• superhero_nl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 15:09
Merci, github is gebookmarkt en de ew11a ook al besteld, geduld is niet mijn beste kant :P

• BobWa
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10:01
Scatman_II schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:12:
[...]

Ik kwam ook een paar opties tegen in het menu die interessant zijn, maar ik heb niet de documentatie om precies te zien wat het betekent, heb jij meer technische docs? Bijv:
- Power limit functie -> Is dit thermisch vermogen wat gelimiteerd wordt? (gebruikersparameters > '21 Beperk de vermogenswaarde')
- SG Ready -> 'Smart grid ready', is dit een input die je hoog/laag kunt zetten of een API functie?
- 'Power Detection Function' -> Als in 'load balancing' of domweg dat de WP een verbruiksmeter heeft?
Ik heb via de site een mail gestuurd met de vraag voor technische info, maar weet niet of ze dat aan consumenten uitdelen.
https://www.solareasthvac...N-Series-pd734066188.html
Hi, ik heb nog even Claude verder laten zoeken op de mogelijkheid van de Smart grid functie bij mijn pomp. Dat is is dus een hardware oplossing, waarbij je de relaiscontacten gebruikt op andere aansluitingen in de pomp. Ik had het dus wel, daarin moet je dit specifiek aanzetten P255 in het menu van het TFT display. Ik zal het niet gebruiken

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 18:55

Scatman_II

R9500 Pro >:)

BobWa schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:16:
[...]

Je kunt vast kijken op https://github.com/B0bWa/Next_heatpump.

Let wel is gebaseerd op een solareast/ Next/Adlar Castra II pomp. Ik weet dus niet zeker of dit zal werken op de laatste versie van jouw pomp. Wellicht kan @Heative daar antwoord op geven.

Succes met je pomp in ieder geval!
Echt gaaf dat je dit kan. Ik heb meer tijd over een maand en verwacht hier dan wel in te willen duiken, de TuyaHeatpump integratie via API werkt bij mij redelijk, maar met een behoorlijke delay (en niet lokaal).
Werkt dit nou ook voor model Next 012TC1 of wordt dat een experiment?

Op dit moment regel ik nog alleen via Home Assistant dat het 300L boilervat op een voor mij gunstig tijdstip een hoger setpoint krijgt, en in de avond weer een lage zodat de pomp niet snachts aanslaat.

Heb inmiddels wel even geneusd welke communicatiedraad nummers er beschikbaar zijn in de lasdoos, kan dat later nog eens opschrijven hier..

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• BobWa
Scatman_II schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:01:
[...]

Echt gaaf dat je dit kan. Ik heb meer tijd over een maand en verwacht hier dan wel in te willen duiken, de TuyaHeatpump integratie via API werkt bij mij redelijk, maar met een behoorlijke delay (en niet lokaal).

Op dit moment regel ik nog alleen via Home Assistant dat het 300L boilervat op een voor mij gunstig tijdstip een hoger setpoint krijgt, en in de avond weer een lage zodat de pomp niet snachts aanslaat.

Heb inmiddels wel even geneusd welke communicatiedraad nummers er beschikbaar zijn in de lasdoos, kan dat later nog eens opschrijven hier..
Nou Claude helpt ernorm mee hoor, ik weet niet welk model met deze repo werkt (oudere modellen wel), dat kun je onderzoeken door het TFT display te vervangen door een EW11 HA repo zo als deze. beide aansluiten werkt absoluut niet! Je hebt 4 draden rood(+), zwart(-), voeding, en datalijnen groen( A+) en geel(A-).

Ben wel benieuwd. Geldt natuurlijk ook voor de andere nieuwe installaties

Maar of je daar de installatiegarantie mee verspeelt, weet alleen Heative....

• BobWa
Dag allemaal, ik heb prettig contact gehad met Heative. Heel goede service geven ze, vind ik.

De pompversies die nu uitgeleverd worden blijven "hetzelfde" in hardware als die ik heb. Dus dat betekent dat wanneer je mijn repo zou willen gebruiken, dat dit ook bij de nieuwere modellen kan. Op eigen risico uiteraard!

Gisteren 11-9 een update gedaan van de repo: je kunt nu ook de stooklijnen H1-H8, L1-L8 e.d.per keuze bij verwarmingstand zichtbaar maken. Zou ook nog kunnen voor de andere keuzen Cool e.d., maar dat gebruik ik niet.

Laat maar weten of daar belangstelling voor is, dan probeer ik dit toe te voegen. Garantie tot de deur >:)

[ Voor 34% gewijzigd door BobWa op 12-09-2026 08:44 ]

• Guusjah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 12:23
superhero_nl schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:59:
Afgelopen weekend ook de offerte van Heative via VEH geaccepteerd. All electrix, Next R290 M met 300 Liter boiler. Enige "spannende" is de plaatsing van de boiler, aangezien de huidige cv-ketel ingebouwd zit onder een schuindak en het waarschijnlijk niet in de mooie omkasting gaat passen. Dan maar ernaast.. Daarnaast wil ik integratie met HA dus als ik iets moet testen, doen, houd me aanbevolen!
Hi superhero_nl zou je kunnen delen wat de kosten waren? Of dat prive berichtje naar mij sturen? erg naar geïnterreseerd.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:41
Ik heb antwoord van heative voor een warmtepomp op mijn hetelucht verwarming.
Dat zou niet gaan omdat het niet zou kunnen samenwerken :?

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 18:55

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Guusjah schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:54:
[...]

Hi superhero_nl zou je kunnen delen wat de kosten waren? Of dat prive berichtje naar mij sturen? erg naar geïnterreseerd.
Mijn afgelopen zomer geplaatste all electric 8kW next warmtepomp met 300L boiler (dus géén warmtepomp boiler want die kregen ze niet de trap op) was €9700 (en ex subsidie net over 13k), vrij standaard installatie denk ik, wel nog extra trillingsdempende veren laten monteren (op houten dak geplaatst).
Ze kregen de boiler niet onder het schuine dakje, dus daar moet om de huidige plaatsing toonbaarder te maken nog eens een kast omheen worden getimmerd. Ook raden ze (volgens mij standaard) aan naar 3 fase te gaan, dus daar moet je ook op budgetteren. Zorg dus dat je alle echte kosten ook meeneemt ;)

Gas is inmiddels verwijderd hier (vond ik spannend, viel erg mee) via mijnaansluiting.
Mijn huis draait nog op 1x35A met het idee een thuisaccu te plaatsen voor peakshaving.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Guusjah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 12:23
Bedankt!

• vulpus2026
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-09 23:10
Hoi allemaal,

Ik zag op LinkedIn toevallig dat Heative een informatie middag organiseert waarbij er ook draaiende pompen te bekijken zijn 😀

Voor ons net te laat maar voor anderen wellicht fijn om naar toe te gaan.

Meer info op de site van heative.

[ Voor 42% gewijzigd door vulpus2026 op 25-09-2026 10:52 ]

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:15
Ik ben ook weer in de markt voor een warmtepomp omdat subsidies naar beneden gaan en wij nu nog goedkoop kunnen lenen (0%) bij het warmtefonds. Ook Heative van VEH komt weer langs. Hoe bevalt mensen het op de lange termijn? In principe zijn dit chinese OEM producten (white label) of niet? En is daar echt iets mis mee? Het scheelt zo te zien wel een aantal duizend met merken als Daikin, Vaillant, Panasonic en Bosch.

DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW

• TaylorGretsch
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 28-09 15:40
Mocht Heative in de toekomst in de financiële problemen komen of stoppen, dan kan het lastig worden om service of onderdelen te krijgen voor hun eigen merklijn.

Hoe denken jullie hierover?

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:41
Dat vind ik sowieso een probleem met al die nieuwe bedrijfjes en cloud gebonden installaties. Wat werkt en of is daar nog aan te repareren als ze failliet gaan.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• Daniel M
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-09 13:03
Scatman_II schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:01:
[...]

Ik gebruik Tuya local om lokaal contact te hebben met de WP. Werkt dat niet bij jou?

• Daniel M
BobWa schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:25:
Dag allemaal, ik heb prettig contact gehad met Heative. Heel goede service geven ze, vind ik.

De pompversies die nu uitgeleverd worden blijven "hetzelfde" in hardware als die ik heb. Dus dat betekent dat wanneer je mijn repo zou willen gebruiken, dat dit ook bij de nieuwere modellen kan. Op eigen risico uiteraard!

Gisteren 11-9 een update gedaan van de repo: je kunt nu ook de stooklijnen H1-H8, L1-L8 e.d.per keuze bij verwarmingstand zichtbaar maken. Zou ook nog kunnen voor de andere keuzen Cool e.d., maar dat gebruik ik niet.

Laat maar weten of daar belangstelling voor is, dan probeer ik dit toe te voegen. Garantie tot de deur >:)
Ik ben ook aan het kijken wat ik met HA kan. Het laten draaien van de WP kan volgens mij alleen via een aan/uit signaal van de bedrading. Is dat ook jouw bevinding?

In mijn HA op probeer ik rekening te houden met energieprijs per warmte kW (dus rekening houdend met COP), warmte afgifte van de vloer, warmte verliest van de ruimte en de verwachte temperatuur buiten om zo blijken te krijgen waarin je goedkoop kan bufferen. Omdat mijn buffervat maar 40 liter is moet de vloer alles bufferen en moet ik dus accepteren dat er wat meer temperatuursverschillen zijn.

Maar goed, zonder directe aansturing van de WP is het niet optimaal

• Willemonl
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 16:16
Elac schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 23:17:
Dat vind ik sowieso een probleem met al die nieuwe bedrijfjes en cloud gebonden installaties. Wat werkt en of is daar nog aan te repareren als ze failliet gaan.
Volgens mij is het een Sunrain R290 van Jiangsu Sunrain Solar Energy Co., Ltd. Schijnbaar erg vergelijkbaar met de Itho Daalderop Amber. Dus het zal wel meevallen

• BobWa
Elac schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 23:17:
Dar blijft natuurlijk afwachten, ze hebben wel veel installaties geplaatst inmiddels en VEH zal toh wel een onderzoek gedaan hebben naar de financiële situatie van Heative....

Ik heb zelf ooit zonnepanelen in 2015 laten installeren via Ballast Nedam ( Solar BV), groot bedrijf maar de Bv na een jaar failliet, service via de installateur ho maar. Gelukkig wel zelf kunnen oplossen. Zoals verderop gezegd is het een Solar East/ Sunrain pomp. Een van de grootsten in China. Maar het probleem is meer: wie gaat het oplossen als je het waarschijnlijk niet zelf kunt. Dat andere fabrikanten, leveranciers zoals Adlar, Intergas Itho Daalderop voor dit type pomp kiezen zegt vlgs mij wat over de kwaliteit.

• BobWa
Daniel M schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:54:
[...]

Ik ben ook aan het kijken wat ik met HA kan. Het laten draaien van de WP kan volgens mij alleen via een aan/uit signaal van de bedrading. Is dat ook jouw bevinding?

In mijn HA op probeer ik rekening te houden met energieprijs per warmte kW (dus rekening houdend met COP), warmte afgifte van de vloer, warmte verliest van de ruimte en de verwachte temperatuur buiten om zo blijken te krijgen waarin je goedkoop kan bufferen. Omdat mijn buffervat maar 40 liter is moet de vloer alles bufferen en moet ik dus accepteren dat er wat meer temperatuursverschillen zijn.

Maar goed, zonder directe aansturing van de WP is het niet optimaal
Hai Daniel, je zou kunnen kijken op https://github/B0bWa/next_heatpump. Daar ben ik mee bezig en dat is een repo met lokale aansturing via Modbus R485. Zou je kunnen proberen. De berekeningen die jij uitvoert via HA heb ik er niet in, maar wellicht is dit toe te voegen. De aansturing is inderdaad via een thermostaat aan/uit en verder op de stooklijn, die je kunt kiezen. Ook de extra bijverwarming ( CV in mijn geval) werkt op een aan/uit relais aansturing bij x graden Celsius, dat is in de repo in te stellen. Je hebt eigenlijk het TFT display niet meer nodig.

• BobWa
Daniel M schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:46:
[...]

Ik gebruik Tuya local om lokaal contact te hebben met de WP. Werkt dat niet bij jou?
Ik heb ook getracht via Tuya local in te stellen, maar is het niet gelukt. Te veel onbekenden waarden getallen, die ik allemaal moest nagaan in waarden. Te veel gedoe. Maar misschien kun je helpen...

• TaylorGretsch
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 28-09 15:40
En jullie visie op de Heative Next R290 t.o.v. de Weheat Sparrow P60. Prijsverschil is best veel. …?

Wat rechtvaardig de hogere prijs van de Weheat Sparrow? Is een Nederlands fabrikant en kan door meerdere installatiebedrijven geleverd worden dus minder afhankelijk van omvallen jou installatiebedrijf tzt.

• Daniel M
BobWa schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:07:
[...]

Ik heb ook getracht via Tuya local in te stellen, maar is het niet gelukt. Te veel onbekenden waarden getallen, die ik allemaal moest nagaan in waarden. Te veel gedoe. Maar misschien kun je helpen...
Uiteindelijk is er maar een beperkt aantal waarden van belang voor de aansturing: stooklijn en aan/uit en eventueel de modus (deze kun je zelf aansturen) en bij mij het gemiddelde van de uitgaande en retour temperatuur als indicatie van de vloer temperatuur (=gebufferde warmte)

• Daniel M
BobWa schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:30:
[...]

Hai Daniel, je zou kunnen kijken op https://github/B0bWa/next_heatpump. Daar ben ik mee bezig en dat is een repo met lokale aansturing via Modbus R485. Zou je kunnen proberen. De berekeningen die jij uitvoert via HA heb ik er niet in, maar wellicht is dit toe te voegen. De aansturing is inderdaad via een thermostaat aan/uit en verder op de stooklijn, die je kunt kiezen. Ook de extra bijverwarming ( CV in mijn geval) werkt op een aan/uit relais aansturing bij x graden Celsius, dat is in de repo in te stellen. Je hebt eigenlijk het TFT display niet meer nodig.
Ik ga het eens goed bekijken. Hoe werkt die lokale aansturing via Modbus R485? Zou je de WP ook via een relais kunnen aansturen?

Als je wilt kan ik mijn HA code wel delen via PB, maar het is nog in ontwikkeling.

• BobWa
Daniel M schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:29:
[...]

Uiteindelijk is er maar een beperkt aantal waarden van belang voor de aansturing: stooklijn en aan/uit en eventueel de modus (deze kun je zelf aansturen) en bij mij het gemiddelde van de uitgaande en retour temperatuur als indicatie van de vloer temperatuur (=gebufferde warmte)
Snap ik, ik laat de tuya toch links liggen.....

• BobWa
Daniel M schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:34:
[...]

Ik ga het eens goed bekijken. Hoe werkt die lokale aansturing via Modbus R485? Zou je de WP ook via een relais kunnen aansturen?

Als je wilt kan ik mijn HA code wel delen via PB, maar het is nog in ontwikkeling.
Je kan natuurlijk een relais gebruiken, dat is tenslotte ook maar een contact, niet anders dan de aan/uit thermostaat. Leuk om er naar je code te kijken, misschien toe te passen in de repo...

De aansturing is hardware matig, dus lokaal. In plaats van het display of ( in de warmtepomp via de Modbus aansluiting daar, beide opties werken. Ik ben nog verder met het dashboard bezig, dus dat kan nog wijzigen in de repo, maar het staat iedereen vrij om zelf iets te maken natuurlijk.... In principe heb je geen display meer nodig dan
edit:
Volgens mij kan je ook gewoon de warmtevraag vanuit de thermostaat altijd aan laten staan ( twee draden kortsluiten, geen relais nodig.) Dan met de softwareknop WP aan/ uit laten sturen als je dat zou willen..... Zie repo. moet ik nog testen overigens. En of dat goed is voor de wp weet ik nu even niet...

[ Voor 18% gewijzigd door BobWa op 28-09-2026 12:45 ]

Pagina: 1 2 Laatste