teunpoopy schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:31:
Hey tweakers!
Teun hier, van Poopy. Even door deze thread heengegaan, en wat een hoop mooie feedback punten en berichten lees ik hier. Bij Poopy willen we het goed doen voor iedereen, dus dat nemen we graag mee. Hier nog wat extra toelichting op topics die ik vaak voorbij zie komen:
Chinese White Label: Wij werken inderdaad nauw samen met Tonepie/Jiqu. Daar willen we ook niet over liegen. Wij willen de beste bak bieden voor een eerlijke prijs, zonder dat je meteen bijna €1000 voor een litter robot betaald. Het liefste desginen we een eigen bak, maar dit kost richting de €600.000. Die investering hebben wij niet gedaan, en claimen we ook niet te doen. Die kunnen we niet eens doen, haha. Ik kan dat ook niet echt uit het bericht opmaken,. Uiteindelijk willen we zoiets wel ontwikkelen, maar als een stel twintigers moet je ergens beginnen. Dan beter met de bak die het beste bij ons uit de test kwam. Op ons kantoor in Gilze hebben we zowat elke 'white label' bak staan, en getest. Poopy Nano 2 (zoals wij hem noemen) kwam er als beste prijs/kwaliteit uit.
Wat we wel doen is alle feedback meenemen die we krijgen over de Nano 2, en nauw samen werken met de fabriek om verbeteringen door te voeren. TonePie is een OEM manufacturer, netzoals FoxConn nauw samen werkt met Apple. Er zijn veel modellen op de markt die er op lijken, maar er zit veel verschil tussen.
- Voorbeelden van dingen die we doorontwikkeld hebben zijn:
- Vernieuwde binnenvloer die beter krasbestendig is
- Verbeterde sluiting zak
- Vertalingen van de app naar het Nederlands (ja die kunnen nog een stuk beter, we werken aan een Poopy app, TBA)
- Verbeterde hardware
Tipje van de sluier: We gaan voor het nieuwe model een keynote doen, en zullen dan ook een sectie toewijden waar de baas van tonepie/jiqu een woordje doet hierover.
Het 'base model' bak is inderdaad ook daar andere verkopers ingekocht (zoals Doel). Echter is onze samenwerking zo nauw dat alleen wij deze bak 'mogen' verkopen in Benelux. Daarom zie je bij een bak als Doel dat er poopy nano 2 staat, omdat het eigenlijk niet de bedoeling is dat die verkocht worden in Nederland. Voor het nieuwe model wat er aan gaat komen zul je dus ook geen andere white label merken meer zien, omdat wij dus super nauw samenwerken met de fabriek. De bak van doel komt met andere binnenvloer, zonder drinkfontein, uitloopmat. Qua garantie weet ik niet precies hoe het zit. Indien in Nederland gekocht heb je wel aanspraak op wettelijk, maar als het een dropshipper is is dat vaak gedoe. Wij zijn in die zin wel een 'oprecht bedrijf', met een kantoor en medewerkers in Nederland. Plus, onze bak is wat verder doorontwikkeld, en bij Doel krijg je dus niet de verbeteringen die we doorgevoerd hebben.
Je kunt deze bak inderdaad via andere verkopers op temu/aliexpress/alibaba kopen, maar daarbij zit dus niet de gehele bundel die wij samengesteld hebben. Heb je ook kans (zoals hier in thread aangegeven is) dat je gescamt word met neppe verzendcodes. Plus als er toch iets mis is met de bak (het is immers electronica), krijg je bij ons gewoon Nederlandse garantie, nederlandse support, en kun je vervangingsonderdelen bestellen. En steun je een bedrijf wat oprecht goed wil doen voor katten.
Poopy zet zich namelijk verder ook in voor goede kattendoelen, omdat wij het als bedrijf ook belangrijk vinden om een positieve impact te maken op de maatschappij. Denk aan asieldonaties, of het steunen van vrijwilligers die zich inzetten voor katten. In de toekomst willen we ook een 'care' abbonement lanceren waarbij je al je kattenzorg benodigdheden (zoals voer, medicatie, grit, zakjes, filters, etc) thuisgestuurd krijgt. We willen dan graag €1 / abonnee / maand opzij zetten om ECHT social impact te maken. Hierover later meer.
Sommige van de 'extra's' zijn inderdaad vrij duur (ons grit en de zakjes). Als start-up hebben wij nou (helaas) nog geen diep genoege zakken om alles op grote voorraad te leggen. Daarom zijn onze extra's nog wat 'duurder', zodat we zeker weten dat ons grit niet meteen uitverkocht is voor maanden. Het is namelijk erg vervelend als iemand zijn kat aan ons nieuwe grit moet laten wennen, en het vervolgens weer uitverkocht is. Zo moet de kat weer aan ander grit wennen, en dat is niet fijn. Om die reden hebben we nu ook de grit pre-orders weer offline gehaald, zodat we kunnen garanderen dat alle huidige poopy grit gebruikers nooit in deze situatie terecht komen. Zelfde voor de zakjes: als die uitverkocht raken dan heb je niet zo veel aan de Poopy. Als we goed genoeg doorgroeien kunnen we met deze producten uiteindelijk veel lager in de prijs gaan zitten.
Elyas heeft inderdaad iets van ADD, lol. Ik zit vaak achter die jongen aan om losse eindjes af te wikkelen. Echter zonder zijn visie, was er nooit een kattenmerk geweest wat zoveel goeds probeert te doen. De kattenbak scheppen werd nou eenmaal soms vergeten, maar koken kan die als geen ander, en daar kan momo vaak van meegenieten (als dit binnen het kattendieet valt).
We proberen onszelf niet te verkopen als de 'bedenkers' van de zelfreinigende kattenbak. We willen ons positioneren als experts in kattenzorg, die de beste cat care tech, voeding, grit, toys, verzekeringen, medicatie, krabpalen (en meer) voor kattenliefhebbers op de markt wil brengen. We hebben ooit gespeeld met de slogan 'Minder zorgen over zorgen', zodat je kunt genieten van wat er echt toe doet: tijd doorbrengen met je kat, niet de kattenbak of het sjouwen van grit. Dit doen we niet alleen, en zoals je in onze content wellicht hebt gezien werken we vaak samen met dierenartsen/kattentrimmmers/kattenpensioneigenaren. In de toekomst zouden we graag ook meer podcasts opnemen met kattenexperts om alle kattenouders in Nederland nog meer informatie te geven over wat goede kattenzorg in houdt. De eerste podcast verwacht ik binnen twee weken online, met niemand minder dan Piet Hellemans.
Ik begrijp het helemaal als je er skeptisch bij bent. Toen ik anderhalf jaar geleden bij Poopy kwam, dacht ik ook dat het een generiek product was, maar het gaat een stuk dieper dan dat. Dat heb ik achter de schermen nu gezien (ik ben ook mee geweest naar het hoofdkantoor in China en heb daar Mr Jang van TonePie de hand mogen schudden). Mijn missie is nu om dit aan de rest van de wereld te laten zien. Ja, we zijn een start-up, maken geregeld foutjes, maar ons hart zit op de goede plek. We werken dagelijks met ruim 30 man (vast team van 10 en een hele schil aan freelancers) om kattenzorg naar een hoger niveau te tillen.
We hebben een soort blueprint gemaakt over wat nou echt DE perfecte kattenbak is. Denk aan camera's, ai detectie van ontlasting, koppeling aan de app waarin je dierenartsen om hulp kan vragen. Voeding & drinkbakken die tracken hoeveel je kat nou eet en drinkt (wat dus in combinatie met een hoog technische bak ook ziet hoeveel je kat plast en poept, en dat dus als rapport voor een mogelijk dierenarts bezoek samenstelt). Care abbonementen specifiek voor het ras kat dat je hebt, en eventuele speciale voeding en medicatie die daarvoor nodig is.
Maar zoals jullie misschien ook begrijpen is dit visie, en moet je hier naar toe groeien. We hebben eens overwogen om richting venture capital te gaan, maar we zijn bang dat we dan het belang van de kat uit handen geven.
Goed, ik kan hier nog uren door typen maar zie dat het al weer een vrij fors bericht is. Als er vragen zijn, of dingen waarin we kunnen verbeteren, schroom dan niet om het ons te laten weten via de klantenservice, onze social dm's, of stuur me een berichtje hier op tweakers (al ben ik hier niet heel actief). We luisteren echt naar onze klanten!
Laten we samen de wereld van kattenzorg elke dag een stukje beter maken. Thanks for taking good care of your cats!
Warme groet,
Teun