Na het doorspitten van zo veel mogelijk relevante topics waag ik toch maar de gok om advies te vragen voor onze situatie
Wij gaan binnenkort een woning kopen voor dubbele bewoning (ons gezin en (schoon)ouders).
Momenteel bestaat het huis uit de hoofdwoning met een gedeelte dat geschikt is gemaakt voor 1 persoon, dit gaan we aanpassen zodat de ouders er fatsoenlijk kunnen wonen (alles gelijkvloers) met 2 slaapkamers, badkamer en ruime leef/woonkeuken.
Onderdeel hiervan is ook het isoleren van de woning, huidige spouwmuur voldoet niet (rd 1.3) en wordt opgewardeerd naar een rd van 4 of hoger. Ook het Dak en vloer worden aangepakt om naar moderne eisen te upgraden. Er zal nog een warmteverliesberekening gemaakt worden naar de status van na de verbouwing.
Misschien niet relevant, misschien wel; we willen ook mechanische warmte-terugwin ventilatie aansluiten (afzuiging beneden & natte ruimtes boven, toevoer boven overvloedig). Mocht dit wel / niet relevant zijn hoor ik graag.
De vraag: Ik vind het lastig om onafhankelijk en juist advies te krijgen van professionals, aangezien die andere belangen hebben dan ik heb en ook vaak overzicht en kennis missen. (ze doen vaak een deel van de markt of een vast merk, en alles dat out-of the box is is lastig en levert moeilijke vragen op, daar hebben ze geen tijd voor).
Van daar dit topic voor onze situatie:
- Wat is jullie advies (wat zou je zelf doen) in onze situatie voor het verwarmen van deze dubbele woning (incl SWW).
- 85 m² vloerverwarming, ouders kant
- 7 m² vloerverwarming badkamer boven (handig?)
- (totaal: 165 m²)
- geen radiatoren (verwijderen we, boven evt een airco voor verwarming/koeling)
- X liter nodig? [ 5 personen + 2 pers]: 300 - 500 liter?
- DWTW aanwezig?: Nee
Volgorde: Zuinig, Goedkoop (lange termijn),Onderhoudsarm, Stil, Verkrijgbaarheid, Tweakersvriendelijk,
Note;
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Plattegrond benedenverdieping gewenste situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VWVDk4sEEkWLzqHfupPqRms6.png?f=user_large)
Bij de Entrance in de hoek is ruimte (ca 2 / 3 m² ) voor installatie werk zoals Buffervat.
Momenteel hangen de 2 gasketels in de ruimte die "office' genoemd wordt, tussen de meterkast en de deur.
Note: het is buitengebied dus we hebben wat ruimte qua wegwerken buitenunit, dus stil en fraai is iets andere beleving.
Warmtebronnen:
1. warmtepomp voor gemak en toch efficient. Evt gestuurd op kosten middels Domotica.
2. Zonnepanelen voor eigen stroom om warmtepomp aan te zetten wanneer overschot is (domotica)
3. Houtkachel met CV ondersteuning; Bij erg koude dagen is houtkachel lekker, en als hij dan ook nog het buffervat verwarmt hoeft de WP niet te lopen (er is dan ws toch weinig zonne energie).
4. Heatpipes (hier twijfel ik over) voor extra warmte om warmtepomp te ontzien (maar snijd ik mij niet in de vingers met zonnepanelen dan?) [Huidige status: Voorbereiden dat het kan, maar nog niet uitvoeren]
5. Warmtepompboiler voor SWW, wordt het nog complexer van en mijn insteek is om SWW uit de grote tank te halen. [Liever niet]
- Is 1000L voldoende voor 4 volwassenen en 3 kinderen?
- Heatpipes / zonnepanelen, wel niet wat?
- Zou je wel of niet een aparte SWW voorziening doen?
- Zou je wel of niet de installaties voor de 2 woningen scheiden?
voetnoot: (Kosten berekenen per woning kan altijd ook vanuit 1 installatie uiteraard, dit bereiden we voor. we kunnen nu goed met elkaar maar moeten met alles rekening houden)
Schema van 123kaminofen.de als referentie
/f/image/evWhy0HLnmCTDOobVERnKB5p.png?f=fotoalbum_large)
Relevante Topics waar ik de info uit gehaald heb:
- Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
- Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
- Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Wij gaan binnenkort een woning kopen voor dubbele bewoning (ons gezin en (schoon)ouders).
Momenteel bestaat het huis uit de hoofdwoning met een gedeelte dat geschikt is gemaakt voor 1 persoon, dit gaan we aanpassen zodat de ouders er fatsoenlijk kunnen wonen (alles gelijkvloers) met 2 slaapkamers, badkamer en ruime leef/woonkeuken.
Onderdeel hiervan is ook het isoleren van de woning, huidige spouwmuur voldoet niet (rd 1.3) en wordt opgewardeerd naar een rd van 4 of hoger. Ook het Dak en vloer worden aangepakt om naar moderne eisen te upgraden. Er zal nog een warmteverliesberekening gemaakt worden naar de status van na de verbouwing.
Misschien niet relevant, misschien wel; we willen ook mechanische warmte-terugwin ventilatie aansluiten (afzuiging beneden & natte ruimtes boven, toevoer boven overvloedig). Mocht dit wel / niet relevant zijn hoor ik graag.
De vraag: Ik vind het lastig om onafhankelijk en juist advies te krijgen van professionals, aangezien die andere belangen hebben dan ik heb en ook vaak overzicht en kennis missen. (ze doen vaak een deel van de markt of een vast merk, en alles dat out-of the box is is lastig en levert moeilijke vragen op, daar hebben ze geen tijd voor).
Van daar dit topic voor onze situatie:
- Wat is jullie advies (wat zou je zelf doen) in onze situatie voor het verwarmen van deze dubbele woning (incl SWW).
Template "Ik wil een Warmtempomp"
Historisch gasverbruik: Minder relevant door geplande ingrepen, Warmteverliesberekening volgt (eerste indicatie installateur: 12-16 KW, maar ik betwijfel dat)Afgiftesysteem:
- 73 m² vloerverwarming, onze kant beneden- 85 m² vloerverwarming, ouders kant
- 7 m² vloerverwarming badkamer boven (handig?)
- (totaal: 165 m²)
- geen radiatoren (verwijderen we, boven evt een airco voor verwarming/koeling)
SWW:
- plek voor boiler: Ja (zie boven)- X liter nodig? [ 5 personen + 2 pers]: 300 - 500 liter?
- DWTW aanwezig?: Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W lijkt mij meest praktisch, W/W mag niet, L/L vind ik niet comfortabelVolgorde: Zuinig, Goedkoop (lange termijn),Onderhoudsarm, Stil, Verkrijgbaarheid, Tweakersvriendelijk,
Note;
Wie gaat het installeren?
Installateur en daar waar mogelijk DHZ.[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Plattegrond benedenverdieping gewenste situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VWVDk4sEEkWLzqHfupPqRms6.png?f=user_large)
Bij de Entrance in de hoek is ruimte (ca 2 / 3 m² ) voor installatie werk zoals Buffervat.
Momenteel hangen de 2 gasketels in de ruimte die "office' genoemd wordt, tussen de meterkast en de deur.
Note: het is buitengebied dus we hebben wat ruimte qua wegwerken buitenunit, dus stil en fraai is iets andere beleving.
Huidige Plan / wat heb ik zelf al uitgezocht:
Ik neig naar een voldoende buffer capaciteit (1000L?) waar ik met verschillende opties heb om te verwarmen en dit kostenefficient te doen. Buffervat met Hygiene spiraal voor SWW (en geen legionella runs vanwege kosten / efficientie)Warmtebronnen:
1. warmtepomp voor gemak en toch efficient. Evt gestuurd op kosten middels Domotica.
2. Zonnepanelen voor eigen stroom om warmtepomp aan te zetten wanneer overschot is (domotica)
3. Houtkachel met CV ondersteuning; Bij erg koude dagen is houtkachel lekker, en als hij dan ook nog het buffervat verwarmt hoeft de WP niet te lopen (er is dan ws toch weinig zonne energie).
4. Heatpipes (hier twijfel ik over) voor extra warmte om warmtepomp te ontzien (maar snijd ik mij niet in de vingers met zonnepanelen dan?) [Huidige status: Voorbereiden dat het kan, maar nog niet uitvoeren]
5. Warmtepompboiler voor SWW, wordt het nog complexer van en mijn insteek is om SWW uit de grote tank te halen. [Liever niet]
De vragen:
- Welke elementen zouden jullie wel/niet doen, waarom en wat zie ik over het hoofd?- Is 1000L voldoende voor 4 volwassenen en 3 kinderen?
- Heatpipes / zonnepanelen, wel niet wat?
- Zou je wel of niet een aparte SWW voorziening doen?
- Zou je wel of niet de installaties voor de 2 woningen scheiden?
voetnoot: (Kosten berekenen per woning kan altijd ook vanuit 1 installatie uiteraard, dit bereiden we voor. we kunnen nu goed met elkaar maar moeten met alles rekening houden)
Schema van 123kaminofen.de als referentie
/f/image/evWhy0HLnmCTDOobVERnKB5p.png?f=fotoalbum_large)
Relevante Topics waar ik de info uit gehaald heb:
- Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2
- Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
- Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
[ Voor 4% gewijzigd door soepah op 21-06-2024 13:05 ]
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen