• Bastia
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-09-2025
Matched: breaking, phantom
Nu bijna 2 weken mogen genieten van de ID7 tourer. Heerlijke auto. Tot nu toe nog geen spijt van overstap M3 2019 naar ID7 tourer pro S business met interieur en exterieur plus pakket en trekhaak. Helemaal blij met de kleurkeuze: Stonewashed bleu met black style pakket en zwarte 19 inch wielen. Zit enorm comfortabel in vergelijking met de M3, een zee aan ruimte voor de passagiers op de 2e rij, bekleding voelt fijn (zal ook zomers prettiger voor de blote benen zijn na een middagje parkeerterrein in een zonnig Italië), heerlijk stil in vergelijking met de M3, trekt niet zo snel op als de M3 maar snel genoeg, HUD is fantastisch (je hebt toch de ogen iets meer gericht op de weg), enorm tevreden met het geluidssysteem, scherm is snel genoeg en goed naar eigen wens in te delen, glazen dak is mooi en heeft grappige feature waarmee je de zon iets meer buiten kan houden, die elektrisch uitklapbare trekhaak is heerlijk (niet meer op de knietjes om hem te monteren en niet bang zijn dan de onderkant trekhaken een drempel raakt), ook de elektrisch klep is wel prettig, travelassist lijkt goed te werken en tot nu toe nog geen Phantom breaking ervaren (toch altijd een schrikmoment in de Tesla).

Hoe alle persoonlijke instellingen zijn te koppelen zijn aan een gebruiker moet ik nog even ontdekken, dit geldt ook voor het gebruik van een aantal andere rijhulpsystemen en de parkassist (lukt me nog niet helemaal dit goed voor mijn thuisparkeerplek op te slaan). Hoop dat ik daar wat meer handvaten voor krijg tijdens de elektrisch volkswagen-gebruikerstraining.

De app is nog niet te vergelijken met de Tesla app: Is nog redelijk beperkt en minder intuïtief, park assist gaat middels aparte app (zou mooi zijn als dit geïntegreerd wordt in de we connect app). Maar ik denk/hoop dat daar de komende tijd ook nog verbeteringen in eorden doorgevoerd.

Hoop in de vakantie wat meer te kunnen ervaringen hoe het gaat wat betreft daadwerkelijk actieradius, verbruik en snelladen. Ben alleen nog niet helemaal uit over welke laadpassen/abonnementen ik hiervoor tijdens de vakantie ga afsluiten ?Tesla/Elly/toch nog een andere?

Auto heeft alarm klasse 3 (met hellingshoekdetectie. Alleen niet MSC gecertificeerd. Dit is blijkbaar voor een aantal verzekeraars een verplichting. Dus na enig zoeken en afwegen toch maar voor verzekering via Volkswagen gegaan. Was nog even een zoektochtje, VW was iets duurder maar wel.met 5 jaar nieuwwaarde garantie en belofte dat alles via VW geregeld wordt. Hoop het nooit te hoeven gebruiken, maar toch gerusstellende gedachts.

Iemand ervaring met de Elektrisch Volkswagen-gebruikerstraining? Hoop mn wat meer te leren over de specifieke kenmerken van de Volkswagen rijhulpsystemen, instelling hiervan en wat meer uitleg over de Park-assist. Het elektrisch rijden denk ik wel onder de knie te hebben na 6 jaar Tesla rijden.

Tot zover mijn ervaring en dus nog kleine vraag over de training.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 13:56
Bastia schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:51:
Nu bijna 2 weken mogen genieten van de ID7 tourer. Heerlijke auto. Tot nu toe nog geen spijt van overstap M3 2019 naar ID7 tourer pro S business met interieur en exterieur plus pakket en trekhaak. Helemaal blij met de kleurkeuze: Stonewashed bleu met black style pakket en zwarte 19 inch wielen. Zit enorm comfortabel in vergelijking met de M3, een zee aan ruimte voor de passagiers op de 2e rij, bekleding voelt fijn (zal ook zomers prettiger voor de blote benen zijn na een middagje parkeerterrein in een zonnig Italië), heerlijk stil in vergelijking met de M3, trekt niet zo snel op als de M3 maar snel genoeg, HUD is fantastisch (je hebt toch de ogen iets meer gericht op de weg), enorm tevreden met het geluidssysteem, scherm is snel genoeg en goed naar eigen wens in te delen, glazen dak is mooi en heeft grappige feature waarmee je de zon iets meer buiten kan houden, die elektrisch uitklapbare trekhaak is heerlijk (niet meer op de knietjes om hem te monteren en niet bang zijn dan de onderkant trekhaken een drempel raakt), ook de elektrisch klep is wel prettig, travelassist lijkt goed te werken en tot nu toe nog geen Phantom breaking ervaren (toch altijd een schrikmoment in de Tesla).

Hoe alle persoonlijke instellingen zijn te koppelen zijn aan een gebruiker moet ik nog even ontdekken, dit geldt ook voor het gebruik van een aantal andere rijhulpsystemen en de parkassist (lukt me nog niet helemaal dit goed voor mijn thuisparkeerplek op te slaan). Hoop dat ik daar wat meer handvaten voor krijg tijdens de elektrisch volkswagen-gebruikerstraining.

De app is nog niet te vergelijken met de Tesla app: Is nog redelijk beperkt en minder intuïtief, park assist gaat middels aparte app (zou mooi zijn als dit geïntegreerd wordt in de we connect app). Maar ik denk/hoop dat daar de komende tijd ook nog verbeteringen in eorden doorgevoerd.

Hoop in de vakantie wat meer te kunnen ervaringen hoe het gaat wat betreft daadwerkelijk actieradius, verbruik en snelladen. Ben alleen nog niet helemaal uit over welke laadpassen/abonnementen ik hiervoor tijdens de vakantie ga afsluiten ?Tesla/Elly/toch nog een andere?

Auto heeft alarm klasse 3 (met hellingshoekdetectie. Alleen niet MSC gecertificeerd. Dit is blijkbaar voor een aantal verzekeraars een verplichting. Dus na enig zoeken en afwegen toch maar voor verzekering via Volkswagen gegaan. Was nog even een zoektochtje, VW was iets duurder maar wel.met 5 jaar nieuwwaarde garantie en belofte dat alles via VW geregeld wordt. Hoop het nooit te hoeven gebruiken, maar toch gerusstellende gedachts.

Iemand ervaring met de Elektrisch Volkswagen-gebruikerstraining? Hoop mn wat meer te leren over de specifieke kenmerken van de Volkswagen rijhulpsystemen, instelling hiervan en wat meer uitleg over de Park-assist. Het elektrisch rijden denk ik wel onder de knie te hebben na 6 jaar Tesla rijden.

Klinkt goed hoor. Toevallig dezelfde spec als ik besteld heb, en kom ook vanaf een model 3 (2023), heb je een foto van de auto? Ben wel benieuwd!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-05 22:48

The Legend

*Plop*

Bastia schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:51:

Check even de voorwaarden van je VW verzekering met betrekking tot schade aan je panoramadak. Toen ik vorig jaar aan het vergelijken was, viel me op dat de eigen VW all risk verzekering géén dekking biedt bij schade aan het panodak.

[edit]

Ik zie dat de voorwaarden zijn aangepast en ze nu wel dekking bieden.

https://edge.sitecoreclou...ancial-Services/VWA25.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 06-06-2025 14:39 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:35
Will_M schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:04:
[...]

Heb je dat hele 'maandagmorgen ding' van jou (lees: de leasemaatschappij) al eens terug gezet naar de fabrieksinstellingen?

Ergens begin ik het inmiddels stiekem ook wel grappig te vinden dat jouw auto steeds precies het tegenovergestelde lijkt te doen van dát wat andere mensen ervaren.
Het is zolangzamerhand van de zotte idd.
Ik zie de cruisecontrol op de baan naast me 'mikken' en dan de snelheid aanpassen.
Of steevast de wagen in het midden blijven volgen terwijl ik op de uitvoegstrook rijd. met richtingaanwijzer aan.

Heb de laatste tijd steeds meer phantom breaking, maar het is complete klaagzang zo.
De VW heeft de dealer al meer gezien in 4mnd dan de Kia in 3jaar.

Tijdens de laatste keer, de deuren hingen scheef, had ik een VW Golf station Edition bij me.
Daar waar de ID.7 luid en duidelijk de oneffenheden doorgeeft, voel je in de Golf nagenoeg niets.

Maar:
De stoelen blijven geweldig, de std audio verbazingwekkend goed.
Als ik de wagen op individueel zet met de alleen besturing op 'Sport' dan ie redelijk goed te besturen.

Heb nog wel wat ai theorie werk verricht.
Wat er onder mijn wagen zit, is hoogstwaarschijnlijk ZF sachs.
Diverse algemene reviews over de Bilstein B6 suggereren een comfortabeler rijgedrag omdat de 1e impact beter wordt opgevangen. De reviewers geven als reden voor de demper wissel nagenoeg letterliijk mijn klachten,

€595,- voor een complete B6 performance set.
Totale kosten schat ik in op ong. 1000 euro incl uitlijnen.

Als het de grootste ergernis de komende 4,5jaar wegneemt......
Ik ga er eens een nachtje over slapen

[ Voor 18% gewijzigd door Inter18 op 06-04-2026 00:42 ]

• TimB.
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 21:36
Ik lees al een tijdje mee vanwege mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto. Ik kom uit een Tesla Model Y uit 2023 (wat nu de premium variant zou zijn) maar momenteel past alleen nog de Model Y standard in het leasebudget. De ID7 uiteraard ook serieus aan het overwegen.

Ik kan maximaal de Limited Edition met een Comfort pakket kiezen met het 59kwh accupakket. Hoe graag ik ook voor de ID7 wil gaan, als ik de feiten op rijtje zet komt de Tesla er denk ik toch beter uit.

VW ID7 VS Tesla Model Y

Minpunten
  • Achterklep niet elektrisch
  • Stoelen niet elektrisch
  • Laadklep handmatig sluiten
  • Fysieke sleutel ipv ontgrendelen via telefoon
  • Geen warmtepomp
  • Geen frunk
  • Geen zelfdimmende buitenspiegels
  • Stoffen stoelen
  • Mindere kwaliteit audio
  • Geen huisdiermodus
  • Minder range (474 t.o.v. 534)
  • Hoger verbruik volgens fabrieksopgave (14,2 t.o.v. 13,2)
  • Iets lagere laadsnelheid (15kw lager, laadcurve nog onbekend?)
  • Online voor mijn gevoel meer storingen beschreven
  • App/software tesla=stabieler
  • € 115,- per maand netto duurder
  • Minder snel 0-100 (7,8sec t.o.v 7,2sec)
Voordelen:
  • Mooiere auto (persoonlijk)
  • Geen irritante harde Tesla piepen bij overschrijden rijstroken etc.
  • Geen phantom breaking beschreven (in Tesla toch af en toe ervaren)
  • 19 inch lichtmetalen velgen
  • Meer premium/comfort gevoel binnen
  • Ambient binnenverlichting
  • Middenconsole (heeft de MY standard niet meer)
Tuurlijk zijn sommige zaken verwaarloosbaar, maar ik moet nog even goed nadenken of mijn persoonlijke voorkeur / gevoel zwaarder weegt dan de feiten. Iemand hier voor een soortgelijke keuze gestaan?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
TimB. schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:00:
Ik lees al een tijdje mee vanwege mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto. Ik kom uit een Tesla Model Y uit 2023 (wat nu de premium variant zou zijn) maar momenteel past alleen nog de Model Y standard in het leasebudget. De ID7 uiteraard ook serieus aan het overwegen.

Ik kan maximaal de Limited Edition met een Comfort pakket kiezen met het 59kwh accupakket. Hoe graag ik ook voor de ID7 wil gaan, als ik de feiten op rijtje zet komt de Tesla er denk ik toch beter uit.

VW ID7 VS Tesla Model Y

Minpunten
  • Achterklep niet elektrisch
  • Stoelen niet elektrisch
  • Laadklep handmatig sluiten
  • Fysieke sleutel ipv ontgrendelen via telefoon
  • Geen warmtepomp
  • Geen frunk
  • Geen zelfdimmende buitenspiegels
  • Stoffen stoelen
  • Mindere kwaliteit audio
  • Geen huisdiermodus
  • Minder range (474 t.o.v. 534)
  • Hoger verbruik volgens fabrieksopgave (14,2 t.o.v. 13,2)
  • Iets lagere laadsnelheid (15kw lager, laadcurve nog onbekend?)
  • Online voor mijn gevoel meer storingen beschreven
  • App/software tesla=stabieler
  • € 115,- per maand netto duurder
  • Minder snel 0-100 (7,8sec t.o.v 7,2sec)
Voordelen:
  • Mooiere auto (persoonlijk)
  • Geen irritante harde Tesla piepen bij overschrijden rijstroken etc.
  • Ambient binnenverlichting
  • Middenconsole (heeft de MY standard niet meer)
Tuurlijk zijn sommige zaken verwaarloosbaar, maar ik moet nog even goed nadenken of mijn persoonlijke voorkeur / gevoel zwaarder weegt dan de feiten. Iemand hier voor een soortgelijke keuze gestaan?
offtopic:
Voor deze keuze is een heel topic ingericht: Keuze leaseauto - Deel 6.
Als fervent Tesla hater kan ik zeggen dat je bij Tesla veel bang/buck krijgt, totdat je je verkochte ziel meerekent in die berekening.
Let op dat de auto waar jij naar kijkt (motor/accu) nog niet gereden wordt, gezien die nog niet (of amper) van de band is gerold.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Inter18
TimB. schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:00:
Phantom braking doet de 7 zeker. Heb inmiddels meerdere exemplaren gereden en deze wagens vertragen soms zonder goede reden. Een plus is dat je in het Head-up display kunt zien welke auto/rijbaan hij volgt waardoor het phantom deel wegvalt. Als de Comfort het head-up display mist dan zul je het als phantom braking ervaren.

Ik zal maar niets schrijven over premium/comfort, wat dat betreft ben ik roepende in de woestijn

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:53:
[...]

Phantom braking doet de 7 zeker. Heb inmiddels meerdere exemplaren gereden en deze wagens vertragen soms zonder goede reden. Een plus is dat je in het Head-up display kunt zien welke auto/rijbaan hij volgt waardoor het phantom deel wegvalt. Als de Comfort het head-up display mist dan zul je het als phantom braking ervaren.

Ik zal maar niets schrijven over premium/comfort, wat dat betreft ben ik roepende in de woestijn
Wacht even. Jij bent de eerste die zomaar stelt dat de ID.7 aan 'phantom breaking' doet.
Heel simpel: heb je TA/ACC ingesteld op snelheidsaanpassingen gebaseerd op:
  • kaartdata
  • routeverloop
  • verkeersbordherkening
Indien ja of indien 'niet zeker' (zeker als je vervangend vervoer krijgt en dit niet controleert) is dit zeker niet te scharen onder 'phantom breaking'.
Jij hebt pech met jouw model, als je nu stelt dat andere modellen ook een fenomeen hebben wat jij hebt ervaren waar ik nog niemand anders over gehoord heb, mag je dit wel met iets meer bewijs en uitleg duiden.

Je bent ook niet roepende in de woestijn, jij hebt klaarblijkelijk een defect model en gebaseerd op je laatste bericht daarover was je in gesprek met je wagenparkbeheerder, LM en de dealer.

Edit: linkje met 'zoekresultaten over phantom breaking'

[ Voor 5% gewijzigd door True op 11-05-2026 23:11 ]

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:54
True schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:10:
[...]

Wacht even. Jij bent de eerste die zomaar stelt dat de ID.7 aan 'phantom breaking' doet.
  • kaartdata
  • routeverloop
  • verkeersbordherkening
Indien ja of indien 'niet zeker' (zeker als je vervangend vervoer krijgt en dit niet controleert) is dit zeker niet te scharen onder 'phantom breaking'.
Jij hebt pech met jouw model, als je nu stelt dat andere modellen ook een fenomeen hebben wat jij hebt ervaren waar ik nog niemand anders over gehoord heb, mag je dit wel met iets meer bewijs en uitleg duiden.
+1

Het inhouden op de snelweg wordt ongetwijfeld veroorzaakt door de optie 'routeverloop'. Die uitzetten en je hebt nergens last van. Phantom braking is echt totaal iets anders.

[ Voor 6% gewijzigd door DaMenaz op 12-05-2026 12:20 ]

Catch my drift?

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:52
Inter18 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Die staat uit. Alles wat uit kan is uit. Dit is echt het reagere op de verkeerde rijbaan, het zien van onzichtbare obstakels. Ik kan het prima volgen in de HUD
Ik heb een Tesla en een ID7. Phantom breaking in de Tesla heb ik regelmatig. Of de Tesla die besluit dat een flauwe bocht toch met 90 km/u genomen moet worden i.p.v. de 130 km/u die ik rijd. Je kunt je enigszins voorstellen wat er dan gebeurd in de auto :).

De ID7 geeft soms weleens een melding als je op een geparkeerde auto afrijdt, ja dat is vervelend maar het doet verder niks. Ja hij ziet weleens een stoepje aan voor een muur waardoor je flink op de rem gaat met achteruit inparkeren. Dit alles komt niet in de buurt van phantom (niks te zien) breaking, wat op een Tesla HW3 in ieder geval bijna elke (snelweg) rit weleens gebeurd bij mij.

1000 km heen en weer naar Frankrijk in de ID7 geen last van gehad.

Vergeet ook niet dat filerijden in een Tesla echt verschrikkelijk is. Niet te doen.
Samenvatting: keihard gas en keihard remmen bij elke cm ruimte.

• Phrenesis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:03
In tegenstelling tot in mijn E-Golf heb ik het echte phantom breaking nog niet meegemaakt in de ID.7. Het is echt wel schrikken als de auto ineens in de ankers gaat. Waar ik wel regelmatig last van heb is dat de ID.7 niet snel genoeg herkend dat de voorganger al is uitgevoegd (dit is ook zichtbaar in de hud) en daarom nog wel eens wil vertragen (niet keihard remmen) ondanks dat er niemand op de rijbaan voor me zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Phrenesis op 12-05-2026 14:00 ]

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb phantom breaking ook gehad van het botsdetectie systeem van de Superb (niet op adaptive cruise),altijd op 50 of 60 wegen met tegemoetkomend verkeer bij ontbrekende middellijn. Kan me vanuit de techniek van zulke systemen prima voorstellen dat dit soort glitches ooit wel eens zullen voorkomen, bij allerlei varianten. Maar de Tesla is gewoon te voorzichtig en kiest altijd voor remmen waar je als mens voor uitwijken zou kiezen en dat is irritant conservatief. Ik vind het hoopgevend dat meeste van jullie dat met de id.7 niet hebben 😁

• Inter18
True schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:10:
[...]

• kaartdata
  • routeverloop
  • verkeersbordherkening

Je bent ook niet roepende in de woestijn, jij hebt klaarblijkelijk een defect model en gebaseerd op je laatste bericht daarover was je in gesprek met je wagenparkbeheerder, LM en de dealer.

Edit: linkje met 'zoekresultaten over phantom breaking'
Ik snap zeker wat je bedoelt, en dat was ook de situatie toen ik de wagen net had en niet wist hoe de ACC werkte. Was toen heel blij met het duideiijke antwoord hierop in het forum

Ik heb via streetview een sitiatie schets gevonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJsz9FEgmtrYKupN5QSbyLEZ8ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctvmfhL9NNZp2AyKsZo5hDKw.png?f=fotoalbum_large
Dit is een redelijk goed voorbeeld en zoals altijd, mijn realiteit, druk maar voldoende ruimte om op ACC te rijden

Als ik hier uitvoeg, en links blijf om de auto en later de vrachtwagen te passeren, dan vertraagd de wagen op het moment dat ik beide vrachtwagens nader. Aangezien mijn rijbaan vrij is, schaar ik dat onder phantom breaking.

Ik heb in totaal 4 ID.7's gereden, dit doen ze allemaal.

Misschien voor de andere forumleden extreem maar voor mij bijna dagelijkse realiteit,

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:40:
[...]

Ik snap zeker wat je bedoelt, en dat was ook de situatie toen ik de wagen net had en niet wist hoe de ACC werkte. Was toen heel blij met het duideiijke antwoord hierop in het forum

Ik heb via streetview een sitiatie schets gevonden

[Afbeelding]
Dit is een redelijk goed voorbeeld en zoals altijd, mijn realiteit, druk maar voldoende ruimte om op ACC te rijden

Als ik hier uitvoeg, en links blijf om de auto en later de vrachtwagen te passeren, dan vertraagd de wagen op het moment dat ik beide vrachtwagens nader. Aangezien mijn rijbaan vrij is, schaar ik dat onder phantom breaking.

Misschien voor de andere forumleden extreem maar voor mij bijna dagelijkse realiteit,
Volstrekt logisch, want de TA/ACC zal snelheid verlagen omdat die niet wilt dat je 'rechts' inhaalt ondanks dat de blokmarkering een andere rijrichting impliceert en het hierom niet inhalen is.
Als je éénmalig wat gas bij geeft overrule je deze feature en zal de TA/ACC weer tot je ingestelde snelheid gaan versnellen en dan rechts inhalen.

Dit is gewoon een producteigenschap in de laatste twee generaties van VAG auto's met TA/ACC functionaliteiten (mijn '21 Octavia had dit bijv. ook zo).
Heeft dus ook helemaal niets met phantom breaking te maken.
Edit:
Dit staat ook gewoon in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRghZzm3ZeeKqr7jldKoQW1TGjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEyt2B0qMusviJYEU4fQSN4n.png?f=fotoalbum_large
Onder 'Bijzondere rijsituaties' als je zoekt op 'inhalen' vind je die pagina ook.

[ Voor 13% gewijzigd door True op 13-05-2026 14:45 ]

• Inter18
SlushyCarpet schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:48:
Ja, dit kun je met geen mogelijkheid phantom braking noemen omdat de auto daadwerkelijk iets gedetecteerd heeft. Je kunt het wellicht oneens zijn met de keuzes die de auto maakt in dit geval maar phantom braking gaat wel echt om heel hard remmen omdat de auto denkt een object te hebben gedetecteerd die er niet is.

De situatie die je beschrijft heb ik verder eigenlijk geen last van. Alleen op uitvoegstroken haal ik wel 'rechts' in omdat je anders inderdaad zo traag gaat als een vrachtwagen.
Wat je schrijft is denk ik waar het om gaat. Je omschrijft eigenlijk een onverwachte noodstop, zo interpreteer ik phantom breaking niet,

Als een wagen onnodig vertraagd dan vind ik dit phantom breaking. Is het niet voor mezelf dan wel voor het achterop komende verkeer, die enkel een vrije rijbaan ziet met een zomaar afremmende wagen voor zich.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:54
Inter18 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:40:
[...]

[Lang verhaal]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fgc0bJKotLrNOWfePe-SuT99uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kouXgINjkwkRVaZDp1eiwHq.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed ook dat ze het allemaal doen. Anders waren ze stuk. ;)

Elke VAG met Travel Assist zal dit doen. Schrok me de eerste keer in de EV6 kapot toen die ineens volgas rechts een vrachtauto ging inhalen terwijl ik erachter wilde gaan rijden.

Phantom braking is het dus niet, want hij reageert op iets dat er ook echt is.

Dat jouw wagen aan phantom breaking ipv braking doet is inmiddels wel algemeen bekend. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DaMenaz op 13-05-2026 15:08 ]

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Wat je schrijft is denk ik waar het om gaat. Je omschrijft eigenlijk een onverwachte noodstop, zo interpreteer ik phantom breaking niet,

Als een wagen onnodig vertraagd dan vind ik dit phantom breaking. Is het niet voor mezelf dan wel voor het achterop komende verkeer, die enkel een vrije rijbaan ziet met een zomaar afremmende wagen voor zich.
De definitie van 'phantom breaking' is het onverwacht plotseling remmen door autopilot, want het is een fenomeen dat zich vooral bij Tesla voor doet. Dat we dit overnemen en bij andere merken ook als zodoende beschrijven bij hun implementatie van ietwat-zelfsturende ACC functies zoals de TA bij VAG kan ik zeker inkomen.
Maar de situatie die jij beschrijft heeft niets te maken met onverwacht het is puur gebaseerd op een herkenbaar en reproduceerbaar verkeersbeeld waar de auto precies doet wat je mag verwachten en wat overeenkomt met wat in de documentatie (handleiding) over de ACC/TA-functie is beschreven.

Ik vind dit het kwalijk dat je dit beschrijft als phantom breaking omdat het a) de lading niet dekt maar ook omdat er b) een hele negatieve lading hangt aan dit fenomeen bij een ander merk, mede door bewuste implementatiekeuzes (geen radar en puur camera) dit heeft VAG/VW gewoon goed voor elkaar. Er zijn genoeg punten waar we terecht over kunnen klagen bij VAG/VW en de ID.7 die wij hier allemaal rijden, maar laten we niet een twijfelende bezoeker in dit topic angst aanjagen door een foute interpretatie van een term.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 13-05-2026 15:45 ]

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
True schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Volstrekt logisch, want de TA/ACC zal snelheid verlagen omdat die niet wilt dat je 'rechts' inhaalt ondanks dat de blokmarkering een andere rijrichting impliceert en het hierom niet inhalen is.
Als je éénmalig wat gas bij geeft overrule je deze feature en zal de TA/ACC weer tot je ingestelde snelheid gaan versnellen en dan rechts inhalen.

Dit is gewoon een producteigenschap in de laatste twee generaties van VAG auto's met TA/ACC functionaliteiten (mijn '21 Octavia had dit bijv. ook zo).
Heeft dus ook helemaal niets met phantom breaking te maken.
Edit:
Dit staat ook gewoon in de handleiding:
[Afbeelding]
Onder 'Bijzondere rijsituaties' als je zoekt op 'inhalen' vind je die pagina ook.
En dat werkt wat mij betreft heel goed, dat niet rechts willen inhalen.
De enige irritatie die ik daar dan rond heb is waarom dat ander voertuig dan niet naar rechts schuift :+

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:16
AvantBlack schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Ik ga het meemaken.
Ze hebben mij uit het systeem voorgelezen: aanvraag week 18/start productieweek 18, definitieve productieweek 19.
Gaven ook aan dat de ombouw naar MY27 voor de ID.3 ook vertraging op heeft gelopen.
Vreemd, de ID.3 heeft geen wissel van MY maar daarvan is de productie gestopt en is de productie van de ID.3 Neo gestart.

Bovenstaande over Phantom Breaking is een goed voorbeeld van mensen die de bedoelde werking van een systeem niet kennen/opzoeken/uitgelegd krijgen en dan wel doen alsof de auto iets heel vreemds doet.

Ja, het zou super zijn als de auto ook blokmarkering kan herkennen, maar rechts inhalen voorkomen en met een klein beetje gas bij overrulen, werkt uitstekend.

[ Voor 28% gewijzigd door Flieger op 13-05-2026 16:49 ]

Pagina: 1

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1