Kurkentrekker schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:24:
[...]
Je kunt nog aanvoeren: als dit een rechtszaak wordt dan worden de bepalingen uit het arbeidscontract waarop men zich wil beroepen waarschijnlijk openbaar via het vonnis.
Daarbij kun je ze aanbieden om een geheimhoudingsovereenkomst ten aanzien van je arbeidsvoorwaarden en de inhoud van de overeenkomst te tekenen. Dan heb je ze de wind uit de zeilen genomen ten aanzien van hun grootste bezwaar, en dat zal de rechter ook meewegen. Als ze al enige kans zouden maken overigens…
Het wordt hoe dan ook openbaar is mij verteld.
Ik heb ze gemeld van de geheimhoudingsplicht, maar daar is niet op gereageerd. Standaard teken je voor deze plicht, relatiebeding en concurrentiebeding. Deze wind is dus al uit de zeilen gehaald.
In mijn ogen wordt het beding nu niet met de juiste intenties gebruikt en dat vind ik onterecht. De rechtzaak is vooral nu om duidelijkheid te scheppen, al is dat al gedaan door vele voorgaande cases zie ik. Deze week nog toevallig is er eenzelfde case gepubliceerd.
Dit alles staat los van hoe ik denk dat ze hebben gehandeld. Mijn gevoel zegt dat dit een kwestie is van typische "manager mentaliteit" en men direct heeft geïntimideerd met de gedachten dat dit altijd werkt. Ik ben namelijk niet de enige waar dit is gebeurd en qua persoon ga ik liever conflict uit de weg door open en eerlijk te zijn.
Echter wanneer men direct zegt "Mag niet, geef ons alles om ons misschien van gedachten te veranderen" wordt het beding in mijn ogen als onterecht dwangmiddel gebruikt en ik wordt ik bestempeld alsof ik kwaad in de zin heb. Dit terwijl ik eerlijk mijn beweegredenen heb gemeld.
Al hadden ze gezegd "wij denken dat er een conflict gaan zijn op basis van cb. Kunnen wij in gesprek hierover" was ik direct in gesprek gegaan.
Echter ben ik na het inroepen van het CB en daaropvolgend mijn vraag "waarom CB" aan het lijntje gehouden en hebben zij "legal ingeschakeld om een antwoord te geven". Het is nu actie - reactie vanuit mijn kant.
Tot op heden is overdracht ook lastig gezien mij is verboden de opdrachtgever in te lichten sinds dit verhaal speelt. Ook geen exitgesprek ingeplanned en moet ik de afsluiting wijze maar uit het contract weten te halen (droppen van auto, spullen inleveren etc.). Mochten jullie tips hebben, hoor ik deze graag.
Zoals eerder gemeld, heb ik geen slecht woord over het bedrijf of model zelf over of gemeld. Het is jammer dat dit de weg is die wordt genomen, maar ik ga er nog steeds van uit dat dit geen handeling is uit de mentaliteit van het bedrijf zelf. Ik heb ze ook gemeld dat ik geen slecht woord over ze heb, en dat mensen vaker fouten maken en op aannames een beslissing doen.
Ik raad het bedrijf ook aan iedereen aan die in de fase zit dat ze risicos kunnen nemen. Het kan veel meer opleveren als de situatie ernaar toe is en dat is de kracht die ze hebben in deze markt. Dat onze mentaliteit verschilt maakt het nog zeker geen slecht bedrijf.
[
Voor 11% gewijzigd door
pebsicle op 21-07-2024 15:59
]