Wel weer typisch dat de redactie gewoon nog geen enkele reactie gegeven heeft. Het enige wat tot dusver gebeurd is, is dat een van de mods zich verschuilt achter 'het is een correct woord' en dat een andere mod (terecht) wat reacties weggegooid heeft.
Bemensen is correct qua taalgebruik, maar het is op zichzelf een controversieel woord dat vooral bestaat als politiek correcte tegenhanger van
bemannen. Bemannen is de standaard vertaling voor 'crew', ook hier op Tweakers. Ik ben dus wel benieuwd wat de echte reden is soms daarvan af te wijken. Google geeft overigens 80k resultaten als je zoekt op bemensing en meer dan 7 miljoen als je zoekt op bemanning. Zelf zou ik de voorkeur geven aan het gebruik van ingeburgerde woorden. Niks mis met inclusiviteit, maar te pas en te onpas maar alles aan gaan passen ook al vraagt niemand er om gaat wat mij betreft te ver.
Je bent nieuw hier neem ik aan?

Het probleem is dat men met inclusiviteit nogal snel de neiging heeft door te slaan in het aanpassen van wat de norm is, met als gevolg dat de kleine groep die je wilt betrekken de verandering niet snapt, en de grote groep waar het voor verandert boos wordt omdat de verandering te ver gaat.
Het woord
bemannen vervangen omdat er het woord man in staat vind ik persoonlijk gewoon te ver gaan. Niet alles waar 'man' in voorkomt is een vies woord.
[
Voor 24% gewijzigd door
SomerenV op 07-05-2024 10:42
]