Automatische kattenbakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-07 13:27
Binnenkort krijg ik twee kittens. Omdat ik verder geen huisgenoten heb, en wel eens een weekend weg ben, zit ik na te denken over een automatische kattenbak, zodat de katten niet op een vieze kattenbak hun behoefte hoeven te doen.

Nu is er behoorlijk veel te koop, maar bij vrijwel alle kattenbakken die ik online heb gevonden, krijg ik toch een beetje een rare bijsmaak. Dus ik ben vooral op zoek naar hands-on ervaringen.

Waar ben ik naar op zoek:
Een automatische kattenbak, voor twee katten. De katten zijn van een behoorlijk groot ras, dus de kattenbak mag niet te klein zijn.
Het tracken van gewicht + gewoontes van de katten is fijn, met de kanttekening dat privacy een pre is. Ik draai wel Home Assistant, dus als er een (lokale) integratie is met HA, dan is dat super. Zo niet: jammer, maar dit is niet per se een deal breaker.

Wat heb ik gevonden:
Litter Robot - Mooi groot. Goede recensies. Wel 899 euro, en dat is een flink bedrag. De LR 3 is nog te krijgen in de Connect variant (dus met Wi-Fi en app) en is iets goedkoper (750 eu), maar nog steeds erg duur en logischerwijs iets minder geavanceerd.

Zedar/Poopy/Merkloos/JC Pets/Petlux/Cleancat/Viervoeter - Allemaal dezelfde kattenbak (in ieder geval op de afbeeldingen, vaak wel met een andere kat erin gephotoshopt) en waarschijnlijk dus een Chinees product met steeds een ander stickertje. Hoewel Petlux verkocht wordt bij Pets Place en goede recensies lijkt te hebben, heb ik hier niet een heel fijn gevoel bij, wanneer het gaat om kwaliteit en klantenservice. Maar ik word graag van het tegendeel overtuigd.

Petree Cube - Heeft een klein aantal negatieve reviews. Maar de bak is voor katten tot 8 kg, en is dus sowieso te klein voor mijn katten.

PetSafe ScoopFree - Redelijk simpel, en waarschijnlijk daardoor redelijk laag in prijs. Hoewel de prijs nog steeds behoorlijk is voor wat je ervoor krijgt. Het grootste nadeel van deze bak lijkt de prijs van het kattengrit te zijn. Je lijkt een speciale soort nodig te hebben, om deze kattenbak te gebruiken, en (van wat ik heb gezien online) is die behoorlijk aan de prijs.

CatGenie A.I. - Ik weet niet eens of deze leverbaar is in Europa. Maar deze moet aangesloten worden op de riolering/een wc en een waterleiding, en ik heb niet een plek die voor katten toegankelijk is, dichtbij een wc of rioolbuis.

En nu?
Zoals genoemd ben ik op zoek naar gebruikerservaringen met automatische kattenbakken.
Ik ben benieuwd welke kattenbakken zijn gekocht door Tweakers gebruikers, om welke redenen, en hoe het bevalt.

[Aylin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het enige dat ik je kan aanraden is beginnen met een gewone kattenbak en dan pas naar een slimme overgaan. Katten moeten al leren om het netjes in de bak te doen, je wil niet dat zo'n ding ze afschrikt en ze het helemaal gaan weigeren. Ze zijn namelijk verre van stil.

Ga er ook niet vanuit dat zo'n kattenbak echt alles oplost, want ze stinken nog steeds flink en ook al gebruik je hele dure vulling ervoor je blijft altijd houden dat er spul aan pootjes blijft hangen en dat niet alles netjes indroogt. Zo'n automatische kattenbak vereist misschien net wat minder onderhoud en het onderhoud dat je moet doen is wat minder werk, maar het is gewoon nog steeds niet onderhoudsvrij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:58
Leer de katten hoe de wc te gebruiken. Dan kan je het spoelen automatiseren met een aantal sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 23:06
Wij hebben de petlux, ooit gekocht via ibood. Ik zou nooit meer zonder willen. Ding is groot zat voor onze poezen, de ene wil niet anders meer en gaat buiten überhaupt niet, komt er altijd voor binnen. Het onderstel is ooit stuk gegaan, toen bleef hij oneindig doordraaien. Klantenservice heeft snel gereageerd en is dezelfde dag langsgekomen om een nieuw onderdeel te leveren (ik woonde wel vlak bij hun hoofdkantoor). Op zich prima ding, wel duidelijk een Chinees White label apparaat. In het begin had het apparaat geregeld last van dat hij mid cycle stopte en niet meer wilde verder draaien tot een reset. Dat bleek te komen omdat we hem op een zachte ondergrond hadden staan. Nu hij op het parket staat nooit meer last van. Als ik nu weer zou kopen zou ik denk wel een duurder apparaat pakken (petlux heeft nu ook een slimmere dacht ik, konden onze met vijftig procent korting inruilen op een gegeven moment), maar honderd procent weer een zelf-reinigend apparaat.

Het belangrijkste is bijna nog dat je het juiste soort kattenbakgrind gebruikt. Wij hebben wat moeten experimenteren maar je moet er een hebben die zeer goed klontvormend is, dan heb je ook bijna geen last van luchtjes.

Edit: had je foto niet bekeken, jouw foto is de nieuwe. Wij hebben de oudere, die is wel een stuk groter.

[ Voor 15% gewijzigd door Zinloos1 op 30-04-2024 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc8281
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-01 23:06
Die "chinese" zijn wel prima hoor. Ze zijn niet stuk te krijgen De kattenbakken die je noemt zijn trouwens allemaal Chinees.

[ Voor 77% gewijzigd door Luc8281 op 09-01-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 21:58
Raar dat er niet meer Tweakers geïnteresseerd zijn in deze dingen.

Die Chinese apparaten, waar die Petlux ook op lijkt, worden massaal via AliExpress aangeboden. Wel lijken ze allemaal weer net iets anders.

Petlux heeft nu een mooie V3 via Kickstarter aangeboden: https://www.kickstarter.c.../new?clicked_reward=false

Een reseller die zelf nu gaat ontwikkelen. Wat moet je daar van vinden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Met twee katten heb je het liefst ook twee bakken en dan voldoet een normale bak prima. En inderdaad niet te klein. Flink wat grit er in en dat overleeft een weekend wel. Kost ook geen stroom en zag laatst een post op reddit waarin zo'n ding een storing had en de kat bekneld kwam te zitten met een gebroken poot tot gevolg.

Soms is lowtech de beste oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 27-05-2025 20:48 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:35

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Wat @evilution zegt, wij hebben oa. op zolder een grote wasmachinelekbak met veel grit erin speciaal voor de katten, ze schijten overigens het liefst buiten, maar kan niet altijd, dus deze bak weten ze ook wel te vinden, hoeft daarom niet vaak verschoond te worden.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MartinMeijerink schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:58:
Wat @evilution zegt, wij hebben oa. op zolder een grote wasmachinelekbak met veel grit erin speciaal voor de katten, ze schijten overigens het liefst buiten, maar kan niet altijd, dus deze bak weten ze ook wel te vinden, hoeft daarom niet vaak verschoond te worden.
Echt verschonen doe ik eigenlijk nooit. Ik schep dagelijks de poep en klonten er uit en vul regelmatig grit bij. een dagje overslaan kan wel, kleine kat die weinig poept en veel piest (vrouwtje :X ) en een vrij kleine bak. Na meer dan een dag komt ze wel mauwen dat de bak te vuil is O+
Een goede klont vormende grit is wel een must wat mij betreft om de bak schoon te houden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
Meerdere kattenbakken is absoluut veel beter dan die automatisch ondingen.

Als zo'n ding bij toeval begint te werken op het moment dat er een kat in zit schrikt dat beest zich een ongeluk en heb je een goede kans dat hij nooit meer op die bak wil.
Hun behoefte doen is voor een kat een gevaarlijk/kwetsbaar moment en daar willen ze zich absoluut veilig voelen.

Verder werken die dingen voor geen meter ze raken om de haverklap verstopt. Natte betoniet (=klei) metselt alles dicht.

Gewoon zelf uitscheppen is echt veel beter en goedkoper.
Wij zetten er gewoon tijdelijk een extra bak erbij als we een weekend weg zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:04
Top topic—zeker omdat ik op zoek ben naar info en ervaringen over automatische kattenbakken.

Heb ook net vandaag het katten topical gevonden: nl_umpire in "Ervaringen met het houden van katten - Deel 3"

[ Voor 23% gewijzigd door nl_umpire op 04-06-2025 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

SuBBaSS

-has Ryzen

Wel handig ja. Kunnen we wat meer op details in gaan.

Zo vraag ik me af of bezitters van deze dingen er ook al meteen accessoires bij aangeschaft hebben. Bij vele/ de meeste modellen kun je een soort van trapje erbij kopen, omdat deze dingen door de vorm-vanwege-functie toch allemaal best een hoge instap hebben.
Kan me zo voorstellen dat dat, vooral voor oudere katten, nogal een extra drempel zou kunnen zijn.

Er zijn er talloze natuurlijk, maar ik vond deze video review erg informatief (en vermakelijk):

Kerel heeft meerdere modellen voor langere tijd getest met een heel verschillend kattengezelschap.
spoiler:
En ja, daar kwam de Litter Robot 4 als winnaar uit de test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:53
Wij hebben twee katten en een Zedar met een opvangbak aan de achterkant ipv dat de zak aan de binnenkant van de trommel mee draait. Wij hadden er eerst zo’n andere totdat mijn vrouw de zak niet goed bevestigd had en de boel kapot ging. Het plaatsen van de zak moest ook best secuur om niet te lekken of vast te lopen.

Bij degene met de opvangbak erachter die we nu hebben is veel makkelijker vervangen van de zakken. Omdat de opvangzak open is onder het plastic deksel stinkt het wel iets meer als je de deksel eraf haalt maar met zo’n geur neutralisatie blokje erin valt ook dat wel mee. Katten (7kg en 4kg) klimmen er beiden zonder problemen in.

Nu ruim een jaar in gebruik en geen issues mee gehad

HA koppeling gaat via de Tuya local app.

[ Voor 8% gewijzigd door _--[]--__ op 04-06-2025 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 15:04
Hier inmiddels ruim 1,5 jaar een 'Aliexpress' kattenbak draaiende.
Destijds voor zo'n 200 euro gekocht en tot op de dag van vandaag erg tevreden mee. Zou er zo weer een kopen mocht ie stuk gaan.

Van alle horror verhalen dat een kat ingesloten kan raken bij dit model geen sprake van, en zodra de kattenbak maar een klein beetje beweging (van de kat) detecteert stopt ie met draaien tot de kat weer van de bak is.
In het begin was het even wennen, zodra de kattenbak ging draaien was dat allemaal erg interessant voor ze en zaten ze er met hun neus bovenop cq in, maar inmiddels weten ze hoe het werkt en kijken ze er niet meer naar op of om als dat ding begint te draaien, en zijn ze blij dat ze iedere keer weer een schone bak binnenstappen.

Naast de automatische kattenbak wel ook nog elders een 'normale' bak staan, kan er toch nog een beetje afgewisseld worden.

Met twee katten is het ongeveer iedere 6 a 7 dagen de zak vervangen, en eenmaal per maand een grondige schoonmaakbeurt omdat bij het draaien van de bak, toch ook nog wel viezigheid ontstaat als de 'klonten' zich naar de afvalzak verplaatsen.
Dus helemaal onderhoudsvrij is het zeker niet, uiteraard de afvalzak om de x dagen vervangen (hangt natuurlijk af van het gebruik maar je krijgt een melding als het opvangzakje vol zit) en om de 3 dagen ongeveer grind bijvullen, en dan eenmaal per maand ben je toch wel een uur bezig om de bak grondig schoon te maken met een vochtige doek etc. (incl vervanging van al het grind).

Kortom; ik ben er tevreden mee! (en de katten ook ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:17
Kijk wel uit dat je er niet eentje koopt die je kat onthoofd...
Afbeeldingslocatie: https://hackaday.com/wp-content/uploads/2024/09/self-cleaning_litter_box_rip_plushie.jpg
Vorig jaar in het nieuws en gewoon bij amazon verkrijgbaar.
YouTube: The DEADLY self-cleaning litter boxes that have flooded the market

[ Voor 17% gewijzigd door NESFreak op 05-06-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 11:29
bij petsplace: Wil je ook 10% nieuwsbrief korting? meld je aan voor de neuwsbrief.

die verkopen de litter robot 4 in ieder geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:34
Als je niet helemaal goed kan inzien of de Litter Robot 4 qua formaat gaat passen in je interieur,
heb ik deze 3D file gemaakt, die d.m.v. VR en met je iPhone / iPad kan weergeven.

Je hoef alleen het "usdz" (Apple VR) bestand downloaden en te openen op de iPhone of iPad, richt op de plek, en de rest is automatisch.

https://www.thingiverse.com/thing:5469677/files

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrFgUBQePvDxUZj8TB6qrXW2GiE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pjuMUL8Qcy5bfwU9vIoQHTzm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik heb hier de knoop doorgehakt n.a.v. een tip van een tweaker uit het kattentopic; er staat een poopy nano 2 in de pre-order.
https://poopy.co/products/poopy-nano-2

Nu is er nog een actie gaande waarbij je 130 euro korting krijgt. Voor net iets meer dan 200 euro krijg je dan dit ding, een mat en ook nog een waterbak als bonus.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:05

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik vond het een pleurisding :X , als de zak niet heel secuur wordt bevestigd, ligt de shit letterlijk door de gehele opvangbak.
Die van mij ligt inmiddels op de stort.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Edit: lol, iets langer stukje geworden dan ik van plan was.
---

Ondanks geen #stormlooptopic, toch even mijn 2 centen.

Sinds een maand staat er hier een Poopy 2 in huis. Mijn vrouw zag deze steeds voorbij komen en wilde het eens proberen. Ik was zelf wat sceptisch aangezien elke avond de bak uitscheppen nu niet echt veel moeite was. Aangezien de Poopy 2 budgettechnisch beter leek dan andere merken, de knoop toch maar doorgehakt.

Allereerst; dit lijkt een whitelabel product te zijn (Temu heeft dezelfde onder de naam DOEL), Poopy is zelf dus geen fabrikant, maar gewoon het Nederlandse mooie verkooppraatje met een kekke website. Soit.

Echter is het géén dropshipping, aangezien hij de dag na bestelling binnen was. Verpakking is Poopy branded, en zo ook de kattenbak, het matje en het waterpompje.

Installatie was makkelijk, en koppelen aan de Tuya smart app ook.

De katten gingen er zonder moeite gelijk in, maar deden hun behoefte nog niet. Wel even de oude kattenbak laten staan, en daar deden ze het op. Toen even een schepje 'oud' grit in de Poopy gedaan, en de oude bak weggehaald. Vanaf dat moment gingen ze gelijk op de nieuwe. Geen probleem met wennen dus.

De meldingen van de Tuya app heb ik wel uitgezet, en ik heb de tijd tussen 'bezoek' en verschonen van de standaard 3 naar 5 minuten gezet. De app gebruik ik eigenlijk helemaal niet. Het boeit me niet zo om te weten wanneer/hoe vaak ze zijn geweest. En de gewichtsherkenning is niet betrouwbaar. We hebben twee katten, dus je weet al niet welke het is, en de gewichten fluctueren ook (in de kilo's). De ene keer meldt ie 2 kilo, de andere keer 3.1, etc. Dus daar kijken we niet meer naar.

Het matje hebben we niet in gebruik (één kat spuugt regelmatig, en altijd op een matje. Liever op de zeilvloer dan aangezien dat makkelijke schoonmaakt dan dat matje).

Het waterpompje doet z'n ding. De pomp is vrij stil vergeleken met de oude. Nadeel is wel dat je niet kan zien hoe vol/leeg hij is, en daarvoor de bovenkant eraf moet halen. Kan hem ook niet 'blind' bijvullen omdat er in het reservoir een kabeldoorvoer zit. Dus ook voor bijvullen even de deksel eraf.

De kabels vond ik wel redelijk kort. Zo redde het waterpompje het niet van het stopcontact op schouderhoogte naar de grond. Ook van de kattenbak was redelijk kort, maar we langer dan het pompje. Dus ik heb even een nieuw stopcontact boven de plint gemaakt en de kabels met gootjes weggewerkt.

Dan de reden van de bak; het schoonmaken. Eerlijk is eerlijk, het is net als de robotstofzuiger; zelf doen is weinig moeite, maar het is wel erg fijn om dit soort dingen nu automatisch te hebben. Achteraf bij zowel een stofzuiger als de kattenbak de gedachte gehad "dit hadden we eerder moeten weten".

5 minuten nadat de kat op de bak geweest is gaat ie draaien. Hele kleine klontjes of drolletjes neemt ie niet mee door de grootte van de gaten in het 'netje', maar denkt dat ie 99% wel mee pakt. Soms gaat een klein klontje/drolletje de 2e keer wel weg omdat ie net anders op het netje valt.

Wel heb ik tot nu toe twee keer gemerkt dat het klepje naar de zak niet openging. 1x direct na de zak vervangen, dus nu doe ik zelf altijd even het klepje vrijmaken, en 1x bij een reguliere reiniging. Je hoort dit wel omdat bij het terugdraaien de klonten weer terugvallen. Kwestie van even handmatig reinigen starten, en het klepje even openmaken. Zal door nat betoniet komen.

Qua veiligheid vind ik hem ook prima. Hij gaat sowieso niet dicht, dus geen guillotineverhalen, en als hij beweging of gewicht registreert stopt ie met draaien. Dit is redelijk gevoelig, als ik tijdens het draaien een schepje nieuw grit toevoeg dan is dat al gewicht genoeg om de pauzeren.

Met twee (dames)katten doe ik 6 dagen met een zak. De zak zit dan nog niet helemaal vol, maar door de zwaartekracht blokkeren klonten uit de zak de ingang waardoor er niets meer in valt. Dan wordt het tijd om de zak te verschonen. Ook heeft de motor hoorbaar meer moeite met het laatste stukje draaien (waarschijnlijk door het gewicht van de afvalzak) waardoor je daaraan ook hoort dat het tijd wordt om te legen. Echter vraag ik me wel af hoe lang het motortje dat gaat trekken. Nog geen last gehad met slecht bevestigde zakken, dit is relatief simpel en ze blijven goed zitten.

Af en toe blijft een hardnekkige klont plakken aan het rubberen matje. Dan is het even een klopje geven met een (oude, en voor dit doeleind gereserveerde !) afwasborstel zodat ie eraf valt.

Het grootste voordeel voor mij persoonlijk; de geur! Zowel de kattenbak als de zak ruik ik nauwelijks. Echter, de oude bak schepten we leeg in de normale prullenbak, en op warme dagen merkte je dat écht wel. Met deze automatische kattenbak heb ik de afgelopen (warme) maand vrijwel niks geroken (uitzondering als er echt nét gepoept wordt op de dagen dat ze natvoer krijgen. maar na het draaien is die geur ook snel weer weg).

Conclusie; ik ben er zelf nog niet helemaal uit of deze aanschaf qua prijs opweegt tegen het 'zelf doen', maar qua gemak/geen geur is het toch een blijvertje aangezien ie er nu toch staat en betaald is.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

Litter Robot in huis gehad (oudere type). Hadden toen 3 katten en 1 wilde er niet op, dus dat was al niet handig.
Daarnaast is het schoonmaken van de opvangbak een k-klus en ligt de hele omgeving bezaaid met korrels doordat ze eruit springen.
Werkte wel vrij aardig, maar een normale kattenbak in een zelfbouwmeubel tegen de geur vonden we uiteindelijk fijner werken en neemt minder ruimte in. Had een sensor ingebouwd zodat we een melding kregen zodra er wat te scheppen was.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-06-2025 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06 21:34

PCJ

Wij hebben deze https://petkit.com/products/petkit-puramax-2 werkt ook prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-07 20:24
Wij hebben een andere typ, automatische kattenbak.
Eentje voor beneden (plassen) en eentje voor boven(poepen) - Dit heeft de kat bepaald
Als meneer een ervan gebruikt heeft, en is klaar, dan roept hij zolang tot een van ons hem komt ledigen.
Hij weigert namelijk om een bak de 2e keer te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Net dus de litter robot 4 besteld bij Welkoop (met 20% korting), nu nog aan het twijfelen over de Litter hopper... 140 voor een navul unit is stevig aan de prijs, iemand hier die dat ding heeft en z'n ervaringen ermee wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:30

taz10

Party Animal

Welke kattenbak korrels gebruiken jullie bij een automatische ? . ik heb een kattenbak bij ALie besteld. net die als bij de petsplace van Petlux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:29:
Net dus de litter robot 4 besteld bij Welkoop (met 20% korting), nu nog aan het twijfelen over de Litter hopper... 140 voor een navul unit is stevig aan de prijs, iemand hier die dat ding heeft en z'n ervaringen ermee wil delen?
Net ook gedaan, met 20% korting. Ben benieuwd wat mijn kittens er van gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

taz10 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:36:
Welke kattenbak korrels gebruiken jullie bij een automatische ? . ik heb een kattenbak bij ALie besteld. net die als bij de petsplace van Petlux.
Zat ik ook wat mee.
Ik koop al een tijd het goedkoopste grit van de jumbo, dat werkt op zich prima in de huidige situatie. Punt is wel dat het niet perfect klontert, vooral de urine niet. Dat gaat dan een natte kliederboel in zo'n robobak worden vermoed ik.

Heb uit het verleden goede ervaringen met biokats (classic)-vulling en daar nu weer een zak van gekocht. Eerst maar even mixen met het huidige en als dan de poopy 2 er volgende maand is alleen nog die van biokat.

Unit die je besteld hebt ziet er ook netjes uit!
Heb je ook zo'n ionic sterilization-ding erbij besteld?

Bij de poopy kun je die ook krijgen maar ik heb dat even laten zitten. Die kan altijd later nog mocht het toch gewenst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

taz10 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:36:
Huismerk van Lidl, in kartonnen doos. Klontert prima, zelfs beter in de automatisch dan in de oude bak

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
toolkist schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:29:
Wispe schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:50:
[...]
Net ook gedaan, met 20% korting. Ben benieuwd wat mijn kittens er van gaan vinden.
Er wordt aangeraden om de LitterRobot eerst een tijdje alleen handmatig te laten cyclen, het kan voorkomen dat de katten schrikken, en dan deze helemaal nooit meer gebruiken.

Gooi wat uitwerpselen van de oude bak in de nieuwe, dan is de geur ook bekend.

Wij gebruiken Biokat's diamond care, met koolstof e.d, dit is het beste wat we getest hebben, minder geur, en blijft niet veel aan de liner plakken. en bij onze lokale dierenwinkel of tuincentrum te koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlKZ-mTEq71b-h5t6-Y-aYrx3Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAjojy2B7eA3EwXD4um1IU7g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door absrnd op 09-06-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
absrnd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:57:
Er wordt aangeraden om de LitterRobot eerst een tijdje alleen handmatig te laten cyclen, het kan voorkomen dat de katten schrikken, en dan deze helemaal nooit meer gebruiken.

Wij gebruiken Biokat's diamond care, met koolstof e.d, dit is het beste wat we getest hebben, minder geur, en blijft niet veel aan de liner plakken. en bij onze lokale dierenwinkel of tuincentrum te koop.

[Afbeelding]
Top, dit merk gebruik ik al dus die kent ze al. Fijn dat dat dan iig niet hoeft te veranderen. En goede tip mbt het wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
absrnd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:57:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Thanks voor de tips. Ik heb de kittens nog niet, komen halverwege volgende maand. Dus oude uitwerpselen gebruiken gaat hem niet worden. :+

Kattengriet moet ik me nog oriënteren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
Wispe schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Thanks voor de tips. Ik heb de kittens nog niet, komen halverwege volgende maand. Dus oude uitwerpselen gebruiken gaat hem niet worden. :+

Let ook op dat de sensors, van de LitterRobot 4, katten pas vanaf 1.3Kg werken, daaronder moet je handmatig cyclen (ook voor de veiligheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:10
Nadeel van het Lidl grit, het stuift bij het uitstorten in de bak, daardoor al regelmatig opspelende sensoren gehad, waardoor de bak ongevraagd stopt met zijn cycle. Niets ernstigs hoor, een micro vezel doekje er langs halen, en Presto. Maar goed, volgende vulling weer hetzelfde.
Het Lidl spul klontert wel excellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraukeS
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:00
Ik heb een paar jaar een LitterRobot 3 (niet smart) gehad, één keer kapot binnen de garantie, 2 keer kapot daarna. Hij is niet alleen duur om te kopen, maar ook een vervangend onderstel kost €480. Hij is wel veel groter dan andere merken, en met een groot uitgevallen bengaal is dat belangrijk.

Nu heb ik recent een RevoLoo One gekocht. Zowel op het front paneel te bedienen als met de gratis app. Deze is merkbaar kleiner dan de LitterRobot, zowel van buiten als binnen, maar is nogsteeds (iets) groter dan de andere merken. Hij heeft een lage instap, dus de springruimte van de LitterRobot is niet nodig, maar mijn bengaal komt er wel regelmatig met witte oren uit van het stof aan de bovenkant van de trommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

[...]
Hoho, er zijn ook nog kattengozers hè? :(

Grapje hoor, moest oprecht even gniffelen om je mooie onbedoelde typo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
[...]

Zou gewoon beginnen met het grit wat ze nu ook krijgen bij hun moeder. Hebben ze in ieder geval nog iets wat enigszins bekend ruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:30
_--[]--__ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:09:
Wij hebben twee katten en een Zedar met een opvangbak aan de achterkant ipv dat de zak aan de binnenkant van de trommel mee draait.

HA koppeling gaat via de Tuya local app.
heb je een linkje of uitleg hoe je dat gedaan hebt? Ik heb de K1200 van Zedar. Bediening via de Smart Life app. Heb wel de Tuya (cloud) HA koppeling, maar dan heb ik een leeg apparaat zonder entities… Bediening en informatie via HA zou natuurlijk wel leuk en handig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door zaphod_b op 17-06-2025 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:44
Ik heb momenteel een omega paw kattenbak, dit is een handmatige draaibak met zeefsysteem..
Is een elektrische bak echt een upgrade? In het verleden weleens een litter robot 2 gehad, 1 kant durfde dit niet zo goed en was toen ook veel werk met schoonmaken..
Heb mijn oog nu laten vallen op een puramax2, iemand hier toevallig ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000

theezeefje

Poehee

Wij hebben een Neakasa M1, hier is een goeie integratie voor (via HACS).
duur apparaat, maar weinig omkijken naar. doet wat het moet doen.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:43
Een vergelijking tussen de Revo-loo One en de Litter-Robot 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:04
In Ervaringen met het houden van katten - Deel 3 stond deze reactie op mijn post dat ik vermoed dat Poopy gewoon een Chinees white-label product is
absrnd schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:50:
[...] Poopy Lijkt pas ergens begin dit jaar uitgekomen, maar nu al teveel reviews
Alle reviews op hun site en op Kieskeurig.nl, lijkt allemaal nep/AI, met hier en daar een echte, die niet geheel goed is. en op Youtube alleen maar eigen vids. Ik vertrouw het niet O-)
Reactie van Poopy:
Waar baseer je dit vermoeden op? Je vermoeden is namelijk onjuist.

'Dezelfde' varianten staan helemaal niet op bol.com. Dan kijk je gewoon niet goed. Het kost ongeveer 600.000 euro om een distinctief ontwerp op de markt te brengen. We zijn al geruime tijd op de achtergrond hiermee bezig. Onze Poopy is motorisch, qua sensoren & chips niet te vergelijken met de modellen van andere cowboys op de markt. Wij hebben flinke investeringen gemaakt in het verbeteren van ons product en zijn hier continue mee aan het doorontwikkelen.

Tevens zijn de reviews op onze website gekoppeld aan Trustpilot. Dat is een onafhankelijke partij, datzelfde geldt voor kieskeurig.nl. Hier kan je geen nep reviews plaatsen, of zoals je het zelf noemt 'AI-reviews'.

Mocht je nog vragen hebben staan we voor je klaar :)
Wat denken we hiervan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

nl_umpire schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:31:
In Ervaringen met het houden van katten - Deel 3 stond deze reactie op mijn post dat ik vermoed dat Poopy gewoon een Chinees white-label product is

[...]

Reactie van Poopy:

[...]

Wat denken we hiervan?
Nou, ik denk dat ik die 'manse' woorden even op ga slaan om evt. te kunnen gebruiken als de ervaring toch wat tegenvalt. :+

Dat van die reviews vond ik zelf wel meevallen overigens.

Het is wel duidelijk dat ze niet zozeer producten maar een 'concept' willen verkopen. Nu ook met dat grit van ze. En blijkbaar willen ze daar wel strijdvaardig over doen..
Maar dan in dezelfde reactie min of meer zeggen dat ze zelf ook cowboys zijn. :D

We gaan het afwachten.
Van mij hoeft het allemaal niet, dat wervende en schreeuwerige. Ik wil gewoon een goede bak (voor de prijs) waar mijn katten hun ding(en) fijn op kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:36
Ik heb de PetLux V3 in bestelling staan.
Wordt juli of augustus geleverd.
Mijn Maine Coon wil graag iets meer ruimte om zijn kont te kunnen draaien :)
Dat was voor mij reden dat de meeste kattenbakken afvallen: te klein voor de MC
Ervaringen heb ik nog niet.

[ Voor 18% gewijzigd door GarBaGe op 25-06-2025 15:51 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
nl_umpire schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:31:

[...]

Reactie van Poopy:

[...]

Wat denken we hiervan?
Wat voor mij een beetje vreemd was, was de korte tijd van de introductie in maart, en de grote hoeveelheid positieve reviews in die korte tijd.
En de investering van 600.000 puur voor de nederlandse markt.

[ Voor 5% gewijzigd door absrnd op 25-06-2025 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

absrnd schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:11:
[...]

Wat voor mij een beetje vreemd was, was de korte tijd van de introductie in maart, en de grote hoeveelheid positieve reviews in die korte tijd.
En de investering van 600.000 puur voor de nederlandse markt.
Dat snap ik op zich wel ja.
Nou moet ik zeggen dat ik die sowieso niet altijd even serieus neem, vooral nadat ik bijv. op de mediamarkt site zag dat HP printers onnoemelijk veel meer reviews hadden. Waren dat voornamelijk externe reviews van de HP site zelf. 8)7
Dat daarmee geouwehoerd wordt lijkt me duidelijk.
Ik let eigenlijk vooral op de feitelijk benoemde nadelen en die pik je er vaak wel tussenuit tov. steriele AI-bijdragen.

En ja, die investering klinkt gewoon als gebral, sorry dat ik het zeg. En dat doen alsof dit ding helemaal (op)nieuw ontwikkeld is ook.
Die hele reactie op jouw mail wel, je triggerde blijkbaar wel wat. Daar krijg ik ook wel wat weerstand bij.
Daarom vind ik het dan ook extra-geinig dat ze zichzelf min of meer ook cowboys noemen door hoe ze het zeggen.

Goed, wat me uiteindelijk ook/ wel over de streep trok is die 50 dagen op proef "garantie". Kan verder wel over die popi-jopipraat enzo heenstappen.
Laat dat ding het maar bewijzen.
Krijg hem als het goed is binnen nu en twee weken binnen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-07 20:18
Hi, onlangs heb ik een zedar k1200 aangeschaft in de hoop dat de kattenbak minder zou stinken dan een handmatige. Alleen valt het mij nu op dat de bak juist meer stinkt. Ik heb in de opvangbak wat grind en deokorrels gegooid maar dat heeft niet mogen baten. Ik sta op het punt om de bak terug te sturen en weer over te stappen op handmatig scheppen.

Heeft iemand dezelfde ervaring en of tips?

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Pagina: 1