corset schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:29:
Wat ik wel apart blijf vinden is dat mensen hier kritiek hebben op complot denkers want ze generaliseren zonder feiten.
Maar dan wordt wel elke mogelijke generalisatie erbkj gehaald om ze maar in een hokje te pleuren
Laag iq
Vlaggetje in Twitter naam
Mensen die toch wel alles geloven
Laag opgeleid
Etc
Etc
Dus om complot denkers te beschrijven maken mensen zichzelf schuldig aan exact waar ze complot denkers van beschuldigden

Als je een probleem op wilt lossen dan zul je toch weten waar je moet beginnen, dus ga je kijken naar overeenkomsten tussen verschillende mensen die geloven in complotten. Maar, zoals meermaals hier is aangehaald in dit topic, zijn er meerdere factoren. Het zijn niet alleen mensen met een laag IQ, en niet alleen laag opgeleide mensen, of mensen die doorgaans alles geloven. Maar dat wil niet zeggen dat er geen factoren zijn die niet overkoepelend zijn.
Overigens zou het niet zo'n ramp zijn als complotdenkers er vooral om bekend staan dat ze generaliseren

Volgens mij beschuldigt niemand ze daarvan. Complotdenkers denken voor zover ik weet in twee groepen: zij die wakker zijn en de schapen. Het is het een of het ander.
delphium schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:27:
[...]
Ja, maar dit constant benadrukken helpt de discussie geenszins vooruit. Het is een nogal denigrerend waardeoordeel over je gesprekspartner, terwijl het inhoudelijk niets toevoegd.
Wie zegt dat die zaken benadrukt worden in gesprekken met de complotdenkers? Zoals gezegd probeer je uit te vogelen waar het probleem zit zodat je het gericht aan kunt pakken. Niet dat men hier allemaal getraind psycholoog is, maar in iedere discussie wil je goed voorbereid zijn lijkt me.
Ik heb een aantal keer het gesprek aangeknoopt met mensen die in complotten geloven, zowel on- als offline. Niet eens altijd met als doel die mensen hun ongelijk te bewijzen, maar gewoon uit interesse. Uiteindelijk kom je dan toch op het punt dat ik er niet in geloof, waarom niet en welke redenen en bewijzen zijn er. Maar dan loopt zo'n gesprek meestal tegen een doodlopend stuk aan, omdat de bronnen die ik aandraag allemaal niet te vertrouwen zijn. Universiteiten flessen bewust de boel, overheden liegen om controle te houden en wetenschappelijke studies zijn bedoeld onwaarheden te verspreiden. Het is allemaal het plan van de elite om het volk dom te houden.
Dus heel eerlijk? Ik ga ook liever niet meer met ze in gesprek, terwijl geloof in complotten wel degelijk een gevaar kan vormen en je wél in gesprek moet blijven gaan. Het is gewoon heel lastig. In een reguliere discussie kom je tot nieuwe conclusies aan de hand van nieuwe informatie afkomstig van fatsoenlijke bronnen. In discussies met complotdenkers wordt die nieuwe informatie steevast van tafel geveegd omdat men de bronnen niet vertrouwt. Dan houdt het opeen gegeven moment op. Als ze je toch nooit gaan geloven en hun waarheid hoe dan ook als de enige waarheid zien dan heeft een gesprek of discussie gewoon geen zin meer. Het is niet voor niets dat complotdenkers nogal eens vrienden en familie kwijtraken. Op een gegeven moment leeft je zó erg in die bubbel dat je boos wordt als mensen niet in die waarheden geloven. Dan mondt alles uit in een discussie.
Sandor_Clegane schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:23:
Het meest aparte vind ik hoe complotten ineens een feit worden. Iedereen is dan ineens vergeten hoe ze mensen hebben behandeld voordat alle feiten op tafel lagen en dan is het ineens: "maar dat weet iedereen toch?".
Ik heb me laatst wat verdiept in het Horizon schandaal van de Britse post, hoe die mensen zijn ge-gaslit:"Nee hoor, jullie zijn de enigen met problemen".
https://www.independent.c...m-interview-b2479376.html
En dat ongeveer 20 jaar lang.
Het is niet zo raar dat mensen op zoek gaan naar antwoorden als hun wereldbeeld ineens op de kop staat. Er is wel een verschil tussen flat earthers en mensen zoals hierboven die ook weggezet zijn als "wappies". Wat natuurlijk olie op het vuur is: "als ze dit doen, wat doen ze dan nog meer?"
Transparantie is het enige dat helpt, maar ook dat lijkt steeds meer een gepasseerd station.
Volgens mij kun je dat niet echt classificeren als complot. Valt een beetje in dezelfde categorie als de toeslagenaffaire, waarbij mensen zwaar gedupeerd zijn door diverse factoren zoals niet goed werkende systemen, falend beleid en wegkijken. Dat gaat niet om een overheid of instituut dat middels snode plannetjes de bevolking wil onderdrukken, maar om een overheid die weigert in te zien dat zij het verpest hebben, of dat de door hun gebruikte systemen niet deugen. Vervolgens mondt dat uit in een hoop hooggeplaatste personen die vooral naar elkaar blijven wijzen waardoor er vaak niet echt iemand gestraft wordt. Ook heel erg fout natuurlijk, maar niet echt vergelijkbaar met mensen die geloven in een platte aarde, vergif in vaccins, 5G straling die ons ziek maakt of overheden die regen creëren om de boeren kapot te maken.
Ik geloof in die zin ook wel dat er een hoop dingen gebeuren die echt nasty zijn voor ons als onschuldige burger, maar dat het lang niet altijd gebeurt met als doel ons te 'pakken'.
Transparantie is het enige dat helpt, maar ook dat lijkt steeds meer een gepasseerd station.
"Ze doen wel heel erg hun best te laten zien hoe ze het allemaal doen, en dat ze niks fout doen... daar moet wel meer achter zitten!"
Ik ben ook voorstander van meer transparantie, maar ik betwijfel of het werkt in de strijd tegen complotten
en affaires.
Edit: wellicht dat het tegen toekomstige affaires wel werkt, of dat fouten dan in ieder geval eerder aan het licht komen en vroegtijdig aangepakt kunnen worden. Als overheid zou het in ieder geval wel sieren om, als blijkt dat honderden of duizenden mensen wat fout lijken te doen, te kijken of het probleem wel bij die mensen ligt. Het kan goed van wel hoor, kijk maar naar de uitkeringsfraude door Poolse arbeidsmigranten, of het verzwijgen van bezit in het buitenland door bijvoorbeeld Turkse uitkeringsvragers. Maar het kan dus ook dat er wat in de systemen zelf fout gaat zoals bij de toeslagenaffaire. Bij signalen dat er wat mis is een onafhankelijk onderzoek uitvoeren, ook naar je eigen handelen en aan de hand daarvan stappen ondernemen.
[
Voor 9% gewijzigd door
SomerenV op 07-07-2024 13:46
]