Toon posts:

Verdubbeling rekening stadsverwarming ondanks pelletkachel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• geit4
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-10-2018
Mijn probleem:

Er spelen verschillende problemen bij mijn stadsverwarming:
- de nota over 2018 is meer dan 2 keer zo hoog dan in 2017 (99 GJ in 2018 tegen 46 GJ in 2017) - bijbetalen €1200,-! Nu was het een koude winter, maar toch, dit is wel heel veel vooral omdat ik ook een pelletkachel heb
-de verwarming laat ook warmte door ondanks dat alle thermostatische knoppen dicht staan
- het verbruik op de warmtemeter in de zomermaanden is 1,6 GJ per maand. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want de eneco app laat 2017 niet zien en ik woon er pas 2 jaar. Maar als ik een rekensom maak met gemiddeld gebruik van een huishouden van 2,2 persoon dan is dat 0,83 GJ voor warm water en dit is veel hoger. De toevoer naar de warmte van de stadsverwarming stond deze zomermaanden dicht (dus nog wel warm water beschikbaar)
- ook in de maand dat ik 2 weken met vakantie was, is het verbruik 1,57 GJ. De hendel naar de stadsverwarming in de meterkast stond nog steeds dicht (dus alleen de warm water hendel open).
- ik heb in de zomer lekkage gehad in de meterkast, maar ik kan me niet meer herinneren of het de waterleverancier was of eneco die dit heeft opgelost

Wij zijn een huishouden van 3. Huishoudens met 2,2 persoon hebben volgens de gegevens op internet een
verbruik van 42 GJ (de meest maximale variant die ik kon vinden) per jaar waarvan 80 % verwarming (32 GJ) en 20 % warm water (10 GJ). Wij zitten met dit verbruik in de hoogste 10% verbruik van Nederland. En dat terwijl ik met elektriciteit in de laatste 10 % verbruik van Nederland zit (zonnepanelen).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- de beneden verdieping heeft een pelletkachel en daar staan de radiatoren heel weinig aan
- de boven verdieping heeft een radiator met een slimme thermostaatknop (smart home supply). Dat waren er eerst 2.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- de eneco monteur is langs geweest en die zegt dat het aan de binnenhuisinstallatie ligt
- cv monteur gebeld, die langskwam: volgens hem geeft de pomp richting de verdeler warmte (verdeler 1 is in de kast onder de berging, verdeler 2 in een slaapkamer op de 1e verdieping). Als alle radiatoren uitstaan en de stadsverwarming open, voelen beiden een beetje warm (rood en blauw, op de benedenverdieping meer dan boven). Ook de buis in de vloer in de gang wordt warm. Volgens hem ligt het aan de regeling van de pomp en moet eneco dit oplossen
- cv monteur 2 gebeld, die langskwam: hij stelde voor om een klep te maken bij de verdeler in de bergkast beneden (dus niet waar de stadsverwarming het huis binnen komt, daar is geen plaats) en daarop een kamerthermostaat aan te sluiten. Dit vind ik een moeizame oplossing, want als ik de pelletkachel aan heb staan slaat de thermostaat nooit aan en blijft het boven koud. Zijn andere oplossing was om alle thermostaatknoppen en het stukje leiding ervoor (ben de naam kwijt, ziet eruit als een T) te vervangen. Beide oplossingen om en nabij €600
- vandaag heb ik de hele dag de stand bijgehouden:
628,126 GJ 10.00 uur - wasmachine aan, hendel verwarming in meterkast opengezet
628,143 GJ 11.00 uur
628,150 GJ 11.30 uur
628,183 GJ 12.00 uur - hendel weer dicht gedaan, verder geen verbruik van warm water
628,186 GJ 12.30 uur
628,186 GJ 13.00 uur
628,186 GJ 15.00 uur - hendel verwarming opengezet, verder geen verbruik van warm water
628,232 GJ 15.30 uur
628,240 GJ 16.30 uur
Vanmorgen kwamen we erachter dat de thermostaatknop van mijn zoon aanslaat als hij zijn raam open zet (wat hij nogal vaak doet, ook als het ijskoud is in de winter). Dus daar kan een deel van het hoge verbruik vandaan komen. Ook blijken de smart home supply knoppen niet heel handig in slaapkamers, want door de gordijnen kunnen de knoppen zomaar open geschoven worden (ze draaien nogal makkelijk open). Hier heb ik dus al een oude knop maanden geleden teruggezet.

Wat is nu een goede oplossing volgens jullie om mijn verbruik substantieel naar beneden te krijgen?

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Opvallend is dat de meter verbruik van warm water registreerd, ook al gebruik je geen warm water (volgens eigen zeggen). Als je al 1.57GJ verbruikt terwijl je op vakantie bent is dat niet goed. Dat lijkt me niet in de haak. Je zou dus eens moeten uitzoeken waar dat warme water naar toe gaat. Als je echt geen warm water gebruikt, zit er mogelijk een lek in je warmwater systeem of in je verwarmingsssyteem, waardoor er continu warm water "weg lekt" of verbruikt wordt.

En daarnaast: meten = weten. Dus vanaf nu elke dag de meterstanden opschrijven om te zien wat het verbruik is en dat uitzetten tegen wat je aan warm water afneemt.

[Voor 17% gewijzigd door Microkid op 23-09-2018 17:23]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• geit4
Dank voor je reactie. Warm water gebruik je voor: kraan, wasmachine, en afwasmachine. Of zie ik iets over het hoofd? Er was dus ook een lekkage in mijn meterkast, daar stonden regenlaarzen die vol met water stonden maar ik herinner me dus niet meer wie dat opgelost heeft (en hoe). En een lekkage in je warmwater systeem, dat kan overal zitten??

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Gebruik jij warm water voor de wasmachine en afwasmachine dan? Da's vrij ongebruikelijk, meestal is het koud water.
En met lekkage bedoel ik dat er ook een probleem kan zitten in de klep van je stadsverwarming. Mijn broer had dat toevallig ook: ondanks dat de klep dicht stond werd er verbruik van warmte gemeten. Uiteindelijk bleek dat de klep niet goed afsloot waardoor GJ's gemeten werden. Na vervanging is het opgelost. Het feit dat bij jou de buizen warm aanvoelen ook al staat alles dicht, doet mij vermoeden dat dit bij jou ook zou kunnen spelen. Nogmaals laten nakijken door Eneco dus.

[Voor 9% gewijzigd door Microkid op 23-09-2018 17:26]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen: zorg eerst dat je zeker weet dat je toch niet zelf ergens verbruik veroorzaakt (dus door een onbetrouwbare thermostaatkraan en dergelijke). Als je dat hebt uitgesloten, maar nog steeds sluipverbruik hebt, dan zal je verder moeten gaan zoeken naar mogelijke lekkage of iets dergelijks?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• geit4
Je ziet, ik ben leek op dit gebied. Ergens in al die draadjes had ik daarover gelezen. Dat iemand zijn door zijn wasmachine en afwasmachine zijn warmwater verbruik naar beneden bracht.... als die idd niet op warm water zitten (wat niet zo is vermoed ik), dan is het verbruik nog vreemder.
@Orion84 snap je punt, echter alle thermostaatkranen vervangen kost al €600 en het jaar ervoor deed alles het nog prima (ze zijn overigens deels wel 18 jaar oud, en 2 heb ik al vervangen). Ook geen superlaag verbruik in het jaar daarvoor trouwens, maar ik weet oa waar het mis ging (raam open bij zoon). En het is toch vreemd dat als de kraan van de stadsverwarming dicht staat er nog steeds een hoog warmteverbuik door warm water (zelfs als je op vakantie bent). Daar heeft een thermostaatkraan niets mee te maken lijkt me
@Microkid voor zover ik begreep zit er dus geen klep op deze stadsverwarming. Dat is wat de monteur dus voorstelde om ertussen te zetten. Dan weet je zeker dat ie dicht staat. Maar die moet weer aangestuurd worden door een kamerthermostaat en die heb ik dus niet.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@geit4 vaak wordt er gemeten opde radiator bij stadsverwarming, en soms nog met vloeistof ipv digitaal.
Die meten dus altijd wat. * = aanslaan bij koude 0 = uit en slaat ie ook niet aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

geit4 schreef op zondag 23 september 2018 @ 17:42:
En het is toch vreemd dat als de kraan van de stadsverwarming dicht staat er nog steeds een hoog warmteverbuik door warm water (zelfs als je op vakantie bent). Daar heeft een thermostaatkraan niets mee te maken lijkt me
@Microkid voor zover ik begreep zit er dus geen klep op deze stadsverwarming. Dat is wat de monteur dus voorstelde om ertussen te zetten. Dan weet je zeker dat ie dicht staat. Maar die moet weer aangestuurd worden door een kamerthermostaat en die heb ik dus niet.
Ik zou eens goed naar die kraan laten kijken. Als je die dicht draait, en het voelt erachter toch warm en er wordt warmte gemeten, weet je waar het probleem zit.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:56
Heb je een stadsverwarming waarbij jouw warm (drink)water via een wisselaar wordt verwarmd?

Daar schijnt wat sluipverbruik in te zitten.

Of heb je het oude systeem, warm CV water en sanitair warm water komen gescheiden binnen?

En zijn jouw wasmachine en vaatwasser hotfill? Zo niet dan worden ze met koud water gevoed en warmen ze dit zelf op (elektrisch).

www.highflow.nl

• geit4
@Hackus het zijn geen kranen met een nul erop. Wel met een sterretje, de zogenaamde vorststand. Er zit nog wel iets verder een driehoekje, dat zou de uitstand moeten zijn neem ik aan. Maar sommige knoppen draaien niet verder dan de vorststand. Het is een comap thermostaatknop van 18 jaar oud. (op de meeste radiatoren tenminste, zit deze, op 2 zitten zoals gezegd de slimme thermostaatknop van smart home supply)

• geit4
@BTS ze komen gescheiden binnen. Systeem stamt uit 2000. Nee de wasmachine is zeker geen hotfill, de afwasmachine ook niet (net even gecontroleerd)

• geit4
Microkid schreef op zondag 23 september 2018 @ 17:57:
[...]

Ik zou eens goed naar die kraan laten kijken. Als je die dicht draait, en het voelt erachter toch warm en er wordt warmte gemeten, weet je waar het probleem zit.
Nee probleem is, ze komen dus gescheiden binnen. Warm water en verwarming. Als ik de verwarming in de meterkast dicht draai wordt de buis erachter niet warm. Als ik hem open zet maar geen radiator staat open, dan wordt ie toch warm. Dus zegt Eneco: probleem van je radiatoren, die toch stiekem warmte vragen.
De warm water (die apart binnen komt) blijft trouwens ook de hele tijd warm. Die heb ik nu ook even dichtgezet. Kijken wat ie doet.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

geit4 schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:59:
@Hackus het zijn geen kranen met een nul erop. Wel met een sterretje, de zogenaamde vorststand. Er zit nog wel iets verder een driehoekje, dat zou de uitstand moeten zijn neem ik aan. Maar sommige knoppen draaien niet verder dan de vorststand. Het is een comap thermostaatknop van 18 jaar oud. (op de meeste radiatoren tenminste, zit deze, op 2 zitten zoals gezegd de slimme thermostaatknop van smart home supply)
Meestal wordt dat bij stadsverwarming zo gedaan als je in een pand woont waarvan de isolatie niet al te best is en het dus mogelijk is dat de temperatuur onder nul daalt, met als gevolg daarvan bevroren en kapotte leidingen en dus lekkage als het water niet zou doorstromen.

In mijn appartementgebouw wordt overigens de temperatuur van het water in de stadsverwarming aangepast op de buitentemperatuur, zodat er dus in de zomer niet wordt verwarmd. Misschien ook een idee voor jouw gebouw?

• geit4
Amphiebietje schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:40:
[...]

Meestal wordt dat bij stadsverwarming zo gedaan als je in een pand woont waarvan de isolatie niet al te best is en het dus mogelijk is dat de temperatuur onder nul daalt, met als gevolg daarvan bevroren en kapotte leidingen en dus lekkage als het water niet zou doorstromen.

In mijn appartementgebouw wordt overigens de temperatuur van het water in de stadsverwarming aangepast op de buitentemperatuur, zodat er dus in de zomer niet wordt verwarmd. Misschien ook een idee voor jouw gebouw?
Wie past de temperatuur van het water aan dan? Dat moet toch de leverancier doen? Eneco is nooit zo happig op die dingen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee