adaptieve cruisecontrol is bloed irritant

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 20:34
In mijn qashqai heb ik (sinds kort een nieuwe auto) adaptieve cruisecontrol, op de minimale stand (1 van de 3 streepjes) zit ik voor mijn gevoel op redelijke afstand van mijn voorligger, maar niet dicht genoeg zodat er geen auto meer tussen 'durft in te voegen'

Rijd ik met 115 ingesteld op de linker strook van een 2 baans snelweg, adaptieve cc houdt de teller op 110 omdat mijn voorganger niet harder gaat, dikke prima, komt er een auto tussen ons in, gaat die adaptieve cc als een wilde in de ankers omdat de afstand ineens minder is geworden, dit is zo a-relaxed, ik word er zelfs geïrriteerd door.

Als ik 3 streepjes kies heb ik er minder last van, maar vervolgens is de afstand tot de voorganger zo groot dat ze achter mij beginnen te drukken omdat ik een te groot gat laat, rijden jullie op ACC en hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 13:33
Dit is bij mijn Kia precies hetzelfde. Daarom rijd ik op drukke wegen niet met CC

Acties:
  • +104 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:43
Je hoort zowiezo niet zo dicht op je voorganger te rijden dat er niemand tussen past, dus dat is wel een prima setting.

Klinkt meer alsof je een aanpassing in je rijgedrag nodig hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:39
Dit is toch de definitie van hoe de cc moet werken?

Cc is voornamelijk gemaakt voor relaxed rijden, lekker middelste rijstrook 105 rijden :).

Tijdens drukte inhalen even van cc af.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
ACC !== zelfrijdend
ACC is bedoeld voor het opvangen van snelheidsverschillen ten opzichte van je voorganger. Niet om zelfrijdend te zijn en het verschil tussen een 'tussenvoeger' en een voorligger te herkennen. Op dat soort momenten klein beetje gas geven werkt prima om te voorkomen dat je te hard gaat remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:18
Vaak heb je ook nog een setting hoe snel/aggressief de ACC reageert. (In mijn Kia Niro en Hyundai Kona wel in ieder geval)

Bij mij staan ze op standje aggressief/snel reageren. En zo te lezen is dat voor jou bloed irritant.

Maar je moet er vaak wel even aan wennen is mijn ervaring en wat ik van andere om mij heen hoor.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:08

Esumontere

Floep, banaan.

99ruud99 schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:49:
Dit is toch de definitie van hoe de cc moet werken?

Cc is voornamelijk gemaakt voor relaxed rijden, lekker middelste rechter rijstrook 105 rijden :).

Tijdens drukte inhalen even van cc af.
Edited zodat het klopt :) Onnodig linksrijden is een van de meest irritante en gevaarlijke dingen die je kunt doen op een snelweg. Gewoon rechts houden, zo hebben we het met z'n allen afgesproken.

Mijn ervaring met adaptive cruise control is hetzelfde, bijzonder irritant dat 't ding zo hard in de ankers gaat en gewoon gevaarlijk voor de mensen achter je. Daarom gewoon de rechtervoet gebruiken als het druk is.

[ Voor 13% gewijzigd door Esumontere op 15-04-2024 13:58 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:41
nasdude schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:45:
Als ik 3 streepjes kies heb ik er minder last van, maar vervolgens is de afstand tot de voorganger zo groot dat ze achter mij beginnen te drukken omdat ik een te groot gat laat, rijden jullie op ACC en hoe gaan jullie hier mee om?
Lekker laten drukken, is niet jouw probleem toch?
Bovendien schiet je er qua reistijd geen hol mee op door dichter op je voorganger te gaan zitten en het is ook nog eens onveiliger.
Een grote(re) afstand tot je voorganger heeft immers als voordeel dat je er nooit achterop kan knallen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is erg merk afhankelijk. Sommigen hebben een implementatie die veel te snel afremt en daardoor gevaarlijk gedrag veroorzaakt, andere merken zijn hier beter in of bieden de gebruiker een mogelijkheid dit in te stellen. In principe zou ACC voor een beter wegbeeld moeten zorgen omdat het voorspelbaarder is en minder drastisch reageert, dus minder onnodige versnellingen en minder onnodig remmen. Helaas gaat dat vaak niet goed.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Dit heeft niks met de ACC in je auto te maken maar alles met de NL weggebruiker en de drukte op de wegen.

Ik constateerde hetzelfde nadat ik na 16jr buitenland naar NL was terugverhuisd.

ACC is leuk op de A28 ten noorden van Zwolle en de A7 ten noorden van Lelystad, en dan nog is het om de haverklap ergeren aan van de klapmongolen die binnen de minimale afstand tussen 2 auto's om hun auto er nog even snel tussenflikkeren.

* kamstra doet niet meer aan CC of ACC in NL, het is voornamelijk irritant.

Vorige zomer toen ik totaal geen haast had van Groningen - Hongarije op de Autobahn en in Oostenrijk wel veelvuldig gebruik van gemaakt (maar dat was rijden op zondag, sowieso een stukkie minder druk dan :) )

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

ACC is ook iets waar je een beetje mee moet leren omgaan. Dus wanneer schakel je het in, wanneer rem je zelf alvast ipv dat je de ACC het laat doen, wanneer geef je gas bij om het remmen te overrulen. Ik ben alleen ACC gewend in VAG-auto's, wellicht is implementatie bij andere merken compleet anders. Ik kan ieder geval niet meer zonder, met name op N-wegen waar inhalen lastig is en je gewoon moet accepteren dat je vastzit achter een vrachtwagen. Verder moet je blijven anticiperen, ook met ACC.

This too shall pass

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:27
Mijn VW deed het ook te 'sportief', hard remmen en vol gas optrekken. Bleek dat dit inherent was aan de sportmodus... Je verwacht het niet. :D Nu ik hem op Comfort heb gezet heb ik nergens meer last van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09-05 16:28
ACC in Nederland, en in het algemeen West Europa, is een ramp. Ik sluit me volledig aan bij de woorden van @kamstra . Het probleem is dat het veel te druk is, met veel te veel op- en afritten. Dit veroorzaakt onrust door in- en uitvoegers, waar veel ACC systemen op reageren.

ACC zou goed werken bij een stay-your-lane situatie met flink wat banen (zoals bijv A2 Utrecht-Amsterdam), maar in Europa waar je in principe rechts aanhoudt en vervolgens links inhaalt, werkt dit helemaal niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 17:21
Klinkt meer als een fout van de inhaler, die zou 'm er niet tussen moeten drukken maar lekker even verder inhalen. Als het goed is rijd jij door de ACC precies zo snel als je voorligger, dus als hij blijkbaar reden had om jou in te halen, dan heeft hij ook reden om je voorligger in te halen.

Het is iig niet de schuld van de ACC, die doet precies wat hij moet doen. Bij mij werkt het ook zo.

Tegelijk merk ik ook dat mensen vaak onvoldoende afstand houden. Ik kom vaak aan op de 2e baan en moet de weg verlaten via de uitvoegstrook, maar daar kan ik niet komen zonder iemand af te snijden, want iedereen rijdt vlak op elkaar...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:35
Team @kamstra hier. Nederlandse snelwegen zijn te druk voor (A)CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Bij mijn 308 is het nog erger. Het is ACC of niks. Nergens de optie om als 'domme' CC te werken. Als ik een lagere uitvoering had gekozen, dan had ik dus wel normale CC gehad.

Op de meest dichtstbijzijnde stand is het gat nog steeds veel te groot. Hij remt dan al af, ruim voordat je naar links zou gaan. Erger nog, de borden boven de wegen geven aan dat je niet eerder dan 10 seconden voor de inhaalactie naar links moet gaan, maar bij de Peugeot variant moet je dat oprekken tot bijna een minuut. Ook heeft het systeem al een keer heel hard geremd nadat een voorganger waar ie op gelocked was ging inhalen. De ingehaalde auto ging niet eens zo langzaam, maar toch vond de ACC nodig om hard te remmen. Bijna iemand anders in mijn kofferbak hierdoor.

Echt, mild stenigen diegene die dit systeem bedacht heeft. Tezamen met het altijd weer opnieuw inschakelen van lane assist en nog wat andere foefjes wordt autorijden erg irritant. En dan moet ISA nog komen. 8)7

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:19
Ik herken het wel van toen ik voor het eerst met ACC ging rijden.
Maar realiseer je dat de ACC geen remlichten ziet, en dus pas kan gaan remmen als gedetecteerd wordt dat de auto voor je dichter bij aan het komen is. Dus je hebt meer afstand nodig.

Dit accepteren heeft het autorijden voor mij een stuk rustgevender gemaakt. Laat die ander er dan maar tussen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

HenkEisDS schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:00:
Mijn VW deed het ook te 'sportief', hard remmen en vol gas optrekken. Bleek dat dit inherent was aan de sportmodus... Je verwacht het niet. :D Nu ik hem op Comfort heb gezet heb ik nergens meer last van.
^^ Dit dus.

Ik heb een behoorlijke hekel aan de VAG autos maar ACC hebben ze daar echt goed begrepen. Maar dan wel de Comfort stand (die een stuk zuiniger rijdt dan de Eco stand.......) Die werkt gewoon echt heel lekker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:18
Ik vind het juist ideaal. Ik rijd 90% van de tijd op de snelweg (randstad) met ACC. Hier een Skoda. Maar heb ook met een nieuwe Volvo gereden en de implementatie daarvan is prima dik in orde.
Reageert niet aggressief. Als er iemand tussenpiept stop de auto met gasgeven en laat hem iets terugzakken.
Ook als je in wilt halen; zodra je de richtingaanwijzer naar links zet begint de auto al te versnellen. De auto heeft dan dus nog niet 'gezien' dat er ruimte is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
SiErRa schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:19:
Maar realiseer je dat de ACC geen remlichten ziet, en dus pas kan gaan remmen als gedetecteerd wordt dat de auto voor je dichter bij aan het komen is. Dus je hebt meer afstand nodig.

Dit accepteren heeft het autorijden voor mij een stuk rustgevender gemaakt. Laat die ander er dan maar tussen komen.
Dan rij je niet in de spits, waarbij dit net zolang doorgaat tot je zo'n beetje stilstaat. Ik snap nu wel waarom sommige mensen zo nerveus rijden in files. Het is de ACC die niet vooruit kan kijken en dus telkens op de rem kleunt, wat het filerijden voor anderen erg onrustig maakt en harmonicafiles/ongelukken kan veroorzaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 19:59

FreakNL

Well do ya punk?

In mijn qashqai heb ik (sinds kort een nieuwe auto) adaptieve cruisecontrol, op de minimale stand (1 van de 3 streepjes) zit ik voor mijn gevoel op redelijke afstand van mijn voorligger, maar niet dicht genoeg zodat er geen auto meer tussen 'durft in te voegen'

Rijd ik met 115 ingesteld op de linker strook van een 2 baans snelweg, adaptieve cc houdt de teller op 110 omdat mijn voorganger niet harder gaat, dikke prima, komt er een auto tussen ons in, gaat die adaptieve cc als een wilde in de ankers omdat de afstand ineens minder is geworden, dit is zo a-relaxed, ik word er zelfs geïrriteerd door.

Gewoon op de rechterbaan gaan rijden. Doe ik ook. Dan kruipen ze er niet zo snel tussen. Alleen bij vrachtwagens haal ik ff in en dan ga ik weer naar rechts.

Nog nooit zo relaxed autogereden sinds ik ACC heb.

Maar op de linkerbaan hoort het niet thuis, IMO. Daar is het verkeer veel dynamischer dan op de rechterbaan.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 15-04-2024 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik rij in een VW transporter voor mn werk en ACC werkt daar prima, grijpt normaal in.

Mn Peugeot 2008e is iets minder soepel maar als ik de afstand op ver zet dan is ook dit prima te doen, lijkt dus erg per merk te verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:19
FreakNL schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:21:
[...]

Gewoon op de rechterbaan gaan rijden. Doe ik ook. Dan kruipen ze er niet zo snel tussen. Alleen bij vrachtwagens haal ik ff in en dan ga ik weer naar rechts.

Nog nooit zo relaxed autogereden sinds ik ACC heb.

Maar op de linkerbaan hoort het niet thuis, IMO. Daar is het verkeer veel dynamischer dan op de rechterbaan.
Ja dat dus. Ik vind het op zich ook best wel relaxed.

Ik irriteerde me vroegah altijd meer aan 'gewone' CC, want die bleef je maar uit- en weer aanzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Alleen gebruiken als de omstandigheden het toestaan... simpel...

Soms is het te druk, en is de relatief simpele techniek van een ACC niet toereikend.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Juist bij drukte doet die van mij het perfect en “helpt” me.. Wat heb je aan ACC als het niet druk is? :+

Ik zet dat ding gewoon aan en dan past hij de snelheid vanzelf aan in de range van snelheid op de rechterbaan (meestal 80-95km/uur)… Wel op de rechterbaan blijven, dat wel. Maar mijn snelwegtraject is 30km, dat scheelt maar 5 minuten als je 85 rijdt ipv 110.

Ook in de file (lagere range uiteraard haha) werkt het.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat het “te druk” was voor mijn ACC…

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 15-04-2024 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 13:39
Ik heb hier alleen ervaring mee in een gehuurde Golf. Werkte in principe eigenlijk heel prima vond ik, heel relaxed rijden ook in druk verkeer.

Met een hele grote MAAR. Hij paste zich ook automatisch aan aan de maximale snelheid conform de ingebouwde kaart, wat best handig was op de Spaanse wegen waar je soms 70, soms 90 en soms 130 mag, vaak in rap opvolgend tempo. Alleen klopte de kaart blijkbaar niet altijd en dacht hij een paar keer op de snelweg ineens dat je maar 40 mocht en ging hij vol op de rem. Toen me dat twee keer was overkomen heb ik het maar snel uitgezet. Geen idee of dat een losse instelling is, had de auto niet lang genoeg om dat uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Elk merk heeft zo zijn eigen implementatie en plus- en minpunten.

Plus bij bijvoorbeeld Kia en Hyundai is, is dat de ACC om te zetten is naar CC (veelal door de knop voor het instellen van de afstand 3 seconden in te drukken).

Plus bij VAG ACC is vaak weer dat deze ACC niet rechts gaat inhalen. Ik ga (wanneer het druk is) wel eens even rechts "buiten het linker rijtje" rijden. Mijn Hyundai gaat dan meteen rechts inhalen, VAG ACC blijft dan netjes "hangen" achter de auto op de linker baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:18
fredkroket schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:43:

Plus bij VAG ACC is vaak weer dat deze ACC niet rechts gaat inhalen. Ik ga (wanneer het druk is) wel eens even rechts "buiten het linker rijtje" rijden. Mijn Hyundai gaat dan meteen rechts inhalen, VAG ACC blijft dan netjes "hangen" achter de auto op de linker baan.
Klopt, dat is mij ook opgevallen, al zit ie er dan wel dichter bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:23
Nadeel is dan wel weer dat die dat vaak ook niet doet als je rechts naast bloklijnen rijdt (waar je dus wel gewoon rechts voorbij mag).

Ik herken het van de TS wel. Gewoon uitzetten en zelf gas geven, in moderne auto's is dat vaak ook niet heel zwaar om zelf gas te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mania-92 schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:50:
[...]

Nadeel is dan wel weer dat die dat vaak ook niet doet als je rechts naast bloklijnen rijdt (waar je dus wel gewoon rechts voorbij mag).

Ik herken het van de TS wel. Gewoon uitzetten en zelf gas geven, in moderne auto's is dat vaak ook niet heel zwaar om zelf gas te geven.
Maar als de ACC niet als CC kan fungeren, is het een downgrade terwijl het juist een hulpmiddel zou moeten zijn. Ik rij een stuk meer ontspannen op de CC dan op de ACC. Je moet telkens op je hoede zijn of de sensoren niet wat detecteren en je een kunstje flikken. Hier bijvoorbeeld: https://www.westerschelde...control-uit-in-de-tunnel/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Ik gebruik eigenlijk nooit de ACC op de snelweg... Alleen op de provinciale weg omdat je daar toch niet kunt inhalen. Op de snelweg heb ik juist vaak het probleem dat ik er na 10 minuten achterkom dat m'n voorligger ondertussen nauwelijks nog 90 rijdt en ik al 10 minuten ervoor had kunnen inhalen :p

Op doorgaande provinciale wegen kan ik toch bijna nooit inhalen en scheelt het mij behoorlijk wat irritatie omdat m'n voorganger weer niet de maximale snelheid rijdt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:59:
Op doorgaande provinciale wegen kan ik toch bijna nooit inhalen en scheelt het mij behoorlijk wat irritatie omdat m'n voorganger weer niet de maximale snelheid rijdt.
offtopic:
Waarbij ik toch wel even de opmerking wil maken dat de maximale snelheid geen verplichte snelheid is, het is een aanduiding die aangeeft dat het de maximale snelheid is waarmee er op een wegvak nog veilig gereden kan worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:02
Mijn kantoor is op 90km, enkel via een N-weg ter bereiken. Dus snelheid komt nooit hoger dan 90, want vrachtverkeer.

Voor op de N-wegen is ACC een uitkomst in mijn beleving, en wil ik nooit meer zonder. Drukke snelwegen wordt het een iets ander verhaal, maar ook hier vind ik het wel een fijne toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 20:34
SiErRa schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:19:

Wat ik mij nu afvraag, mijn ACC remt dus behoorlijk agressief, binnen 2 seconde rijdt ik zo 15km langzamer, gaan mijn remlichten wel branden als de ACC ineens zo strak vertraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 18:19
nasdude schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:28:
[...]

Wat ik mij nu afvraag, mijn ACC remt dus behoorlijk agressief, binnen 2 seconde rijdt ik zo 15km langzamer, gaan mijn remlichten wel branden als de ACC ineens zo strak vertraagd?
Tuurlijk branden die dan wel. Zou een beetje onveilig zijn anders he.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:18
ACC is een hulpsysteem en niet bedoeld voor autonoom rijden. Dat moet je je als eerste beseffen.
Daarnaast moet je je (willen) aanpassen aan het systeem, het systeem past zich namelijk niet aan aan jou.

Kun je je er toe zetten dan werkt het doorgaans prima is mijn ervaring obv meerdere auto's.

Ik ben wel van mening dat ACC niet gemaakt is voor (druk) snelweg verkeer. Zelfs op standje bumperkleven heb je altijd mensen die er voor duiken waardoor de auto (stevig) afremt. Je moet dan corrigeren door wat gas te geven.
Maar is dat niet heel veel anders dan reguliere cruise control? Die moet je op een (drukke) snelweg ook telkens aan/uit zetten. Of je laat de CC aanstaan waardoor je echt gaat bumperkleven met je voet boven de rem voor het geval je voorganger remt. Net zo irritant/vermoeiend.

Rijd je veel op N-wegen dan is ACC een verademing. Die irritant mensen die vooraan rijden in een treintje en hun snelheid niet vasthouden heb je dan geen last meer van, de auto regelt het :)

Ik weet niet of Nissan het ook heeft, maar bij BMW kun je één van de ACC-afstandsknoppen ingedrukt houden. De auto schakelt dan over van ACC naar normale CC, kan ook handig zijn op momenten.

Bij Ford of VW (ik weet het niet meer zeker) kun je ergens in de instellingen switchen tussen beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 19:46
Mania-92 schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:50:
[...]

Klopt, maar dat kan je overrulen door even 1 seconde gas te geven terwijl je rechts rijd, dan haalt ie wel even gewoon rechts in, waar die anders zou blijven hangen schuin achter de auto die links van je zit.

Verder hier ook weinig klachten met ACC (VAG), en rij veel snel en N wegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 15-04-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 19:46
Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:53:
[...]

Maar als de ACC niet als CC kan fungeren, is het een downgrade terwijl het juist een hulpmiddel zou moeten zijn. Ik rij een stuk meer ontspannen op de CC dan op de ACC. Je moet telkens op je hoede zijn of de sensoren niet wat detecteren en je een kunstje flikken. Hier bijvoorbeeld: https://www.westerschelde...control-uit-in-de-tunnel/
Maar normale CC zit toch in je ACC, althans bij mij wel. Is er geen verkeer om me heen werkt het als mijn oude CC vroeger (ingestelde snelheid vasthouden wat er ook gebeurt), is er wel verkeer, dan wordt het adaptative, en remt de auto dus netjes af als je op iemand af rijd die een lagere snelheid voert dan jij en in dezelfde baan zit. Dan blijft de auto er op de ingestelde snelheid achter rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 15-04-2024 16:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle rijdt al sinds begin 2019 met ACC en zou echt niet meer zonder willen.
Wel de VAG implementatie, dus kan kiezen hoe ie moet reageren (zitten een stuk of 4 profielen in, Eco, Comfort, Normal en Sport iirc). Weet ook dat de implementatie per producent varieert, en dat er soms vrij weinig in te stellen valt.

Herken wel dat ie grote afstanden houdt, maar ja, dat ie een veilige remafstand bij zeg 100km/u. Dat het NL verkeer zo druk is dat er zich dan gewoon twee tussen drukken omdat er een gat zit herkent iedereen hier volgens mij.

De simpele oplossing is: ding op de ACC, zelf met pedaal overriden en het gat kleiner maken, en als jij je gas loslaat kickt de acc weer in en zal ie eerder remmen dan jij.

Of je kunt instellen hoe fel ie op de rem gaat: dat hangt van je implementatie af.

Bedenk je ook: Japanners (en Koreanen) zijn hele nette mensen en ruimte zat daar, die geven elkaar altijd de ruimte. Fransen malen er niet om dat er meerdere standen zijn, en de Duitsers hebben het overengineerd dus meerdere opties en zoek het zelf uit :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:22

RayNbow

Kirika <3

Geen idee wat het aantal streepjes voorstelt in een Qashqai, maar in mijn Corolla heb ik met de drie beschikbare standen wat getest en lijkt het in mijn geval er op dat elk streepje staat voor één seconde afstand.

(De vuistregel is om 2 seconden afstand te houden.)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 19:32

TommieW

Numa numa.

Wat de rest ook zegt; het is een rijhulp. Ik gebruik erg graag de ACC van mijn BMW. Je kan er weinig aan instellen, maar het werkt doorgaans prima. Als iemand 'm er voor prakt, dan "cancel" ik de ACC en laat ik hem uitrollen. Als de afstand dan weer voldoende is zet ik 'm weer aan. En als het nodig is, geef ik zelf gas bij.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het ligt ook enorm aan hoe de fabrikant de ACC implementeert. Ik had tot voor kort een VW Tiguan, en als iemand hem er dan voorgooide ging de ACC heel enthousiast inhouden om snel weer de gewenste afstand te houden. Sinds kort heb ik een Volvo XC40 Recharge, en die is een stuk soepeler. Als iemand hem ervoor gooit houdt de auto maar heel licht in, zoals een echte bestuurder dat ook zou doen.

Ik hoop en denk dat de software in de loop der tijd gewoon beter moet worden om meer "menselijk" te reageren, ipv als een botte computer....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:54
Heb je al eens geteld hoeveel seconden er tussen zit wanneer je op standje 1 rijdt? Er horen 2 seconden tussen te zitten.

Ik rij lekker op stand 2 normaliter en als mensen er tussen voegen heb ik er nauwelijks last van. Boeiend, dan maar paar seconden later op mijn locatie.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 17:06
FreakNL schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:34:
Juist bij drukte doet die van mij het perfect en “helpt” me.. Wat heb je aan ACC als het niet druk is? :+

Ik zet dat ding gewoon aan en dan past hij de snelheid vanzelf aan in de range van snelheid op de rechterbaan (meestal 80-95km/uur)… Wel op de rechterbaan blijven, dat wel. Maar mijn snelwegtraject is 30km, dat scheelt maar 5 minuten als je 85 rijdt ipv 110.

Ook in de file (lagere range uiteraard haha) werkt het.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat het “te druk” was voor mijn ACC…
Je weet dat het in Nederland gebruikelijk is om te plakken en te drukken toch? Hoe durf je relaxed te rijden.
Maar zoals je zegt is ACC niet het probleem. Het is de stress van mensen in het verkeer dat het vervelend KAN maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:42
Jan Smit laat alle dingen als 'irriteren' en 'ergenissen' gewoon thuis als hij in de bmw stapt.
Dan is er ook geen probleem.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:34
Beginnen met 105km/h ipv 115km/h in te stellen omdat je op de meeste plaatsen sowieso maar 100km/h mag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
RayNbow schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:09:
[...](De vuistregel is om minimaal 2 seconden afstand te houden.)
fixed

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:21:
[...]

Dan rij je niet in de spits, waarbij dit net zolang doorgaat tot je zo'n beetje stilstaat. Ik snap nu wel waarom sommige mensen zo nerveus rijden in files. Het is de ACC die niet vooruit kan kijken en dus telkens op de rem kleunt, wat het filerijden voor anderen erg onrustig maakt en harmonicafiles/ongelukken kan veroorzaken.
Het viel me al op dat je steeds meer mensen ziet remmen op de snelweg maar dat is dus de ACC. Als je een beetje normale snelheid en afstand aanhoudt kun je 9/10 keer volstaan met je gas even loslaten, misschien moet ACC dat ook eens leren.

Ik heb zelf geen ACC, alleen CC en ik vind al die remlichten bloedirritant.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:43:
Ik weet niet of Nissan het ook heeft, maar bij BMW kun je één van de ACC-afstandsknoppen ingedrukt houden. De auto schakelt dan over van ACC naar normale CC, kan ook handig zijn op momenten.

Bij Ford of VW (ik weet het niet meer zeker) kun je ergens in de instellingen switchen tussen beide.
daarvoor hebben ze handleidingen uitgevonden: RTFM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Microkid schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:14:
Het ligt ook enorm aan hoe de fabrikant de ACC implementeert. Ik had tot voor kort een VW Tiguan, en als iemand hem er dan voorgooide ging de ACC heel enthousiast inhouden om snel weer de gewenste afstand te houden. Sinds kort heb ik een Volvo XC40 Recharge, en die is een stuk soepeler. Als iemand hem ervoor gooit houdt de auto maar heel licht in, zoals een echte bestuurder dat ook zou doen.
Herkenbaar, hier ook de overstap van VAG (tiguan) naar Volvo (V60) gemaakt, en de Volvo reageert een heel stuk normaler dan die van VAG. Maar het blijft een relatief traag systeem, wat meer naar rijpositie dan naar intentie kijkt.

Als ik zelf rijd, en ik zie een andere auto alvast richting aangeven omdat hij een baan wil opschuiven dan anticipeer ik daar alvast op door wat gas in te houden. Een ACC zal dat niet doen, die "kijkt" puur naar de afstand die de auto ten opzichte van een voorligger heeft.

Volgens mij combineert Volvo informatie van de radar, met die van de camera (waar VAG alleen radar gebruikt), maar optimaal is het nog niet. Het blijft zoals al eerder gezegd een hulpmiddel,.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
evilution schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:32:
[...]

Het viel me al op dat je steeds meer mensen ziet remmen op de snelweg maar dat is dus de ACC. Als je een beetje normale snelheid en afstand aanhoudt kun je 9/10 keer volstaan met je gas even loslaten, misschien moet ACC dat ook eens leren.

Ik heb zelf geen ACC, alleen CC en ik vind al die remlichten bloedirritant.
Wat is een “beetje normale snelheid en afstand” in jouw definitie?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:33

Barrycade

Through the...

TommieW schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:10:
Wat de rest ook zegt; het is een rijhulp. Ik gebruik erg graag de ACC van mijn BMW. Je kan er weinig aan instellen, maar het werkt doorgaans prima. Als iemand 'm er voor prakt, dan "cancel" ik de ACC en laat ik hem uitrollen. Als de afstand dan weer voldoende is zet ik 'm weer aan. En als het nodig is, geef ik zelf gas bij.
Ik heb een huur X3 gereden en die kon je prima instellen. Afstand tot voorganger etc. Hij deed het zo soepel dat je het zelfs niet echt door had.
Vond het fantastisch rijden, maar rij altijd al op normale cc.

Was wel een volgehangen bak, dus moest wel wennen aan alle info die op de LCD muur werd geprojecteerd. Reed toen zelf nog in oude bak met analoge meters.

Nu nieuwe wagen en ik word een oude zak geloof ik. Veels te veel prikkels en optische opsmuk. Even los van al die bliepjes van te snel, in de buurt van de lijn etc etc.

Gelukkig kan je het display aanpassen, dus al die tierlantijntjes allemaal uitgezet.

Maar nu nog steeds geen acc wel cc en gebruik het ook op de drukke snelwegen, maar ik hang vaak niet links. Dus werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Señor Sjon schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:21:
[...]

Of het zijn mensen die gewoon niet kunnen rijden en continu op de rem trappen zonder ACC :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Het beste is om je ACC zo in te stellen dat genoeg afstand hebt zodat overige verkeer deelnemers fatsoenlijk kunnen in een uitvoegen.

Door dichter op elkaar te gaan rijden wordt het probleem alleen maar erger. Want gene die in of uitvoegt zal dat nog steeds blijven doen omdat die ergens naar toe moet. Dus uiteindelijk heb je er alleen je zelf er mee.

Remmen op de snelweg. Tijdens mijn rijlessen heb ik geleerd om niet te remmen op de snelweg omdat dit tot filles en ongelukken kan leiden. Wanneer mogelijk altijd alleen gas los.
En ik denk dat bijna iedereen zich wel in herkent dat je rustig op de snelweg rijdt en dat ineens de remlichten voorganger uit het niets oplichten. Gezien je niet direct kunt zien hoe hard iemand remt trap je vervolgens uit schrikreactie je rem pedaal in en de gene die achter je rijdt moet nog harder remmen, enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-05 17:06
Met mijn Jaguar I-Pace is het gebruik van adaptive cruisecontrol echt ontspannend, vooral tijdens snelwegritten. Maar ik merk op dat je rijgedrag niet optimaal is. De minimale afstand tussen jou en de auto voor je is minimaal twee seconden.

Als je die afstand aanhoudt, kunnen er theoretisch meerdere auto's tussen passen. Als je nog dichter bij je voorganger wilt rijden, loop je het risico om in diens dode hoek te belanden, wat gevaarlijk kan zijn. Het ligt dus meer aan je eigen gedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door DeJurist op 15-04-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:22

RayNbow

Kirika <3

Nee, je moet volgens VVN exact 2 seconden afstand houden... ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8BabapM7JI7G6QWz3WvEm-kzZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TSZ9rrcFIhLrWCJfEJHdT2gG.png?f=user_large
Of zie jij ergens het woordje minimaal op dat bordje staan? :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

..
Ik ben wel van mening dat ACC niet gemaakt is voor (druk) snelweg verkeer. Zelfs op standje bumperkleven heb je altijd mensen die er voor duiken waardoor de auto (stevig) afremt. Je moet dan corrigeren door wat gas te geven.
Maar is dat niet heel veel anders dan reguliere cruise control? Die moet je op een (drukke) snelweg ook telkens aan/uit zetten. Of je laat de CC aanstaan waardoor je echt gaat bumperkleven met je voet boven de rem voor het geval je voorganger remt. Net zo irritant/vermoeiend.

Ben ik niet met je eens. Het is vele male vermoeiender op die manier.

Ik zet de auto op ACC en ga rechts hangen. Er komen er ook niet tussen want niemand wil rechts rijden.

Alleen bij opritten is het ff opletten.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 15-04-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
RayNbow schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:58:
[...]Nee, je moet volgens VVN exact 2 seconden afstand houden... ;) Of zie jij ergens het woordje minimaal op dat bordje staan? :p
Volgens de Verzekeringsmaatschappij Univé:

De ideale afstand tussen auto's

De meest ideale afstand tussen auto’s wordt ook wel weergegeven in secondes. Zo hebben we in Nederland de twee seconden regel: houd minimaal twee seconde afstand tussen uzelf en uw voorligger aan. Kijk bijvoorbeeld wanneer de auto voor u een object voorbij rijdt (zoals een lantaarnpaal). Begin dan met tellen en kijk wanneer u de lantaarnpaal voorbij rijdt.
Wat is een veilige afstand?

Minimaal twee seconden afstand: dat betekent dat het dus ook meer seconden mag zijn dan dat. Sterker nog, dat is verstandiger en veiliger om te doen. Op die manier bouwt u genoeg buffer op om te reageren op onvoorziene omstandigheden. Dat wordt ook wel anticiperen genoemd. Het is daarnaast ook ideaal op het moment dat auto's willen invoegen.

Anticiperen kan op meerdere manieren. Het is vooruit kijken, vooruit denken en u voorbereiden op een eventuele handeling. Remt uw voorganger? Dan is dat een signaal dat u ook wat moet afremmen. Hoe groter dus de volgafstand van u ten opzichte van uw voorganger is, hoe meer tijd u heeft om op zaken te reageren.

(Bron:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-05 21:20
Ik ben dol op ACC en vond het een verademing toen ik een auto kreeg met die functie. Heerlijk rechts rijden met 105. Soms is het vervelend met vrachtwagens, maar dat geldt ook voor de reguliere CC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik kom net terug uit de Verenigde Staten. Dikke SUV gehuurd met alle rijhulpsystemen. Wat is het toch een heer-lijk autoland. Keep your lane, dus geen mafkezen die gaatjes dicht rijden als je rechts te vlot doorrijdt. Verder mag iedereen even hard, vrachtwagens rijden dus met het verkeer mee. Extra brede rijstroken geven meer comfort met rijden. Veel minder agressiviteit op de weg, mensen laten je rustig ritsen. Op veel interstates tussen de grote steden is nauwelijks verkeer. Ook een belangrijke, voetgangers en fietsers respecteren (vrijwel) altijd een rood stoplicht. Parkeervakken zijn altijd breed genoeg en er zijn zelden te weinig parkeerplekken. Oh en een litertje benzine kost ongeveer een eurootje.

ACC (en lane assist for that matter) werkt dikke prima daar. In Nederland kan het over het algemeen inderdaad een feest van frustratie zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Ik wil echt geen auto meer zonder ACC. BMW werkt geweldig. Ik twijfelde over Tesla maar al die slechte verhalen over veel te veel zelf ingrijpen hebben me ertoe besluiten lekker bij BMW te blijven. In NL gebruik ik 70% van de tijd ACC. Anticiperen en vooral B wegen is het een droom. Filerijden is ook zo relaxed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
Wat is erger, dat mensen hem in het gat gooien of dat mensen normaal zon weinig afstand houden dat er niemand naar links kan.

Als je naar rechts gaat ben je de klos want je krijgt hem er nooit meer tussen. Dus dan maar met zn allen links hangen :p

Ik rij praktisch altijd op acc en ja soms als je in treintje rijdt dan gooit iemand hem ertussen wat imho prima is. Ik heb met leenautos wel gemerkt dat er verschil in zit. In mn bmw wetkt die heel natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 15-04-2024 19:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Hier ook, sinds de Volvo XC40, ACC.

Ik wil niet meer zonder! Heerlijk relaxed rijden, ik gebruik hem overal, ook in de stad. Dat deed ik ook al met CC, met automaat, dat wel.
Op de snelweg met files? Heerlijk! Vanzelf stoppen, vanzelf weer optrekken. Dat gekloot met constant remmen en weer optrekken is voorbij, voor mij.

Gewoon een beetje andere manier van rijden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:19:
[...]

offtopic:
Waarbij ik toch wel even de opmerking wil maken dat de maximale snelheid geen verplichte snelheid is, het is een aanduiding die aangeeft dat het de maximale snelheid is waarmee er op een wegvak nog veilig gereden kan worden.
Waarbij degene die 50 of 60 op een 80weg gaat rijden toch behoorlijk onfatsoenlijk naar zijn medeweggebruikers is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
42erik schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:43:
[...]Waarbij degene die 50 of 60 op een 80weg gaat rijden toch behoorlijk onfatsoenlijk naar zijn medeweggebruikers is
Zolang diegene de overige weggebruikers niet in gevaar brengt met een veel te lage snelheid is er niks onfatsoenlijks aan.
Dan hadden die medeweggebruikers maar wat eerder van huis moeten gaan.
Wel eens van onthaasten gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je kunt van het verkeer in NL vinden wat je wilt, maar het is wat het is. De ene helft doet rustig aan, de andere helft is gehaast of rijdt gewoon (veel) harder dan officieel toegestaan, want vrijwel nul handhaving.

Behoor je tot de groep die zich redelijk aan de snelheid houdt: kies maar of je liever een auto hebt:
1. die achter je knippert omdat ie er langs wil
2. Die op je bumper gaat kleven
3. Die er langs kan omdat jij met je slakkengang keurig op de rechtse baan zit ipv met Vmax +5 traag inhaalt, of structureel links zit "want ik mag hier rijden en ik hou me keurig aan de snelheid"

Goed of fout is er niet, dus take your pick. Goed of fout is er als je regels maakt en ze ook handhaaft. Aangezien dat laatste nagelaten wordt (muv deze week dan :P) is ieder voor zich.

En als jij graag met een rustige snelheid op de ACC en veel veilige afstand wilt rijden: prima. Zolang je er de rest maar niet mee ophoudt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:52:
[...]

Zolang diegene de overige weggebruikers niet in gevaar brengt met een veel te lage snelheid is er niks onfatsoenlijks aan.
Over stomme dooddoeners gesproken. Als we het hebben over echt significant onder de maximum snelheid rijden, betekend het gewoon dat iedereen meer reistijd heeft, en helemaal los van wel of geen haast, vinden vele dat gewoon irritant. Kan best dat jij graag wat eerder van huis vertrekt zodat je langer in je auto kan zitten, maar voor velen is dat niet zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:35

Zeeuw

5.6

Leuk om lezen dat sommige gebruikers van ACC het irritant vinden dat de auto te abrupt ingrijpt.
Wisten jullie ook dat vrachtwagens ook ACC hebben en dat dit geen optie maar een verplichting is? Dus als je denkt over 1200m moet ik de afrit hebben, laat ik net voor de vrachtwagen alvast naar rechts gaan, de rem intrappen en met 70 verder kachelen dan weten jullie waar dat grootlicht vandaan komt omdat er onverwachts 40ton geremd wordt.
De nieuwste ACC gaat in mijn ervaring best goed om met afsnijden. Dat was in de eerste ACC versies wel anders.

Ik zelf rij (in een DAF) vrijwel altijd met mijn duim op de OFF knop op het stuur, dan is het zo uitgeschakeld. Bij invoegend verkeer waarvan ik er vanuit kan gaan dat men snelheid gaat maken leg ik altijd mijn voet op het gaspedaal, dan blijft de CC werken zonder dat de ACC ingrijpt.

En helaas zijn er ook genoeg beroepschauffeurs die geen idee hebben hoe het systeem werkt...

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DexterDee schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:45:
Ik kom net terug uit de Verenigde Staten. Dikke SUV gehuurd met alle rijhulpsystemen. Wat is het toch een heer-lijk autoland. Keep your lane, dus geen mafkezen die gaatjes dicht rijden als je rechts te vlot doorrijdt. Verder mag iedereen even hard, vrachtwagens rijden dus met het verkeer mee. Extra brede rijstroken geven meer comfort met rijden. Veel minder agressiviteit op de weg, mensen laten je rustig ritsen. Op veel interstates tussen de grote steden is nauwelijks verkeer. Ook een belangrijke, voetgangers en fietsers respecteren (vrijwel) altijd een rood stoplicht. Parkeervakken zijn altijd breed genoeg en er zijn zelden te weinig parkeerplekken. Oh en een litertje benzine kost ongeveer een eurootje.

ACC (en lane assist for that matter) werkt dikke prima daar. In Nederland kan het over het algemeen inderdaad een feest van frustratie zijn.
Goed voor het milieu ook, dat land.

Nee, ze kunnen goed muziek en films/series maken en oorlogje voeren zijn ze ook bekwaam in. Voor de rest is het natuurlijk een failed state.

Offtopic verder, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Sissors schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:01:
[...]Over stomme dooddoeners gesproken. Als we het hebben over echt significant onder de maximum snelheid rijden, betekend het gewoon dat iedereen meer reistijd heeft, en helemaal los van wel of geen haast, vinden vele dat gewoon irritant. Kan best dat jij graag wat eerder van huis vertrekt zodat je langer in je auto kan zitten, maar voor velen is dat niet zo.
Hangt er van af wat jij echt significant noemt.
Maar even een rekensommetje: Wanneer jij 50 kilometer achter elkaar 120 km/h rijdt en ik rij diezelfde afstand 100 km/h dan ben jij maar liefst 5 (!) minuten sneller.
Buiten dat je in Nederland zowat nergens 50 kilometer achter elkaar door die snelheid kunt halen heb je ook nog eens significant meer brandstof/energie verbruikt en kom je hardstikke gestresst en geïrriteerd op je bestemming aan omdat er weer een paar tussen reden die 'maar' 100 km/h reden.
Maar die paar stapten wel ontspannen op hun bestemming uit de auto......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

FreakNL schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:11:
Goed voor het milieu ook, dat land.

Nee, ze kunnen goed muziek en films/series maken en oorlogje voeren zijn ze ook bekwaam in. Voor de rest is het natuurlijk een failed state.

Offtopic verder, sorry
Bedankt voor deze Red Herring. Er is inderdaad veel mis met het land, maar potverdikkie wat werkt ACC daar lekker.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Zeeuw schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:02:
Leuk om lezen dat sommige gebruikers van ACC het irritant vinden dat de auto te abrupt ingrijpt.
Wisten jullie ook dat vrachtwagens ook ACC hebben en dat dit geen optie maar een verplichting is? Dus als je denkt over 1200m moet ik de afrit hebben, laat ik net voor de vrachtwagen alvast naar rechts gaan, de rem intrappen en met 70 verder kachelen dan weten jullie waar dat grootlicht vandaan komt omdat er onverwachts 40ton geremd wordt.
De nieuwste ACC gaat in mijn ervaring best goed om met afsnijden. Dat was in de eerste ACC versies wel anders.

Ik zelf rij (in een DAF) vrijwel altijd met mijn duim op de OFF knop op het stuur, dan is het zo uitgeschakeld. Bij invoegend verkeer waarvan ik er vanuit kan gaan dat men snelheid gaat maken leg ik altijd mijn voet op het gaspedaal, dan blijft de CC werken zonder dat de ACC ingrijpt.

En helaas zijn er ook genoeg beroepschauffeurs die geen idee hebben hoe het systeem werkt...
Dus jij zet de verplichte acc op off?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 14:46

Dr C

met C en CK

Dit is inDuitsland? Of in Nederland in de avond?

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:52:
[...]

50 waar je 80 mag is toch een veel te lage snelheid? Dat zeg ik toch juist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:21:
[...]

Maar even een rekensommetje: Wanneer jij 50 kilometer achter elkaar 120 km/h rijdt en ik rij diezelfde afstand 100 km/h dan ben jij maar liefst 5 (!) minuten sneller.
Buiten dat je in Nederland zowat nergens 50 kilometer achter elkaar door die snelheid kunt halen heb je ook nog eens significant meer brandstof/energie verbruikt en kom je hardstikke gestresst en geïrriteerd op je bestemming aan omdat er weer een paar tussen reden die 'maar' 100 km/h reden.
We hadden het volgens mij over 50km/u rijden op een 80km/u weg. Ik zie totaal niet in waarom je dan ontspannener aan zou komen. Kan je dat misschien uitleggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yaksa schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:21:
[...]

Doe dat rekensommetje nog eens, maar dan voor mensen die veel (zakelijk) onderweg zijn. Zeg 30k per jaar (of meer) draaien. It adds up. Dan praat je over een verschil van 50 uur op jaarbasis. Das ruim een werkweek die je aan vrije tijd overhoudt door harder te rijden. Even los van ontspannen aankomen, want dat lukt bij dergelijke kilometrages meestal sowieso prima .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:29
Geheel volgens verwachting is dit topic een opsomtopic geworden tussen twee kampen: kamp linkerbaan vs kamp rechterbaan. Of kamp vMax+15 vs kamp vRachtwagen.

Mijn bijdrage namens kamp vMax+15: ACC werkt prima buiten de spits en als je zelf meedenkt met het verkeer, zo nu en ACC uit zet en manueel gas geeft of uitrolt. Er zit een groot verschil in hoe verschillende merken en modellen ACC hebben ingevoerd en hoe goed het werkt. Waar een Polo uit 2015 op de kortste stand (wat nog steeds 2+ sec is ...) al honderden meters voor een andere auto remt, doet een Alfa of BMW dat gevoelsmatig veel later en fijner. Idem voor een Volvo of moderne Mercedes.

ACC zal nog beter werken als IEDEREEN het correct gebruikt. Dat is nu niet zo op de Nederlandse snelwegen waardoor je een harmonica effect krijgt tijdens de spits. Ik cruise op de rechterbaan, haal een vrachtwagen in, ga netjes naar rechts, en de auto die net nog achter me hing, hangt nu 200m verder achter me omdat zijn ACC heeft ingegrepen. Alle auto's daarachter gaan ook op de rem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan hoop ik dat je dat niet deed terwijl je dit bericht typte :P

Maar eens, we gaan behoorlijk offtopic, laten we daar mee stoppen :)

@nasdude globaal heb je denk ik twee opties:
- pas je rijstijl aan dmv handmatige override zodat die ACC wel doet wat je wil
- kijk in het boekje of bel de dealer of ze wat aan kunnen passen. Kan dat niet: zie vorige punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
Hier ook een fan van ACC, wel ecostand dan reageert ie ook meer ontspannen op veranderingen. Zou bijna zeggen had iedereen het maar aanstaan ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Plus bij bijvoorbeeld Kia en Hyundai is, is dat de ACC om te zetten is naar CC (veelal door de knop voor het instellen van de afstand 3 seconden in te drukken).

Inderdaad elk merk is net weer verschillend met de werking en niet allemaal werken ze even goed, bij Benz werkt het gewoon tot het snelheidslimiet dus 250 en het werkt goed, kunnen sommige merken nog wat van leren zoals Jaguar waar het niet werkt boven de 200 of Volvo die nu begrenst zijn op 180.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-05 15:21
Lapa schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:38:
Ik heb hier alleen ervaring mee in een gehuurde Golf. Werkte in principe eigenlijk heel prima vond ik, heel relaxed rijden ook in druk verkeer.

Met een hele grote MAAR. Hij paste zich ook automatisch aan aan de maximale snelheid conform de ingebouwde kaart, wat best handig was op de Spaanse wegen waar je soms 70, soms 90 en soms 130 mag, vaak in rap opvolgend tempo. Alleen klopte de kaart blijkbaar niet altijd en dacht hij een paar keer op de snelweg ineens dat je maar 40 mocht en ging hij vol op de rem. Toen me dat twee keer was overkomen heb ik het maar snel uitgezet. Geen idee of dat een losse instelling is, had de auto niet lang genoeg om dat uit te zoeken.
Dit kun je inderdaad uitzetten, sowieso verstandig om te doen omdat dit ook vaak gekoppeld is aan bordherkenning en die zit er weleens naast (snelheid van verkeerde rijstrook of weghelft).
Ook het anticiperen op bochten kun je ook uitzetten.

Herken inderdaad ook de nadelen die andere ervaren en het werkt fijner als het rustiger op de weg is. Wat vervelender is dat Lane assist op een 60-weg niet te doen is, hiervan wordt de auto suïcidaal. Gooit de auto naar links als je elkaar moet passeren en blijft piepen (dat je de over de streep gaat) omdat je rekening houdt met tegenliggers.

[ Voor 14% gewijzigd door Sinus_rhythm op 15-04-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:00
ACC is een hulpsysteem en niet bedoeld voor autonoom rijden. Dat moet je je als eerste beseffen.
Daarnaast moet je je (willen) aanpassen aan het systeem, het systeem past zich namelijk niet aan aan jou.

Kun je je er toe zetten dan werkt het doorgaans prima is mijn ervaring obv meerdere auto's.

Ik ben wel van mening dat ACC niet gemaakt is voor (druk) snelweg verkeer.
Juist wel.
In de file laat ik hem lekker op ACC en 100km/uur staan en de auto kruipt net zo snel als mijn voorganger, ik hoef zelf niets meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:00
42erik schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:31:
[...]

Ik vermoed dat hij bedoelt dat zijn cruise control verplicht automatisch is, maar niet verplicht aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 20:19

Klippy

Still Game

Hier ook pro-ACC. Wil ook niet meer zonder na een jaar of 6-7 ervaring.
Zowel VAG als Hyundia/Kia doen het prima in mijn ogen. Vooral gewenning denk ik.

In NL is het druk inderdaad, maar je moet inderdaad zelf blijven opletten. Met ACC aan is het in druk verkeer op de linkerbaan vaak even wat gas bijgeven wanneer je ziet dat er een rechts iemand hem nog tussen wil zetten.
Maar dat is nog altijd veel beter dan zelf altijd gas geven.

En je hebt het voordeel van automatisch weer afstand nemen (hij remt nooit abrupt als je gewoon gas los laat) en een noodstop wanneer nodig.
Ik denk dat veel mensen ook gewoon schrikken van het automatische afremmen en niet in de gaten hebben dat ze zelf veel later remmen en daardoor juist harder remmen. Als iedereen ACC zou gebruiken zou het verkeersbeeld veel rustiger zijn. Het zijn juist de mensen die denken het zelf beter te kunnen die het verstoren.

Het autonome filerijden moest ik wel héél erg aan wennen, vanzelf vooruit kruipen op lage snelheid vind ik veel minder intuïtief dan bij hogere snelheid.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 10:13
Ik heb hetzelfde probleem met een Lexus IS uit 2018. Schijnt de eerste variant van ACC voor Lexus te zijn, maar die heeft nogal wat kinderziektes. Wat mij betreft is het levensgevaarlijk en had het nooit zo verkocht mogen worden. De auto remt regelmatig extreem hard op plekken waar daar helemaal geen reden voor is, zoals bij bochten of verkeer dat onterecht gezien wordt als "op mijn baan". Als ik het tegen betaling eruit kon laten halen zou ik dat doen. Gelukkig is er nog de optie om zonder ACC toch cruise control te gebruiken, maar helaas vergt dat wel een extra handeling (iedere keer dat ik de auto start).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

The Eagle schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:47:
[...]

Doe dat rekensommetje nog eens, maar dan voor mensen die veel (zakelijk) onderweg zijn. Zeg 30k per jaar (of meer) draaien. It adds up. Dan praat je over een verschil van 50 uur op jaarbasis. Das ruim een werkweek die je aan vrije tijd overhoudt door harder te rijden. Even los van ontspannen aankomen, want dat lukt bij dergelijke kilometrages meestal sowieso prima .
8)7

Daarom ben ik dus gekapt met in eigen tijd rijden.

Sorry, ik vind dit echt geen argument. Het is een eigen keuze om zoveel op de weg te zitten en dat is geen vrijbrief om te hard te rijden.

Die 50 uur per jaar is dan een probleem maar die 10-12 uur per week dat ze in de auto zitten niet? Vreemde prioriteiten..

Zoek lekker iets in de buurt, beter voor het milieu ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:57

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Alleen mag je dat niet zomaar optellen. Stel je verliest elke ochtend en elke avond 3 minuten, is dat echt zo baanbrekend veel? Wat ga je met die 3 minuten aan vrije tijd doen? Want je kan ze net niet opsparen om in 1 keer meerdere uren in te zetten. Net daarom dat ik gestopt ben met me druk te maken op de snelweg en zo snel mogelijk te willen gaan. Al jaar en dag gewoon op ACC en laat die wagen maar rijden ipv me druk te maken dat die wagen voor me in de linkerrijstrook maar niet naar rechts wil gaan ook al rijdt die 5km/h onder de limiet op GPS.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

30dkm op jaarbasis, stel 50 weken en 5 kantoordagen per week, dan heb je het over 120km per dag. Dan scheelt het je dagelijks dus 10 minuten reistijd.
Op jaarbasis is dat dan misschien wel 41 uur, maar het is zo weinig dat het niet te meten is, want op die afstand heb je altijd wel een paar minuten speling.

Ik rijd zelf altijd heel vroeg richting kantoor en dan vroeg op de middag weer naar huis, maar zelfs 's ochtends is het de ene keer een half uurtje rijden en de andere keer een dik uur, terwijl er geen merkbaar verschil is in de drukte. Ligt er maar net aan hoe consequent je door kunt rijden en wie er verder op de weg zit.

Ik heb wel eens (netjes na 7 uur) geprobeerd om een minuut of 5 in te halen door de hele weg 130 te rijden, maar dat lukt gewoon niet. Dan moet je echt al richting de 150-160 of moet je helemaal alleen op de weg zijn, want ieder beetje dat je wint ben je meteen weer kwijt als er iemand voor je ineens van rechts naar links gaat, of wanneer een vrachtwagen een andere vrachtwagen inhaalt en er ineens een rij van 8 auto's achter hangt. Echt grote onzin dat die 20km/u zo veel scheelt op jaarbasis, er zijn zeker wel dagen dat het je een paar minuten oplevert maar 9/10 keer maakt het niks uit. Hoe harder je rijd hoe meer opstoppingen je hebt waardoor je vaak terug richting de 90 of zelfs 80 moet, terwijl als je rustig 100km/u rijdt je veel constanter die snelheid kunt aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:35

Zeeuw

5.6

42erik schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:31:
[...]

Als ik de CC uit zet dan gaat de ACC ook uit.
De ACC kun je instellen op vijf afstanden en inderdaad helemaal uit zetten, voor als bijvoorbeeld de sensor vervuild is door sneeuw.

Met verplicht bedoel ik dat deze optie door de werkgever niet wegbezuinigd kan worden als hij 500 (of slechts 1) nieuwe trekkers koopt. Of je verplicht bent de ACC te gebruiken weet ik niet. Ik heb wel eens gehoord dat de boordcomputer bij een ongeval uit te lezen is en dat men dan kan zien welke systemen wel of niet ingeschakeld stonden. Zo is lijndetectie ook verplicht maar zet ik dat wel eens uit bij wegwerkzaamheden of op een 60km-weg, anders blijft die auto waarschuwingsgeluiden produceren!

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
BRAINLESS01 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:47:
Ik heb hetzelfde probleem met een Lexus IS uit 2018. Schijnt de eerste variant van ACC voor Lexus te zijn, maar die heeft nogal wat kinderziektes. Wat mij betreft is het levensgevaarlijk en had het nooit zo verkocht mogen worden. De auto remt regelmatig extreem hard op plekken waar daar helemaal geen reden voor is, zoals bij bochten of verkeer dat onterecht gezien wordt als "op mijn baan". Als ik het tegen betaling eruit kon laten halen zou ik dat doen. Gelukkig is er nog de optie om zonder ACC toch cruise control te gebruiken, maar helaas vergt dat wel een extra handeling (iedere keer dat ik de auto start).
Geen last van met mijn 2019 IS. Ik rijd veelal met ACC. Staat je PCS misschien iets te gevoelig ingesteld?

Wanneer een auto 'in het gat duikt' dan zijn er grofweg 3 mogelijke reacties van de ACC:
1- auto is te dicht bij (en eenmaal in het gat willen ze nog wel eens remmen) --> ACC remt
2- auto gaat ongeveer even snel --> ACC laat snelheid los today afstand groot genoeg is en pakt de snelheid van de voorganger op
3- auto gaat sneller --> ACC houdt snelheid aan

Igv. #1, laat ik ingestelde snelheid los (tikje tegen pookje) totdat afstand wat groter wordt, en dan weer aan.

ACC is heerlijk (en persoonlijk/subjectief).

In mijn IS is ACC uitzetten bijna hetzelfde als aanzetten: uitzetten is aan/uit knopje wat langer indrukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 16-04-2024 07:08 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Geinig dit topic. Ik heb zelf geen ACC alleen CC. Wat ik doe op de snelweg, als het niet al te druk is: CC op 104. Als ik achter iemand komt die langzamer rijdt gas bij en inhalen, en weer naar rechts. Ik zie niet in hoe in dat scenario een ACC helpt: je rijdt op de snelweg je eigen tempo en niet dat van je voorganger

Op wegen waar je niet kan inhalen lijkt mij ACC een zegen. Ik heb vaak dat ik dan 100 rij en iemand voor me een piepklein beetje langzamer. Ik doe dan niets anders dan er heen rijden, CC 1 stap lager (want te dicht bij), en als het gat weer 100 meter is ofzo CC weer 1 stap terug, en dat herhaalt zich dan een aantal keer. Dan lijkt mij ACC geweldig. Mijn auto doet stapjes van 2km/u helaas.

Dus komt het daar op neer: als je je eigen tempo kan rijden is gewone CC handiger, als je dat niet kan is ACC handiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 16-04-2024 07:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:31:
Geinig dit topic. Ik heb zelf geen ACC alleen CC. Wat ik doe op de snelweg, als het niet al te druk is: CC op 104. Als ik achter iemand komt die langzamer rijdt gas bij en inhalen, en weer naar rechts. Ik zie niet in hoe in dat scenario een ACC helpt: je rijdt op de snelweg je eigen tempo en niet dat van je voorganger

Op wegen waar je niet kan inhalen lijkt mij ACC een zegen. Ik heb vaak dat ik dan 100 rij en iemand voor me een piepklein beetje langzamer. Ik doe dan niets anders dan er heen rijden, CC 1 stap lager (want te dicht bij), en als het gat weer 100 meter is ofzo CC weer 1 stap terug, en dat herhaalt zich dan een aantal keer. Dan lijkt mij ACC geweldig. Mijn auto doet stapjes van 2km/u helaas.

Dus komt het daar op neer: als je je eigen tempo kan rijden is gewone CC handiger, als je dat niet kan is ACC handiger.
Wat ik juist bijzonder vind, is dat met ACC ik juist minder 'drang' heb om de langzamer rijdende voorganger in te halen, en er dus vaker achter blijft hangen. Het scheelt ook in verbruik.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

renegrunn schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:24:
Mijn kantoor is op 90km, enkel via een N-weg ter bereiken. Dus snelheid komt nooit hoger dan 90, want vrachtverkeer.

Voor op de N-wegen is ACC een uitkomst in mijn beleving, en wil ik nooit meer zonder. Drukke snelwegen wordt het een iets ander verhaal, maar ook hier vind ik het wel een fijne toevoeging.
Hmm, op genoeg N-wegen is de max snelheid 80 hoor (de meeste provinciale wegen zijn N-wegen). Tenzij je met N-wegen alleen autowegen bedoeld.
Yaksa schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:19:
[...]

offtopic:
Als iemand 70 rijdt waar je 80 mag en dan 70 blijft rijden waar je 50 mag, heeft het niets met veiligheid te maken.
DexterDee schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:45:
Dan heb je het wel over een maatschappij waarij de auto belangrijker is dan de mens. Vind je het raar dat fietsers en voetgangers zich aan het rode licht houden. Als ze dat niet doen, worden ze 100% zeker aangereden. Want automobilisten houden daar absoluut geen rekening met de kleinere weggebruiker. Je moet de volgende keer maar eens een klein Jappenertje huren, ipv een dikke Amerikaan. Dan kom je er achter dat het daar echt niet allemaal rozengeur en maneschijn is.
Boeryepes schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:34:
[...]

Wat ik juist bijzonder vind, is dat met ACC ik juist minder 'drang' heb om de langzamer rijdende voorganger in te halen, en er dus vaker achter blijft hangen. Het scheelt ook in verbruik.
Daarom zet ik hem altijd aan als ik op weg ben naar huis, omdat ik daar practisch nooit kan inhalen. Maar aangezien ik niet meer op m'n snelheid hoef te letten, valt het me minder op dat ik niet de max snelheid rijd :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:02
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:37:
[...]
Hmm, op genoeg N-wegen is de max snelheid 80 hoor (de meeste provinciale wegen zijn N-wegen). Tenzij je met N-wegen alleen autowegen bedoeld.
Bedoelde uiteraard de n-wegen waar ik rij: en die zijn allemaal max 100. Zoals de n34 en de n36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Boeryepes schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:34:
[...]

Dan heb je het dus ook over rijden op wegen waar je makkelijk kan inhalen, bv omdat er meer rijstroken zijn?
Waar ligt dan je ondergrens qua snelheid? Ik neem aan dat je niet achter vrachtwagens blijft hangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:41:
[...]

Dan heb je het dus ook over rijden op wegen waar je makkelijk kan inhalen, bv omdat er meer rijstroken zijn?
Waar ligt dan je ondergrens qua snelheid? Ik neem aan dat je niet achter vrachtwagens blijft hangen...
Normaliter maximaal 5-10 km. Maar het is zeer wisselend en afhankelijk van drukte, haast en gevoel kan het heel anders zijn. Zit ik zeg maar 1,5km van mijn afslag, dan blijf ik rustig achter een vrachtwagen hangen. Als ik heb zin om hard te rijden, dan niet natuurlijk. Het laatste stuk naar mijn afslag is s avonds 130 en dan is versnellen in de IS in sportmode wel fijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Kalentum schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:41:
[...]

Mijn ondergrens zit op 85km. Zeker als het druk is want dan kun je op de middenbaan of links toch ook nauwelijks harder.

Alles daaronder en ik ga inhalen. Alles daarboven is prima aangezien ik maar 30km snelweg heb met een vmax van 100km/uur.

Scheelt nog geen 5 minuten tussen gemiddeld 100 rijden of gemiddeld 85.

Ik ben meestal meer (veilig!) met mijn muziek / podcasts bezig dan krampachtig proberen 5 minuten eerder thuis te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 16-04-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:18
ASS-Ware schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:03:
[...]

Juist wel.
In de file laat ik hem lekker op ACC en 100km/uur staan en de auto kruipt net zo snel als mijn voorganger, ik hoef zelf niets meer te doen.
Voor filerijden is het hemels, dat staat buiten kijf!.
Met druk snelweg verkeer bedoelde ik geen file, maar gewoon +/- 100 op de linkerbaan. Dan weer wat sneller, dan weer wat langzamer. Rechts vol met vrachtverkeer en mensen die daar achter blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06
The Eagle schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:54:
Je kunt van het verkeer in NL vinden wat je wilt, maar het is wat het is. De ene helft doet rustig aan, de andere helft is gehaast of rijdt gewoon (veel) harder dan officieel toegestaan, want vrijwel nul handhaving.

Behoor je tot de groep die zich redelijk aan de snelheid houdt: kies maar of je liever een auto hebt:
1. die achter je knippert omdat ie er langs wil
2. Die op je bumper gaat kleven
3. Die er langs kan omdat jij met je slakkengang keurig op de rechtse baan zit ipv met Vmax +5 traag inhaalt, of structureel links zit "want ik mag hier rijden en ik hou me keurig aan de snelheid"

Goed of fout is er niet, dus take your pick. Goed of fout is er als je regels maakt en ze ook handhaaft. Aangezien dat laatste nagelaten wordt (muv deze week dan :P) is ieder voor zich.

En als jij graag met een rustige snelheid op de ACC en veel veilige afstand wilt rijden: prima. Zolang je er de rest maar niet mee ophoudt.
1 en 2 zijn dus wel een fout door degene die harder wil. Als jij de regels wilt overtreden moet je dat zelf weten, maar val er de rest niet mee lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik lees vrijwel niemand met het Peugeot systeem trouwens? Iemand die er wel mee overweg kan? Ik vind het serieus waarde verminderend. Op N-wegen is het enigszins bruikbaar, maar ook daar remt ie mij te vaak ipv gas los te laten (kan zien op dash wanneer de ACC echt remt).

Pagina: 1 2 Laatste