Iacobus schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:39:
Hier een post van een ervaringsdeskundige in een (helaas) soortgelijke situatie, samenlevers zonder contract, met 3 kinderen en een gezamenlijke woning. Onze situatie was dat ik de fulltime werkende vader was, en mijn ex parttime werkte. Onze inkomensverdeling was netto 66/33% en de woning waren wij beiden 50% eigenaar van.
Om te beginnen wil ik je meegeven om er vooral samen uit te komen en het belang van de kinderen voorop te stellen. Mijn ex is vertrokken met de kinderen met een brief van een advocaat op, de toen nog onze, deurmat wat uiteindelijk heeft geleid tot een zitting in de rechtbank. Dit brengt een hoop kosten en stress met zich mee wat niet ten goede komt aan jullie beide en voornamelijk de kinderen.
Als er medewerking is van beide partijen is er voor samenlevers geen juridische weg nodig, voor de kinderen moet je dan aan onderstaande punten denken:
- Spreek een zorg- (als jullie beide het ouderlijk gezag hebben over de kinderen, dit is niet altijd het geval met samenlevers) of omgangsregeling af.
- Kinderalimentatie kan je niet van afzien, jullie hebben beide een zorgplicht. Je bent er redelijk vrij in om dit te bepalen, maar de wet beslist dat je niet mag afzien van kinderalimentatie.
- Kijk goed naar de fiscale consequenties. Als er sprake is van een co-ouderschap (je ex zorgt gemiddeld gezien minstens 3 dagen per week voor de kinderen) kan het gunstig zijn om niet alle kinderen op 1 adres in te schrijven. Denk hierbij aan de verschillende toeslagen en inkomensafhankelijke combinatiekorting.
- Schrijf samen een ouderschapsplan met de punten die jullie belangrijk vinden. Er zijn een hoop voorbeelden beschikbaar op internet.
Wat betreft de woning, of de zogenoemde eenvoudige gemeenschap, kan de afwikkeling ingewikkeld zijn. Als samenlevers (zonder contract) kan je wettelijk gezien tot 5 jaar terug verrekenen, mits de gemaakte kosten aantoonbaar zijn.
In ons geval waren alle kosten t.b.v. de woning gedaan van mijn persoonlijke rekening, en dus vrij makkelijk inzichtelijk te maken. De gemaakte kosten (hypotheek aflossingen, investeringen in de woning) heb ik van de van de overwaarde (getaxeerde waarde van de woning minus openstaande hypotheek) afgetrokken en voorgesteld als bedrag van uitkoop. Hierin is de rechtbank meegegaan. Zijn de kosten van de woning gedaan van bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening is het voor je ex aantonen al een ingewikkelder verhaal. In dat geval is het misschien ook gunnen en zorgen dat je een goed bedrag krijg voor een nieuwe start.
Of mijn verhaal eerlijk is of niet laat ik even in het midden en zullen de meningen over verschillen, het was in ieder geval juridisch gezien correct.
Uiteindelijk wil ik meegeven dat de relatie misschien beëindigd is, maar ouders blijven jullie voor het leven. De kinderen moeten dus ten alle tijden prioriteit hebben.