Het grote BYD Seal U (SUV) topic

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

• Kokimo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-06 13:52
wfvdijk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Geen enkele auto is perfect en dat geldt ook voor de BYD. Gelukkig krijgen auto's tegenwoordig ook updates, zodat de meeste problemen al opgelost zijn. Blijft er dan nog wat over? Zeker:
  • De airco kan je lastig afstemmen op een temperatuur; een kleine wijziging in de buitentemperatuur merk je gelijk aan de luchtstroom. (is waarschijnlijk probleem in beide auto's)
  • in het begin klaagden gebruikers van de Seal U over de banden en rijgedrag, dit is toen opgelost met nieuwe banden en uitlijnen (zie begin van dit forum). Ik weet niet of dit nu nog speelt
  • Ik maak veel gebruik van Adaptive Cruise Control, maar die is niet altijd bij de les wat soms leidt tot een noodstop. Dit hebben andere merken beter voor elkaar
  • Helaas geen frunk (ik rijd een Seal U elektrisch). Wel door andere bedrijven te leveren
Wat ik positief vind aan de auto:
  • veel auto voor je geld: veel accessoires zoals stoelverwarming/-koeling en elektrische verstelling met geheugen
  • App bediening van de auto: het bekende voorverwarmen, maar ook keyless rijden mbv de app
  • Android Auto, dit compenseert de matige ingebouwde navigatie
  • lekker ruim, ook op de achterbank.
Het multimedia systeem en veel componenten komen voor in beide auto's, het type auto zal dan de doorslag moeten zijn.
Kijk ook even of de kofferbak grootte belangrijk voor je is. Seal 6 : 657-1535 liter, Seal U: 425-1440 liter

Succes met je keuze en ik hoor graag wat het geworden is
En na het rijden van seal u dmi, toch besloten om voor de seal 6 dmi touring te gaan.

Onze overwegingen:

Ligt strakker op de weg.. is zuiniger , lichter

• NBe
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:55

NBe

NBe schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Ik ga straks kijken als mijn vriendin thuis is van het werk met de BYD, of wij de update ook hebben.

De dashcam kabel is ook eindelijk binnen. De eerste kabel is verloren gegaan tijdens transport. Heb op YouTube filmpje gevonden van Turks BYD kanaal met duidelijke instructies. Installatie is niet moeilijk maar ja, je moet dingen loshalen bij een nieuwe auto. Das altijd beetje spannend ;) Had bij mijn nieuwe Model 3, extra kabelset ingebouwd zodat de 4 extra speakers actief werden. De installatie van de dashcam kabel lijkt hier op. Het is meer spannend dan moeilijk. Zoals beloofd doe ik bericht als de installatie van de dashcam is afgerond.
Dashcam Update:
Goedemorgen allen, vanmorgen even op mijn gemak de dashcam kabel geïnstalleerd.
ik heb dit Youtube filmpje gebruikt als hulpmiddel: YouTube: BYD ARAÇ KAMERASI NASIL KURULUR? - How to install BYD Dash Cam? #byd #automobile #bydclubturkiye

Ik vond het niet moeilijk. Met het filmpje en beetje geduld moet dit veel Tweakers wel lukken. Neem gewoon rustig de tijd. Met spullen erbij zoeken en testen heeft het mij ongeveer 90 minuten gekost.

Wel iets voor iemand die ook een kabel wil bestellen, kijk naar een kabel met een mantel zodat je één kabel hebt. Mijn kabel had geen mantel maar af en toe een stukje mantel en dat is niet handig. Je moet dan twee kabels wegwerken i.p.v. één.

Software Update:
Onze BYD Seal U DM-i heeft inmiddels update 2.2.0 ontvangen, update 2.2.1 nog niet.

Tesla Model 3 / BYD SEAL U DM-i /

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 08:59
NBe schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Dashcam Update:
Goedemorgen allen, vanmorgen even op mijn gemak de dashcam kabel geïnstalleerd.
ik heb dit Youtube filmpje gebruikt als hulpmiddel: YouTube: BYD ARAÇ KAMERASI NASIL KURULUR? - How to install BYD Dash Cam? #byd #automobile #bydclubturkiye

Ik vond het niet moeilijk. Met het filmpje en beetje geduld moet dit veel Tweakers wel lukken. Neem gewoon rustig de tijd. Met spullen erbij zoeken en testen heeft het mij ongeveer 90 minuten gekost.

Wel iets voor iemand die ook een kabel wil bestellen, kijk naar een kabel met een mantel zodat je één kabel hebt. Mijn kabel had geen mantel maar af en toe een stukje mantel en dat is niet handig. Je moet dan twee kabels wegwerken i.p.v. één.

Software Update:
Onze BYD Seal U DM-i heeft inmiddels update 2.2.0 ontvangen, update 2.2.1 nog niet.
Maar is alleen het installeren van de kabel voldoende of heb je ook een camera erbij gekocht / geïnstalleerd?

The ones with the greatest power protect those who don't.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:48
*sorry verkeerde groep *

[ Voor 98% gewijzigd door IonniUnique op 16-06-2026 21:08 ]

• NBe

NBe

blueline schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:59:
[...]

Maar is alleen het installeren van de kabel voldoende of heb je ook een camera erbij gekocht / geïnstalleerd?
Ik had in eerste instantie de dashcam gekocht in de veronderstelling dat de kabel al aanwezig was in de auto. Helaas was de kabel niet aanwezig en moest ik die ook bestellen. De installatie van de dashcam is echt super simpel, even de zwarte plastic kap loshalen, binnenspiegel naar rechts draaien en de dashcam in de clips drukken tot je klik hoort.

• boppex
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-07 17:53
Beste mede-BYD-rijders,

Binnenkort ga ik met mijn Seal U naar het Verenigd Koninkrijk. Omdat de auto in de software geen optie heeft om de koplampen om te zetten voor links rijden, moet ik met universele ANWB-koplampstickers gaan werken om verblinding (en een flinke boete) te voorkomen.

Nu loop ik tegen het volgende aan: de Seal heeft strakke, heldere LED-units zonder duidelijke lijntjes of markeringen op het glas. Hierdoor is het lastig te zien waar de sticker precies moet komen.

Mijn vragen aan jullie:
  1. Heeft iemand al eens stickers geplakt op de Seal? Wat is de exacte of beste plakpositie op deze koplampunits?
  2. Mocht je er al mee in de UK hebben gereden zonder stickers: is het lichtbeeld van de Seal wellicht zo symmetrisch dat plakken achteraf niet eens nodig bleek?
Ik hoor heel graag jullie ervaringen of eventuele foto's van de juiste plek!

• Arjan81
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 15:10

Arjan81

Rotterdam

boppex schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:32:
Beste mede-BYD-rijders,

Binnenkort ga ik met mijn Seal U naar het Verenigd Koninkrijk. Omdat de auto in de software geen optie heeft om de koplampen om te zetten voor links rijden, moet ik met universele ANWB-koplampstickers gaan werken om verblinding (en een flinke boete) te voorkomen.

Nu loop ik tegen het volgende aan: de Seal heeft strakke, heldere LED-units zonder duidelijke lijntjes of markeringen op het glas. Hierdoor is het lastig te zien waar de sticker precies moet komen.

Mijn vragen aan jullie:
  1. Heeft iemand al eens stickers geplakt op de Seal? Wat is de exacte of beste plakpositie op deze koplampunits?
  2. Mocht je er al mee in de UK hebben gereden zonder stickers: is het lichtbeeld van de Seal wellicht zo symmetrisch dat plakken achteraf niet eens nodig bleek?
Ik hoor heel graag jullie ervaringen of eventuele foto's van de juiste plek!
Geen ervaring mee. Kwam wel dit tegen

https://www.facebook.com/...6/posts/1000152169051484/

HP Pavilion Power 15-cb040nd, Samsung Galaxy Z Fold 7

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-07 08:15
We hebben iets raar voorgehad bij het afhalen van onze auto. De verkoper zei dat ze zoiets nog niet voorgehad hebben, maar dat de auto in een soort van zwarte uitvoering geleverd werd. Alle chrome werd omgetoverd naar zwarte eigenschappen, een extra afneembare trekhaak, duurdere velgen, interieur upgrade.

Bij nader inspectie zie ik dat al deze zwarte details een soort van custom tuning is op z'n chinees. Dingen die erover plakken.

Op de originele chrome omlijsting zit schade en de zijkant van de auto heeft een stevige vlek (wat lijkt op vogelpoep) die ze morgen willen verwijderen via een detailer. We hebben de wagen nu een tweetal uur en ik voel me belogen eerlijk gezegd. Natuurlijk ook tevreden met alle extras. De auto rijdt fantastisch. Misschien denk ik fel hierover na, maar ik ben niet gewend om dingen op een wagen te plakken als tuning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vipOcg7n23oBTo8iIh0Gq49bO4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCsIfyf9Qc281lAP2iDIbDTo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MOpNSSBJYIt3kwhR1oNcOD13l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQFZXBHm467rVJPTF5VwOEeR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64JCjBU3PBx3cn8ce9NLjfM9QyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9NFiO2U8wFK1rJ2bufckTIp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Spacewide op 25-06-2026 16:51 ]

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:56
Spacewide schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:37:
We hebben iets raar voorgehad bij het afhalen van onze auto. De verkoper zei dat ze zoiets nog niet voorgehad hebben, maar dat de auto in een soort van zwarte uitvoering geleverd werd. Alle chrome werd omgetoverd naar zwarte eigenschappen, een extra afneembare trekhaak, duurdere velgen, interieur upgrade.

Bij nader inspectie zie ik dat al deze zwarte details een soort van custom tuning is op z'n chinees. Dingen die erover plakken.

Op de originele chrome omlijsting zit schade en de zijkant van de auto heeft een stevige vlek (wat lijkt op vogelpoep) die ze morgen willen verwijderen via een detailer. We hebben de wagen nu een tweetal uur en ik voel me belogen eerlijk gezegd. Natuurlijk ook tevreden met alle extras. De auto rijdt fantastisch. Misschien denk ik fel hierover na, maar ik ben niet gewend om dingen op een wagen te plakken als tuning.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik jou was, zou ik dit niet accepteren. Het verhaal klinkt leuk. Maar dit is niet wat is besteld. Wat is de stand van de km-teller en is deze correct. Met het woord van de verkoper, dat hij dit nog nooit heeft gezien, denk ik dat je best een ferm standpunt kan innemen. Misschien kan je de ANWB een keuring laten uitvoeren.

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-07 08:15
Ies Korpershoek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Als ik jou was, zou ik dit niet accepteren. Het verhaal klinkt leuk. Maar dit is niet wat is besteld. Wat is de stand van de km-teller en is deze correct. Met het woord van de verkoper, dat hij dit nog nooit heeft gezien, denk ik dat je best een ferm standpunt kan innemen. Misschien kan je de ANWB een keuring laten uitvoeren.
Er stonden geen kilometers op de odometer. Blijkbaar zou er iets mis gegaan zijn met de kopeling van een VIN nummer aan mijn order.

Daardoor hebben ze snel een VIN met upgrades gekoppeld, want ik was al lang aan het aandringen dat het zolang duurde. Hoe dat bij de invoerder Inchcape in zeebrugge gebeurt weet ik niet.

Het shadow line interieur is echt wel mooi. Vandaag heeft een detailer alle plekjes verwijderd met wat polierwerk. Zover onze ervaring met BYD, maar nu gaat de auto de garage in want het is te warm !

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 12:11
Sinds een week hebben wij nu ook onze BYD Seal U Dmi boost kleur time grey met zwarte bekleding.

Helaas was de trekhaak vergeten om eronder te monteren maar dat wordt aanstaande maandag alsnog geregeld.

Alle bakjes, opbergdoos middenconsole, verlichting achterklep ect gekocht via de vrienden in China pasten super.

Voor de eerste keer gestekkerd en dat verliep ook goed.

Wel nog wat vragen qua instellingen beeldscherm ect maar die vraag ik maandag wel even bij BYD Groningen.

Ik werd gisteren door de klantenservice gebeld hoe de auto beviel en of er nog was. Vond ik netjes dat gesprek.

Tot nu toe dus enorm tevreden.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

• janovergoor
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:38
Zie mijn bericht van 24 mei. Werkt goed tijdens kantoortijd

Jan Overgoor

JanO

• NBe

NBe

Ik heb inmiddels ook mijn eerste lange rit gemaakt in de BYD Seal U DM-i. Helaas zal ik deze rit niet snel vergeten. En mijn ervaring met de service van BYD is er één met enkel teleurstellingen. Ik zal korte opsomming geven maar ik zou er een horrorboek over kunnen schrijven.

Zondag om 11:00 uur vertrokken vanuit Zwitserland, ik zou om 19:00 uur op mijn bestemming zijn.
Zondag om 18:30 uur op de Duitse snelweg een probleem met de BYD, auto ging niet harde dan 100 km per uur, "aandrijving geblokkeerd" en een schildpad in beeld. Auto aan de kant gezet, systeem reset gedaan maar helaas ging de auto nu nog langzamer.
Zondag 19:00 uur bevestiging dat de ADAC met een uur bij me zou zijn voor afslepen van de BYD.
Maandag 00:00 uur ADAC gearriveerd voor afslepen van de BYD. Dat is dus 5 uur later!!!
Maandag 00:45 uur ADAC parkeert de BYD en gaat naar de volgende defecte auto. Ik sta alleen bij de Aral in Isselburg. Geen leenauto, geen taxi, geen hotel, helemaal niks.
Maandag 01:00 uur, BYD aan de lader gedaan omdat de accu nog maar 4% was. Accu vol geladen en keuze gemaakt om naar Nederland te rijden want nadat de accu was vol geladen, reed de BYD weer "normaal".
Maandag 04:00 uur, ik lag in bed.
Maandag 09:30 uur gearriveerd bij Louwman BYD Arnhem. Heb de monteur de situatie uitgelegd. Collega's van de verkoopafdeling gaven het advies niks te doen, want Zwitserse BYD. De monteur vond dat niet netjes en heeft diagnose gesteld en wilde graag proefrit maken. Tijdens de proefrit is de monteur stil komen te staan met de BYD. Moest opgehaald worden. Na een paar uur was de BYD terug in Velp.
Maandag 13:30 uur defecte BYD was terug in Velp maar ze hebben me weggestuurd met de defecte BYD want ze konden niks voor me doen, hadden geen leenauto en ja, Zwitserse BYD. Ik moest maar hopen dat de ANWB me wilde helpen.
Maandag 14:00 uur poging om de auto te laden mislukt. Laden was niet mogelijk, uiteindelijk 5% bij kunnen laden. Ik moest laden anders kwam ik niet bij een snellader in Duiven.
Maandag 14:30 uur, heb de parkeerplaats van de snellader gehaald, accu percentage 15% en auto in paniek, te weinig accu spanning. Auto nog in een parkeervak gekregen maar auto kon niet meer laden en stond in de P en ging daar niet meer uit.
Maandag 15:000 uur, BYD Nederland gebeld, medewerker daar gaf aan "in mijn scherm staat dat ik u niet mag helpen, fijne middag". Verzekering in Zwitserland had alleen dekking in Nederland, BYD Duitsland kon niet helpen want auto is in Nederland, ANWB was een wachtrij en ben geen lid. Daar stond ik dan, kapotte BYD en niemand die wil helpen en ook nog 30+.
Maandag 16:30 uur vriend van mij met eigen garage heeft de auto weer aan de praat gekregen. Accu geladen zodat we naar Duitsland konden rijden.
Maandag 21:00 uur BYD Duitsland weer gebeld, daar had ik zondag ook mee gebeld en die kwamen de auto weer ophalen.
Maandag 22:00 uur ADAC komt de BYD ophalen en we rijden naar Kleve voor het transport adres.
Maandag 23:00 uur alles geregeld bij de ADAC vestiging voor transport van de BYD naar Zwitserland.
Dinsdag 00:00 uur BYD gebeld voor doorgeven alle gegevens van de BYD en de locatie zodat BYD ook weer waar de auto is en naar toe moet.
Dinsdag 01:00 uur, ik lag in bed.
Dinsdag 09:00 uur contact met BYD voor regelen terug reis. Huurauto was geen optie want ik mocht maar rijden tot Duitsland. Vliegen was geen optie want hoe kom ik op het vliegveld en hoe kom ik in Zwitserland van het vliegtuig thuis. Uiteindelijk vrijdag 09:30 uur met de trein terug naar Zwitserland. Daarnaast stond de vraag van vervangend vervoer nog steeds uit. Want geschatte reparatie is 7-8 weken!
Vrijdag 09:30 uur vertrek met de trein naar huis. Ik zou 19:00 uur thuis komen.
Vrijdag 22:45 uur ik ben eindelijk thuis. Vertraging, kapotte treinen, wisselende sporen, haltes die worden geschrapt en natuurlijk het warme weer.

Omdat we nog steeds niks gehoord hadden over vervangend vervoer, zijn wij op zaterdag naar de BYD dealer gereden. Helaas dit was alleen verkooppunt geen servicepunt. Je moet naar Zurich. Wij naar Zurich, in Zurich is er op zaterdag geen service want die is dicht. Zijn naar onze dealer gereden waar we de auto hebben gekocht, ook geen leenauto. Mail gestuurd naar de serviceafdeling van Zurich met de vraag voor een leenauto. En BYD weer gebeld dat de auto naar Zurich moet want daar is wel serviceafdeling/reparatieafdeling.

Vandaag bericht gehad dat we a.s. zaterdag een leenauto kunnen ophalen in Zurich. In eerste instantie voor 3 dagen. De vraag voor 30 dagen loopt nog. Met een verwachte reparatietijd van 7-8 weken is 30 dagen onvoldoende maar dat kijken we dan wel weer. Onze auto staat nog steeds in Kleve. Verwachte terugkeer in Zwitserland is 7-7-2026.

Volgens de monteur in Velp is er een defect aan het Permanent Magnet Synchronous Motor, waarschijnlijk is er een magneet kapot. Hierdoor wordt de accu niet meer bijgeladen door de motor en raak de accu leeg met alle gevolgen van dien. Daarom kon ik met een volle accu wel gewoon rijden totdat de accu leeg is natuurlijk. Normaal mag de accu helemaal niet leeg raken. Maar door het defect aan de PMSM praatte de accu en de motor niet meer met elkaar. De accu en de remmen daarin tegen, praten wel met elkaar. Dus bergaf werd de accu wel geladen.

De hele ervaring is er een van vooral hulpeloosheid, dat niemand je wil helpen en je gewoon met een defecte auto laat staan. Ook het regelen van vervangend vervoer is één groot drama. Wij gaan binnenkort goed kijken naar onze autoverzekering want deze situatie wil ik niet nog een keer. Ons plezier met een nieuwe BYD is wel weg. Vooral omdat dit probleem vaker voorkomt. Hopelijk wordt de auto snel gemaakt en kunnen we van de leenauto gebruik blijven maken. Maar deze hele situatie geeft weinig vertrouwen, helaas. Ik heb de vele uren van bellen maar even weggelaten in het verhaal. Maar mijn telefoonrekening zal ook wel hoog zijn.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste