• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:52
ApexAlpha schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:18:
Dit is geen keuze van Zonneplan de onderliggende (Europese) markt is overgegaan.

Nu zie je slechts een gemiddelde dus denk je soms goed bezig te zijn is er het eerste kwartier van een uur nog net wel zon en nog hogere prijs…

Je betaalt er wel al voor, laat ook maar zien dan. Bovendien kan je kiezen zag ik.
Klopt deels, dus ja het is dat de markt al enige tijd over is gegaan naar kwartier prijzen. Het is enkel aan de aanbieder wat ermee te doen (anders heb je ook geen vaste tarieven bij jaar contracten ;))

Je kan enkel kiezen of je een gemiddelde per uur wilt zien in de app of de werkelijke kwartier prijs. Is enkel visueel, niet wat je betaald

• sbar12
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 07-07 21:23
erikfw schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:30:
[...]

Klopt deels, dus ja het is dat de markt al enige tijd over is gegaan naar kwartier prijzen. Het is enkel aan de aanbieder wat ermee te doen (anders heb je ook geen vaste tarieven bij jaar contracten ;))

Je kan enkel kiezen of je een gemiddelde per uur wilt zien in de app of de werkelijke kwartier prijs. Is enkel visueel, niet wat je betaald
Op zich prima ontwikkeling, zou wel mooi zijn als ze dan ook de app update doen zodat deze in realtime de data laat zien. Nu kan je eigenlijk niet sturen vanuit de ZP app.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
GaMbiNo schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:12:
Er is soms geen touw aan vast te knopen ja.

Ik had recent ook teruggeleverd tegen hoge onbalansprijzen. Terwijl de meeste Nexus’ leeg waren was die van mij zo’n 30% gevuld door te laden op zonnestroom. Ik had dus wel die piek meegepakt terwijl de meeste anderen die misten. Vervolgens was daar in de rewards helemaal niks van terug te zien. :|
Nu lijkt het weer te gebeuren, 11% ontladen tijdens de onbalans van zojuist maar ik zie in de verdiensten niets terug. Misschien nog iets voorbarig om er nu al over te klagen maar normaal staat het er binnen een half uur wel bij.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:11
Kan gewoon intraday zijn die tegelijk verhandeld wordt

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Bij mij is er op de minuut nauwkeurig niks ontladen in die piek. Wel 20 min later.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik lees nu dat er in mijn regio een overeenkomst is tussen Zonneplan en Liander. Hierdoor heb je recht op een periodieke vergoeding maar ook een eenmalige korting op de batterij. Hebben jullie een idee waar ik dan aan moet denken?

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 04-07-2026 11:37 ]

• sbar12
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 07-07 21:23
meesje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:37:
Ik lees nu dat er in mijn regio een overeenkomst is tussen Zonneplan en Liander. Hierdoor heb je recht op een periodieke vergoeding maar ook een eenmalige korting op de batterij. Hebben jullie een idee waar ik dan aan moet denken?
Bij mij 1000 € op 30kwh, regio achterhoek. Lees ook dat anderen minder kregen…was voor mij ook doorslag omdat ZP gewoon stuk goedkoper was als alpha ess en zeker als sigenstor. De aansturing van ZP is soms wat “vreemd” maar verschil in aankoopbedrag zag ik mezelf niet zomaar terugverdienen door andere batterij keuze. Maar de tijd zal het leren…

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
sbar12 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Bij mij 1000 € op 30kwh, regio achterhoek. Lees ook dat anderen minder kregen…was voor mij ook doorslag omdat ZP gewoon stuk goedkoper was als alpha ess en zeker als sigenstor. De aansturing van ZP is soms wat “vreemd” maar verschil in aankoopbedrag zag ik mezelf niet zomaar terugverdienen door andere batterij keuze. Maar de tijd zal het leren…
Ik zit in regio Flevoland. Vanuit de provincie is er ook nog max 1250 euro subsidie. Voor dit jaar is het potje op. Volgend jaar weer een nieuw potje beschikbaar. Het liefst zou ik dan beide willen combineren. Alle kleine beetjes helpen.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:27
Hier in Utrecht met Stedin. 300 euro korting op een 10kwh batterij

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09
Vraag; wij nemen de 30kWh Nexus.

Heeft iemand een idee wat realistisch te verwachten is qua opbrengst met handelen in stroom na het salderen?

Op het internet lees ik enkel een tientje per maand, tot honderden euro's per maand ... Compleet uitlopend. Wat zou realistisch voorzichtig te verwachten kunnen zijn?

(Verder hebben we een 12kW warmtepomp en koken (uitgebreid) elektrisch).

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 05-07-2026 08:21 ]

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:52
Whiskey48 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:57:

Heeft iemand een idee wat realistisch te verwachten is qua opbrengst met handelen in stroom na het salderen?

Op het internet lees ik enkel een tientje per maand, tot honderden euro's per maand ... Compleet uitlopend. Wat zou realistisch voorzichtig te verwachten kunnen zijn?

Reken op tientjes werk maximaal, nu met saldering praten we over 100 - 150 euro via handel

• Rudyvm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 16:59

Check even of je warmtepomp op 1 fase of 3 fases is aangesloten. Als dit op 1 fase is dan zal de batterij bijvoorbeeld in de winter minder kunnen doen omdat de meest verbruikende fase bepaalt hoeveel ruimte de batterij krijgt omdat de omvormer alle drie fases gelijkmatig belast.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09
Rudyvm schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Check even of je warmtepomp op 1 fase of 3 fases is aangesloten. Als dit op 1 fase is dan zal de batterij bijvoorbeeld in de winter minder kunnen doen omdat de meest verbruikende fase bepaalt hoeveel ruimte de batterij krijgt omdat de omvormer alle drie fases gelijkmatig belast.
1 fase, maar die verbruikt in de winter maar tussen de 450W - 1200 watt rustig aan continue. Maakt niet het grootste verschil. (enkel na douchen even een half uurtje 2400 watt op 60hz compressor).

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ook wel een leuke, mijn accu was vannacht helemaal leeg maar tussen 03.00 en 06.00 liepen mijn Grid Rewards toch op naar 0.70 EUR. Word ik nu beloond voor een lege batterij? :P

• Kaboemwl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:21

Dat mensen dit nog kopen 8)7 8)7 ik handel zelf alleen nog maar dynamische met de nexus je kan er echt zelf niks mee de besturing als je hem volgend jaar op 0 op de meter zet dan reageert die echt traag koop gewoon een systeem waar je zelf de baas over bent ik zelf zou de nexus nooit meer kopen.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:27
Kaboemwl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Dat mensen dit nog kopen 8)7 8)7 ik handel zelf alleen nog maar dynamische met de nexus je kan er echt zelf niks mee de besturing als je hem volgend jaar op 0 op de meter zet dan reageert die echt traag koop gewoon een systeem waar je zelf de baas over bent ik zelf zou de nexus nooit meer kopen.
Begrijp ik het goed dat als je de zonneplan nexus batterij wil gebruiken voor het zoveel mogelijk verbruiken van eigen stroom (0 op de meter) en niet om te handelen op de onbalans markt, het niet zo geschikt is? Waarom niet?

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:52
Kaboemwl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Hoezo reageert hij heel traag? Met zelf aansturen (via modbus dus), reageert hij snel zat.
Ik heb dit zelf een tijdje gedaan met een nul op de meter aansturing en dat gaat echt prima.

Als je de nul op de meter aansturing van Zonneplan bedoeld kan ik me daar nog iets bij voorstellen, alhoewel die ook sterk verbeterd is de afgelopen tijd. Maar de hardware, althans de eerste versie met Solis omvormer die ik heb, leent zich prima voor een snelle nul op de meter aansturing.

• Kaboemwl
morlune schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Begrijp ik het goed dat als je de zonneplan nexus batterij wil gebruiken voor het zoveel mogelijk verbruiken van eigen stroom (0 op de meter) en niet om te handelen op de onbalans markt, het niet zo geschikt is? Waarom niet?
ik gebruik hem nu alleen voor dynamische handelen aangezien ik het zonde vind als zonneplan handelt op de onbalans markt voor een paar centen heel je accu leegt trekt.

• Kaboemwl
GaMbiNo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Hoezo reageert hij heel traag? Met zelf aansturen (via modbus dus), reageert hij snel zat.
Ik heb dit zelf een tijdje gedaan met een nul op de meter aansturing en dat gaat echt prima.

Als je de nul op de meter aansturing van Zonneplan bedoeld kan ik me daar nog iets bij voorstellen, alhoewel die ook sterk verbeterd is de afgelopen tijd. Maar de hardware, althans de eerste versie met Solis omvormer die ik heb, leent zich prima voor een snelle nul op de meter aansturing.
Ja ik heb er ook een modbus aan hangen en dan werkt het prima

• GaMbiNo
Kaboemwl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Ja ik heb er ook een modbus aan hangen en dan werkt het prima
Ah zo. Dan heb je het over de Zonneplan aansturing. Die is ook al een stuk beter geworden de laatste tijd. Denk dat dat langzaamaan ook wel geschikt wordt voor nul op de meter. Voorheen was die idd veel te traag.

Maar zelf via modbus werkt toch het mooist/snelst.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 06-07-2026 17:30 ]

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:58
GaMbiNo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Ah zo. Dan heb je het over de Zonneplan aansturing. Die is ook al een stuk beter geworden de laatste tijd. Denk dat dat langzaamaan ook wel geschikt wordt voor nul op de meter. Voorheen was die idd veel te traag.

Maar zelf via modbus werkt toch het mooist/snelst.
Nul op de meter zal volgens mij nooit lukken. Zowel niet via Zonneplan als via de modbus. Zonneplan is al traag in het reageren en de modbus is ook altijd trager dan wat je sensor van de p1 meter aangeeft. Als voorbeeld: ik stuur deze maand via de modbus aan en heb tot nu toe 13 kWh geimporteerd vanuit het net. Veel beter zal het niet kunnen. De automatisering die ik gebruik loopt altijd achter de feiten aan (15s). De rest van mijn verbruik komt uit de zonnepanelen en de batterij. Vandaag heb ik bijv. 2.92 euro vermeden aan importkosten

• GaMbiNo
Micronikje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Nul op de meter zal volgens mij nooit lukken. Zowel niet via Zonneplan als via de modbus. Zonneplan is al traag in het reageren en de modbus is ook altijd trager dan wat je sensor van de p1 meter aangeeft. Als voorbeeld: ik stuur deze maand via de modbus aan en heb tot nu toe 13 kWh geimporteerd vanuit het net. Veel beter zal het niet kunnen. De automatisering die ik gebruik loopt altijd achter de feiten aan (15s). De rest van mijn verbruik komt uit de zonnepanelen en de batterij. Vandaag heb ik bijv. 2.92 euro vermeden aan importkosten
Je loopt ook altijd wat achter de feiten aan. Je moet reageren op een P1 meter die ook met bepaalde interval metingen doet. In mijn geval een wat oudere P1 meter die elke 10 seconden update. Maar ik heb al wat met automatiseringen gedraaid die bij elke P1 update bijstuurde, en die leverde een behoorlijke strakke aansturing op met vrijwel geen verbruik. 100% aansturing ga je nooit halen maar voor mij is het prima.

Zonneplan lijkt wel stappen te maken met de aansturing. Die is al veel frequenter dan voorheen maar of dat volgend jaar voldoende is voor nul op de meter gaan we zien.

• Peewee070
  • Registratie: September 2024
Bij de ‘uitleg bij aansturing’ in de Zonneplan app staat dit bij de zelfconsumptie. Ik verwacht wel van Zonneplan dat hier een oplossing voor is in 2027. Anders ga ik toch maar een overstap overwegen naar de modbus aansturing. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib-LsWo9_igKDvPuRQ3iTM85xOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28haK2aja820TAZBQeJGlQyJ.jpg?f=fotoalbum_large

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Peewee070 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:49:
Bij de ‘uitleg bij aansturing’ in de Zonneplan app staat dit bij de zelfconsumptie. Ik verwacht wel van Zonneplan dat hier een oplossing voor is in 2027. Anders ga ik toch maar een overstap overwegen naar de modbus aansturing. [Afbeelding]
De batterij is ook snel leeg doordat er geen slimme laadplanning is.

Afgelopen week in de gaten gehouden maar praktisch elke nacht (niet elke nacht bekeken) is de batterij volledig leeggelopen tegen 60 a 90 cent (en dat voor 40-80%).

Met draaiende airco's levert zelfconsumptie meer op. Snap ook niet waarom ZP de batterij in beide andere modi leegtrekt naar 7% en niet een buffer van 25% aanhoudt als de prijs dramatisch is.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:08
NightHawk4 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:23:
[...]

De batterij is ook snel leeg doordat er geen slimme laadplanning is.

Afgelopen week in de gaten gehouden maar praktisch elke nacht (niet elke nacht bekeken) is de batterij volledig leeggelopen tegen 60 a 90 cent (en dat voor 40-80%).

Met draaiende airco's levert zelfconsumptie meer op. Snap ook niet waarom ZP de batterij in beide andere modi leegtrekt naar 7% en niet een buffer van 25% aanhoudt als de prijs dramatisch is.
Omdat Zonneplan niets verdient aan jouw zelfconsumptie, maar wel aan het leegspugen van jouw accu en weer volladen met 2 cent per kWh inkoopkosten en andere marges? Dat verklaart gelijk waarom er maar 90 cent overblijft ;-) Zonneplan kan nog heel veel verbeteren om "slim" te gaan sturen. Alle AI beloftes lijken nog niet echt waargemaakt te worden helaas.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:21
GaMbiNo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:28:
[...]

Je loopt ook altijd wat achter de feiten aan. Je moet reageren op een P1 meter die ook met bepaalde interval metingen doet. In mijn geval een wat oudere P1 meter die elke 10 seconden update. Maar ik heb al wat met automatiseringen gedraaid die bij elke P1 update bijstuurde, en die leverde een behoorlijke strakke aansturing op met vrijwel geen verbruik. 100% aansturing …..
Met Home Battery Control kan je ipv NOM ook naar een zelf opgegeven waarde sturen, bijv naar -50 watt. Hierdoor is de kans kleiner dat je stroom verbruikt van het net. Als je erg veel overschot hebt zou dat een oplossing kunnen zijn.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:19
Ik kreeg vandaag een gepersonaliseerde aanbieding van Zonneplan voor een actie in samenwerking met Stedin.

Klopt dit en maakt deze samenwerking het volgend jaar weer interessant of iets dit vergelijkbaar met eerdere 'lokale projecten van de gemeente'?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:44
Via HA een nette omschakeling gehad vanwege hoge onbalans prijzen en vanochtend een goed stukje meegepakt. De batterij zat genoeg vol. Alleen zie ik daar niets van terug in de vergoeding.. dit klopt volgens mij niet helemaal. Of zie ik iets over het hoofd? Misschien heeft iemand een idee. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nk99hQCu-C6pGl7ErkikMwZqXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QkBKi61CXhWjQbo5u1QO69W.jpg?f=fotoalbum_large

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFOulWlax2fLDXDosaiUT3F0vLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8RLV2irPUYkACrM44v77YdT.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna niet te controleren dus...
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste