adaptieve cruisecontrol is bloed irritant

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:17
Dekar schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:37:
Als iemand invoegt zeg ik meestal de ACC heel even uit, zodat ik wat snelheid minder en afstand creëer. Vervolgens zet ik hem weer aan.
Boeryepes schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:07:
Als iemand ' in het gat duikt', dan tik ik even 5km terug, en daarna weer bij (of even ACC op pauze en weer aan). Is effectief even het gas loslaten.

Werkt prima, gewoon anticiperen.
Waarom?
Dat doet je ACC toch voor je?

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-04 09:13
Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:21:
[...]

Mijn ervaring met de ACC van Tesla is dat ie behoorlijk brak is. (...)
Het werkt redelijk op de snelweg. Iets minder paniek aanvallen (Slechts 1 keer per 100-200km).
Mag toch hopen dat je daar bij beide afstanden minimaal twee nullen vergeten bent? Die geluiden over de brak werkende ACC van Tesla zouden de aanleiding zijn om een hele lange proefrit te willen maken. Heb systemen liever niet dan dat het maar half werkt.

Zit tegen de 200.000 km ervaring met VW's die ACC hebben, waarvan een groot deel met ACC actief. Nog niet een handvol keren had hij niet geregistreerd dat de voorganger weer opzij was. Als er al paniek was dan was het door Front Assist, waarbij het op de snelweg beperkt bleef tot alleen hard piepen en gelukkig niet in de ankers gaan.
Onlangs een Golf met Travel Assist ingeleverd. Qua werking is dat wel echt tegen het perfecte aan, enige jammere is dat ik gevoelsmatig in het stuur moest knijpen wilde ik de stuur vasthouden melding voorblijven. Alleen om die reden bleef ik toch maar bij gewoon ACC en uitgeschakeld Lane Assist.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:25

Sharky

Skamn Dippy!

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:40:
[...]

[...]

Waarom?
Bij mij remt de auto net iets te hard als iemand zich ertussen wringt, niet leuk voor m'n achterliggers.

This too shall pass

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:40:
[...]

[...]

Waarom?
Lees alle voorgaande posts maar eens door. ACC is niet perfect en afh. van de situatie kan ie remmen waar je liever van het gas gaat, voor je zelf en voor de auto's achter je.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:10

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:06:
Ik heb het Highland (2024) model. Het zou zomaar kunnen dat de cameras hier roet in het eten gooien. Ik hoor overal dat die er bij het nieuwe model niet op vooruit gegaan zijn.
Die is nieuwer dan mijn Y. Met HW4 zelfs, waar de camera's een hogere resolutie hebben, toch?

Kan het zijn dat je nog in de leerfase zit? (clutching at straws here) Het duurde vanuit mijn Ioniq ook wel even voordat Tesla's AP Basic suite en ik vriendjes werden. Maar nu zou ik toch niet terug willen.
Ik had de Passat GTE en één van de eerdere ID.4s.
Waarschijnlijk met dezelfde ACC module die ze daar van plank trekken. Doet 1 ding en doet dat ook gewoon goed. Bij de Ioniq kon je in ieder geval duidelijk merken dat iedere drieletterige afkorting zijn eigen module had. De Frontal Collission Warning kon gaan piepen terwijl de Adaptive Cruise Control het nog prima aan het beremmen was. De Lane Depature Warning ging wel eens waarschuwen voor fouten die de Lane Keep Assistance maakte, dat soort dingen. Ik neem aan dat het bij VW ook zoiets is, waarbij het natuurlijk best wel beter kan samenwerken dan bij Hyundai.

Tesla heeft wat dat betreft in theorie een betere benadering. Eén brein regelt alles, tot de ruitenwissers en het groot licht aan toe. Dat het in de praktijk nog steeds niet perfect werkt, is dan wel weer jammer. Soms zou je willen dat er gewoon een goed werkende IR-regensensor op zat, bijvoorbeeld. Maar ik dwaal af...

Mijn overbuurman rijdt in zo'n gele ID.4 van de ANWB en beklaagt zich over soms totaal onverwacht fors afremmen. Phantom braking, zeg maar. Een collega van hem overkwam dat eens terwijl die een klant van de snelweg af aan het slepen was. Dat werd dus een kop-staart..

Dus ook VW is zeker niet perfect, als ik deze N=1 annekdote mag geloven. :+
Abso zeker weten luut! Zelfs met alle gebreken van de Model 3 is het nogsteeds beter dan zonder.
Ik hoop wel dat wij in Europa ook eindelijk de amerikaanse software gaan krijgen, desnoods in afgeknotte vorm om aan de regelgeving te blijven voldoen. Het "brein" daarvan heeft een heel wat realistischere kijk op de wereld dan de Mobileye clone uit 2016 waar wij het nog mee moeten doen.

[J|O|R] <- .signature.gz

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

R-R-L schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:41:

Die geluiden over de brak werkende ACC van Tesla zouden de aanleiding zijn om een hele lange proefrit te willen maken. Heb systemen liever niet dan dat het maar half werkt.
Woon je in de buurt van Hilversum? Dan wil ik wel een flink eind met je gaan rijden als je dat wil. Dan kan ik je ook vertellen hoe de 39000 km in de afgelopen 11 maanden bevallen is. In ruil daarvoor heb ik nog wel een code voor als je toch enthousiatst geworden bent.. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door TwOkkie op 19-04-2024 12:59 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28
PinusRigida schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:11:
Trouwens: in normale situaties blijf je ook niet constant op de linkerrijstrook rijden toch? dus vroeg of laat, laat je die "drukkers" toch wel 's door wanneer je terug rechts invoegt?
Bij druk verkeer hoeft dat niet, als je nooit je doelsnelheid kunt halen hoef je ook nooit naar rechts. Op mijn dagelijkse commute is dit bijna standaard. Ik ga alsnog vaak rechts rijden omdat het nauwelijks scheelt en veel consistenter is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:10

Croga

The Unreasonable Man

R-R-L schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:41:
Mag toch hopen dat je daar bij beide afstanden minimaal twee nullen vergeten bent? Die geluiden over de brak werkende ACC van Tesla zouden de aanleiding zijn om een hele lange proefrit te willen maken. Heb systemen liever niet dan dat het maar half werkt.
Nope, helaas. Bij een lange rit ga ik er al vanuit dat ik minstens één keer zelf moet ingrijpen om een noodstop te voorkomen.
En dan heb ik het nog niet over de phantom-snelheidsaanpassingen..... Ik heb de ACC ingesteld dat ík de snelheid bepaal en dat gaat 95% van de tijd goed. Bij Eindhoven, de draai naar de A2 richting het noorden, vindt Tesla dat ik die controle niet mag hebben en grijpt dus zelf in op de snelheid. Zet hem gewoon hard naar 100, ook na 19:00. Maar dat is nog minder erg dan op de A10 waar de Tesla vindt dat je maar 40 mag, midden op de snelweg.... Afijn; als je het weet kun je er iets mee, zeg maar.
Zit tegen de 200.000 km ervaring met VW's die ACC hebben, waarvan een groot deel met ACC actief. Nog niet een handvol keren had hij niet geregistreerd dat de voorganger weer opzij was. Als er al paniek was dan was het door Front Assist, waarbij het op de snelweg beperkt bleef tot alleen hard piepen en gelukkig niet in de ankers gaan.
Onlangs een Golf met Travel Assist ingeleverd. Qua werking is dat wel echt tegen het perfecte aan, enige jammere is dat ik gevoelsmatig in het stuur moest knijpen wilde ik de stuur vasthouden melding voorblijven. Alleen om die reden bleef ik toch maar bij gewoon ACC en uitgeschakeld Lane Assist.
Yup. De Passat en ID.4 werkten, wat dat betreft, gewoon heel erg lekker. Wel even de verkeersbord herkenning uitzetten zodat hij niet aanpast aan de hand van het bord 30/50 van het tankstation maar daarna ook nooit meer problemen gehad.
TwOkkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:48:
Die is nieuwer dan mijn Y. Met HW4 zelfs, waar de camera's een hogere resolutie hebben, toch?

Kan het zijn dat je nog in de leerfase zit? (clutching at straws here) Het duurde vanuit mijn Ioniq ook wel even voordat Tesla's AP Basic suite en ik vriendjes werden. Maar nu zou ik toch niet terug willen.
Ik zou verwachten dat de "leerphase" na 20k kilometers wel een beetje voorbij is. Wat ik geleerd heb is de ACC gewoon niet te gebruiken op 60km wegen en op 80km wegen erg goed op te letten.
Tesla heeft wat dat betreft in theorie een betere benadering. Eén brein regelt alles, tot de ruitenwissers en het groot licht aan toe. Dat het in de praktijk nog steeds niet perfect werkt, is dan wel weer jammer. Soms zou je willen dat er gewoon een goed werkende IR-regensensor op zat, bijvoorbeeld. Maar ik dwaal af...
Het probleem met de Tesla benadering is dat het resulteert in gebreken op álle fronten. De ACC is nét niet goed, de ruitenwisser is een ramp, de automatische instelling van de stoelen is brak.... Voor een bedrijf wat beweert software te maken, geen autos, hebben ze erg brakke software :-D
Ik hoop wel dat wij in Europa ook eindelijk de amerikaanse software gaan krijgen, desnoods in afgeknotte vorm om aan de regelgeving te blijven voldoen. Het "brein" daarvan heeft een heel wat realistischere kijk op de wereld dan de Mobileye clone uit 2016 waar wij het nog mee moeten doen.
Als die Amerikaanse software inderdaad zoveel beter is dan help ik je hopen. Daarnaast hoop ik dat enhauto snel met z'n knob komt voor de Highland, dan ga ik eens kijken of dat nog wat leuks doet.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:35:
Nope, helaas. Bij een lange rit ga ik er al vanuit dat ik minstens één keer zelf moet ingrijpen om een noodstop te voorkomen.
Ik ervaar dat dus veel minder... Op mijn routine-trajecten (Hilversum - Delft, Vlissingen of Steenwijk v.v.) eigenlijk nooit. En als het gebeurt, is het meer "fors van het gas af" dan dat er echt geremd wordt en is het te verklaren doordat iemand in een andere strook over de streep dreigt te gaan.

Wel herkenbaar is de plotselinge verandering in ingestelde snelheid. De A9 is nu een stukje verlegd vanwege werkzaamheden, waardoor hij zich even in een 50 km gebied waant. Daar moet je wel alert op zijn. Wat dat betreft is een "domme" ACC die gewoon de ingestelde snelheid vast houdt, wel fijner.
de automatische instelling van de stoelen is brak....
Wat hebben ze daar nou fout gedaan dan? Werkt bij ons prima. Heel soms kiest ie het verkeerde profiel als Ms. TwOkkie eerder bij de auto is dan ik, maar dat is snel genoeg gewisseld. Ik vind het juist wel fijn dat *alle* instellingen (tot het Spotify profiel aan toe) met het profiel meegaan en dat je er 10 kan aanmaken, in plaats van de 2 die ik eerder gewend was en die enkel de stoel en spiegels deed.

Voor de rest heb ik een beetje het gevoel dat jij zwaarder tilt aan de fouten dan ik, of dat ik misschien teveel door de vingers zie, waardoor het oordeel bij jou naar negatief valt terwijl ik er juist erg blij mee ben. Je klachten zijn verder wel feitelijk correct, maar blijkbaar heb ik er minder moeite mee. Neem die ruitenwissers die 90% van de tijd wel goed werken. Doen ze het niet goed, dan doe ik het even manual. Net als vroeger toen de sensors ook nog niet zo goed waren. Toen zat ik vaak aan de gevoeligheid te tweaken of tikte ik de hendel door naar manual. Op een of andere manier was dat toen geen probleem, maar moet het bij Tesla perfect werken ander is het volkomen k*t.
Daarnaast hoop ik dat enhauto snel met z'n knob komt voor de Highland, dan ga ik eens kijken of dat nog wat leuks doet.
Ik had alleen de buttons en nu ook de knob. Wat ik niet meer wil missen is de button links achterop mijn stuur waarmee ik AP activeer met dezelfde vingers als waarmee ik mijn richtingaanwijzer bedien. Ook de knop voor het dashboardkastje gebruik ik veel. De 'knob' gebruik ik vooral als alternatief voor het scrollwieltje om de ACC-snelheid te regelen. Verder bedien ik er de pre-heat, regen en chill/standard mee en soms als we samen reizen, staat ie op de mediaplayer stand.

Maar daar heb ik in dit topic al meer over geschreven.

[ Voor 15% gewijzigd door TwOkkie op 19-04-2024 14:17 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-04 10:06

PinusRigida

I put the p in pool.

assje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:18:
[...]

Bij druk verkeer hoeft dat niet, als je nooit je doelsnelheid kunt halen hoef je ook nooit naar rechts. Op mijn dagelijkse commute is dit bijna standaard. Ik ga alsnog vaak rechts rijden omdat het nauwelijks scheelt en veel consistenter is.
Ergo: in normale situaties... ;)

Hoewel 'druk verkeer' uiteindelijk ook wel tot 'normale situaties' behoort, afhankelijk van waar en wanneer... :D

...maar in druk verkeer, en al zeker in file, zal je dan ook veel minder last hebben van bumperklevers, ttz: in file kleeft iedereen bumper maar dat is file dus totaal andere situatie...

...maar idd: ik rijd zoals jij blijkbaar... De keren dat ik op linkerrijvak blijf is wanneer het idd. relatief druk is of heel druk (lees: file) en ik weet dat links vlotter gaat OF wanneer ik weet dat ik binnen xxx meter toch naar links moet invoegen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:10

Croga

The Unreasonable Man

TwOkkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:04:
Wat hebben ze daar nou fout gedaan dan? Werkt bij ons prima. Heel soms kiest ie het verkeerde profiel als Ms. TwOkkie eerder bij de auto is dan ik, maar dat is snel genoeg gewisseld.
Ik heb de "Easy entrance" aan staan. Dus als ik parkeer trekt ie het stuur terug en zet de stoel omhoog. Als ik weer in stap gaat de helft van de tijd de stoel netjes terug, de andere helft blijft ie halverwege hangen. Da's brak.
Ik vind het juist wel fijn dat *alle* instellingen (tot het Spotify profiel aan toe) met het profiel meegaan en dat je er 10 kan aanmaken, in plaats van de 2 die ik eerder gewend was en die enkel de stoel en spiegels deed.
Daar ben ik het dan weer volledig mee eens. Op het stukje na dat hij eens in de 2 weken geen netwerk verbinding heeft en dan besluit om ook gewoon niks te doen. Dan moet je Spotify met de hand opnieuw activeren en heeft ie ook geen idee meer wat je aan het afspelen was. Ook dat is weer een beetje brak; hij zou toch zelf kunnen zien dat er weer netwerk verbinding is?
Voor de rest heb ik een beetje het gevoel dat jij zwaarder tilt aan de fouten dan ik, of dat ik misschien teveel door de vingers zie, waardoor het oordeel bij jou naar negatief valt terwijl ik er juist erg blij mee ben. Je klachten zijn verder wel feitelijk correct, maar blijkbaar heb ik er minder moeite mee.
Zou kunnen. Zoals gezegd; Tesla claimed een software bedrijf te zijn en als ik m'n software zo af zou leveren, zou ik me behoorlijk schamen.
Neem die ruitenwissers die 90% van de tijd wel goed werken. Doen ze het niet goed, dan doe ik het even manual. Net als vroeger toen de sensors ook nog niet zo goed waren.
Bij mij is het eerder andersom; heel af en toe doe ie het goed. Terwijl mijn Xsara uit 2000 het 99% van de tijd goed deed. Ik vindt het raar dat Tesla een dikke 25 jaar achter loopt als het om dat soort software gaat.
Ik had alleen de buttons en nu ook de knob. Wat ik niet meer wil missen is de button links achterop mijn stuur waarmee ik AP activeer met dezelfde vingers als waarmee ik mijn richtingaanwijzer bedien. Ook de knop voor het dashboardkastje gebruik ik veel. De 'knob' gebruik ik vooral als alternatief voor het scrollwieltje om de ACC-snelheid te regelen. Verder bedien ik er de pre-heat, regen en chill/standard mee en soms als we samen reizen, staat ie op de mediaplayer stand.
Thanks; mischien moet ik maar gewoon pre-orderen :-)

En nu weer terug on topic. Mijn excuses voor deze off-topic, terug naar:
Adaptive Cruisecontrol is absoluut onmisbaar
;-)

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:38:
Ik heb de "Easy entrance" aan staan. Dus als ik parkeer trekt ie het stuur terug en zet de stoel omhoog. Als ik weer in stap gaat de helft van de tijd de stoel netjes terug, de andere helft blijft ie halverwege hangen. Da's brak.
Yep. Ik heb geen Easy entrance aan staan sinds ik daarmee in mijn Hyundai wel eens de achterpassagiers heb laten schrikken. Ook zet ik wel eens boodschappen achter m'n stoel en die wil ik ook niet geplet hebben. Bij Tesla kun je echter ook je "Easy" stand afregelen, dus zou ik bijvoorbeeld alleen mijn stuur kunnen verplaatsen.. Maar hoe dan ook: het moet het wel doen ja.
Daar ben ik het dan weer volledig mee eens. Op het stukje na dat hij eens in de 2 weken geen netwerk verbinding heeft en dan besluit om ook gewoon niks te doen.
Heb je dit wel eens opgegooid in een van de Tesla topics? (Ik loop daar nog wat achter)
Zou kunnen. Zoals gezegd; Tesla claimed een software bedrijf te zijn en als ik m'n software zo af zou leveren, zou ik me behoorlijk schamen.
Ach. Microsoft is er groot mee geworden en de wereld blijft er maar van smullen.

Tijd voor een Open Source auto? Tesla rooten en een eigen rommetje er op? :9~
En nu weer terug on topic. Mijn excuses voor deze off-topic, terug naar:
Adaptive Cruisecontrol is absoluut onmisbaar
;-)
En zo is het!

(Latere edit, ik kwam net deze YT short tegen)
Als die Amerikaanse software inderdaad zoveel beter is dan help ik je hopen.
Als die software dit soort dingen kan, dan denk ik dat een beetje afstand houden en lijntjes volgen niet zo'n groot probleem zal zijn:

[ Voor 14% gewijzigd door TwOkkie op 19-04-2024 18:10 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:38:
[...]

Dat hoort nu eenmaal bij DevOps ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-04 09:13
TwOkkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:55:
[...]

Woon je in de buurt van Hilversum? Dan wil ik wel een flink eind met je gaan rijden als je dat wil. Dan kan ik je ook vertellen hoe de 39000 km in de afgelopen 11 maanden bevallen is. In ruil daarvoor heb ik nog wel een code voor als je toch enthousiatst geworden bent.. 8)
Verre van. Heb vorig jaar nog op het punt gestaan een 2019 Model 3 SR+ van een collega over te nemen, tegengehouden door de onmogelijkheid om een laadgelegenheid bij huis te krijgen. Zou hem dan puur en alleen om de centen genomen hebben, kan het met alle goede wil maar geen mooie auto vinden, mist de 'kijk ik er nog eens naar om' factor.
Yup. De Passat en ID.4 werkten, wat dat betreft, gewoon heel erg lekker. Wel even de verkeersbord herkenning uitzetten zodat hij niet aanpast aan de hand van het bord 30/50 van het tankstation maar daarna ook nooit meer problemen gehad.
Dat aanpassen op verkeersborden en/of navigatiedata heb ik op rit één uitgezet. Idee is goed maar plots de snelheid aanpassen voor irrelevante borden is in de praktijk minder prettig. Voorspelling wegverloop ook uit, al een paar keer gehad dat de auto afremde voor een bocht in de afrit die ik niet ging nemen. Ook de eco assistent voor de momenten zonder ACC is uit, die vond ik ook heel erg bemoeizuchtig. En als het op snelheid aankomt houd ik blijkbaar overduidelijk niet van zulke bemoeienis, heb ik een vriendin die doorrijden juist prettig vindt, neemt de auto het gezeur over. Uit er mee.

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-02 23:22
99ruud99 schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:49:
Dit is toch de definitie van hoe de cc moet werken?

Cc is voornamelijk gemaakt voor relaxed rijden, lekker middelste rijstrook 105 rijden :).

Tijdens drukte inhalen even van cc af.
Je plek op de weg is rechts🙄

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:28
Philip Ross schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:49:
[...]

Soms kan je in theorie naar rechts maar moet je dan binnen 10 seconden weer naar links vanwege de volgende vrachtwagen. Dan kan je beter die 10 seconden links blijven dan dat je je last opsluiten en nooit meer links er tussen komt.

Zie het dagelijks op de A67 tussen Eindhoven en de Belgische grens.
Als ik iemand achterop zie komen die harder rijd dan mij, en ik kan naar rechts, dan ga ik naar rechts.
En dan ga ik weer naar links zodra die auto voorbij is.

Is een kleine moeite.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:50
FRANQ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:24:
[...]

Als ik iemand achterop zie komen die harder rijd dan mij, en ik kan naar rechts, dan ga ik naar rechts.
En dan ga ik weer naar links zodra die auto voorbij is.

Is een kleine moeite.
Doe ik ook, als het er niet voor zorgt dat ik zelf moet remmen.
Als ik vervolgens zou moeten remmen omddat ik achter een vrachtwagen kom te zitten (en mogelijk niet naar links terug kan vanwege hardrijders) dan doe ik het niet.
Jouw haast is niet belangrijker dan mijn tijd/benzinegenruik.

Dat is wel er vanuit gaande dat ik VMax +5-10 rij.
Dan hebben mensen gewoon pech bij mij.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:36

DjVe

Hatsaflats!

Moet eerlijk zeggen dat de ACC van mijn Prius 2010 echt perfect was, helaas deed deze het niet onder de 50kmpu (dus geen automatisch filerijden). Nu een Tesla Model Y en die doet dit laatste wel weer heel goed, maar is wat minder bruikbaar op smalle wegen met fietspaden en onduidelijke weghelft (veel 60 wegen dus), dus daar zet ik de ACC dan ook maar uit.

Ik rij verder alles op ACC, ook in druk verkeer op de de snelweg.

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:46
Nou ik heb er een nieuwe ervaring bij, ik dacht ik geef het meer kansen

ACC aan, we komen bij een stoplicht, de auto stopt netjes op laten we zeggen 5 meter van de voorligger
behoorlijk hard in de ankers, maar dat hoort er blijkbaar bij. voetje bij de rem om last minute te kunnen ingrijpen maar we kwamen stil te staan

5 of 10 seconde later, ik hoor een piiiieeeeeeep, en de ACC laat de rem los en we gaan weer rijden terwijl de auto voor mij stil staat..... hoe dan?

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-04 20:08
fredkroket schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:43:
Elk merk heeft zo zijn eigen implementatie en plus- en minpunten.

Plus bij bijvoorbeeld Kia en Hyundai is, is dat de ACC om te zetten is naar CC (veelal door de knop voor het instellen van de afstand 3 seconden in te drukken).

Plus bij VAG ACC is vaak weer dat deze ACC niet rechts gaat inhalen. Ik ga (wanneer het druk is) wel eens even rechts "buiten het linker rijtje" rijden. Mijn Hyundai gaat dan meteen rechts inhalen, VAG ACC blijft dan netjes "hangen" achter de auto op de linker baan.
Gewoon een klein kort tikje op het gas en hij gaat gewoon rechts inhalen.

• Alfnoo
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04-2025
Ik heb een Audi A6 uit 2020 met ACC. Heerlijke auto, maar ik heb ook regelmatig "ruzie" met ACC. Met name als je lekker over de snelweg zoeft en het systeem zich vast gaat pinnen op een voorganger, terwijl je daar juist langs wilde gaan met een vaste (cruise) snelheid. Afremmen is dan vervelend/irritant en dit geeft ook een onrustig beeld voor andere weggebruikers. Jammer dat ACC niet uit te zetten is op zulke momenten :?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:55
Alfnoo schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:42:
Ik heb een Audi A6 uit 2020 met ACC. Heerlijke auto, maar ik heb ook regelmatig "ruzie" met ACC. Met name als je lekker over de snelweg zoeft en het systeem zich vast gaat pinnen op een voorganger, terwijl je daar juist langs wilde gaan met een vaste (cruise) snelheid. Afremmen is dan vervelend/irritant en dit geeft ook een onrustig beeld voor andere weggebruikers. Jammer dat ACC niet uit te zetten is op zulke momenten :?
Kun je dan niet gewoon het gaspedaal intrappen, dat overruled als het goed is tijdelijk de ACC?

• Alfnoo
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04-2025
Ja dat kan idd wel en dan ben je wellicht net de vertraging voor, (voordat de ACC een auto herkent) maar dan moet je wel steeds extra gasgeven...misschien even wat handigheid in krijgen :-)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Alfnoo schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:42:
Gewoon een tikje tegen de acc hendel. In de Enyaq. En dan zelf het versnellingspedaal bedienen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-04 14:12
Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:53:
[...]

Maar als de ACC niet als CC kan fungeren, is het een downgrade terwijl het juist een hulpmiddel zou moeten zijn. Ik rij een stuk meer ontspannen op de CC dan op de ACC. Je moet telkens op je hoede zijn of de sensoren niet wat detecteren en je een kunstje flikken. Hier bijvoorbeeld: https://www.westerschelde...control-uit-in-de-tunnel/
Inderdaad, dit snap ik dus ook niet. Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om de 'adaptive' functie uit te kunnen zetten? Ik vind CC super relaxt maar wil wel gewoon zelf mn snelheid bepalen en niet dat de auto vanzelf gaat afremmen terwijl ik dat nog niet nodig vind.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb het nu en kan niet zeggen dat ik het iritant vind op een Suzuki Vitara, je kan ook wel voorspellen wanneer die cruisectroll wil remmen en als je dan een beetje gas geeft overruled dat de cruisecontrol. Je blijft altijd zelf de baas.

Mijn auto is een keer vrij hard in de remmen gegaan, maar dat was ook wel terecht, iemand ging op de linkerbaan opeens vol in de remmen en daarna drie banen naar rechts om de afslag te halen. Verder werkt het gewoon goed, ook in bochten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 10:13
Het anticipeert totaal niet als een auto aan de kant gaat. Die moet ruim voorbij de streep zijn en dan gaat ie een keer gas bijgeven. Voor de doorstroming werkt het erg binair.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Bob Popcorn

Plop!

Ik rijd in zowel een Skoda Octavia uit 2021 als een Skoda Elroq uit 2025 en die ACC (Travel Assist) is gewoon goddelijk. Rij dagelijks iets van 50km over de A12 en ik zet bij de oprit ACC aan en bij de afrit weer af. Stuur losjes tussen m'n vingers en lekker podcastjes luisteren. Rij wel zo veel mogelijk op de linkerbaan dus invoegers niet zoveel last van :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:57
100 km/u op de middelste rijbaan is ook heerlijk rijden 🙂

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:17:
Het anticipeert totaal niet als een auto aan de kant gaat. Die moet ruim voorbij de streep zijn en dan gaat ie een keer gas bijgeven. Voor de doorstroming werkt het erg binair.
De ACC anticipeert dat het een pannenkoek is die stiekem toch niet aan de kant gaat? :P

PSN

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-04 17:47
Pasen is vroeg dit jaar, maar als we dan toch aan resurrectie doen. Als het even kan laat ik ACC om de genoemde redenen gewoon achterwege. Lekker de limiter op de gewenste snelheid en je voet op het pedaal laten rusten. Rijdt de voorganger net iets langzamer dan de gewenste snelheid, twee tikjes op de juiste knop en je volgt je voorganger met gepaste afstand, zonder dat de auto automatisch in de ankers gaat. Ultiem ontspannen rijden en vloeiender bovendien.

Voor degenen die menen lekker op het midden te kunnen chillen wel aan de kant te gaan als het moet, rijbewijs opnieuw halen a.u.b.
Plek op de weg is rechts. Je dwingt iemand met ACC reeds in de remmen en draagt dus negatief bij aan het verkeersbeeld en de doorstroming.

Dat gezegd hebbende, jezelf klemrijden op een vrachtwagen is het andere uiterste. Is ook niet nodig. Maar naar rechts gaan wanneer het moet, is naar rechts gaan wanneer het kan. Niet wanneer je iets in je spiegel ziet.

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:52
Cid Highwind schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:28:
Pasen is vroeg dit jaar, maar als we dan toch aan resurrectie doen. Als het even kan laat ik ACC om de genoemde redenen gewoon achterwege. Lekker de limiter op de gewenste snelheid en je voet op het pedaal laten rusten. Rijdt de voorganger net iets langzamer dan de gewenste snelheid, twee tikjes op de juiste knop en je volgt je voorganger met gepaste afstand, zonder dat de auto automatisch in de ankers gaat. Ultiem ontspannen rijden en vloeiender bovendien.

Voor degenen die menen lekker op het midden te kunnen chillen wel aan de kant te gaan als het moet, rijbewijs opnieuw halen a.u.b.
Plek op de weg is rechts. Je dwingt iemand met ACC reeds in de remmen en draagt dus negatief bij aan het verkeersbeeld en de doorstroming.

Dat gezegd hebbende, jezelf klemrijden op een vrachtwagen is het andere uiterste. Is ook niet nodig. Maar naar rechts gaan wanneer het moet, is naar rechts gaan wanneer het kan. Niet wanneer je iets in je spiegel ziet.
Met ACC moet je gewoon een beetje leren rijden. Als een ACC in de ankers gaat zat je als bestuurder zelf gewoon niet op te letten want na een tijdje weet je wel wat hij wanneer gaat doen en kun je erop anticiperen door alvast heel lichtjes gas te geven of de rem heel lichtjes aan te tikken zonder daadwerkelijk af te remmen om ACC te overrulen.

Eens over de irritante midden-rijders tegenwoordig. Het lijkt wel of 80% van de rijders is vergeten dat we rechts horen te rijden. Ik heb ook wel het idee dat het vaak luie-ACC rijders zijn die dat doen :P Het irritante is dat je daardoor als wel-netjes-rechtsrijder niet meer tussen die treintjes komt en bij elke vrachtwagen weer moet afremmen ipv meteen in kunnen halen, waardoor ik zelf ook maar vaak ruim voor een vrachtwagen maar weer in het midden ga rijden als ik in de spiegel een treintje aan zie komen….

[ Voor 5% gewijzigd door DNN!S op 02-04-2026 11:43 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:34
Señor Sjon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:17:
Dan geef je zelf toch al wat eerder een klein toefje gas? Dat is tenminste wat ik doe wanneer het druk is....

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:45
DNN!S schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:42:
[...]
Met ACC moet je gewoon een beetje leren rijden. Als een ACC in de ankers gaat zat je als bestuurder zelf gewoon niet op te letten want na een tijdje weet je wel wat hij wanneer gaat doen en kun je erop anticiperen door alvast heel lichtjes gas te geven of de rem heel lichtjes aan te tikken zonder daadwerkelijk af te remmen om ACC te overrulen.
Dat is zo. Maar de ene ACC is de andere niet, en het zal ook een beetje samenhangen met je rijstijl welk merk goed of juist niet goed bij je past.

De ACC van onze Porsche is subliem. Niet te vroeg, niet te laat, genoeg gas geven per situatie, prima volgafstand, werkt echt ontzettend fijn. De ACC van onze Mercedes is echt een drama. Reageert veel te vroeg op auto voor me met afremmen waardoor het ontzettend onnatuurlijk voelt. Vooral als er in een file een beetje vlot wordt opgetrokken laat hij eerst een ontzettend gat vallen en reageert traag, om vervolgens wel sneller te gaan versnellen en dan weer veel te laat doorhebben dat de auto voor me alweer aan het remmen is. Dus rij meestal in file en drukte zonder cruise control in die auto. Nadeel is dat de ACC niet uit kan, dus ik kan er geen "domme" cruise control van maken, anders had ik dat al gedaan.

• Boeryepes
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:30:
[...]

Dat is zo. Maar de ene ACC is de andere niet, en het zal ook een beetje samenhangen met je rijstijl welk merk goed of juist niet goed bij je past.

De ACC van onze Porsche is subliem. Niet te vroeg, niet te laat, genoeg gas geven per situatie, prima volgafstand, werkt echt ontzettend fijn. De ACC van onze Mercedes is echt een drama. Reageert veel te vroeg op auto voor me met afremmen waardoor het ontzettend onnatuurlijk voelt. Vooral als er in een file een beetje vlot wordt opgetrokken laat hij eerst een ontzettend gat vallen en reageert traag, om vervolgens wel sneller te gaan versnellen en dan weer veel te laat doorhebben dat de auto voor me alweer aan het remmen is. Dus rij meestal in file en drukte zonder cruise control in die auto. Nadeel is dat de ACC niet uit kan, dus ik kan er geen "domme" cruise control van maken, anders had ik dat al gedaan.
Mijn Lexus IS300h ook heel goed. Enige waar je echt op moet letten is iemand die plotseling tussen jouw en de voorganger in duikt - dito als ik met ACC aan in een gat duik. Dan gaat ie in de ankers ... dus even tikje tegen het pookje om ACC even te pauzeren

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Señor Sjon
nooberke schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:12:
[...]

Dan geef je zelf toch al wat eerder een klein toefje gas? Dat is tenminste wat ik doe wanneer het druk is....
Daar heb ik geen Cruise Control voor natuurlijk. Ik heb een Stellantis (Peugeot) ACC en het is één grote frustratie. Veel te vroeg afremmen, pas gasgeven als iemand bijna nog een rijstrook naar rechts gaat en een keer een onverwachte noodstop terwijl er niks aan de hand was.

• Boeryepes
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:26:
[...]

Daar heb ik geen Cruise Control voor natuurlijk. Ik heb een Stellantis (Peugeot) ACC en het is één grote frustratie. Veel te vroeg afremmen, pas gasgeven als iemand bijna nog een rijstrook naar rechts gaat en een keer een onverwachte noodstop terwijl er niks aan de hand was.
tjemig, doet me denken aan mijn 307 SW die ik na 1,5 jr heb ingeruild. Slechtste auto ooit. 14 lampen, 1 alternator, 1 wiellager en 1 schakelmechanisme waardoor ie bleef hangen in z'n 3 toen ik eens moest remmen bij stoplicht. En dus een CC die niet wist wat z'n taak was inclusief een keer een onverwachte noodremactie.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 01:22
nasdude schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:45:
In mijn qashqai heb ik (sinds kort een nieuwe auto) adaptieve cruisecontrol, op de minimale stand (1 van de 3 streepjes) zit ik voor mijn gevoel op redelijke afstand van mijn voorligger, maar niet dicht genoeg zodat er geen auto meer tussen 'durft in te voegen'

Rijd ik met 115 ingesteld op de linker strook van een 2 baans snelweg, adaptieve cc houdt de teller op 110 omdat mijn voorganger niet harder gaat, dikke prima, komt er een auto tussen ons in, gaat die adaptieve cc als een wilde in de ankers omdat de afstand ineens minder is geworden, dit is zo a-relaxed, ik word er zelfs geïrriteerd door.

Als ik 3 streepjes kies heb ik er minder last van, maar vervolgens is de afstand tot de voorganger zo groot dat ze achter mij beginnen te drukken omdat ik een te groot gat laat, rijden jullie op ACC en hoe gaan jullie hier mee om?
Dat had ik bij de leaf ook

ding even laten updaten bij de dealer en problem solved

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:14

Esumontere

Floep, banaan.

Matadores schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:15:
Om maar even schaamteloos mijzelf te quoten:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78726218

In Nederland rijden we rechts, tenzij we aan het inhalen zijn. Onnodig linksrijden is gevaarlijk, irritant en ronduit asociaal. Doe dat niet.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:38

-tom-562

Oliesjeik

Het ligt er ook erg aan hoe ACC geïmplementeerd is. Bij mijn huidige auto (VW ID.4) werkt het een stuk beter dan mijn vorige (MG4). De VW verhoogd ook automatisch de snelheid zodra ik mijn knipperlicht aan zet om in te gaan halen, en ik nog niet van baan gewisseld ben. Bij mijn oude MG ging de auto pas versnellen zodra ik op de andere rijbaan was en er niks meer voor mij zat. Daar moest ik dus noodgedwongen nog zelf ff het gasvermogenspedaal indrukken

Vaak bu'j te bang!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:14
Veelgelezen klacht bij ACC is dat het gat te groot is en mensen invoegen.
Ik snap dat niet zo goed....

Ik heb zelf een bloedhekel aan mensen die geen ruimte open laten op de linkerbaan voor mensen die wel netjes naar rechts zijn gegaan. Het enige effect wat we erdoor krijgen is dat iedereen links gaat rijden omdat je er anders niet meer tussenkomt. Lekker inefficient gebruik maken van het asfalt.

Dus nee, "mensen die hem in een gat gooien" zijn niet fout. Dat zijn de mensen die geen ruimte laten voor mensen die wel naar rechts zijn gegaan. En het is vaak nog erger dan ruimte maken, veelal is het snel dichtrijden om de rechterbaan te blokkeren want o weee als die voor je zou komen.
De ACC vind ik daarom wel een uitkomst want het zorgt ervoor dat er vaker ruimte onstaan waar mensen naar links en rechts kunnen gaan

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 02-04-2026 16:26 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• JB
  • Laatst online: 22:20

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:24:
De ACC vind ik daarom wel een uitkomst want het zorgt ervoor dat er vaker ruimte onstaan waar mensen naar links en rechts kunnen gaan
Waardoor je ACC de remlichten weer aan laat springen als iemand in het gat voegt en je een harmonica effect krijgt tijdens de spits == files :+

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 02-04-2026 16:26 ]

Mijn boefje is liev!

• laurens0619
JB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:25:
[...]

Waardoor je ACC de remlichten weer aan laat springen als iemand in het gat voegt en je een harmonica effect krijgt tijdens de spits == files :+
Mwoah denk dat dat wel meevalt. Als je zo dicht op iemand gaat rijden om geen gat te hebben, dan gaan de remlichten ook lekker veel aan hoor :*)

Ik zie steeds vaker trouwens een soort phantom braking. Zie ik een moderne polo rijden, zonder autos ervoor en ook niet zichtbaar snelheid verminderen maar toch continu een remlicht erbij.
Hebben die mensen beide pedalen ingedrukt ofzo?

Heb trouwens geen idee wanneer die remlichten aanspringen, doet die dat ook al met beetje gas inhouden bij ACC?

[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 02-04-2026 16:35 ]

• YGDRASSIL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:09:
Ik rijd in zowel een Skoda Octavia uit 2021 als een Skoda Elroq uit 2025 en die ACC (Travel Assist) is gewoon goddelijk. Rij dagelijks iets van 50km over de A12 en ik zet bij de oprit ACC aan en bij de afrit weer af. Stuur losjes tussen m'n vingers en lekker podcastjes luisteren. Rij wel zo veel mogelijk op de linkerbaan dus invoegers niet zoveel last van :p
En zodra je een klapband krijgt of een ander iets wat je stuur verdraait ben je veel te traag om je stuur nog goed vast te pakken.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zo heerlijk dat als iemand netjes rechts houdt en 100 km/h op gps rijdt, 2 banen naar links moet om jou in te halen. :( |:(

En wat natuurlijk ook heerlijk is, als iemand achter een vrachtwagen vandaan komt en voor jou uitkomt en die 95 hard zat vindt je natuurlijk niet gaat inhalen maar lekker blijft plakken op de middelste baan met dikke afstand natuurlijk, de gehele rechterbaan moet afremmen omdat er iemand zo heerlijk op de middelste baan blijft plakken.

We leven in Europa niet Amerika en hier hoor je gewoon naar rechts te gaan, hoe heerlijk je ook op de middelste rijstrook rijdt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Señor Sjon
laurens0619 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:24:
Veelgelezen klacht bij ACC is dat het gat te groot is en mensen invoegen.
Ik snap dat niet zo goed....

Ik heb zelf een bloedhekel aan mensen die geen ruimte open laten op de linkerbaan voor mensen die wel netjes naar rechts zijn gegaan. Het enige effect wat we erdoor krijgen is dat iedereen links gaat rijden omdat je er anders niet meer tussenkomt. Lekker inefficient gebruik maken van het asfalt.

Dus nee, "mensen die hem in een gat gooien" zijn niet fout. Dat zijn de mensen die geen ruimte laten voor mensen die wel naar rechts zijn gegaan. En het is vaak nog erger dan ruimte maken, veelal is het snel dichtrijden om de rechterbaan te blokkeren want o weee als die voor je zou komen.
Die systemen zijn bedacht op een plek waar geen andere auto's komen. In de spits rond de grote steden heb je geen gaten van 3 seconden (naar zeggen Peugeot de minimale instelbare afstand), eerder 1 seconde. De ACC maakt er één nerveuze bende van door telkens te remmen i.p.v. te anticperen. Pas toen ik het systeem voor het eerst had begreep ik waarom sommige mensen zo irritant aan het remmen waren in een file. Dat is gewoon de ACC.

• laurens0619
Señor Sjon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:23:
[...]

Die systemen zijn bedacht op een plek waar geen andere auto's komen. In de spits rond de grote steden heb je geen gaten van 3 seconden (naar zeggen Peugeot de minimale instelbare afstand), eerder 1 seconde. De ACC maakt er één nerveuze bende van door telkens te remmen i.p.v. te anticperen. Pas toen ik het systeem voor het eerst had begreep ik waarom sommige mensen zo irritant aan het remmen waren in een file. Dat is gewoon de ACC.
Mijn acc past de afstand aan adv de snelhed die ik rij. Of zeg ik nou iets geks?
Als ik stapvoets op de acc filerij dan zit er andere afstand tussen dan met 100. Heb het wel een geteld en kom met mijn auto op ongeveer 2 niet 3 maar weet t niet zeker/kan verschillend zijn

Als je 1sec afstand gaat houden in een spits dan is het helemaal een feest van remlichten/onrustig filegedrag.als het een nerveuze/drukke bende is hou ik juist wat meer afstand. Handmatig of door de acc op blokje 2 of 3 te klikken ipv 1

Moet ook zeggen dat ik autos heb gereden waar het mega brak werkte

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 02-04-2026 17:52 ]

• assje
Esumontere schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:02:
In Nederland rijden we rechts, tenzij we aan het inhalen zijn. Onnodig linksrijden is gevaarlijk, irritant en ronduit asociaal. Doe dat niet.
Dat zijn inderdaad de regels; of dat ook in alle situaties toegevoegde waarde heeft durf ik te betwisten. Als we overal een maximum snelheid van 100km/u afspreken en ons allemaal aan de snelheid houden is er eigenlijk helemaal geen noodzaak meer voor dat eeuwige geslalom.

Onnodig links rijden is inderdaad heel irritant maar in mijn ervaring is het merendeel wat "onnodig links rijden" helemaal niet onnodig. Zo lang er een auto minder dan 2s voor je rijdt kan je eigenlijk per definitie niet onnodig links rijden. Je bent dan namelijk gewoon bezig met inhalen of wachten tot degene voor je naar rechts gaat zodat je die in kan halen. Er is geen enkele logica dat iedereen maar naar rechts moet zodat jij in kan halen in plaats van degene die voor je rijdt.

Normaal afstand houden wordt ook al te vaak als onnodig links rijden gezien. Je hoeft niet in ieder gaatje van 30 meter tussen twee auto's terug naar rechts te gaan (wat bij 100km/u maar 1s is waar dus maar 0,5s van overblijft na invoegen).

Ontopic; mijn ACC staat vrij standaard op de meest relaxte instelling en op de grootste (of bijna grootste) volgafstand. Wanneer er auto's invoegen dan stopt de auto met versnellen maar in normale omstandigheden vertraagt hij echt nooit. Dat werkt dus helemaal prima ook bij druk verkeer. Ik zet hem alleen uit bij filevorming waarbij de standaard harmonicabeweging op gang komt. Dan kijk ik liever zelf 20 auto's in de verte en reageer ik daar op in plaats van dat de ACC de sinusbeweging van de auto voor me volgt.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 02-04-2026 17:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Señor Sjon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:23:
Bij mijn Kia Niro (die ik niet meer heb) was de minimale volgafstand wel degelijk rond de seconde. Met andere woorden, de ACC rijdt op een kortere volgafstand dan ik zelf zou doen over lange afstand. Dat is ook wel logisch want een ACC kan veel sneller reageren dan ik dat kan.

De noodzaak om kleinere gaten te benutten zijn vooral tijdelijk bij in en uitvoegen. Over langere afstand is er geen enkel nut of noodzaak om minder dan 2s aan te houden; ook niet in de spits.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Bob Popcorn

Plop!

YGDRASSIL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:31:
[...]

En zodra je een klapband krijgt of een ander iets wat je stuur verdraait ben je veel te traag om je stuur nog goed vast te pakken.
Dat zou dan voor het eerst zijn in 500.000km, die kans neem ik op de koop toe.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:04
Rij al jaren alleen met ACC heerlijk. Ongeveer 2500-5000km per maand. Zou niet anders meer willen.

SiberischeHusky Shepsky

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
assje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:28:
[...]

Dat zijn inderdaad de regels; of dat ook in alle situaties toegevoegde waarde heeft durf ik te betwisten. Als we overal een maximum snelheid van 100km/u afspreken en ons allemaal aan de snelheid houden is er eigenlijk helemaal geen noodzaak meer voor dat eeuwige geslalom.

Onnodig links rijden is inderdaad heel irritant maar in mijn ervaring is het merendeel wat "onnodig links rijden" helemaal niet onnodig. Zo lang er een auto minder dan 2s voor je rijdt kan je eigenlijk per definitie niet onnodig links rijden. Je bent dan namelijk gewoon bezig met inhalen of wachten tot degene voor je naar rechts gaat zodat je die in kan halen. Er is geen enkele logica dat iedereen maar naar rechts moet zodat jij in kan halen in plaats van degene die voor je rijdt.

Normaal afstand houden wordt ook al te vaak als onnodig links rijden gezien. Je hoeft niet in ieder gaatje van 30 meter tussen twee auto's terug naar rechts te gaan (wat bij 100km/u maar 1s is waar dus maar 0,5s van overblijft na invoegen).

Ontopic; mijn ACC staat vrij standaard op de meest relaxte instelling en op de grootste (of bijna grootste) volgafstand. Wanneer er auto's invoegen dan stopt de auto met versnellen maar in normale omstandigheden vertraagt hij echt nooit. Dat werkt dus helemaal prima ook bij druk verkeer. Ik zet hem alleen uit bij filevorming waarbij de standaard harmonicabeweging op gang komt. Dan kijk ik liever zelf 20 auto's in de verte en reageer ik daar op in plaats van dat de ACC de sinusbeweging van de auto voor me volgt.
Wel eens op de A2 gereden tussen Amsterdam en Utrecht? De 3 rechterrijstroken zijn zo goed als leeg en de linkerrijstroken vol... Ja, trajectcontrole, maar dan hoef je niet met 100 km/h op de teller te sukkelen op de meest linkerrijstroken en al helemaal niet tussen 19.00 en 6.00.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

assje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:28:
[...]

Als jij op de middelste baan rijdt, een auto voor jou rijdt op de rechterbaan, en jij niet dichterbij komt dan ben je niet aan het inhalen. Dan dien jij te zorgen voor twee seconden afstand (bijvoorbeeld door gas in te houden) en daarna naar rechts te gaan om op de rechterbaan te gaan rijden. Doe je dat niet, dan ben je onnodig links aan het rijden. Op die manier maak jij van een driebaansweg effectief een tweebaansweg, omdat je op de middelste baan aan het kachelen bent zonder noemenswaardig snelheidsverschil.

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:57
Keep your lane! 👌😑

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DNN!S schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:42:
[...]
[...]
Doe dit alsjeblieft met de cancel-knop en niet met de rem, scheelt weer een signaal naar achteren dat er iemand de rem moet gebruiken terwijl je dat helemaal niet doet/wilt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• DNN!S
  • Laatst online: 05:52
True schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:18:
[...]

Doe dit alsjeblieft met de cancel-knop en niet met de rem, scheelt weer een signaal naar achteren dat er iemand de rem moet gebruiken terwijl je dat helemaal niet doet/wilt.
Die gaan niet branden als je hem maar een klein tikje geeft wat genoeg is om de ACC te overrulen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

laurens0619 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:28:
[...]

Mijn acc past de afstand aan adv de snelhed die ik rij. Of zeg ik nou iets geks?
Als ik stapvoets op de acc filerij dan zit er andere afstand tussen dan met 100. Heb het wel een geteld en kom met mijn auto op ongeveer 2 niet 3 maar weet t niet zeker/kan verschillend zijn

Als je 1sec afstand gaat houden in een spits dan is het helemaal een feest van remlichten/onrustig filegedrag.als het een nerveuze/drukke bende is hou ik juist wat meer afstand. Handmatig of door de acc op blokje 2 of 3 te klikken ipv 1

Moet ook zeggen dat ik autos heb gereden waar het mega brak werkte
Mijn ACC doet het niet onder de 35 km/uur.

Ik vind dat vroeger irritant, maar ik snap het nu beter, als je het niet goed geïmplementeerd krijgt in de file kun je het beter achterwege laten.

Boven de 35 km/u ben ik er nog steeds blij mee. Ook nog nooit gekke dingen meegemaakt…

Is een Chrysler/FCA auto van 2018…

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

En dan heb ik het nog niet over de phantom-snelheidsaanpassingen..... Ik heb de ACC ingesteld dat ík de snelheid bepaal en dat gaat 95% van de tijd goed. Bij Eindhoven, de draai naar de A2 richting het noorden, vindt Tesla dat ik die controle niet mag hebben en grijpt dus zelf in op de snelheid. Zet hem gewoon hard naar 100, ook na 19:00. Maar dat is nog minder erg dan op de A10 waar de Tesla vindt dat je maar 40 mag, midden op de snelweg.... Afijn; als je het weet kun je er iets mee, zeg maar.

[...]

[...]

Ik zou verwachten dat de "leerphase" na 20k kilometers wel een beetje voorbij is. Wat ik geleerd heb is de ACC gewoon niet te gebruiken op 60km wegen en op 80km wegen erg goed op te letten.

[...]

Het probleem met de Tesla benadering is dat het resulteert in gebreken op álle fronten. De ACC is nét niet goed, de ruitenwisser is een ramp, de automatische instelling van de stoelen is brak.... Voor een bedrijf wat beweert software te maken, geen autos, hebben ze erg brakke software :-D

[...]

Als die Amerikaanse software inderdaad zoveel beter is dan help ik je hopen. Daarnaast hoop ik dat enhauto snel met z'n knob komt voor de Highland, dan ga ik eens kijken of dat nog wat leuks doet.
Ik rij echt al 80K met deze ACC en echt nog nooit gekkigheid meegemaakt. Maar hij doet ook geen slimmigheden zoals snelheid aanpassen of verkeersbordherkenning

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:06
FreakNL schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:00:
[...]

Ik rij echt al 80K met deze ACC en echt nog nooit gekkigheid meegemaakt. Maar hij doet ook geen slimmigheden zoals snelheid aanpassen of verkeersbordherkenning
Laatst met een recente model y naar Oostenrijk gereden en ook even gespeeld met cruise control en al deze issues komen ook naar boven.
Bochten fout zien(bij inhalen op 2-3baans denken dat er plots iemand voor je rijdt) , borden fout zien. En ghost braking. Zelfs op de vaste snelheid instelling.

Komt er dus weer op neer dat je eigenlijk gewoon zelf moet rijden. Dan vele malen liever een domme CC die je de muur in rijdt als je niet remt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

pjot1 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:45:
[...]
En wat natuurlijk ook heerlijk is, als iemand achter een vrachtwagen vandaan komt en voor jou uitkomt en die 95 hard zat vindt je natuurlijk niet gaat inhalen maar lekker blijft plakken op de middelste baan met dikke afstand natuurlijk, de gehele rechterbaan moet afremmen omdat er iemand zo heerlijk op de middelste baan blijft plakken.
Maak je niet zo druk, je hoeft niet eens af te remmen want je hebt adaptieve cruiscontrol :p

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Torched schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:20:
[...]

Laatst met een recente model y naar Oostenrijk gereden en ook even gespeeld met cruise control en al deze issues komen ook naar boven.
Bochten fout zien(bij inhalen op 2-3baans denken dat er plots iemand voor je rijdt) , borden fout zien. En ghost braking. Zelfs op de vaste snelheid instelling.

Komt er dus weer op neer dat je eigenlijk gewoon zelf moet rijden. Dan vele malen liever een domme CC die je de muur in rijdt als je niet remt.
Ik dacht dat Tesla zo goed was? Volgens mijn schoonbroer. Hij demonstreerde het door zijn tesla zelf een parkeervak uit te laten rijden, allebei de deuren in een paaltje geduwd :p

Op mijn auto is het veel simpeler (Suzuki Vitara), maar de adaptive cruisecontroll vind ik best goed werken, hij remt op tijd, soms een beetje te lang dan geeft ik gewoon een beetje gas en dat overruled de cruise controll, en ook de assistentie bij het sturen. Het duwt je in het midden van je laan, alleen bij rare of ontbrekende belijningen moet je opletten. Je moet de beperkingen kennen.

/▌

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dat wordt -foutief- bericht als de regel in enkele Staten in de VS. Daar mag je ook rechts inhalen. Niet in Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door Esumontere op 03-04-2026 08:39 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-04 15:21
Torched schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:20:
[...]

Hebben ze dat nog steeds niet gefixed 8)7 de beide Model 3 poolauto's van 2019 die we op de zaak hebben doen dit ook. 60 wegen met een onderbroken streep langs de rand van de weg snappen ze ook niet, bij iedere tegenligger doet ie een noodstop zonder waarschuwing.

Je snapt niet dat die dingen een typegoedkeuring hebben

• turkeyhakan
  • Laatst online: 01:45
Ik vind ook erg jammer dat we niet meer de keuze hebben voor “domme” cruise control. Moet wel zeggen: na 3 jaar met alleen adaptieve CC gereden te hebben, zou het wel weer wennen zijn om met normale CC te rijden.

• laurens0619
turkeyhakan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:38:
Ik vind ook erg jammer dat we niet meer de keuze hebben voor “domme” cruise control. Moet wel zeggen: na 3 jaar met alleen adaptieve CC gereden te hebben, zou het wel weer wennen zijn om met normale CC te rijden.
Bij sommige autos, mijn bmw iig, kun je de acc ook in cc mode zetten

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04 10:01
En niet toegestaan... Kan je 280 euro kosten maar helaas is er weinig controle op.
In de wegenverkeerswet staat duidelijk dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden en dus niet in het midden blijft plakken.

[ Voor 33% gewijzigd door remmuz op 03-04-2026 09:49 ]

• turkeyhakan
laurens0619 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:40:
[...]

Uit welk jaar?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bijne elke heeft dat vziw.
is vaak de afstand omhoog/omlaag 3 seconden indrukken, dan disabled het afstand houden in de ACC en is het weer een CC.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2026 10:17 ]

PSN

• Ircghost
  • Laatst online: 13-04 12:38

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Volgens mij ben je gewoon irritant aan het trollen..

• Señor Sjon
laurens0619 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:40:
[...]

En bij een restart is het weer ACC. }:|
YakuzA schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:16:
[...]

Bijne elke heeft dat vziw.
is vaak de afstand omhoog/omlaag 3 seconden indrukken, dan disabled het afstand houden in de ACC en is het weer een CC.
Nee hoor, heel de Peugeot groep kan je niet tussen ACC of CC schakelen. Het is ACC of niks. De Elroq van mijn vrouw heeft ook de keuze niet meer om enkel CC te gebruiken. De limiter gebruiken hiervoor is een halfslachtige oplossing en een downgrade ten opzichte van de oude 'domme' systemen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:27:
[...]

Nee hoor, heel de Peugeot groep kan je niet tussen ACC of CC schakelen. Het is ACC of niks. De Elroq van mijn vrouw heeft ook de keuze niet meer om enkel CC te gebruiken. De limiter gebruiken hiervoor is een halfslachtige oplossing en een downgrade ten opzichte van de oude 'domme' systemen.
Mijn opmerking was binnen de context van de BMW auto :)

Andere merken zou ik inderdaad niet weten of ze die optie bieden.

PSN

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:21
YakuzA schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:29:
[...]

Mijn opmerking was binnen de context van de BMW auto :)

Andere merken zou ik inderdaad niet weten of ze die optie bieden.
Hyundai Kona EV uit 2018 heeft die mogelijkheid in elk geval wel, al zou ik moeten opzoeken hoe dat ook al weer gaat. Ben een tevreden ACC rijder, dus geen behoefte aan ouderwetse CC :)

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:08
Adaptive Cruise Control kan prima werken, het is alleen bloed irritant als het niet uit kan. Bij m'n (2019) Tesla is dat nog irritanter, daar kan de bochtenassistent ook niet uit. Als ik dan besluit om de voorgestelde afrit door de navigatie niet te nemen gaat ie alsnog in de rem omdat ik toch zeker wel de afrit zou nemen. Of bijvoorbeeld een fly over die ik prima met 110 kan nemen die dan ineens met 90 moet. Even een gaatje pakken om iemand er langs te laten werkt ook voor geen meter, dan blijf je dan liever op een linker baan hangen, maar dan wordt iedereen achter je weer boos :p Wordt met de huidige brandstofprijzen wel beter trouwens, mensen hebben voor m'n gevoel wat minder haast ;)

Ik heb liever normale cruise control waarbij ik veelvuldig de pauze knop gebruik om even in te houden voor zaken.

Komt trouwens nog bij dat ACC ook plotselinge remacties veroorzaakt. Als er een treintje op links rijdt en er gaat iemand met een lagere snelheid tussen reageren al die auto's slechts op de auto voor zich i.p.v. te anticiperen en alvast een gat te laten vallen. Vooral in Duitsland waar ze veel hard rijden op 2 baans wegen is dit soms best link.

[ Voor 24% gewijzigd door HeldereM op 03-04-2026 10:53 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
turkeyhakan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:38:
Ik zou er zelfs voor willen betalen om weer een gewone "domme" cruise control te hebben. Het kan minder maar het is ook een stuk minder wispelturig en voorspelbaarder.

De adaptieve cruise control in mijn Tesla Model Y vindt ik vreselijk. Wegen waar ik voorheen met mijn vorige auto zonder enkel probleem op de cruise control reed kan mijn "slimme" Tesla dat niet zonder om de haverklap in paniek te schieten en het anker uit te gooien... Zelfs op snelwegen remt hij maar al te graag abrupt af zodra er een parralelbaan/-weg of uitvoegstrook naast je huidige rijbaan zit. Voor mij als bestuurder is dat vervelend maar voor bijrijders (ik rij vrij weinig alleen in de auto) is dat nog vervelender en ook het overige wegverkeer zal er niet blij mee zijn.

Ik gebruik de cruise control op mijn Tesla daarom nog amper. Hij maakt nog teveel fouten om er fijn mee te kunnen rijden.

• Southern Sun
  • Laatst online: 18:56
Na 6 jaar in een auto met ACC/Lane assist heb ik het sinds 2 maanden niet meer en mis ik het in toenemende mate. In druk verkeer vind ik ACC niet fijn, maar waar het voor mij vooral de meerwaarde had was in langzaamrijdend verkeer / file en op N-wegen. Lane assist mis ik met name op lange snelweg stukken. Volgens mij loopt het huidige lease contract nog een half jaar, maar deze opties staan wel weer bovenaan de wish list van een volgende auto.

• laurens0619
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:27:
[...]

En bij een restart is het weer ACC. }:|

[...]

Betere auto kopen waar je de acc niet eens uit wil zetten :*)

• Señor Sjon
We zijn afhankelijk van wat de leasemaatschappij erop zet. :P

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Paar keer per week Amsterdam<> Heerenveen v.v. (voornamelijk A6). Kia Nero (EV) op de ACC op de rechterrijstrook. Geen centje pijn.

• turkeyhakan
Caayn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:53:
[...]
Ik zou er zelfs voor willen betalen om weer een gewone "domme" cruise control te hebben. Het kan minder maar het is ook een stuk minder wispelturig en voorspelbaarder.

De adaptieve cruise control in mijn Tesla Model Y vindt ik vreselijk. Wegen waar ik voorheen met mijn vorige auto zonder enkel probleem op de cruise control reed kan mijn "slimme" Tesla dat niet zonder om de haverklap in paniek te schieten en het anker uit te gooien... Zelfs op snelwegen remt hij maar al te graag abrupt af zodra er een parralelbaan/-weg of uitvoegstrook naast je huidige rijbaan zit. Voor mij als bestuurder is dat vervelend maar voor bijrijders (ik rij vrij weinig alleen in de auto) is dat nog vervelender en ook het overige wegverkeer zal er niet blij mee zijn.

Ik gebruik de cruise control op mijn Tesla daarom nog amper. Hij maakt nog teveel fouten om er fijn mee te kunnen rijden.
Helemaal mee eens, ik rijd ook een Tesla en mijn voet staat letterlijk een paar cm van het gas- en rempedaal af, omdat de auto plots kan afremmen.

• ASW1
Het hangt idd helemaal van de implementatie af, met de e-Niro rijdt ik altijd als het kan op ACC, heerlijk, ik zou nooit meer anders willen. Ook een keer een Tesla Y gehuurd die met name op N wegen regelmatig vol in de remmen ging voor tegenliggers op de andere rijbaan. Dat rijdt gewoon niet ontspannen, elke keer dat voetje boven je gaspedaal houden en billenknijpen bij een tegenligger. Zoiets verziekt de hele rijervaring; ben inmiddels ook niet meer de jongste en wil gewoon kunnen ontspannen achter het stuur.

• basko
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-04 20:07
Ook ik heb slechte ervaringen met de ACC van Tesla (Model Y premium van 8-2025). Drama en praktisch onbruikbaar. Een van de belangrijkste redenen om de auto te verkopen. Ik heb nog een 2019 Tesla met gewone cc en die voldoet uitstekend. Omdat Tesla one-pedal driving heeft, is het gaspedaal wat 'zwaarder' en daarom heb ik behoefte om af en toe de (A)CC te kunnen gebruiken om mijn voet te ontlasten. Dat was een no-go bij de Y. Ik rijd nu een Taycan en ik moet zeggen, die ACC is tig keer beter. Al mis ik ook hier een reguliere CC.

• ASW1
basko schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:01:
Ook ik heb slechte ervaringen met de ACC van Tesla (Model Y premium van 8-2025). Drama en praktisch onbruikbaar.
Wat vond je er niet goed aan?

• basko
  • Laatst online: 12-04 20:07
ASW1 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:50:
[...]

Wat vond je er niet goed aan?
Dezelfde ervaringen als hierboven door verschillende mensen aangegeven: reageert heel traag, laat te grote openingen, heel veel phantom breaks, niet bruikbaar op een straat met geparkeerde auto's, onbekende weg of bij slechter zicht, in het donker etc. Dit viel me echt zwaar tegen met al die verhalen over zelfrijdende auto's.

• Jager
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11-04 07:17
Bij mij volkswagen werk acc juist erg goed.
Ook wanneer auto voor mij invoegt pakt die dat heel goed op. Want rijdt sneller dan mij dan doet die niks. Rijdt langzamer dan probeer zoveel mogelijk op te lossen met gas los.

De grootste fout die ik mensen die maken is dat ze de volg afstand te kort instellen.
Als dan een auto in of uitvoegt dan heeft de acc te weinig afstand om netjes op te lossen.
Zonder acc is dit ook niet aan te. Want als iemand op de rem gaat dan is de kans om kettingbotsing erg groot.

Grote truc is de juiste afstand houden zodat andere prima kunnen in of uitvoegen Zonder je te hinderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jager op 05-04-2026 11:09 ]

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-04 14:20

FFW

Ik had acc tien jaar geleden in mijn volvo v60 en het werkte redelijk goed misschien omdat de wegen wat minder druk waren, of dat acc een noviteit was
Anno 2026 zijn de wegen stampvol en werkt acc helemaal niet goed meer. Ik rijd nu vooral op de begrenzer, die stel ik in op maximumsnelheid en dat werkt goed. Ik heb mijn huidige auto gekozen ivm lage km kosten , accelleratie en comfortabel rijden op drukke wegen (jaguar ipace)
De Alpine a110 kocht ik van het geld dat ik me jaarlijks met de jaguar bespaar aan brandstof :) een volstrekt onpraktische auto maar wel erg mooi en waardevast, de alpine heeft ook een begrenzer.

Acc is onzinnig in de randstad

[ Voor 7% gewijzigd door FFW op 05-04-2026 11:29 ]

• MontyMole
  • Laatst online: 13-04 18:20
PhilipsFan schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:01:
Tegelijk merk ik ook dat mensen vaak onvoldoende afstand houden. Ik kom vaak aan op de 2e baan en moet de weg verlaten via de uitvoegstrook, maar daar kan ik niet komen zonder iemand af te snijden, want iedereen rijdt vlak op elkaar...
Er staat dan ook nergens in de verkeerswetgeving dat je afstand moet voorzien zodat anderen snel kunnen invoegen.

Invoegen is uw probleem, niet van diegene waar je tussen wil voegen.

[ Voor 27% gewijzigd door MontyMole op 05-04-2026 12:13 ]

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:45
Ik rij al zo'n 10 jaar met ACC en wil niet meer zonder. Ik rij stevig door en ben vaak op de linker rijbaan te vinden. Auto's zijn geen elektrische auto's maar benzine (automaat)/phev

Eigenlijk doe ik aan one-pedal driving. Dat wil zeggen dat als het druk is, ik regelmatig gas bijgeef om de traagheid van respons op te vangen of de gaten dicht te rijden want anders krijg je idd mensen die hun auto er tussen pleuren (wat eigenlijk niet kan want 2 sec afstand). Spitsrijden in NL is op 1 sec afstand rijden en per definitie niet te doen. Remmen doet het systeem zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Joost1981_2 op 05-04-2026 14:14 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

Blokker_1999

Full steam ahead

MontyMole schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:13:
[...]

Er staat dan ook nergens in de verkeerswetgeving dat je afstand moet voorzien zodat anderen snel kunnen invoegen.

Invoegen is uw probleem, niet van diegene waar je tussen wil voegen.
Er staat wel dat je voldoende afstand moet laten, en ja, als je op een goede volgafstand blijft, zeker op snelwegen, is er in principe altijd ruimte voor een wagen om er tussen te komen.

Ik rij zelf zoveel mogelijk in de rechter rijstrook van een snelweg of een weg met meerdere rijstroken in 1 richting en, zeker op de snelweg, met ACC aan. Maar als men de snelweg opwenst of afwenst te gaan, dan zal ik automatisch de volgafstand verhogen om anderen er tussen te laten mocht dat noodzakelijk zijn.

Zelf trouwens al heel veel jaren tevreden van de ACC bij Hyundai. En ja, het systeem van Hyundai/Kia/Genesis is ook in staat om je ACC om te vormen in een standaard cruise control. Maar het werkt zeer goed in adaptieve modus dat ik echt niet snel zou zien waarom ik dat zou doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Joost1981_2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:09:
Ik rij al zo'n 10 jaar met ACC en wil niet meer zonder. Ik rij stevig door en ben vaak op de linker rijbaan te vinden. Auto's zijn geen elektrische auto's maar benzine (automaat)/phev

Eigenlijk doe ik aan one-pedal driving. Dat wil zeggen dat als het druk is, ik regelmatig gas bijgeef om de traagheid van respons op te vangen of de gaten dicht te rijden want anders krijg je idd mensen die hun auto er tussen pleuren (wat eigenlijk niet kan want 2 sec afstand). Spitsrijden in NL is op 1 sec afstand rijden en per definitie niet te doen. Remmen doet het systeem zelf.
Maar het idee achter ACC is toch "no-pedal driving" ? Of ben ik nu het spoor bijster? :)

• Joost1981_2
Prisma16 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:08:
[...]

Maar het idee achter ACC is toch "no-pedal driving" ? Of ben ik nu het spoor bijster? :)
Haha true. Maar ACC werkt niet echt in NL omdat 2 seconden afstand niet gerespecteerd wordt. In de spits pleuren mensen gewoon hun auto ertussen waardoor het systeem gaat afremmen.

• vanaalten
  • Laatst online: 19:21
Joost1981_2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:52:
[...]

Haha true. Maar ACC werkt niet echt in NL omdat 2 seconden afstand niet gerespecteerd wordt. In de spits pleuren mensen gewoon hun auto ertussen waardoor het systeem gaat afremmen.
Is ook een mentaliteit-ding: dan ga je afremmen en je auto past zich weer aan, en dan rij je verder. Kost je een paar seconden hooguit en als je je daar nou overheen zet werkt het systeem prima.

• Joost1981_2
vanaalten schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:58:
[...]

Is ook een mentaliteit-ding: dan ga je afremmen en je auto past zich weer aan, en dan rij je verder. Kost je een paar seconden hooguit en als je je daar nou overheen zet werkt het systeem prima.
En dan gooit de volgende hem er tussen en de volgende en de volgende en de volgende. Je mag er wat van vinden, net zoals ik vind dat jij gewoon lekker rechts moet rijden.

• laurens0619
Joost1981_2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:02:
[...]

En dan gooit de volgende hem er tussen en de volgende en de volgende en de volgende. Je mag er wat van vinden, net zoals ik vind dat jij gewoon lekker rechts moet rijden.
Ik rij het tegenovergestelde van jou.
Ik creeer juist ruimte als ik zie dat rechts er tussen wil, niet overdreven maar bv even gas loslaten zodat het uitkomt. En dan wel als ritsen, dus 1tje en geen treintje

En weet je wat? Ik sta niet stil en kom niet later aan.

Niet dat ik de perfecte chauffeur ben hoor.
Ik kan mij zo irriteren aan dat ikke-ikke-ikke op de linkerbaan gedrag dat ik hem er wel eens ongegeneerd tussen flikker

Ik denk dat we elkaars irritatie zijn op de weg :*)

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 05-04-2026 18:12 ]

• Joost1981_2
laurens0619 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:55:
[...]

Ik rij het tegenovergestelde van jou.
Ik creeer juist ruimte als ik zie dat rechts er tussen wil, niet overdreven maar bv even gas loslaten zodat het uitkomt. En dan wel als ritsen, dus 1tje en geen treintje

En weet je wat? Ik sta niet stil en kom niet later aan.

Niet dat ik de perfecte chauffeur ben hoor.
Ik kan mij zo irriteren aan dat ikke-ikke-ikke op de linkerbaan gedrag dat ik hem er wel eens ongegeneerd tussen flikker

Ik denk dat we elkaars irritatie zijn op de weg :*)
Haha dat kan heel goed :) Het is ook situationeel he. Ik ben echt niet zo'n lijp die de gaatjes constant dichtrijdt. Dit is meestal treintjes rijden met 90 km/uur op de linkerbaan. En ook in ben zeker niet de perfecte chauffeur

• Boeryepes
  • Niet online
Joost1981_2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:43:
[...]

Haha dat kan heel goed :) Het is ook situationeel he. Ik ben echt niet zo'n lijp die de gaatjes constant dichtrijdt. Dit is meestal treintjes rijden met 90 km/uur op de linkerbaan. En ook in ben zeker niet de perfecte chauffeur
(oprecht) Fijne reactie! Ik vreesde zo'n typische GoT verpiswedstrijd. Fijn te lezen dat het ook zo kan. En hiermee bedoel ik niets ten nadele van de voorgaande reactie.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:21
Sinds mijn "nieuwe" auto ben ik ACC gasn gebruiken, en vind het heerlijk rijden. Op de snelweg ook active lane assist aan en rustig mee sukkelen. Heb wel ervan geleerd dat ik vroeger te weinig afstand hield. Bij het naar links gaan gaat de auto al versnellen obv voorligger links en systeem reageert duidelijk dynamisch op verkeer voor me (weglopend, versnellend, remmend etc). Bijkomend ziet hij de snelheidsborden (en matrix ca. 70% van de tijd) en kan je kiezen of de aanpassing gevolgd moet worden.

Het geeft me veel meer rust bij het rijden, zeker bij start/stop verkeer. Enkel op drukke plekken "druk" ik wel het gat dicht als er mensen bezig zijn met rechts inhalen of sjoemelen.

• ietsje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-04 20:06
nasdude schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:45:
In mijn qashqai heb ik (sinds kort een nieuwe auto) adaptieve cruisecontrol, op de minimale stand (1 van de 3 streepjes) zit ik voor mijn gevoel op redelijke afstand van mijn voorligger, maar niet dicht genoeg zodat er geen auto meer tussen 'durft in te voegen'

Rijd ik met 115 ingesteld op de linker strook van een 2 baans snelweg, adaptieve cc houdt de teller op 110 omdat mijn voorganger niet harder gaat, dikke prima, komt er een auto tussen ons in, gaat die adaptieve cc als een wilde in de ankers omdat de afstand ineens minder is geworden, dit is zo a-relaxed, ik word er zelfs geïrriteerd door.

Als ik 3 streepjes kies heb ik er minder last van, maar vervolgens is de afstand tot de voorganger zo groot dat ze achter mij beginnen te drukken omdat ik een te groot gat laat, rijden jullie op ACC en hoe gaan jullie hier mee om?
Ik zou niet anders meer willen, vind het een stuk veiliger en relaxter nu, en waar je wil voorkomen dat hij te hard afremt, gewoon even bijgassen.

• laurens0619
Joost1981_2 schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:43:
[...]

Herkenbaar en eens met boven, fijn dat we elkaar als irritatie kunnen respecteren :p
Het is gewoon een grote drukke bende op de weg en hoe verder in de randstad is assertief soms gewoon nodig.

Ik vind invoegen op snelweg ook een mooie. Kom je met 2 autos aan. Ga je naar de rechterbaan, dan even pauze en dan naar de linker.
Heeft die persoon achter je gedacht: bekijk t ik vlieg direct door naar links om mij in te halen

Tja laat ik mij dan inhalen? Of snij ik hem gezellig even de pas af >:) situationeel Idd

Maar we raken offtopic maar om het ontopic te houden. Acc houdt mij rustig

• Joost1981_2
laurens0619 schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:22:
[...]

Herkenbaar en eens met boven, fijn dat we elkaar als irritatie kunnen respecteren :p
Het is gewoon een grote drukke bende op de weg en hoe verder in de randstad is assertief soms gewoon nodig.

Ik vind invoegen op snelweg ook een mooie. Kom je met 2 autos aan. Ga je naar de rechterbaan, dan even pauze en dan naar de linker.
Heeft die persoon achter je gedacht: bekijk t ik vlieg direct door naar links om mij in te halen

Tja laat ik mij dan inhalen? Of snij ik hem gezellig even de pas af >:) situationeel Idd

Maar we raken offtopic maar om het ontopic te houden. Acc houdt mij rustig
Kijk dit is mooi: Voor jou geldt dus: Acc houdt mij rustig. Bij mij is het meer: ACC remt voor mij.
Verschillende 'use cases'
Pagina: 1 2 3 Laatste