Foto uitdaging 2024-1: Verkeer Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Na 2 jaar stilte is het weer tijd om op pad te gaan. En hoe doe je dat? In het verkeer natuurlijk.

iedereen zit er elke dag middenin, maar kan je het op de gevoelige plaat vastleggen ?

Thema van deze foto uitdaging: Verkeer. (In de breedste zin van het woord: Auto's, Bussen, vrachtwagens, fietsen, treinen, voetgangers, wegen, vliegtuigen, schepen, wegen, bruggen, tunnels.)

Deze uitdaging loopt tot en met donderdag 2 mei.

Lees ook de regels nog even opnieuw door, deze zijn wat aangescherpt en bijgeschaafd. Heel veel succes weer en we hopen dat het weer leuk wordt.

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging start wanneer de voorgaande is afgerond, wanneer hij eindigt is altijd in de startpost te vinden. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten des te beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars resultaten te beoordelen en complimenten of tips te geven. Kom dus ook nog even terug om te praten over posts die na je eigen geplaatst zijn, dat houdt het topic levendig.
Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het topic of DM één van ons, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op de dag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt aan het einde van de dat genoemd in de startpost (middernacht dus).
• de foto/inzending moet nieuw gemaakt worden in het tijdvak van de uitdaging, dus geen archiefbeelden (helaas is gebleken dat we hier streng op moeten zijn, dus we zullen ze verwijderen als ze toch geplaatst worden)
• we verwachten dat je ook de moeite neemt om de resultaten van anderen te waarderen en daar op te reageren. Het is zeker niet verplicht om over elke foto wat te zeggen, maar een paar eruit pikken waar je daadwerkelijk iets van vindt is wel het minste wat je kunt doen.
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te af te ronden en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp, maar niet iedereen zal de oude topics blijven teruglezen en reageren.
• meerdere inzendingen mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet.

• voel je vrij om zo creatief mogelijk de uitdaging te volgen, maar probeer wel te zorgen dat de kijker daadwerkelijk de link met de uitdaging ziet zonder daar toelichting voor nodig te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:10
Ik ga m'n best doen! Hopelijk wakkert het mij enthousiasme weer aan.
Overigens vind ik 2 weken een mooie termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 13:27
LA-384 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:29:
Ik ga m'n best doen! Hopelijk wakkert het mij enthousiasme weer aan.
Overigens vind ik 2 weken een mooie termijn.
Dat was nodig las ik ;).

Ook ik ga het proberen op te pakken. Ik heb hier heel vlakbij een mogelijkheid en eentje verder weg welke al een tijd op mijn lijstje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Ik heb ook een idee, maar geen idee of het resultaat ook recht gaat doen aan dat idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Eerste resultaten: nd8 + nd4 filter samen op de lens: iso 100 f~22 circa 0,8s

“Weg verkeer”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbpLFWEQZ8PftP_GlmCAAdbsPq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvPiFcnByItUheLZ7vxzEtqw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLNpLPSzAI6oEtM7hdCzsm1UYYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ogz1foqBYf53cE5yLxdJWJ7v.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aYwsODjeS2oPpl5PJQWYAD8QkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjUbBEUeAyzmWx1qcAUjABUR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 25-04-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:19

bobcom

Dedicated dabbler

@nachtnet Ik vind het allemaal wel erg duister, ik denk dat je hiervoor een veel langere sluiter nodig hebt, ofwel een stack van veel foto's zodat je alle verkeer (of wat ook) er in photoshop uit kunt middelen - zoals hier beschreven.
Ik heb een natuurlijker manier gevoden om het verkeer weg te krijgen: een bordje. Om zeker te zijn dat er negens een onscherp autootje of fietsertje te zien is heb ik een focus stack gemaakt van 8 foto's, van het bordje in focus tot de verre achtegrond.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53681016818_ebc45510bf_c.jpg
"weg verkeer ll"

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 21:30
bobcom schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:32:
Ik heb een natuurlijker manier gevoden om het verkeer weg te krijgen: een bordje. Om zeker te zijn dat er negens een onscherp autootje of fietsertje te zien is heb ik een focus stack gemaakt van 8 foto's, van het bordje in focus tot de verre achtegrond.
[Afbeelding]
"weg verkeer ll"
Is voor deze foto echt een fotostack nodig? Je krijgt alles van voor tot achter ook wel scherp bij een diafragma vanaf circa f8?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Mijn eerste poging leverde wat modderig geboomte in de verte op met f/9. In de diepte word het echt wel scherper, Geen gigantische verschillen, maar omdat ik het zag als een speciale uitdaging dacht ik "let's stack it". Wat weer andere sores oplevevert, zoals stacking artefacten op sommige plekken. Maar ja, wether you do or don't you're damned
@Kwintessens
Edit: heb e.e.a.nog even nagevraagd aan de dof calculator, maar bij 26mm @ f/9 is de hyperfocale afstand 2.54m. Staande op ca. 2m van het bordje was een stack te verdedigen - en veel werk voor een beetje extra dof.

[ Voor 34% gewijzigd door bobcom op 28-04-2024 11:20 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-05 18:58
@nachtnet De derde foto vind ik het meest geslaagd.
@bobcom Al het verkeer weg is natuurlijk ook een goed idee.

Mijn idee is om het contrast van verkeer en natuur weer te geven. Als ik nog tijd heb, probeer ik nog eens de foto met een grijsfilter te maken om de beweging van het verkeer te accentueren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ONzydIRTHKHUB2YkD-OAS4qw0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7XG5AwcCwLmxIW0F4SMvyUb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door JoStad op 30-04-2024 17:55 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:49

RvL

Het is een warme zomeravond, de zon is al een tijdje onder als de intercity naar Hellegatsvoet langs het pittoreske Kommersbonten raast. Op de achtergrond is nog net het iconische tankstation van Kommersbonten te herkennen, maar het zal niet lang meer duren voordat de V200 met zijn Silberlingen aan de horizon is verdwenen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53689877125_113879a9c4_k.jpgMärklin V200

Een compleet andere kijk op het thema Verkeer. Afgelopen herfst/winter mijn modeltreinbaan weer van zolder afgehaald en samen met mijn zoon opgebouwd. Net zoals ik op zijn leeftijd met mijn vader deed.

Eerst was het zaak om 25 jaar stof en vuil te verwijderen en alles rijklaar te maken. Ondertussen zijn we zover dat we een leuke layout hebben (voor de weinige ruimte die we hebben) en we kunnen gaan aankleden.

@nachtnet
Een aparte serie. Ergens vind ik 'm wel wat hebben, waarbij de 2e me het meeste aanspreekt.

@bobcom
Het weggetje loopt voor mijn gevoel net niet lang genoeg door, waardoor het net niet mijn aandacht trekt (wat zou daar zijn?). Zeker in combinatie met het bordje zou dat een mooie combi zijn geweest

@JoStad
Persoonlijk doet de foto me niet heel veel; ik zie het te vaak aangezien ik naast de A2 woon. Al is dit de A12 als ik het goed zie. Misschien dat wat beweging in de foto wat meer kan brengen inderdaad.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@RvL Wel een leuke plaat. Ik vind echter het treintje net iets te hoog staan. Ook dwalen men ogen af maar de lichten in het centrum.

Hier dan de positie van foto #1 met 1/8 seconde en F/7,1. Duidelijk is hoe onrustig de foto wordt door de "bewegende" auto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RELDLftwTSSio_oEtHsj4mQpX3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bt0VBEQh67VCTexBQW5jHptc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door JoStad op 30-04-2024 19:37 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@JoStad ik snap wat je bedoelt qua lichten. Het zijn eigenlijk de lichtjes in de Silberling wagons, maar de wagons zelf zijn niet te zien....

De beweging brengt wel wat meer dynamiek in je foto.

[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 30-04-2024 18:35 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoStad
Meisje op OV-fiets met boten op de achtergrond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BhoTdKyIApIVxSPTrbodLabcnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEa0ScgHRLT9iFhx50d1Yvat.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant van de fietster:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZh9J819b3h4DI58udqgl3H78Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjGF5ksItglC4e970h8EWCog.jpg?f=fotoalbum_large

Links achter het gebouw van Rijkswaterstaat.

[ Voor 12% gewijzigd door JoStad op 30-04-2024 19:31 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@RvL Originele aanpak, mooie foto en bijpassende poetische omschrijving. Hellegatsvoet kan ik niet plaatsen, maar ligt Kommersbonten niet ergens in Suske en Wiskeland? In dse buurt van Bommerskonten?
Eens met je kritiek, misschien stack met panorma moeten combineren zodat ik wat meer naar rechts kon. Maar ja, dan gaat het wel erg op werken lijken.
@JoStad Tweede versie vind iik minder statisch, maar de lokatie is niet geweldig. Fietser vind ik wel goed, maar heb mijn twijfel bij de afgezaagde bandjes.Boot is, tja, boot. Misschien bij een lange sluiter, maar dan nog voegt de omgeving weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@bobcom Heel scherp! Suske en Wiske De Tuf Tuf club speelt zich inderdaad af in Kommersbonten ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Ah leuk een nieuwe opdrachttopic, alleen zie ik m nu pas.

Dat wordt nog even haasten.

@nachtnet , eerste vind ik dan nog het fijnste. Wat donker maar lijnen zijn fijn. De andere 2 kijken minder fijn.

@bobcom , fijn paadje, door oneindige scherpte komt het wel op mij als een willekeurige snapshot met een telefoon over. Ook het standpunt wellicht, als het bordje zoals uit de tekst belangrijk is in je foto staat het wel erg aan de rand.

@JoStad snap het beoogde doel, maar zo'n sloot met aan de ene kant een geluidswal de ander een snelweg. Alles natuur, natuurlijk, maar het liefst zou je dan een wildpassage willen zien ofzo? Of vanaf een overfly met aan 2 kanten van de snelweg een weiland/vergezicht?

@RvL leuke sfeer gevangen. Moest toch even 2 keer kijken of het inderdaad miniatuur is.

@JoStad fietser komt wat te krap over banden net op de grond was wellicht wat fijner geweest, maar wel een fijne samenkomst met vervoer en die vork in de waterweg.

Othello staat er prima op, maar beetje vlak qua beeld. Ik heb zelf wat lopen spelen maar denk dat de lucht wat flets is en dat een beetje vignetting de plaat wat spannender maakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:57
Op moment van schrijven bevind ik mij in New York, waar best wat verkeer is. Mooie gelegenheid om eens mee te doen. Genomen met een M10 plus 35mm Distagon, 1/60, iso 200. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHeEITIUb4dEV2l4bf8C-nZGKsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xObxxVSy080qK3qBNMLGZdkV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:12
Kom dit topic net tegen. Zat vorige week een week in New York en deze foto gemaakt bij Grand Central, lange sluitertijd bij het verkeer vind ik altijd wel wat hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPilAMs5XgUsYnigTIdE76fVz3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6a3vLRMSfzVStZn5Xe1NAFrW.jpg?f=fotoalbum_large
ChrisLNFF schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:27:
Op moment van schrijven bevind ik mij in New York, waar best wat verkeer is. Mooie gelegenheid om eens mee te doen. Genomen met een M10 plus 35mm Distagon, 1/60, iso 200. [Afbeelding]
Mooi gelukt ook :o

[ Voor 32% gewijzigd door Alwayshappyz op 01-05-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:30
@ChrisLNFF gave foto, ook leuk dat je de gele accenten van de verkeerslichten mee hebt gepakt in de foto.

@JoStad foto #2 vind ik juist sprekender dan #1 door de "bewegende" auto's. Al moet ik eerlijk zijn, bij beide foto's snap ik het verhaal, maar zie ik vooral een plas water in een grasveld...

@RvL creatief bedacht met het thema. Leuke foto

Ik ben sinds kort de hobby van fotografie aan het ontdekken en ging voor deze foto uitdaging op pad om iets te fotograferen. Deze foto heb ik gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9-KGc_aHEjmTfHfoAo3xV5p_5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5wdL4IkVMuzkBYwRO95k3dy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
@psfan herkenbare plek ! Grunn !

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@ iedereen hierboven, ik zie leuke foto's. Zal komend weekeinde proberen te reageren op de diverse bijdragen. Ook allen alvast bedankt voor de reacties de bijdragen van mij en anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

[quote]nachtnet schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:10:
@ iedereen hierboven, ik zie leuke foto's. Zal komend weekeinde proberen te reageren op de diverse bijdragen. Ook allen alvast bedankt voor de reacties de bijdragen van mij en anderen.
[/quote&
Bedankt voor de impuls die je het posten op "F,V, & D / S & C" hebt gegeven, want dat zag er laatstelijk niet florissant uit. Ben benieuwd hoe het verder gaat, want iemand anders moet nu toch het onderwerpstokje overnemen, nietwaar? Een aanleiding om de camera van stal te halen kan blijkbaar zelden kwaad - vreemde ogen dwingen, zeg maar.,

Tenslotte nog een laatste verkeersk(l)iekje: VERKEERD.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53694088673_74f1e2f242_c.jpg

Anderhalf jaar geleden is een vrachtwagen tegen het viaduct in ons weggetje aangereden. Geen zichtbare schade, maar je kunt niet weten...Alleen de verzekering betaalt niet, expertise wordt niet uitgevoerd, en de gemeente is bang. Dus is het viaduct afgesloten met dranghekken die al een jaar in de berm liggen en aan het begin van ons weggetje is een kakofonie van borden gezet. En in plaats van veertien rijden er twaalf auto's per dag langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@bobcom voor morgen heb ik een nieuw thema klaar liggen. Het is nog niet voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Een nieuwe uitdaging staat heel brutaal al weer klaar. Veel plezier.

Foto uitdaging 2024-2: “Brutaal”
Pagina: 1