Stap 1: kom van mount stupid af
Qua wappies en complotten zit ik inmiddels weer onderin, netjes van mount stupid afgedonderd. Zal je vertellen waarom:
1. Wappies/complotgelovers zijn niet (per se) dom
2. Er zijn dingen die gebeuren die je onder het kopje 'complot' kunt scharen. Neem die Q-koorts tapijt actie, of toeslagen affaire, schofferen van politici, aanschaf van politie auto's met steekpenningen, genoeg van die dingen gebeuren gewoon.
3. Effect van social media vergiftiging, propaganda en desinformatie is niets iets waar mensen, dom, slim, praktisch of hoogopgeleid, mee om kunnen gaan of zich effectief tegen kunnen weren. Cognitief, neurologisch gezien, we zijn allemaal even vatbaar. Er zijn mensen die denken immuum te zijn, wat alleen kan als je social media niet (meer) consumeert.
4. Elke complottheorie heeft in de basis een stukje realiteit in zich - er is meestal iets echt gebeurd waarna er een verhaal bij is bedacht om de punten te verbinden. Ik laat de volledig doorgeslagen 'ik zet wat nummertjes op een rij en nu komt er 666 uit' en 'ik zie een huidplooi dus iemand draagt de huid van Joe Biden als masker' even buiten beschouwing.
5. De fannatiekste gelovers hebben doorgaans iets gemeen met elkaar: ze zijn teleurgesteld, boos en gekwetst en voelen zich slachtoffer van een situatie.. of complot. In hun leven, toekomst, maakt niet uit, er is doorgaans een aanleiding waarom ze zich richten op een externe factor, reden, van hun overtuiging. Complottheorien zijn immers nooit positief - maar altijd ten nadele van zichzelf. Vooral zichzelf.
Stap 2: begrijp, begrip, verdiep
Dus voor je een oordeel hebt over IQ, reden of wat dan ook - verdiep je in waarom we allemaal kwetsbaar zijn voor
herhaaldelijke blootstelling aan (nep)informatie en waarom juist social media veel meer impact heeft op je hersenen dan klassieke reclame (beide werken inherent op dezelfde manier, met bijv onbewuste herhaling). Je kunt zo werkelijk elke boodschap onbewust 'waar' maken in mensen hun hoofd.
Klein voorbeeld: ik wil je vragen niet na te denken over een paarse olifant. Je weet wel, zo'n enorm groot knalpaars beest met een slurf. Niet doen. Gelukt?
Je bent simpelweg programeerbaar, op manieren zoals deze.
Dan terug naar het geloven an sich:
de mens is dus kwetsbaar in dingen geloven. Dit weten we al millenia: religie is de oercomplottheorie en tot op de dag van vandaag geloven miljarden mensen dat het allemaal waar is. En vooral hun eigen religie, maar niet die van miljarden andere mensen. En geloven, omdat hard bewijs voor elke religie ontbreekt. Vraag kan zijn: zouden mensen die geen religie aanhangen bijvoorbeeld gevoeliger zijn voor complotten dan mensen die (al) een religie aanhangen? Ik vermoed van wel en er is mild bewijs voor dat religieuze mensen zonder religie
eerder complotten zullen aanhangen.
De rol van complotten vs die van religie is (potentieel)
vergelijkbaar: sommige religies gaan met teleurstelling om als het inherente lijden van het leven en roepen je op het te accepteren, of een pad te vinden om er mee om te gaan. In een complot is de oorzaak van het lijden iets of iemand anders. Net ontastbaar, net in de toekomst, net niet volledig weerlegbaar, mystiek genoeg om te blijven bestaan. Verloopt de houdbaarheidsdatum? Dan wordt er gemakkelijk een nieuw piketpaaltje geslagen - religie is hierin wat verder geevolueerd en is ontdaan van elementen die het op korte termijn discutabel maken. Een religie is hiermee niet gelijk aan een complottheorie op facebook, het is vooral het principe van behoefte aan een hogere macht, reden, rol, waar een gelijkenis lijkt te zijn.
Stap 3: escape from ...
Zelf ben ik langzamerhand gaan geloven in de volgende oplossing: het buurthuis.
Ik zou er voor pleiten dat als we online niet vast kunnen stellen waarom iets of iemand iets online slingert we dit niet meer beschikbaar stellen voor het grotere publiek. Ik durf te beweren dat het 'weaponizen' van complotten door landen betrokken in onze geopolitieke en informatie oorlog zo'n vlucht heeft genomen dat veel mensen zich dagelijks boos laten maken door berichten verzonnen, geplaatst en gepushed door de bekende landen waarvan we al een jaar of 10 weten dat ze dit actief doen om onze manier van leven te destabiliseren: Iran, Rusland, China, Noord-Korea en wellicht anderen.
Door het verdienmodel van social media, maar vooral de eigenaren die er inmiddels overgebleven zijn, heb ik niet de illusie dat er iets gaat gebeuren om die influx tegen te gaan. Weg ermee dus. Stoppen. Verwijder van je telefoon, verwijder van de appstore, blokkeer de toegang. Alleen 18+, labelloos, onder de counter, als het per se moet.
Maar het buurthuis, digitaal of liever nog fysiek, daar ga ik de discussie met liefde aan. Elke wap is welkom. Iedereen is welkom. Ik zal je wijzen op het gebrek aan reden voor een rotgevoel: loop 'n rondje door de wijk, gewone mensen, geen stapels covid-lichamen, geen kelders met kinderen, gewoon een gezellige buurt met mensen die net als jij en ik het beste willen maken van de wereld. En daar waar ze dit niet doen/willen, houden we ze verantwoordelijk.
Het is vrij extreem en totaal tegen de haren van de zelfbenoemde 'free speech absolutists', al zijn dat nu toevallig juist de mensen die inmiddels eigenaar zijn van de platformen waar je je de hele dag mag laten vergiftigen. Of het nu gaat om het zelfbeeld van je dochter, of het idee wat voor man je zoon zou moeten zijn, of over immigratiethema's of racisme - we zouden meer werk moeten maken van de bescherming tegen deze invloeden. Leuk voorbeeld: in China doen ze dit dus wel -
TikTok is daar verboden en kinderen mogen daar
zeer beperkt op social media. En ondertussen is TikTok een Chinees product met de meeste jonge bezoekers in de Westerse wereld. Over
complot gesproken...
TL:DR; You know nothing Jon Snow, wappies zijn ook maar mensen. Internet bad. Be nice.
[
Voor 4% gewijzigd door
NiGeLaToR op 26-07-2024 10:38
]