Het grote Smart #3 Topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 21:18

d3x

olson schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:43:
Eerste KM gemaakt en het is echt een super leuke auto. Nooit gedacht van te voren. O-)

Wat opvalt:
- Opstarttijd systeem toch best wel lang....
- Diverse schermen bevatten spelfouten 1.5.2 release, opladstation toevoegen en. Uiat (uit?)
- Rijstrook WAARSCHUWING (trillen) gaat elke rit weer aan.Rijstrook assistent gaat wel uit (echte correctie) in het profiel. Super irritant omdat we in een gebied wonen waar dubbele rijstrook 1 is geworden en je dus regelmatig over de stippellijn moet.
- Auto lijkt altijd dicht te willen gaan na verloop van tijd. Staat in inpandige garage dus niet altijd heel handing.
- Digital key. Het werkt maar om elke keer voor de gesloten deuren te lopen kloten met een app?
Mogelijk toch maar eens zien voor een dure 2e sleutel.
- Bijgeleverde Smartkabel enorm stug en net te kort. Daar gaat een andere voor in de plaats komen.
https://www.ratio.nl/nl/a...bel-t2-t2-11kw-8m-premium

Verder lijkt iedereen zn nek te verdraaien en staat vol bewondering naar de auto te kijken! :)
heb je een Smart pro? want de kabel die je als alternatief wil kopen is 11KW de premium kan 22KW laden, dus andere kabel nodig. Mogelijks is dat ook wel een deel waarom hij zo stroef is, deze heeft andere specificaties.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 22:50
d3x schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:07:
[...]

heb je een Smart pro? want de kabel die je als alternatief wil kopen is 11KW de premium kan 22KW laden, dus andere kabel nodig. Mogelijks is dat ook wel een deel waarom hij zo stroef is, deze heeft andere specificaties.
Premium, maar zal thuis altijd 11kw laden.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:09
De bijgeleverde kabel is zo stug omdat het een 22kW kabel is. Die heb je bijna nooit tot je beschikking dus van mij had die kabel ook dunner gemogen. 22kW palen hebben een hogere stroomprijs terwijl je in praktijk nooit van profiteert. Laadt niet beter dan 11kW paal.

Die Hello app met de beta digital key mag idd wel eens een update krijgen. De app is van december dus al dik 3 maanden staat het daarmee stil qua verbeteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
Volgens de release notes van versie 1.4 zou je een knop kunnen programmeren op t stuur:
Aanpassingsprogramma voor stuurknoppen (alleen modeljaar 2025)

• Met deze update kan de gebruiker de functies van zijn favoriete knop op het stuur programmeren met een aantal opties. Eenmaal geselecteerd kan de gebruiker deze functies snel bedienen door op de favoriete knop op het stuur te drukken.

1) Dempen (standaard): Geluid dempen/weer aanzetten

2) Navigatie: In-/uitschakelen

3) Bron mediaspeler: Schakel tussen verschillende mediabronnen, zoals radio, online muziek enz.

4) Parkeerhulp 360º-camera (indien aanwezig): Activeren/deactiveren

5) Rijmodus: schakelen tussen rijmodi
Iemand enig idee hoe?
Edit: blijkbaar nogal wazig. https://www.smart-emotion...model-year-2025/?pageNo=1
Blijkbaar alleen voor chinese markt?

[ Voor 8% gewijzigd door olson op 07-04-2025 23:04 ]

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Alleen MJ 2025 auto's
Die auto's hebben 1 knop met aan andere plaatje (een * ipv een speaker met een streep er door) en die knop wordt dan gebruikt voor bovenstaand.
https://www.smart-emotion.de/file-download/3112/
Op Smart Emotion vraagt men zich terecht af waarom het niet bij alle auto's kan werken (alleen klopt het plaatje op de knop niet)
Weinig nut overigens
1 hebben we al
2 kan met stemcommando
3 kan al via scherm maar misschien sneller met deze knop
4 kan met bestaande knop op stuur + scherm
5 kan met knop op scherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Zou de ideale knop zijn om al die EU verplichte rommel af te zetten

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08 12:07
Nou inderdaad. Of onder voice control zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtabak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-08 10:52
d3x schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:19:
[...]

automatisch de deur, ik weet niet wat een Tesla al of niet doet, maar je kan bij de smart gewoon de easy unlock functie activeren. Dan gaat de auto automatisch de deuren sluiten/openen en de spiegels uitdraaien bij oftewel naderen met je telefoon, key of als je met je vinger op het handvat duwt.

misschien beter eens alle youtube bekijken die er zijn van Smart omtrent basis functionaliteit. Dat het niet altijd bij iedereen zal werken kan ook wel, veel hangt natuurlijk ook altijd af welke apps je gebruikt of welke telefoon en welke acties je toelaat op je telefoon.
Met de key, ja, maar niet met de app. Je moet iedere keer eerst de digitale sleutel weer ophalen en daarvoor moet je in de buurt van de auto zijn. Werkt dus niet vanzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 11:16
Ook een topic gemaakt voor de #5:
Gemeni in "Het grote Smart #5 topic"

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Frie2 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:48:
De bijgeleverde kabel is zo stug omdat het een 22kW kabel is. Die heb je bijna nooit tot je beschikking dus van mij had die kabel ook dunner gemogen. 22kW palen hebben een hogere stroomprijs terwijl je in praktijk nooit van profiteert. Laadt niet beter dan 11kW paal.

Die Hello app met de beta digital key mag idd wel eens een update krijgen. De app is van december dus al dik 3 maanden staat het daarmee stil qua verbeteringen
hier in BE is een 11 of 22KW zelfde prijs, het zijn eigenlijk tegenwoordig standaard allemaal 22KW laders, als er maar 1 auto aanhangt heb je 22kw, en anders gaat het naar 2*11

de app met Beta key werkt toch? ik heb zo 3 keys in gebruik. extreem gebruiksvriendelijk en heel veel opties heeft hij niet dat klopt, maar op zich zit er wel het meeste in. Ik merk dat ik sneller de S more # gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:59
Er komt een nieuwe versie van de Smart app aan! Cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
Ben heel benieuwd wat er allemaal bij komt. Is daar al iets van bekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gtabak
Ik ben sinds 2 maanden de bezitter van een #3 Premium. Kom uit een Tesla Model Y en had daarvoor een Hyundai Kona Electric. Daarvoor lang in hybrids gereden.

Gekozen voor de Smart omdat de Tesla me nooit helemaal "pastte". Net even te groot en log en inmiddels weinig onderscheidend.

Na de reviews en testten gelezen te hebben, uiteindelijk voor de #3 gekozen. Fraai model, onderscheidend, goed afgewerkt, prima wegligging. Maar..... die software! Je ziet en merkt duidelijk dat die nog niet af en voldragen is. En dan bedoel ik niet alleen de slechte vertalingen van de schermteksten en de navigatiestem.
Veel functionaliteiten die ik gewend was en volgens mij gewoon thuishoren in een auto van deze klasse, ontbreken of werken gebrekkig. Ik heb een aantal daarvan dan ook gemeld aan de helpdesk en ik moet zeggen dat die ondersteuning goed voelt. Wel is het afwachten of en zo ja, wanneer die in een update verschijnen.

Nu zullen jullie wellicht denken, wat voor zaken dan. Nou, ik zal er een paar noemen hier. Natuurlijk een betere vertaling van de schermen en een echt NL taalpakket van de stemmen. Dat is echt bagger.

Maar ook de "autopilot", die werkt, zelfs voor een niveau 2, maar heel matig, is onrustig en op onderdelen zelfs gevaarlijk. Met de spitsstroken die in Nederland best veel voorkomen, kan ie bijvoorbeeld slecht overweg en maakt daarop stuurcorrecties die brokken kunnen veroorzaken. Meteen verbeteren!

De navigatie blinkt ook niet uit in kwaliteit en duidelijkheid, simpele kaarten, matige route opties, weinig instelmogelijkheden en die (aanmatigende) stembegeleiding! Wat ik zelf fijn vond in mijn andere E-auto's was de mogelijkheid om aan te geven met hoeveel accu capaciteit je bij een lader of de eindbestemming wil aankomen. Maar ook de onduidelijkheid of de accu ge-pré-conditioneerd wordt voor laden bij een snellader als je een route uitstippelt, waarbij de navigatie zelf laadstops plan-ed.

Dan de camera's, mooi zo'n 360 graden systeem, maar totaal niet zelf te configureren. Ja, je kunt éénmalig voor een optie kiezen, maar die is de volgende keer weer verdwenen. Dat geldt trouwens ook voor andere instellingen, óf ze zijn eenmalig of ze verdwijnen soms na een tijdje en moet je ze weer opnieuw zelf instellen. In één van mijn vorige E-auto's kon je instellen dat als je richting aangaf, de desbetreffende camera de dode hoek in beeld bracht, gaf een fijn en veilig gevoel. Ja, in de Smart zit een dode hoek waarschuwingssyteem, maar dat is mijn inziens een auto als deze onwaardig, rudimentair en tegenwoordig in elke nieuwe auto te vinden. En de hardware is er voor aanwezig om dit beter en moderner te doen!

En dan het automatisch inparkeren, nou dat kan een lesauto nog beter. Het parkeervak moet wel heel nadrukkelijk zijn aangegeven om dit te kunnen laten werken en dan nog is het hemeltergend traag.

Het verbruik is voor een auto van dit formaat met de gegeven accu en motor wat aan de hoge kant, ook daar is nog wel wat winst te halen.En ja, ik weet het, rijstijl en buitentemperatuur spelen daarbij een grote rol, maar ik meen inmiddels na verschillende e-auto's wel een vergelijk te kunnen maken en dit kan echt wel wat beter, ook een software probleem.

Nog eentje, je moet eerst de voet op de rem zetten om te schakelen. Veilig zou je zeggen, maar bij even snel manoeuvreren onhandig. Waarom niet, zoals in één van mijn vorige auto's bij zeer lage snelheid direct even snel kunnen schakelen tussen voor- en achteruit?

Dan de app, niet echt een meerwaarde, weinig functies en vooral het ontgrendelen is veel te omslachtig. Ik heb daarom maar altijd de afstandsbediening bij me, want iedere keer m'n telefoon pakken, de elektronische sleutel eerst ophalen, om daarna pas te kunnen ontgrendelen is natuurlijk onzinnig. De helpdesk geeft aan dat dit gedaan is om veiligheidsredenen, zodat niet iedereen met je telefoon de auto automatisch laat ontgrendelen!? Dat doet de afstandsbediening toch ook? Waarom dan niet met je telefoon op zak ook?

Een laatste, waarom 3 verschillende instellingen voor de bluetooth koppeling van je smartphone? Ik maak graag gebruik van Apple Carplay, is een aparte instelling en soms is die weg en staat ie op een andere optie. Moet ik eerst weer het menu in om voor Carplay te kiezen. Nog nooit eerder meegemaakt en ik zie het nut hiervan ook niet in.

En begrijp me niet verkeerd, in de basis is dit een prima auto, vooral het design en afwerking steken boven de middelmaat uit, maar het eco-systeem er om heen mag wel wat verfijnder.

Ik schrijf dit ook, omdat ik zie dat er hier niet zoveel posts zijn en misschien zijn er mede eigenaren die ook hun ervaringen willen delen en wellicht door dit verhaal getriggerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door gtabak op 26-05-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

veel dingen die je beschrijft zijn gadgets en gewoontes en zeker geen algemene standaard, of je nu ineens P-D kan, dat is bij 101 andere merken ook zo. De ene heeft geen pinkers op stuur , de andere moet je met je vinger gaan swipen voor vooruit-achter, het is overal wel wat anders. Auto inparkeren, kon ik al 10j geleden met mijn auto (2 lease geleden), 1 keer getest, 0 waarde. Zelf rijden lvl whatever, idem. Het is en blijft een auto waar jezelf achter het stuur zit en de bedoeling dat je deze onder controle hebt, het is een haatelijk volkje dat andersom denkt dat ze gewoon in een transport zitten en mee passief harmonica gaan spelen, werkt alleen als de baan leeg is.Internet staat vol van de "beste" sw auto die crashen of rare dingen doet, elk land is anders met andere systemen van belijning en rijstrook opbouw, einde verhaal...

Het enige dat ik herken is de android auto koppeling en sommige instellingen die idd niet blijven, alhoewel de 1.5.2 al heel wat verbetering heeft. De afstandsbediening werkt goed, de app is idd een dingetje met afstandsbediening en key, maar het werkt wel. Je hoeft niet het menu in bij android auto, de connectie start je gewoon bovenin je scherm maar hij is idd niet altijd standvastig in de connectie. Ik heb ook een service ticket open omtrent settings en gelinkte profielen met daarbij de digitale key. Alles zou idd meer aan elkaar gelinkt moeten worden deze dagen sinds alles SW is.

Dode hoek komt ook op het centrale scherm bij lage snelheid waar het telt en je hebt de aanwijzing in de spiegel, via audio en in je HUD. Wat heb je eraan als je het allemaal op een middenconsole moet zien, misschien wat te veel Tesla gewoontes die naar mijn inziens nooit door de EU hadden goedgekeurd worden met alles op dat centrale scherm...

Om daarom te zeggen dat SW ondermaats is, ga eens in een auto van VM groep en zie wat je allemaal niet kan..... de navigatie gebruik ik niet, er bestaat zoiets als waze, het laden op je gps is enkel een ding van stekker verwaarlozing of op vakantie lange rit. App is idd geen meerwaarde, de #smore is beter maar kan enkel wat er in API aangeboden worden, we zien wel in de toekomst. Je zou verwachten dat er meer DEV achter zit wegens het grote succes van de Volvo E30 (zelfde code base), maarja dat volkje die dat kopen lijkt mij nu niet datgene dat zeer actief in de SW gaat graven en verbeteringen verwachten. En volvo kennende zal dat ook de beperkende factor zijn.

Verbruik hangt af van je voet, totale range wist je al van voor je deze aankoop deed, hij verbruikt exact gemiddeld wat is aangegeven met de WLTP marge, in de FB groep zijn er voldoende die de range effectief halen. Je hebt toch een premium neem ik aan? want anders heb je zelf een minder goede keuze gemaakt op gebied van WLTP.

[ Voor 28% gewijzigd door d3x op 27-05-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Net als vele #1 en #3 gebruikers zit ik op de nodige software verbeteringen te wachten.
Om er een uit te lichten: waarom wordt cruisecontrol uitgeschakeld bij aansluiten op de trekhaak connector.
Bij geen enkele andere auto gehad.
Tevens krijg je dan zodra je onder een bepaalde snelheid komt elke keer een popup venster met de waarschuwing dat je de parkeerassistent niet kunt gebruiken. Heerlijk genieten in een langzaam rijdende file (not).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Frie2 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:49:
Net als vele #1 en #3 gebruikers zit ik op de nodige software verbeteringen te wachten.
Om er een uit te lichten: waarom wordt cruisecontrol uitgeschakeld bij aansluiten op de trekhaak connector.
Tevens krijg je dan zodra je onder een bepaalde snelheid komt elke keer een popup venster met de waarschuwing dat je de parkeerassistent niet kunt gebruiken. Heerlijk genieten in een langzaam rijdende file (not).
dat zijn idd punten die mij ook opgevallen zijn. Die pop-up merk je na een tijdje niet meer.
Ook dat de autopilot niet standaard blijft op het type dat je voorkeur heeft of de afstand steeds reset is een SW gevalletje.Ik hoef die autopilot dingen niet, maar moet dus wel steeds naar de ACC switchen via stuur. Als ik mijn profiel selecteer wil ik mijn standaard keuzes behouden :X

Maar ik ben realistisch ik heb al 8 lease auto's gehad en alle grotere merken (bmw-mercedes-audi-vw-skoda-ds) en allemaal is er wel iets mis of niet naar wens. ik hoop dat het nu wel wat meer sw is het toch beter aan te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
Ik ben benieuwd of Smart doet luisteren naar klachten. Veel dingen zijn eenvoudig op te lossen in de software en kan je verwachten in een 1.0.0 versie. Maar we zitten inmiddels al op 1.5.2. Ondertussen zal alle aandacht gaan naar de Smart #5. Ook de frequentie waarmee updates uitkomen is veel te laag. Deze auto is op software gebied gewoon niet af en niet getest in het dagelijks gebruik.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Ik verwacht dat de #5 in basis dezelfde software heeft. Net als computer en smartphone os'en op verschillende hardware draaien. Wat ik aan afbeeldingen gezien heb is de menu structuur afgezien van de graphics hetzelfde.
Benieuwd met welk versienummer de #5 start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

olson schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:02:
Ik ben benieuwd of Smart doet luisteren naar klachten. Veel dingen zijn eenvoudig op te lossen in de software en kan je verwachten in een 1.0.0 versie. Maar we zitten inmiddels al op 1.5.2. Ondertussen zal alle aandacht gaan naar de Smart #5. Ook de frequentie waarmee updates uitkomen is veel te laag. Deze auto is op software gebied gewoon niet af en niet getest in het dagelijks gebruik.
Zware statements.... 1.5.2 was een serieuze verbetering dus je kan niet zeggen dat er niks komt of niks getest is. Of heb je liever dat de auto een week binnen moet voor een OTA zoals bij versies van VW en Audi?

Er rijden er duizenden van bij Volvo met zelfde code basis. Je zou verwachten dat via die kant dan toch hogere verwachtingen liggen. Maar dat is natuurlijk Volvo, doelpubliek is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Frie2 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:49:
Nog even over die trekhaak. Ik heb em ook, je ziet dat het niet van fabrikant af is, dus de integratie is idd niet voldoende. Als we allemaal een service ticket aanmaken komt er misschien meer druk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
d3x schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:12:
[...]

Er rijden er duizenden van bij Volvo met zelfde code basis. Je zou verwachten dat via die kant dan toch hogere verwachtingen liggen. Maar dat is natuurlijk Volvo, doelpubliek is anders.
Alhoewel het geen vergelijk is, vergelijk ik 'm toch met mijn Volvo v60 2021. Deze autopilot vertrouw ik blindelings. 10x beter. De autopilot van de smart is af en toe levensgevaarlijk en lijkt alleen maar te willen remmen. Voor een auto die later ontwikkeld is valt dit dus gewoon tegen.

Verder. Doe eens de achterklep dicht in het donker als deze met de knop in klep is geopend?! Knop is niet te vinden want de verlichting gaat dan niet aan. niet getest dus.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Ik ga morgen de #5 proefrijden, ik verwacht dezelfde gebreken qua software dan de #3. Wat zijn jullie “hoofdergenissen” die ik zeker even moet testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

olson schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Alhoewel het geen vergelijk is, vergelijk ik 'm toch met mijn Volvo v60 2021. Deze autopilot vertrouw ik blindelings. 10x beter. De autopilot van de smart is af en toe levensgevaarlijk en lijkt alleen maar te willen remmen. Voor een auto die later ontwikkeld is valt dit dus gewoon tegen.

Verder. Doe eens de achterklep dicht in het donker als deze met de knop in klep is geopend?! Knop is niet te vinden want de verlichting gaat dan niet aan. niet getest dus.
De typische autopilot zieltjes, een auto is een vervoermiddel met de bestuurder in controle, internet staat vol met autopilot gebeurtenissen van elk merk. Elk land heeft andere regels, elk land heeft andere manier van uitvoering. Success met die dingen. Wil je autopilot? neem het openbaar vervoer.
Zelfs die dynamische ACC zijn voor mij een hatelijk iets en een stap achteruit, niet te gebruiken in de hedendaagse autoflows waar iedereen denkt een microseconde te kunnen winnen en maar naar een ander vak te flitsen. Niks beter dan een gewone CC die volledig met een hendel te besturen is.

Knop weet je na enkele keren wel al staan neem ik aan? Het is rechtsboven. Is het zo donker dat je niks meer ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Gemeni schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:49:
Ik ga morgen de #5 proefrijden, ik verwacht dezelfde gebreken qua software dan de #3. Wat zijn jullie “hoofdergenissen” die ik zeker even moet testen?
gewoon ervaring opdoen. Iedere gebruiker heeft zo zijn gewoontes, wat je veel gebruikt steek je gewoon in je test en zie je de verschillen. Er is altijd veel merk afhankelijkheid, na 6 lease wagens heb ik dus al 6 merken gehad, elke heeft wel wat andere gewoontes.

Vraag wel hoe je de ergerlijke EU regelgeving kan afzetten :) ook dat is iets wat op elke auto techenwoordig aanwezig is 1) de ergernis en 2) een oplossing om het af te zetten, met knop of met enkele keren swipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
d3x schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:34:
[...]

De typische autopilot zieltjes,..

Knop weet je na enkele keren wel al staan neem ik aan? Het is rechtsboven. Is het zo donker dat je niks meer ziet?
Jij bent zeker de grappigste thuis? "typische autopilotzieltjes" hahahah :9~
Geen enkele autopilot is perfect maar er zijn merken die 't beter voor elkaar hebben.

Die knop kan ik zeker wel vinden in t donker maar blijkbaar is er niet overnagedacht. We doen er wel licht in, maar niet aan in het donker. |:( En zo zijn er nog tich zaken op te noemen... en dat is jammer want verder is het een prima auto.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

olson schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Jij bent zeker de grappigste thuis? "typische autopilotzieltjes" hahahah :9~
Geen enkele autopilot is perfect maar er zijn merken die 't beter voor elkaar hebben.

Die knop kan ik zeker wel vinden in t donker maar blijkbaar is er niet overnagedacht. We doen er wel licht in, maar niet aan in het donker. |:( En zo zijn er nog tich zaken op te noemen... en dat is jammer want verder is het een prima auto.
Tich zaken. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
d3x schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:34:
[...]

De typische autopilot zieltjes, een auto is een vervoermiddel met de bestuurder in controle, internet staat vol met autopilot gebeurtenissen van elk merk. Elk land heeft andere regels, elk land heeft andere manier van uitvoering. Success met die dingen. Wil je autopilot? neem het openbaar vervoer.
Ik koop wel een moderne auto, omdat ik de software belangrijk vind. En daar zit echt wel verschil in per merk. Neem nu bijvoorbeeld de intuïtiviteit, bij Xpeng vond ik die heel fijn. Bij overschrijden van de snelheid direct een popup om die melding voor de rest van de rit uit te zetten, bij richting naar rechts grote camerabeelden van de dode hoek, etc.

Inmiddels de #5 gereden en mijn eerste indruk is heel goed. Software werkt daar ook fijn. Wel draait deze auto op echt andere software dan de #3, maar wie weet gaan ze dit in de toekomst ook voor de #3 uitrollen?

Omdat de software anders is zal ik de rest delen in het #5 topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Gemeni op 03-06-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Mensen hier trouwens ervaring met de V2L adapter van Smart zelf en (goedkopere) alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
Yes, ik heb er een bij amazon besteld en daar kan ik prima koffie mee zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Ik heb er een van Aliexpress € 25.79 incl verzendkosten.
Het is alleen een verloopstekker niet zo'n stekkerblok als bij Smart zelf. Maar die is dan ook 10x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Kunnen jullie me helpen? Mijn auto herkent parkeerplaatsen meestal pas zo laat dat ze niet meer op de 360-gradencamera verschijnen. Ik woon in Den Haag, waar veel parkeerplaatsen geen duidelijke belijning hebben; zou dat de oorzaak kunnen zijn? En is het mogelijk om verder uit te zoomen in de Bird’s-Eye-view om de parkeerplek alsnog te zien?

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Wat doet de auto als je het parkeren bevestigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14

Remco2001

Ehm, ok...

Gemeni schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:24:
Mensen hier trouwens ervaring met de V2L adapter van Smart zelf en (goedkopere) alternatieven?
Ja en werkt uitstekend. Enkel nog gebruikt om te testen, maar dat werkte dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Nu online
Frie2 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:52:
Wat doet de auto als je het parkeren bevestigt?
Het systeem begon wel met de navigatie naar de gevonden parkeerplek, maar omdat die plek op dat moment niet meer zichtbaar was op de kaart, blijft het (te) spannend voor mij. Vandaag heb ik de functie in dezelfde wijk opnieuw getest; dit keer herkende het systeem de parkeervakken gelukkig sneller, waardoor ze nog op de kaart stonden en ik met wat meer zekerheid het parkeerproces kon starten.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Heb het alleen nog maar een paar keer gebruikt om te testen.
Waar ik moeite mee heb is de traagheid van de manoeuvres. Je hebt zo het overig verkeer geïrriteerd 'in je nek'.
En als je remt vanwege overig verkeer dan wordt de parkeeractie afgebroken. Er is geen knopje 'ga verder waar je gebleven bent' ;)
Het blijft spannend om je handen van het stuur te houden als de auto vanzelf gaat rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Lasmibalsingh schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:44:
[...]

Het systeem begon wel met de navigatie naar de gevonden parkeerplek, maar omdat die plek op dat moment niet meer zichtbaar was op de kaart, blijft het (te) spannend voor mij. Vandaag heb ik de functie in dezelfde wijk opnieuw getest; dit keer herkende het systeem de parkeervakken gelukkig sneller, waardoor ze nog op de kaart stonden en ik met wat meer zekerheid het parkeerproces kon starten.
je hebt toch een rijbewijs he :/

ik snap die functie voleldig niet, zat al in mijn Mercedes C300h 10j geleden, enkele keren gedaan voor de fun, nadien in geen enkele auto nooit meer getest.

If you can't park a car - are too lazy and need autopilot - take public transport. Dan hebben andere weggebruikers geen last van je fratsen.

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 24-06-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Auto's zijn in de loop van de jaren steeds onoverzichtelijker geworden doordat de ramen steeds kleiner zijn, de dode hoeken steeds groter.

Bij de #3 schuin vooruit moet ik om een behoorlijk dikke A stijl heen kijken,
Naar rechts tegen mijn passagier en een dikke B stijl,
Schuin naar achteren is er nog een klein raampje waar je een glimp van de omgeving kunt waarnemen,
En naar recht naar achteren kijk ik door een veredelde brievenbus. Als de hoofdsteunen niet helemaal omlaag zitten blijft er helemaal niets over van het achteruit zicht.

Kortom: parkeren was vroeger veel gemakkelijker dan nu. Ook al omdat je overal zo'n beetje kon en mocht parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Frie2 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:20:
Auto's zijn in de loop van de jaren steeds onoverzichtelijker geworden doordat de ramen steeds kleiner zijn, de dode hoeken steeds groter.

Bij de #3 schuin vooruit moet ik om een behoorlijk dikke A stijl heen kijken,
Naar rechts tegen mijn passagier en een dikke B stijl,
Schuin naar achteren is er nog een klein raampje waar je een glimp van de omgeving kunt waarnemen,
En naar recht naar achteren kijk ik door een veredelde brievenbus. Als de hoofdsteunen niet helemaal omlaag zitten blijft er helemaal niets over van het achteruit zicht.

Kortom: parkeren was vroeger veel gemakkelijker dan nu. Ook al omdat je overal zo'n beetje kon en mocht parkeren.
parkeer je dan nog naar links -rechts - voor - achter? met de #3 nu parkeer ik volledig op basis van de camera's die zij en achter info geven in eender welke Parking, met vorige generatie auto met visuele camera was mij dat nog te beperkt van functies, maar al een zekere vorm van betrouwbaar. Alleen als er zo specifieke ondergrondse garages zijn met palen op elke hoek zal ik nog wel extra rondkijken. En ik ben een KM wreter, een maand oud en staat al +3000km op.

[ Voor 5% gewijzigd door d3x op 24-06-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Nu online
Het gaat hier niet om parkeervaardigheden. Een SUV kan ik prima zelf inparkeren, al schakel ik bij de Smart #3 soms de camera in voor parallel parkeren vanwege de dode hoek bij de achterste raamstijlen. Handig is dat de buitenspiegels automatisch omlaag kantelen zodra de versnellingshendel in ‘R’ staat.

Momenteel test ik het automatische parkeersysteem, in principe mijn eerste ervaringen met een parkeerhulpsysteem. De resultaten zijn tot nu toe wisselend, maar ik vermoed dat ik er snel aan wen. Ik rijd tenslotte pas anderhalve week in de Smart #3.

Binnenkort zal ik informeren bij de Smart-garage hoeveel een jaloezie/zonnescherm kost voor het panorama dak. Vorige week werd het interieur snel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Lasmibalsingh schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:39:
Het gaat hier niet om parkeervaardigheden. Een SUV kan ik prima zelf inparkeren, al schakel ik bij de Smart #3 soms de camera in voor parallel parkeren vanwege de dode hoek bij de achterste raamstijlen. Handig is dat de buitenspiegels automatisch omlaag kantelen zodra de versnellingshendel in ‘R’ staat.

Momenteel test ik het automatische parkeersysteem, in principe mijn eerste ervaringen met een parkeerhulpsysteem. De resultaten zijn tot nu toe wisselend, maar ik vermoed dat ik er snel aan wen. Ik rijd tenslotte pas anderhalve week in de Smart #3.

Binnenkort zal ik informeren bij de Smart-garage hoeveel een jaloezie/zonnescherm kost voor het panorama dak. Vorige week werd het interieur snel warm.
de auto kantel had ik al op vorige auto (DS) is zeer handig maar ook soms niet :) je kan dit aan en af zetten.

er bestaat een inleg stuk voor idd, mijn evaluatie van laatste dagen, warmte komt vooral via voorruit, niet zozeer via dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-09 19:19
Net onze Brabus afgehaald, wel meteen een probleempje... we raken niet aangemeld om onze profielen in te stellen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
DenC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:23:
Net onze Brabus afgehaald, wel meteen een probleempje... we raken niet aangemeld om onze profielen in te stellen :(
Had ik ook met mijn nieuwe #3. Volledige reset hielp...

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Of zorgen dat de Smart met een wifi gekoppeld is van bv je eigen gsm hotspot.

Trouwens profielen zitten allemaal onder de Hoofdaccount. Ze schakelen helaas niet mee met een digitale key. Daar heb ik al service ticket voor aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
olson schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Had ik ook met mijn nieuwe #3. Volledige reset hielp...
Hier niet jammer genoeg... ticket aangemaakt en morgenvroeg terug naar de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
DenC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Hier niet jammer genoeg... ticket aangemaakt en morgenvroeg terug naar de dealer.
Wel een beetje jammer dat de dealer je laat vertrekken zonder dat dit geregeld is.....

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Je moet inderdaad wifi verbinding hebben om definitief aangemeld te worden.
Anders krijg je bij elke 'koude start' weer het Hello scherm.
Kan via hotspot op je smartphone als je niet binnen wifi bereik bent.

Slordig dat de dealer hier niet bij helpt.
Bij mij ging de verkoper naast me zitten om alle noodzakelijke instellingen te maken.
Beetje service bij een auto van 40-50k mag wel toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
Frie2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:40:
Je moet inderdaad wifi verbinding hebben om definitief aangemeld te worden.
Anders krijg je bij elke 'koude start' weer het Hello scherm.
Kan via hotspot op je smartphone als je niet binnen wifi bereik bent.

Slordig dat de dealer hier niet bij helpt.
Bij mij ging de verkoper naast me zitten om alle noodzakelijke instellingen te maken.
Beetje service bij een auto van 40-50k mag wel toch.
De verbinding lukte niet dadelijk bij de dealer, en dit gingen we opnieuw proberen na alle andere uitleg en instellingen, en is uiteindelijk vergeten.
Ik heb uiteraard verbonden met wifi via een hotspot op mijn telefoon... daar zit het m niet hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Nu online
DenC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:23:
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn auto. Mijn profiel was weliswaar correct ingesteld samen met de verkoper, maar toch verscheen bij elke start opnieuw het installatiescherm met "Hallo". Als ik dat scherm oversloeg, kwam ik gewoon in mijn eigenaarsprofiel terecht, maar het bleef een irritante situatie.

Uiteindelijk heb ik een afspraak bij de dealer gemaakt. Daar hebben ze de verbinding opnieuw ingesteld, en dat heeft het probleem opgelost. Wat me wel opviel, is dat ook de dealer niet precies wist hoe dit direct en eenvoudig verholpen kon worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gtabak
Beste mensen, zie hier wel wat van mijn issues voorbijkomen, maar ik zit met een dilemma. Heb een #3 nu voor bijna een half jaar en zit in een soort haat/liefde verhouding met de software. Heb hiervoor 2 andere EV's gehad, maar dit is toch echt de slechtste software die ik heb meegemaakt. Rommelig, niet af, ondoorzichtig, functies die niet werken (o.a. automatische rijstrookwisseling), profielen die soms zomaar uitgelogd zijn, instellingen die verdwijnen, slechte vertalingen, maar ook gewoon gevaarlijke bugs en een slechte navigatie.

Auto an sich fraai en rijdt lekker, maar de software doet echt afbreuk aan de beleving.

Natuurlijk bij herhaling alles gemeld bij Smart en de dealer, vriendelijke mensen, maar er gebeurt niets.

Hoe zitten jullie daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Hangt er vanaf hoe je er naar kijkt, ja er zitten zeker "kwerks" in de SW. Maar om die nu zo dramatisch te noemen. De ene EV kan al wat meer van SW dan de andere, de ene al wat beter dan de andere.

Autopilot is en blijft een heikel punt, blijf er gewoon af, zelfs een Tesla spreekt steeds over Ghost braking, dat zou referentie moeten zijn. Van mij mag al die tech gewoon er uit, een auto dient om zelf te rijden en de bestuurder zijn aandacht, niet een machine, neem dan trein-tram-bus en lees wat in je krant.

Rommelig, ondoorzichtig, kwestie van gewoonte, heb al 7-8auto merken gehad, elk merk is anders. Er zijn dingen die ik ook anders zou plaatsen maar helaas. Er is niet iets wat ik niet kan vinden.

Slecht vertaling zal mij worst wezen, idem voor navigatie, ik gebruik android integratie en Waze. Heb niks anders nodig. Enkel in vakantie routes zou het wat meer rompslomp zijn richting laadpaal cycli.

Profiel liggen enkel en alleen uit als je lang niks mee doet, heb dit 1 * gehad bij 2 weken op reis (niet met EV natuurlijk...)

Waar ik eerder last mee heb is dat audio niet altijd start, hij niet steeds de juiste gsm neemt etc... ze hadden dit aan de keyless profielen moeten hangen. Ik switch veel van gebruikers. Is voor mij enige echte minpunt. Ticket voor aangemaakt natuurlijk. En de opstart SW is wag traag maar daar kan je op inwerken door sneller te openen.

Gevaarlijke bugs? Je hebt het dan over auto pilot dingen? Recent met Skoda meegereden die ging van 120naar 30omdat die een bord ergens gevonden had... Kwestie van... Nogmaals de EU verplichtingen en alle electronics errond zijn het gevaar, want de mens wordt laks en vergeet de basis functie van de auto.

De auto op zichzelf rijd fantastisch dat is voor mij het belangrijkste, wegligging, response, bochten, gevoel, interieur, stoelen, noem maar op. De meute had je ook kunnen kopen alla ev3-elroq etc komt niet in de verste verte in de buurt van het rijgedrag als de #3 en pak duurder om op zelfde uitrusting niveau te komen of zelfs gewoon niet capabel zoals de EV3.

[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 21-07-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
gtabak schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:11:
Beste mensen, zie hier wel wat van mijn issues voorbijkomen, maar ik zit met een dilemma. Heb een #3 nu voor bijna een half jaar en zit in een soort haat/liefde verhouding met de software. Heb hiervoor 2 andere EV's gehad, maar dit is toch echt de slechtste software die ik heb meegemaakt. Rommelig, niet af, ondoorzichtig, functies die niet werken (o.a. automatische rijstrookwisseling), profielen die soms zomaar uitgelogd zijn, instellingen die verdwijnen, slechte vertalingen, maar ook gewoon gevaarlijke bugs en een slechte navigatie.

Auto an sich fraai en rijdt lekker, maar de software doet echt afbreuk aan de beleving.

Natuurlijk bij herhaling alles gemeld bij Smart en de dealer, vriendelijke mensen, maar er gebeurt niets.

Hoe zitten jullie daarin?
Helemaal eens met alle punten. @d3x heeft aandelen Smart denk ;-)
Duits forum staat ook vol met klachten (https://www.smart-emotion...66-smart-1-3-smartos-app/)
over precies dezelfde onderwerpen. Het gaat allemaal enorm traag bij Smart... Hopelijk binnenkort weer een update. Het is echte een fijne wagen om in te rijden... maar die software....

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

olson schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:27:
[...]

Helemaal eens met alle punten. @d3x heeft aandelen Smart denk ;-)
Duits forum staat ook vol met klachten (https://www.smart-emotion...66-smart-1-3-smartos-app/)
over precies dezelfde onderwerpen. Het gaat allemaal enorm traag bij Smart... Hopelijk binnenkort weer een update. Het is echte een fijne wagen om in te rijden... maar die software....
Lol nee, maar er bestaat ook zo iets als relativeren en wat is er nu zo dramatisch dat het de pan uitslaat? De autopilot? Leer met auto rijden, daar dient een bestuurder voor, de navigatie? Wel ik heb elk Duits merk al gehad met auto's van 50-60-70k ook die navigatie is om te huilen.

Forum vol met klachten, je klinkt als een typische Reddit gebruiker daar regent het ook altijd klachten. De meeste dingen zijn wel al geweten al een tijdje, velen lezen of zoeken natuurlijk nooit en begin liever iets opnieuw. En pssst smart is niet het hoofd Dev, het zit onder geely waarbij ook de gehele Volvo reeks zit en die hebben zelfde de basis stack... Smart is maar een schip bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
d3x schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Lol nee, maar er bestaat ook zo iets als relativeren en wat is er nu zo dramatisch dat het de pan uitslaat? De autopilot? Leer met auto rijden, daar dient een bestuurder voor, de navigatie? Wel ik heb elk Duits merk al gehad met auto's van 50-60-70k ook die navigatie is om te huilen.

Forum vol met klachten, je klinkt als een typische Reddit gebruiker daar regent het ook altijd klachten. De meeste dingen zijn wel al geweten al een tijdje, velen lezen of zoeken natuurlijk nooit en begin liever iets opnieuw. En pssst smart is niet het hoofd Dev, het zit onder geely waarbij ook de gehele Volvo reeks zit en die hebben zelfde de basis stack... Smart is maar een schip bovenop.
Relativeren zeker maar het gaat hier wel om een auto van bijna 50k.
Daar verwacht ik wel iets van...

Dat er taalfouten zitten in versie 1.0 ok. Maar niet meer in versie 1.54.
Voor dat bedrag verwacht ik ook dat de auto pilot werkt net zoals andere auto's van de Geely groep.
En dat doet t gewoon niet.

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

we zitten in de lage landen, nederlands is een bijzaak in het volume. Zelfs op een waze kan je de sw nog betrappen op taalfouten.

welke geely vergelijk je dan mee want de enige vergelijkbare (volvo ex30 reeks) heeft zelfde sw en autopilot en staat ook met soortgelijke kwerks en daar heb je pas volume van.....

50k is veel voor een EV :) denk eens wat je er anders voor kan kopen...leder, technische specs, platform en alle opties bij, zoek maar eens in de Duitse range. Dan heb ik het niet over van die B merken uit allerhande landen. Dit is en blijft een chineese basis.

buiten de profielen en de gelinkte functionaliteit stoort de SW in auto mij niet. De ACC is een minpunt (wist ik al voor aankoop dat het geen auto zou zijn zonder adaptieve cruiise controll. Autopilot gebruikers = TREIN/TRAM/BUS en nefast voor het verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtabak
Ik heb even gewacht met reageren, maar daar ga ik toch maar.

Ten eerste denk ik wel dat ik een beetje weet waar ik over praat, dit is niet m'n eerste auto en zeker ook niet m'n eerste EV.

Wat me opvalt is het gebrek aan nuance in de reacties. Je koopt een auto van 50k en voor mij is dat een hoop geld en ik had me van tevoren goed geïnformeerd over de functionaliteiten, uitvoeringen etc. En veiligheidssystemen en (deels) autonoom rijden horen bij de moderne auto en zeker bij een EV van 50k.

Als die dan niet of gebrekkig werken is dat wat mij betreft een issue. En als je dan die flauwe en ongenuanceerde reacties ziet word ik daar wel een beetje geïrriteerd over. Volgens mij is dit een serieus platvorm, waar gebruikers, onderbouwd, hun ervaringen delen. Reacties als ga dan met de trein etc. passen hier volgens mij niet. Ieder z'n mening, dat respecteer ik, maar als ik dan met serieuze en onderbouwde kritiek kom, verwacht ik niet dit soort puberaal gedrag.

Ik denk dat ik dan ook maar afscheid neem van dit forum, want hier zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Ik begrijp je punt, maar je nuance in eerste (negatieve) reactie is ook ver te zoeken, incl de details, onderbouw die er niet zijn. Je kan ook constructieve vragen stellen rond bevindingen.

Soms vraag ik mij af hoe mensen een aankoop doen? een keertje in een auto zitten in de showroom en wat websites lezen of een mooi praatje met een verkoper? Als de waarde zo hoog voor je is, de eigen kennis dermate en ervaring zo hoog volgens je antwoord ,dan vooral de verwachtingen van electronische extra sturingen zo hoog, dan kan je beter ter degen nagaan of deze beschikbaar zijn op de auto. Er zullen weinig auto voldoen, al zeker niet in de full EV range. Want bij allen merk ik eerder achteruitgang van de EV autopilot functies vs ICE, of laat het mij anders zeggen, in de EV steken ze meer autopilot dingen en daar is de tech gewoon de achteruitgang. Als je ziet hoe minimaal en baby stapjes Mercedes en BMW zetten in deze autonome toekomst dan zou je moeten weten dat die chineezen en alle andere wereldleveranciers effe rap niet zo iets maar in elkaar franselen met wat SW. Zelfs Tesla heeft met al die jaren en meeste ervaring het nog zeker niet voor elkaar. Het kan ook niet eigenlijk als je weet hoe anders elk land is kwa regels met name van borden, belijning etc...

Mijn uren testrijden met de laatste Tesla MK3 had ik 2 * ghostbraking, Xpeng G6 testen gaf een whacko ESP SW reactie in een bocht. Als bijrijder al genoeg slechte kenmerken opgevangen in Mercedes, Skoda, allen die mooie EV en SW tech... En ik spreek van 10tal eigen merk ervaring (auto's uit lease 50-80k euro) en vele 100k km.

succes met je zoektocht, mijn ervaring, hoe minder electronica als co-pilot hoe beter. Hoe minder chinees SW hoe beter en toch ben ik tevreden met deze chinees (rijgedrag, platform an sich dan vooral).

[ Voor 17% gewijzigd door d3x op 23-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jusdorange
Dit is mijn derde EV. Van Renault naar Tesla naar de Smart.

Ik hoor veel mensen klagen over de software, maar ik vind deze best ok. Tuurlijk zou ik graag meer features willen, maar slecht? Nee dat zou ik ik niet zeggen. Zitten de menu's logisch in elkaar? Dat kan zeker beter. Maar ik weet toch alles te vinden en kan in veel gevallen mijn panter vragen ;-)

Is de Tesla software beter? Ja. Gebruikersvriendelijker? Absoluut. Die van renault zeker niet.(IMHO) Ik gebruikte daar standaard Android Auto om maar zo min mogelijk met de software te maken te hebben. Sterker nog: Het was eigenlijk een gewone auto die toevallig elektrisch was. Er was een app, maar daar kon je weinig mee behalve zien hoe vol de accu was en waar je auto stond. En soms, maar vaker niet dan wel, kon ik de auto voorverkoelen.

Dan de smart. Het is altijd even wennen een nieuwe auto en even kijken wat waar zit. De structuur kan verbeterd worden. De meest gebruikte opties (ventilatie, rij modus en dergelijke) zitten echter ook in de balk onder het scherm.

-> De automatische rijstrookwisseling dacht ik ook dat die niet werkte trouwens. Maar als je 'licht' knippert (je kan de hendel helemaal naar beneden halen of half) dan werkt dit perfect! Kwam ik ook pas vorige maand achter.

-> Profielen uitloggen herken ik. Snel opgelost, maar wel appart.

-> Slechte vertalingen heb ik weinig last van. Ik heb de auto op Engels staan. Maar realiseer me dat dat niet voor iedereen prettig is

-> De navigatie en gevaarlijke bugs herken ik niet. Ben erg benieuwd wat je meemaakt. De auto-pilot gebruik ik veel aangezien ik veel snelweg rij. Bebouwde kom zou ik het niet doen en bochtige weggetjes ook niet. Het duurde ook even voor ik door had hoe ik switchte van autopilot naar cruise control. Dat zijn net van die kleine dingetjes waar inderdaad qua usuability logischer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Dat je elke keer opnieuw van autopilot naar acc moet switchen en dan de afstand weer moet goed zetten (naar minimum en minimum is eigenlijk nog te ver) ... dat zijn idd allemaal van die jammerlijke dingen, kan perfect in een profiel blijven hangen. Heb ik allemaal gerapporteerd. of het ooit komt? ik vrees er voor.

profiel uitloggen nog maar 1* gehad na 2 weken dat hij op vakantie op parking stond. op zich kun je verder zonder, maar is natuurlijk niet zo handig.

Als het veel voorkomt overwegen om met de digitale key te werken? dat doe ik bijna altijd. Want zoveel gebruik je de app mogelijks niet en ik denk dat het daar mee gelinkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanhagen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 11:17
Goedemorgen,

Sinds een kleine week eigenaar van een Smart #3.
Heb de eerste kilometers erop zitten en zeer tevreden.
Alleen de radio ontvangst zowel Dab/FM is zeer slecht.
Ik mis nogal wat zenders zoals NPo3/4 en Radio 538.
Is dit een bekend gebrek? Heb ondertussen contact gehad met de dealer en deze stelt voor om de auto aan de computer te hangen?

Groeten Fred,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
fvanhagen schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:51:
Goedemorgen,

Sinds een kleine week eigenaar van een Smart #3.
Heb de eerste kilometers erop zitten en zeer tevreden.
Alleen de radio ontvangst zowel Dab/FM is zeer slecht.
Ik mis nogal wat zenders zoals NPo3/4 en Radio 538.
Is dit een bekend gebrek? Heb ondertussen contact gehad met de dealer en deze stelt voor om de auto aan de computer te hangen?

Groeten Fred,
ik kreeg de eerste dagen ook geen 3FM (wel 538) Bij radio onder instellingen. Zie koppelen DAB/FM. Nadat ik die optie aanstond kreeg ik wel opeens 3FM. Geen idee verder maar het werkt :-)

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jusdorange
Ik denk dat hij dan opnieuw alles gaat scannen als je de koppeling maakt. Moeite waard om te doen. Alleen DAB valt ook vaak weg en dan kan je overspringen op FM
Ik kreeg mijn auto in december en wilde graag de top2000 luisteren maar geen radio 2 toen. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
Ondertussen is mijn aanmeld probleem verholpen met een reset naar fabriekswaarden... verder alles in orde voorlopig.

Ik lees hier wel wat issues met de #3, maar telkens ik als eerste aan het licht kan vertrekken met mijn Brabusje... heb ik een smile tot achter mij oren en is alles vergeten en vergeven :D :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenC
Iemand ervaring met ABRP en de eventuele OBD dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
Waar vind ik de OBD-poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frie2
Onder het dash bij het kleine klepje links van het stuur,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
Eerste 4000km zitten erop en ik zie dat de vloermat al bijna 'door' is vlak voor het gaspedaal.
Normale schoenen gedragen. Niks geks gedaan. Chinese kwaliteit???
Wie heeft dit ook?

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olson
Versie 1.6.0 komt eraan! Duitse gebruikers melden m al.
YouTube: smart OTA 1.6.0 Update

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
en de release notes (duits) NL is er nog niet.
https://de.smart.com/de/connectivity/ota-release-notes/

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Hebben we daar zo lang op moeten wachten?
Stelt weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jusdorange
Bij mijn renault heb ik in 4 jaar tijd 2 updates gehad... Dus ik ben nog steeds blij dat er verbeteringen komen. Neemt niet weg te dat ik ook op meer had gehoopt.

Ben benieuwd naar de radio en navigatie updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Als een auto 'af' is als hij op de markt komt heb je niet zoveel updates nodig.
Maar bij de Smart zijn er nogal was kreukeltjes in de software. Die kan nog heel wat updates gebruiken voor het allemaal klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jusdorange
Lol de smart is (veel) meer af dan dat de Renault ooit geweest is.
Er komt vast nog een update ergens dit jaar en hopelijk dan meer nuttige dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
Frie2 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:27:
Als een auto 'af' is als hij op de markt komt heb je niet zoveel updates nodig.
Maar bij de Smart zijn er nogal was kreukeltjes in de software. Die kan nog heel wat updates gebruiken voor het allemaal klopt.
Het probleem is dat deze auto nooit getest is in dagelijkse situaties. Leuk dat ze de navigatie aangepakt hebben maar die gebruikt bijna niemand. Wanneer gaan ze eens luisteren naar klanten?

Compjoeters... hu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

We zullen zien of er achterliggende aanpassingen zijn...

• DenC
Iemand hier al een trekhaak laten plaatsen?

• Frie2
Bij aflevering zat ie erop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Idem. Maar echt er op is niet juist. Ze voorzien hem niet vanaf fabriek. Het is een kit die de garage er zelf opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
Hebben jullie dan ook een extra bakje in de koffer nu? Ik weet niet of ik hier een youtube-link kan/mag plaatsen, maar ik ben geheel niet tevreden over de plaatsing... en dat bij een Mercedes concessiehouder... een schande is het. Volgens hen is dit volgens de normen van de constructeur, maar dit is ongelooflijk brolwerk. Ik heb gemaild naar de dealer en Smart Europa... ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen, maar er blijft sowieso een gat in mijn binnenbekleding van mijn koffer... ongelooflijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Bij mij zit een 'doosje' in het midden van het diepste stuk van de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
Frie2 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:41:
Bij mij zit een 'doosje' in het midden van het diepste stuk van de kofferbak.
Dat dus... trekt toch op niets? Ze kunnen dat electrisch ding toch evengoed ergens achter de bekleding stoppen, toch? Dat doosje zit trouwens niet vast bij mij, minste dat er iets tegenaan schuift laat dat los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

idd dat is bij iedereen dus zo voor de #1 en #3.

is geen ideale plaatsing en deel oplapwerk. Ook heb je niks aan de stekker. Verlengstuk aan gemaakt van een 10cm om deze gemakkelijk en bruikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
d3x schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:43:
idd dat is bij iedereen dus zo voor de #1 en #3.

is geen ideale plaatsing en deel oplapwerk. Ook heb je niks aan de stekker. Verlengstuk aan gemaakt van een 10cm om deze gemakkelijk en bruikbaar te maken.
Bedankt voor de tip, dat zal ik dan al eens testen met de fietsendrager voor we op vakantie willen vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

DenC schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Bedankt voor de tip, dat zal ik dan al eens testen met de fietsendrager voor we op vakantie willen vertrekken.
je kan zo een verlengstul kopen voor 10-15eur. en dat maake je dan met snelspanbandjes vast aan de zijkant van de trekhaak en in de ring van de draagbalk. Zie mijn post op facebook smart NL forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Nu online
Ik kreeg laatst de smartOS 1.6.0 EU update gepusht. Gedownload maar hij kon de installatie niet afronden vanwege het ontbreken van een randvoorwaarde. Welke randvoorwaarde dat dan zou zijn... geen idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Lasmibalsingh op 25-08-2025 17:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frie2
Dat is idd nergens te zien.
In deze video zie je installatie eisen.
Bij mij was het het accu niveau dat de installatie tegenhield. Na bijladen liep het succesvolg.

YouTube: smart #1 - Tutorial OTA System Update EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenC
Iemand al ervaring met dakdragers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Wij proberen wat slimmer om te gaan met laden en zonnestroom, maar hier zit ook niet enorm veel functionaliteit in. Iemand ervaringen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

NiGeLaToR schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:04:
Wij proberen wat slimmer om te gaan met laden en zonnestroom, maar hier zit ook niet enorm veel functionaliteit in. Iemand ervaringen?
verwacht je dit van de auto zelf of een API integratie met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
d3x schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

verwacht je dit van de auto zelf of een API integratie met de auto?
API zou mooiste zijn, dan kun je het aansturen vanaf uit je favo energie beheer tool. Homey had voor m'n vorige auto gewoon integratie en ook Tibber praat zelf met meer dan 10 automerken.

Heb net support al aan de lijn gehad, die gaan 24/7 door. Het staat op de radar bij development, alleen hoe, wat en wanneer is nog even de vraag :)

In theorie kun je ook veel met de besturing van je laadpaal, helaas kan ik daar doordat het een zakelijk beheerde paal is ook niets mee. En ook daar ligt de vraag daar meer mee te doen en ook daar zijn ze er wel mee bezig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

NiGeLaToR schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

API zou mooiste zijn, dan kun je het aansturen vanaf uit je favo energie beheer tool. Homey had voor m'n vorige auto gewoon integratie en ook Tibber praat zelf met meer dan 10 automerken.

Heb net support al aan de lijn gehad, die gaan 24/7 door. Het staat op de radar bij development, alleen hoe, wat en wanneer is nog even de vraag :)

In theorie kun je ook veel met de besturing van je laadpaal, helaas kan ik daar doordat het een zakelijk beheerde paal is ook niets mee. En ook daar ligt de vraag daar meer mee te doen en ook daar zijn ze er wel mee bezig.
er is een alternatieve app al beschikbaar, dus er is zeker integratie mogelijk. kwestie van de juiste mensen en kennis er op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
d3x schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:47:
[...]

er is een alternatieve app al beschikbaar, dus er is zeker integratie mogelijk. kwestie van de juiste mensen en kennis er op te zetten.
Ah super! Hoe heet de alternatieve app? Voor ik per abuis een duister gedrocht installeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

NiGeLaToR schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Ah super! Hoe heet de alternatieve app? Voor ik per abuis een duister gedrocht installeer.
SMore #

Pagina: 1 2 Laatste