Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zit met een, voor mij, enorm dilemma. Ik zal het kort proberen te schetsen.

Ik woon in een van de vier grootste steden van het land, daar hebben wederhelft en ik 8 jaar geleden een huis gekocht waar we niet geheel ontevreden mee zijn. Helaas heeft dit huis ook wat minpunten, zoals een voortuin en geen achtertuin. Die voortuin mag niet afgeschermd zijn vanwege de regels van de gemeente. Kortom: altijd buren in je koker. Daar hadden we destijds niet bij stilgestaan.

Al jaren zijn we op zoek naar een nieuwe woning en hebben een paar opties gehad. Helaas waren er altijd wat minpunten die voor ons best belangrijk zijn en waardoor we de stap niet gewaagd hebben. Uiteindelijk zijn we daar niet rouwig om, als we die huizen nu zien, dan hebben we geen spijt.

Op dit moment hebben we een optie op een mooie twee-onder-een-kap, energieneutraal, tuin op het zuiden, een stuk ruimer en in een rustiger buurt. Een van mijn wensen is niet meer in een tussenwoning en niet meer in de grote stad. Dat nieuwe huis is 20 minuten rijden vanuit de grote stad en is een nieuwbouwwijk. Het ziet er op zich netjes uit, en het lijkt er sereen. We hebben er gisteren weer even gewandeld.

En toch zijn er een paar twijfels: waar we nu een station op loopafstand hebben is dat straks niet meer het geval. Waar ik nu op de fiets naar mijn werk kan (8 minuten fietsen), zit ik straks 22 minuten in de auto en met files kan dat zomaar 35 minuten worden. En dat 3 a 4 keer in de week. Verder vinden we het moeilijk in te schatten hoe de wijk er precies uit komt te zien en dat zorgt voor de nodige twijfels. Misschien romantiseren we het wel teveel?

Waarom willen we weg? De drukte in de stad begint me steeds meer tegen te staan. Ik merk bij mijzelf dat ik toe ben aan een rustiger omgeving. Daarnaast hebben we nieuwe buren en daar horen we geschuif met stoelen en gegooi met de voordeur. Al een paar keer aangegeven, maar veranderd niet. Overprikkeling speelt hierbij een rol.

Last but not least: de huisarts heeft een paar weken geleden aangegeven dat ik depressieve klachten heb, gelukkig is dat snel opgepakt en kon ik bij een psycholoog terecht. Dat balletje is nu gaan rollen. Ik heb het op tijd kunnen signaleren en ik ben blij dat ik zo snel al geholpen wordt.

Maar het piekeren over al dan niet verhuizen helpt er niet bij. Aan de ene kant kan dat nieuwe huis frisse moed geven. Aan de andere kant is dit misschien het moment niet. Gelukkig is mijn wederhelft er, maar die kan mijn twijfels niet wegnemen. Ik ben heel bang dat we dit laten schieten en straks spijt krijgen. Ik besef me dat het misschien beter is om nog even geen grote stap te maken, maar ik besef me ook dat ik hier niet gelukkig wordt, maar mijn klachten helpen daar nu ook even niet bij.

Lang verhaal kort lukte dus niet, hopelijk was het prima te lezen. Het is niet gemakkelijk om bovenstaand te delen, maar misschien is er iemand met een zelfde ervaring (of in de kennissen- of familiekring). Dank voor jullie tijd! :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:40

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verplaats je topic naar PFSL. Het heeft zeker raakvlakken met WON, maar dat zien we tzt wel :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:57
Ik zou de stap nemen, zeker als je wederhelft hier ook voorstander van is. Lekker samen naar een nieuwe omgeving, daar tot rust komen en voor jezelf de boel op een rijtje zetten.
Half uurtje in de auto is perfect om de overgang van werk naar huis goed te maken onder het genot van een goed muziekje of podcast.

(Oh, die nieuwe buren ga je ook niet veranderen).

Als het niets is kan je altijd weer verhuizen, zo spannend is dat nu ook weer niet. Zeker als er geen kinderen zijn die moeten wennen aan school etc. (Dat zou nog een overweging kunnen zijn, maar dat noem je niet, dus ik gok dat dit niet aan de orde is).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zit dagelijks 20 minuten tot een half uur per enkele rit in de auto voor mijn werk.
Ik vind dat wel prettig, smiddags even een rustmoment voor je weer in de thuishectiek valt.

Verder zou ik privacy in mijn eigen tuin ook erg op prijs stellen.
Dat is dat ritje in de auto echt wel waard.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-07 21:49
Dat is natuurlijk enorm persoonlijk... ik zit zelf 40 - 80 minuten in de auto dus 22 lijkt me goed te doen. Ik reis zelden tot nooit met de trein dus het treinstation zou bij mij geen factor zijn. Maar ja, dat ben ik...

Wij zijn op enig moment vanuit het centrum van één van de vier grootste steden naar een omliggend dorp gegaan en geen moment spijt van gehad. Speelde wel mee dat er kind was geboren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
35min reistijd is bijzonder weinig. Zie dat eens in breder perspectief dan jouw huidige nóg luxere reistijd. Als dat echt je enige probleem is, waarom ben je dan niet allang verhuisd joh?

Waar ben je nou echt bang voor?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-07 20:44

Roi

*knip* constructief aub

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 24-06-2024 21:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:14
Dengra schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:46:
Dat is natuurlijk enorm persoonlijk... ik zit zelf 40 - 80 minuten in de auto dus 22 lijkt me goed te doen. Ik reis zelden tot nooit met de trein dus het treinstation zou bij mij geen factor zijn. Maar ja, dat ben ik...

Wij zijn op enig moment vanuit het centrum van één van de vier grootste steden naar een omliggend dorp gegaan en geen moment spijt van gehad. Speelde wel mee dat er kind was geboren.
Dat laatste is wel iets voor TS om rekening mee te houden: in een nieuwbouwwijk net buiten de grote steden komen vooral jonge gezinnetjes wonen. Dat levert zo een eigen vorm van overlast op als je niet tot die categorie behoort. Ik heb ooit een huis gekocht van een stel dat daar niet over nagedacht had en heel graag weg wilde uit het gegil van buitenspelende kinderen, de hele zomer lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Anakha schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Dat laatste is wel iets voor TS om rekening mee te houden: in een nieuwbouwwijk net buiten de grote steden komen vooral jonge gezinnetjes wonen. Dat levert zo een eigen vorm van overlast op als je niet tot die categorie behoort. Ik heb ooit een huis gekocht van een stel dat daar niet over nagedacht had en heel graag weg wilde uit het gegil van buitenspelende kinderen, de hele zomer lang.
Goed punt, als schuivende stoelen al een probleem zijn.
En waarschijnlijk ook nog buren die tot 23:00 (als het meezit) in de tuin met vrienden aan het bbq-en zijn.
Hou daar rekening mee als je makkelijk overprikkeld raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wij hebben inderdaad zelf geen kinderen. In het nieuwe huis sluiten de tuinen op elkaar aan. We hebben daar wel over nagedacht, maar het huis valt in het hogere segment, maar dat zegt niets over wat voor mens en kind er komt wonen.

Er worden een straat verderop woningen gebouwd van 80-120m2 die zeer betaalbaar zijn en waar jonge stellen komen te wonen. Die gaan kindjes maken. Dus ik snap wat jullie bedoelen.

De angst zit hem in het onbekende, niet weten waar we goed aan doen en of we misschien nog in een nog kinder rijkere buurt komen te wonen.

Die reistijd is niet het grote probleem, de overprikkeling van mensen en kinderen wel. We wonen nu niet verkeerd, hebben vrij uitzicht, maar de omgeving barst uit zijn voegen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:28
Je nieuwe woning voldoet aan de laatste eisen bouwbesluit. Hierdoor zal je minimaal last hebben van de buren. Mogelijk is het af en toe in de tuin wel lawaaierig. Heb ik thuis ook. Maar binnen is het altijd heerlijk stil.

Ik reis trouwens ook 25 minuten naar kantoor. Heerlijk ontspannen een podcast luisteren: top!

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er zijn genoeg topics hier langs gekomen waarbij mensen met een nieuwbouw huis alsnog de buren letterlijk konden volgen. Dus dat het nieuwbouw is, is geen garantie.
SmurfLink schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:57:
35min reistijd is bijzonder weinig. Zie dat eens in breder perspectief dan jouw huidige nóg luxere reistijd. Als dat echt je enige probleem is, waarom ben je dan niet allang verhuisd joh?

Waar ben je nou echt bang voor?
Het bredere perspectief dat als hij 5 dagen per week op werk is, hij dus een ~5 uur per week aan vrije tijd verliest? Dat vind ik zelf niet niks. Dat andere mensen ~10 uur per week in hun auto zitten is hun keuze, ik zou het skippen. Nu zie ik wel dat hij 3-4 dagen per week op kantoor is, dat scheelt al wat natuurlijk.

Ik snap dus prima dat het een ding voor TS is. Je leeft maar één keer, en hoeveel uur daarvan wil je in een file staan? Onder de streep zou ik in zijn positie alsnog verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:39
Is die nieuwbouwwijk een van die vele wijken in Nederland waar alleen geslapen wordt en waar geen enkele voorziening aanwezig is? (Denk aan supermarkt, winkelcentrum, uitgaanscentrum, verenigingsgebouw, huisarts). Want wanneer je daarvoor ook elke keer 20 minuten in de auto moet zitten dan verlies je in een week toch aardig wat tijd. Plus dat het nogal ongezellig wonen is zonder enig vertier in de buurt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:52:
Is die nieuwbouwwijk een van die vele wijken in Nederland waar alleen geslapen wordt en waar geen enkele voorziening aanwezig is? (Denk aan supermarkt, winkelcentrum, uitgaanscentrum, verenigingsgebouw, huisarts). Want wanneer je daarvoor ook elke keer 20 minuten in de auto moet zitten dan verlies je in een week toch aardig wat tijd. Plus dat het nogal ongezellig wonen is zonder enig vertier in de buurt.
Mwoah, dat soort wijken zijn hier ook zeker, denk aan Hoef en Haag. Geen klap te beleven en alleen een Plus.

Dit is een grotere oudere stad met nieuwbouwwijk wat al grotendeels klaar is. Inderdaad, niet heel veel facilitaire voorzieningen, daarvoor moeten we wel een stukje fietsen of met de auto. Op zich is dat niet erg, maar ik vind het vreemd dat wij blijven twijfelen. Op een bepaald moment moet je een keuze maken en daar blij mee zijn, maar dat lijkt niet te komen.

Wat ook wellicht meespeelt: dat project houd ik al even in de gaten en er komen steeds weer woningen vrij. Opties worden niet echt verkocht. Op de vraag hoe dat kwam, gaf de makelaar uiteraard geen antwoord. :) Er is in onze optiek een reden waarom het geen storm loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:39
Ik zou de diverse omgevingsvisies en bestemmingsplannen maar 's nakijken.
Of landelijke plannen (zoals bijvoorbeeld een gewijzigde aanvliegroute voor vliegtuigen).
Is het aantal PFAS meldingen in de buurt soms gestegen?
Er kunnen diverse zaken zijn waarom mensen vertrekken of waarom het slecht verkoopt, als je er toch wandelt kun je genoeg te weten komen door een praatje te maken met lokale wandelaars.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:24
THE_BASE schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:02:
[...]

Mwoah, dat soort wijken zijn hier ook zeker, denk aan Hoef en Haag. Geen klap te beleven en alleen een Plus.

Dit is een grotere oudere stad met nieuwbouwwijk wat al grotendeels klaar is. Inderdaad, niet heel veel facilitaire voorzieningen, daarvoor moeten we wel een stukje fietsen of met de auto. Op zich is dat niet erg, maar ik vind het vreemd dat wij blijven twijfelen. Op een bepaald moment moet je een keuze maken en daar blij mee zijn, maar dat lijkt niet te komen.

Wat ook wellicht meespeelt: dat project houd ik al even in de gaten en er komen steeds weer woningen vrij. Opties worden niet echt verkocht. Op de vraag hoe dat kwam, gaf de makelaar uiteraard geen antwoord. :) Er is in onze optiek een reden waarom het geen storm loopt.
Zou geld niet gewoon een kwestie zijn waarom de opties net doorgezet worden.
Tegenwoordig een hypotheek van 5 ton met een procent of 4 is een hele aanslag op het inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
ybos schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:15:
[...]

Tegenwoordig een hypotheek van 5 ton met een procent of 4 is een hele aanslag op het inkomen.
Zou heel goed kunnen, wij hebben een goed huis te verkopen met een flinke overwaarde, maar de inschrijvingen waren in januari. Van de 26 woningen zijn er nog zeker 14 in optie en 2 beschikbaar na 6 maanden.

Dat doet er uiteindelijk niet toe voor het huis zelf en de locatie, maar vreemd is het wel.

Maar wat hier wordt aangegeven aan facilitaire voorzieningen die we wellicht gaan missen en dat er in dat soort nieuwbouwwijken veel kinderen komen te wonen, vrije tijd wordt reistijd (niet alleen woon-werk), dat geeft ons alleen maar aan dat het niet zaligmakend is. Soms zie je alleen de mooie dingen, maar het is een grote emotie-aankoop. We hebben dan een mooie tweekapper, maar gelukkig worden we er niet.

En dan kunnen we beter het huidige huis een lik verf en nieuwe meubels geven en ons nog even ergeren aan de kinderen in deze buurt en de overprikkeling zomers in de tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:05
*knip* graag normaal reageren zonder vooroordelen

[ Voor 134% gewijzigd door ZieMaar! op 24-06-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:34
Kun je de inkijk in de voortuin niet afsluiten met verrijdbare bloembakken/ schuttingen? Dat neemt de inkijk weg.
Wij hebben hier dezelfde situatie en wel een schutting geplaatst maar een stuk de tuin in ( 4 meter ofzo). Niemand iets van gezegd. Nu is onze tuin dan misschien wat dieper dan die van jou..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:44
Maar wat zijn de andere opties die je overweegt? Uiteindelijk zijn er natuurlijk ontzettend veel huizen dus je hoeft niet per de te kiezen dus je huidige woning en die nieuwbouwwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
Ik ben 1 jaar geleden van het centrum van een grote stad naar de buitenwijk van een grote stad verhuist. Nu 10km van het centrum vandaan.

Ontzettend blij met die stap, nieuwbouw is echt fantastisch, flinke upgrade uiteraard. Super leuk avontuur. En ook voor de state-of-mind gewoon prettig.

Je hebt nooit last van overlast i.v.m super goede isolatie, en een leuke tuin geeft veel rust. Vaak zijn alle buren gelijkgestemd, en ook gewoon blij met hun nieuwe plek, dus dat helpt met de sfeer.

Ik zou het gewoon doen, zeker als je toch al zo piekert, lekker die knoop doorhakken. Volgens mij is het vooral angst voor het onbekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inverted_World schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:16:
Volgens mij is het vooral angst voor het onbekende.
En dat zou zomaar eens kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Sovieto schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:09:
Maar wat zijn de andere opties die je overweegt? Uiteindelijk zijn er natuurlijk ontzettend veel huizen dus je hoeft niet per de te kiezen dus je huidige woning en die nieuwbouwwijk.
We hebben vaker projecten gezien en ook nu andere opties gezocht, nergens zo’n ruim huis, met grote tuin op het zuiden in natuurrijke omgeving te vinden.

Andere opties zijn: blijven zitten en hier opnieuw alles inrichten en zo hopen op nieuwe energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hoi!!! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:08:
Kun je de inkijk in de voortuin niet afsluiten met verrijdbare bloembakken/ schuttingen? Dat neemt de inkijk weg.
Wij hebben hier dezelfde situatie en wel een schutting geplaatst maar een stuk de tuin in ( 4 meter ofzo). Niemand iets van gezegd. Nu is onze tuin dan misschien wat dieper dan die van jou..
Ja, we denken aan van die windschermen die je uit kunt rollen. Maar dat komt zo onaardig over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-07 21:49
ybos schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:15:
[...]

Dit inderdaad. Hier in de omgeving zie ik veel nieuwbouwprojecten waarbij er geleurd moet worden om ze verkocht te krijgen terwijl zulke huizen twee jaar geleden als warme broodjes over de toonbank gingen. Ik zou daar niet heel veel achter zoeken.

Overigens is een hogere prijsklasse geen garantie op het jonge gezinnengebied. Wij zijn weer een huisje verder (hebben niet zoveel moeite met verkopen van huizen ;)) en hebben gebouwd in een straat waar 10 kavels werden uitgegeven. Er zit geen huis onder de 8 ton bij maar er wonen hier 19 kinderen onder de 12 jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:57
Zou je dan niet een oudere vrijstaande woning kunnen zoeken? Met z’n 2-en heb je geen groot huis nodig, dus kan je een ruimer perceel krijgen en dus buren op meer afstand.

Met de tuinen aan elkaar in een nieuwbouw is gewoon grote kans op kinderlawaai, ook in het hogere segment.

In een bestaande ruim opgezette wijk zie je wie de buren zijn, als die 60+ zijn dan heb je een goede kans dat die nog wel even blijven zitten en niet zo dood neervallen en vervangen worden door een jong gezin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Smobbo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:36:
Zou je dan niet een oudere vrijstaande woning kunnen zoeken? Met z’n 2-en heb je geen groot huis nodig, dus kan je een ruimer perceel krijgen en dus buren op meer afstand.

Met de tuinen aan elkaar in een nieuwbouw is gewoon grote kans op kinderlawaai, ook in het hogere segment.

In een bestaande ruim opgezette wijk zie je wie de buren zijn, als die 60+ zijn dan heb je een goede kans dat die nog wel even blijven zitten en niet zo dood neervallen en vervangen worden door een jong gezin :+
Haha, ook zeker bij nagedacht. Wat dat betreft is een bestaande woning makkelijker omdat je ziet wat je krijgt. Dus ik snap je punt. Maar we zijn erg gecharmeerd van een duurzame nieuwbouw woning.

En lawaai van kinderen is niet eens het grootste probleem, dat voorkom je niet. Maar probleem is nu een voortuin waardoor je ze ziet spelen. Als je ze alleen hoort is dat al iets minder erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
De vraag lijkt me of de nadelen van het nieuwe huis erger zijn dan de nadelen van het huidige huis. Heb je al eens heel simpel een lijstje gemaakt met voor- en nadelen en welke prio je daaraan geeft? Soms is dat heel verhelderend.
Zelf zou de behoefte aan rust en meer ruimte aan me vreten, omdat je het niet kunt afdwingen in de huidige situatie.
Een treinstation in de buurt is fijn als je daarvan afhankelijk bent, maar is dat zo? Je hebt een auto?
Persoonlijk zou ik een achtertuin op het zuiden veel belangrijker vinden dan elke dag wat langer in de auto. Straks kun je bij thuiskomst heerlijk in je achtertuin zitten met een glaasje wijn (buurkinderen gaan echt wel slapen op enig moment), nu ben je sneller thuis, maar heb je geen tuin om in te zitten. Ik zou het wel weten.
Probeer het bij die belangrijkste twijfels te houden, de andere punten die je erbij haalt, lijken voor de gelegenheid te dienen en vertroebelen je afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Wat ik vooral lees in je bericht is dat je rust wilt hebben en daarom vrijstaand wilt gaan wonen.
Wat houdt vrijstaand nou echt in voor jou, is dat als het huis rondom vrij staat of wil je ook een stuk grond erom heen vrij hebben?

Weet niet hoeveel afstand er tussen de woningen staan maar ik zelf zou toch wel minimaal een meter of 10 a 20 er tussen willen hebben.
Het liefst een heel groot stuk grond eromheen.

Is het niet misschien een idee om ergens een flink stuk grond te kopen en zelf een woning erop te zetten?
Dan heb je de ruimte en een nieuwbouwwoning.

Bij twijfel niet doen, je moet er 100% achter staan anders niet doen.
Want de twijfel zal nooit weggaan en alleen maar je zelf afvragen of dit wel de juiste keuze was.
Als je nu al twijfelt en er niet echt warm voor loopt dan is dit niet/nu de juiste keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:17

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij hebben meerdere het al gezegd, maar als je het niet probeert, dan ga je het ook nooit weten.

Ik ben zelf ook opgegroeid in de stad. Alles binnen handbereik. Altijd zeggende: ik ga er nooit weg. Maar de eerste stap buiten de stad (butget-technisch verantwoord huis) was direct raak. Meer ruimte, meer contact met buren, relaxtere sfeer in het dorp zelf.

3 jaar later woon ik aan de rand van een dorp, waar niet eens een winkel te vinden is. Dat ik wat meer reistijd hebt, neem ik voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:01
Ik zou het gewoon doen. Je woning is permanenter dan je baan.

Mocht de reistijd je niet aanstaan kun ie altijd nog aan baan proberen te zoeken in de buurt. Maar ik denk dat dat wel mee zal vallen: 20-35 minuten reistijd is peanuts vergeleken met de meeste mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:29
THE_BASE schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:37:
Daarnaast hebben we nieuwe buren en daar horen we geschuif met stoelen en gegooi met de voordeur. Al een paar keer aangegeven, maar veranderd niet. Overprikkeling speelt hierbij een rol.
Een ander huis gaat dit niet oplossen. Als je je eenmaal aan geluiden gaat ergeren, wordt die ergernis steeds groter.

De verhuiswens is misschien volkomen legitiem, maar ik zou hem proberen los te koppelen van de problemen die je ervaart met geluidsergernis. Vooral omdat die laatste veel meer je leven bepaalt dan je woonsituatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Allen bedankt voor de fijne adviezen. Het gaat van links naar rechts. Het ene moment denken we: we gaan ervoor. We zien dan de voordelen weer. Het andere moment zien we toch weer die beren op de weg.

Uiteindelijk zullen we nooit weten hoe het is als we het niet proberen. Rust en ruimte (tuin van 11 bij 10 en dat voor alle buren) heeft de overhand, huis is lekker ruim, woon-werk is minder maar echt het probleem niet, ook heb ik al eerder langere afstanden naar werk gehad.

Het is de onzekerheid en angst voor het onbekende. Komt ook voort uit autisme. We hebben nog tot vrijdag om tot een beslissing te komen, wie weet krijgen we nog een heldere ingeving en zullen we ook zeker nog eens een lijstje maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:20

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Verhuizen is een grote stap, het geldt niet voor niets als een van de grote veranderingen in een mensenleven (net als ingrijpend verbouwen, scheiden of gezinsuitbreiding).

Moet het per se die nieuwbouw zijn? Want ik wilde al min of meer hetzelfde posten als @Smobbo: kijk ook eens naar bestaande bouw. Grotere percelen, vaak bewoners op leeftijd, minder last van elkaar.

Ben zelf van de grote stad naar een dorp gegaan, en daarna van het ene naar het andere dorp. in dorp 1 waren de spelende kinderen en luidruchtiger buren echt wel een dingetje, dorp 2 is veel rustiger. De kleine kinderen hier hebben de ruimte door de grotere tuinen, en dat is voor groot en klein veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:25
Mijn afkomst van het platteland kan meespelen, maar ik vind beide opties (blijven, je optie) niet echt lekker klinken. Voor mij zijn andere opties belangrijker waardoor ik rust en plezier ervaar van mijn huis.

Rustige buurt, tuin zonder inkijk, tuin die minstens 2 postzegeltuintjes groot is, wat winkels op 15 min fietsen, natuurgebied op 15min fietsen. Dit is dus niet afhankelijk van stad of platteland.

Het niet kunnen volgen van de gesprekken van de buren (vice versa), het rustig in je ochtend outfit een bakkie koffie in de zon en dan rustig een wandeling maken naar het natuurgebied met de hond. Dat is voor mij rust.
Reistijd kan mij niet echt boeien, zoals andere zeggen is dat een rustmoment an sich en ik doe het op een motorfiets :+ .

Die nieuwe woonwijken vinden wij helemaal niks. Geen enkel huis met een eigen identiteit, als je dronken bent loop je zomaar bij een ander naar binnen (bij wijze van). Huizen energie neutraal zijn, maar oh zoveel kinderziektes hebben doordat het huis nog 15 jaar moet zetten en de bouwkwaliteit tegenwoordig van lik mijn vestje is.

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 25-06-2024 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
THE_BASE schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:23:
[...]

We hebben vaker projecten gezien en ook nu andere opties gezocht, nergens zo’n ruim huis, met grote tuin op het zuiden in natuurrijke omgeving te vinden.

Andere opties zijn: blijven zitten en hier opnieuw alles inrichten en zo hopen op nieuwe energie.
Opnieuw inrichten gaat echt de oplossing niet zijn lijkt me :N
Dat is geen oplossing voor de tuin en de buren.

Dit is naar mijn idee je angst voor het onbekende wegpraten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
22 min met de auto is hoeveel min op de fiets? Alles wat minder dan een uur fietsen is, is wat mij betreft nog wel behapbaar. Jarenlang een uur heen en terug gefietst. Mooi tijd om je hoofd leeg te maken en je hebt gelijk je beweging gehad. En dat hoeft natuurlijk niet elke dag, maar is natuurlijk prima te variëren met een dag met de auto. Dus daar zou ik een baan, of huis in dit geval, zeker niet op laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:03
Geen idee hoeveel auto's je nu hebt maar als je door de extra reistijd een extra auto nodig hebt dan zijn dit wel "vaste lasten" om even in het kostenplaatje rekening mee te houden. Verder zoals hierboven beschreven is 22min door de stad met de auto waarschijnlijk niet eens onbehapbaar met een (evt. elektrische) fiets.

Verder zeker doen, het feit dat je op dit moment niet op je plek zit geeft eigenlijk maar 1 conclusie, je wil daar sowieso weg. Een heel rustig plekje midden in de stad ga je sowieso niet vinden dus dan is de enige optie een plekje buiten de stad met bijbehorende reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:02
Als je nu al veel twijfels hebt kun je wellicht ook denken ik wacht een andere kans af...
Hoe meer mensen reageren hoe veel meer meningen je gaat krijgen uiteraard allemaal goed bedoeld. Maar als het je nu echt teveel twijfels geeft kun je er ook voor kiezen het nog niet te doen en wellicht een ander huis af te wachten.
Echter als je echt op 50 50 zit dan is het misschien ook handig om eens heel simpel een lijst te maken met voor en nadelen van het huidige huis en het nieuwe huis. Soms kun je zaken dan even beter "zakelijk" bekijken en daarop een beslissing nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Je schrijft over depressieve klachten: wellicht niet het beste moment om te verhuizen. Je kan dan weinig stress aan en neemt niet altijd de beste beslissingen. Als je denkt dat dit nu ook weer niet zo’n unieke kans is en er vast binnen een jaar nog wel iets vergelijkbaars voorbij komt zou ik lekker wachten. Regelmaat en rust helpen om beter te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 16:27
Waarom wordt er constant de reistijd weinig gevonden en vergelijken met mensen die wel ''veel reizen''
helemaal prima als jij een baan zoekt waarbij je iedere dag 30 tot … zoveel minuten voor in de auto moet zitten, maar wanneer je gewend bent om snel op je werk aan te komen en snel thuis te zijn, is 44 minuten per dag in de auto i.p.v. 15/16 minuten fietsen gewoon een een half uur per dag, en 2,5 uur per week extra..

(heb ik t ook nog niet eens over potentiele files)

Ik ben momenteel ook binnen 8 min op mijn werk , en heb wel eens een week op een andere werkplek gezeten i.v.m. beurzen etc., moest ik 6 dagen ergens beginnen wat ongeveer een half uur rijden was. Nou ik heb mijzelf toch een partij kapot geërgerd. Auto rijden is gewoon goed opletten, vooral in drukke ochtendspitsen/middagspitsen en iedereen die snel naar huis wilt. Hoeveel net niet ongelukken ik in een week tijd heb mogen aanschouwen is echt bizar..

Anyway, Nieuwbouw huis is wel fijn en als de reistijd je niet tegen staat zou ik t lekker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aambeien
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:42
Wat zegt je gevoel? Dat is altijd de beste raadgever.

Piekeren, lijstjes met voor en nadelen en allemaal andere vormen van er met het hoofd bij proberen te komen gaan niet helpen als je er met een slecht gevoel zit.

Als het kloppend voelt doen. Voelt het niet goed? Rustig wachten tot er wat op je pad komt wat wel goed voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Als ik het zo lees wil je wel graag voor deze optie gaan, maar je weet natuurlijk nooit 100% zeker of het een goede keus was als je het niet probeert. Als het niet uitpakt kun je natuurlijk altijd nog een keer verhuizen.

Alleen, je zit nu in/tegen een depressie aan, en verhuizen is echt heftig, dus je moet je afvragen of dat nu het beste moment is. Dat zou zomaar eens "de druppel" kunnen zijn. Andersom zijn er ook mensen die juist van zo'n "project" positieve energie krijgen.

Zelf zou ik de reistijd niet trekken, maar ik haat autorijden, dus voor mij is OV en/of fietsafstand super belangrijk. Anderen vinden autorijden juist weer heerlijk ontspannen.

Als je reistijd en autorijden niet zo'n probleem vindt, waarom niet kijken naar een vrijstaand huis? Als je erg gevoelig bent voor prikkels ga je ook in een nieuwbouwhuis vermoedelijk genoeg irritaties tegenkomen, zolang je directe buren hebt hoor je toch leefgeluiden.

In ieder geval veel wijsheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met een knipoog:

En dan? (Ook en nu?)
Dan heb je een huis? En?

Ik snap wel dat je wat depressieve klachten hebt, want je hebt het niet over dingen die belangrijk zijn:
Locatie is niet alleen 'praktische zaken', maar ook binding. Waar wonen vrienden & familie? Buren?
Een huis is een plaats waar je dingen doet, ik heb een klus garage, man cave, speeltuin, groententuin.
Mijn huis zelf is precies wat ik niet wilde (wit geverfd, platdak), maar ik woon hier prima.
Ik had ook een duurder huis kunnen kopen (nieuwbouw) en dan had ik gewoond 'naast' de ******* die bij de gemeente klaagt over blaadjes in de tuin.... van de bosrand van de Veluwe. Die woont dus met z'n kont in het bos in een woning van meer dan een miljoen en dan gaan klagen.... Je zult z'n vrouw maar zijn.

Geef een ton minder uit aan je huis en koop een camper (of een rustig appartement), Starlink erin en je werkt remote vanuit heel Europa. s'-Ochtends eerst ff een croissantje & koffie halen en dan je laptop aan slingeren.

Zorg ervoor dat de volgende woning je helpt te verwezenlijken wat nu niet lukt. En vergeet niet dat spullen niet (echt) gelukkig maken.
De leegte vullen door maar zo veel mogelijk te kopen is niet vaak een succes. En een nieuwbouwwoning is vooral dat: heel veel kopen.
'Ik doe dit maar 1x, dus dan moet ik wel die duizenden euro's extra uitgeven aan.... '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Aambeien schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:50:
Wat zegt je gevoel? Dat is altijd de beste raadgever.

Piekeren, lijstjes met voor en nadelen en allemaal andere vormen van er met het hoofd bij proberen te komen gaan niet helpen als je er met een slecht gevoel zit.

Als het kloppend voelt doen. Voelt het niet goed? Rustig wachten tot er wat op je pad komt wat wel goed voelt.
Het gevoel is dat dit de beste optie is die we de afgelopen jaren hebben gehad, aan het huis, de tuin, de omgeving en de plaats ligt het niet. Zelfs niet aan de eventuele reistijd, dat is even wennen en aanpassen, maar met verdere alle voordelen hoeft dat niet tegen te gaan staan.

De onzekerheid is hetgeen wat parten speelt: hoe wordt de buurt uiteindelijk, wie worden de buren, wat voor mensen komen er te wonen. Over het algemeen hebben we tijdens een wandeling daar er een goed gevoel aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:06:
Als ik het zo lees wil je wel graag voor deze optie gaan, maar je weet natuurlijk nooit 100% zeker of het een goede keus was als je het niet probeert. Als het niet uitpakt kun je natuurlijk altijd nog een keer verhuizen.

Alleen, je zit nu in/tegen een depressie aan, en verhuizen is echt heftig, dus je moet je afvragen of dat nu het beste moment is. Dat zou zomaar eens "de druppel" kunnen zijn. Andersom zijn er ook mensen die juist van zo'n "project" positieve energie krijgen.
De depressie komt ook deels door de ergenissen in de buurt. Vandaag weer twee keer bijna aangereden door asociale autorijders en door een opgevoerde fatbike. Ik zeg niet dat het daar niet gebeurd, maar het is daar wel een autoluwe wijk waar dit soort situaties minder voorkomen.

Ook de drukte in de huidige buurt is niet prettig. Er worden steeds meer appartementen gebouwd, veel mensen op weinig vierkante meters en niemand houdt rekening met elkaar. Maar dat is misschien een ander onderwerp waar veel mensen in de huidige tijd tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:18:

Zorg ervoor dat de volgende woning je helpt te verwezenlijken wat nu niet lukt. En vergeet niet dat spullen niet (echt) gelukkig maken.
De leegte vullen door maar zo veel mogelijk te kopen is niet vaak een succes. En een nieuwbouwwoning is vooral dat: heel veel kopen.
'Ik doe dit maar 1x, dus dan moet ik wel die duizenden euro's extra uitgeven aan.... '
Ik ben niet heel materialistisch ingesteld, maar ik heb uiteraard wel wensen. We verhuizen (zoals je merkt) niet vaak en we hebben hard gespaard om in meer luxe straks te kunnen leven. Uiteraard hebben we dan wensen en dan sla je wel de spijker op zijn kop. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:25:
De onzekerheid is hetgeen wat parten speelt: hoe wordt de buurt uiteindelijk, wie worden de buren, wat voor mensen komen er te wonen. Over het algemeen hebben we tijdens een wandeling daar er een goed gevoel aan overgehouden.
Je gaat echt nooit verhuizen als dit redenen blijven. Verhuizen brengt áltijd een mate van onzekerheid met zich mee, je kan nooit alles overzien en het 100% vooraf incalculeren. Volgens mij word je vooral tegengehouden door je autisme omdat je juíst die volledige controle wil.

Als je ongelukkig word van je huidige buurt zou ik zeker verhuizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:19:
Je schrijft over depressieve klachten: wellicht niet het beste moment om te verhuizen. Je kan dan weinig stress aan en neemt niet altijd de beste beslissingen. Als je denkt dat dit nu ook weer niet zo’n unieke kans is en er vast binnen een jaar nog wel iets vergelijkbaars voorbij komt zou ik lekker wachten. Regelmaat en rust helpen om beter te worden.
Ik snap wat je bedoelt, dat is wat ik vaker hoor, maar het huis is pas in 2026 gereed en ik heb veel tijd om te wennen aan het idee. Er hoeft tot halverwege volgend jaar nog maar weinig te gebeuren en ik hoop dan wel gezonder en fitter te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39

BCC

Kun je niet met een electrische fiets alsnog fietsen naar je werk? Of een speed pedelec?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
stin00 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Je gaat echt nooit verhuizen als dit redenen blijven. Verhuizen brengt áltijd een mate van onzekerheid met zich mee, je kan nooit alles overzien en het 100% vooraf incalculeren. Volgens mij word je vooral tegengehouden door je autisme omdat je juíst die volledige controle wil.

Als je ongelukkig word van je huidige buurt zou ik zeker verhuizen :)
Ik ben daar ook bang voor, dat dat het werkelijke probleem is. De onzekerheid voor het onbekende, geen controle over wat er gaat gebeuren, ritme en regelmaat die verdwijnen. En toch heb ik al eerder met het bekende bijltje gehakt. Maar dat wil niet zeggen dat het er nu makkelijker op wordt.

Wel is het zo dat, als ik kijk naar de vorige keren, het allemaal wel mee viel. En dan denk ik: spring in het diepe, je leeft één keer en ga ervoor. En wees vooral blij met deze kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:31:
Kun je niet met een electrische fiets alsnog fietsen naar je werk? Of een speed pedelec?
Een snelle blik op Google zegt dat het 1:20 uur fietsen is. Een e-bike zal dan 1:05 uur zijn. Dat is mij te ver elke dag. En zeker als het nu 22 minuten rijden is. De reistijd is het probleem niet, de files (die ik niet kan voorspellen) wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Hier ook een stel zonder kinderen (bewust) en wij wonen ook in een nieuwbouw tweekapper in een nieuwbouwwijk.

Ik raad het je af (na 't lezen van jouw verhaal) om de volgende redenen:

- Wij hadden ook een station op loopafstand. Dit was ook beloofd in onze nieuwe wijk, maar de provincie heeft de stekker uit extra stations getrokken. Een belangrijk punt voor ons. We moeten alles met de auto doen en dat irriteert ons.
- Nieuwbouwwoningen mogen wel voldoen aan het bouwbesluit, maar buren(met kinderen) hoor je altijd, helemaal met beton prefab en gedeelde fundering(wat altijd is met 2kappers). Wij gaan sowieso voor vrijstaand, als we nog eens gaan verhuizen.
- Nieuwbouwwijken zijn kinderwijken. En niet geheel onlogisch. Een stel zonder kinderen heeft eigenlijk weinig te zoeken in zo'n wijk.

Nu hebben wij het voordeel dat we geen achterburen hebben (uitzicht op bomen). En dat naast ons een vrijstaand huis staat met wat oudere mensen. Maar aan ons vast zit een gezin met 1 kind, en dat zorgt al voor prikkels. Als je daar niet tegen kan moet je dit gewoon niet doen. Het grotendeel wat nu gebouwd wordt is allemaal zo dicht op elkaar, waardoor je een soort galmbak krijgt, vooral met al die kinderen.

Ik vermoed dat je een lekkere overwaarde hebt na 8 jaar, dus kijk eens naar wat meer opties. Zoals lekker ruim buitenaf wonen (met station in de buurt).

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 25-06-2024 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Vraag eens aan de buren in de nieuwe straat hoe het daar is? Gewoon even aanbellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

THE_BASE schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:12:
De angst zit hem in het onbekende, niet weten waar we goed aan doen en of we misschien nog in een nog kinder rijkere buurt komen te wonen.
Je geeft ook aan dat jouw vrouw jouw twijfels ook niet kan wegnemen, hoe verwacht je dat wij dat wel kunnen dan? :) Wij kunnen de knoop ook niet doorhakken voor je, ook dat zul je ondanks alles, ook zelf moeten doen. Wij kunnen alleen zienswijzen delen met je, net als jouw vrouw.
Die reistijd is niet het grote probleem, de overprikkeling van mensen en kinderen wel. We wonen nu niet verkeerd, hebben vrij uitzicht, maar de omgeving barst uit zijn voegen.
Ik zit zelf ook met een 25 minuten reistijd enkele reis, dat is prima te doen. Gelukkig heb ik ook de optie om thuis te werken wanneer nodig, dat helpt mij ook wel enorm. Als de omgeving uit de voegen barst en jij of jullie merken toe te zijn aan rust, dan lijkt het mij een prima optie / tijd om die rust op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

gysman11 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:39:
Vraag eens aan de buren in de nieuwe straat hoe het daar is? Gewoon even aanbellen?
Gezien dat een nieuwbouwwijk is, bestaat de kans ook dat het nog gebouwd moet worden. Dan weet je niet per se wie jouw buren gaan worden. Dat had ik althans ook niet toen ik ging wonen waar ik nu woon. Al is dat gelukkig wel goed uitgevallen, gelukkig.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 25-06-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:35:
Hier ook een stel zonder kinderen (bewust) en wij wonen ook in een nieuwbouw tweekapper in een nieuwbouwwijk.

Ik raad het je af (na 't lezen van jouw verhaal) om de volgende redenen:

- Wij hadden ook een station op loopafstand. Dit was ook beloofd in onze nieuwe wijk, maar de provincie heeft de stekker uit extra stations getrokken. Een belangrijk punt voor ons. We moeten alles met de auto doen en dat irriteert ons.
- Nieuwbouwwoningen mogen wel voldoen aan het bouwbesluit, maar buren(met kinderen) hoor je altijd, helemaal met beton prefab en gedeelde fundering(wat altijd is met 2kappers). Wij gaan sowieso voor vrijstaand, als we nog eens gaan verhuizen.
- Nieuwbouwwijken zijn kinderwijken. En niet geheel onlogisch. Een stel zonder kinderen heeft eigenlijk weinig te zoeken in zo'n wijk.

Nu hebben wij het voordeel dat we geen achterburen hebben (uitzicht op bomen). En dat naast ons een vrijstaand huis staat met wat oudere mensen. Maar aan ons vast zit een gezin met 1 kind, en dat zorgt al voor prikkels. Als je daar niet tegen kan moet je dit gewoon niet doen. Het grotendeel wat nu gebouwd wordt is allemaal zo dicht op elkaar, waardoor je een soort galmbak krijgt, vooral met al die kinderen.

Ik vermoed dat je een lekkere overwaarde hebt na 8 jaar, dus kijk eens naar wat meer opties. Zoals lekker ruim buitenaf wonen (met station in de buurt).
Dank voor je reactie, eigen ervaring is natuurlijk altijd goed om te lezen.

Toen wij ons huidige woning kochten zei de makelaar direct dat het 'vruchtbare grond' is. Daarmee doelde hij op het aandeel kinderen wat zou ontstaan in de buurt. En dat klopt: vrijwel elke buur heeft inmiddels een of meerdere kinderen. En dat is dan nog maar één projectje in de wijk. Straks in het nieuwe wijk is het een project van meer dan 450 woningen.

De tuinen van alle tweekappers aan sluiten op elkaar aan, dus zowel onze straat als de volgende straat. We hebben straks dus links 5 buren en aan de achterkant nog 6 buren. Een tuin van 10 bij 11 klinkt dan lekker, maar als er in elke tuin 2 kinderen aan het spelen zijn, dan hoor je dat wel. En dan kun je nog zo'n lekker huis hebben, als je net als nu continu naar binnen moet vanwege de overlast, dan kan ik net zo goed blijven zitten (heb ik alleen meer rust in de omgeving).

Misschien is het voor ons toch verstandiger voor een bestaande woning te gaan. De wensen die we hebben zijn niet direct beschikbaar, maar misschien komt er t.z.t. iets langs. Er zit in mijn hoofd alleen een bepaalde druk achter omdat de markt nu niet ongunstig is, maar ik las gisteren in de krant dat men tot 2026 4% stijging verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
gysman11 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:39:
Helaas is die straat nog niet gebouwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Ik ben niet heel materialistisch ingesteld, maar ik heb uiteraard wel wensen. We verhuizen (zoals je merkt) niet vaak en we hebben hard gespaard om in meer luxe straks te kunnen leven. Uiteraard hebben we dan wensen en dan sla je wel de spijker op zijn kop. :)
Als ik dit zo lees, dan bekruipt mij het gevoel dat je eerst nog eens goed naar jezelf & je depressie moet kijken.

'Uiteraard' wensen hebben, maar ze niet noemen in je dilemma? Dat zijn toch juist de overwegingen?
'Hard sparen' om 'in meer luxe straks te kunnen leven', waarom leef je dan nu? Welke luxe? Ik geloof dat er meer woningen met een achtertuin zijn in die regio.

Je hebt het over 2026 en dan nog wat tijd om alles op orde te krijgen, dan zit je ergens 2028 (4! Jaar) rustig in je tuin je te ergeren aan je buren :+
'Net nieuw'bouw kan ook heel interessant zijn, dan hoef je niet alles te kiezen en te regelen en woon je dit jaar nog in 'meer luxe'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:47:
[...]

Je hebt het over 2026 en dan nog wat tijd om alles op orde te krijgen, dan zit je ergens 2028 (4! Jaar) rustig in je tuin je te ergeren aan je buren :+
'Net nieuw'bouw kan ook heel interessant zijn, dan hoef je niet alles te kiezen en te regelen en woon je dit jaar nog in 'meer luxe'.
Je hebt helemaal gelijk, net nieuw is zeker een optie die we moeten gaan overwegen. En als de nieuwe woning in Q1 2026 klaar is, is de omgeving zeker nog niet klaar en leefbaar. Men gaat allemaal nog klussen en bouwen en ook dat geeft overlast. Ook aannemers zijn zeker niet in 2026 klaar, het project gaat nog verder dan ons projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:47:
[...]

Als ik dit zo lees, dan bekruipt mij het gevoel dat je eerst nog eens goed naar jezelf & je depressie moet kijken.
En daar ben ik mij ook zeker van bewust en wordt aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:46:
[...]
Er zit in mijn hoofd alleen een bepaalde druk achter omdat de markt nu niet ongunstig is, maar ik las gisteren in de krant dat men tot 2026 4% stijging verwacht.
Als je zo denkt:
Blijf weg van nieuwbouw!!!!

Want dan ben je tot begin 2026 aan het wachten om je woning te koop te mogen zetten. Elke prijsdaling of economische hobbel geeft dan stress.
'O nee, krijg ik mijn woning dadelijk wel verkocht'
In 2009 zijn daardoor mensen failliet gegaan, 2 woningen (1x nieuwbouw), werkeloos en alles moeten verkopen met een restschuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Als je echt depressief wordt van je huidige leefomgeving, dan zou ik verhuizen. Maar dan moet je wel HEEL goed weten wat die zaken zijn in je leefomgeving waar je depressief van wordt. Vaak is het kip & ei, als ik bv ruzie met mijn vrouw heb gehad kan ik een stuk slechter tegen een fatbike die me omver wil rijden dan als ik lekker in m'n velletje zit, bij wijze van spreken.

Ik zou in jouw geval denk ik echt op zoek gaan naar een lekker vrijstaand huis, ver van alle drukte. Dus zeker geen nieuwbouw, dat wordt gegarandeerd een kinderparadijs met vallende huilende peuters, voetballen, belletje trekken etc om je heen.

Er zijn echt wel mooie vrijstaande huizen te vinden voor bedragen die acceptabel zijn, zeker als je je huidige huis voor een goede prijs kunt verkopen, en je reistijd minder belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:22
Ik kan het mij heel goed voorstellen dat als je geen echte rust in je woning kunt ervaren door een voortuin waarin jullie je bekeken voelen, plus iets te rumoerige buren, je op bepaalde momenten geprikkelt raakt.
Met een rustige achtertuin en buren die je niet continue hoort zou het v.w.b. een ander huis al beter zijn.

Een vrij gelegen woning met buren die 500 meter verderop zitten is hier dan misschien je eerste gedachte.
Helaas kom je dan al snel in het hogere (onbetaalbare) segment en kan altijd stilte ook nog lastig worden.
En als eerder gezegd, in dit soort omgevingen zoals De Veluwe hoor je weer andere verhalen over buren.
Het lijkt hierdoor dat als mensen meer ruimte hebben, deze automatisch ook een stuk territtorialer worden.
Misschien iets er tussenin, geen drukke stad maar ook geen huis op de prairie. Een rustige buitenwijk o.i.d.

Ik denk dat je v.w.b. een andere woning moet kijken naar wat je echt wilt en wat je sowieso nooit meer wilt.
Verhuis je hierdoor van de stad naar een buitengebied dan zijn er bepaalde zaken die verderweg gaan zijn.
Niet alleen je werk maar bijvoorbeeld ook de school van de kinderen, de supermarkt, of openbaar vervoer.
Hierin zul je consessies moeten doen maar als de langere afstanden niet filegevoelig zijn scheelt dit zeker.

Wat in de basis misschien nog belangrijker is, is dat een verhuizing of vakantie om uit de omgeving te zijn
die je op negatieve manier prikkelt, je hierdoor wel de achtergrond veranderd maar jij zelf en je rugzak altijd meegaan. Dus soms moet je ook bepaalde zaken in je zelf aanpakken en niet alleen daar buiten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

[...]

De tuinen van alle tweekappers aan sluiten op elkaar aan, dus zowel onze straat als de volgende straat. We hebben straks dus links 5 buren en aan de achterkant nog 6 buren. Een tuin van 10 bij 11 klinkt dan lekker, maar als er in elke tuin 2 kinderen aan het spelen zijn, dan hoor je dat wel. En dan kun je nog zo'n lekker huis hebben, als je net als nu continu naar binnen moet vanwege de overlast, dan kan ik net zo goed blijven zitten (heb ik alleen meer rust in de omgeving).
Ja dit is vooral het ding bij nieuwbouwwijken. Daar moet je je echt goed bewust van zijn, al die tuinen aan elkaar. Wij hebben het ook alleen maar gedaan omdat we bewust een stukje nieuwbouw zochten zonder achterburen, zodat we nog iets van ruimtelijkheid konden ervaren. Maar wat jij beschrijft zou ik absoluut niet doen als je van rust houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Als je zo denkt:
Blijf weg van nieuwbouw!!!!

Want dan ben je tot begin 2026 aan het wachten om je woning te koop te mogen zetten. Elke prijsdaling of economische hobbel geeft dan stress.
'O nee, krijg ik mijn woning dadelijk wel verkocht'
In 2009 zijn daardoor mensen failliet gegaan, 2 woningen (1x nieuwbouw), werkeloos en alles moeten verkopen met een restschuld.
De kans is groot dat je je huidige huis al moet verkopen om de hypotheek op de nieuwe woning te mogen krijgen. Tenminste dat was bij ons wel zo, gezien we de overwaarde nodig hadden (en een bank wil zekerheid). Dus twee keer verhuizen, nog een jaar in een 'vakantiewoning' gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Als ik jullie ervaringen en adviezen zo lees denk ik dat het beter is om even op de rem te trappen wat betreft dit nieuwbouwhuis en op zoek te gaan naar rust en ondertussen naar een recente bestaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:20

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]

De tuinen van alle tweekappers aan sluiten op elkaar aan, dus zowel onze straat als de volgende straat. We hebben straks dus links 5 buren en aan de achterkant nog 6 buren.
Pff, ik raak al overprikkeld als ik dit lees. Dat zijn erg veel buren, maar in een nieuwe wijk waarschijnlijk niet te vermijden, die rollen nu eenmaal zo van de tekentafel en kunnen niet 'organisch' groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:27:
Als ik jullie ervaringen en adviezen zo lees denk ik dat het beter is om even op de rem te trappen wat betreft dit nieuwbouwhuis en op zoek te gaan naar rust en ondertussen naar een recente bestaande woning.
De tip werd al eerder gegeven in dit topic, maar ik zou gewoon even rustig gaan zitten en alle plussen en minnen op papier te zetten. Heeft mij toen heel veel rust gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Nog een dingetje: als je drie keer per week met de fiets naar je werk gaat, hoef je ook niet meer naar de sportschool :)
Klinkt knullig, maar daar komt het wel op neer. Daarnaast brengt het fietsen natuurlijk ook andere gezondheidsvoordelen met zich mee, zoals het feit dat je je hoofd ff lekker leegmaakt onderweg, frisse lucht en wat zon op je knar.

Een grote tuin klinkt fijn, zeker op het zuiden. Maar ik heb daar een keer een huis op afgewezen: in het rijtje was er geen één huis die niet een soort van overkapping in de tuin had gemaakt omdat mensen daar in de zomer helemaal weg zaten te bakken. En je moet van tuinieren houden. Doe je dat niet dan wordt zo’n grote tuin na verloop van tijd een straf.

Ik snap dat je drempels ziet: “even” een ander huis kopen is natuurlijk best ingrijpend. Verhuizen om te ontkomen aan je problemen werkt zelden: meestal verhuizen die mee (tenzij de oorzaak van je problemen echt je oude huis was, maar dat lees ik niet direct. Wel dat je huidige huis een aantal nadelen heeft, maar die lijken niet zo erg dat je daardoor niet goed meer kan functioneren).
Maar een twee-onder-1-kapper zouden heel wat mensen hun rechtertestikel voor geven.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ons huidige huis voldoet gewoon grotendeels aan onze eisen, uiteraard kan hier en daar wat beter, maar wensen hebben we altijd. We missen alleen een privé achtertuin. We hebben nu ook de voortuin op het zuiden en weet inderdaad dat het soms bakken kan zijn.

Misschien moeten we voorlopig een rustige plek in huis gaan creëren waar ik echt tot rust kan komen. Inmiddels is me wel duidelijk geworden dat nieuwbouw niet meer geschikt is voor hoe ik nu in het leven sta. Het vorige project was het laatste en ik kende de buurt, dus wist wat ik kon verwachten. Dat is niet aan de orde bij het nieuwe project. En dan klinkt het mooi zo'n tuin van 10 keer 10, maar als je 11 buren om je heen hebt, dan is er grote kans op geluid. We hebben nu alleen last van de 5 buren met kinderen links en rechts van ons, verder vrij uitzicht.

De rust die ik dacht te vinden in een natuurrijke omgeving in plaats van een vinex-wijk in een grote stad is misschien ook meer een geromantiseerd beeld. Ook hier hebben we natuur om de hoek, een gigantisch groot park en kunnen we fietsen naar de natuur.

Uiteindelijk is het voor mijn gezondheid niet goed om hier 3 weken slecht van te slapen en moet er beseft worden dat dit niet de juiste weg is om te bewandelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Pietervs schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:06:
Nog een dingetje: als je drie keer per week met de fiets naar je werk gaat, hoef je ook niet meer naar de sportschool :)
Klinkt knullig, maar daar komt het wel op neer. Daarnaast brengt het fietsen natuurlijk ook andere gezondheidsvoordelen met zich mee, zoals het feit dat je je hoofd ff lekker leegmaakt onderweg, frisse lucht en wat zon op je knar.
Zonder hier teveel op door te gaan wil ik hier toch wel even op reageren omdat ik dat vaker hier terug zag komen.
Dit is maar ten delen waar, maar een fiets tochtje is geen totale vervanging van de sportschool.
Het vervangt de cardio en been trainingen enigsinds maar niet meer dan dat.
Je spierconditie, kracht, pezen, het aantal spiercellen/grote, het tegen gaan van botontkalking daar heb je full body trainingen voor nodig met gewichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

de Peer

under peer review

IJsbeer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:26:
[...]

De kans is groot dat je je huidige huis al moet verkopen om de hypotheek op de nieuwe woning te mogen krijgen. Tenminste dat was bij ons wel zo, gezien we de overwaarde nodig hadden (en een bank wil zekerheid). Dus twee keer verhuizen, nog een jaar in een 'vakantiewoning' gezeten.
daar is de overbruggingshypotheek voor uitgevonden. Zodat je niet eerst hoeft te verhuizen.
Voorwaarde is wel dat je een tijd dubbele lasten kunt dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:39

ericplan

5180 Wp PV

Behalve geluid van buren in de tuin moet je ook rekening houden met geur/stank. Het fenomeen buitenkeuken is iets te populair momenteel. Vaak in combinatie met een flinke overkapping.

Kan je in je huidige woning geen dakterras of inpandig balkon maken? Wat voorbeelden:
https://nl.pinterest.com/mijndaglicht/loggia/

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 25-06-2024 11:36 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:29
Ik denk dat een hoop misverstanden bestaan over dat het mogelijk moet zijn om "rustig" in de tuin te zitten. Dat is echt uitzonderlijk, en altijd zo geweest. In Nederland heb je nou eenmaal samen te leven met andere mensen.

Op het moment hoor ik in de tuin de muziek van mijn buren, is iemand verderop zijn tuin opnieuw aan het betegelen met behulp van een slijptol (en dat gaat het hele jaar zo door, er is altijd wel iemand die iets te verbouwen heeft), en vanavond beginnen de barbecues. Onderwijl natuurlijk het geluid van kinderen, die met mooi weer gewoon buiten moeten (mogen) spelen.

En dit is niet eens een nieuwbouwwijk, maar gewoon een gemengde volkswijk met vooral oudere mensen.

Het is echt beter om jezelf in te trainen in je niet ergeren aan een ander. Je omgeving kun heb je immers niet in de hand, je eigen reactie erop wel.
NicoHF schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:22:
Dit is maar ten delen waar, maar een fiets tochtje is geen totale vervanging van de sportschool.
Het vervangt de cardio en been trainingen enigsinds maar niet meer dan dat.
Je spierconditie, kracht, pezen, het aantal spiercellen/grote, het tegen gaan van botontkalking daar heb je full body trainingen voor nodig met gewichten.
offtopic:
er zijn hele generaties gezond oud geworden zonder dat ze ooit een sportschool van binnen hebben gezien ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zal even een vervelende spiegel voorhouden: THE_BASE in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Dat is 2,5 jaar geleden, toen zaten jullie ook al in dubio om te gaan verhuizen naar nieuwbouw omdat je de huidige buurt niet prettig vindt en je zelfs onveilig voelt soms.

Wat is er in de tussentijd veranderd? Volgens mij weinig, behalve dat je nu ook nog eens minder fijne buren hebt gekregen. Je verhuisprikkel is nog steeds niet weg, maar je wordt tegengehouden door angst voor verandering en het onbekende. Overigens een hele reële angst hoor, daar heeft iedereen in meer of mindere mate last van. Toentertijd heb je bijna getekend, maar toch gecancelled omdat je twijfelde en de reistijd voor jullie beiden (teveel) toenam.

Ik denk dat je eens goed moet bedenken wat je nou echt graag zou willen :) Dichtbij werk/voorzieningen wonen in Utrecht én volledige rust ervaren voor een realistische prijs is lastig. Als je naar een rustigere plek verhuist zal de reistijd ongetwijfeld weer wat toenemen.

Maar als je soms onveilig en onprettig voelen in een buurt geen daadkrachtige verhuisprikkel teweeg brengt, dan weet ik niet wanneer je wel een knoop zou doorhakken. Food for thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
Ik ben van 5min fietsen naar 15min (soms 30min) rijden gegaan. Ikzelf heb er absoluut geen moeite mee en weet uit ervaring dat de grens voor mij op 40min ligt. Ik vind nu het ritje wel lekker, ff werk op werk laten voordat ik thuis ben.

Qua depressie: Die inschatting kun je enkel zelf maken. Ik kan me voorstellen dat allerlei keuzes maken niet heel gunstig is, maar ik kan me ook voorstellen dat de drukte van een stad ook niet helpt.

Om maar een ander antwoord te geven dan "er is later altijd nog wel een woning", heb je ook de "maar dan kun je het huis dat je nu overweegt ook weer verkopen".

De manier waarop je schrijft over het kandidaathuis lijkt je onderbewust al een aardig eind van de keuze te hebben gemaakt en ben je nu op zoek naar logische redenen. IMO zijn die er niet.

Als je de tuin en omgeving en woonplek prettig vind, lijkt me dat een prima beslissing. Je zou altijd nog even bij de buren kunnen aankloppen om te vragen of je eens bij hun mag kijken, om het eens te ervaren. En dan stiekem ervaar je gelijk je buren (en zij jou!) en kom je misschien wel achter goede/slechte dingen die je anders zou missen.

[ Voor 30% gewijzigd door Martijn.C.V op 25-06-2024 13:23 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
stin00 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:54:
Ik zal even een vervelende spiegel voorhouden: THE_BASE in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Dat is 2,5 jaar geleden, toen zaten jullie ook al in dubio om te gaan verhuizen naar nieuwbouw omdat je de huidige buurt niet prettig vindt en je zelfs onveilig voelt soms.

...

Maar als je soms onveilig en onprettig voelen in een buurt geen daadkrachtige verhuisprikkel teweeg brengt, dan weet ik niet wanneer je wel een knoop zou doorhakken. Food for thought.
Goed gevonden! Dit is inderdaad iets wat vaker terug is gekomen. We zijn wat dat betreft moeilijke denkers en misschien wat besluiteloos. Dat onveilige gevoel heb ik gelukkig sindsdien niet meer ervaren.

Ik merk dat de ervaringen en adviezen me wél helpen. In die zin dat het ons dat zetje geeft om niet voor het onzekere van nieuwbouw te kiezen, maar voor vrij recente bouw. Toevallig komt er een collega naar mij toe met een prachtig huis van een schoonzus, dus wie weet gaat dat muntje de andere kant op rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:27
Hoe kan je er nou niet bij stilstaan dat je geen achtertuin (met mogelijkheid tot beschutting) hebt? Of iig een balkon?

Je snapte (toen) hoop ik zelf wel dat je de voortuin (bijna nooit) niet mag afschermen?

Of ben je opeens van een huismus naar een natuurliefhebber gegaam?

Zomaar een kritische vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Marctraider op 25-06-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:20:
Ik ben van 5min fietsen naar 15min (soms 30min) rijden gegaan. Ikzelf heb er absoluut geen moeite mee en weet uit ervaring dat de grens voor mij op 40min ligt. Ik vind nu het ritje wel lekker, ff werk op werk laten voordat ik thuis ben.

Qua depressie: Die inschatting kun je enkel zelf maken. Ik kan me voorstellen dat allerlei keuzes maken niet heel gunstig is, maar ik kan me ook voorstellen dat de drukte van een stad ook niet helpt.

Om maar een ander antwoord te geven dan "er is later altijd nog wel een woning", heb je ook de "maar dan kun je het huis dat je nu overweegt ook weer verkopen".

De manier waarop je schrijft over het kandidaathuis lijkt je onderbewust al een aardig eind van de keuze te hebben gemaakt en ben je nu op zoek naar logische redenen. IMO zijn die er niet.

Als je de tuin en omgeving en woonplek prettig vind, lijkt me dat een prima beslissing. Je zou altijd nog even bij de buren kunnen aankloppen om te vragen of je eens bij hun mag kijken, om het eens te ervaren. En dan stiekem ervaar je gelijk je buren (en zij jou!) en kom je misschien wel achter goede/slechte dingen die je anders zou missen.
Helaas geen buren, echt totaal nieuw en nu nog weiland. Verderop natuurlijk wel wat woningen, maar dat is niet zoals het project zelf wordt.

Ik heb mij genoeg ingelezen over de nieuwe woning om het te kunnen verkopen. :) Maar dat wil niet zeggen dat er ook twijfels blijven. En we missen het wow-gevoel. Misschien hebben we het wel te negatief gemaakt, dat zou ook heel goed kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Marctraider schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:38:
Hoe kan je er nou niet bij stilstaan dat je geen achtertuin (met mogelijkheid tot beschutting) hebt? Of iig een balkon?

Je snapte (toen) hoop ik zelf wel dat je de voortuin (bijna nooit) niet mag afschermen?

Of ben je opeens van een huismus naar een natuurliefhebber gegaam?

Zomaar een kritische vraag.
We hebben een voortuin, een balkon én een gemeenschapelijke grote binnentuin. Destijds was dit een goede keuze. Dingen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
THE_BASE schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Helaas geen buren, echt totaal nieuw en nu nog weiland. Verderop natuurlijk wel wat woningen, maar dat is niet zoals het project zelf wordt.

Ik heb mij genoeg ingelezen over de nieuwe woning om het te kunnen verkopen. :) Maar dat wil niet zeggen dat er ook twijfels blijven. En we missen het wow-gevoel. Misschien hebben we het wel te negatief gemaakt, dat zou ook heel goed kunnen.
Maar het is ook niet niets he, een huis kopen! Het is niet gek dat je wat voorzichtig bent. Zoals ongeveer elk topic bedrijf "zal ik het kopen" hier op Tweakers: Maak een lijstje met voors en tegens. Geef alles een bepaald gewicht en tel bij elkaar op :)

Of een minder wetenschappelijke test, let even op wat je eerste emotionele reactie op de volgende zin is:
Nee, koop het huis niet.

Dat 'onderbuikgevoel' is waardevol. Dacht je "nee, is beter van niet", of misschien "nou, het heeft anders best potentie hoor"...?

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 15:19
Misschien eens in een B&B of AirBnB gaan overnachten die in eenzelfde wijk ligt om te ervaren hoe het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
rvrbtcpt schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:25:
Misschien eens in een B&B of AirBnB gaan overnachten die in eenzelfde wijk ligt om te ervaren hoe het is?
Best lastig als de boel pas in 2026 af is...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 15:19
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Best lastig als de boel pas in 2026 af is...
Daarom gaf ik aan in eenzelfde wijk.......(soortgelijke; erop lijkende; enz).. als er iemand met een tijdmachine is dat zou nog meer helpen natuurlijk, dan had ik graag het winnende lot van de staatsloterij. :D

[ Voor 4% gewijzigd door rvrbtcpt op 25-06-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:47
Johan Bogle schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:19:
Ik ben het hier absoluut mee eens. Mijn partner heeft hier last van gehad en het was voor ons duidelijk dat je op dat moment niet jezelf bent. Hoe kun je keuzes maken als je niet jezelf bent? Zijn de huidige 'problemen' nog problemen als je je lekker voelt? Wellicht is de conclusie dat de problemen veroorzaakt worden door de huidige woonsituatie, dat zou kunnen. In dat geval zou ik zeker aanraden te verhuizen. Maar het lijkt mij verstandig eerst achter die oorzaak te komen en te werken aan je eigen gezondheid. Daarnaast kost een verhuizing veel energie, zul je misschien moeten wennen aan een nieuwe omgeving en zul je het oude achter je moeten laten. Dat is allemaal niet gek of verkeerd, maar als je je niet lekker voelt kan dat best wel eens gevolgen hebben. Je wilt niet dat het erger wordt en dat soort dingen de schuld geven, terwijl het probleem een andere oorsprong heeft. Mijn partner en ik waren destijds bezig met de 'kinderdiscussie'. Wel kinderen, of niet.. en zo ja, hoeveel? Gaan we verhuizen? Willen we een groter huis? Die knopen moet je niet doorhakken als je je niet goed voelt. Ik weet zeker dat dat mijn partner alleen maar in de weg had gezeten.

Verder vind ik de reistijd niet zoveel. Bij mij is een enkele reis nu 85 minuten als er niks tegenzit en dat is absoluut teveel. Alles onder 40 minuten zou ik persoonlijk oke vinden. In elk geval wel als daar een mooie woning tegenover staat. Het is niet gek om meer rust te willen als je wat ouder wordt. Velen doen dat en over het algemeen hoor ik daar alleen maar positieve verhalen over. Mocht je het kunnen combineren met lagere maandlasten dan is dat helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Zenomyscus schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:34:
[...]

Ik ben het hier absoluut mee eens. Mijn partner heeft hier last van gehad en het was voor ons duidelijk dat je op dat moment niet jezelf bent. Hoe kun je keuzes maken als je niet jezelf bent? Zijn de huidige 'problemen' nog problemen als je je lekker voelt? Wellicht is de conclusie dat de problemen veroorzaakt worden door de huidige woonsituatie, dat zou kunnen. In dat geval zou ik zeker aanraden te verhuizen. Maar het lijkt mij verstandig eerst achter die oorzaak te komen en te werken aan je eigen gezondheid. Daarnaast kost een verhuizing veel energie, zul je misschien moeten wennen aan een nieuwe omgeving en zul je het oude achter je moeten laten. Dat is allemaal niet gek of verkeerd, maar als je je niet lekker voelt kan dat best wel eens gevolgen hebben. Je wilt niet dat het erger wordt en dat soort dingen de schuld geven, terwijl het probleem een andere oorsprong heeft. Mijn partner en ik waren destijds bezig met de 'kinderdiscussie'. Wel kinderen, of niet.. en zo ja, hoeveel? Gaan we verhuizen? Willen we een groter huis? Die knopen moet je niet doorhakken als je je niet goed voelt. Ik weet zeker dat dat mijn partner alleen maar in de weg had gezeten.

Verder vind ik de reistijd niet zoveel. Bij mij is een enkele reis nu 85 minuten als er niks tegenzit en dat is absoluut teveel. Alles onder 40 minuten zou ik persoonlijk oke vinden. In elk geval wel als daar een mooie woning tegenover staat. Het is niet gek om meer rust te willen als je wat ouder wordt. Velen doen dat en over het algemeen hoor ik daar alleen maar positieve verhalen over. Mocht je het kunnen combineren met lagere maandlasten dan is dat helemaal lekker.
Dank voor je bijdrage. Ik denk dat het 50/50 is. Ik kan wel beslissen, maar even tot rust komen en mijzelf hervinden is op dit moment prio. Over een paar maanden verhuizen naar een bestaande woning zou ik wel kunnen. Maar het kiezen van alle opties, onzekerheid wat betreft verkoop huidige woning, dat is misschien iets wat ik beter op dit moment niet kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Dank voor je bijdrage. Ik denk dat het 50/50 is. Ik kan wel beslissen, maar even tot rust komen en mijzelf hervinden is op dit moment prio. Over een paar maanden verhuizen naar een bestaande woning zou ik wel kunnen. Maar het kiezen van alle opties, onzekerheid wat betreft verkoop huidige woning, dat is misschien iets wat ik beter op dit moment niet kan doen.
Daar heb je je antwoord!
Heel veel succes naar je mooie, ruime, rustige woning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Iedereen heel erg bedankt voor de input en adviezen. Wordt zeer gewaardeerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:51
Wellicht ten overvloede, maar in je huidige huis blijven is natuurlijk net zo onzeker als verhuizen. Je hebt nu buren die met stoelen schuiven, maar je weet niet voor hoe lang, of ze een keer een drumstel voor hun kind gaan kopen, of wat er bij de over- of achterburen gaat gebeuren.

Met voorbehoud voor de overduidelijke zaken (naast een basisschool, motorclub, kerk etc) is de stelling verdedigbaar dat het voor de onzekerheid over eventuele overlast niet uitmaakt waar je woont: je hebt nl. maar heel weinig invloed op je huidige of toekomstige buren. Als je die stelling kan aanvaarden, dan is die onzekerheid geen factor meer in je besluit wel of niet te verhuizen.

En: ook buitenaf heb je geluid - ik ken mensen die niet aan een park willen wonen vanwege het vogelgeluid. Weer anderen hebben last van de benzine-pompen in de volkstuinen: in het droge seizoen van 6 tot 23... Wat @CVTTPD2DQ ook al zegt: fix je tolerantie voor anderen ;)

Verder eens ben @Zenomyscus. In de basis is het zeker een goed punt om geen grote besluiten te nemen als je niet goed in je vel zit. Maar je woonomgeving kan zo veel invloed hebben, dat het ook kan het besluit je juist energie en een nieuwe blik geeft. Zoveel mensen...

Tegelijkertijd, met wat ik nu van je lees ("misschien zijn we wat besluiteloos" ... joh :+ ;) ), weet ik het antwoord denk ik: je blijft waar je bent. En dat is helemaal ok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:30

TMC

Naar mijn mening klinkt de nieuwbouwoptie best goed. Een nieuw huis geïsoleerd huis zal echt een verademing zijn t.o.v. een oud huis waarbij je alles van de buren hoort. De tuin van 11x10 klinkt ook prima. Dat je aangrenzende tuinen van buren hebt is een fact of life in NL, daar ontkom je niet echt aan.

Als je meer rust/ruimte wilt, zal je waarschijnlijk nog verder van je werk af komen te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:20
Zelf wonende in een nieuwbouwwijk, onderschat de overlast van spelende kinderen niet. Wij hebben zelf 2 kinderen dus dan ga je er denk ik anders mee om en is het sneller part of the deal. Ik verbaas me wel regelmatig over de kakafonie aan gegil, geluiden afkomstig van trampolines, zwembaden en gehuil etc op een gemiddelde mooie dag. Binnen geen last van, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik maar even niet buiten ga zitten.
Wel een rijtjeswoning met tuinen aan elkaar en echt elke woning 2+ jonge kinderen :+

Edit: persoonlijk vind ik nieuwbouw verder heerlijk wonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gretzkyus op 26-06-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gretzkyus schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:30:
Zelf wonende in een nieuwbouwwijk, onderschat de overlast van spelende kinderen niet. Wij hebben zelf 2 kinderen dus dan ga je er denk ik anders mee om en is het sneller part of the deal. Ik verbaas me wel regelmatig over de kakafonie aan gegil, geluiden afkomstig van trampolines, zwembaden en gehuil etc op een gemiddelde mooie dag. Binnen geen last van, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik maar even niet buiten ga zitten.
Wel een rijtjeswoning met tuinen aan elkaar en echt elke woning 2+ jonge kinderen :+

Edit: persoonlijk vind ik nieuwbouw verder heerlijk wonen.
Ik denk dat we dat zeker hebben onderschat, dan hebben we het in onze huidige woning zo slecht nog niet. Daar alleen last van de buren naast ons, maar verder zoals al eerder gezegd, wonen we vrij en aan de overkant of zijkanten geen woningen.

Misschien dachten we dat een ruimere woning met grotere tuin de oplossing zou zijn. Maar aaneengeschakelde tuinen met trampolines en zwembadjes is natuurlijk ook niet waar we op zitten te wachten.

Iemand stelde voor eens naar levensloopwoningen te kijken: vrij ruime huizen waar vooral de oudere generatie in woont. Wie weet is dat nog iets voor ons. De keuze om deze optie te laten schieten is in elk geval gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TMC schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:51:
Naar mijn mening klinkt de nieuwbouwoptie best goed. Een nieuw huis geïsoleerd huis zal echt een verademing zijn t.o.v. een oud huis waarbij je alles van de buren hoort. De tuin van 11x10 klinkt ook prima. Dat je aangrenzende tuinen van buren hebt is een fact of life in NL, daar ontkom je niet echt aan.

Als je meer rust/ruimte wilt, zal je waarschijnlijk nog verder van je werk af komen te wonen.
We hebben nu een geïsoleerde woning uit 2016, ik verwacht niet dat het heel anders zou zijn met dat nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
whatyoudoing schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:54:

Tegelijkertijd, met wat ik nu van je lees ("misschien zijn we wat besluiteloos" ... joh :+ ;) ), weet ik het antwoord denk ik: je blijft waar je bent. En dat is helemaal ok :)
Dank. En ondertussen zoeken we rustig verder! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-07 09:18
THE_BASE schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Dank. En ondertussen zoeken we rustig verder! ;)
Ik denk dat je je beter kunt focussen op je buren dan op een huis. Lijkt me voor jouw veel meer van belang: rust. Ik ken overprikkeling, als je daar last van hebt en je kunt je niet terug trekken dan wordt je gesloopt.

Ik heb zelf een huis waarbij er een aanbouw is tot het einde van de tuin bij de buren rechts en links woont een dame van 68 die net met pensioen is en alleen woont. Wat er na haar komt weet ik niet, maar dat weet je nergens!

Zon heb ik uit het westen en ik mis die tuin uit het zuiden geen moment, heb heerlijke middag en avondzon vanuit het westen. De buurvrouw hoor ik nooit en tussen mij en andere buren zit zo'n dikke aanbouw dat ik ze niet hoor.

Oftewel: je bent gebaad bij goede buren en/of een slim gebouwd huis, niet persee bij nieuwbouw. Afhankelijk van wat je zoekt zou wellicht een tiny house ook iets voor je zijn. Die heb je ook in iets grotere vorm. Het kan je als voordeel bieden dat je komt te wonen tussen andere mensen die ook graag in rust willen wonen en waar bijna nooit kinderen zijn.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
harrr schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:04:
[...]

Ik denk dat je je beter kunt focussen op je buren dan op een huis. Lijkt me voor jouw veel meer van belang: rust. Ik ken overprikkeling, als je daar last van hebt en je kunt je niet terug trekken dan wordt je gesloopt.

Ik heb zelf een huis waarbij er een aanbouw is tot het einde van de tuin bij de buren rechts en links woont een dame van 68 die net met pensioen is en alleen woont. Wat er na haar komt weet ik niet, maar dat weet je nergens!

Zon heb ik uit het westen en ik mis die tuin uit het zuiden geen moment, heb heerlijke middag en avondzon vanuit het westen. De buurvrouw hoor ik nooit en tussen mij en andere buren zit zo'n dikke aanbouw dat ik ze niet hoor.

Oftewel: je bent gebaad bij goede buren en/of een slim gebouwd huis, niet persee bij nieuwbouw. Afhankelijk van wat je zoekt zou wellicht een tiny house ook iets voor je zijn. Die heb je ook in iets grotere vorm. Het kan je als voordeel bieden dat je komt te wonen tussen andere mensen die ook graag in rust willen wonen en waar bijna nooit kinderen zijn.
We zijn er inmiddels over uit dat nieuwbouw op dit moment van mijn leven niet de beste keus is en we richten ons op bestaande recente bouw.

Er kwam toevallig via een collega iets langs wat we nu rustig benaderen. Als dat niets wordt dan kijken we weer verder: of pas op de plaats en rust pakken of rustig de wederhelft verder laten zoeken.

Tiny House zou zeker een optie zijn als ik alleen was, maar m’n partner ziet dat niet zitten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

FreakNL

Well do ya punk?

Sissors schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:31:
Er zijn genoeg topics hier langs gekomen waarbij mensen met een nieuwbouw huis alsnog de buren letterlijk konden volgen. Dus dat het nieuwbouw is, is geen garantie.

[...]

Het bredere perspectief dat als hij 5 dagen per week op werk is, hij dus een ~5 uur per week aan vrije tijd verliest? Dat vind ik zelf niet niks. Dat andere mensen ~10 uur per week in hun auto zitten is hun keuze, ik zou het skippen. Nu zie ik wel dat hij 3-4 dagen per week op kantoor is, dat scheelt al wat natuurlijk.

Ik snap dus prima dat het een ding voor TS is. Je leeft maar één keer, en hoeveel uur daarvan wil je in een file staan? Onder de streep zou ik in zijn positie alsnog verhuizen.
Ik wil ook niet zoveel tijd in de auto doorbrengen. Ondanks dat ik de hut kan verkopen en op 25 minuten rijden (fileloos) groter kan wonen voor minder geld. Tevens vind ik het een groot voordeel dat ik op 10 minuten (ov) van een intercity station woon.

Maar het is allemaal persoonlijk en de sweet spot is voor iedereen anders. Ik heb vrienden die midden in de stad wonen (wat ik dan weer niet wil) en daar weer bij zweren. Ik zit aan de rand en voor mij is dit perfect. Alles op fietsafstand (centrum grote stad) en toch je auto normaal kunnen parkeren. Maar ik heb een collega die landelijk woont en die zou weer niet willen wonen waar ik woon (en vice versa).

Niemand kan voor de TS bepalen wat bij hem de sweet spot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-07 09:18
THE_BASE schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:20:
[...]

We zijn er inmiddels over uit dat nieuwbouw op dit moment van mijn leven niet de beste keus is en we richten ons op bestaande recente bouw.

Er kwam toevallig via een collega iets langs wat we nu rustig benaderen. Als dat niets wordt dan kijken we weer verder: of pas op de plaats en rust pakken of rustig de wederhelft verder laten zoeken.

Tiny House zou zeker een optie zijn als ik alleen was, maar m’n partner ziet dat niet zitten. :)
Ik snap het wel.

Wij zoeken ook een nieuw huis. Hebben dan wel 2 kinderen maar een nieuwbouwhuis trok ons ook totaal niet. We hebben al diverse keren geboden op huizen in sfeervolle maar bestaande woonwijken en kwamen er niet met 50k-60k overbieden.

Een nieuwbouwhuis vlakbij voor een lagere prijs met meer ruimte en alles 3 jaar oud konden we zonder overbieden gewoon krijgen. Maar we voelden het niet, het leefde nog niet. De makelaar belde later zelfs of we echt geen bod wilden uit brengen. Niet iedereen wil nieuwbouw, dat is duidelijk!

We gaan dus gewoon weer verder kijken naar bestaande bouw en betalen dan maar wat meer. Dat huis staat nog steeds te koop en ik vermoed dat het straks onder de vraagprijs weg gaat.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Om uit eigen ervaring te spreken.
Woongenot is heel heel belangrijk. Het is een plek waar je tot rust kan komen.
Als die plek er niet is, gaat het erg snel naar beneden.

Daarbij een verhuizing/verbouwing neemt ook stress met zich mee.
Daar moet je doorheen. Maar daar heb je uiteindelijk wel je woongenot voor terug.
Het is geen sprint maar een marathon met eind streep.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Pagina: 1 2 Laatste