We verbruiken constant rond de 20 liter warm water per uur van de stadsverwarming zonder dat er een duidelijk warmte vraag is. Op de begane grond hebben we vloerverwarming, geïnstalleerd november 2022, waarvan de thermostaat op 17ºC is ingesteld en die aangeeft dat het 21ºC is in huis. Op de 1ste en 2de verdieping hebben we radiatoren die uit staan en ook niet warm aanvoelen.
Het hogere verbruik is sinds januari van dit jaar en het gaat om meer dan een gigajoule per maand dat we meer zijn verbruiken. Er is het afgelopen jaar niks aangepast in het huis, we zijn niet opeens anders gaan stoken. Het vervangen van de convectorputten door vloerverwarming in november 2022 is de meest recente aanpassing die er is gedaan.
Ik heb de afgelopen weken het systeem een beetje in de gaten gehouden. De vloerverwarming wordt aangestuurd door een draadloze Honeywell thermostaat, het lampje op de ontvanger brandt niet wat aan geeft dat de klep dicht is. Tevens voelen de slangen van de vloerverwarming die de grond in gaan koud aan, hier lijkt dus echt geen warm water doorheen te stromen. De thermometer voor het water in het systeem geeft een temperatuur aan die dicht bij de kamertemperatuur ligt.
Ik heb stekkers van de pomp en de klep er alle twee uitgetrokken maar dit heeft ook geen effect op het warm water verbruik. Dit lijkt dus verder te bevestigen dat het niet aan de vloerverwarming ligt.
Wat ik ook raar vind is dat de buizen in de rode vlakken warm aanvoelen. Je kan ze niet vasthouden, daarvoor zijn ze te warm. Zouden deze buizen niet koud moeten zijn als er geen warmte vraag is? En hoe kan het dat de buis achter de klep warm is als de klep dicht staat? De buis in het blauwe vlak is wel koud.
:strip_exif()/f/image/xEEbyMTyMV1QECOxsilPGe0O.jpg?f=fotoalbum_large)
Het hogere verbruik is sinds januari van dit jaar en het gaat om meer dan een gigajoule per maand dat we meer zijn verbruiken. Er is het afgelopen jaar niks aangepast in het huis, we zijn niet opeens anders gaan stoken. Het vervangen van de convectorputten door vloerverwarming in november 2022 is de meest recente aanpassing die er is gedaan.
Wat heb ik al gedaan
Hier een opsomming van de stappen die ik al heb ondernomenVloerverwarming
Ik heb de installateur van de vloerverwarming laten komen om de installatie na te laten kijken. De klep die de warmte toevoer naar de pomp van de vloerverwarming regelt werkt naar behoren. Zij geven aan dat als de klep goed werkt de vloerverwarming geen sluipverbruik kan hebben. Hier twijfel ik niet aan.Ik heb de afgelopen weken het systeem een beetje in de gaten gehouden. De vloerverwarming wordt aangestuurd door een draadloze Honeywell thermostaat, het lampje op de ontvanger brandt niet wat aan geeft dat de klep dicht is. Tevens voelen de slangen van de vloerverwarming die de grond in gaan koud aan, hier lijkt dus echt geen warm water doorheen te stromen. De thermometer voor het water in het systeem geeft een temperatuur aan die dicht bij de kamertemperatuur ligt.
Ik heb stekkers van de pomp en de klep er alle twee uitgetrokken maar dit heeft ook geen effect op het warm water verbruik. Dit lijkt dus verder te bevestigen dat het niet aan de vloerverwarming ligt.
Radiatoren
De radiatoren staan allemaal uit. Ik heb ze ook af en toe gevoeld maar ze voelen allemaal even koud aan. Ik zou verwachten dat als een van de thermostaatkranen van de radiatoren niet goed werkt dat er dan toch een radiator wat warm aan zou moeten voelen.Stadsverwarming
Ik heb het bedrijf van de stadsverwarming gebeld en het probleem voorgelegd. Zij gaven als eerste aan dat het waarschijnlijk wel de vloerverwarming zou zijn. Ik had toen echter de installateur al later komen en die had al aangegeven dat daar niks mis mee was. Volgens helpdesk kon het ook geen lek zijn van de stadsverwarming omdat dat dan voor de meter zou zitten en dus niet voor mijn rekening zou zijn. Verder ben ik hier niet veel wijzer geworden.Wat nu?
Ik snap niet zo goed waar ik nu verder moet zoeken. De radiatoren voelen koud aan, volgens de installateur is de vloerverwarming in orde en ik weet zeker dat we geen kraan constant aan staat in de badkamer en keuken.Vraagtekens rondom de vloerverwarming
Er is nog een detail wat me niet lekker zit en wat ik niet kan rijmen met de rest. De installateur is twee keer geweest en na ieder bezoek is de temperatuur in de huiskamer gedaald en is het verbruik per uur 0 liter geweest. Echter, na ongeveer een dag is het verbruik weer terug op een constante 20 liter per uur en loop de temperatuur in de huiskamer weer wat op. Na het eerste bezoek voelde de vloer ook echt een stuk kouder aan. Dit kan haast geen toeval zijn maar de installateur kan hier geen verklaring voor geven.Wat ik ook raar vind is dat de buizen in de rode vlakken warm aanvoelen. Je kan ze niet vasthouden, daarvoor zijn ze te warm. Zouden deze buizen niet koud moeten zijn als er geen warmte vraag is? En hoe kan het dat de buis achter de klep warm is als de klep dicht staat? De buis in het blauwe vlak is wel koud.
:strip_exif()/f/image/xEEbyMTyMV1QECOxsilPGe0O.jpg?f=fotoalbum_large)
Adviezen?
Heeft iemand een idee/suggestie wat ik nog kan doen of moet controleren? Het kost me ondertussen al aardig wat extra verbruik van warm water dit jaar en dat begint in de papieren te lopen. Graag zou ik het probleem opgelost willen zien maar ik weet zelf niet zo goed waar ik het moet zoeken. Alle hulp is welkom![ Voor 18% gewijzigd door Lorn op 29-04-2024 14:42 ]