Ik ben sinds 2 maanden de bezitter van een #3 Premium. Kom uit een Tesla Model Y en had daarvoor een Hyundai Kona Electric. Daarvoor lang in hybrids gereden.
Gekozen voor de Smart omdat de Tesla me nooit helemaal "pastte". Net even te groot en log en inmiddels weinig onderscheidend.
Na de reviews en testten gelezen te hebben, uiteindelijk voor de #3 gekozen. Fraai model, onderscheidend, goed afgewerkt, prima wegligging. Maar..... die software! Je ziet en merkt duidelijk dat die nog niet af en voldragen is. En dan bedoel ik niet alleen de slechte vertalingen van de schermteksten en de navigatiestem.
Veel functionaliteiten die ik gewend was en volgens mij gewoon thuishoren in een auto van deze klasse, ontbreken of werken gebrekkig. Ik heb een aantal daarvan dan ook gemeld aan de helpdesk en ik moet zeggen dat die ondersteuning goed voelt. Wel is het afwachten of en zo ja, wanneer die in een update verschijnen.
Nu zullen jullie wellicht denken, wat voor zaken dan. Nou, ik zal er een paar noemen hier. Natuurlijk een betere vertaling van de schermen en een echt NL taalpakket van de stemmen. Dat is echt bagger.
Maar ook de "autopilot", die werkt, zelfs voor een niveau 2, maar heel matig, is onrustig en op onderdelen zelfs gevaarlijk. Met de spitsstroken die in Nederland best veel voorkomen, kan ie bijvoorbeeld slecht overweg en maakt daarop stuurcorrecties die brokken kunnen veroorzaken. Meteen verbeteren!
De navigatie blinkt ook niet uit in kwaliteit en duidelijkheid, simpele kaarten, matige route opties, weinig instelmogelijkheden en die (aanmatigende) stembegeleiding! Wat ik zelf fijn vond in mijn andere E-auto's was de mogelijkheid om aan te geven met hoeveel accu capaciteit je bij een lader of de eindbestemming wil aankomen. Maar ook de onduidelijkheid of de accu ge-pré-conditioneerd wordt voor laden bij een snellader als je een route uitstippelt, waarbij de navigatie zelf laadstops plan-ed.
Dan de camera's, mooi zo'n 360 graden systeem, maar totaal niet zelf te configureren. Ja, je kunt éénmalig voor een optie kiezen, maar die is de volgende keer weer verdwenen. Dat geldt trouwens ook voor andere instellingen, óf ze zijn eenmalig of ze verdwijnen soms na een tijdje en moet je ze weer opnieuw zelf instellen. In één van mijn vorige E-auto's kon je instellen dat als je richting aangaf, de desbetreffende camera de dode hoek in beeld bracht, gaf een fijn en veilig gevoel. Ja, in de Smart zit een dode hoek waarschuwingssyteem, maar dat is mijn inziens een auto als deze onwaardig, rudimentair en tegenwoordig in elke nieuwe auto te vinden. En de hardware is er voor aanwezig om dit beter en moderner te doen!
En dan het automatisch inparkeren, nou dat kan een lesauto nog beter. Het parkeervak moet wel heel nadrukkelijk zijn aangegeven om dit te kunnen laten werken en dan nog is het hemeltergend traag.
Het verbruik is voor een auto van dit formaat met de gegeven accu en motor wat aan de hoge kant, ook daar is nog wel wat winst te halen.En ja, ik weet het, rijstijl en buitentemperatuur spelen daarbij een grote rol, maar ik meen inmiddels na verschillende e-auto's wel een vergelijk te kunnen maken en dit kan echt wel wat beter, ook een software probleem.
Nog eentje, je moet eerst de voet op de rem zetten om te schakelen. Veilig zou je zeggen, maar bij even snel manoeuvreren onhandig. Waarom niet, zoals in één van mijn vorige auto's bij zeer lage snelheid direct even snel kunnen schakelen tussen voor- en achteruit?
Dan de app, niet echt een meerwaarde, weinig functies en vooral het ontgrendelen is veel te omslachtig. Ik heb daarom maar altijd de afstandsbediening bij me, want iedere keer m'n telefoon pakken, de elektronische sleutel eerst ophalen, om daarna pas te kunnen ontgrendelen is natuurlijk onzinnig. De helpdesk geeft aan dat dit gedaan is om veiligheidsredenen, zodat niet iedereen met je telefoon de auto automatisch laat ontgrendelen!? Dat doet de afstandsbediening toch ook? Waarom dan niet met je telefoon op zak ook?
Een laatste, waarom 3 verschillende instellingen voor de bluetooth koppeling van je smartphone? Ik maak graag gebruik van Apple Carplay, is een aparte instelling en soms is die weg en staat ie op een andere optie. Moet ik eerst weer het menu in om voor Carplay te kiezen. Nog nooit eerder meegemaakt en ik zie het nut hiervan ook niet in.
En begrijp me niet verkeerd, in de basis is dit een prima auto, vooral het design en afwerking steken boven de middelmaat uit, maar het eco-systeem er om heen mag wel wat verfijnder.
Ik schrijf dit ook, omdat ik zie dat er hier niet zoveel posts zijn en misschien zijn er mede eigenaren die ook hun ervaringen willen delen en wellicht door dit verhaal getriggerd worden.
[
Voor 5% gewijzigd door
gtabak op 26-05-2025 11:17
]