Radeloos m.b.t manier van verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanno
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Goedenavond,

Door alle verschillende meningen, adviezen, topics, etc. weten wij niet meer wat te doen in ons te verbouwen huis wat betreft warmtepomp/cv ketel/radiatoren/verwarming. Het is een jaren '50 huis, waarbij de spouwmuren en het dak geïsoleerd zijn. Er bevinden zich twee kelders (onder de gang en onder de keuken) en een kruipruimte onder de woonkamer (houten balkenvloer).

Aangezien wij bezig zijn met een grote verbouwing, willen we alle bestaande leidingen vervangen en/of verwijderen. Dit zijn namelijk nog de originele leidingen, dus ruim 70 jaar oud en zijn overal zichtbaar in huis.

Het plan is in ieder geval om de houten balkenvloer te (laten) verwijderen en de kruipruimte vervolgens te laten storten met schuimbeton (vanwege de hoge isolatiewaarde) i.c.m. vloerverwarming. Ook in de keuken willen we vloerverwarming laten infrezen in de bestaande betonvloer.

Hierna zijn dus dak, spouwmuren en vloer onder woonkamer geïsoleerd. Verder hebben we overal dubbel glas. Deze laten vervangen door hr++ willen we i.v.m. kosten pas later laten doen.

Cv-ketel is huur en is nog niet héél oud. Maar aangezien we dus een grote verbouwing willen uitvoeren, willen we alles meteen "goed" laten doen. Maar wat is goed?

Echter, er zijn al veel mensen komen kijken, maar door de verschillende meningen weten we nu totaal niet meer wat te doen.
De ene zegt: ik zou alle leidingen van bestaande radiatoren vervangen en radiatoren blijven gebruiken.
De ander zegt: ik zou compleet van de radiatoren afstappen en werken met vloerverwarming / airco's
De ander zegt: ik zou elektrisch verwarmen
Etcetera etcetera.

Daarbij voor ons ook de vraag: gaan we voor een full-electric warmtepomp of een hybride warmtepomp?

Ons eigen idee was/is het volgende:

Begane grond:
- Gang binnenkomst (8 m²): bestaande radiator laten vervallen en geen alternatief gebruiken (is niet nodig m.i.). Daarnaast liggen er nog de originele tegels, dus vloerverwarming infrezen is geen optie.
- Toilet: bestaande radiator laten vervallen en geen alternatief gebruiken
- Keuken en woonkamer (open ruimte samen 39 m²): bestaande radiatoren laten vervallen en vervangen door vloerverwarming. Tevens willen we over een aantal maanden een airco laten plaatsen, die we evt. kunnen gebruiken als bijverwarming naast de vloerverwarming.
- Veranda: bestaande radiatoren laten vervallen. Hier tijdelijk gebruik maken van convertorkachel(s) wanneer nodig. Uiteindelijk (over een paar jaar) willen we namelijk deze veranda laten vervangen door een vaste aanbouw.

Eerste verdieping
- Badkamer (6 m²): bestaande radiator laten vervallen. Twijfel over vloerverwarming of elektrische (handdoek)radiator.
- Slaapkamer (15 m²): bestaande radiator laten vervallen. Airco laten plaatsen.
- Werkkamertje (3,5 m²): bestaande radiator laten vervallen. Twijfel over vloerverwarming of infraroodpaneel.
- Kastenkamer (13,5 m²): bestaande radiator laten vervallen. Eventueel convertorkachel gebruiken wanneer nodig.

Nu snap ik dat de meningen hier op Tweakers ook zullen verschillen, maar wellicht kunnen wij op basis van jullie ervaringen een keuze maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties, mochten er nog vragen/meer informatie nodig zijn, hoor ik het graag! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Stanno op 02-05-2024 01:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stanno schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 01:29:
Echter, er zijn al veel mensen komen kijken
Zijn dat professionele meningen die offertes gingen maken of familie/vrienden etc met meningen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik zou sowieso vloerverwarming nemen, dan zit je allesinds al op lage temperatuur te stoken. Dan kan je in de toekomst nog altijd een warmtepomp steken.

De Nederbelg !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:14
Begane grond vloerverwarming
Verdieping, afhankelijk van noodzaak tot koelen een airco of anders alleen een ir paneel. Dat kan in badkamer en werkkamer.
Je eigen plan is dus prima, voor het uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Eens met @No Hands : je eigen plan klinkt prima.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:03
Waarom een verwarming in kastenkamer, die was beetje onduidelijk voor mij.
Hoe ver zit werkkamer van slaapkamer? Het is namelijk een erg klein kamertje, om nu helemaal vloerverwarming aan te gaan leggen is hoop gedoe. Zit je er vaak te werken? Dan zou ik kijken of je IR paneel wel fijn vindt, anders nog even kijken wat er mogelijk is (multi split airco, gezien je buitenunit toch al moet aanschaffen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:55

Yucon

*broem*

- Gang binnenkomst (8 m²): bestaande radiator laten vervallen en geen alternatief gebruiken (is niet nodig m.i.). Daarnaast liggen er nog de originele tegels, dus vloerverwarming infrezen is geen optie.
Even een losse opmerking tussendoor: die is niet alleen om je hal te verwarmen, maar ook om je overloop boven te verwarmen. Je kunt ervoor kiezen hem weg te laten maar dan mis je niet alleen die ruimte waar je je jas aantrekt maar ook die ruimte waar je 's ochtends in je ochtendjas loopt als je naar de badkamer gaat.

Ik mis hem niet echt, maar sommige mensen vinden het vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:55

Yucon

*broem*

Jellabie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 05:53:
Ik zou sowieso vloerverwarming nemen, dan zit je allesinds al op lage temperatuur te stoken. Dan kan je in de toekomst nog altijd een warmtepomp steken.
Dat zou ik eerst ook gezegd hebben, maar ik ben hier toch wat van teruggekomen. Je moet het immers rond dezelfde temperatuur houden. Hoe warmer, hoe meer warmte je verliest. En als ik kijk hoeveel het hier in een soortgelijk geïsoleerd huis 's ochtends afgekoeld is gaat dat volgens mij om best veel warmte die je extra kwijtraakt ten opzichte van de temperatuur 's nachts wat verlagen. Misschien interessant voor TS om wat cijfers hierover te zoeken alvorens de knoop door te hakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 02-05-2024 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:20
Jou plan klinkt goed. Persoonlijk zou ik de hal wel mee verwarmen. Daar hoef je geen grote trucen voor uit te halen. Je kan ook de vloerverwarming door bestaande radiator laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kanaalairco's ia ook een prima optie en het zuinigst in gebruik. Met vloerverwarming kun je geen nachtverlaging gebruiken en is per definitie onzuinig..

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
Let ook op ventilatie, zeker als je de hal niet gaat verwarmen. Voordeur zal het koudste plekje zijn in de hal, wordt een broedplaats voor schimmel.

Verder is dubbelglas naar HR++ een stap die je voor comfort echt wel wilt doen, zeker in je woonkamer. De koudeval van dubbelglas wil je niet bij lage temperatuur verwarming.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Bedenk vooral wat no-regret maatregelen zijn. Dingen die nu mogelijk en haalbaar zijn en later niet. Zoals vloerverwarming aanleggen als je toch de vloer aan het slopen bent.

Die CV ketel eruit is geen prioriteit zou ik zeggen. Hoog aanschafbedrag waar zeker een besparing tegenover staat, maar als je maar beperkt geld hebt dan kun je die CV ketel beste uitstellen en eerst de rest gereed maken. Dwz lage temp verwarming maken. Isolatie fiksen zo goed als redelijkerwijs kan (je kunt altijd gewoon een grotere WP nemen natuurlijk, maar met betere isolatie is je woning comfortabeler én zuiniger).

Ik zou persoonlijk absoluut in iedere ruimte verwarming willen. Bij vooorkeur hydraulisch omdat een airco verwarming toch altijd beetje zoemt. Vergeet niet dat onverwarmde ruimtes een grote belasting zijn voor de aangrenzende verwarmde ruimtes. Bv. een onverwarmde hal is in de winter niet vrieskou, maar “gewoon” een paar graden koeler dan de rest van het huis. Dat is warmte die uit alle aangrenzende verwarmde ruimtes “gestolen” wordt. Dus daar moet de verwarming in die ruimtes extra hard voor werken. Beter direct verwarmen dan imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:28
@Stanno Goed bezig, er zo over na denken is een goed begin. Hier enkele ervaringen uit mijn nieuwbouw project, en renovatie bij mijn ouders:
  • Luister niet alleen maar naar aannemers en installateurs. Soms hebben ze hele goede punten, maar heel vaak laten ze zich ook leiden door wat voor hun het makkelijkst is. Bovendien hebben ze allemaal financiële belangen; geld dat naar de glaszetter gaat, gaat niet meer naar de uitbouw/dakkapel die door de aannemer geplaatst wordt
  • Betreffende verwarmingssystemen; belangrijk is de COP van je toekomstige warmtepomp. Hoe hoger; hoe efficiënter. De COP is beter indien je meer lage temperatuur afgifte hebt. Daarom wordt vloerverwarming vaak 10cm HoH gelegd ipv 15, en worden er radiatoren met ventilators gebruikt. Als je dit nu al goed doet kun je ook je CV al zuiniger laten draaien. Je wilt dus zo veel mogelijk afgifte, ook bijvoorbeeld in de gang.
  • COP is een factor die aangeeft hoe veel kW warmte er uit 1 kW elektriciteit gehaald kan worden. Bij elektrische vloerverwarming en IR panelen is dit 1. Een warmtepomp haalt een COP van 4 tot 6,5. Die elektrische vloerverwarming kan dus veel geld kosten op termijn! Toch zijn ze niet per definitie on-duurzaam. Bijvoorbeeld indien je hele huis standaard 19°C is, maar je vind dit in de badkamer net te koud als je onder de douche uit komt. Je kunt dan met een IR paneel voor 2x per dag 15 minuten iets bij verwarmen. Omdat je deze slechts kort gebruikt ipv permanent de badkamer naar 22 graden stookt, kan dit nog steeds zuiniger zijn.
  • Er valt bij renovatie veel te winnen met een balansventilatie systeem, maar makkelijk is het niet. High cost high gain; in zowel besparing als comfort.
  • Indien een kozijn toch aan vervanging toe is; gelijk triple glas er in. Aannemers sputteren vaak tegen omdat het lastiger is, maar de meerprijs is vaak niet erg hoog. Er gaan veel bs argumenten rond waarom dat geen zin zou hebben.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 18:32

GerritGekke

Gamechanger

Er van uitgaand dat de personen die zijn langs geweest commercieel zijn en verstand van zaken hebben, wil ik benadrukken dat de “meningen” van deze personen ook een commercieel belang hebben. In de zelfde handeling vervang je de radiatoren, toch makkelijk verdient. Even los van de noodzaak.

Je hebt een jaren 50 huis, welke is (na)geïsoleerd. Vaak niet de hoogste isolatiewaarden en/of beste kierdichting. Ik ga daar in jou geval ook vanuit. Voordat je radiatoren inwisselt voor vloerverwarming of een oude voor een nieuwe radiator zou ik je wel aanraden om de capaciteit door te rekenen. Je gaat met vloerverwarming lage(re) temperatuur stoken en wilt in de winter niet hebben dat de toko niet warm te krijgen is.

Persoonlijk zou ik de cv ketel eerst ook laten zitten. Alle andere aanpassingen kan je doen en dan kijken hoe het huis stookt en of je het met de lage temperatuur wel goed warm kan krijgen. Ik zou in ieder geval wel alle vertrekken verzien van radiatoren of vloerverwarming. Airco is lekker om te koelen, maar voor verwarming zou ik voor een cv kiezen. Met name in winterse omstandigheden.

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

sealy

bastards...

Ik heb niet veel toe te voegen aan bovenstaande adviezen, maar kan wel als persoonlijke anekdote delen dat ik ook nooit meer de hal -niet- zou verwarmen.

In ons vorige huis heb ik volgens dezelfde redenatie als de TS daar ook de verwarming weggelaten. Dat is vervolgens altijd een koud en vochtig tochtgat gebleven waar de pissebedden het erg naar hun zin hadden.

nothing special

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterdepeer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-10 16:24
het voordeel van vloerverwarming is dat als je later de CV de deur uit doet, je hier ook mee kunt koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zoals @Paul C zegt.
Goede keuzes maak je maar 1x, daarna is het mis investering.
Ga dus (eerst) voor een goede basis die je nu kunt aanpakken en later voor die dingen die dan nog steeds kunnen (maar in de basis mogelijk zijn voorbereid).
Dus BG overal vloerverwarming en mogelijk hier en daar een convector omdat vloerverwarming onvoldoende is. Leg extra leidingen in voorbereiding naar overstap naar een andere verwarmingsinstallatie, ik denk hierbij aan de hoofdtoevoer van de gasketel die mogelijk niet meer vanuit zolder komt maar vanuit buiten vanwege een warmtepomp.

Laat ieder geval eerst een warmte verlies berekening van je pand maken zodat je zeker weet of alles kan.
Het plan is in ieder geval om de houten balkenvloer te (laten) verwijderen en de kruipruimte vervolgens te laten storten met schuimbeton (vanwege de hoge isolatiewaarde) i.c.m. vloerverwarming.
Ik adviseer toch om te gaan voor iets anders dan schuimbeton vanwege een aantal punten.
- Isolatiewaarde is niet hoog t.o.v. andere isolatiematerialen (ook i.c.m. prijsstelling). Denk aan een opbouw van EPS of ander gelijksoortige materialen. Voordeel hiervan is dat je in de isolatie ook direct allerlei (extra) leidingen kwijt kunt ter inspiratie

1ste verdieping
Ik weet niet of je vloer hier hout, nevobo of beton is maar een vloerverwarming zou mijn keuze zijn, kan ook droogbouw met isolatie eronder, zou mijn optie zijn met mogelijk ondersteuning van convector (zie je warmtelast berekening en je vermogensafgifte).
Ik heb er ieder geval bij de vorige woning spijt van gehad dat ik daar geen vloerverwarming had gelegd (had gekunnen met een nevobo vloer) maar convectors. De spijt zat hem er in vanwege de "ruimte beperking" van de grote van de convectors omdat ik een max aanvoer temperatuur van 40 graden had gegeven en ik daarom op best lange en dikke Jaga Tempo uit kwam. Mooi van design, maar dunner/korter was mooier geweest.

En isoleren is ventileren en nu je toch zo goed bezig bent kan dat mooi mee genomen worden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 14:40
Wij hebben bij de verbouwing er ook voor gekozen om alle oude radiatoren (jaren 60 woning) te verwijderen incl alle oude leidingen (was een éénpijpssysteem, is sowieso drama). Vervolgens op zowel de begane grond als de eerste verdieping vloerverwarming aangelegd (WARP-systems, prima zelf te doen).
Gang/hal beneden heeft ook vloerverwarming, bijkeuken heeft een convector (was echt veel lastiger om daar ook vloerverwarming te realiseren). Enige afwijking is de badkamer waar we elektrische vloerverwarming hebben (puur voor warme voetjes in de winter) en een elektrische radiator die elke dag zo'n 25 minuten aanstaat voor ruimte verwarming. Die is sinds vandaag ook uit, dus alleen voor de wintermaanden.
Isolatiewaarden van dit huis zijn niet geweldig, maar 's winters is het heel eenvoudig warm te stoken en houden. Glas is nog ouderwets dubbel, geen HR++.
Al met al zou ik niet zo bang zijn dat je het huis niet warm krijgt, in essentie is vloerverwarming natuurlijk een gigantische radiator en kan de CV ketel dus veel warmte afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-10 13:59

Ons eigen idee was/is het volgende:

Begane grond:
- Toilet: bestaande radiator laten vervallen en geen alternatief gebruiken
- Keuken en woonkamer (open ruimte samen 39 m²): bestaande radiatoren laten vervallen en vervangen door vloerverwarming. Tevens willen we over een aantal maanden een airco laten plaatsen, die we evt. kunnen gebruiken als bijverwarming naast de vloerverwarming.
- Veranda: bestaande radiatoren laten vervallen. Hier tijdelijk gebruik maken van convertorkachel(s) wanneer nodig. Uiteindelijk (over een paar jaar) willen we namelijk deze veranda laten vervangen door een vaste aanbouw.

Eerste verdieping
- Badkamer (6 m²): bestaande radiator laten vervallen. Twijfel over vloerverwarming of elektrische (handdoek)radiator.
- Slaapkamer (15 m²): bestaande radiator laten vervallen. Airco laten plaatsen.
- Werkkamertje (3,5 m²): bestaande radiator laten vervallen. Twijfel over vloerverwarming of infraroodpaneel.
- Kastenkamer (13,5 m²): bestaande radiator laten vervallen. Eventueel convertorkachel gebruiken wanneer nodig.
Klinkt allemaal als een goed plan! Ik heb zelf ook een mix van verwarming/airco/convectorkachel/infrarood. Natuurlijk zou ik nooit advies durven geven over wat je moet doen en alleen eigen ervaring delen. Zelf heb ik een klein gangetje voor aan het huis met toilet eraan. Daar heb ik een kleine 400w convectorkachel gezet die in de winter toch het gangetje op temperatuur kan houden om het aangenamer te maken. Hoeft niet veel te zijn of vaak aan te staan, maar het maakt het toch dat beetje fijner. Op de badkamer boven heb ik een infraroodpaneel staan wat ik zelf echt heerlijk vindt. Niks beter dan uit een douche stappen en nog de warmte over je heen hebben stralen. Als laatste heb ik ook airco's boven en onder die echt perfect werken, alleen merk je wel dat de warmte vluchtig is. Zodra ze uit gaan koelt het relatief snel af. Of je dat fijn vindt of niet is een restpuntje voor jezelf.

Heel veel succes er in ieder geval mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-10 07:58
Wij hebben een ruime vrijstaande woning. Isolatie was/is niet geweldig. Wel hebben wij nu een jaartje een full electric systeem. Vloerverwarming beneden, paar IR panelen op de verdieping. Op de verdieping was het afgelopen winter best wel koud. Dit komt deels door de niet zo geweldige isolatie. Daar gaan we nog wat aan verbeteren, en bij de verbouwing van de badkamer zullen we nog een stukje vloerverwarming mee op de warmtepomp laten draaien.

Gezien de niet zo geweldige isolatie is het verbruik van de WP iets hoog. Maar met nog een paar stappen verbetering in de isolatie zal dat nog wat beter worden. Het zal nooit geweldig zijn, maar wel ok.

Vwb partijen die advies uitbrengen. Het is redelijk dramatisch. Onze elektriciën wilde ook wel een offerte maken. Maar die komen met een standaard berekening van een "leverancier". En die houden in veel gevallen geen rekening met de situatie in een woning. Die kijken naar de inhoud van de woning (en soms wat extra parameters).

Daarnaast is het (vinden wij) helemaal niet handig om je bovenverdieping, waar je meestal alleen slaapt, volledig mee te laten verwarmen door je WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanno
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties.
Het zijn er te veel om 1 voor 1 te beantwoorden, dus een algemene reactie:

De personen die langs zijn gekomen waren aannemers, loodgieters, kennissen, etc. Eenieder had een andere mening.

Voor de mensen die aangeven dat ons eigen plan prima is, goed om te horen dat we op de goede weg zijn!

Zoals ik kan opmaken uit de meeste reacties, is het dus wél raadzaam om een radiator op de gang te behouden.
Zou het hiervoor dus het beste zijn om de huidige radiator te behouden en daarvan de leiding te laten vervangen? Of zou een mobiele convertorkachel ook voldoende zijn om regelmatig aan te zetten? Dan zouden we namelijk helemaal van alle radiatoren inclusief radiatorleidingen af zijn.

De slaapkamer zit aan de achterkant (linksachter om het zo te zeggen), de werkkamer zit aan de voorkant (rechtsvoor).
Aangezien we de buitenunit het liefst aan de achtergevel willen laten hangen, is het dan überhaupt mogelijk om deze "door te lussen" naar de werkkamer? Of zou er hiervoor dan ook een aparte buitenunit geplaatst moeten worden aan de voorgevel?
Als dat laatste het geval is, zie ik het niet zitten om voor een kamertje van 3,5 m² een buiten- en binnenunit te laten plaatsen speciaal hiervoor.
Moet er wel bij vermelden dat ik vrijwel elke dag thuis werk, dus 5 dagen à 8 uur.

Daarnaast maak ik uit de meeste reacties op dat het raadzaam is om de CV ketel pas later te vervangen en nu dus nog níet voor een warmtepomp te gaan.
Als ik het goed begrijp, maakt het dus niet uit dat de vloerverwarming die zal worden gelegd eerst wordt aangesloten op de CV ketel en later pas op de warmtepomp? Dit kan zonder problemen worden omgezet?

Betreffende de glasisolatie: de (kunststof) kozijnen zijn nog niet heel lang geleden vervangen en zijn nog in perfecte staat.
Is het dan toch aan te raden/mogelijk om de huidige ramen te vervangen en de bestaande kozijnen te behouden? Of hiermee toch nog wachten?

[ Voor 4% gewijzigd door Stanno op 02-05-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Stanno schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:07:

Als ik het goed begrijp, maakt het dus niet uit dat de vloerverwarming die zal worden gelegd eerst wordt aangesloten op de CV ketel en later pas op de warmtepomp? Dit kan zonder problemen worden omgezet?
Ja en nee. Je CV geeft een hogere temperatuur af aan je verwarmingssysteem dan een warmtepomp doet (tenminste, als je een hoge efficiëntie wilt). Dat is geen probleem, zolang je je vloerverwarming in richt zoals je dat zou doen als je nu al een warmtepomp hebt. En dus geen HoH aftand van 15cm.
Betreffende de glasisolatie: de (kunststof) kozijnen zijn nog niet heel lang geleden vervangen en zijn nog in perfecte staat.
Is het dan toch aan te raden/mogelijk om de huidige ramen te vervangen en de bestaande kozijnen te behouden? Of hiermee toch nog wachten?
Is er in die kozijnen toen ook geen hr++ glas gekomen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Nog een tip voor de vloerverwarming, maak er een zwevende dek vloer van. Dat extra laagje isolatie werkt erg goed, heb je sneller (meer) warmte.

Je kan de hal middels een radiator (nieuwe?) mee kunnen laten lopen over de vloerverwarming op zijn retour.

Je kan later de cv “zo” vervangen voor een warmtepomp, of hybride systeem. Je zou alvast voeding en loze leidingen kunnen voorbereiden.

Persoonlijk zou ik de ramen eerst zo laten. Glas vervangen is een simpele ingreep die je later zonder al te veel gedoe kan laten uitvoeren.

Kijk of alles binnen je budget past. Het ene met het andere zit nogal wat prijsverschillen in.
Daarnaast is het nooit verkeerd om het huis een jaartje of twee te gebruiken en zien hoeveel gas het bijvoorbeeld verbruikt met jullie leefstyle.

Nog een tip, zorg er voor dat alles goed waterzijdig ingeregeld is. Dat is de grootste winst en bied ook comfort.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanno
big bang schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Ja en nee. Je CV geeft een hogere temperatuur af aan je verwarmingssysteem dan een warmtepomp doet (tenminste, als je een hoge efficiëntie wilt). Dat is geen probleem, zolang je je vloerverwarming in richt zoals je dat zou doen als je nu al een warmtepomp hebt. En dus geen HoH aftand van 15cm.

[...]

Is er in die kozijnen toen ook geen hr++ glas gekomen dan?
Vloerverwarming zal waarschijnlijk worden gelegd door het bedrijf dat ook het schuimbeton zal storten. In de offerte hiervan zie ik staan "vloerverwarming h.o.h. 100mm", dus dat zit dan goed!
Betreft zowel de vloerverwarming die op de noppenplaat van het schuimbeton komt als de vloerverwarming die ingefreesd wordt in de betonvloer van de keuken.

Naar mijn weten is er toen geen hr++ glas ingezet. Dit is gedaan door de vorige bewoner. Zou voor de zekerheid nog eens alle ramen moeten nalopen.
Heb net nog even het taxatierapport bekeken, daarin staat volgende:

Glas 1e woonlaag: Enkel glas, dubbel glas, HR++ glas.
Glas 2e woonlaag: Dubbel glas.

Het enkel glas in de 1e woonlaag zijn volgens mij de raampjes boven de klapdeuren die naar de veranda gaan -> zou ik moeten dubbelchecken.
Waar het HR++ glas dan zit is voor mij een raadsel -> zal ik ook moeten nagaan.
GerritGekke schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:24:
Nog een tip voor de vloerverwarming, maak er een zwevende dek vloer van. Dat extra laagje isolatie werkt erg goed, heb je sneller (meer) warmte.

Je kan de hal middels een radiator (nieuwe?) mee kunnen laten lopen over de vloerverwarming op zijn retour.

Je kan later de cv “zo” vervangen voor een warmtepomp, of hybride systeem. Je zou alvast voeding en loze leidingen kunnen voorbereiden.

Persoonlijk zou ik de ramen eerst zo laten. Glas vervangen is een simpele ingreep die je later zonder al te veel gedoe kan laten uitvoeren.

Kijk of alles binnen je budget past. Het ene met het andere zit nogal wat prijsverschillen in.
Daarnaast is het nooit verkeerd om het huis een jaartje of twee te gebruiken en zien hoeveel gas het bijvoorbeeld verbruikt met jullie leefstyle.

Nog een tip, zorg er voor dat alles goed waterzijdig ingeregeld is. Dat is de grootste winst en bied ook comfort.
Wat bedoel je precies met een zwevende dekvloer? Op de offerte staat dat ze een zandcement dekvloer aan zullen brengen van 70 mm dik met vezel versterkt. Is dit waar je op doelt?

Voor wat betreft de voeding en loze leidingen laten voorbereiden: is dit iets voor de elektricien en/of loodgieter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:53
Enige dat ik zou overwegen is om in de hal en op het toilet de radiatoren wel te laten hangen.. Die zullen dan misschien niet meer loeiheet worden, maar wel voldoende om nog een enigszins droog en aangenaam klimaat te houden.

Misschien handig om ook even de plattegrond te delen, maar als bv. de WC alleen met de hal is verbonden dan zal het daar in de winter wel echt koud kunnen worden als je beide radiatoren weg haalt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Stanno schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Vloerverwarming zal waarschijnlijk worden gelegd door het bedrijf dat ook het schuimbeton zal storten. In de offerte hiervan zie ik staan "vloerverwarming h.o.h. 100mm", dus dat zit dan goed!
Vraag even naar de dikte van de leidingen. Dit zou 16mm moeten zijn, maar er zijn ook partijen die beknibbelen en 14mm gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
[...]

Er komt geloof ik meer bij kijken, zoals een maximale lus lengte. Ik maak echter mijn legplan niet zelf, dus de details weet ik even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
big bang schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Er komt geloof ik meer bij kijken, zoals een maximale lus lengte. Ik maak echter mijn legplan niet zelf, dus de details weet ik even niet.
Klopt, hier is toevallig deze week vloerverwarming ingefreesd met de volgende specificaties:

66 m2

10 groepen, ~60-65 meter leiding per groep
100mm HoH, 16mm leidingen.

Je ziet dat ze in nieuwbouw nog vaak te lange groepen (80-100 meter) en een grotere HoH aanhouden om kosten te besparen, dat merk je ook echt. Maar onze installateur gaf aan dat 70 meter echt de max is om het aangenaam te houden en niet te grote verschillen te krijgen tussen aan en afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanno
RobbieB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:48:
Enige dat ik zou overwegen is om in de hal en op het toilet de radiatoren wel te laten hangen.. Die zullen dan misschien niet meer loeiheet worden, maar wel voldoende om nog een enigszins droog en aangenaam klimaat te houden.

Misschien handig om ook even de plattegrond te delen, maar als bv. de WC alleen met de hal is verbonden dan zal het daar in de winter wel echt koud kunnen worden als je beide radiatoren weg haalt.
De wc is alleen met de hal verbonden. Deze zit eigenlijk in de hoek van het huis. Ik denk dat we de radiator in de hal laten staan en hiervan de leidingen laten vervangen. Zoals anderen al aangaven, laten we deze dan "samenwerken" met de vloerverwarming. Loodgieter komt morgen kijken, dan zal ik dat direct doorgeven.
RobbieB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Vraag even naar de dikte van de leidingen. Dit zou 16mm moeten zijn, maar er zijn ook partijen die beknibbelen en 14mm gebruiken.
In de offerte staat:
- leveren en aanbrengen adapters 16x2 en koppelingen
- 16x2 PE-RT 5-laags buis

Neem aan dat dit de betreffende leidingen zijn?
RobbieB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:08:
[...]

Klopt, hier is toevallig deze week vloerverwarming ingefreesd met de volgende specificaties:

66 m2

10 groepen, ~60-65 meter leiding per groep
100mm HoH, 16mm leidingen.

Je ziet dat ze in nieuwbouw nog vaak te lange groepen (80-100 meter) en een grotere HoH aanhouden om kosten te besparen, dat merk je ook echt. Maar onze installateur gaf aan dat 70 meter echt de max is om het aangenaam te houden en niet te grote verschillen te krijgen tussen aan en afvoer.
Vloerverwarming zal bij ons een kleine 40 m2 zijn.
De kelder waar nu de cv-ketel staat ligt als het ware precies onder de keuken waar ook vloerverwarming geplaatst moet worden. Ik ga er van uit dat uiteindelijk de binnenunit van de warmtepomp op dezelfde plek of naast de cv-ketel kan worden geplaatst. Daar hebben we namelijk ruimte genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

[...]

Wat bedoel je precies met een zwevende dekvloer? Op de offerte staat dat ze een zandcement dekvloer aan zullen brengen van 70 mm dik met vezel versterkt. Is dit waar je op doelt?

Voor wat betreft de voeding en loze leidingen laten voorbereiden: is dit iets voor de elektricien en/of loodgieter?
Iemand anders hier stelde voor om geen schuimbeton te gebruiken. In dat geval kan je de kruipruimte (afhankelijk van hoe diep dit is) eerst opvullen met zand. Daarna EPS/PIR en daarom beton. Daarbovenop zou je dan nog een paar centimeter EPS kunnen aanbrengen, waarop je vervolgens de cementdekvloer aanbrengt met vloerverwarming. In dit geval warm je niet de hele constructievloer op.

Elektra door een elektricien, koelleiding kabels of een mantelbuis waar deze doorheen kunnen kan een elektricien ook doen. Als je een beetje een allround type hebt dan kan die dat vast wel. Een bouwkundige aannemer kan ook wel een mantelbuis aanleggen.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:20
Stanno schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:07:
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties.
Het zijn er te veel om 1 voor 1 te beantwoorden, dus een algemene reactie:

Daarnaast maak ik uit de meeste reacties op dat het raadzaam is om de CV ketel pas later te vervangen en nu dus nog níet voor een warmtepomp te gaan.

wachten?
Ik meende dat vanaf 2025 nieuwe 100%gas cv niet meer geïnstalleerd mogen worden.
Als je dat in 2024 doet kun je inprincipe nog 10-20j door totdat de nieuwste technieken uitontwikkeld zijn.

Om je nog een extra optie bij te geven 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
barry86 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Ik meende dat vanaf 2025 nieuwe 100%gas cv niet meer geïnstalleerd mogen worden.
Als je dat in 2024 doet kun je inprincipe nog 10-20j door totdat de nieuwste technieken uitontwikkeld zijn.

Warmtepompen zijn in principe al uitontwikkeld, zolang je niet eentje neemt van een ketelfabrikant die zelf probeert het wiel uit te vinden, want dan krijg je een warmtepomp die idd nog niet uitontwikkeld is (Remeha met 10KW backup heater bijvoorbeeld, goed voor een 3x35A hoofdaansluiting).

Als je je installatie klaar maakt voor een warmtepomp heb je geen vrees voor 2025. Mocht je ketel in 2028 de brui eraan geven hang je dan een warmtepomp op. Die 2025 geen standalone CV wet is ook nog niet in kannen of kruiken.

Dus bij het leggen van vloerverwarming 10cm hoh, 16mm buizen, lussen van max 60 meter, verdeler zonder pomp of die makkelijk pomploos gemaakt kan worden, 28mm staal naar de verdeler of een equivalent aan dikte als je voor kunststof leiding gaat. Ketel kan je beperken in vermogen en temperatuur, als dat een beetje lukt hoef je niet eens een mengverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
digifun schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:18:
Kanaalairco's ia ook een prima optie en het zuinigst in gebruik. Met vloerverwarming kun je geen nachtverlaging gebruiken en is per definitie onzuinig..
Hoe kom je daarbij?

Wij passen met vloerverwarming + warmtepomp gewoon een nachtverlaging toe.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
barry86 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Waarom zou iemand die nu in een grote verbouwing zit dat überhaupt willen? TS kan nu alles in één keer toekomstbestendig maken. Of dan nog een paar jaar de huidige ketel gebruikt wordt voor de overstap naar een warmtepomp gemaakt wordt of dat die overstap direct gemaakt wordt maak daarbij niet zoveel uit.
Maar nog investeren in een techniek die uitgefaseerd wordt en waarvan de politieke keuze is om die ook steeds duurder te maken ten opzichte van hedendaagse alternatieven is gekkenwerk wanneer er geen enkele noodzaak voor is zoals in het geval van TS.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 07:56
Er is een hoop gezegd en je bent aardig op weg. De gedachte en uitvoering die ik heb gedaan is om te prioriteren op het geen later niet meer gedaan kan worden (of daardoor heel prijzig wordt).

In het woongedeelte heb ik direct vloerverwarming laten leggen inclusief een aantal lussen in de hal en toilet. Wel met nieuwe dikke leidingen direct van zolder. Je geeft aan dat je gang niet kan. Vaak kun je via de onderkant trap trapkast wel doorsteken naar het toilet. Daar zou ik dan een retourslang van de vloerverwarming in leggen met een paar slingers. Een eigen toiletgroep voor vloerverwarming is heel hardnekkig om in te regelen. Mijn gang is niet heel warm omdat er maar een beperkt stukje vloerverwarming in kon, in de koude dagen laat ik dan de gangdeur een stukje open.

1e etage heb ik alle radiatoren en leidingwerk vervangen en daarin overgemeten radiatoren opgehangen en op zolder idem. Ik wilde bewust geen vloerverwarming vanwege de trage reactie tijd. Als mijn kinderen op de kamer willen spellen kan de radiator omhoog en in de nacht weer naar beneden. De ervaring leert dat de radiatoren vrijwel altijd uit staan.

De eerste twee jaar heb ik dit systeem gebruikt enkel op cv. Later heb ik via via voor een heel aantrekkelijk bedrag een hybride warmtepomp bijgekoppeld. Er is veel discussie over wel geen warmptepompen. Voor mij is het uitgangspunt de terugverdientijd en dit lag door de combinatie met zonnepanelen onder de twee jaar. Door direct geïnvesteerd te hebben in een juist afgiftesysteem kon ik direct op lage temperatuur stoken. Ook staat de ingestelde tempratuur in de woonkamer 24/7 op dezelfde temperatuur en lekt het door naar de bovenliggende slaapkamers waardoor radiatoren boven de 3 graden niet aanslaan.
Pagina: 1