• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-05 08:25
Ongeloveloos weer, 34 minuten negatieve EPEX, en al €0,02 verdiend, hoezo AI?

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:57
Precies, waarom laadt de batterij niet een flink stuk op bij zulke negatieve prijzen.

Alle Modbus users hebben dit waarschijnlijk dan maar zelf aangezet 😃

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 12:07
Zonneplan handelt niet op EPEX en ik denk eigenlijk dat ze dat ook niet mogen - juist omdat ze toegang tot de onbalansmarkt hebben.

Zou wat zijn, dat je met de helft van je batterijen volle bak gaat laden tegen EPEX-tarieven en zo onbalans veroorzaakt en dan met de andere helft een vergoeding krijgt voor het oplossen van die onbalans. Oké, je moet wel heel groot zijn om dit voor elkaar te krijgen, maar ik kan me voorstellen dat hier regels voor opgesteld zijn.

• leksts
wbdj schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:05:
zonnedimmer.nl kan dit oplossen, is gratis en geld toe
Werkt hier ook niet. Heb mijn SolarEgde omvormer aangemeld en de app gaf aan dat de panelen gedimd werden. Maar de panelen bleven gewoon actief terugleveren. Gauw uitgezet en de 'Negatieve Tariefoptimalisatie' van SolarEdge zelf maar weer aangezet.

Ook komt het tarief wat ik volgens hun aan Zonneplan betaal niet overeen. Goed idee, maar het is nog niet helemaal af...

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:42
EvtK schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:19:
Precies, waarom laadt de batterij niet een flink stuk op bij zulke negatieve prijzen.

Alle Modbus users hebben dit waarschijnlijk dan maar zelf aangezet 😃
Hij is bijna vol :+ En 10 euro rijker

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
erikfw schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:34:
[...]

En vanavond ook nog 5 euro :+

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:13
Hier laadt de batterij gewoon hoor, zonder zelf te forceren oid.

• jojost1
leksts schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:27:
Zonneplan handelt niet op EPEX en ik denk eigenlijk dat ze dat ook niet mogen - juist omdat ze toegang tot de onbalansmarkt hebben.
Jawel, dit is vorig jaar ergens doorgevoerd - ze laden/ontladen ook wel eens op EPEX.

• leksts
jojost1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Jawel, dit is vorig jaar ergens doorgevoerd - ze laden/ontladen ook wel eens op EPEX.
Laden wel, maar handelen ze ook? Ze noemen het in app zelfconsumptie en het lijkt ook sterk gekoppeld aan je eigen verbruik en zonnepanelen.

Daarom mijn theorie (meer is het niet) dat ze niet mogen "handelen" op EPEX.

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:53
leksts schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Werkt hier ook niet. Heb mijn SolarEgde omvormer aangemeld en de app gaf aan dat de panelen gedimd werden. Maar de panelen bleven gewoon actief terugleveren. Gauw uitgezet en de 'Negatieve Tariefoptimalisatie' van SolarEdge zelf maar weer aangezet.

Ook komt het tarief wat ik volgens hun aan Zonneplan betaal niet overeen. Goed idee, maar het is nog niet helemaal af...
Had ik 1e keer ook, maar werkte daarna wel. Anders even navragen bij ze

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
erikfw schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Doe je dit met de dongels eruit? Want dan mis je de meting/opbrengst in de app toch?

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:42
dvdhaar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:18:
[...]

Doe je dit met de dongels eruit? Want dan mis je de meting/opbrengst in de app toch?
16 euro verder
Meting mis ik niet, overzicht grafisch in de app wel

Edit. Ik mis nu wel de onbalans, want tja accu leeg

[ Voor 9% gewijzigd door erikfw op 01-05-2026 20:58 ]

• firepeet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 08:44
melvinnie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:52:
[...]

En vanavond ook nog 5 euro :+
Ik had de zonnepanelen uitgezet en alles op vol vermogen aangezet. Onder andere gratis de auto opgeladen, en nog veel meer dingen gedaan, en 21 euro rijker. De batterij heeft hierdoor nauwelijks iets betekend vandaag.

• jojost1
€20,89 vandaag met de batterij + nog €4,48 met de auto wat laden (18,7 kWh), goed dagje :)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35
Haha ik heb het spelletje wel uitgespeeld vandaag denk ik.

Dongles uit de Nexus gehaald om 12:00.
Zonnepanelen uit.
3 auto’s aan laders (1x11kW, 2x3kW)
2kW heater (ja kun je wat van vinden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScztYWLMlG_kKf6W7DBUmENG79o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65kdAjzhOx9qZBALR3leEAMd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QmAqnYKpqCw5vR1n1-KozeAc0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcgJuhBE6ss14k6nD7y7ADXb.jpg?f=fotoalbum_large
€24,20 verdiend en 3 auto’s afgetopt

Toen om 16:00 zonnepanelen weer aan en dongles terug in de Nexus. Nog wat verdiend aan invoeden van zonnepanelen maar vooral dus precies op tijd om de batterij nog vol te krijgen voor die opregelende onbalans 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQBQOe4oK7RB63xDneT-b41QmHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGwfGWsFV9adJTd5KOkz5hAX.jpg?f=fotoalbum_large

Nog eens €16,32 gepakt. :Y

[ Voor 7% gewijzigd door bokkow op 01-05-2026 22:52 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34

thido

Tilburg

Hier ook een prima dagje, zo mogen er meer zijn
:-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDZVPIcOTlMbDGkWN37GhDNj-ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbapQKnIW0JQ1PM6cioIm6Ja.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06
bokkow schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:49:
Haha ik heb het spelletje wel uitgespeeld vandaag denk ik.

Dongles uit de Nexus gehaald om 12:00.
Zonnepanelen uit.
3 auto’s aan laders (1x11kW, 2x3kW)
2kW heater (ja kun je wat van vinden)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
€24,20 verdiend en 3 auto’s afgetopt

Toen om 16:00 zonnepanelen weer aan en dongles terug in de Nexus. Nog wat verdiend aan invoeden van zonnepanelen maar vooral dus precies op tijd om de batterij nog vol te krijgen voor die opregelende onbalans 😂

[Afbeelding]

Nog eens €16,32 gepakt. :Y
Jij hebt een 3x35 aansluiting dan?

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35
Kacang schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:49:
[...]

Jij hebt een 3x35 aansluiting dan?
Nope, kan prima op 3x25Amaar dan kan je geen verdere uitschieters gebruiken (Quooker stond ook uit bijvoorbeeld). De automaten van een 3x25A aansluiting houden 30A moeiteloos eindeloos vol. Wat ook hielp was dat de netspanning bij ons richting de 250V zit.

M3P - M3LR - 6320Wp

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-05 16:04
Kleine 30 euro totaal en de batterij is gewoon blijven draaien zoals altijd. Hele mooie dag!
Ben benieuwd of de verrekenprijzen nog veel veranderingen brengen.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 10:44
Gister prima dag, maar er had wel meer ingezeten ben ik bang.

Als ik de auto ga laden gaat de batterij in principe uit, terwijl er nog ~7kW aan vermogen beschikbaar is. Ook vind ik het lastig om te zien wat de batterij nou precies doet.

Gister ging de batterij zodra de zon op was meteen de batterij opladen voor 'huisondersteuning'. Ik snap dat dit zo ingesteld is maar is het algoritme echt niet slim genoeg om zelf te zien dat je beter met -58 kan laden?

Dat dus handmatig uitgezet... Toen om 12:00.... niks. Om 12:15 ging die wel een kwartier laden, toen weer niet.

Ik heb in dit soort situaties toch geen enkele moeite om vol op EPEX te sturen. Liever €10 in de hand dan €30 in de lucht zeg maar?

Aangezien dit nog wel vaker gaat voorkomen (het is pas april?! 8)7 ) hoop ik dat er nog wat verbetering komt.

Ook jammer dat je bij het EV laden niet sommige laadbeurten kan uitsluiten, nu gaat die min €10 naar mijn werkgever denk ik. :+

• MichailVS
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:05
ApexAlpha schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:58:
Gister prima dag, maar er had wel meer ingezeten ben ik bang.

Als ik de auto ga laden gaat de batterij in principe uit, terwijl er nog ~7kW aan vermogen beschikbaar is. Ook vind ik het lastig om te zien wat de batterij nou precies doet.

Gister ging de batterij zodra de zon op was meteen de batterij opladen voor 'huisondersteuning'. Ik snap dat dit zo ingesteld is maar is het algoritme echt niet slim genoeg om zelf te zien dat je beter met -58 kan laden?

Dat dus handmatig uitgezet... Toen om 12:00.... niks. Om 12:15 ging die wel een kwartier laden, toen weer niet.

Ik heb in dit soort situaties toch geen enkele moeite om vol op EPEX te sturen. Liever €10 in de hand dan €30 in de lucht zeg maar?

Aangezien dit nog wel vaker gaat voorkomen (het is pas april?! 8)7 ) hoop ik dat er nog wat verbetering komt.

Ook jammer dat je bij het EV laden niet sommige laadbeurten kan uitsluiten, nu gaat die min €10 naar mijn werkgever denk ik. :+
Schakelt de batterij in de dynamic load balancing? Anders kun je, als je inderdaad nog ruimte over hebt, in de app je aansluiting 'verhogen'. Dan reageert de batterij pas bij een hogere fase belasting.

• Richardoe
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-05 11:01
Betreft: verplaatsen van batterij alleen.
Ik kan wel eea vinden over verhuizen van de thuisbatterij, maar dit gaat om net iets anders. We nemen een nieuwe vloer en daarop staat de thuisbatterij. Ik wil dus NIET de omvormer verplaatsen, maar alleen voor een weekje de thuisbatterij verplaatsen. (hoeft dan niet te werken)

Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat om de 20kwh.

Ik vroeg mij af of dat goed zelf te doen is en zo ja hoe.
1. stroom eraf,
2. stekkers uit accu
3. losschroeven beugel van de muur
4. ...? kan ik dan losse delen oppakken en hoe zitten die aan elkaar vast?

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10

_PM

Ik weet niet of er regelgeving is m.b.t. het aansluiten van dit soort systemen (opleiding nodig?)
Maar het lijkt me niet zo moeilijk om te doen, uit zetten (hoofd schakelaar uit, batterij uit op BMS), stekkers los, schroefjes in muur en degene die batterijen aan elkaar houden los en dan afstapelen. Mogelijk zit het onderste deel nog vast geschroefd op de vloer.

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:43
Richardoe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:00:
Betreft: verplaatsen van batterij alleen.
Ik kan wel eea vinden over verhuizen van de thuisbatterij, maar dit gaat om net iets anders. We nemen een nieuwe vloer en daarop staat de thuisbatterij. Ik wil dus NIET de omvormer verplaatsen, maar alleen voor een weekje de thuisbatterij verplaatsen. (hoeft dan niet te werken)

Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat om de 20kwh.

Ik vroeg mij af of dat goed zelf te doen is en zo ja hoe.
1. stroom eraf,
2. stekkers uit accu
3. losschroeven beugel van de muur
4. ...? kan ik dan losse delen oppakken en hoe zitten die aan elkaar vast?
Aan de zijkanten zitten (bij mij iig) twee ijzeren beugels met stuk of 5 schroefjes per kant, als deze los zijn kun je het bovenste deel waar de bediening en kabels aan vast zitten optillen (niet zo zwaar) en deze moet je dan ergens op kunnen leggen (bv op de omvormer) of vast kunnen maken met tieraps oid.
De losse batterijen zijn best zwaar maar kun je daarna ook los optillen en verwijderen (even noteren hoe de volgorde is voor het weer in elkaar zetten.)
Onderop zit een smal stukje basis/frame die je weghaalt en de vloer is vrij.)

Dit heb ik gedaan toen ik een 5e accu bij wou plaatsen en meteen even alles schoon wou maken rondom de Nexus.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste