punt 3.8
vrijwel gelijk aan de man.
punt 3.8
Net als over de betaling van de hypotheekmariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:13:
Plat gezegd heeft hij zich de pestpokken gewerkt om de hypotheek + aflossing te betalen en jij hebt helemaal niets bijgedragen. Dat je voor de kinderen hebt gezorgt en zo telt helaas niet mee want daar hebben jullie helemaal niks over afgesproken.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Klopt, en je hebt dan een samenlevingscontract nodig waar dat in staat beschreven.Dirtyrockers schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:33:
[...]
En ook niet relevant.
Ze hebben voor deze constructie gekozen. Allebei
Als ex een andere eigendomsverhouding had gewild had hij dan moeten beschrijven inderdaad.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:36:
Klopt, en je hebt dan een samenlevingscontract nodig waar dat in staat beschreven.
Anders heb je achteraf gezeik.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Of juist geen. Want er is geen discussie over mogelijk eigenlijk.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:36:
[...]
Klopt, en je hebt dan een samenlevingscontract nodig waar dat in staat beschreven.
Anders heb je achteraf gezeik.
En de kosten die daar bij horen zijn dan ook 50/50. Tenzij anders afgesproken/vastgelegd.assje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:33:
[...]
Aangezien er niets is vastgelegd is kan er dus sowieso geen discussie zijn. Het maakt niets uit wie wat betaalt heeft; het eigendom is 50/50.
Ah, ik zie het inderdaad in de uitspraak zelf.
Dit leidt tot de conclusie dat partijen zich hebben gedragen in overeenstemming met stilzwijgend door hen gemaakte afspraken en de feitelijk tussen hen gegroeide taakverdeling, en dat een verrekeningsaanspraak van de man in dit verband stilzwijgend is uitgesloten.
De relatie is verbroken. Of je dat nou "scheiding" noemt of "het tot nader order stopzetten van het voeren van een gemeenschappelijk huishouden" is een beetje lood om oud ijzer. Het is bovendien helemaal niet ongebruikelijk om, ook bij "samenwonende" stellen die uit elkaar gaan een scheidingscovenant op te stellen. Dit al naar gelang van de persoonlijke situatie.Hielko schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:25:
[...]
Ze zijn niet getrouwd of hebben ook maar iets op papier staan, dus dan is er ook geen scheiding en zijn een aantal punten die je opnoemt sowieso niet van toepassing. Afgezien van kindalimentatie en het huis dat in 50/50% bezit is er verder gewoon niks. Geen partner alimentatie, geen gezamelijk spaargeld/investeringen, geen partner pensioen.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
En daar ga je de mist in.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:38:
[...]
En de kosten die daar bij horen zijn dan ook 50/50. Tenzij anders afgesproken/vastgelegd.
Die kunnen dus ook 100 / 0 zijn als er niets is afgesproken, maar er wel naar gedragen ismariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:38:
[...]
En de kosten die daar bij horen zijn dan ook 50/50. Tenzij anders afgesproken/vastgelegd.
Ik zeg niet dat de eigendomsverhouding geen 50/50 is. Ze krijgt ook 50% van de overwaarde. Alleen daar moeten nog wel de kosten vanaf waar ze nooit haar 50% deel aan heeft bijgedragen.assje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:37:
[...]
Als ex een andere eigendomsverhouding had gewild had hij dan moeten beschrijven inderdaad.
NEE, zo werkt het gewoon nietmariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Ik zeg niet dat de eigendomsverhouding geen 50/50 is. Ze krijgt ook 50% van de overwaarde. Alleen daar moeten nog wel de kosten vanaf waar ze nooit haar 50% deel aan heeft bijgedragen.
Waarbij opgemerkt dient te worden dat die afspraak dus ook stilzwijgend gemaakt / bevestigd kan zijn. Als het huishouden 10+ op een bepaalde manier is gevoerd, kan dat reden zijn om te bepalen dat de situatie zoals die zich voordeed dus is afgesproken.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:38:
[...]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Nee. Als er jarenlang 100/0 is betaalt dan blijkt gewoon uit dat feit dat dat de afspraak is.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:38:
[...]
Net als de zorg van de kinderen. Onder de streep kijk je hier naar een gemeenschappelijke huishouding waaraan niemand rechten kan ontlenen. OOK ex niet m.b.t. eigendom van de woning op basis van betaling van de hypotheek.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:38:
Evidence pleasemariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Ik zeg niet dat de eigendomsverhouding geen 50/50 is. Ze krijgt ook 50% van de overwaarde. Alleen daar moeten nog wel de kosten vanaf waar ze nooit haar 50% deel aan heeft bijgedragen.
Inderdaad.Hielko schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:41:
[...]
Nee. Als er jarenlang 100/0 is betaalt dan blijkt gewoon uit dat feit dat dat de afspraak is.
Dit leidt tot de conclusie dat partijen zich hebben gedragen in overeenstemming met stilzwijgend door hen gemaakte afspraken en de feitelijk tussen hen gegroeide taakverdeling, en dat een verrekeningsaanspraak van de man in dit verband stilzwijgend is uitgesloten.
Nee hoor. Want hij is zelf zo stom geweest om haar 50% te betalen zonder daar iets voor terug te willen.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Dat zou mooi zijn zeg. Dan hebben we geen samenlevingscontracten meer nodig.assje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:42:
[...]
Net als de zorg van de kinderen. Onder de streep kijk je hier naar een gemeenschappelijke huishouding waaraan niemand rechten kan ontlenen. OOK ex niet m.b.t. eigendom van de woning op basis van betaling van de hypotheek.
Toch even reageren op deze woordkeuze. Zo "stom" is dat niet, dit is volstrekt gebruikelijk. Sterker nog, heel veel huishoudens commiteren zich daarbovenop nog aan delen van toekomstig inkomen; partneralimentatie en pensioen (door te trouwen of geregisteerd partnerschap).Dirtyrockers schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:43:
Nee hoor. Want hij is zelf zo stom geweest om haar 50% te betalen zonder daar iets voor terug te willen.
Geen afspraken over gemaakt. En al die tijd was dit oké.
Snap ik. Komt misschien van mezelf stom over.assje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:47:
[...]
Toch even reageren op deze woordkeuze. ZO "stom" is dat niet, dit is volstrekt gebruikelijk. Sterker nog, heel veel huishoudens commiteren zich daarbovenop nog aan delen van toekomstig inkomen; partneralimentatie en pensioen (door te trouwen of geregisteerd partnerschap).
Inderdaad, dit is niet stom, maar gewoon een keuze. Zelf zou ik het nooit doen, maar in bepaalde situaties is het gewoon heel begrijpelijk om daar voor te kiezen, bijvoorbeeld als 1 carriere maakt en de ander full time bij de kinderen zit.assje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:47:
[...]
Toch even reageren op deze woordkeuze. Zo "stom" is dat niet, dit is volstrekt gebruikelijk. Sterker nog, heel veel huishoudens commiteren zich daarbovenop nog aan delen van toekomstig inkomen; partneralimentatie en pensioen (door te trouwen of geregisteerd partnerschap).
Gaat hij de kosten van al het gemiste loon betalen omdat er zorg was voor de kinderen, kon de wederhelft niet werken.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Zoals gezegd; een samenlevingscontract had kunnen dienen om de situatie die jij beschrijft te creëren. Als ex geen 50/50 verdeling wilde zonder dat daar aan mee betaald werd had dat in een contract vastgelegd kunnen zijn.mariomario schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:47:
Dat zou mooi zijn zeg. Dan hebben we geen samenlevingscontracten meer nodig.
Volgens de TS werkt ze part time. Als dat 32 uur is en er ook nog kinderalimentatie bij komt en er al een deel van de hypotheek is afgelost, dan zijn er best mogelijkheden. Maar dat weet je niet. Ik zeg nergens iets over hoe kansrijk dit is, maar allerbest ze het in ieder geval even moet onderzoeken. Misschien kan het wel bij elkaar geschraapt worden.dfbt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:52:
[...]
tenzij ze ergens een dikke bank heeft gevuld met biljetten i.p.v. vulling, of ergens rijke ouders die kunnen inspringen, heeft ze natuurlijk 0 kans. Zie je je zelf al aankomen bij een bank, hoi ik ben xx ben zoveel jaar oud, heb momenteel geen werk, zorg voor de kinderen, ga scheiden, en wil toch even openstaande hypotheek+uitkoop komen lenen.
Overnemen kan niet, hij zal een nieuwe hypotheek moeten nemen voor dat deel.Dirtyrockers schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:49:
maar moet hij ook niet haar deel van de hypotheek welke nog open staat aflossen?
of iig die hypotheek overnemen.
Willen is niet per definitie gelijk aan kunnenFanta schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:26:
[...]
Er staat duidelijk in de topicstart dat de partner haar wil uitkopen, dus verkoop is geen optie. Misschien is het handiger dat we dan ook stoppen met adviseren het huis te verkopen, want dat gaat dus niet gebeuren.
Nee. Alimentatie gaat over behoefte, behoeftigheid, draagkracht. Een gevleugelde uitdrukking in de advocatuur is: 'alimentatie is geen kijk- en luistergeld', om maar aan te geven dat er zeker geen 1-op-1 relatie is tussen hoe en waar de kinderen bij welke ouder zitten en hoeveel alimentatie er betaald wordt.Buenoo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:30:
Als wij co-ouderschap hebben (kinderen om de week bij mij, om de week bij ex), dan vervalt toch het recht op kinderallimentatie?
Ik ga me even goed verdiepen met een mediator idd, want hij wilt ook dat ik alle ochtenden op me blijf nemen betreft brengen/halen van school en kdv, dus dat is idd iets om allemaal met een mediator te bespreken denk ik.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Maar dat is hier niet zo eenvoudig aantoonbaar. Immers had TS ook inkomen waardoor ex andere kosten niet hoefde te betalen, zoals boodschappen en andere vaste lasten. En ook had TS inbreng in de duurzame samenwoning in de vorm van zorg kinderen. Ex was nooit in de gelegenheid geweest op dezelfde wijze de kosten voor hypotheek volledig te betalen als TS niet de zorg voor de kinderen had overgenomen. Dan had ex minder moeten gaan werken of kosten aan opvang moeten maken.ShadowBumble schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:24:
[...]
Aannames, en dat is dus ook nog eens niet waar. Dat je die kosten later kan verrekenen of kwijtscheld is een ander verhaal, maar bij 50/50 eigenaarschap van de hypotheek waarbij het aantoonbaar is dat een enkele partij de kosten heeft gedragen dient het al afgelost deel gewoon vergoed te worden door de andere partij (hetzij in een verekening of kwijtschelding)
En die goede advocaat gaat dan ook de kosten voor andere vaste lasten waar ex van genoten meenemen in die berekening?Accretion schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:53:
Aankoop: 380.000
Waarde: 500.000 (doe een taxatie)
50% eigenaar van de woning
120k is de overwaarde, 60k (50/50) daarvan is voor jou.
D'r zit nog een hypotheek op van (bijvoorbeeld) 300k, dat gedeelte is van de bank.
De 80k die al afgelost is, heeft je vriend allemaal betaald?
Dat hangt af van de afspraken, maar technisch gezien heb jij daar niet aan mee betaald?
Dus jij krijgt 60k.
Als je een heel goede advocaat hebt, kun je wellicht 'de helft van de aflossing' claimen, dus krijg je 100k totaal.
Maar hij neemt natuurlijk een heel goede advocaat welke richt op dezelfde verhouding als welke je gebruikt voor het betalen van de woonlasten (0% voor jouw, 100% voor hem), dus krijg je 0,- extra voor de 0,- die je betaald hebt aan aflossing/rente.
Als jullie beiden een bedrag op een gezamelijke rekening stortte en van die rekening de hypotheek werd voldaan is juist NIET aantoonbaar dat hij de hypotheek betaalde. Zelfs niet als het bedrag dat hij stortte exact het bedrag van de hypoteek zou zijn geweest. Dan is de hypotheek betaald naar rato dat jullie op die gezamelijke rekening hebben gestort. Dit duidt dan m.i. ook op een stilzwijgende afspraak over de verdeling van de lasten, rekening houdende met jouw bijdrage in het huishouden/gezin.Buenoo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:01:
Dank voor de vele reacties!
Wij zijn allebei 50% eigenaar, maar hebben verder niks vastgeled. Alles is dus gewoon van ons allebei. We hebben altijd gezegd elkaar niet dwars te liggen. Daarom zie ik bijvoorbeeld ook af van kinderallimentatie. (Dit hadden we toen zo afgesproken onderling).
De vaste lasten zijn altijd vanuit een gezamenlijke woning betaald. Ik maakte hier ook geld naar over voor andere vaste lasten, maar aantoonbaar heeft hij wel de vaste lasten van de woning gedragen. Deze constructie kon wel alleen doordat ik thuis was met de kinderen en zelf geen carriere kon maken.
Ik zou zelf in de woning willen blijven wonen (dit was ook onderling altijd zo afgesproken) maar ik kan de hypotheek niet alleen dragen. Graag kijk ik ook naar de optie om de woning te verkopen, alleen stemt hij hier niet mee in. En ik denk, gezien de financiele situatie, hij dan meer in zijn recht staat mij uit te kopen?
De woning verkopen gaat meer opleveren (denk ik) gezien er heel veel wordt overboden in onze wijk.
Ik wil uiteindelijk te allen tijde dat we gewoon op een goede manier uit elkaar gaan.
Ik ben wel benieuwd naar een bron die dit staaft.Seraphin schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:39:
[...]
Gezamenlijk spaargeld / investeringen; gebaseerd op het feit dat TS en ex gezamenlijke huishouding hebben gevoerd (en een gezin met kinderen hebben gevormd), kan het wel degelijk aanleiding zijn om te oordelen dat er sprake is/was van gemeenschappelijk vermogen. Wij hebben niet de informatie en de kennis om daar op dit forum over te oordelen. Dat het een (potentieel) punt van gedoe is, staat wmb wel vast.
[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 07-06-2024 08:16 ]
[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 07-06-2024 08:17 ]
Ik zie niet waarom een rechter uit sympathie iemand die niet is gehuwd en ook geen een samenlevingsovereenkomst heeft partneralimentatie zou gunnen. Kun je dit uitleggen?vishal_d schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:48:
Je hebt met wat geluk en sympathie van de rechter nog kans op een partneralimentatie omdat je geen werk hebt en voor de kinderen zal moeten zorgen. Maar als de rechter vind dat je gewoon prima in staat bent om een baan te zoeken, dan heb je hierin ook pech. (mijn ex probeerde dit ook uit te zoeken of ze dat van mij kon krijgen). Maar, als je geen samenlevingscontract hebt, dan is de kans klein.
Ja dat zou een mooie bak zijn. Partneralimentatie is nu juist de reden dat ik niet wil trouwenWispe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:06:
[...]
Ik zie niet waarom een rechter uit sympathie iemand die niet is gehuwd en ook geen een samenlevingsovereenkomst heeft partneralimentatie zou gunnen. Kun je dit uitleggen?
Serieus 1000 per/maand voor 2 dagen per/week? Niet zo gek dat er steeds minder kinderen komen, normaal doen hoor. Of is het zo,n goudenfranje KDV met rode lopertjes voor de deur enzo, denk het wel he.Kurkentrekker schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:29:
Wat is zijn alternatief als jij niet akkoord gaat? Dan zet je het gewoon op Funda en mag hij meebieden. Dan koopt hij je dus alsnog uit tegen de marktwaarde. Het was toch ook zijn keuze om het deel van de hypotheek te betalen? Als hij zo gaat beginnen kun jij aanvoeren dat je 3x 2 dagen per week (of meer?) aan kinderopvangkosten hebt bespaard, en dat is in deze tijd misschien wel meer geld dan die hele hypotheek. Wij zijn hier al voor 1 kind ruim 1000 euro per maand kwijt voor twee dagen, en dat zou bij drie kinderen dus 3000 euro per maand ‘waard’ zijn. Dus als hij over de ingebrachte euro’s in de hypotheek begint dan kun jij deze er wel tegenover stellen
Voor elk 2e 3e etc kind betaald je minder. Fors minder. Dus wel waar wat je zegt maar niet helemaal.Kurkentrekker schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:29:
Wij zijn hier al voor 1 kind ruim 1000 euro per maand kwijt voor twee dagen, en dat zou bij drie kinderen dus 3000 euro per maand ‘waard’ zijn. Dus als hij over de ingebrachte euro’s in de hypotheek begint dan kun jij deze er wel tegenover stellen
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Welkom in 2024Harry21 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:19:
[...]
Serieus 1000 per/maand voor 2 dagen per/week? Niet zo gek dat er steeds minder kinderen komen, normaal doen hoor. Of is het zo,n goudenfranje KDV met rode lopertjes voor de deur enzo, denk het wel he.
Goede call-out; teruglezend zie ik dat ik mij heb vergallopeerd. En dan te bedenken dat ik nog begon met:Wolly schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:15:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar een bron die dit staaft.
Wat ik wilde overbrengen is dat het nogal kan verkeren, en je er rekening mee kan houden dat je een rechter tegenkomt die het volgende oordeelt:Seraphin schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:36:
* De teneur van je ex zo lezend zal de verdeling van spaargeld en eventuele investeringen ook een dingetje gaan worden. Ik durf hier verder geen uitspraken over te doen.
https://uitspraken.rechts...HR%253a2019%253a707&idx=1Vast staat immers dat partijen circa vijf jaar hebben samengewoond en een affectieve relatie hebben gehad waaruit een zoon is geboren, zodat sprake is van een lotsverbondenheid die vergelijkbaar is met de lotsverbondenheid bij samenwonenden met een samenlevingscontract, bij geregistreerd partnerschap en bij een huwelijk.
Dit is een doodnormaal tarief. 2 dagen per week is 95,2 uur per maand (je moet namelijk de hele dag afnemen, dus van 7:30-18:30). Een uurtarief van rond de 10-11 euro is in de kinderopvang gebruikelijk. Reken maar uit wat je kwijt bent dan.Harry21 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:19:
[...]
Serieus 1000 per/maand voor 2 dagen per/week? Niet zo gek dat er steeds minder kinderen komen, normaal doen hoor. Of is het zo,n goudenfranje KDV met rode lopertjes voor de deur enzo, denk het wel he.
Dat is wat ik heb meegekregen van een adviseur. Als je financieel fiscaal partner bent (of geweest) dan kan je ex-partner aanspraak maken. Wel of geen samenlevingscontract is dan niet meer boeiend. Had je dat WEL op geschreven in de samenlevingscontract dat er geen aanspraak om gemaakt mag worden, dan heb je geluk.Wispe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:06:
[...]
Ik zie niet waarom een rechter uit sympathie iemand die niet is gehuwd en ook geen een samenlevingsovereenkomst heeft partneralimentatie zou gunnen. Kun je dit uitleggen?
[ Voor 5% gewijzigd door vishal_d op 07-06-2024 09:32 . Reden: correctie met financieel/fiscaal ]
klinkt als complete onzin. En wat bedoel je met financiëel partner? bedoel je soms fiscaal partner? dat is weer heel wat anders.vishal_d schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:08:
[...]
Dat is wat ik heb meegekregen van een adviseur. Als je financieel partner bent (of geweest) dan kan je ex-partner aanspraak maken. Wel of geen samenlevingscontract is dan niet meer boeiend. Had je dat WEL op geschreven in de samenlevingscontract dat er geen aanspraak om gemaakt mag worden, dan heb je geluk.
Ik zou een andere adviseur zoeken, het klopt nl. niet.vishal_d schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:08:
[...]
Dat is wat ik heb meegekregen van een adviseur.
https://www.juridischloke...tatie/partneralimentatie/Recht op partneralimentatie
Bij huwelijk of geregistreerd partnerschap moet u financieel voor elkaar zorgen. Ook na het einde van uw relatie moet u dit nog een tijd doen. U heeft recht op partneralimentatie in deze situaties samen:Woonde u samen zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan heeft u alleen recht op partneralimentatie als dit in uw samenlevingscontract staat.
- U was getrouwd of u had een geregistreerd partnerschap.
- Uw ex-partner heeft meer inkomen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Iedereen kan zichzelf een adviseur noemen. Ik zou voortaan voorzichtig zijn en adviezen van experts aannemen (dus mensen met de juiste diploma's).vishal_d schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:08:
[...]
Dat is wat ik heb meegekregen van een adviseur. Als je financieel partner bent (of geweest) dan kan je ex-partner aanspraak maken. Wel of geen samenlevingscontract is dan niet meer boeiend. Had je dat WEL op geschreven in de samenlevingscontract dat er geen aanspraak om gemaakt mag worden, dan heb je geluk.
Ah ja, typo!de Peer schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:11:
[...]
klinkt als complete onzin. En wat bedoel je met financiëel partner? bedoel je soms fiscaal partner? dat is weer heel wat anders.
Dit was inderdeed de eerste adviseur die ik had. Bij de 2de adviseur werd er ook gezegd dat het niet zo "hoeft" te zijn. Omdat me ex-partner aangaf afstand te doen van dat idee heb ik er verder niks meer achter gezocht.Question Mark schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:12:
[...]
Ik zou een andere adviseur zoeken, het klopt nl. niet.
[...]
https://www.juridischloke...tatie/partneralimentatie/
[ Voor 12% gewijzigd door vishal_d op 07-06-2024 09:35 ]
Ik ben benieuwd wat voor diploma's die 2de adviseur heeft dan, want het woord "hoeft" klopt nog steeds niet namelijk.vishal_d schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:34:
[...]
Ah ja, typo!
[...]
Dit was inderdeed de eerste adviseur die ik had. Bij de 2de adviseur werd er ook gezegd dat het niet zo "hoeft" te zijn. Omdat me ex-partner aangaf afstand te doen van dat idee heb ik er verder niks meer achter gezocht.
De 2de adviseur is overigens wel bekend met alles en heeft de juiste diploma's. Kost ook een heel stuk meer dan de eerste adviseur waarvan ik gelukkig niks voor hoefde te betalen. Eerste gesprek is altijd gratis
Waarschijnlijk is dat zelfs nodig voor de hypotheekverstrekker om de tweede persoon van de hypotheek af te halen. Daarvoor had ik destijds ieder geval een scheidingscovenant met finale kwijting nodig.Seraphin schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:39:
[...]
De relatie is verbroken. Of je dat nou "scheiding" noemt of "het tot nader order stopzetten van het voeren van een gemeenschappelijk huishouden" is een beetje lood om oud ijzer. Het is bovendien helemaal niet ongebruikelijk om, ook bij "samenwonende" stellen die uit elkaar gaan een scheidingscovenant op te stellen. Dit al naar gelang van de persoonlijke situatie.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Bij geregistreerd partnerschap gelden dezelfde regels. Dat is een vorm van samenwonen die vaak wordt gekozen wanneer er kinderen op komst zijn en is wat anders dan een samenlevingscontract. Uit het topic is niet duidelijk op te maken of dat wel of niet aan de orde is.assje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:04:
[...]
Lijkt me duidelijk dat er zeker geen sprake is van een huwelijk.
Heel simpel : Niet. Alleen het eigenaarschap telt, niet wie welke kosten heeft gedragen. Dat argument komt vaak op tafel, maar in de praktijk heeft het 0 waarde. Het betalen van de lasten is een gemeenschappelijke keus geweest.Buenoo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:15:
Mijn ex-partner en ik gaan uit elkaar. Hij wilt mij nu uitkopen. De constructie was zo dat hij de kosten voor de woning betaalde (fulltime werkte) en ik de zorg droeg voor onze 3 kinderen en parttime werkte. Nu zijn we tijdelijk uit elkaar en woon ik in bij een vriendin.
Ik zal door hem worden uitgekocht. En hij wilt er op alle mogelijke manieren voor zorgen dat de overwaarde waar ik recht op heb in mindering wordt gebracht omdat hij al die tijd voor de woning heeft betaald en ik de afgelopen maanden ook niet in het huis heb gewoond.
In hoeverre heeft hij hier recht op?
Je moet langs de rechtbank, omdat jullie gezamenlijk kinderen hebben. In het convenant kun je afspraken maken, en als jullie er niet uitkomen, beslist de rechter.De woning is gekocht voor 380.000 en de meeste woningen in onze wijk worden verkocht voor 500.000. We hebben geen samenlevingscontract en zijn voor 50% de eigenaar van de woning. We hebben zelf ook niks ingebracht qua eigen geld. Het totale bedrag is een lening van de bank.
Ik ben geholpen met elke reactie/tip.
Klopt maar verdien je beide ruim boven modaal krijg je nog steeds 40% terug.Kurkentrekker schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:13:
[...]
Dit is een doodnormaal tarief. 2 dagen per week is 95,2 uur per maand (je moet namelijk de hele dag afnemen, dus van 7:30-18:30). Een uurtarief van rond de 10-11 euro is in de kinderopvang gebruikelijk. Reken maar uit wat je kwijt bent dan.
Niks rode lopers of goud, gewoon normale opvang in een woonwijk met een dwarsdoorsnede van de samenleving.
Dus, mensen verkijken zich er vaak op wat de thuisblijvende partner eigenlijk ‘opbrengt’ aan waarde voor het huishouden. Als je die moet vervangen door de dienst elders in te kopen blijkt het opeens veel waard!
Partneralimentatie waarschijnlijk niet in deze situatie? Niet gehuwd, zo te lezen ook geen geregistreerd partnerschap en geen samenlevingscontract; dan heb je daar in de basis geen recht op. Je kan er nu op vrijwillige basis afspraken over maken.igmar schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:54:
Aangezien hij het meeste verdiend komen ook partneralimentatie en kinderalimentatie om de hoek kijken.
Je hoeft mij niet uit te leggen wat een geregisteerd parterschap is en je punt is me niet duidelijk. Als iemand specifiek aangeeft dat er geen samenlevingscontract is lijkt het me duidelijk dat er zeker geen sprake is van een huwelijk of geregisteerd partnerschap.Chatslet schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:35:
Bij geregistreerd partnerschap gelden dezelfde regels. Dat is een vorm van samenwonen die vaak wordt gekozen wanneer er kinderen op komst zijn en is wat anders dan een samenlevingscontract. Uit het topic is niet duidelijk op te maken of dat wel of niet aan de orde is.
Inderdaad, daar heb je volledig gelijk in. Geen partneralimentatie, wel kinderalimentatie.eric.1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:09:
[...]
Partneralimentatie waarschijnlijk niet in deze situatie? Niet gehuwd, zo te lezen ook geen geregistreerd partnerschap en geen samenlevingscontract; dan heb je daar in de basis geen recht op. Je kan er nu op vrijwillige basis afspraken over maken.
Dat durf ik wel te betwisten, de regels zijn daarin heel erg helder : Niet getrouwd / partnerschap, geen rechten.vishal_d schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:08:
Dat is wat ik heb meegekregen van een adviseur. Als je financieel fiscaal partner bent (of geweest) dan kan je ex-partner aanspraak maken. Wel of geen samenlevingscontract is dan niet meer boeiend. Had je dat WEL op geschreven in de samenlevingscontract dat er geen aanspraak om gemaakt mag worden, dan heb je geluk.
Je kan er ook voor kiezen om de woning onverdeeld te laten als beiden daar voor kiezen. Daar kiezen partijen voor als dat beter is voor de kinderen.chrisborst schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:11:
Als je ex in de woning blijft hebben je kinderen in ieder geval hun vertrouwde woning waar ze de helft van tijd kunnen zijn.
Wat zijn dit voor belabberde adviezenAccretion schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:53:
D'r zit nog een hypotheek op van (bijvoorbeeld) 300k, dat gedeelte is van de bank.
Dat hangt af van de afspraken, maar technisch gezien heb jij daar niet aan mee betaald?
Dus jij krijgt 60k.
Als je een heel goede advocaat hebt, kun je wellicht 'de helft van de aflossing' claimen, dus krijg je 100k totaal.
Maar hij neemt natuurlijk een heel goede advocaat welke richt op dezelfde verhouding als welke je gebruikt voor het betalen van de woonlasten (0% voor jouw, 100% voor hem), dus krijg je 0,- extra voor de 0,- die je betaald hebt aan aflossing/rente.
[ Voor 5% gewijzigd door PLAE op 08-06-2024 14:20 ]
Wat een complete onzin. De verkoopwaarde minus de restwaarde hypotheek is overwaarde, en die wordt 50 - 50 verdeeld.Accretion schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:53:
Dus jij krijgt 60k.
[ Voor 5% gewijzigd door morm op 08-06-2024 19:14 ]
[ Voor 16% gewijzigd door JJ Le Funk op 09-06-2024 09:45 ]
~
Het begint bij dat het eerste verhaal onzin is. Het wordt wel heel crea bea als we die afslag nemen en op fiscale consequenties van een onjuiste redenatie ingaan.morm schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:13:
Verhaal dat de ex recht heeft op de volledige aflossing, omdat TS niet meebetaald zou hebben aan aflossing en rente, kan toch ook wat betreft HRA een staartje krijgen als beiden 50/50 de hypotheek hebben?
Dan dient toch 50% van de rente door TS betaald te worden voor recht op HRA?
Op basis waarvan trek je die conclusie? Niemand die hem hier een poot uit probeert te draaien toch?JJ Le Funk schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:43:
ironisch genoeg zou dit topic vol staan met tips om de vrouw zo min mogelijk te betalen als haar ex-partner een topic hierover had geopend
Gelukkig zijn we hier op Tweakers verder ontwikkeld. Als de ex hier een topic geopend had, was hij ook geconfronteerd met zijn eigen gedrag en gedachten.JJ Le Funk schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:43:
ironisch genoeg zou dit topic vol staan met tips om de vrouw zo min mogelijk te betalen als haar ex-partner een topic hierover had geopend![]()
hoewel daar niet zoveel voor nodig is (als ze dit traject met rubberen ruggegraat en zonder advocaat doorgaat), aangezien hij al aan de grootste kostenpost op lange termijn lijkt te zijn ontsnapt: kinderalimentatie voor 3(!) kids. weet @Buenoo wel dat dit maandelijkse bedrag op het eind van de termijn (als kinderen bijna de 21 aantikken) verdubbeld is vanwege jaarlijke indexering? grove schatting: TS laat alleen hierin al zo'n €60K liggen. en van dat co ouderschap gaat geen bal terecht komen vrees ik (bijv. als ex straks nieuwe vriendin heeft die geen leuke stiefmoeder blijkt te zijn).
Als je alles had gelezen had je gezien dat de hypotheek betaald werd vanaf een gezamelijke rekening waar beide partners een deel op stortte. Het verhaal dat ex de hypotheek betaalde is dus niet correct. Door deze constructie hebben beide naar rato meebetaald aan de hypotheek.morm schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:13:
Verhaal dat de ex recht heeft op de volledige aflossing, omdat TS niet meebetaald zou hebben aan aflossing en rente, kan toch ook wat betreft HRA een staartje krijgen als beiden 50/50 de hypotheek hebben?
Dan dient toch 50% van de rente door TS betaald te worden voor recht op HRA?
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Wowww... daar heb ik nog nooit van gehoord. En de ouders wisselen dan van woning dus je hebt geen eigen plek meer waar je ex partner niet komt? En bij een nieuwe relatie gaat de nieuwe partner ook heen en weer switchen?Deveon schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:12:
. Wat je met de hoge huisprijzen tegenwoordig ook steeds vaker ziet is dat niet de kinderen de helft van de week van huis hoeven te wisselen maar juist de ouders.
Beiden hebben een eigen klein en betaalbaar appartementje (genoeg voor 1 persoon met wellicht af en toe een +1 die blijft "logeren"). Dat is dan de eigen plek, alleen de gezinswoning met kinderen wordt gedeeld. Waarbij afhankelijk van de grote van het huis, er twee kamers in gebruik zijn voor de ouders, één voor de ene en één voor de andere en er dus ook daar een 'eigen' plekje is (dan heb je geen discussie dat het bed wel erg vies achter gelaten is, etc. etc.).Lordy79 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:31:
Wowww... daar heb ik nog nooit van gehoord. En de ouders wisselen dan van woning dus je hebt geen eigen plek meer waar je ex partner niet komt? En bij een nieuwe relatie gaat de nieuwe partner ook heen en weer switchen?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Klinkt als een enorm onhandige en dure oplossingQwerty-273 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:35:
[...]
Beiden hebben een eigen klein en betaalbaar appartementje (genoeg voor 1 persoon met wellicht af en toe een +1 die blijft "logeren"). Dat is dan de eigen plek, alleen de gezinswoning met kinderen wordt gedeeld. Waarbij afhankelijk van de grote van het huis, er twee kamers in gebruik zijn voor de ouders, één voor de ene en één voor de andere en er dus ook daar een 'eigen' plekje is (dan heb je geen discussie dat het bed wel erg vies achter gelaten is, etc. etc.).
[ Voor 67% gewijzigd door Deveon op 10-06-2024 07:46 ]
Klopt, maar vaak is het wel dat beiden geen volledige gezinswoning op eigen inkomen kunnen financieren (in dezelfde regio zodat je niet direct voor de kinderen een nieuwe school hoeft te zoeken). En dat een "gedwongen" verkoop van de gezinswoning op korte termijn niet voldoende zal opleveren en beide ouders bij zullen moeten leggen (afhankelijk van de koopprijs, openstaande schuld, en verwachte verkoopprijs) om dat gezamenlijke hoofdstuk überhaupt te kunnen afsluiten.Oon schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:41:
Klinkt als een enorm onhandige en dure oplossingDan moet je dus naast je woning met het liefst een 'extra' slaapkamer ook nog eens twee appartementen gaan bekostigen van hetzelfde geld als waar je eerst samen het huis van had.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
In welke fantasiewereld is dit gebruikelijk? In bepaalde blaadjes misschien maar niet in Nederland.Deveon schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:12:
Meestal is het gebruikelijk dat de kinderen in de woning blijven, beetje stabiliteit voor ze.
Ja ik ken ook een verhaal met deze opzet. Als je beide gewoon niet genoeg salaris hebt om iets nieuws te krijgen en de overwaarde van je huis slaat geen deuk in een pak boter, dan heb je geen andere keuze.Lordy79 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:31:
[...]
Wowww... daar heb ik nog nooit van gehoord. En de ouders wisselen dan van woning dus je hebt geen eigen plek meer waar je ex partner niet komt? En bij een nieuwe relatie gaat de nieuwe partner ook heen en weer switchen?
In de praktijk zijn er voorbeelden in mijn omgeving waar de moeder er vanaf ziet. Het is volgens mij pas een plicht als iemand vasthoudt aan het recht. Geen instantie die je ertoe dwingt als je het beiden laat rusten.Lordy79 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 05:54:
Wat betreft (kinder)alimentatie: je schrijft zelf dat je hebt afgesproken geen kinderalimentatie te willen.
Dat is heel nobel maar volgens mij is kinderalimentatie verplicht. Ik zou dat wettelijk recht ook gewoon opeisen
Ik bedoel dat als er initieel is afgesproken dat er geen kinderalimentatie betaald wordt, dit nietig verklaard kan worden als één van de partijen hier om vragen.PLAE schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:20:
[...]
In de praktijk zijn er voorbeelden in mijn omgeving waar de moeder er vanaf ziet. Het is volgens mij pas een plicht als iemand vasthoudt aan het recht. Geen instantie die je ertoe dwingt als je het beiden laat rusten.
Dat is inderdaad mogelijk via de rechter om het exclusieve gebruiksrecht te verzoeken. Echter staat daar vaak wel een vergoeding tegenover die betaald moet worden (soort van huur). En de ex-partner is nog steeds eigenaar en zal op een gegeven moment toch uitgekocht moeten worden.Rickardur schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:30:
ik kende iemand die vrijwillig was weggegaan (tijdelijk even uitelkaar) en daardoor kon je met de wet iemand gewoon helemaal uit iemand zijn huis verbannen, blijkbaar. pas maar op, ik zou toch ff met de jurist gaan praten over het hoe nu verder en niks alleen ff regelen.
Deze situatie heb ik ook een paar maanden gezeten. Geen idee of het gebruikelijk is, maar het komt wel voor.PLAE schreef op maandag 10 juni 2024 @ 08:17:
[...]
In welke fantasiewereld is dit gebruikelijk? In bepaalde blaadjes misschien maar niet in Nederland.
Inderdaad de kinderen zouden voorop moeten staan maar helaas gebeurd dat toch te weinig voor mijn gevoel.Iacobus schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:39:
Hier een post van een ervaringsdeskundige in een (helaas) soortgelijke situatie, samenlevers zonder contract, met 3 kinderen en een gezamenlijke woning. Onze situatie was dat ik de fulltime werkende vader was, en mijn ex parttime werkte. Onze inkomensverdeling was netto 66/33% en de woning waren wij beiden 50% eigenaar van.
Om te beginnen wil ik je meegeven om er vooral samen uit te komen en het belang van de kinderen voorop te stellen. Mijn ex is vertrokken met de kinderen met een brief van een advocaat op, de toen nog onze, deurmat wat uiteindelijk heeft geleid tot een zitting in de rechtbank. Dit brengt een hoop kosten en stress met zich mee wat niet ten goede komt aan jullie beide en voornamelijk de kinderen.
Als er medewerking is van beide partijen is er voor samenlevers geen juridische weg nodig, voor de kinderen moet je dan aan onderstaande punten denken:
- Spreek een zorg- (als jullie beide het ouderlijk gezag hebben over de kinderen, dit is niet altijd het geval met samenlevers) of omgangsregeling af.
- Kinderalimentatie kan je niet van afzien, jullie hebben beide een zorgplicht. Je bent er redelijk vrij in om dit te bepalen, maar de wet beslist dat je niet mag afzien van kinderalimentatie.
- Kijk goed naar de fiscale consequenties. Als er sprake is van een co-ouderschap (je ex zorgt gemiddeld gezien minstens 3 dagen per week voor de kinderen) kan het gunstig zijn om niet alle kinderen op 1 adres in te schrijven. Denk hierbij aan de verschillende toeslagen en inkomensafhankelijke combinatiekorting.
- Schrijf samen een ouderschapsplan met de punten die jullie belangrijk vinden. Er zijn een hoop voorbeelden beschikbaar op internet.
Wat betreft de woning, of de zogenoemde eenvoudige gemeenschap, kan de afwikkeling ingewikkeld zijn. Als samenlevers (zonder contract) kan je wettelijk gezien tot 5 jaar terug verrekenen, mits de gemaakte kosten aantoonbaar zijn.
In ons geval waren alle kosten t.b.v. de woning gedaan van mijn persoonlijke rekening, en dus vrij makkelijk inzichtelijk te maken. De gemaakte kosten (hypotheek aflossingen, investeringen in de woning) heb ik van de van de overwaarde (getaxeerde waarde van de woning minus openstaande hypotheek) afgetrokken en voorgesteld als bedrag van uitkoop. Hierin is de rechtbank meegegaan. Zijn de kosten van de woning gedaan van bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening is het voor je ex aantonen al een ingewikkelder verhaal. In dat geval is het misschien ook gunnen en zorgen dat je een goed bedrag krijg voor een nieuwe start.
Of mijn verhaal eerlijk is of niet laat ik even in het midden en zullen de meningen over verschillen, het was in ieder geval juridisch gezien correct.
Uiteindelijk wil ik meegeven dat de relatie misschien beëindigd is, maar ouders blijven jullie voor het leven. De kinderen moeten dus ten alle tijden prioriteit hebben.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Dankjewel voor het delen van je ervaring.Iacobus schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:39:
Hier een post van een ervaringsdeskundige in een (helaas) soortgelijke situatie, samenlevers zonder contract, met 3 kinderen en een gezamenlijke woning. Onze situatie was dat ik de fulltime werkende vader was, en mijn ex parttime werkte. Onze inkomensverdeling was netto 66/33% en de woning waren wij beiden 50% eigenaar van.
Om te beginnen wil ik je meegeven om er vooral samen uit te komen en het belang van de kinderen voorop te stellen. Mijn ex is vertrokken met de kinderen met een brief van een advocaat op, de toen nog onze, deurmat wat uiteindelijk heeft geleid tot een zitting in de rechtbank. Dit brengt een hoop kosten en stress met zich mee wat niet ten goede komt aan jullie beide en voornamelijk de kinderen.
Als er medewerking is van beide partijen is er voor samenlevers geen juridische weg nodig, voor de kinderen moet je dan aan onderstaande punten denken:
- Spreek een zorg- (als jullie beide het ouderlijk gezag hebben over de kinderen, dit is niet altijd het geval met samenlevers) of omgangsregeling af.
- Kinderalimentatie kan je niet van afzien, jullie hebben beide een zorgplicht. Je bent er redelijk vrij in om dit te bepalen, maar de wet beslist dat je niet mag afzien van kinderalimentatie.
- Kijk goed naar de fiscale consequenties. Als er sprake is van een co-ouderschap (je ex zorgt gemiddeld gezien minstens 3 dagen per week voor de kinderen) kan het gunstig zijn om niet alle kinderen op 1 adres in te schrijven. Denk hierbij aan de verschillende toeslagen en inkomensafhankelijke combinatiekorting.
- Schrijf samen een ouderschapsplan met de punten die jullie belangrijk vinden. Er zijn een hoop voorbeelden beschikbaar op internet.
Wat betreft de woning, of de zogenoemde eenvoudige gemeenschap, kan de afwikkeling ingewikkeld zijn. Als samenlevers (zonder contract) kan je wettelijk gezien tot 5 jaar terug verrekenen, mits de gemaakte kosten aantoonbaar zijn.
In ons geval waren alle kosten t.b.v. de woning gedaan van mijn persoonlijke rekening, en dus vrij makkelijk inzichtelijk te maken. De gemaakte kosten (hypotheek aflossingen, investeringen in de woning) heb ik van de van de overwaarde (getaxeerde waarde van de woning minus openstaande hypotheek) afgetrokken en voorgesteld als bedrag van uitkoop. Hierin is de rechtbank meegegaan. Zijn de kosten van de woning gedaan van bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening is het voor je ex aantonen al een ingewikkelder verhaal. In dat geval is het misschien ook gunnen en zorgen dat je een goed bedrag krijg voor een nieuwe start.
Of mijn verhaal eerlijk is of niet laat ik even in het midden en zullen de meningen over verschillen, het was in ieder geval juridisch gezien correct.
Uiteindelijk wil ik meegeven dat de relatie misschien beëindigd is, maar ouders blijven jullie voor het leven. De kinderen moeten dus ten alle tijden prioriteit hebben.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting maakt het niet uit waar de kinderen zijn ingeschreven bij co-ouderschap. Voor de toeslagen wel overigens.Iacobus schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:39:
Oke aanname 1. hoeft niet zo te zijn natuurlijk.Blackouts schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:37:
Jullie waren gelijkwaardig in jullie huwelijk, althans daar ga ik van uit.
Lijkt me niet per se gelijkwaardig, maar zou kunnen.De ene betaalde de hypotheek, de ander droeg bij door voor de kinderen te zorgen.
hoezo? Ze bepalen toch zelf wat ze als doel hebben voor na een huwelijk?Dat betekent ook dat je als doel moet hebben om na het huwelijk ook gelijkwaardig te zijn.
wow, nog zo'n random sprong. Ten eerste: waarom door 2? En wat is de definitie van 'eerlijk', dat zijn gevaarlijke uitspraken hoor.En dat betekent dus eerlijk door 2 delen
Tja, gebaseerd op mijn eigen scheiding. Je maakt samen de keuze om uit elkaar te gaan. Het kan toch niet zo zijn dat de ene er riant bij zit en de ander op een houtje moet gaan bijten? Gelijkwaardig uit een scheiding komen, zodat je zoveel mogelijk kan blijven leven zoals je deed. Niet alleen in het belang van jezelf maar zeker in het belang van de kinderen.de Peer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:02:
[...]
Oke aanname 1. hoeft niet zo te zijn natuurlijk.
[...]
Lijkt me niet per se gelijkwaardig, maar zou kunnen.
[...]
hoezo? Ze bepalen toch zelf wat ze als doel hebben voor na een huwelijk?
[...]
wow, nog zo'n random sprong. Ten eerste: waarom door 2? En wat is de definitie van 'eerlijk', dat zijn gevaarlijke uitspraken hoor.
Ik begrijp je goede bedoeling, maar het is allemaal niet zo vanzelfspreken.
Precies; belangrijkste parameter zijn de karakters van de betrokken partners en hoe ze in het leven staande Peer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:02:
[...]
Oke aanname 1. hoeft niet zo te zijn natuurlijk.
[...]
Lijkt me niet per se gelijkwaardig, maar zou kunnen.
[...]
hoezo? Ze bepalen toch zelf wat ze als doel hebben voor na een huwelijk?
[...]
wow, nog zo'n random sprong. Ten eerste: waarom door 2? En wat is de definitie van 'eerlijk', dat zijn gevaarlijke uitspraken hoor.
Ik begrijp je goede bedoeling, maar het is allemaal niet zo vanzelfspreken.
soms wel, soms niet. (of gaat dit wederom om jouw scheiding?)Blackouts schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:12:
[...]
Je maakt samen de keuze om uit elkaar te gaan.
euh jawel, daar komt het best vaak wel op neer, afhankelijk van of je de zaken wel of niet goed geregeld hebt. Van de afspraken.Het kan toch niet zo zijn dat de ene er riant bij zit en de ander op een houtje moet gaan bijten?
Mee eens dat het voor de kinderen natuurlijk beter is. Ik vind het knap als de ouders dat in het oog weten te houden en dus bereid zijn concessies te doen, zelfs terwijl ze recht hebben op een andere verdeling die meer in hun voordeel werkt.Gelijkwaardig uit een scheiding komen, zodat je zoveel mogelijk kan blijven leven zoals je deed. Niet alleen in het belang van jezelf maar zeker in het belang van de kinderen.
Tja, jij denkt duidelijk wat meer in je eigen voordeel. Ik vind het niet meer dan normaal om samen goed uit een scheiding te komen. Je hebt ooit van elkaar gehouden, nu niet meer. Dat betekent niet dat je elkaar het leven zuur moet gaan maken. Ik weet dat het gebeurt, maar daar wordt echt niemand beter van.de Peer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:51:
[...]
soms wel, soms niet. (of gaat dit wederom om jouw scheiding?)
[...]
euh jawel, daar komt het best vaak wel op neer, afhankelijk van of je de zaken wel of niet goed geregeld hebt. Van de afspraken.
[...]
Mee eens dat het voor de kinderen natuurlijk beter is. Ik vind het knap als de ouders dat in het oog weten te houden en dus bereid zijn concessies te doen, zelfs terwijl ze recht hebben op een andere verdeling die meer in hun voordeel werkt.
Nee hoor ik heb het niet over mijn eigen situatie of perspectief. Het is meer dat ik constateer dat het vaak anders loopt en dat het vaak juridisch anders in elkaar zit dan wat 'eerlijk' is of wat 'goed voelt'. Ik heb er alleen maar bewondering voor als een stel het samen goed weet te regelen in het belang van de kinderen.Blackouts schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:41:
[...]
Tja, jij denkt duidelijk wat meer in je eigen voordeel. Ik vind het niet meer dan normaal om samen goed uit een scheiding te komen. Je hebt ooit van elkaar gehouden, nu niet meer. Dat betekent niet dat je elkaar het leven zuur moet gaan maken. Ik weet dat het gebeurt, maar daar wordt echt niemand beter van.
Het ligt er ook aan wat KAN. Want met hetzelfde inkomen ineens twee huizen / huishoudens moeten financieren elke maand is niet evident.de Peer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Mee eens dat het voor de kinderen natuurlijk beter is. Ik vind het knap als de ouders dat in het oog weten te houden en dus bereid zijn concessies te doen, zelfs terwijl ze recht hebben op een andere verdeling die meer in hun voordeel werkt.
Quote van de dagLordy79 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:24:
[...]...Helaas zijn er mensen die hun ex meer haten dan dat ze van hun kinderen houden.
Eerder genoemde verrekening van voordeel van voordeel a.g.v. voortzetting rentecontract met lage rente die eerder genoemd werd vind ik wel een relevant punt.PhilipsFan schreef op maandag 17 juni 2024 @ 04:50:
Al het andere is niet relevant voor deze discussie.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq