Hier ben ik ook redelijk onverschillig over vandaag, alhoewel ik wel heel even twijfelde om nog wat fiat te storten vanaf de bufferrekening vanochtend. Ik denk dat dat deels komt door eerdere bears & bulls (kan me nog herinneren dat toen de fiat-waarde van PF ongeveer de helft was van wat 'ie een paar maanden geleden was ik veel meer met de dalingen en stijgingen bezig was), maar ook omdat we een plan hebben qua investeren waar we ons goed aan houden. Vorig jaar en begin dit jaar nog wat crypto gekocht (dit had alleen BTC moeten zijn, stoute ik...) maar het leeuwendeel gaat gewoon passief in indexfondsen die de markt volgen. De verhouding ligt nu ongeveer 25% crypto, 75% index. Daarmee prima in mijn comfortzone.
Nu zullen die indexfondsen ook wel dalen, en daarmee zal de daling in EUR daarvoor ongeveer even groot zijn als de crypto-PF. Precieze getallen boeien me niet, uiteindelijk gaat het er om wat het over 5 tot 10 jaar waard is. Over tien jaar loopt rentevaste periode van hypotheek af, hebben we twee kinderen met de leeftijd van 10 en 14, heb ik eventueel volgende leaseauto overgenomen (MY) en zal
naar verwachting de jaarlijkse toename in waarde de periodieke inleg al ruimschoots overstijgen. Dat is een moment dat we eens kunnen gaan bedenken wat we willen met eventueel minder werken / verder buffelen op dezelfde manier.
Crypto is daarmee een extraatje, die dit plan eventueel kan versnellen, maar waar ik geen rekening mee hou.
Tevens zou ik er geen boterham minder om eten mocht alles morgen op 0 staan (mijn kinderen wel, iemand moet het ophoesten

). Tuurlijk, het zal zeer, zeer vervelend zijn aangezien het totaal toch geen kratjes meer zijn, maar ik kan de hypotheek blijven aflossen (in het verleden 2 x 10% extra afgelost, bruto maandbedrag is €900,-), we kunnen boodschappen blijven doen en m'n werk is ook redelijk leuk. Echte first world problems dus,
en daar prijs ik ons zeer gelukkig mee.
#liefdagboek