Ik heb inmiddels ook mijn eerste lange rit gemaakt in de BYD Seal U DM-i. Helaas zal ik deze rit niet snel vergeten. En mijn ervaring met de service van BYD is er één met enkel teleurstellingen. Ik zal korte opsomming geven maar ik zou er een horrorboek over kunnen schrijven.
Zondag om 11:00 uur vertrokken vanuit Zwitserland, ik zou om 19:00 uur op mijn bestemming zijn.
Zondag om 18:30 uur op de Duitse snelweg een probleem met de BYD, auto ging niet harde dan 100 km per uur, "aandrijving geblokkeerd" en een schildpad in beeld. Auto aan de kant gezet, systeem reset gedaan maar helaas ging de auto nu nog langzamer.
Zondag 19:00 uur bevestiging dat de ADAC met een uur bij me zou zijn voor afslepen van de BYD.
Maandag 00:00 uur ADAC gearriveerd voor afslepen van de BYD. Dat is dus 5 uur later!!!
Maandag 00:45 uur ADAC parkeert de BYD en gaat naar de volgende defecte auto. Ik sta alleen bij de Aral in Isselburg. Geen leenauto, geen taxi, geen hotel, helemaal niks.
Maandag 01:00 uur, BYD aan de lader gedaan omdat de accu nog maar 4% was. Accu vol geladen en keuze gemaakt om naar Nederland te rijden want nadat de accu was vol geladen, reed de BYD weer "normaal".
Maandag 04:00 uur, ik lag in bed.
Maandag 09:30 uur gearriveerd bij Louwman BYD Arnhem. Heb de monteur de situatie uitgelegd. Collega's van de verkoopafdeling gaven het advies niks te doen, want Zwitserse BYD. De monteur vond dat niet netjes en heeft diagnose gesteld en wilde graag proefrit maken. Tijdens de proefrit is de monteur stil komen te staan met de BYD. Moest opgehaald worden. Na een paar uur was de BYD terug in Velp.
Maandag 13:30 uur defecte BYD was terug in Velp maar ze hebben me weggestuurd met de defecte BYD want ze konden niks voor me doen, hadden geen leenauto en ja, Zwitserse BYD. Ik moest maar hopen dat de ANWB me wilde helpen.
Maandag 14:00 uur poging om de auto te laden mislukt. Laden was niet mogelijk, uiteindelijk 5% bij kunnen laden. Ik moest laden anders kwam ik niet bij een snellader in Duiven.
Maandag 14:30 uur, heb de parkeerplaats van de snellader gehaald, accu percentage 15% en auto in paniek, te weinig accu spanning. Auto nog in een parkeervak gekregen maar auto kon niet meer laden en stond in de P en ging daar niet meer uit.
Maandag 15:000 uur, BYD Nederland gebeld, medewerker daar gaf aan "in mijn scherm staat dat ik u niet mag helpen, fijne middag". Verzekering in Zwitserland had alleen dekking in Nederland, BYD Duitsland kon niet helpen want auto is in Nederland, ANWB was een wachtrij en ben geen lid. Daar stond ik dan, kapotte BYD en niemand die wil helpen en ook nog 30+.
Maandag 16:30 uur vriend van mij met eigen garage heeft de auto weer aan de praat gekregen. Accu geladen zodat we naar Duitsland konden rijden.
Maandag 21:00 uur BYD Duitsland weer gebeld, daar had ik zondag ook mee gebeld en die kwamen de auto weer ophalen.
Maandag 22:00 uur ADAC komt de BYD ophalen en we rijden naar Kleve voor het transport adres.
Maandag 23:00 uur alles geregeld bij de ADAC vestiging voor transport van de BYD naar Zwitserland.
Dinsdag 00:00 uur BYD gebeld voor doorgeven alle gegevens van de BYD en de locatie zodat BYD ook weer waar de auto is en naar toe moet.
Dinsdag 01:00 uur, ik lag in bed.
Dinsdag 09:00 uur contact met BYD voor regelen terug reis. Huurauto was geen optie want ik mocht maar rijden tot Duitsland. Vliegen was geen optie want hoe kom ik op het vliegveld en hoe kom ik in Zwitserland van het vliegtuig thuis. Uiteindelijk vrijdag 09:30 uur met de trein terug naar Zwitserland. Daarnaast stond de vraag van vervangend vervoer nog steeds uit. Want geschatte reparatie is 7-8 weken!
Vrijdag 09:30 uur vertrek met de trein naar huis. Ik zou 19:00 uur thuis komen.
Vrijdag 22:45 uur ik ben eindelijk thuis. Vertraging, kapotte treinen, wisselende sporen, haltes die worden geschrapt en natuurlijk het warme weer.
Omdat we nog steeds niks gehoord hadden over vervangend vervoer, zijn wij op zaterdag naar de BYD dealer gereden. Helaas dit was alleen verkooppunt geen servicepunt. Je moet naar Zurich. Wij naar Zurich, in Zurich is er op zaterdag geen service want die is dicht. Zijn naar onze dealer gereden waar we de auto hebben gekocht, ook geen leenauto. Mail gestuurd naar de serviceafdeling van Zurich met de vraag voor een leenauto. En BYD weer gebeld dat de auto naar Zurich moet want daar is wel serviceafdeling/reparatieafdeling.
Vandaag bericht gehad dat we a.s. zaterdag een leenauto kunnen ophalen in Zurich. In eerste instantie voor 3 dagen. De vraag voor 30 dagen loopt nog. Met een verwachte reparatietijd van 7-8 weken is 30 dagen onvoldoende maar dat kijken we dan wel weer. Onze auto staat nog steeds in Kleve. Verwachte terugkeer in Zwitserland is 7-7-2026.
Volgens de monteur in Velp is er een defect aan het Permanent Magnet Synchronous Motor, waarschijnlijk is er een magneet kapot. Hierdoor wordt de accu niet meer bijgeladen door de motor en raak de accu leeg met alle gevolgen van dien. Daarom kon ik met een volle accu wel gewoon rijden totdat de accu leeg is natuurlijk. Normaal mag de accu helemaal niet leeg raken. Maar door het defect aan de PMSM praatte de accu en de motor niet meer met elkaar. De accu en de remmen daarin tegen, praten wel met elkaar. Dus bergaf werd de accu wel geladen.
De hele ervaring is er een van vooral hulpeloosheid, dat niemand je wil helpen en je gewoon met een defecte auto laat staan. Ook het regelen van vervangend vervoer is één groot drama. Wij gaan binnenkort goed kijken naar onze autoverzekering want deze situatie wil ik niet nog een keer. Ons plezier met een nieuwe BYD is wel weg. Vooral omdat dit probleem vaker voorkomt. Hopelijk wordt de auto snel gemaakt en kunnen we van de leenauto gebruik blijven maken. Maar deze hele situatie geeft weinig vertrouwen, helaas. Ik heb de vele uren van bellen maar even weggelaten in het verhaal. Maar mijn telefoonrekening zal ook wel hoog zijn.
Tesla Model 3 / BYD SEAL U DM-i /