R-R-L schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:41:
Mag toch hopen dat je daar bij beide afstanden minimaal twee nullen vergeten bent? Die geluiden over de brak werkende ACC van Tesla zouden de aanleiding zijn om een hele lange proefrit te willen maken. Heb systemen liever niet dan dat het maar half werkt.
Nope, helaas. Bij een lange rit ga ik er al vanuit dat ik minstens één keer zelf moet ingrijpen om een noodstop te voorkomen.
En dan heb ik het nog niet over de phantom-snelheidsaanpassingen..... Ik heb de ACC ingesteld dat ík de snelheid bepaal en dat gaat 95% van de tijd goed. Bij Eindhoven, de draai naar de A2 richting het noorden, vindt Tesla dat ik die controle niet mag hebben en grijpt dus zelf in op de snelheid. Zet hem gewoon hard naar 100, ook na 19:00. Maar dat is nog minder erg dan op de A10 waar de Tesla vindt dat je maar 40 mag, midden op de snelweg.... Afijn; als je het weet kun je er iets mee, zeg maar.
Zit tegen de 200.000 km ervaring met VW's die ACC hebben, waarvan een groot deel met ACC actief. Nog niet een handvol keren had hij niet geregistreerd dat de voorganger weer opzij was. Als er al paniek was dan was het door Front Assist, waarbij het op de snelweg beperkt bleef tot alleen hard piepen en gelukkig niet in de ankers gaan.
Onlangs een Golf met Travel Assist ingeleverd. Qua werking is dat wel echt tegen het perfecte aan, enige jammere is dat ik gevoelsmatig in het stuur moest knijpen wilde ik de stuur vasthouden melding voorblijven. Alleen om die reden bleef ik toch maar bij gewoon ACC en uitgeschakeld Lane Assist.
Yup. De Passat en ID.4 werkten, wat dat betreft, gewoon heel erg lekker. Wel even de verkeersbord herkenning uitzetten zodat hij niet aanpast aan de hand van het bord 30/50 van het tankstation maar daarna ook nooit meer problemen gehad.
TwOkkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:48:
Die is nieuwer dan mijn Y. Met HW4 zelfs, waar de camera's een hogere resolutie hebben, toch?
Kan het zijn dat je nog in de leerfase zit? (clutching at straws here) Het duurde vanuit mijn Ioniq ook wel even voordat Tesla's AP Basic suite en ik vriendjes werden. Maar nu zou ik toch niet terug willen.
Ik zou verwachten dat de "leerphase" na 20k kilometers wel een beetje voorbij is. Wat ik geleerd heb is de ACC gewoon niet te gebruiken op 60km wegen en op 80km wegen erg goed op te letten.
Tesla heeft wat dat betreft in theorie een betere benadering. Eén brein regelt alles, tot de ruitenwissers en het groot licht aan toe. Dat het in de praktijk nog steeds niet perfect werkt, is dan wel weer jammer. Soms zou je willen dat er gewoon een goed werkende IR-regensensor op zat, bijvoorbeeld. Maar ik dwaal af...
Het probleem met de Tesla benadering is dat het resulteert in gebreken op álle fronten. De ACC is nét niet goed, de ruitenwisser is een ramp, de automatische instelling van de stoelen is brak.... Voor een bedrijf wat beweert software te maken, geen autos, hebben ze erg brakke software :-D
Ik hoop wel dat wij in Europa ook eindelijk de amerikaanse software gaan krijgen, desnoods in afgeknotte vorm om aan de regelgeving te blijven voldoen. Het "brein" daarvan heeft een heel wat realistischere kijk op de wereld dan de Mobileye clone uit 2016 waar wij het nog mee moeten doen.
Als die Amerikaanse software inderdaad zoveel beter is dan help ik je hopen. Daarnaast hoop ik dat enhauto snel met z'n knob komt voor de Highland, dan ga ik eens kijken of dat nog wat leuks doet.