En waarom niet?
Akkoord dat, zoals bijna alles, de meningen daarover verdeeld zijn maar ik wek al sinds 2011 mijn energie zelf op en meer dan ikzelf verbruik.
De terugverdientijd is niet het prioritaire uitgangspunt want dat was en is de zelfvoorzienigheidsgraad naar 100% krijgen (wat niet lukt wanneer je voor de productie van je energie afhankelijk bent van derden) maar wel mooi meegenomen gezien de PV installatie al jaren terug zijn eigen investering heeft terugverdiend en de overwinsten kunnen gebruikt worden om elders in en rond de woning te herinvesteren. Voor mij dus een win - win situatie.
Ik kan inderdaad de zelf geproduceerde groene energie die ik niet zelf nodig heb verkopen aan de energieleverancier die het dan aan mensen met een andere visie verder kan doorverkopen.
Het is maar wat je zelf wil en wat je uitgangspunt is.
Gezien ik al jaren niet meer saldeer en ervoor gekozen heb mijn overproductie zelf op te slaan via een thuisaccu (volledig gefinancierd door de overheid en de overwinsten van PV) en deze methode de mogelijkheid geeft af te nemen van het net wanneer er daar overschotten zijn en te verkopen aan het net wanneer er tekorten zijn ontlast ik, indien ik dat wil, het net wel degelijk.
Uitschakelen van PV is hier dan ook nooit een optie want op het tijdstip dat je de eigen PV afschakelt produceer je ook geen energie meer voor eigen verbruik.
Geen idee over welke maandelijkse lasten dat je het hebt?
Mijn energieleverancier betaalt mij om terug te leveren niet omdat ik er netto stroom van afneem.
Het geldbedrag dat je niet meer maandelijks, jaar na jaar, moet betalen aan derden (overheid, netbeheerder, leverancier) kan je uiteraard ook beleggen en nog eens laten renderen.
Je ziet hier over het hoofd dat een investering doorgaans eenmalig is of voor een zeer lange tijd terwijl een energierekening een lopende steeds terugkerende kost is.
Mijn huishoudrekeningen geven me geen "idee".
Ze tonen cijfermatig aan dat door te investeren in energetische maatregelen, te beginnen met isoleren om zo weinig mogelijk energie te verbruiken over PV om zelf energie op te wekken over batterijen om energie die niet onmiddellijk verbruikt kan worden voor later op te slaan over betalend injecteren in de accu van de EV en het net voor dat deel dat niet moet verbruikt worden en niet meer kan opgelsagen worden, het me niets kost maar wel degelijk oplevert. Ook al was dat niet het primaire doel. Gewoon mooi meegenomen als extraatje.
Investeringen al dan niet doen op basis van vrijblijvende ideeën - of erger veronderstellingen - is nooit een goed uitgangspunt. Dat doe je beter, wat de aard van de investering ook is, op basis van data en cijfers.
En uit mijn data en cijfers blijkt al helemaal niet dat de TVT langer is dan de afschrijving van de installatie. Integendeel. Na de afschrijvingsperiode levert ze al jaren extra winst op en is de energierekening sinds begin 2014 (het jaar dat ik zelf in de huidige woning kwam wonen) ook nog eens nul.
Daarnaast doe ik uiteraard ook andere investeringen. Ik ken geen enkele andere investering met zo'n netto rendement als mijn investering in PV en waar ik na de initiële investering geen omkijken meer naar had.
Ik woon echter niet op het platteland noch aan zee.
Een windmolen is me de investering dus ook niet waard. Niet omdat het te weinig zou opbrengen maar gezien de lokale omstandigheden en reglementering investeren in bijkomende PV gewoon meer lonend is en energetisch tot hetzelfde resultaat leidt (ik kom nog maar 7% tekort om op jaarbasis 100% zelfvoorzienend te zijn en dat lukt met wat extra PV beter dan met een windmolen of extra omslag en is ook nog eens van de drie de goedkoopste optie).