Typhone schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:28:
[...]
Mensen moeten absoluut eens niet zo emotioneel reageren op dergelijke zaken. Gestraft is gestraft. Dat hebben wij met zijn allen uitgesproken in een grondwet en wetboek van strafrecht. Of iemand met een verleden mag sporten ja of nee kan rustig in het IOC worden vastgelegd en daarmee is de kous af. Niet een persoon constant aanvallen want de tijd van de heksenverbranding ligt - hopelijk - achter ons.
In dat licht bezien ken ik nog wel wat meer zaken die in mijn ogen de maatschappij een stuk meer schaden. Eentje daarvan zou alcohol en verkeer zijn. Als ik dictator was: gepakt met alcohol = rijbewijs weg voor altijd. Gepakt zonder rijbewijs en de reden dat het rijbewijs weg is was alcohol? 10 jaar zitten.
Dat brengt de maatschappij namelijk ernstige schade toe. Gezinnen kapot en verscheurd maar een stevig pleidooi met een advocaatje erbij en na een maandje zijn ze weer aan het rijden met een torenhoge boete.
Maar daar geldt weer het credo: nee iemand verdient een tweede kans. We spreken hier niet over Benno L, of Michael P. hè, voor wie zich nog niet in het verhaal verdiept heeft.
Boos of verontwaardigd zijn is prima, maar leg dat neer bij het IOC

Eens, behalve het dictatorstukje. Iemand zonder rijbewijs is namelijk zeer beperkt in zijn kansen in het leven, en een uitzichtloos bestaan leid niet tot minder criminaliteit. Eerder andersom.
Je kunt de discussie stellen of "geen olympische spelen" net zo zwaar is. Voor 99,9% van de mensen waarschijnlijk niet.... Maar die 99,9% zal ook nooit op de OS staan

Voor Olympische atleten zal dat ook uitzichtloos zijn.
Persoonlijk: Laat hem meedoen. Het hele idee dat sporters een toonbeeld voor de samenleving moeten zijn, lieverdjes moeten zijn die nooit wat fout doen, is schadelijker dan iemand mee laten doen en het over hebben. Want in de echte wereld zijn er ook niet enkel lieverdjes... En het zijn zelden de lieverdjes die écht goed worden in sport, aangezien sport medogenloos is op dit niveau.