aanwezig.
proficiat met je keuze, je zal in ieder geval niet meer bij de zoveelste tesla zijn die overal staat in de standaard wit en zwart kleur en wat hoofden zullen zeker draaien en vragen welk merk is dat.

Als je van een 3 komt waarom is deze S pedal dan anders? Ik had net het gevoel bij testritten dat de Smart zeer dicht bij de onepedal komt van gedrag.

Ik vermoed het donkerblauw dan en niet de matte blauwe? Het is blijkbaar wel een hele procedure om dit te updaten.

Hulpsystemen kan je met de 1.5OTA in 1 click volledig zetten voor je eigen profiel en met eigen voorkeur van stuurkracht, reductie etc.

Ik heb dit weekend een testrit gedaan met een 3 brabus en daar kwam net de update binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 24-10-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@d3x ja het one pedal kregen we net niet lekker werkend in de proefrit Brabus. Ook omdat het remmen op EV niet tot stilstand ging, vanaf 10km/u moest je sowieso nog met het rem pedaal remmen. Dat voelde vreemd. De verkoper had er geen ervaring mee en m’n vrouw vond het wel prima dus geen aandacht meer aan besteed: als het dus wel écht one pedal driving tot stilstand betekent dan is dat ook weer opgelost en wellicht ‘user error’ geweest met de instelling (s-pedal heet dat volgens mij?).

Tis niet mat blauw nee, gewoon metallic donker blauw. Een vriendin van ons heeft hem in oranje besteld, ook een leuke andere keuze dan doorsnee.

Profiel update klinkt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

NiGeLaToR schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:03:
@d3x ja het one pedal kregen we net niet lekker werkend in de proefrit Brabus. Ook omdat het remmen op EV niet tot stilstand ging, vanaf 10km/u moest je sowieso nog met het rem pedaal remmen. Dat voelde vreemd. De verkoper had er geen ervaring mee en m’n vrouw vond het wel prima dus geen aandacht meer aan besteed: als het dus wel écht one pedal driving tot stilstand betekent dan is dat ook weer opgelost en wellicht ‘user error’ geweest met de instelling (s-pedal heet dat volgens mij?).

Tis niet mat blauw nee, gewoon metallic donker blauw. Een vriendin van ons heeft hem in oranje besteld, ook een leuke andere keuze dan doorsnee.

Profiel update klinkt goed!
Ik heb verschillende testen gedaan met de Smart #3 en afh van mijn instellingen van regeneratie en S pedal had ik dat ook, maar als alles goed staat werkt de S-pedal echt wel tot 0. Dat heb ik ondervonden in mijn laatste testrit. Het staat ook zo beschreven in de manual:
https://my.smart.com/wp-c...l-Malaysia-20240607-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Super, dat is fijn om te weten @d3x

Je moet je voorstellen, vrouwlief rijdt, zoon mee, regen, alles uitproberen en papa mag ook nog ff 10min pielen, dus heb niet alles helemaal kunnen friemelen nog :+ Maargoed, prive ga ik er wel/ook genoeg in rijden, dus heb wel een stem in de keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frie2
Ik heb een #3 Brabus besteld. Wordt over een week geleverd. Had graag een blauwe gehad maar dat kan niet bij de Brabus. Sinds de proefrit is de software al meer keer vernieuwd. Wordt steeds beter zoals de mogelijkheid om eenvoudig al de door de EU verplichte meuk uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExTaxi
welke kleur krijg je nu Frie2? Oh en al lid van de Facebook groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frie2
Rood met zwart dak.
En ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertram
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01-11-2024
Je moet er maar net behoefte aan hebben, maar ik mis nog een opmerking over het toegestane trekgewicht van 1600 kg. Uiteraard vraagt dit om een hogere laadfrequentie, maar je kan wel op pad met de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweajers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-01 22:09
Hallo smart#-rijders, wat vinden jullie van de 'trick or treat'-animatie rond de vos/het luipaard?
Ik heb persoonlijk niets met halloween, maar vond het wel leuk.
Zouden ze rond kerst en nieuwjaar ook iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Stuur eens een foto voor de nog niet eigenaars :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweajers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmBoLojc_Xi4yfGjtuWcdGddlNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KU9DZerrkoYKS6aQVyR0eXnS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweajers
Was trouwens vandaag al weer verdwenen... dus enkel te zien 31/10 en 1/11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Leuk en aardig maar ze kunnen hun tijd beter besteden aan nuttigere zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Frie2 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:07:
Leuk en aardig maar ze kunnen hun tijd beter besteden aan nuttigere zaken...
Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Om er een paar te noemen:

In navigatie: flitspaal waarschuwingen, autozoom, mogelijkheid 3D weergave
Taalfouten in scherminterface en stem aanwijzingen
Onthouden laatste nummer bij USB media afspelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweajers
Er valt inderdaad wel iets te verbeteren aan de navigatie:
- vertaalfouten in instructies zoals 'neem de seconde afslag' ipv 'neem de tweede afslag'
- navigatie loopt soms vast
Bovenstaande op basis van versie 1.4.x
Ik gebruik nu Waze via draadloze CarPlay.

Welke automaker geeft in zijn eigen navigatie standaard flitspaal waarschuwingen?

En terwijl de smartphone dan toch aangesloten is, kan ik ook via deze muziek spelen.
De eerste 100% foutloze wagen en software moet nog uitgevonden worden.

Iets anders: ik had dit weekend een eerste keer 'ghost braking' bij/voor een verkeersdrempel. Nog iemand al last van gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
tweajers schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:01:
,...

Welke automaker geeft in zijn eigen navigatie standaard flitspaal waarschuwingen?

....

Iets anders: ik had dit weekend een eerste keer 'ghost braking' bij/voor een verkeersdrempel. Nog iemand al last van gehad?
Kia. Mijn vrouw heeft er een. Waarschuwt standaard voor alle palen. Een vriend heeft een Hyundai. Navigatie interface zag er hetzelfde uit dus zal het ook wel hebben.

Ghost brake had ik gisteren in langzaam rijdende file. Was niets aan de hand voldoende afstand en vloeiend verkeer maar de rem werd heel kort ff ingetrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Als newbie EV rijder vraag ik me af hoe snel je in praktijk bij straatpaal kunt laden.
Het hoogste dat ik gehaald heb was 10.4 bij eenn 11kW paal.
De andere keren was het beduidend minder.
Nu laadt de auto met 4.58 kW bij 11kW
24% accu.
En het is een #3 (22kW AC)

[ Voor 5% gewijzigd door Frie2 op 20-11-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Frie2 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:57:
Als newbie EV rijder vraag ik me af hoe snel je in praktijk bij straatpaal kunt laden.
Het hoogste dat ik gehaald heb was 10.4 bij eenn 11kW paal.
De andere keren was het beduidend minder.
Nu laadt de auto met 4.58 kW bij 11kW
24% accu.
En het is een #3 (22kW AC)
Je hebt dan wel een 3 premium? want de pro heeft een 11kw.

Het is eigenlijk simpel. Buiten het feit dat de operatoren het vermogen op afstand kunnen aanpassen (wegens netcongestie) is er ook nog een algemeen systeem.

Als je een vermogen ziet op sites, etc is het niet altijd accuraat. Maar het grootste punt is eigenlijk dat elke laadpaal (ac) een vermogen heeft maar meestal ook 2 aansluitingen. Dat wil eigenlijk zeggen dat als je online een 11kw ziet. Als er geen reductie is vanuit algemene controle dat je dus 11kw zal krijgen. Sta je er echter met 2 aan heb je de helft. Idem voor de 22kw versie. Dan krijg je dus max 11 bij 2 die actief zijn. Ben je alleen krijg je vol vermogen van paal.

Nu zijn er al nieuwere oplossingen waar dit niet is echter de massa is op dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Weet iemand of je de weergegeven range kunt kalibreren? Onze #3 geeft de range veel te optimistisch weer, wel zo'n dertig procent te hoog. Oftewel bij een ritje van 20 km gaat er 30 km van de range af. Comfort of eco modus maakt geen verschil en ook stad/snelweg niet. We rijden overigens nooit harder dan 100.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

yohan schreef op zondag 1 december 2024 @ 06:02:
Weet iemand of je de weergegeven range kunt kalibreren? Onze #3 geeft de range veel te optimistisch weer, wel zo'n dertig procent te hoog. Oftewel bij een ritje van 20 km gaat er 30 km van de range af. Comfort of eco modus maakt geen verschil en ook stad/snelweg niet. We rijden overigens nooit harder dan 100.
Ik vrees dat dit een algemeen EV fenomeen is....
Als batterij vol is, wat geeft de #3 dan aan van range?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yohan
d3x schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:54:
[...]

Ik vrees dat dit een algemeen EV fenomeen is....
Als batterij vol is, wat geeft de #3 dan aan van range?
Ik rijd al 4 jaar elektrisch maar vond de range altijd vrij realistisch. Ik lees in het Smart #1 topic dat je de berekening van de range ook ergens moet kunnen instellen (theoretisch versus dynamisch). Is dat voor de #3 ook mogelijk?

Edit: optie gevonden in het Opladen menu. Raar dat hij standaard staat ingesteld op weergave van de theoretische range.

[ Voor 14% gewijzigd door yohan op 01-12-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hier tellen we al af - nog een week en dan kunnen we ook rijden. De auto staat al > 2 maanden klaar, maar omdat oude contract van de model3 nog loopt mag het niet eerder helaas.

Zie ze overigens zelden rijden. Heel soms een #1 maar heb nog geen #3 in het wild gezien, zijn er echt zo weinig van verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
Gek genoeg zijn ze echt weinig verkocht inderdaad. Ik snap er ook niks van. De statistieken van autoweek voor 2024 zijn

Smart #3 - 312

(https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2024/)

Voorlopig blijven we dus nog even uniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
yohan schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:05:
[...]

Edit: optie gevonden in het Opladen menu. Raar dat hij standaard staat ingesteld op weergave van de theoretische range.
goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Jusdorange schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:25:
Gek genoeg zijn ze echt weinig verkocht inderdaad. Ik snap er ook niks van. De statistieken van autoweek voor 2024 zijn

Smart #3 - 312

(https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2024/)

Voorlopig blijven we dus nog even uniek.
zeer raar idd, als je dan kijkt naar de verkoopeenheden van een Volvo EX30 dat zo wel wat meer een 1 is dan is het giga verschil. Terwijl de afwerking van de smart (zeker vanbinnen) mijn inziens kwalitatief en designeen pak hoger is dan volvo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 15:05
Een van de redenen van de aantallen is misschien ook de leaseprijs. In de leaseprijs zit bijvoorbeeld een groot verschil tussen een #3 premium en de Zeekr X. Technisch en qua uitrusting vergelijkbaar. Uitstraling niet vergelijkbaar, anders.
We willen eigenlijk een #3, maar de leaseprijzen liggen toch zo'n 10% hoger in vergelijking met de Zeekr X. En dan heb je het over de looptijd van 60 maanden over totaal zo'n 4000,-. Terwijl de auto qua aanschafprijs vergelijkbaar is (Zeekr is 500,- duurder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 15:05
Oei, deze maand dus een keuze maken: Prijzen stijgen fors in 2025
https://www.autoweek.nl/a...theffing-voor-chinese-ev/

Leaseprijs bij Ayvens is al 37,-/mnd gestegen ;(

[ Voor 12% gewijzigd door barbuitenhuis op 04-12-2024 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-05 18:11
Kan iemand mij uitleggen hoe ik via de Hello Smart APP het laden thuis kan programmeren?
Ik zie alleen een Begin met opladen of Opladen stoppen knop, maar nergens kan ik de instellingen voor starttijd en de stoptijd vinden.
Zoeken op Youtube geeft helaas ook geen resultaat.

Edit:
Dit is de tekst op de website waar ik dat uit heb afgeleid:
Opladen op jouw manier
Met de app heb je altijd de oplaadstatus van je smart in beeld, evenals het de dichtstbijzijnde laadstations met realtime beschikbaarheid en prijzen. Dankzij de oplaadfunctie op afstand kun je bovendien begin en einde van het opladen regelen.

Edit:
Zojuist de dealer gesproken: dat zit er nog niet in en kan alleen in de auto zelf worden ingesteld.
Begin volgend jaar komt er een nieuwe app met die instelmogelijkheden.

[ Voor 48% gewijzigd door Remco45 op 07-12-2024 09:59 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Er zijn nog heel veel wensen voor aanpassing/verbetering van de software, niet alleen de app.
Met name het onthouden van gemaakte instellingen en bijvoorbeeld het laatst gekozen nummer bij USB afspelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Frie2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:02:
Er zijn nog heel veel wensen voor aanpassing/verbetering van de software, niet alleen de app.
Met name het onthouden van gemaakte instellingen en bijvoorbeeld het laatst gekozen nummer bij USB afspelen.
Mijn vrouw heeft spotify in-car nu gekoppeld aan haar spotify, die weer dezelfde is als met carplay. Dat lijkt wel aardig te werken.

Tis zeker zoeken naar instellingen en profielsettings en tis niet allemaal even helder, tegelijkertijd was m'n zoon mee ophalen en die zegt continu van de achterbak 'oh dat doe je zo' en 'dan moet je daar klikken'. Dus voor 10 jarigen is het blijkbaar volkomen logisch allemaal :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxe6Pdqyj-wQ_a41ALLAJq7GyJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Me7riVP8SWh88bKl4GC9na1s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WR-sd0oK9qyv_fweZnTiklQoWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yo0mxoGXJNcO0ZZDxgzGiFTx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndSy8lHdtWk-Llnxoa_Zul6y8j0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jP31m152W3k9l2LAYbTTlKlt.png?f=fotoalbum_large

Sinds gister: De #3 premium, blauw met zwart dak. Doppen kregen we er los bij, mooier zo die velgen, zonder krassen :) (doppen erop duwen maakt krassen zei de dealer). Aflevering bij Mercedes was fijn begreep ik van misses. Vorige auto was model 3 en dit is wel paar klasses hoger qua afwerking en rijcomfort. Of de software helemaal fijn gaat zijn moeten we nog zien, tis in ieder geval een enorme verbetering om carplay, HUD en stuurverwarming te hebben.. en het onderstel voelt veel fijner. Tegelijkertijd ist ook maar gewoon een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Ik kom ook uit de Model 3 en voor beide auto's zijn er plus en minpunten te verzinnen.
Maar ik ben er erg blij mee en kijk heel veel liever naar de Smart dan naar een Model 3 :-)
Je ziet nu wel hoe ontzettend knap het is van Tesla om zo'n auto neer te zetten als bedrijf dat geen auto's maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweajers
@NiGeLaToR
Proficiat en veel rijplezier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ExTaxi schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:57:
Ik kom ook uit de Model 3 en voor beide auto's zijn er plus en minpunten te verzinnen.
Maar ik ben er erg blij mee en kijk heel veel liever naar de Smart dan naar een Model 3 :-)
Je ziet nu wel hoe ontzettend knap het is van Tesla om zo'n auto neer te zetten als bedrijf dat geen auto's maakte.
True; ik ben maar heel kort fan van onze Tesla geweest. De rij eigenschappen vond ik tegenvallen, de kwaliteit viel tegen en de allom geprezen software vond ik eigenlijk alleen maar matiger worden. Ik ben daarentegen wel enorme fan van het SuC netwerk, dat vond ik echt de kracht van Tesla. Hebben er meerdere 4-5k km roadtrips mee gedaan zonder noemenswaardige range anxiety.

Tesla was overigens al voor Musk aan boord kwam een automerk en bestaat sinds 2003. In 2008 werd Musk CEO en in 2009 redde Daimler Tesla nog door een aandeel te nemen in het praktisch failliete bedrijf. Staatssteun en subsidies hielpen het bedrijf in die periode overeind te houden en een beursgang zette de richting naar herstel en succes. (Wiki)

Voor mij zette Tesla vooral een benchmark neer in opschaling - alleen zie je in ~ 5 jaar tijd wat stilstand doet. Concurrentie haalt bij en dat is goed. Kijk je naar China dan hebben ze daar (helaas voor ons) een voorsprong, ook boven Tesla. Gelukkig is terugvechten uit een underdog positie niet per se slecht.

Eerste ervaringen opgetekend:

Model 3 (2019) deed ongeveer 70db, de #3 63db. Ik meet dit steeds op zelfde stukje 100km weg, beide kanten op om effect van (Tegen)wind te mitigeren, op m'n apple watch. Model 3 was nog wel op zomerbanden en de #3 staat al op nieuwe winterbanden. Tis erg stil in de auto.

De Beats audio moet nog even inspelen, maar klinkt ook veelbelovend. Irritante is: tis m'n vrouw haar auto :+

Minpunt: interieurverlichting en schermpjes reflecteren 's avonds in de ramen. Ben nog zoekende hoe dat makkelijker lager ingesteld of zelfs helemaal gedimd kan worden. Ik vind dat irritant.

Die snelheids-biep kun je uitzetten, maar las iets over dat doen in je profiel ofzo, maar dat hebben we nog niet handig werkend. Moet ik nog even nakijken/uitzoeken. Sowieso veel 'hulp'-systemen. Er zit een IR camera in je stuur die je gezicht bekijkt, als je weg kijkt van de weg krijg je al snel een waarschuwing.

De cruise control en rij assistent doet het vergelijkbaar met de model 3 zolang je gewoon op de weg rijdt, alleen past ie z'n snelheid nog niet aan terwijl die wel lagere snelheid kan lezen met bordherkenning of op een oprit. Daarin is dit denk ik een realtief eenvoudig systeem.

De interface is een stuk minder 'clean' dan dat van een model 3, maar vergt dezelfde soort gewenning met vinden waar welke optie zit en wat die precies doet. RAV4 (2019) die we ook hebben heeft een klassiek Japans Toyo interieur, bedienbaar met grove handschoenen en terwijl je een regime van de macht stoot. Weinig geraffineerds aan, wel onverwoestbaar :P

Weggedrag in de #3 is 'ontkoppeld' zoals in alle moderne auto's, gasrespons is instelbaar en wat relaxter dan in een model 3 by default. Het one-pedal-driving werkt ook wat vertraagder voor m'n gevoel, gas loslaten duurt het een fractie voor die gaat remmen. Nu is dat wellicht een voordeel voor de passagiers, de model 3 leverde vaak wagenzieke passagiers op, terwijl dit in onze RAV4 niet zo is, wellicht zit het hem in dit soort dingen waardoor overgang acceleren/remmen soepeler gaat. De #3 staat wat tail wiggle toe met achterwiel aandrijving, wat leuk is voor de dynamiek. 0-100 in 5.8s is minder rap dan de model 3 (moet je de brabus versie voor nemen) maar snel genoeg. Rav4 is 8s naar de 100, maar echt vaak in druk verkeer stoplichtsprintjes doen is er toch niet bij.

Al met al in de beleving een leuke stap vooruit, al is het nog steeds zo dat ik denk ik in elke auto van 45k lekker zal zitten en comfortabel zal rijden. Voor dat geld maken ze volgens mij geen echt slechte auto's meer. Heb ook geen vergelijking met de facelift model 3, volgens de fans is die natuurlijk helemaal geweldig :) Tov de RAV4 is het niet echt een logische vergelijking, de RAV4 komt standaard zonder geluidsisolatie, beetje kneuzig van Toyo, dus dat heb ik zelf gefixt en nu istie net zo stil als de model 3 was, dus de #3 wint dat. Rijden met RAV4 is superchill, onderstel is enorm fijn en hybrid heel soepel en ook op ruigere ondergrond werkt dat prima, daarin is de #3 natuurlijk een goede stap erbij, waar de model 3 een klapperig en lawaaieriger onderstel heeft. Zitpositie in de #3 is een eind hoger dan in de Model 3, RAV4 zit je natuurlijk rechtop. Binnenruimte in de RAV4 is stuk ruimer (oa door hoogte en grotere afstand tot voorstoel), maar model 3 had stiekem veel kofferbak ruimte. De #3 is aanzienlijk kleiner achterin qua bergruimte. Onze favoriete passagiers (10 & 12) zitten net zo prima in de #3 achterin als in de model 3. De frunk bij model 3 past een weekend tas in, die moet ik in de #3 nog even checken, maar is volgens mij niet zo praktisch.

Onze overweging is dan ook de RAV4 nu voor familie + baggage en de #3 als forens mobiel en gezinsuitjes c.q. voor m'n vrouw. Wij hebben zogezegd alleen maar luxeproblemen inderdaad :+

Features #3:

+ hud
+ verwarmd stuurwiel
+ apple carplay
+ 360' camera
+ zelf inparkeren, werkt super easy
+ achterklep met voet bediening
+ personalisatie in interieurkleurtjes, scherm
+ afwerking en design is hoge kwaliteit, geen significante panelgaps etc
+ deurbediening en Smart lampje
+ dakraam & tint achter
+ stilte/comfort
+ Beats audio

- achter geen stoelverwarming (favo passagiers missen dat)
- rijhulpsystemen chaos aan piepjes (generiek probleem auto's geleverd na 1/7?)
- er wordt maar 1 keyfob bijgeleverd, tweede kost 95,- en de 'telefoonsleutel' vergt handmatige app-activatie

Range stelt zich nog in, zou vergelijkbaar aan de model3 moeten zijn, wat wel laat zien dat EV-deel van de model3 voor z'n tijd vooruit was. Met 1785kg is de #3 fors zwaarder dan een RAV4 (1565kg) en 50kg lichter dan een model3 (1835kg).

Teveel tekst? Hier een foto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HfiXEPWX1lZtFhFkl8EzNotrE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bhc0v0GITEh1FGqZDpMz30Tg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:01:
[...]

Mijn vrouw heeft spotify in-car nu gekoppeld aan haar spotify, die weer dezelfde is als met carplay. Dat lijkt wel aardig te werken.

Tis zeker zoeken naar instellingen en profielsettings en tis niet allemaal even helder, tegelijkertijd was m'n zoon mee ophalen en die zegt continu van de achterbak 'oh dat doe je zo' en 'dan moet je daar klikken'. Dus voor 10 jarigen is het blijkbaar volkomen logisch allemaal :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds gister: De #3 premium, blauw met zwart dak. Doppen kregen we er los bij, mooier zo die velgen, zonder krassen :) (doppen erop duwen maakt krassen zei de dealer). Aflevering bij Mercedes was fijn begreep ik van misses. Vorige auto was model 3 en dit is wel paar klasses hoger qua afwerking en rijcomfort. Of de software helemaal fijn gaat zijn moeten we nog zien, tis in ieder geval een enorme verbetering om carplay, HUD en stuurverwarming te hebben.. en het onderstel voelt veel fijner. Tegelijkertijd ist ook maar gewoon een auto.
een mooie blauwe premium, toch grappig hoe iedereen die dopjes wegdoet :)

Ik moet nog even wachten tot levering Mei als de lease start, staat wel al klaar ;) . Heb mijn #3 versie hier nog niet zien voorbij komen zelfs niet op het grote NL smart forum van facebook van kleur en design. Maar nog even wachten dus voor het resultaat...

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 16-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
d3x schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:40:
[...]

een mooie blauwe premium, toch grappig hoe iedereen die dopjes wegdoet :)
Thanks!

Ze zitten nog nieuw in de doos :) dealer krijgt ze los en zei als je ze erop wilt mag dat, maar ze krassen de velgen dus als je ze niet wilt beter maar niet erop doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jusdorange
De eerste 400 kilometer zitten er op. De auto rijdt heerlijk. Een goede wegligging en het stuur reageert goed. Dit is overigens in te stellen naar de eigen rijstijl. Ik rij voornamelijk in de comfort mode van mijn premium #3. Hij trekt daarin vlot op, maar rijd ook rustig.

Ook hier vooral vergelijk met de Model 3. Ik heb voor ik de Smart koos ongeveer 12 proefritten in allerlei verschillende auto's gemaakt. Van BYD naar Zeekr naar Tesla naar Renault etc. Als het elektrisch was, heb ik het gereden. Mijn uiteindelijke keuze was tussen de #3 en model 3. De speelsheid en uniekheid samen met de hoge kwaliteit afwerking, lekker zittende stoelen en lekkere rijeigenschappen gaven de doorslag. Krijg je meer voor je geld met de model 3? Ja, dat krijg je. De auto is goed doorontwikkeld en de software is zoals @NiGeLaToR aangeeft zeer intuitief. Maar... je bent ook een van de velen met die auto.

De software van de Smart is prima. De opties zitten op de plek waar je het verwacht. De piepjes, die op elke auto zitten, zijn mega irritant. Fantastisch idee van de europese unie. Gelukkig zitten deze nu in het snelmenu en zijn ze met 2 keer klikken uitgezet. Dit moet weliswaar elke rit, maar ook dat is niet aan Smart te wijten, maar aan de EU.

Ook hier gekozen om de wieldoppen lekker in de doos te laten en de mooie velgen er onder te laten zien. Staat de wagen goed. En ja ik heb gekozen voor een unieke kleur. Nooit meer zoeken op het parkeerterrein. haha.

Voor mijn vriend, die wat langer is, zitten de hoofdkussentjes in de weg van de stoelen. Deze zijn niet verstelbaar. Voor mij zitten de stoelen echter heerlijk. De stoelverwarming (en stuurverwarming yeay!) zijnn ook goed instelbaar.

Snelladen ging ook lekker snel. Zonder de batterij voor te verwarmen (nog niet gevonden waar die optie zit) kwam ik toch op 120Kwh uit.

Ik heb nog lang niet alles ontdekt, maar ben super blij met de auto.
Nog twee plaatjes erbij. 1 van de interieur verlichting. Leuk dat je dit kan aanpassen en 1 van de wagen zelf. De oplettende kijker ziet wel bij een bepaald licht kleurverschil in de metalen en plastic delen. Dat is zonde, maar stoort me verder niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8sbhVQhtXvpTd062xeWfx51oHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwwIbwy9eKTHfkNzUlbQV33u.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDA58hg6Zyf665AAc5dcMfHFbVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZO7ea8tM2H5RxuQyPRwUxTKE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSkEkMVHFLbxxSPnAKwXjg9eQY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2iwRHNnffpSsROBfWceon8s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jusdorange op 16-12-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 14:22
Goedemorgen,

Hebben mensen nu/in het verleden last gehad dat de update niet wil starten?
Hier staat al een tijdje update 1.5 klaar maar iedere keer als we hem willen installeren stopt de countdown bij 40 seconden. Wat we ook proberen hij lijkt niet te willen updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Jusdorange schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:49:
De eerste 400 kilometer zitten er op. De auto rijdt heerlijk. Een goede wegligging en het stuur reageert goed. Dit is overigens in te stellen naar de eigen rijstijl. Ik rij voornamelijk in de comfort mode van mijn premium #3. Hij trekt daarin vlot op, maar rijd ook rustig.

Ook hier vooral vergelijk met de Model 3. Ik heb voor ik de Smart koos ongeveer 12 proefritten in allerlei verschillende auto's gemaakt. Van BYD naar Zeekr naar Tesla naar Renault etc. Als het elektrisch was, heb ik het gereden. Mijn uiteindelijke keuze was tussen de #3 en model 3. De speelsheid en uniekheid samen met de hoge kwaliteit afwerking, lekker zittende stoelen en lekkere rijeigenschappen gaven de doorslag. Krijg je meer voor je geld met de model 3? Ja, dat krijg je. De auto is goed doorontwikkeld en de software is zoals @NiGeLaToR aangeeft zeer intuitief. Maar... je bent ook een van de velen met die auto.

De software van de Smart is prima. De opties zitten op de plek waar je het verwacht. De piepjes, die op elke auto zitten, zijn mega irritant. Fantastisch idee van de europese unie. Gelukkig zitten deze nu in het snelmenu en zijn ze met 2 keer klikken uitgezet. Dit moet weliswaar elke rit, maar ook dat is niet aan Smart te wijten, maar aan de EU.

Ook hier gekozen om de wieldoppen lekker in de doos te laten en de mooie velgen er onder te laten zien. Staat de wagen goed. En ja ik heb gekozen voor een unieke kleur. Nooit meer zoeken op het parkeerterrein. haha.

Voor mijn vriend, die wat langer is, zitten de hoofdkussentjes in de weg van de stoelen. Deze zijn niet verstelbaar. Voor mij zitten de stoelen echter heerlijk. De stoelverwarming (en stuurverwarming yeay!) zijnn ook goed instelbaar.

Snelladen ging ook lekker snel. Zonder de batterij voor te verwarmen (nog niet gevonden waar die optie zit) kwam ik toch op 120Kwh uit.

Ik heb nog lang niet alles ontdekt, maar ben super blij met de auto.
Nog twee plaatjes erbij. 1 van de interieur verlichting. Leuk dat je dit kan aanpassen en 1 van de wagen zelf. De oplettende kijker ziet wel bij een bepaald licht kleurverschil in de metalen en plastic delen. Dat is zonde, maar stoort me verder niet.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
mooie keuze van kleur... is exact de kleur van de Xpeng G6 ... zeg nu zelf de ideale kleur voor prinsjesdag en in het buitenland moet je niet gaan kijken naar kleur plak om de origine van de auto te zien... je weet gewoon zal wel een NL'er zijn _/-\o_

En de combo met het zwart is gewoon knap. Het kleurverschil valt idd op, beetje raar, weet niet of je dit ziet bij andere kleurcombo of is dit een foutje in productie?

Ik heb een soortgelijk test traject achter de rug... (seal-xpeng-tesla's-bmw-mercedes-VW-Skoda) de #3 gaf mij echt wel het betere rijdinamiek gevoel, toch een beetje SUV en niet te groot. Enige nadeel lijkt mij de iets beperktere batterij capaciteit maar we zien wel.

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 16-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jusdorange op het plaatje van het laden staat al de temp adjustment voor het snelladen toch? Of had je die dus al gevonden? :)

Binnenkort meet&greet met de twee #3's, leuk :) |

Nogmaals congrats en al helemaal op de kleur en uitvoering, superuniek.

Qua kleurverschil: is het bij daglicht ook zo? Soms met metallic lak lijkt het zo door de hoek van het licht, anders maar hopen dat wat zon eea in dezelfde tint bijkleurt. Heb zelf nog geen storende panelgaps of andere slecht passende of krakende delen gevonden, gelukkig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
NiGeLaToR schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:41:
@Jusdorange op het plaatje van het laden staat al de temp adjustment voor het snelladen toch? Of had je die dus al gevonden? :)

Binnenkort meet&greet met de twee #3's, leuk :) |

Nogmaals congrats en al helemaal op de kleur en uitvoering, superuniek.

Qua kleurverschil: is het bij daglicht ook zo? Soms met metallic lak lijkt het zo door de hoek van het licht, anders maar hopen dat wat zon eea in dezelfde tint bijkleurt. Heb zelf nog geen storende panelgaps of andere slecht passende of krakende delen gevonden, gelukkig :+
Inderdaad, tijdens het laden had ik de optie gevonden. Voor de volgende keer ;-) Meestal laad ik gelukkig thuis.

het kleurverschil ligt heel erg aan de licht inval inderdaad. Ik vind het overigens niet erg. En inderdaad de auto is zeer degelijk. Mooi geluid ook wanneer je de deur dicht doet. hihi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jusdorange
royjn schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:55:
Goedemorgen,

Hebben mensen nu/in het verleden last gehad dat de update niet wil starten?
Hier staat al een tijdje update 1.5 klaar maar iedere keer als we hem willen installeren stopt de countdown bij 40 seconden. Wat we ook proberen hij lijkt niet te willen updaten.
he dat is balen!
In de facebook groep gezien dat meerdere mensen hier last van hadden. Een iemand heeft via Smart de OTA laten resetten en daarna was het opgelost. Je kan via de app een verzoek in dienen. Misschien dat dat een optie is? Ik heb ook gezien dat iemand naar de dealer is gegaan om daar de update te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Jusdorange schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:49:
Laadsnelheid valt mij tegen. Ben een keer tot 105 gekomen maar dat viel al snel terug. Voor de rest 60-90.
AC laden idem. Meestal ver onder de paal specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Frie2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:14:
[...]

Laadsnelheid valt mij tegen. Ben een keer tot 105 gekomen maar dat viel al snel terug. Voor de rest 60-90.
Wel voorverwarmd?
Wij laden thuis of vrouwlief op kantoor, dus zien een publieke laadpaal maar heel zelden en dus nog niet getest.

@Jusdorange hoe benader je dat irritante piepjes-setting met 2 klikken? We komen er nog niet helemaal uit. Sowieso is de overdaad aan geluidjes best wel heftig :( model 3 ging al over de zeik bij die typische 60 wegen met lijnen op het midden waar je overheen moet rijden, maar deze.. nog een beetje extra :+

Draaicirkel is trouwens best klein, stuuruitslag is een stuk groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:49:

@Jusdorange hoe benader je dat irritante piepjes-setting met 2 klikken? We komen er nog niet helemaal uit. Sowieso is de overdaad aan geluidjes best wel heftig :( model 3 ging al over de zeik bij die typische 60 wegen met lijnen op het midden waar je overheen moet rijden, maar deze.. nog een beetje extra :+
YouTube: smart #3 - Drive Setup Button

Dit filmpje geeft precies aan hoe je het instelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frie2
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:49:
[...]

Wel voorverwarmd?

Sowieso is de overdaad aan geluidjes best wel heftig :( model 3 ging al over de zeik bij die typische 60 wegen met lijnen op het midden waar je overheen moet rijden, maar deze.. nog een beetje extra :+

Draaicirkel is trouwens best klein, stuuruitslag is een stuk groter.
Voorverwarmen moet ik idd beter op letten.

Die 60km wegen is opletten. Ik heb lane keep al uitgezet, want ook met tegenliggers wil de auto je tussen de lijntjes hebben en dan rijdt je dus richting die tegenligger.

Draaicirkel klein?

[ Voor 16% gewijzigd door Frie2 op 17-12-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Frie2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:00:
[...]

Voorverwarmen moet ik idd beter op letten.

Die 60km wegen is opletten. Ik heb lane keep al uitgezet, want ook met tegenliggers wil de auto je tussen de lijntjes hebben en dan rijdt je dus richting die tegenligger.

Draaicirkel klein?
Ja alsin bochtje maken, of zoals m'n vrouw in de parkeergarage met haar vorige auto de volle stuuruitslag nodig had om de verdieping op te rijden en nu veel meer ruimte om te sturen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Frie2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:14:
[...]

Met een pro of een premium? Kleine of grote batterij. Zonder voorverwarmen, dat geeft allemaal verschil in piek DC of hoelang de piek aangehouden kan worden.

De laadpaal van AC is meestal de limiet zelf, niet je auto...

Hier is een goed voorbeeld van de oplaad curve. Dit is trouwens voor alle auto's zo een curve. Er zijn er natuurlijk wel die het beter en langer volhouden op piek.

https://evkx.net/models/s...sh3_brabus/chargingcurve/

[ Voor 22% gewijzigd door d3x op 19-12-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweajers
Even inpikken op laadsnelheden: ik laad meestal thuis met een 'granny charger': 220V met klassieke stekker aan 2,1kW per uur. Tussen 22:15 en 6:45 heb ik dan iets meer dan 15kW toegevoegd aan nachttarief.
Bij een snellader al eens 155 kW gehaald, maar na 10 min viel dat terug naar 85 kW. Heb de beste ervaring met snelladers van Ionity en Electra: die houden langere tijd hoge laadsnelheid (>100kW) aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Ik ben super enthousiast over de auto maar toch een paar dingen die me opvallen, waar ik met de Tesla Model 3 nooit last van had:

* het snel vies worden van de camera's aan de achterzijde, hinderlijk met inparkeren
* het beslaan van de auto bij het binnen rijden van een parkeergarage
* de belachelijk grote afstand die de auto houdt bij gebruik van de ACC of Smartpilot
* automatische rem werkt minder vloeiend van bij de Tesla.

herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
De automatische rem is bij Tesla ontzettend goed inderdaad. In geen enkele auto waar ik heb proefgereden kan dit meten. Ik moet zeggen als je s-pedal aan zet dat het redelijk is.

De afstand van de acc/smartpilot is heel groot. Ik snap dat het idee dat het veiliger moet zijn, maar het effect is dat er continu auto's tussen duiken.
Wat wel fijn is, is dat ik van baan kan wisselen en dat de smart pilot weer automatisch oppakt

De camera en het beslaan heb ik geen last van gehad tot nog toe

[ Voor 10% gewijzigd door Jusdorange op 20-12-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Vieze camera aan de achterkant hebben alle auto's last van behalve VW omdat die achter het logo zit en alleen bij gebruik onbeschermd is.
Maar inderdaad als de lens vies is of in de regen nat dan heb je er niet veel / niets aan :(

Standaard ACC is groot. Je kunt het bijstellen maar dat moet je elke keer opnieuw doen. Weet niet of je bedoeld dat het op de kortste afstand nog steeds teveel is//

[ Voor 26% gewijzigd door Frie2 op 21-12-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweajers
Bjj het rijden met Smartpilot/ACC heb ik meer last van de niet- of foute herkenning van verkeersborden dan van de afstand tussen de voorligger. Ik zet de afstand steeds op 1 in plaats van de standaard 3 balken, maar er zijn inderdaad veel bestuurders die er zich tussenwringen. Bij druk doch rijdend verkeer gebruik ik de functie niet. Het zal beter worden als alle auto's zelfrijdend zijn ;-) en er automatisch voldoende afstand gehouden wordt.
Het 'vuile camera' probleem is mij nog niet opgevallen. Ik hen meer last van dampaanslag van de ramen binnen... heeft iemand een weetje om dit te verhelpen? De ruiten regelmatig wassen, ook aan binnenzijde, helpt niet echt en de airco staat altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
voor dat laatste zet ik even de blazer op MAX en dan is het snel weg, maar ook dat is mijn opgevallen ja.
Er zijn wel verschillende standen van de airco, ik heb 'm op ECO staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
Een paar druppeltjes Dreft op een doekje en goed inwrijven aan de binnenkant over het gehele raam. Dus pure dreft, niet met water. Het beslaat nooit meer (doen wij bij onze 25 jaar oude subaru 1x per jaar en werkt perfect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweajers
@Jusdorange Dank voor de tip! Moet het specifiek Dreft zijn, of is afwasmiddel van bv. AH ook goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweajers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcRBS7NfyrDaMMfoeemBFV302m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMPHj17ybWgcVed1DJKxZx03.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een leuke animatie (er was er ook een met halloween)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
Elk afwasmiddel met ontvetter er in werkt

• Frie2
^deed Ik in Corona tijd ook bij mijn bril. Ook met mondkapje was het beslaan van de bril daarna voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
Gisteren met de sneeuw lukte het mij niet om de auto voor te verwarmen met de app. Ik vroeg me af of er iets in de auto geregeld moest worden . Toen ik uiteindelijk in de auto de airco weer op automatisch zette lukte dit wel weer. Dus tip: mocht het voorverwarmen niet werken, check of je airco op automatisch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvBreeschoten
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:00
Hallo, ben even helemaal niiuw voor de smart #3, ik heb maar 1 sleutel gekregen en wil er graag 1 bijbestellen, maar de dealer vraagt er 300 euro voor, dat lijkt me een beetje veel.
Weet iemand waar ik de keyfob goedkoper kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvBreeschoten
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:00
weet iemand of ik ook gewoon de cruise control kan aanzetten en niet de ACC, ik vind de auto pilot control niet helemaal fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Je hebt Smart Pilot en ACC en beiden hebben een veel te grote afstand tot de voorligger als je het mij vraagt. De 3e optie is speed limiter......hoor wel eens dat mensen die gebruiken. Zelf nog niet geprobeerd.
Helaas is er geen "gewone" cruisecontrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Nee helaas is er op de huidige generatie auto's geen gewone Cc meer. Die afstand automatisch is naar mijn persoonlijke mening ergerlijk op elke auto bij eender welke afstand. Ik gebruikte vroeger zelfs Cc in spits en volledig aan stuur met + en - km aanpassen.

De sleutel kan je gewoon beter overwegen om profiel aan te maken met je smartphone en alle randinstellingen, ik gebruik de sleutel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
d3x, krijg jij het voor elkaar dan om de digitale sleutel werkend te krijgen zodat je de gewone sleutel niet nodig hebt? Zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

ExTaxi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:31:
d3x, krijg jij het voor elkaar dan om de digitale sleutel werkend te krijgen zodat je de gewone sleutel niet nodig hebt? Zo ja, hoe?
er zijn zoveel mensen in het smart FB forum die de digitale key gebruiken. Sommigen ondervinden wel hinder als ze de verschillende apps combineren, dan worden ze als het ware uitgelogd.

misschien is het wel een probleem van je GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
en bedoel je dan dat je zonder iets te hoeven doen automatisch de deur wordt geopend? Zoals bij een Tesla bijvoorbeeld? Of dat je de auto met de app kunt openen, want dat lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

ExTaxi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:28:
en bedoel je dan dat je zonder iets te hoeven doen automatisch de deur wordt geopend? Zoals bij een Tesla bijvoorbeeld? Of dat je de auto met de app kunt openen, want dat lukt wel.
automatisch de deur, ik weet niet wat een Tesla al of niet doet, maar je kan bij de smart gewoon de easy unlock functie activeren. Dan gaat de auto automatisch de deuren sluiten/openen en de spiegels uitdraaien bij oftewel naderen met je telefoon, key of als je met je vinger op het handvat duwt.

misschien beter eens alle youtube bekijken die er zijn van Smart omtrent basis functionaliteit. Dat het niet altijd bij iedereen zal werken kan ook wel, veel hangt natuurlijk ook altijd af welke apps je gebruikt of welke telefoon en welke acties je toelaat op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Al iemand OTA update 1.5.2 aangeboden gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Was voorzien voor Maart 2025 maar ik heb gelezen in DE forum dat deze weerhouden is en er een andere versie onderweg is voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Frie2 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:53:
Al iemand OTA update 1.5.2 aangeboden gekregen?
Ja vandaag binnengekregen; nog niet gecheckt wat er precies is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

klopt, ik heb het ook in ander forum gezien dat er bij vele al vermelding is maar ng niet iedereen de effectieve update binnenkomt.

Het zijn wel maar kleine aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frie2
OTA 1.5.2 is binnen. Voor het eerst een update gedaan. Downloaden duurde nog best lang. Installeren weet ik niet. Ben er niet bijgebleven. Op het scherm stond estimate 20 minuten. Ondertussen wat anders gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Laatst online: 18:21
Enig idee waarom deze auto in NL niet populair is? Afgelopen zaterdag eens in een #3 mogen zitten en ik vind t toch wel een super mooie auto!

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

geen marketing, mercedes doet bewust beperking omdat dit anders ten gevolge is van hun A en B. Niet in elke garage om de hoek te koop. Leasing geeft nu recent minder restwaarde omdat het een chinees is....

Als je wil weten wat marketing doet, kijk dan eens naar de volvo 30 en 40, beide mindere auto tov de 1 en 3 en verkoopt als een malle. Er zijn ook amper reviews. Op facebook hebben we een groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
Ja het blijft verassend dat deze leuke en lekker rijdende auto zo weinig verkoopt. Maar inderdaad een groot stuk marketing. En toch veel mensen die bij Smart gelijk denken aan kleine geinige wagentjes waarbij Volvo gelijk degelijk klinkt.
Ben na 4 maanden rijden nog steeds erg blij met de wagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olson
Proefrit gemaakt en gekocht 😎 binnenkort een #3 meer op de weg! Digital white zwart premium 66kw. Heeft iemand een verzekering afgesloten bij smart?

[ Voor 5% gewijzigd door olson op 24-03-2025 21:06 ]

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Voor verzekering kun je beter zoeken via een vergelijkingssite. Via Smart zal het alleen meer kosten verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
[b]d3x in "Het grote Smart #3 Topic"Er zijn ook amper reviews. Op facebook hebben we een groep.
Er zijn wel veel enthousiaste testverslagen te vinden. Heeft niet geholpen voor de verkoop. Mensen gaan niet zoeken naar een autotest van een auto waarvan ze nooit gehoord hebben :'(
Er zijn wel meer forums e.d. te vinden. Met name smart-1-forum.de is zeer actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
Eerste KM gemaakt en het is echt een super leuke auto. Nooit gedacht van te voren. O-)

Wat opvalt:
- Opstarttijd systeem toch best wel lang....
- Diverse schermen bevatten spelfouten 1.5.2 release, opladstation toevoegen en. Uiat (uit?)
- Rijstrook WAARSCHUWING (trillen) gaat elke rit weer aan.Rijstrook assistent gaat wel uit (echte correctie) in het profiel. Super irritant omdat we in een gebied wonen waar dubbele rijstrook 1 is geworden en je dus regelmatig over de stippellijn moet.
- Auto lijkt altijd dicht te willen gaan na verloop van tijd. Staat in inpandige garage dus niet altijd heel handing.
- Digital key. Het werkt maar om elke keer voor de gesloten deuren te lopen kloten met een app?
Mogelijk toch maar eens zien voor een dure 2e sleutel.
- Bijgeleverde Smartkabel enorm stug en net te kort. Daar gaat een andere voor in de plaats komen.
https://www.ratio.nl/nl/a...bel-t2-t2-11kw-8m-premium

Verder lijkt iedereen zn nek te verdraaien en staat vol bewondering naar de auto te kijken! :)

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
Wat leuk dat de wagen zo goed bevalt. Ik heb nu de eerste 5k er op zitten en ben ook nog erg blij.

Eens met de opstarttijd, dat mag echt beter
Voor de rijstrook waarschuwing, als je knipperlicht gebruikt gaat deze niet trillen. Niet echt nodig in jouw situatie, maar kan helpen.

Ik was de digitale sleutel van tesla gewend. Daar hoefde je alleen in de buurt te zijn. Steeds de app openen en dan op openen drukken is het net niet inderdaad. Hopelijk gaat dat nog komen dat het ook 'keyless' is.
Pagina: 1 2 Laatste