Anoniem: 2094984 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 06:37:
[...]
[...]
Een schoolvoorbeeld van roepen dat iets niet mag, ondanks dat de regel al jaren hetzelfde is.
2007/08 -
Feinting to take a penalty kick to confuse opponents is permitted as part of football.
2010/11 -
Feinting in the run-up to take a penalty kick to confuse opponents is permitted as part of football.
2016/17 - 2024/25
(feinting in the run-up is permitted)
Ik zeg ook nergens dat die regel er is, of nieuw is, maar vooral dat het een regel is die het spel er niet leuker op maakt of waar het spel er beter op wordt. Zoals heel veel veranderingen en regels.
Veel veelal simpele regels worden vager en meer aan interpretatie onderhevig. Of zijn (nog meer) in het voordeel van een kant. De strafschop (die je eerder wel in een vloeiende aanloop moest nemen) is meer en meer aangepast, maar altijd alleen in het voordeel van de strafschopnemer.
Dat de keeper niet te vroeg van de lijn mag komen lijkt mij een logische, maar dat je tegenwoordig niet meer in een keer hoeft te nemen haalt de spanning er wel wat af. Tenzij erg slecht genomen is de keeper bijna kansloos gemaakt.
Punt wat ik ermee wil maken is dat je teveel discussie regels hebt omdat het interpretabel is aan de ene kant en omdat je als keeper minder op strafschoppen kan trainen omdat niet meer in te schatten is wat een speler doet, die heeft veel meer mogelijkheden gekregen. Met in een keer aanlopen en nemen kan je vaak net wat beter inschatten wat een speler zal doen, de kant goed kiezen en moet de speler de strafschop gewoon beter nemen.
Zelfde met de 'intensiteit' regel (blijkbaar) zoals die wordt toegepast bij slaande beweging. Dat hoort er gewoon niet bij, dus bestraffen.
En Mario van den Ende zei het ook goed, als de regels op papier helder zijn, wordt er niet consequent op toegezien. De ene keer gaat die voor iets op de stip, waar het de andere keer niet gebeurt. Dat is voor speler (en supporters) erg frustrerend en totaal ondoorzichtig. Het werkt ook nog eens de suggestie van bevoordelen van bepaalde clubs/ landen in de hand (waarmee ik niet beweren wil dat dit ook zo is) terwijl je dat door deugdelijke eenduidige regels weg kan nemen.
Het buitenspel moment kan ik echt wel billijken, met de chip en de beelden. Maar die handsbal met de hand van zo'n korte afstand tegen de hand die in een natuurlijke positie is van iemand die rent/ sprint, wordt soms wel en soms niet gegeven. Dus blijkbaar interpretabel en dat moet eruit.