b12e schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:37:
[...]
Ik heb gelijk geantwoord dat ik niet akkoord ging. Behalve een "we hebben je email ontvangen en doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling" heb ik nog niks gehoord.
Ik geef ze nog een week. Daarna gaat er een aangetekend schrijven hun kant op. Ik heb nog tot 27 september om te betalen (en dat ga ik niet doen). Dus heb nog even tijd om bezwaar te maken op een "officiëlere" manier dan een email.
En er komt een einde aan deze saga.
Na mijn email van 29 augustus kreeg ik pas een antwoord van Lynk&Co op 22 oktober dat "de kosten terecht waren en betaald moesten worden" na verder onderzoek.
Diezelfde dag kreeg ik ook de eerste betalingsherinnering (1,50€) omdat de factuur uiteraard op 27 september betaald moest zijn.
Ik heb dan even overlegd met iemand die beter bekend is met Spaanse wetgeving en op 11 november (na nog eens 2 herinneringen aan €1,50 euro per stuk) een aangetekende brief gestuurd waarin duidelijk werd aangegeven dat ze niet volgens hun eigen algemene voorwaarden handelen. O.a.:
- De kosten werden pas 3 maanden na inlevering van de auto bekend gemaakt en er werd geen schade genoteerd bij het inleveren van de auto - en of ze bewijs konden aanleveren dat de schade bestond toen de auto nog in mijn bezit was
- De schade is grotendeels "normaal gebruik" en acceptabel volgens hun eigen document dat terug te vinden is op de website
- De kosten voor de schade is niet goed genoeg gedefinieerd, noch zijn er bewijsstukken aangeleverd die die kosten verantwoorden
En nog een hele resem andere "irregulariteiten" in afhandeling van dit dossier.
En dan een hele uitleg dat ik eis dat ik een onafhankelijke inspectie en schatting kan laten maken (wat sowieso niet meer kan na 5 maanden, die auto is vermoedelijk al lang verkocht of terug in gebruik en hersteld).
Aangetekende brief opgestuurd op 11 november naar het adres dat op hun website staat (en het adres dat in de algemene voorwaarden staat). Dag erna bericht dat de "bestemmeling onbekend is" op het adres in kwestie. Blijkbaar een Wework waar ze niet meer zitten.
Dan bij de Spaanse consumentenbond nog meerdere klachten gelezen over onterechte kosten voor "schade", en in 1 van die klachten stond ook een publieke reactie van Lynk&Co met in de handtekening een ander adres.
Zelfde brief opnieuw verstuurd naar het adres dat daarin stond en deze werd de dag nadien wel afgeleverd.
Blijkbaar zijn ze dus een tijd geleden (tussen juni en juli volgens mijn research) verhuisd naar een andere co-workingspace maar hebbben ze het nieuwe adres nog nergens in hun communicatie aangepast, noch is het al aangepast in de bedrijfsinformatie in zeg maar de Spaanse KVK/KBO.
Vandaag antwoord gekregen via email. Vertaling door DeepL:
Onderwerp: Beslissing geschil factuur IESXXXXXXXXX
Hallo b12e,
Wij schrijven u naar aanleiding van uw aangetekende brief van 11 november over factuur IESXXXXXXXXX.
Allereerst willen wij u bedanken voor uw brief, waarin u uw situatie zo gedetailleerd hebt uitgelegd. Wij hebben uw zaak en de documentatie waarover wij beschikken grondig onderzocht.
Je opmerking is volkomen terecht. Na controle hebben we geconstateerd dat de rapporten waarover we beschikken niet voldoende gedetailleerd zijn om de factuur duidelijk te rechtvaardigen, zoals je aangeeft.
Daarom hebben we op basis van je klacht de volgende beslissing genomen:
- We annuleren factuur IESXXXXXXXXX voor een bedrag van (pakweg 2000€). Beschouw de kwestie als opgelost en de betaling als geannuleerd.
Wij danken u voor uw opmerkingen, die ons helpen onze processen te verbeteren.
Onze excuses voor het ongemak dat dit hele proces u heeft bezorgd. Als wij nog iets voor u kunnen doen, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
Met vriendelijke groet,
Lynk & Co
(heb de factuurnummers eruit gehaald en het exacte bedrag)
[
Voor 3% gewijzigd door
b12e op 19-11-2025 16:09
]