• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:37
hasseroderman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Gaaf!
Hoe heb je het hardwarematig aangesloten? Met een opengemaakte UTP kabel waarvan je A en B hebt aangesloten, zoals eerder aangegeven?
En hoe wordt de Waveshare voorzien van spanning? Losse voeding of PoE?
Nog firmware upgrades gedaan?
Inderdaad met de UTP kabel en dan A en B aangesloten op de blauwe en wit-blauwe draad.

spanning dmv een DC adaptertje die ik nog had liggen. Geen firmware upgrades.

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:24
Ik heb de waveshare ook werkend gekregen hier!

Firmware update niet kunnen doen, dat weigerde hij. Ik vermoed overigens omdat de geleverde versie al een hogere firmware had kwam ik daarna achter.
Deze stap heb ik ook niet kunnen doen;
In het bestand /custom_components/solis_modbus/sensor.py regels 318 t/m 343 vervangen door onderstaande:
Want als ik die sensor open, dan heeft hij niet zo veel regels, laat staan iets wat er op lijkt

Anyway, als ik RC Force Battery Charge doe. Dan gaat hij vrolijk met 10kwh aan, dus lijkt te werken!

Edit. Tot zo ver het stoppen met spelen --> dikke onbalans ;)

[ Voor 5% gewijzigd door erikfw op 03-02-2026 22:21 ]

• dvdhaar
erikfw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:11:
Ik heb de waveshare ook werkend gekregen hier!

Firmware update niet kunnen doen, dat weigerde hij. Ik vermoed overigens omdat de geleverde versie al een hogere firmware had kwam ik daarna achter.
Deze stap heb ik ook niet kunnen doen;
In het bestand /custom_components/solis_modbus/sensor.py regels 318 t/m 343 vervangen door onderstaande:
Want als ik die sensor open, dan heeft hij niet zo veel regels, laat staan iets wat er op lijkt

Anyway, als ik RC Force Battery Charge doe. Dan gaat hij vrolijk met 10kwh aan, dus lijkt te werken!

Edit. Tot zo ver het stoppen met spelen --> dikke onbalans ;)
Nice, ga je ook automations maken in HA?

• erikfw
dvdhaar schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:27:
[...]

Nice, ga je ook automations maken in HA?
Dat is wel de bedoeling inderdaad! Ga ik, denk ik, donderdag eens een poging toe wagen om iets op te stellen. Gaat wel eventjes duren voordat ik daar echt iets goeds in heb waar ik in ieder geval tevreden over ben

Zat net te bedenken, flinke onbalans op het moment. Stel dat je accu leeg is, kan je hem nu geforceerd laden tegen EPEX prijzen en 5 minuten later bijwijzen van ontladen via onbalans - verergerd wel lekker de onbalans

• dvdhaar
Hoe gaar het laden via EPEX prijzen dan? Moet je dan ook de aansturing op “zelfconsumptie” zetten? Anders lijkt mij dat Zonneplan dat gewoon ziet als onbalans tarief, toch?

• erikfw
dvdhaar schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:40:
Hoe gaar het laden via EPEX prijzen dan? Moet je dan ook de aansturing op “zelfconsumptie” zetten? Anders lijkt mij dat Zonneplan dat gewoon ziet als onbalans tarief, toch?
Zoals ik hem begrijp, zodra je zelf forceert om te laden / ontladen is dat tegen EPEX prijzen. Zodra zonneplan het doet is het tegen onbalans
Maar goed, denk niet dat het de kant op is die we zouden moeten willen. Via EPEX opladen terwijl de onbalans enorm hoog is

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Helaas loop ik vast met het instellen van Waveshare modbus adapter dus ik kan jullie hulp goed gebruiken.
Inmiddels heb ik twee FTP-kabels opengeknipt voor het geval dat de 1e defect zou zijn maar helaas zonder resultaat. Ik heb blauw op 485B en wit/blauw op 485A aangesloten en de RJ45 stekker op de RS485 poort van de Solis. Tevens de aders omgedraaid. (De kabel welke permanent moet worden heeft adereindhulzen)

Firmware Waveshare is V1. 523

Hebben jullie ideeën? Ik heb het vermoeden dat ik iets simpels over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07SdPiJTYbC0FZMRbLtfPK3NvxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/quxmcskUqAc8yhTNjm75XrjL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj7Y0KYQqXahS7AZ_JJKtUbkZXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SLl3hUJ2MuqF0dHhHhvZ0bOy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRuFOmakYGtV3DFPWz5ccylbJao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BtZZkjeEDWiA5Vkp3idyzUjB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjbQI6HJ_8Gcyf5XwsOCGJW42NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2uo4bq0fTJqFckQyuyb91vY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wyGgIjz6cTKoRN0zVnkZkL7Af8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXo1ikEpfrlwVFL1KBK9ihqu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door melvinnie op 04-02-2026 08:40 ]

• erikfw
@melvinnie
Aansluiting lijkt OK te zijn. Alleen settings kloppen niet zo te zien. Check even de laatste 2 screenshots van Dominic, daar zie ik verschillen

Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz...5kX.png?f=fotoalbum_large

6. Ga naar More Advanced Settings..
En stel de volgende gegevens in:
Modbus Gateway Type: Multi-host non-storage type
Enable RS485 Multi-Host: Aan
Enable Bus Conflict detection: Aan
Klik op Oke, en klik op Modify Settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR...e0k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door erikfw op 03-02-2026 23:16 ]

• melvinnie
  • Niet online
erikfw schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:15:
@melvinnie
Aansluiting lijkt OK te zijn. Alleen settings kloppen niet zo te zien. Check even de laatste 2 screenshots van Dominic, daar zie ik verschillen

Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz...5kX.png?f=fotoalbum_large

6. Ga naar More Advanced Settings..
En stel de volgende gegevens in:
Modbus Gateway Type: Multi-host non-storage type
Enable RS485 Multi-Host: Aan
Enable Bus Conflict detection: Aan
Klik op Oke, en klik op Modify Settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR...e0k.png?f=fotoalbum_large
|:(

Dankjewel!

• dvdhaar
Even je serialnumber blurren in je foto! 🙂

• erikfw
Vraagje voor wie in HA de automation gemaakt heeft om met modbus geforceerd te ontladen

Ik krijg het voor elkaar dat hij dit doet.
Doormiddel van, RC Force Battery Discharge aanzetten
En Stel waarde in voor Solis S6-EH3P10K-H-ZP RC Force Battery Discharge Power
Setting bij zonneplan, huis optimalisatie (dat was vooraf al)

Dit doet hij, wat zal het zijn, 30 seconden? Daarna neemt zonneplan hem weer over. Maar ik zag ook dat in de app stond dat hij stroom aan het delen was en kreeg zowaar 1 cent "powerplay" voor terug leek het.

Hoe krijgen jullie voor elkaar dat het geforceerd ontladen niet gestopt wordt door zonneplan?
En komt er bij jullie ook vergoeding in de vorm van powerplay te staan?

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:59
Je moet hem dan niet op powerplay of Huisoptimilisatie zetten maar op de 3e keuze zelfconsumptie of zo iets

• melvinnie
  • Niet online
erikfw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:13:
Vraagje voor wie in HA de automation gemaakt heeft om met modbus geforceerd te ontladen

Ik krijg het voor elkaar dat hij dit doet.
Doormiddel van, RC Force Battery Discharge aanzetten
En Stel waarde in voor Solis S6-EH3P10K-H-ZP RC Force Battery Discharge Power
Setting bij zonneplan, huis optimalisatie (dat was vooraf al)

Dit doet hij, wat zal het zijn, 30 seconden? Daarna neemt zonneplan hem weer over. Maar ik zag ook dat in de app stond dat hij stroom aan het delen was en kreeg zowaar 1 cent "powerplay" voor terug leek het.

Hoe krijgen jullie voor elkaar dat het geforceerd ontladen niet gestopt wordt door zonneplan?
En komt er bij jullie ook vergoeding in de vorm van powerplay te staan?
Met een trigger (in zelfconsumptie, dan bemoeit Zonneplan zich er minder mee) iedere 20 seconden force discharge doen, dan blijft de accu netjes ontladen.

@Gerrit1968 Ik zag in jouw flows dat je Battery Discharge Limit Power gebruikt, werkt deze bij jou om ontladen te blokkeren? Bij mij staat deze standaard al op 0 namelijk en ik (aanname) denk dat deze dus niets doet.

[ Voor 10% gewijzigd door melvinnie op 06-02-2026 09:12 ]

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:11
melvinnie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:00:
[...]

Met een trigger (in zelfconsumptie, dan bemoeit Zonneplan zich er minder mee) iedere 20 seconden force discharge doen, dan blijft de accu netjes ontladen.

@Gerrit1968 Ik zag in jouw flows dat je Battery Discharge Limit Power gebruikt, werkt deze bij jou om ontladen te blokkeren? Bij mij staat deze standaard al op 0 namelijk en ik (aanname) denk dat deze dus niets doet.
Ik heb de battery discharge limit power op 1000 staan zodat zonneplan de batterij niet vol kan ontladen bij een kleine onbalans, bij een hogere onbalans als de 2 duurste uren per dag stuurt mijn flow het naar 0 en kan zonneplan vol ontladen. Bij de 2 duurste uren stuurt mijn flow het naar 9800 om tijdens zelfconsumptie de batterij te ontladen. Moet wel zeggen dat wanneer de discharge limit op 1000 staat ik gemiddeld 500 vanuit de batterij haal. Het is de helft en ik weet niet waarom, maar ben tevreden hiermee.
Als je de waarde op 0 laat staan heeft zonneplan de mogelijkheid om vol te ontladen bij minimale onbalans en dat wil je juist voorkomen om zoveel mogelijk te hebben om zelf te ontladen

[ Voor 8% gewijzigd door Gerrit1968 op 06-02-2026 16:00 ]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:23
Gerrit1968 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:58:
[...]

Moet wel zeggen dat wanneer de discharge limit op 1000 staat ik gemiddeld 500 vanuit de batterij haal. Het is de helft en ik weet niet waarom, maar ben tevreden hiermee.
Klopt idd. Ik gebruik zelf wel de battery_max_charge_current om te voorkomen dat de Nexus mijn fasen teveel belast. Maar dan is het ook zo als ik die op max 20 A zet gaat Zonneplan ook met max 12 A o.i.d. laden. Op één of andere manier stuurt Zonneplan dus altijd nog wat conservatiever aan dan de Nexus ingesteld staat.
melvinnie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:00:
[...]

Denk wel dat je idd een truc moet verzinnen zodat het niet meer mogelijk is dat Zonneplan tussendoor een totaal tegengestelde (ont)laadactie stuurt. Je kan hem dan wel enkele seconden later weer terugzetten, maar het lijkt me niet goed om binnen enkele seconden van volle bak laden naar ontladen te gaan en weer terug.

Zelf stuur ik aan via de time_charging_(dis)charge_end_hour_slot_2 i.c.m. de time_(dis)charging_discharge_current. Zonneplan zelf stuurt aan via de time_charging_(dis)charge_end_hour_slot_1 maar die aansturing wordt
door de omvormer genegeerd als één van de time slot 2 entiteiten al gevuld is. Daardoor kan Zonneplan een (ont)laadactie niet meer onderbreken voor een tegengestelde actie en dat lijkt me beter voor je omvormer.

Maar ws. zijn er ook andere manieren, @Gerrit1968 heeft ook een oplossing zo te lezen.

[ Voor 48% gewijzigd door GaMbiNo op 06-02-2026 17:11 ]

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-02 13:17
Er is een gemakkelijkere manier die Tijd o Gebruik instelt op 0 en vervolgens regelt met RC Force Charge/Discjarge en de RC Force Battery Discharge Power en Force Battery Charge Power. Op die manier wordt de batterij onafhankelijk van het signaal bestuurd

[ Voor 4% gewijzigd door c1913 op 06-02-2026 18:35 ]

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-02 23:27
c1913 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:34:
Er is een gemakkelijkere manier die Tijd o Gebruik instelt op 0 en vervolgens regelt met RC Force Charge/Discjarge en de RC Force Battery Discharge Power en Force Battery Charge Power. Op die manier wordt de batterij onafhankelijk van het signaal bestuurd
Vertel …hoe heb je dat ingesteld?

• melvinnie
  • Niet online
GaMbiNo schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:32:
[...]

Klopt idd. Ik gebruik zelf wel de battery_max_charge_current om te voorkomen dat de Nexus mijn fasen teveel belast. Maar dan is het ook zo als ik die op max 20 A zet gaat Zonneplan ook met max 12 A o.i.d. laden. Op één of andere manier stuurt Zonneplan dus altijd nog wat conservatiever aan dan de Nexus ingesteld staat.

[...]

Denk wel dat je idd een truc moet verzinnen zodat het niet meer mogelijk is dat Zonneplan tussendoor een totaal tegengestelde (ont)laadactie stuurt. Je kan hem dan wel enkele seconden later weer terugzetten, maar het lijkt me niet goed om binnen enkele seconden van volle bak laden naar ontladen te gaan en weer terug.

Zelf stuur ik aan via de time_charging_(dis)charge_end_hour_slot_2 i.c.m. de time_(dis)charging_discharge_current. Zonneplan zelf stuurt aan via de time_charging_(dis)charge_end_hour_slot_1 maar die aansturing wordt
door de omvormer genegeerd als één van de time slot 2 entiteiten al gevuld is. Daardoor kan Zonneplan een (ont)laadactie niet meer onderbreken voor een tegengestelde actie en dat lijkt me beter voor je omvormer.

Maar ws. zijn er ook andere manieren, @Gerrit1968 heeft ook een oplossing zo te lezen.
Dat is precies wat ik nu zie gebeuren inderdaad, ik had hoop dat het voldoende zou zijn maar nu iedere minuut ~3 seconden 10kWh discharge. Ik ga met time slot 2 aan de slag :)

• Scores
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:56
@OxyDrokz : is het systeem van jou met de extra module intussen “gecalibreerd” op ZP Nexus?
Of zie je nog wel wat verschillen waar ze niet zouden moeten zijn?

ZP werkt niet aan uitbreiden mee toen ik dat enige maanden geleden vroeg, dus heel geïnteresseerd dit alsnog zelf te doen.

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:54
Scores schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:40:
@OxyDrokz : is het systeem van jou met de extra module intussen “gecalibreerd” op ZP Nexus?
Of zie je nog wel wat verschillen waar ze niet zouden moeten zijn?

ZP werkt niet aan uitbreiden mee toen ik dat enige maanden geleden vroeg, dus heel geïnteresseerd dit alsnog zelf te doen.
Ik heb niets gedaan met Zonneplan, weet niet eens of ze het kunnen zien eigenlijk.
In de praktijk werkt het compleet plug-and-play. Stapelen en klaar.
Ik heb hem gewoon bovenop gezet, niks in de weg.

• Scores
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:56
Top! Mooie mogelijkheid toch uit te breiden :*)
OxyDrokz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:07:
[...]

Ik heb niets gedaan met Zonneplan, weet niet eens of ze het kunnen zien eigenlijk.
In de praktijk werkt het compleet plug-and-play. Stapelen en klaar.
Ik heb hem gewoon bovenop gezet, niks in de weg.

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:07
[...]

[...]

Wat ik even niet kan volgen is dat je de aansturing zelf doet en niet zoals eerder (en bij mijzelf ook) door Zonneplan op de vingers getikt wordt.
Ik neem aan dat ze je niet meer gebeld hebben?

• GaMbiNo
jeroenribbink schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:26:
[...]

Wat ik even niet kan volgen is dat je de aansturing zelf doet en niet zoals eerder (en bij mijzelf ook) door Zonneplan op de vingers getikt wordt.
Ik neem aan dat ze je niet meer gebeld hebben?
Voorheen stuurde ik 24/7 zelf aan. Toen ben ik idd gebeld door Zonneplan. :| Nu stuur ik incidenteel nog eens zelf aan zoals wel meer hier heb ik het idee. :)

Ik heb wel het idee dat er wat veranderd is. Voorheen was het zo dat alles wat ik laad/ontlaad verrekend werk op de onbalansmarkt. Daarmee kon ik dus een volledig eigen onbalans aansturing draaien. Nu lijkt het zo te zijn dat je dus niet weet over welke markt je laad. Gisteren heb ik ook wat bijgeladen toen de onbalansprijs wat lager was maar dat deed vrijwel niks met de powerplay rewards. Ondanks het feit dat hij op powerplay ingesteld stond. Dat zal dus verrekend worden op de epex markt.

Heit feit dat je niet weet over welke markt je zelf aangestuurde kWh’s verrekend gaan worden maakt volledig zelf aansturen wel wat minder aantrekkelijk. Tenzij je volledig naar EPEX overstapt uiteraard.

• erikfw
GaMbiNo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:43:
[...]
Heit feit dat je niet weet over welke markt je zelf aangestuurde kWh’s verrekend gaan worden maakt volledig zelf aansturen wel wat minder aantrekkelijk. Tenzij je volledig naar EPEX overstapt uiteraard.
Hoe stap je volledig naar EPEX? Ik was altijd in de veronderstelling dat als je zelf iets doet, je daarop bezig bent

• GaMbiNo
erikfw schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Hoe stap je volledig naar EPEX? Ik was altijd in de veronderstelling dat als je zelf iets doet, je daarop bezig bent
Naar zelfconsumptie of gewoon de dongle eruittrekken.

In powerplay of huisondersteuning is het mij niet helemaal duidelijk. Voorheen was het dus zo dat in powerplay modus alles verrekend werd tegen onbalans prijs. Maar dat is niet meer zo. Kan best zijn dat dat nu (vrijwel) altijd tegen EPEX tarief is.

[ Voor 30% gewijzigd door GaMbiNo op 07-02-2026 11:02 ]

• erikfw
In middels mijn automation rond, mogelijk mis ik nog iets want het is nu testdraaien ;)

Automation 1. Stoppen met leveren aan huis en max zonnestroom opslaan om weer boven de 25% accu uit te komen. Idee, stel er komt een onbalans dan is er alles aan gedaan om de accu een beetje vol te hebben
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Thuis batterij - Normale operatie accu laag
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc
    below: 25
conditions:
  - condition: template
    value_template: |
      {{ states('input_number.tennet_mid_price_log')|float(0)
         < states('sensor.zonneplan_elektriciteitsprijs_excl_btw')|float(0) }}
actions:
  - device_id: d17e4d3ed0b382dd3d75095d66eb9c16
    domain: select
    entity_id: 3199b508c09f098a075b53574b85890a
    type: select_option
    option: home_optimization
    domain: number
    entity_id: 3681b5ee00327160986729db51e362a3
    type: set_value
    value: 5000
    entity_id: 48d4492ebd14f9a4c1388142f29de855
    value: 0
  - device_id: 363ed63c7309f69623d7a7d335b8e6cf
    entity_id: a7757ea9c4d62ad1b7a5108d529381de
    value: 1000
mode: single
Automation 2. Accu is boven de 25% of het tarrief groep veranderd naar normaal of low. Dan draaien we op huisondersteuning zonder zonnestroom maar wel max 500W leveren aan huis en omvormer max 1000W leveren, om te voorkomen dat er op een lage onbalans ontladen wordt - wat nogal vaak gebeurd....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
alias: Thuis batterij - Normale operatie accu
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.zonneplan_current_tariff_group
    to:
      - normal
      - low
    entity_id:
    above: 25
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc
  - condition: state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_tariff_group
    state:
      - normal
      - low
actions:
Automation 3. Manueel ontladen van de accu in een hoge stroom tarief groep, met als voorwaarde dat de accu meer dan 25% vol is. Om te zorgen zodra er een onbalans is dat er nog iets over is
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Thuis batterij - ontladen tijdens hoog tarief
triggers:
    entity_id:
    to:
      - high
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_soc
actions:
  - action: notify.mobile_app_pixel_6a_erik
    metadata: {}
    data:
    option: self_consumption
  - type: turn_on
    device_id: 363ed63c7309f69623d7a7d335b8e6cf
    entity_id: 942d02a620e721f9963c1952acb56707
    domain: switch
    entity_id: 47a0c2e0c38627aaa3e78e06f553b7da
    value: 5000
Automation 4. Stoppen met handmatig ontladen omdat; Accu zakt onder de 26% (niet 25% om 2 automations tegelijk te triggeren) of de energie tarief groep is niet meer high
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
alias: Thuis batterij - Stoppen geforceerd ontladen
triggers:
    entity_id:
    below: 26
    entity_id:
    to:
      - normal
      - low
conditions: []
actions:
    data:
    value: 500
  - type: turn_off
Automation 5. Er is onbalans - succes zonneplan :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Thuis batterij - onbalans
triggers:
  - trigger: template
    value_template: >
      {{ states('input_number.tennet_mid_price_log')|float(0) >
      states('sensor.zonneplan_elektriciteitsprijs_excl_btw')|float(0) }}
conditions: []
actions:
    data:
    option: dynamic_charging
  - type: turn_off

• Jasper79
Ik twijfel bij huisondersteuning ook of het wel op epex wordt verrekend want als ik zie dat hij 3 uur lang huisondersteuning heeft staan ontladen zie ik ook dat de Nexus vergoeding een paar cent is opgelopen, maar als ik de stroom in huis verbruik kan het naar mijn mening niet als vergoeding van de batterij bijtellen want daarmee krijg ik het idee dat ik alsnog epex aan het betalen ben omdat ze de batterij verrekenen met huis..
Helaas is ZP zo onduidelijk in wat er gebeurt dat ik het niet kan controleren.

• GaMbiNo
Jasper79 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:26:
Ik twijfel bij huisondersteuning ook of het wel op epex wordt verrekend want als ik zie dat hij 3 uur lang huisondersteuning heeft staan ontladen zie ik ook dat de Nexus vergoeding een paar cent is opgelopen, maar als ik de stroom in huis verbruik kan het naar mijn mening niet als vergoeding van de batterij bijtellen want daarmee krijg ik het idee dat ik alsnog epex aan het betalen ben omdat ze de batterij verrekenen met huis..
Helaas is ZP zo onduidelijk in wat er gebeurt dat ik het niet kan controleren.
Zou best kunnen. Gisteren tijdens mijn handmatige laadactie liep de vergoeding ook met enkele centen op. Er wordt weleens gesproken over een vergoeding voor laadverlies oid? Misschien is dat de reden dat deze licht oploopt bij huisondersteuning. Maar dan zou het idd afgezien van die hele lage vergoeding verrekend worden op epex.

• erikfw
[...]
Hoe werkt dit?
Want wat ik nu zie staan. Bij charge slot 1 staat 0.00 en bij discharge 23.59
Als ik zelf bij slot 2 23.59 zet, dan binnen een paar seconden zet hij naar 0.59 en dan naar 0.00. Maar er gebeurd verder niks - snap niet zo goed wat hij doet
Bij zelf consumptie gooit na exact 5 minuten mijn aansturen er uit, als ik enkel force discharge doe + setting hoeveel Watt

• melvinnie
  • Niet online
erikfw schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:41:
[...]

Hoe werkt dit?
Want wat ik nu zie staan. Bij charge slot 1 staat 0.00 en bij discharge 23.59
Als ik zelf bij slot 2 23.59 zet, dan binnen een paar seconden zet hij naar 0.59 en dan naar 0.00. Maar er gebeurd verder niks - snap niet zo goed wat hij doet
Bij zelf consumptie gooit na exact 5 minuten mijn aansturen er uit, als ik enkel force discharge doe + setting hoeveel Watt
Daar trapte ik gisteren ook in, als je slot 1 eerst op 00:00 zet en daarna slot 2 wijzigt blijft de instelling behouden. Ik heb zelf een kleine pauze van 5 seconden tussen de acties ingesteld maar ik weet nog niet of die nodig is.

• erikfw
melvinnie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Daar trapte ik gisteren ook in, als je slot 1 eerst op 00:00 zet en daarna slot 2 wijzigt blijft de instelling behouden. Ik heb zelf een kleine pauze van 5 seconden tussen de acties ingesteld maar ik weet nog niet of die nodig is.
Als ik slot 1 inderdaad op 00:00 zet en een seconden later slot 2 op 23:59, dan blijft dat netjes staan.
Daarna is het nog steeds na 5 minuten dat mijn force discharge wordt uitgeschakeld
Als ik number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_time_charging_discharge_current instel, dan wordt hij ook weer overschreven na een paar minuten
Wat gebruik jij dan om het niet overschreven te krijgen maar de accu wel te laten ontladen?

• GaMbiNo
erikfw schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:16:
[...]

Als ik slot 1 inderdaad op 00:00 zet en een seconden later slot 2 op 23:59, dan blijft dat netjes staan.
Daarna is het nog steeds na 5 minuten dat mijn force discharge wordt uitgeschakeld
Als ik number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_time_charging_discharge_current instel, dan wordt hij ook weer overschreven na een paar minuten
Wat gebruik jij dan om het niet overschreven te krijgen maar de accu wel te laten ontladen?
Dat is idd de bedoeling. Je kan maar 1 slot actief gebruiken. Dan moet je dus slot 1 op 0:00 zetten en dan kun je zelf slot 2 gebruiken om te (ont)laden. Zonneplan stuurt op slot 1 en daardoor weiger de omvormer die aansturing omdat slot 2 al gebruikt wordt. Daarmee voorkom je dat Zonneplan een tegengestelde actie start en dat de omvormer flippert tussen laden en ontladen. Dat wil je namelijk echt niet.

Maar dan moet je zelf idd ook de slot 1 op 0:00 zetten voordat je slot 2 kan gebruiken.

De current setting is idd het enige waar Zonneplan dan nog wel bij kan. Zonneplan kan je laadactie dus nog wel enigszins verhogen of verlagen. Maar die kun je dan wel weer terugzetten, dat is lang niet zo slecht voor je omvormer.

• erikfw
GaMbiNo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Dat is idd de bedoeling. Je kan maar 1 slot actief gebruiken. Dan moet je dus slot 1 op 0:00 zetten en dan kun je zelf slot 2 gebruiken om te (ont)laden. Zonneplan stuurt op slot 1 en daardoor weiger de omvormer die aansturing omdat slot 2 al gebruikt wordt. Daarmee voorkom je dat Zonneplan een tegengestelde actie start en dat de omvormer flippert tussen laden en ontladen. Dat wil je namelijk echt niet.

Maar dan moet je zelf idd ook de slot 1 op 0:00 zetten voordat je slot 2 kan gebruiken.

De current setting is idd het enige waar Zonneplan dan nog wel bij kan. Zonneplan kan je laadactie dus nog wel enigszins verhogen of verlagen. Maar die kun je dan wel weer terugzetten, dat is lang niet zo slecht voor je omvormer.
Thanks! Was even in de veronderstelling dat ze dan helemaal niks meer kunnen. Maar dit is ook wat! Want dan is het een kwestie van een automation maken dat als die verlaagd wordt, hij automatisch weer verhoogd. Dan ben ik er met een omweggetje ook (y)

• GaMbiNo
erikfw schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Thanks! Was even in de veronderstelling dat ze dan helemaal niks meer kunnen. Maar dit is ook wat! Want dan is het een kwestie van een automation maken dat als die verlaagd wordt, hij automatisch weer verhoogd. Dan ben ik er met een omweggetje ook (y)
Idd, ze deed/doe ik het ook. En je bent i.i.g. van dat schadelijke flipperen van je omvormer af tussen laden en ontladen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:31:
[...]

Idd, ze deed/doe ik het ook. En je bent i.i.g. van dat schadelijke flipperen van je omvormer af tussen laden en ontladen.
Is dat echt schadelijk bij dit type omvormer? Ik dacht dat deze Solis juist gekozen was omdat er heel snel gewisseld kan worden tussen vol laden en ontladen ten behoeve van onbalans. Toen we nog regelmatig hoge uitschieters hadden met RT2 pendelde hij ook veel tussen laden en ontladen.

• GaMbiNo
kazuka schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Is dat echt schadelijk bij dit type omvormer? Ik dacht dat deze Solis juist gekozen was omdat er heel snel gewisseld kan worden tussen vol laden en ontladen ten behoeve van onbalans. Toen we nog regelmatig hoge uitschieters hadden met RT2 pendelde hij ook veel tussen laden en ontladen.
Ze kunnen wel wat hebben. Maar binnen enkele seconden van volle bak laden naar ontladen en weer terug is niet goed. Dat gebeurt ook niet bij de Zonneplan aansturing.

• erikfw
GaMbiNo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:31:
[...]

Het lijkt gelukt te zijn!
Wel bijzonder, zit nu in zelfconsumptie en ik zie de "vandaag" opbrengst oplopen. 7 cent ong. in de afgelopen 15 min. Dat zou ong. de EPEX prijs moeten zijn, gezien wat ik ontlaad. Dat had ik niet verwacht, of hij heeft een vertraging oid van een eerdere powerplay van tijdens het eten nog - zal het eens in de gaten houden

• Jasper79
Dat is precies wat ik eerder bedoelde maar dan met huisoptimilisatie

• erikfw
Ik zit nu terug te rekenen, ik denk dat de onbalans prijs erbij is gekomen. Als ik terug meer hoeveel teruggeleverd is aan het net, dan had het op EPEX meer moeten zijn
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste