Stadsverwarming inconsistent warm tapwater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Beste tweakers,

Ik woon in een wijk waar stadsverwarming standaard is en ben hiertoe veroordeeld..
Mijn huis is prima op temperatuur, de verwarming werkt dus voldoende.

Nu heb ik een probleem met het warme water. Het duurt vaak lang (>30 seconden) voordat ik warm water uit de kraan krijg. Dit is bij alle kranen het geval.
Als ik de kraan uit en dan weer aan doe krijg ik af en toe wel warm water, maar het kan ook gebeuren dat het langer duurt.
Als ik dan warm water krijg is de temperatuur ook slecht te regelen.

Ik heb al 2 keer de installateurs van Vattenval op bezoek gehad en de ene keer kreeg ik te horen dat ze hier niets aan konden doen en dat dit zo hoorde 8)7 , de tweede keer kreeg ik te horen dat het aan mijn thermostaat kraan lag, die zou niet goed afsluiten en water lekken (geen idee wat dit inhoudt)

Na wat speurwerk las ik dat ik kon testen of het inderdaad aan de thermostaatkraan zou liggen, dit door de water toevoer naar de stadsverwarming af te sluiten en de warme kraan open te zetten bij een gewone kraan. Als ik hier nog water uit zou krijgen, dan zou de thermostaat kraan inderdaad lekken.
Ik kreeg geen water uit de kraan, dus blijkbaar ligt het niet aan de thermostaat kraan.

Onderstaand een foto van de installatie die ik heb hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtVWd-EPt1vDjVmGLr-yU0jI8N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhb0twplNlc4nK3f2fHTbbav.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
e het is dat ik veel twekers kom. dit komt dus uit een ander topic.
het kan zijn dat je wamrtewisselaartje aan gort is. (welke dus in het tempex zit)
of thermostaat kraan.vervang je thermostaat kraan eens voor een normale kraan ?
oftewel is bij een normle kraan het water ook zo onstabiel ?

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 28-02-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
Moeten je buren ook zo lang wachten, ik neem aan dat ze dezelfde installatie hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
President schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:09:
Moeten je buren ook zo lang wachten, ik neem aan dat ze dezelfde installatie hebben?
Nee, de buren hebben gewoon direct warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
jij zegt het duurt 30 seconden voordat er warm water uit mijn kraan komt. dit is natuurlijk vrij normaal aangezien de leiding van de unit naar jou tappunten vol zitten met koud water die je er eerst uit moet tappen voordat het verwarmde water uit jou unit bij de kraan is, mocht dit je echt storen kan je hier iets aan doen maar dat is nogal ingrijpend en kost je nogal wat energie.

dan heb je het probleem dat die niet lekker regelt als je de kraan uit en aan zet.
dat kan een paar oorzaken hebben maar dan zou ik iets meer over de stadsverwarming unit moeten weten.
ik ben een cv monteur dus heb wel verstand van de onderdelen alleen werk ik nooit met dit soort units (godzijdank...) waarschijnlijk als jij een foto kan maken van de unit zonder de isolatie kap die er op zit kan ik zien of het normaal is dat dit zo werkt of dat er misschien iets niet goed is. want waarschijnlijk werkt het voor de rest gewoon het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaVeNwg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 16:06
Ik heb ook stadsverwarming met warm water, maar met een ander type warmtewisselaar dan afgebeeld. Ik krijg zelf snel warm water in de keuken, de reistijd naar de douche en wastafel daar is wat langer maar dat komt ook omdat de leiding er naar toe langer is.

Begrijp de startpost niet helemaal dus FF wat vragen:
- Is deze situatie altijd zo geweest (woon je al langer dan de problemen op het adres) of sinds de laatste x maanden? Heb je op dat moment wat vervangen?
- Hebben al je waterpunten met kraan een thermostaatkraan?
waarschijnlijk als jij een foto kan maken van de unit zonder de isolatie kap die er op zit kan ik zien of het normaal is dat dit zo werkt of dat er misschien iets niet goed is
Dit zou ik niet zo snel doen, de unit is een warmtewisselaar omkleed met tempex achtig spul, je mag er van uit gaan dat deze intern goed werkt. Verder is de unit vaak geen eigendom van TS maar wordt deze gehuurd (bij mij het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
MaVeNwg schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:14:

[...]

Dit zou ik niet zo snel doen, de unit is een warmtewisselaar omkleed met tempex achtig spul, je mag er van uit gaan dat deze intern goed werkt. Verder is de unit vaak geen eigendom van TS maar wordt deze gehuurd (bij mij het geval).
ik weet niet of dit met een dubbele platen wisselaar werkt of een systeem met een omloopklep. in het eerste geval kan dit niet kapot gaan. in het tweede geval kan het zijn dat het probleem bij het mechanisme zit om te detecteren of er daadwerkelijk water stroomt.

of dat de omloopklep moeilijk doet.
en als dit apparaat niet jou eigendom is zal ik inderdaad voorzichtig zijn met de isolatie er af halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
De warmtewisselaar is inderdaad gehuurd, dus zit in de kosten van de warmte.
Ik heb 1 thermostaat kraan en de rest "normale" kranen.
Er is afgelopen maandag iemand langs geweest, een service partner, van Vattenval. Deze medewerker deed gelukkig iets meer als de voorgaande en heeft een klep vervangen.
De kranen krijgen nu sneller warmte en zijn ook eenvoudiger op lauw water in te stellen.
Dus lijkt er op dat het beter is.

Ik heb eind vorig jaar een nieuwe wisselaar ontvangen aangezien de oude lekte, sindsdien deze problemen.

Zoals aangegeven lijkt het nu beter te zijn, dus ik dit topic sluiten.
Bedankt voor het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanetteK
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-06-2022
Wij hebben precies hetzelfde probleem. Onze wamrtewisselaar is ook vervangen wegens lekkage. Dit is in september 2020 gebeurd en sindsdien hebben er ook last van dat het vaak vrij lang duurt eer het water warm wordt. Wij wonen in Almere.

Vandaag is er een Vattenfall monteur langs geweest. Op dat moment werd het water in de keuken toevallig wel weer redelijk snel warm. Ook wij kregen te horen dat het aan de thermostaatkraan in de badkamer ligt. Die kraan zou ook veroorzaken dat het soms langer duurt eer het water in de keuken warm wordt. Ik heb aangegeven dat zeer te betwijfelen. De kapotte klep in de warmtewisselaar klinkt veel aannemelijker.

Hopelijk lukt het mij om Vattenfall ook bij ons de klep te laten vervangen. Hartelijk bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus1303
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-09-2024
Bij mij is het precies andersom. Ik krijg alleen lauw water uit de koud waterkraan. Zelfs na een half uur blijft het lauw. Ik vermoed een foute warmtewisselaar maar kan het nog wat anders zijn? Ik heb stadsverwarming .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:38
JeanetteK schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:42:
Wij hebben precies hetzelfde probleem. Onze wamrtewisselaar is ook vervangen wegens lekkage. Dit is in september 2020 gebeurd en sindsdien hebben er ook last van dat het vaak vrij lang duurt eer het water warm wordt. Wij wonen in Almere.

Vandaag is er een Vattenfall monteur langs geweest. Op dat moment werd het water in de keuken toevallig wel weer redelijk snel warm. Ook wij kregen te horen dat het aan de thermostaatkraan in de badkamer ligt. Die kraan zou ook veroorzaken dat het soms langer duurt eer het water in de keuken warm wordt. Ik heb aangegeven dat zeer te betwijfelen. De kapotte klep in de warmtewisselaar klinkt veel aannemelijker.

Hopelijk lukt het mij om Vattenfall ook bij ons de klep te laten vervangen. Hartelijk bedankt voor de info.
Hoe is dit afgelopen? Wij hebben ook dat, vooral in de badkamer, het heel erg lang duurt voordat er warm water uit de kraan komt. Op de begane grond en de tweede verdieping gaat het een stuk sneller (hoewel nog steeds vrij langzaam naar mijn smaak). Eneco (Utrecht) heeft de hele unit vorig jaar vervangen, maar eigenlijk merken we weinig verschil helaas.

Geen thermostaatkraan in huis. Dus ook opvallend dat de tweede verdieping wel goed (redelijk) gaat, maar de badkamer/eerste verdieping niet...
Pagina: 1