Dag,
Fijn dat er zo’n deskundige community is, ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen.
Ik heb twee aanbiedingen voor een warmtepomp-systeem ontvangen. Mijn vraag aan jullie is welke van die twee ik het beste kan nemen?
Het gaat om een aanbod van de Next R290 van Heative via Vereniging Eigen Huis (VEH) en om een aanbod van Adlar Castore Aurora. Beide zijn 6 kW monobloc pompen, all electric ready. De afstand van de installatie buiten naar de CV ketel is iets van 10-12 meter. De prijzen van de twee aanbiedingen ontlopen elkaar niet veel. Over beide is al het een en ander gezegd in de community, maar de vergelijking is voor een buitenstaander als ik moeilijk te maken.
Vraag 1, de Next R290 van Heative?
Heative biedt dus de Next R290. Elders op Tweakers werden er wat vraagtekens bij deze warmtepomp geplaatst. Het zou teveel uit Chinese onderdelen bestaan, en daarom van mindere kwaliteit zijn. Klopt dat?
Daar staat tegenover dat Heative nu inmiddels voor de derde of vierde keer gekozen is door VEH. Het kan dus niet zomaar een slechte leverancier zijn die matige warmtepompen levert, toch?
Heative doet zijn best om een robuust systeem te leveren, met een wat groter en parallel buffervat (40l) dan Adler (20l) standaard, en wil een moderne thermostaat (huidige CV en thermostaat zijn circa 18 jaar oud).
De Next gebruikt R290 als koudemiddel. Als ik het goed begrijp, helpt dat om een hogere aanvoertemperatuur van 75 graden te kunnen leveren. Dat zou in mijn huis (1993, convectoren en vloerverwarming als bijverwarming, verbruik 700 m3 gas per jaar) een voordeel kunnen zijn?
Geluid is 46 dB(A) op 1 meter, en dat is meer dan de Adler, die 43 dB(A) doet op die afstand.
Vraag 2, de Aurora II van Adler?
Het andere aanbod is van Adler, de Aurora II. De Aurora is in 2023 door Warmtepompvergelijker.nl uitgeroepen tot beste koop.
Adler regelt alles zelf, er zit dus geen installatiebedrijf tussen de klant en Adler. Hoewel dat voor een gunstige prijs lijkt te zorgen, vraag ik me af of dat nu handig is. Als er wat met Adler gebeurt, wie gaat dan de pomp onderhouden? Of bij wie kan ik dan verhaal halen?
De Adler maakt gebruik van onderdelen van A-merken. Achter de Adler zit Castra, een bedrijf dat veel ervaring heeft met warmtepompen in Zweden. Dat lijkt technisch allemaal wat steviger dan de Next, of zie ik dat verkeerd? Adler geeft aan geen nieuwe thermostaat nodig te hebben.
De Aurora gebruikt R32 als koudemiddel. De aanvoertemperatuur die wordt opgegeven is 55 graden. R32 schijnt dan energie-efficienter te werken dan R290. Hoe dat dan in de praktijk uitvalt tegenover de Next begrijp ik niet goed?
De Aurora zou ook het huis kunnen koelen in de zomer, aangezien in vloerverwarming heb. Als ik het goed heb begrepen moeten dan de convectoren. Is deze koeling-optie technisch gezien de moeite waard of is het meer voor de buhne en in de praktijk lastig te gebruiken?
Nieuwe ketel nodig of niet?
Mijn huidige CV ketel (Nefit, Ecomline, Excellent, CW5) is dus dik 18 jaar oud. Altijd goed onderhouden. Volgens Adler kan ik die blijven gebruiken, dat zal minder intensief zijn, en dus kan die misschien toch nog even mee. Heative zag liever dat ik een andere, kleinere nieuwe ketel zou aanschaffen. Maar, gezien mijn huidige verbruik, kan ik misschien al gauw naar all electric overstappen en waarom zou ik dan nog een nieuwe ketel kopen?
Heel verhaal zo, veel dank alvast voor de moeite om hier op te reageren!