W1LL3M schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:06:
[...]
Ik zie er hier genoeg in de straat met groene aanslag die af en toe toch echt gereinigd moeten worden. Geen makkelijke klus, een aantal laten het doen tegen extra kosten. Fijn dat jij daar geen last van hebt!
Inderdaad, groene aanslag wordt hier één keer per jaar verwijderd want zit alleen aan de onderste metalen rand. Kan ik dus idd best zelf. Met een zeemvel en regenwater is het er zo af. Een kwartiertje werk per jaar. Dat kan ik zelf nog wel opbrengen.

Je premie van je opstalverzekering zal zal hoger zijn omdat je panelen meetellen in de waarde van je huis.
Nee de premie is niet hoger.
Zoals ik reeds schreef, beter niet de rekening van een ander maken op basis van onwetendheid of nog erger veronderstellingen of louter eigen ervaring.
En verzekeringen zijn leuk, maar de dagwaarde die ze vergoeden kan wel eens tegenvallen... En beter geen schade dan schade die verzekerd is, en je dus nog steeds met de rompslomp zit.
Uiteraard beter geen schade. Het is niet omdat je verzekerd bent dat je dan zeker vroeg of laat schade gaat ondervinden. Doorgaans verzekerd men zich in de hoop deze verzekering nooit nodig te hebben.
Alhoewel niet verplicht is mijn woning sowieso verzekerd tegen alle risico's waaronder de PV panelen. Maakt gewoon deel uit van de polis. Uiteraard tegen nieuwwaarde indien je het aantal panelen en de woning correct omschrijft bij het opmaken van de polis. Ik betaal 300 € woningverzekering per jaar, inclusief panelen. Kan er nog wel af.
Maar ik heb bewust de keuze gemaakt om te wonen in eigen huis en niet levenslang in een huurstudio om verder van alle "rompslomp" verlost te zijn. Die laatste keuze brengt trouwens weer andere kosten en andere zorgen met zich mee.
Zet maar snel voor 10 jaar vast dan, want dit zal snel gaan veranderen bij de meeste energiemaatschappijen. De "terugleverboete" is nog maar de eerste stap omdat ze nog aan de salderingsregeling vast zitten.
Je moet me niet vertellen wat ik wel of niet moet doen. Ik ben best in staat om zelf te bepalen wat het beste is of wat niet.
Ik heb een digitale meter en heb in 2021 al vrijwillig afgezien van de salderingsregeling. Maar dat wist je al wanneer je de posts waarop je reageert ook echt gelezen had.
En, zoals is schreef, ik heb een variabel contract en geen vast contract. Afnameprijs wordt dus telkens op het einde van de maand vastgesteld. Maar daar moet ik geen rekening mee houden gezien ik op jaarbasis nauwelijks energie afneem van het net. Ik heb alleen een energiecontract voor het jaarlijks delen in de winst als aandeelhouder en om tegen betaling overschot aan energie terug te injecteren in het net. Dat is het voordeel wanneer je op voorhand gaat plannen en je productie, opslag en verbruik op elkaar kan afstemmen en niet moet afgaan op het navertellen van de naysayers op sociale media.

Fijn dat jij er persoonlijk geen last van hebt.
Ttx, maar daar heb ik ook zelf voor gezorgd en niet blijven afwachten tot een ander er iets aan doet.
Mag ik niet mee praten omdat ik nog niet bij het clubje hoor?

Ben ik de PV kerk binnengelopen ofzo?
Ik heb bij de aankoop van mijn huis voor de keuze gestaan om panelen te plaatsen of niet, en heb wat afwegingen gemaakt en terugverdientijden laten uitrekenen (en heb mijn informatie niet van facebook). Ik stel alleen dat ik van bepaalde problemen in ieder geval geen last zal hebben, en dat ik graag betaal voor de service die mijn energieleverancier levert.
Mag maar n = 1.
Er zijn dus risicoschuwe mensen die daar maandelijks een premie voor willen betalen en mensen die bereid zijn, na alles goed doorgerekend te hebben, te investeren en daar doorgaans dan de winsten van op te strijken.
Maar wat jij doet is gewoon FUD verspreiden op basis van halve waarheden en hele leugens.
Je bent op tijd ingestapt en hebt het al lang terugverdiend dus, hebt subsidie gekregen waarschijnlijk, en hebt lang genoeg het net als batterij kunnen gebruiken. Die (landelijke) subsidie is er al van af, en salderen/terugleveren gaat de komende jaren steeds minder interessant worden. Dat is niet "van horen zeggen" maar dat zijn feiten die je meeneemt als je nu de investering wil gaan doen.
Dat is een gouden regel bij iedere investering: op tijd instappen om de grootste winsten te boeken en flexibel genoeg zijn om bij wijzigende omstandigheden bij te sturen.
De winsten waren in de beginjaren inderdaad belachelijk groot om daarna jaar na jaar te dalen. Maar minder winst is nog altijd niet gelijk aan verlies maken.
En door flexibel in te spelen op wijzigende omstandigheden (o.a. door uit de salderingsregeling te stappen en een deel van de overwinsten te herinvesteren) stijgt de netto winst sinds 2021 weer.
En dat bovenop de gratis energie. Ik zat dus al niet bij de jammeraars van de laatste "energiecrisis" die om staatssteun zaten te bedelen omdat ze anders hun energierekeningen niet meer betaald kregen.

Ik lees vooral dat je het zelf allemaal goed voor elkaar hebt,
Uiteraard want ik maak mijn eigen rekeningen en niet die van een ander.
En mijn rekeningen zijn gebaseerd op eigen data en niet op de FUD verspreid door anderen.
Aha, ok, wacht nog een paar jaar totdat de energieleveranciers er daar ook genoeg van hebben om als batterij van de zonnepanelenbezitters te fungeren, waarschijnlijk wordt er nog niet genoeg teruggeleverd op zonnige dagen dat het een probleem wordt.
Mee eens, vind ik een totaal verkeerd concept.
Van mij mag iedere salderingsregeling meteen op de schop want technisch klopt dat verhaal niet.
Ik heb er dus voor gekozen om zelf uit de salderingsregeling te stappen voor men er kosten gaat op aanrekenen of ze afschaft. Dat noemt anticiperen en flexibel kunnen omgaan met wijzigende omstandigheden. Wie risicischuw is en daarvoor met plezier een maandelijkse premie wil betalen aan derden moet daar uiteraard van wegblijven.