Onduidelijke oorzaak constant warm water verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 11:03

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
We verbruiken constant rond de 20 liter warm water per uur van de stadsverwarming zonder dat er een duidelijk warmte vraag is. Op de begane grond hebben we vloerverwarming, geïnstalleerd november 2022, waarvan de thermostaat op 17ºC is ingesteld en die aangeeft dat het 21ºC is in huis. Op de 1ste en 2de verdieping hebben we radiatoren die uit staan en ook niet warm aanvoelen.

Het hogere verbruik is sinds januari van dit jaar en het gaat om meer dan een gigajoule per maand dat we meer zijn verbruiken. Er is het afgelopen jaar niks aangepast in het huis, we zijn niet opeens anders gaan stoken. Het vervangen van de convectorputten door vloerverwarming in november 2022 is de meest recente aanpassing die er is gedaan.

Wat heb ik al gedaan
Hier een opsomming van de stappen die ik al heb ondernomen

Vloerverwarming
Ik heb de installateur van de vloerverwarming laten komen om de installatie na te laten kijken. De klep die de warmte toevoer naar de pomp van de vloerverwarming regelt werkt naar behoren. Zij geven aan dat als de klep goed werkt de vloerverwarming geen sluipverbruik kan hebben. Hier twijfel ik niet aan.

Ik heb de afgelopen weken het systeem een beetje in de gaten gehouden. De vloerverwarming wordt aangestuurd door een draadloze Honeywell thermostaat, het lampje op de ontvanger brandt niet wat aan geeft dat de klep dicht is. Tevens voelen de slangen van de vloerverwarming die de grond in gaan koud aan, hier lijkt dus echt geen warm water doorheen te stromen. De thermometer voor het water in het systeem geeft een temperatuur aan die dicht bij de kamertemperatuur ligt.

Ik heb stekkers van de pomp en de klep er alle twee uitgetrokken maar dit heeft ook geen effect op het warm water verbruik. Dit lijkt dus verder te bevestigen dat het niet aan de vloerverwarming ligt.

Radiatoren
De radiatoren staan allemaal uit. Ik heb ze ook af en toe gevoeld maar ze voelen allemaal even koud aan. Ik zou verwachten dat als een van de thermostaatkranen van de radiatoren niet goed werkt dat er dan toch een radiator wat warm aan zou moeten voelen.

Stadsverwarming
Ik heb het bedrijf van de stadsverwarming gebeld en het probleem voorgelegd. Zij gaven als eerste aan dat het waarschijnlijk wel de vloerverwarming zou zijn. Ik had toen echter de installateur al later komen en die had al aangegeven dat daar niks mis mee was. Volgens helpdesk kon het ook geen lek zijn van de stadsverwarming omdat dat dan voor de meter zou zitten en dus niet voor mijn rekening zou zijn. Verder ben ik hier niet veel wijzer geworden.

Wat nu?
Ik snap niet zo goed waar ik nu verder moet zoeken. De radiatoren voelen koud aan, volgens de installateur is de vloerverwarming in orde en ik weet zeker dat we geen kraan constant aan staat in de badkamer en keuken.

Vraagtekens rondom de vloerverwarming
Er is nog een detail wat me niet lekker zit en wat ik niet kan rijmen met de rest. De installateur is twee keer geweest en na ieder bezoek is de temperatuur in de huiskamer gedaald en is het verbruik per uur 0 liter geweest. Echter, na ongeveer een dag is het verbruik weer terug op een constante 20 liter per uur en loop de temperatuur in de huiskamer weer wat op. Na het eerste bezoek voelde de vloer ook echt een stuk kouder aan. Dit kan haast geen toeval zijn maar de installateur kan hier geen verklaring voor geven.

Wat ik ook raar vind is dat de buizen in de rode vlakken warm aanvoelen. Je kan ze niet vasthouden, daarvoor zijn ze te warm. Zouden deze buizen niet koud moeten zijn als er geen warmte vraag is? En hoe kan het dat de buis achter de klep warm is als de klep dicht staat? De buis in het blauwe vlak is wel koud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qm2fGIYksqpZoLesGIlDHZ2ZAL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEEbyMTyMV1QECOxsilPGe0O.jpg?f=fotoalbum_large

Adviezen?
Heeft iemand een idee/suggestie wat ik nog kan doen of moet controleren? Het kost me ondertussen al aardig wat extra verbruik van warm water dit jaar en dat begint in de papieren te lopen. Graag zou ik het probleem opgelost willen zien maar ik weet zelf niet zo goed waar ik het moet zoeken. Alle hulp is welkom!

[ Voor 18% gewijzigd door Lorn op 29-04-2024 14:42 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Afsluiters stadsverwarming op de uitgaande kant richting de woning dichtzetten, blijft het sluipverbruik dan is het de stadsverwarmings unit.

Vloerverwarming retourventiel met inbus dichtdraaien. Of beide thermostaten zo laag mogelijk instellen of de afsluiters dicht zetten.
Is het sluipverbruik weg, dan is het de vloerverwarming.

Radiatoren per stuk op de voetventiel dichtdraaien, oude stand eventueel noteren (aantal slagen tellen).

Succes!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 11:47
Als ik jouw verhaal lees dan denk ik dat het in de afleverset mis gaat.

Je kan een 'doorstroomtest' uitvoeren:

1. Schakel de centrale verwarming uit, door de thermostaat op nul te zetten. Zo weet je dat er geen warmtevraag is vanuit het cv systeem.

2. Zet een voor een alle kranen waar warm tapwater uitkomt eerst vol open, en zodra er warm water uitkomt doe je de kraan helemaal dicht. Zo weet je dat er in je huis geen warm tapwatervraag is.

Wacht een half uur zodat het circuit tot rust kan komen.

3. Kijk nu op je warmtemeter of er doorstroming is. Die waarde zou nul moeten zijn, immers er is geen warmtevraag. Bij jou zal die niet nul zijn want je hebt ergens een doorstroom 'lek'.

4. Als de waarde groter dan nul is (dus er is doorstroming), dan ga je uitzoeken waar het lek zit. Noteer de doorstroming (het getal in beeld op de meter).

5. Draai nu de twee afsluiters van de CV leiding dicht, kijk of de doorstroomwaarde naar nul gaat. Is dat het geval, dan zit de fout ergens in je CV circuit. Draai 1 voor 1 de kranen van je vloerverwarming en alle radiatoren dicht en kijk steeds of de doorstroming verandert.

6. Blijft na het afsluiten van het cv circuit de doorstroming even hoog of slechts een beetje lager, dan is je afleverset de schuldige. Draai om dat te controleren de afsluiters naar de afleverset dicht.

Nu moet de doorstroming nul zijn. Is dat niet het geval, dan zit de fout in de meter.

Is dat wel het geval, dan moet de afleverset gerepareerd / vervangen worden.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat er een fout zit in zowel het CV systeem als in de afleverset, ook dat kun je met bovenstaand testje uitzoeken.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
brxm schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:41:
5. Draai nu de twee afsluiters van de CV leiding dicht, kijk of de doorstroomwaarde naar nul gaat. Is dat het geval, dan zit de fout ergens in je CV circuit. Draai 1 voor 1 de kranen van je vloerverwarming en alle radiatoren dicht en kijk steeds of de doorstroming verandert.

6. Blijft na het afsluiten van het cv circuit de doorstroming even hoog of slechts een beetje lager, dan is je afleverset de schuldige. Draai om dat te controleren de afsluiters naar de afleverset dicht.
Bedankt voor je gedetailleerde reactie! Helaas ben ik een totale onbenul als het gaat om verwarmingssystemen en punt 5 en 6 roepen de nodige vragen op. Waar zou ik de twee afsluiters van de CV leiding moeten kunnen vinden? Hoe zou ik ze moeten herkennen? Het zelfde geld voor de afsluiters naar de afleverset, hoe zien die dingen er uit?

Ik heb nog iets anders geprobeerd, ik heb de stekkers van de pomp en de klep uit het stopcontact gehaald. Dit heb ik zo een uurtje gelaten. De buizen rondom de klep bleven onverminderd warm maar het verbruik ging van 18 liter/uur wel terug naar ongeveer 8 liter/uur. Na het weer terugplaatsen van de stekkers ging het verbruik direct weer terug naar 18 liter/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
De afsluiters zitten bij het aansluitpunt van de stadsverwarming. Ergens in je woning komen er twee buizen binnen (1x aanvoer en 1x retour). Tussen die twee buizen zit eerst de warmtemeter aangesloten, en vervolgens zijn er twee hoofdafsluiters.

Alles voorbij die twee hoofdafsluiters is 'jouw' installatie. Normaal zit er na die twee hoofdafsluiters een splitsing in de buizen. Een tak gaat naar het CV circuit (zowel aanvoer als retour) en de andere tak (ook zowel aanvoer als retour) gaat naar de zogenaamde 'afleverset', dat is de warmtewisselaar die je tapwater verwarmt.

Die twee takken hebben elk ook afsluiters, en dat zijn de afsluiters die ik bedoel.

Afsluiters zijn kranen met een hendel die je een kwartslag kunt draaien om ze open/dicht te zetten, zoiets:

https://www.slangenboer.n...K5a2OCueADkMaAs0AEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
brxm schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:16:
De afsluiters zitten bij het aansluitpunt van de stadsverwarming. Ergens in je woning komen er twee buizen binnen (1x aanvoer en 1x retour). Tussen die twee buizen zit eerst de warmtemeter aangesloten, en vervolgens zijn er twee hoofdafsluiters.

Alles voorbij die twee hoofdafsluiters is 'jouw' installatie. Normaal zit er na die twee hoofdafsluiters een splitsing in de buizen. Een tak gaat naar het CV circuit (zowel aanvoer als retour) en de andere tak (ook zowel aanvoer als retour) gaat naar de zogenaamde 'afleverset', dat is de warmtewisselaar die je tapwater verwarmt.

Die twee takken hebben elk ook afsluiters, en dat zijn de afsluiters die ik bedoel.

Afsluiters zijn kranen met een hendel die je een kwartslag kunt draaien om ze open/dicht te zetten, zoiets:

https://www.slangenboer.n...K5a2OCueADkMaAs0AEALw_wcB
Top, ik ga eens kijken of ik ze bij mij kan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:35
Een foto van je afleverset, warmtemeter, en leidingwerk kan ook helpen ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbEcm3vSzTAEi-HC4N9UldB5Alw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVfQLEXfvAdoDC2VlzUKBDlk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_dLilBCCNZ1yey8tnAfRDOObRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMme97oHJOQwLniu12GYD6A7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpSLJE2ZjUUTGbXZoWR5pNDuPqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4jaKufV1kZoLwacXLFNX5BK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7n2KAOE8_PSaDJNtKGPa88tr7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfXb4m51cTCGvSpNadzrUgsb.jpg?f=fotoalbum_tile

Helpen deze foto's? Moet ik nog iets anders op de foto zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15
Op deze foto komt er water uit je overdrukventiel / inlaatcombinatie. Kan toeval zijn dat het net drupt terwijl je de foto neemt, en ik durf niet te zeggen waar deze inlaatcombinatie naartoe loopt, maar als die constant loopt is dat ook iets om naar te kijken.

Deze leiding is als het goed is niet van de stadsverwarming (als ik het goed heb zitten inlaatcombinaties in de koudwaterleiding naar een boiler en zo, dus mogelijk is dit de leiding naar de warmtewisselaar voor je tapwater)?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-vOEWw_qJC0XZPc91hYUpE60eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDFP08fecdYxmM3VV1tSEK3m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4VQcLHOSP7YjyTco7sz68eb4oU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNvmpXW8jc60hbr4fD8V2X2i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulUsie_cXkDDBml62A_ie8jlei4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPflzLoXrVtLFxaAcV3Mg8VR.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had idd nog twee kranen gemist. Heb een paar extra foto's gemaakt.

Voor het druppen moet ik dan bij de beheerder van de stadsverwarming zijn of is het mijn deel en moet ik een loodgieter hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 22:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Nee, dat had ik niet gedaan. Ik ben niet zo thuis in de materie en de terminologie zegt me vaak niet veel (het woord inlaatcombinatie was ik tot vandaag nog nooit tegengekomen). Wellicht staat er iets tussen dat me zou kunnen helpen maar om het te vertalen naar mijn eigen situatie is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27
Ik zie een Agpo Unit voor warm water. Die houdt bij mij het kraanwater warm met behulp van de stadswarmte. Die slaat eens in de zo veel tijd aan. Dat is ook duidelijk te horen. Is dat het niet gewoon?

Je praat over liters warm water, maar ik neem aan dat je per Joule warmte betaalt? Hoeveel gebruik je daar van per uur?

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
gjkamstra schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:27:
Ik zie een Agpo Unit voor warm water. Die houdt bij mij het kraanwater warm met behulp van de stadswarmte. Die slaat eens in de zo veel tijd aan. Dat is ook duidelijk te horen. Is dat het niet gewoon?

Je praat over liters warm water, maar ik neem aan dat je per Joule warmte betaalt? Hoeveel gebruik je daar van per uur?
Het verbruik van de stadsverwarming is sinds januari van dit jaar fors meer dan daarvoor. We verbruiken opeens gigajoules meer dan voorheen. We zijn niet anders gaan stoken en de "nieuwe" vloerverwarming heeft al iets meer dan een jaar gewerkt voordat het verbruik onverklaarbaar omhoog is gegaan. Het is dus niet iets dat altijd al zo is geweest.

We betalen inderdaad per Joule maar de slimme meter die we hebben geeft geen actueel verbruik in Joules weer. De meter geeft wel weer de actuele waterdoorstroming, als ik het goed heb begrepen is het dit samen met het verschil van de watertemperatuur van het ingaande en uitgaande water wat het aantal Joules bepaald. Het temperatuurverschil is momenteel ongeveer 40ºC.

Toen ik met de beheerder van de stadsverwarming heb gebeld was de actuele waterdoorstroming waar we samen naar hebben gekeken en wat ik nu dus nog in de gaten hou om te zien of ik verbruik hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzQDVq9c1vYCw_8E9v5r5M-fU74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IP57i8RArmAvFBusxn29aepA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
De kast met AGPO er op is je afleverset.

De twee geisoleerde buizen die de afleverset in gaan zijn de aan- en afvoer van de stadsverwarming, daar horen afsluiters in te zitten, ergens in het circuit onder de thermostaat.

De slang met de inlaatcombinatie is je (koud) leidingwater aanvoer, de andere RVS slang is de leiding waar warm tapwater uitkomt.

Wat die andere zilverkleurige omkasting is dat is me niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop alsof in die kast de splitsing zit naar CV en naar warmwater, die laatste komt er dan aan de bovenkant uit? De afsluiters voor de afleverset zouden daar dan in zitten? 't Is me niet helemaal duidelijk hoe het geheel in elkaar zit.

Die afleverset kan ineens stuk gaan als die al wat ouder is. Bij een vriendin van mij was dat ook het euvel, die had hetzelfde probleem als jij, onverklaarbaar hoog verbruik terwijl er niemand thuis was en de CV uit stond.

En wat zit er achter dat kleine multiplex deurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
Lorn schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:11:
...

Ik had idd nog twee kranen gemist. Heb een paar extra foto's gemaakt.

Voor het druppen moet ik dan bij de beheerder van de stadsverwarming zijn of is het mijn deel en moet ik een loodgieter hebben?
Alles achter de hoofdafsluiters is jouw installatie.

Heb je misschien een onderhoudsabonnement voor de afleverset? Zo ja dan zou ik dat bedrijf er bij halen. Zo nee moet je inderdaad een installatiebedrijf inschakelen dat ook stadsverwarming servicet.

Er zijn ook stadsverwarming-leveranciers die zelf afleversets installeren en onderhouden (o.a. Ennatuurlijk doet dat). Dat heeft als voordeel dat je dan 1 partij minder hebt om mee te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Ik heb de twee afsluiters voor de CV dichtgezet. De doorstroming ging meteen terug naar 0. Het probleem zit dus ergens in mijn systeem.

Welke kranen van de vloerverwarming moet ik nou dichtdraaien? Zijn dit die kranen die boven links van de pomp zitten?

De thermostaatkranen van de radiatoren op de 1ste en 2de verdieping staan al dicht. Kan ik daar nog iets anders van dicht zetten?

Kan ik de twee afsluiters van de CV dicht laten zolang het probleem niet is opgelost? Dat scheel me aardig wat aan verbruik namelijk.

Dit is trouwens wat er achter het zilveren paneel zit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seds5Ll4rL4yKoTRVQketxH8EtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6vi0EpJ4dRsHRIHIQnDpCnQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Lorn op 01-05-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

@Lorn Ik heb geen stadswarmte, maar bij mijn vloerverdeler zitten er per slang twee kranen. eentje bovenop, en eentje onderop. Die onder is om de flow te regelen per string, net zoals je dat bij een moderne radiator doet (het voetventiel). Het beste zet je ze onder ook dicht, soms is dat met een inbutsleutel soms met een schroevendraaier.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:55
Mijn vermoeden is dat het je klep is met dat witte snoer bij de vloerverwarming. Die gaat niet helemaal dicht.
Als je vloerenpersoon er aan gerommeld heeft is het weer even wel goed.
Dat persoon terug laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
Lorn schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:40:
Ik heb de twee afsluiters voor de CV dichtgezet. De doorstroming ging meteen terug naar 0. Het probleem zit dus ergens in mijn systeem.

Welke kranen van de vloerverwarming moet ik nou dichtdraaien? Zijn dit die kranen die boven links van de pomp zitten?

De thermostaatkranen van de radiatoren op de 1ste en 2de verdieping staan al dicht. Kan ik daar nog iets anders van dicht zetten?

Kan ik de twee afsluiters van de CV dicht laten zolang het probleem niet is opgelost? Dat scheel me aardig wat aan verbruik namelijk.

Dit is trouwens wat er achter het zilveren paneel zit:[Afbeelding]
't Probleem zit dus in je cv circuit.

Vloerverwarming kan je uitzetten door idd die twee kranen dicht te draaien, en de pomp uit te schakelen (die lijkt er te zijn, in je eerdere foto).

V.w.b. de radiatoren - als de kraan helemaal dicht is dan is er geen doorstroming.

Je kunt de CV afsluiters dicht laten tenzij je je huis wilt verwarmen.

Als je de CV afsluit zet dan ook de pomp van de vloerverwarming uit.

[ Voor 7% gewijzigd door brxm op 02-05-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 05:26
brxm schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Als je de CV afsluit zet dan ook de pomp van de vloerverwarming uit.
euhm, hier draait in de zomer eens per 24hr de pomp om vastlopen te voorkomen. Maar ik zit achter een ketel en niet achter een stadsverwarming. Als het goed is mengt de verdeler kouder water vanuit de vloer met warm aanvoer water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
Bedankt tot nu toe voor alle goede adviezen en uitleg! Ik heb veel geleerd en het heeft me erg geholpen.

Ik heb de installateur nogmaals gebeld en mijn onvrede over de situatie kenbaar gemaakt en daarbij verteld wat ik heb geprobeerd en waarom het volgens mij toch echt aan de vloerverwarming ligt. Maandag bellen ze me terug, wordt dus vervolgd. Ik heb gevraagd of ik de CV afsluiters dicht kan laten en wat ik dan met de pomp moet doen. De afsluiters staan nu dicht en de pomp kon ik volgens hen maar beter gewoon aan laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:52

Jan2023

KISS

Die pomp op je mengverdeler zou ik een externe pompschakelaar voor aanschaffen.
Dan gaat die bij warmtevraag d.m.v een voeler gewoon draaien.
En in de zomer draait die een uurtje in de week of zo om vastzitten te voorkomen.
Dat ga je goed merken in je stroomverbruik.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:55
Jan2023 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:43:
Die pomp op je mengverdeler zou ik een externe pompschakelaar voor aanschaffen.
Dan gaat die bij warmtevraag d.m.v een voeler gewoon draaien.
En in de zomer draait die een uurtje in de week of zo om vastzitten te voorkomen.
Dat ga je goed merken in je stroomverbruik.
Goeie tip.
Echter blijft de pomp nu permanent draaien omdat de stadsverwarming blijft "stromen" en daarmee de pompschakelaar denk dat er warmtevraag is.

@Lorn het is wel zaak om als dit euvel is opgelost te (blijven) controleren na het stookseizoen en met enige regelmaat.
Ik heb ook dit euvel, veroorzaakt door een Honeywell klep (ja ook SV en VVW) die wat moeite heeft met helemaal dicht gaan. In het stooksezoen maakt het niet uit, warmte gaat de vloer in en daarmee het huis, in de zomer wil je dit logischer wijs niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Topicstarter
De monteur is vanochtend langs geweest. Nogmaals uit een gezet waarom het volgens mij toch echt de vloerverwarming is die onnodig wam water verbruikt. We hebben de CV afsluiters weer open gezet en de doorstroming ging vrijwel meteen weer naar de 18 liter per uur. De monteur heeft vervolgens de twee kranen bij de vloerverwarming dicht gezet. Toen dit was gedaan was de doorstroming 0 liter per uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUn67q_aBN7xsix4zefuZP1U5Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Nkp6zGSWILWweLGh6TCWz9g.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de bevestiging dat het inderdaad het systeem van de vloerverwarming was, dat het niet een andere radiator kon zijn, en dat het ook geen lek in de kruipruimte kon zijn. Dat was in ieder geval fijn, het probleem was aantoonbaar teruggebracht tot 1 punt in het systeem.

Bij het vorige bezoek was de klep al gecontroleerd en goed bevonden, dat stelde de monteur wel voor een raadsel. Uiteindelijk heeft hij er voor gekozen om de motor op de klep te vervangen. Toen dat was gedaan en alles weer in de normale stand was gezet was de doorstroming op de slimme meter 0 liter per uur.

De komende tijd de doorstroming maar in de gaten houden of dat deze niet weer oploopt. Ik weet nu in ieder geval wat ik dan kan doen om het ongewenste verbruik te stoppen.
Pagina: 1