• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-10 21:20
ik heb op dit moment een installatie van 12 panelen met solaredge 3000 omvormer (verkregen bij aankoop huis)

Ik wil dit uitbreiden, door de locatie, zal dit een tweede complete installatie worden met weer +- 12 panelen en 2e solaredge omvormer. Het komt op de overkapping/schuur te liggen met plat dak.

Wat is een normale prijs voor dit? Ik heb 1.5 jaar geleden 30 panelen op ander huis laten leggen voor 9.750 ex btw. Met die logica verwacht ik een offerte van 4250 euro?

De schuur heeft eigen groepenkast, welke op de centrale groepenkast is aangesloten.

Is er bezwaar om een omvormer in een schuur te plaatsen zonder isolatie etc?

iRacing Profiel

• refused81
refused81 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:48:
ik heb op dit moment een installatie van 12 panelen met solaredge 3000 omvormer (verkregen bij aankoop huis)

Ik wil dit uitbreiden, door de locatie, zal dit een tweede complete installatie worden met weer +- 12 panelen en 2e solaredge omvormer. Het komt op de overkapping/schuur te liggen met plat dak.

Wat is een normale prijs voor dit? Ik heb 1.5 jaar geleden 30 panelen op ander huis laten leggen voor 9.750 ex btw. Met die logica verwacht ik een offerte van 4250 euro?

De schuur heeft eigen groepenkast, welke op de centrale groepenkast is aangesloten.

Is er bezwaar om een omvormer in een schuur te plaatsen zonder isolatie etc?
offerte is 5100,-

12x panelen + solaredge optimizers + 3 fase solaredge omvormer.
oost-west opstelling, plat dak, geheel zwart.

wat duurder als ik verwacht had.....maar wel 'ok' ???

iRacing Profiel

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

topickaping is niet lief, dus afgesplitst :)

De omvormer kan er wel tegen om beschut buiten te hangen.
Of hij op de bestaande aansluiting past hangt van veel factoren af: netimpedantie, gebruikte kabel, afstand.
Een kleinere installatie wordt relatief duurder omdat dezelfde arbeid voor elektrische aanpassingen, voorrijkosten en steigerbouw over minder Wp verdeeld wordt.
Zie ook Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

refused81 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:41:
[...]
12x panelen + solaredge optimizers + 3 fase solaredge omvormer.
oost-west opstelling, plat dak, geheel zwart.
SolarEdge.... 6 panelen per dakorientatie.... Dan is het wel afhankelijk van het type omvormer, optimizers en panelen of dat goed gaat.

Wat zegt de solaredge designer?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• refused81
Question Mark schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:00:
[...]

SolarEdge.... 6 panelen per dakorientatie.... Dan is het wel afhankelijk van het type omvormer, optimizers en panelen of dat goed gaat.

Wat zegt de solaredge designer?
het betreft
12x Sunova Solar SS-BG430-54MDH(T)
Solar Edge 3 fase Short string
12 × SolarEdge S500B

de 12 panelen die ik nu al heb liggen op het zuiden (3500 opbrengst).
Met deze nieuwe op oost-west, mocht salderen weggaan dan heb je de hele dag opbrengst ipv 1 grote hoge piek midden op de dag...dat was de redenatie.

prijs per watt piek is 1,08
opbrengst 3500kw

iRacing Profiel

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens de docu heb je met een short string omvormer 8 of 9 optimizers nodig pér string. Dat haal je niet, dus moet je alles in één string configuren. Dat kán een probleem zijn bij SolarEdge. Vandaar de vraag wat de designer zegt van deze oplossing.

Lees de topicstart even in het SolarEdge topic. Daar staan een voorbeeld van een oost-west opstelling met te weinig panelen per dakvlak uitgelegd. :)

Het grote SolarEdge topic

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
@Question Mark als je ziet dat topic keurig gelezen had dan had je geen zorgen geuit over het systeem. Je legt met SE geen string per richting.

6xs500b per richting is prima.

@refused81 je aanname klopt niet. Een deel van het werk is vaste kosten per installatie.

De prijs is zeer scherp voor én het al dure solaredge, en de nog extra dure short string 3 fase omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• refused81
Ronald schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:22:
@Question Mark als je ziet dat topic keurig gelezen had dan had je geen zorgen geuit over het systeem. Je legt met SE geen string per richting.

@refused81 je aanname klopt niet. Een deel van het werk is vaste kosten per installatie.

De prijs is zeer scherp voor én het al dure solaredge, en de nog extra dure short string 3 fase omvormer.
Thanks… ik heb idd net de kosten uitgesplitst per onderdeel en met een beetje hoge afrondingen per onderdeel (ze moeten er immers er ook op verdienen)

Panelen 1250
Omvormer 1250
Optimizers 1000
Montage materiaal 750
Groep plaatsen etc 250
Werkuren 1000

Kom ik wel rond die 5500 uit

iRacing Profiel

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16

minimaal 8 x s500B in een string had @Question Mark toch wel goed. Dat dat niet per richting is is dan een kleinigheidje

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

@Question Mark je legt met SE geen string per richting.
Wat ik aangeef is dat TS ook geen string per richting kan aanleggen, omdat hij dan optimizers tekort komt per string. Vanwege het aantal panelen zit hij dan automatisch vast aan één string, waarbij er situaties kunnen optreden dat de helft van de panelen dan in schaduw liggen. Vandaar de tip om het even door de designer te gooien om te kijken wat er gebeurd. :)

En dat staat overigens letterlijk in jeSolarEdge topic. ;)
Als er per dakvlak minder panelen geplaatst kunnen worden dan de minimum string lengte voorschrijft dan is het een kwestie van heel goed opletten! Dit kan je goed zien in Designer

[ Voor 19% gewijzigd door Question Mark op 18-04-2024 17:08 ]

• refused81
Question Mark schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:05:
[...]

Wat ik aangeef is dat TS ook geen string per richting kan aanleggen, omdat hij dan optimizers tekort komt per string. Vanwege het aantal panelen zit hij dan automatisch vast aan één string, waarbij er situaties kunnen optreden dat de helft van de panelen dan in schaduw liggen. Vandaar de tip om het even door de designer te gooien om te kijken wat er gebeurd. :)

En dat staat overigens letterlijk in jeSolarEdge topic. ;)

[...]
denk niet dat ik het snap....12 panelen met 12 optimizers....dan is schaduw toch geen probleem?

iRacing Profiel

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
@Question Mark als er geen expliciete reden voor is leg je met SE nooit meerdere strings omdat het systeem altijd meer ruimte heeft voor opvang verschillen.

Dus het is echt verwarrend om er over te beginnen. De enige reden om strings te splitsen is op omvormers die meer dan 15A uit de strings zouden kunnen trekken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1