adaptieve cruisecontrol is bloed irritant

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:16:
Ik lees vrijwel niemand met het Peugeot systeem trouwens? Iemand die er wel mee overweg kan? Ik vind het serieus waarde verminderend. Op N-wegen is het enigszins bruikbaar, maar ook daar remt ie mij te vaak ipv gas los te laten (kan zien op dash wanneer de ACC echt remt).
Heb je al eens in het Peugeot forum gekeken? Wat ik daarvan zo 1-2-3 lees is dat het een zootje is. Afhankelijk van model auto, jaar en firmware van het entertainment system, kun je ACC wel/niet uitzetten en heb je dan wel/niet CC.

Ik had vroeger een 307SW met de allerslechtste CC denkbaar, tot 5 km/uur variatie tijdens het rijden ...

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 18:38
Zal best. Ook bij normaal rijden voelt het alsof de auto gas geeft en remt tegelijk. Alsof het teveel data pollt en daarom te vaak corrigeert. Bij mijn vorig type 308 dan weer geen last van.

Is overigens ACC verplicht bij starten aan? Lees het steeds meer hier en ook bij Lynk&Co staat het bij elke reboot weer aan, ook al heb je in de menu's het A-gedeelte uitgezet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik gebruik het met name alleen in files zodat ik niet meer zelf continu hoef op te trekken/stoppen. Op de snelweg verder nooit eigenlijk, rij ook altijd meer dan "door" en dan is ACC meer een vloek dan een zegen.

De implementatie van ACC op m'n auto (VW ID.4) vind ik alleen niet heel top, wat te maken heeft met het feit dat deze heeeeeel sporadisch in de ankers schiet met een noodstop inc. rode waarschuwings-LED en pieptoon als het ding in files gewoon zelf rijdt en met minimale snelheid. Hij ziet dus blijkbaar dan wel de voorganger, maar ipv. normaal remmen remt hij op het allerlaatst en dus als nood en niet anticiperend. Heel vreemd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07 10:23
Klippy schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:17:
Met ACC aan is het in druk verkeer op de linkerbaan vaak even wat gas bijgeven wanneer je ziet dat er een rechts iemand hem nog tussen wil zetten.
Maar dat is nog altijd veel beter dan zelf altijd gas geven.
Mensen hebben het over onnodig linksrijden dat de grootste irritatiefactor is, maar dit vind ik de grootste irritatiefactor. Als ik even een vrachtwagen wil in halen dan wordt het me zo onmogelijk gemaakt. Vind je het gek dat ik dan na een paar van dit soort acties niet meer naar rechts ga als ik twee vrachtwagens wil inhalen met 200 meter er tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:12
Wat mij betreft is de juiste titel....adaptive cruise control is heerlijk!

Op de snelweg staat hij zo goed als altijd aan, en ook veelal op B/N-wegen. Ik denk persoonlijk dat je ook de tijd moet nemen om aan het systeem te wennen, die van mij (VW) reageert soms ook niet helemaal zoals je wilt...Maar als je die situaties kent kan je gemakkelijk zelf ingrijpen door hem even af te zetten of zelf wat gas bij te geven.

Wat mij betreft heerlijk ontspannen rijden!

Op lagere snelheid hanteer ik meer blokjes volgafstand dan op hogere snelheid. In de file zet ik hem meestal op ECO met grote volgafstand zodat hij iets minder "lomp" afremt en accelereert.

Mijn ouders (Ford) rijden bijna standaard in ECO omdat in de normale stand de ACC wel erg vlot accelereert. Bij Kia/Hyundai hoor ik juist het tegenovergestelde, dat hij soms wat sloom optrekt. De elektrische BMW van mijn collega heeft weer duidelijk een soepelere stop-and-go dan mijn VW. Implementatie verschilt erg per merk/generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 21:55
Heb sinds kort voor het eerst ervaring gehad met ACC in een Kia Niro EV en beviel mij echt super juist. Mijn woon-werk is veel 60 en 80 wegen en dan heb je er altijd zo'n drol voor zitten die geen snelheid kan houden, 75, 77, 81, 74, 79. Bloed irritant, maar met ACC maakt me dat geen biet meer uit, afstand blijft hetzelfde en het gaat zo soepel dat het me niet eens opvalt dat ik ineens 70 rijd ipv 80.

Op de snelweg is het wat meer opletten. Als het gewoon doorrijd is er niks aan de hand, alleen als ik van rijstrook wissel om langzamer rijdend verkeer in te halen geef ik zelf wat meer ampere omdat de ACC dan te langzaam accelereert. Maar in files met de afstand ingesteld op 2 seconden wil er nog wel eens een auto tussen duiken, de ACC reageert dan vind ik vrij laat waardoor er stevig geremd wordt en soms zelfs noodrem met alarmlichten heb ik al eens een paar keer gehad. Met de afstand op 1 seconden is er minder kans dat er een auto in het gat voor je duikt, maar dan wordt er ook continue best lomp geremd als de voorligger afremt of tot stil stand komt.

Wat ik juist stront irritant vind is de lane assist/lane departure. Die begint te pas en te onpas te piepen en aan het stuur te trekken. 60 wegen met de belijning langs de randen kan het systeem niet mee overweg.

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 16-04-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-07 23:01
Boeryepes schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:07:
[...]

Geen last van met mijn 2019 IS. Ik rijd veelal met ACC. Staat je PCS misschien iets te gevoelig ingesteld?

Wanneer een auto 'in het gat duikt' dan zijn er grofweg 3 mogelijke reacties van de ACC:
1- auto is te dicht bij (en eenmaal in het gat willen ze nog wel eens remmen) --> ACC remt
2- auto gaat ongeveer even snel --> ACC laat snelheid los today afstand groot genoeg is en pakt de snelheid van de voorganger op
3- auto gaat sneller --> ACC houdt snelheid aan

Igv. #1, laat ik ingestelde snelheid los (tikje tegen pookje) totdat afstand wat groter wordt, en dan weer aan.

ACC is heerlijk (en persoonlijk/subjectief).

In mijn IS is ACC uitzetten bijna hetzelfde als aanzetten: uitzetten is aan/uit knopje wat langer indrukken.
Ik heb geen idee hoe ik mijn PCS in kan stellen, maar het zou goed kunnen dat die voor problemen zorgt. De auto remt als een gek als hij ook maar iets detecteert wat in de verste verte wellicht op mijn baan zou kunnen rijden. Meestal is dat niet zo, waardoor het voor andere weggebruikers een raadsel is waarom ik ineens vol op de rem sta. Daar valt niet op te anticiperen, waardoor het levensgevaarlijk wordt.

Ik zal volgende keer eens kijken of ik iets kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

P_Tingen

omdat het KAN

Klippy schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:17:
In NL is het druk inderdaad, maar je moet inderdaad zelf blijven opletten. Met ACC aan is het in druk verkeer op de linkerbaan vaak even wat gas bijgeven wanneer je ziet dat er een rechts iemand hem nog tussen wil zetten.
Maar dat is nog altijd veel beter dan zelf altijd gas geven.
Haha, wat? Jij bent zo iemand die bewust een gaatje dichtrijdt, met als doel dat iemand niet naar links kan?
Waarom in godsnaam? Omdat je anders 2,4 seconde later op plek van bestemming komt?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
P_Tingen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:19:
[...]

Haha, wat? Jij bent zo iemand die bewust een gaatje dichtrijdt, met als doel dat iemand niet naar links kan?
Waarom in godsnaam? Omdat je anders 2,4 seconde later op plek van bestemming komt?
Ja, zoals hij het schrijft klinkt het flink asociaal van @Klippy. Hopen dat ie doelt op een gat achter hem maken juist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:12
[...]

Ik denk dat hij doelt op mensen die bij ieder gaatje rechts gaan inhalen om één auto op te schieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:10:
[...]

Ik heb geen idee hoe ik mijn PCS in kan stellen, maar het zou goed kunnen dat die voor problemen zorgt. De auto remt als een gek als hij ook maar iets detecteert wat in de verste verte wellicht op mijn baan zou kunnen rijden. Meestal is dat niet zo, waardoor het voor andere weggebruikers een raadsel is waarom ik ineens vol op de rem sta. Daar valt niet op te anticiperen, waardoor het levensgevaarlijk wordt.

Ik zal volgende keer eens kijken of ik iets kan instellen.
PCS instelling zit op je dashboard menutje, pagina 129 in handleiding. Overigens 2018 en 2019 IS zijn dezelfde IS3 generatie

Je reactie lezende, is het waarschijnlijker dat je ACC 'afstand tot voorganger' te ruim staat ingesteld. Daar gebruik je het knopje op je stuur voor, pagina 325 uit de handleiding.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-07 23:57
Weet je wat pas 'bloed irritant' is, mensen inhalen die ACC aan hebben staan.

Dat je dan aan het inhalen bent en de persoon voor de bestuurder met ACC naar rechts gaat en vervolgens een stuk harder gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-07 19:06
nooberke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:03:
Dit. De ACC op m'n 2018 Subaru Impreza functioneert echt heel goed, ik rij nauwelijks nog zonder. Vooral in de file is het fijn, maar ook gewoon tijdens normale ritjes. Heel geleidelijk, geen onverwachte remacties of wat dan ook. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
tweakG5 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:09:
Weet je wat pas 'bloed irritant' is, mensen inhalen die ACC aan hebben staan.

Dat je dan aan het inhalen bent en de persoon voor de bestuurder met ACC naar rechts gaat en vervolgens een stuk harder gaat rijden.
Daar hebben mensen geen acc voor nodig. Rijbaan wisselen is eng... :')

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Boeryepes schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:08:
[...]

PCS instelling zit op je dashboard menutje, pagina 129 in handleiding. Overigens 2018 en 2019 IS zijn dezelfde IS3 generatie

Je reactie lezende, is het waarschijnlijker dat je ACC 'afstand tot voorganger' te ruim staat ingesteld. Daar gebruik je het knopje op je stuur voor, pagina 325 uit de handleiding.
De afstand zet ik standaard op 1 blokje, zelfs dan vind ik dat hij eigenlijk nog teveel afstand van de voorganger houdt. Bij 2 of 3 blokjes past er een militaire colonne tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ecological schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:39:
[...]

Wat is een “beetje normale snelheid en afstand” in jouw definitie?
Beetje normale snelheid: niet te veel afwijkend van de rest van het verkeer.
Beetje normale afstand: zo'n 2 seconden.

Op de snelweg raak ik mijn rem amper aan. Kwestie van vooruit kijken en anticiperen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:32:
[...]

De afstand zet ik standaard op 1 blokje, zelfs dan vind ik dat hij eigenlijk nog teveel afstand van de voorganger houdt. Bij 2 of 3 blokjes past er een militaire colonne tussen.
dan weet ik het ook niet meer. Check nog even de PCS instelling maar daar krijg je ook een alarm bij en dat heb ik je niet zien schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 22:24

Klippy

Still Game

BaseLine schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:45:
[...]

Mensen hebben het over onnodig linksrijden dat de grootste irritatiefactor is, maar dit vind ik de grootste irritatiefactor. Als ik even een vrachtwagen wil in halen dan wordt het me zo onmogelijk gemaakt. Vind je het gek dat ik dan na een paar van dit soort acties niet meer naar rechts ga als ik twee vrachtwagens wil inhalen met 200 meter er tussen.
[...]

42erik schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:47:
[...]

Ja, zoals hij het schrijft klinkt het flink asociaal van @Klippy. Hopen dat ie doelt op een gat achter hem maken juist...
Denk dat jullie het verkeerd interpreteren. De irritatie (van TS) was dat ACC grotere gaten laat dan nodig is of je zelf zou doen. Dat kan je oplossen met zelf wat gas bij geven waar nodig.
Dat is heel wat anders dan bewust mensen blokkeren, maar in drukke situaties kan je soms zelf beter anticiperen dan een ACC. Die ziet niet wat er rechts gaat gebeuren.
Als het gat groot genoeg is laat iemand gewoon naar links komen, ik rij vrij relaxed (want op ACC).
Ik had het over situaties waarin het gat eigenlijk te klein is (2 seconden) maar mensen hem vaak toch er tussen gooien naar links. Dan kan je zelf dat gaatje wat kleiner maken door gewoon tijdelijk dichter op het treintje links te rijden. Niet anders dan dat je zou doen zonder ACC (volgens TS).

Ik wil dus eigenlijk gewoon aangeven: Je kan de ACC tijdelijk overrulen met je gaspedaal als je de afstand te groot vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door Klippy op 16-04-2024 13:10 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Boeryepes schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:50:
[...]

dan weet ik het ook niet meer. Check nog even de PCS instelling maar daar krijg je ook een alarm bij en dat heb ik je niet zien schrijven.
Dat alarm heb ik wel een paar keer gezien, maar dat staat los van ACC. Overigens heb ik dat alarm ook wel eens op dubieuze momenten gehad, maar goed, daar kan ik mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:28

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik heb een Peugeot uit 2019 en had graag de optie gehad om de ACC weer dom te maken.
Huidig systeem vertraagt veel te vroeg en snapt niets van mensen die vanaf de linkerbaan invoegen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

P_Tingen

omdat het KAN

Klippy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:07:
[...]
Denk dat jullie het verkeerd interpreteren. De irritatie (van TS) was dat ACC grotere gaten laat dan nodig is of je zelf zou doen. Dat kan je oplossen met zelf wat gas bij geven waar nodig.
Ah, inderdaad verkeerd begrepen. Gelukkig maar ;)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
m-vw schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:20:
Ik heb een Peugeot uit 2019 en had graag de optie gehad om de ACC weer dom te maken.
Huidig systeem vertraagt veel te vroeg en snapt niets van mensen die vanaf de linkerbaan invoegen.
De 2023 versie is dus geen haar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Señor Sjon schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:41:
[...]

De 2023 versie is dus geen haar beter.
Heb volgens mij wel in de optielijst gezien dat er een soort radar/camera combisyteem is, maar ik weet niet of dat beter werkt. Het lijkt mij meer een software verhaal.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
XelaRetak schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:49:
Je hoort zowiezo niet zo dicht op je voorganger te rijden dat er niemand tussen past, dus dat is wel een prima setting.

Klinkt meer alsof je een aanpassing in je rijgedrag nodig hebt.
Hoort niet nee, zoals je tijdens de rijlessen mee krijgt. Praktijk en realiteit is echter heel anders.

Gat waar een auto tussen past? 100% dat er 1 tussen gaat drukken.

Vrijwel niemand meer die dat doet, inclusief de wet handhavers.

Ik heb geen CC meer, maar ik zou die alleen gebruiken buiten spits momenten om als de weg rustig is.
In de spits moet je extra alert blijven omdat men te dicht op elkaar rijdt om nog adequaat te kunnen reageren.

[ Voor 16% gewijzigd door Duke of Savage op 16-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Klippy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:07:

Ik wil dus eigenlijk gewoon aangeven: Je kan de ACC tijdelijk overrulen met je gaspedaal als je de afstand te groot vindt.
Maar als je dan je gas loslaat wordt het gat weer groter. Je zou de afstand vast moeten kunnen zetten.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
m-vw schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:58:
[...]

Maar als je dan je gas loslaat wordt het gat weer groter. Je zou de afstand vast moeten kunnen zetten.
En als je te vroeg het gas loslaat, maakt ie weer een halve noodstop om het gat snel te vergroten. Dan maar een domme aan/uit CC, scheelt een hoop verrassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:35
Volgens mij is ACC (Drive Assist Pack) bij elke Peugeot middenklasser een betaalde optie, behalve soms bij de allerduurste uitvoering. Standaard heb je alleen domme AC en begrenzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:51
Ik rijd veel op de ACC (met pilot assist aan) in mijn 2017 volvo v90.
Heerlijk vind ik dat.
Ik heb hem op de snelweg ook op 1 streepje staan, wat eigenlijk net een te grote afstand is als iemand er tussen wil.
Maar dat gebeurd eigenlijk alleen op drukke momenten dat je toch niet op acc zou moeten rijden.

Als anderen gaan drukken had je allang naar rechts gekund en gemoeten.
Je rijd op acc dus in relaxed modus.

In de volvo is het zo dat de auto voor je niet meer zoveel invloed heeft op de acc als je je linker richtingaanwijzer aan zet. Hij geeft dan flink gas bij.

Als iedereen nou gewoon weer eens rechts gaat rijden dan zou het op de weg allemaal een stuk soepeler verlopen.

Zelf hou ik ook wel van flink (te) hard rijden, dan rij ik niet op de ACC.
Enkel richting wintersport om 3 uur schachts op de verlaten belgische snelweg wil ik wel eens 150+ op e ACC doen (maar dan doet pilot assist het niet meer)

Maar zoals al gezegd het is vooral een functie voor relaxed rijden.
Op de snelweg is 1 streepje "prima" (ongeveer 3 seconden)
Maar in bebouwde kom is 1 streepje oncomfortabel kort op de voorligger.
Ik ga bij 50km/h vaak terug naar 3 of 4 streepjes.

Ik heb er eigenlijk niet op gelet of de ACC anders reageert in polestar mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 12:03
Hoe ik hiermee omga?
Gewoon accepteren en lekker relaxed door tuffen. Je gaat er toch niet veel eerder of later door op je bestemming komen.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-07 14:35
nooberke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:03:

Op de snelweg staat hij zo goed als altijd aan, en ook veelal op B/N-wegen. Ik denk persoonlijk dat je ook de tijd moet nemen om aan het systeem te wennen, die van mij (VW) reageert soms ook niet helemaal zoals je wilt...Maar als je die situaties kent kan je gemakkelijk zelf ingrijpen door hem even af te zetten of zelf wat gas bij te geven.

Wat mij betreft heerlijk ontspannen rijden!

Op lagere snelheid hanteer ik meer blokjes volgafstand dan op hogere snelheid. In de file zet ik hem meestal op ECO met grote volgafstand zodat hij iets minder "lomp" afremt en accelereert.
Tweede VW met ACC nu, ik wil ook niet meer zonder. Als ik met de auto van mijn vriendin rijd merk ik pas hoe fijn het is en hoe slecht anderen een constant tempo aanhouden.

Wat je stelt klopt wel, het is een kwestie van wennen en spelen met de opties om de fijne stand te vinden. In het begin stond hij op de sportstand, dan reageert het systeem zowat binair. Eco is me te gezapig, normal is voor mij perfect.
Afstand 1 op de snelweg, 2 op N-wegen en 3 in een soepel rijdende file zodat hij door de ruimere afstand rustiger optrekt en remt. In de Polo moest ik bij stilstand de voet op de rem zetten en was hij bij kruipsnelheid wat nukkig, de Golf doet dat allemaal nog weer vloeiender.

Omdat je als mens nog altijd meer ziet dan een radar merk ik dat ik hem nog wel vaak als non-adaptieve cruise rijd. Komt er iemand naar links of loop ik op iemand in, dan annuleer ik hem om uit te rollen en druk ik hem er daarna weer op. Gaat de voorganger opzij dan geef ik vaak al even wat gas zodat het net even wat vlotter gaat, daarna laat ik de ACC het weer oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat is dus echt een hardnekkig misverstand. In de meeste staten gelden grosso modo dezelfde regels als in Europa. Namelijk zoveel mogelijk rechts aanhouden, links is voor inhalen. In een aantal staten is de meest linkerbaan zelfs aangemerkt als alleen inhalen. Er zijn wat subtiele verschillen tussen de staten, in sommige is het verplicht naar rechts te gaan als er een auto achter je sneller komt aanrijden, zelfs al rijd je op de max snelheid (of sneller). En in sommige staten is het verplicht om naar rechts te gaan als er iemand op de vluchtstrook staat.

South Dakota:
Slower traffic must keep right. Drivers must drive in the right lane unless
it is impracticable to travel in the right lane or when overtaking and
passing another vehicle.
Texas:
Drivers must drive in the right lane except when passing another vehicle;
when avoiding an obstruction; upon a roadway with three marked traffic
lanes; or driving on a one-way road. Slower traffic must keep right.
Dus pas bij 3 baanssnelweg hoef je niet rechts aan te houden. Maar Texas heeft dan ook weer deze regel
In Texas, for example, signs on Texas multi-lane highways that read “Left Lane For Passing Only” indicate
that the left lane on a divided highway is not a “fast” lane; it is a passing lane only.
WYOMING:
Drivers must drive in the right lane except when passing another vehicle; when an obstruction exists in the right half of the roadway; on a roadway with three marked traffic lanes or; or on a one-way roadway. Slower traffic must keep right. It is illegal to obstruct traffic moving within the speed limit by driving in the left lane for a long time.
Etc etc.

Roepen dat er keep your lane is in de VS is in mijn ervaring in de praktijk ook niet waar. Zodra het druk wordt of er file is wordt er net zoveel gewisseld van rijbaan als in Europa. Op wat langere stukken tussen steden kan je misschien wat keep your lane zien. Maar in mijn 10.000 + km in de VS heb ik op vakanties nou niet echt groot verschil gezien. Wat wél een groot verschil is, is dat vrachtwagens daar gemiddeld veel harder rijden dan in Europa, eigenlijk net zo snel als de gemiddelde automobilist. De snelheid op de rechterbaan ligt over het algemeen (buiten steden) wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
R-R-L schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:07:
[...]

Tweede VW met ACC nu, ik wil ook niet meer zonder. Als ik met de auto van mijn vriendin rijd merk ik pas hoe fijn het is en hoe slecht anderen een constant tempo aanhouden.
Ik rij eigenlijk altijd met ACC (VW/Audi/Toyota) en ik ben er helemaal aangewend. Gemiddeld rij ik ook een stuk zuiniger dan mensen die in dezelfde auto rijden zonder ACC te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

pjot1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:19:
[...]

Daar hebben mensen geen acc voor nodig. Rijbaan wisselen is eng... :')
Misschien een goede nieuwe verkeersregel. In een file (met op geen kilometers een uitvoegstrook) van strook wisselen simpelweg verbieden.

Hoevaak ik wel niet idioten heen en weer zie slingeren, om ze 2 minuten later weer voorbij te gaan in dezelfde rijstrook rijdend.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:47
FRANQ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:54:
Als anderen gaan drukken had je allang naar rechts gekund en gemoeten.
Dat is onzin. Als je bij Vmax=100 een rijtje vrachtwagens inhaalt met 100-105 heeft iemand die 120 of 130 wil nog steeds geen geldige reden om te gaan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Had voorheen een audi met ACC en nu weer gewoon ouderwetse CC. Rijd veel op de A2 en regelmatig lange afstanden en daar is gewone CC voor mij prettiger. In anticipeer zelf beter en CC helpt mij daarbij.

Mijn ervaring met ACC bij binnenwegen en in files was wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 21:23

DexterDee

I doubt, therefore I might be

PolarBear schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:31:
Roepen dat er keep your lane is in de VS is in mijn ervaring in de praktijk ook niet waar. Zodra het druk wordt of er file is wordt er net zoveel gewisseld van rijbaan als in Europa. Op wat langere stukken tussen steden kan je misschien wat keep your lane zien. Maar in mijn 10.000 + km in de VS heb ik op vakanties nou niet echt groot verschil gezien. Wat wél een groot verschil is, is dat vrachtwagens daar gemiddeld veel harder rijden dan in Europa, eigenlijk net zo snel als de gemiddelde automobilist. De snelheid op de rechterbaan ligt over het algemeen (buiten steden) wat hoger.
Keep your lane is niet onverenigbaar met keep right in de VS, hoewel je dat wel zo lijkt te beargumenteren. Als rechts rijdend land is de voorkeursrijbaan logischerwijs ook zoveel mogelijk rechts wanneer dat kan en praktisch is. In tegenstelling tot jou zie ik wél een groot verschil. En ter referentie, ik heb ~50.000 km gereden in 34 staten. Omdat alle rijstroken ongeveer even snel rijden en je rechts mag inhalen wordt er héél anders gereden in de VS. In Nederland als iemand rechts van je een hogere snelheid heeft rijden veel automobilisten even het gaatje naar rechts dicht, omdat rechts inhalen "aso" gedrag is dat niet beloond moet worden. Ook onnodig links rijden veroorzaakt ergernis, want de brave burger gaat dan maar achter de linksplakker rijden om te hopen dat hij naar rechts vertrekt. Die problemen heb je allemaal niet in de VS.

Rond de steden is het erg gebruikelijk om wat meer op linkse rijbanen te rijden, omdat de rechter rijstrook regelmatig overgaat op een "exit only" rijstrook. Je blijft dan links rijden om niet onnodig van rijstrook te wisselen (keep your lane). In Nederland gaan op auto(snel)wegen rijstroken nooit over op een afrit en is het dus logischer om op rechts te blijven rijden.

In al die tienduizenden gereden kilometers ben ik 'slechts' twee keer door de highway patrol aan de kant gezet. Een keer voor speeding toen ik een langzame camper inhaalde waar ik al 2 uur achter zat en een andere keer omdat ik niet volledig tot stilstand kwam bij het door rood rijden naar rechts. Beide keren met een waarschuwing vanaf gekomen. Op mijn lane keeping nooit commentaar gehad.

Voornaamste reden denk ik dat ACC zo goed werkt in de VS is omdat vrachtwagens niet structureel langzamer rijden. Zo hoef je niet zo vaak naar vMax - 15 af te remmen, gaatje op links te zoeken, weer naar rechts te gaan en het hele proces een paar honderd meter later te herhalen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Eärendil schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:41:
[...]

Dat is onzin. Als je bij Vmax=100 een rijtje vrachtwagens inhaalt met 100-105 heeft iemand die 120 of 130 wil nog steeds geen geldige reden om te gaan drukken.
Als je naar rechts kan kan je naar rechts, zo niet dan kan dat niet.

Vroeger kon ik me er heel druk om maken, maar tegenwoordig interesseert het me geen biet.
Ik rij gewoon op de ACC die op Vmax+10 staat, en ik laat de auto gewoon rijden.
Drukken daar raak je zelf alleen maar opgefokt van, en je schiet er letterlijk niks mee op.

Merendeel van de mensen rijd gewoon onnodig links.
In ieder geval wel op het 3 baans stuk weg dat ik naar mijn werk pak. En dan rijden ze vaak ook nog onder de Vmax, omdat het druk is op de linker 2 rijstroken.

We gaan alvast 5 kilometer van tevoren links rijden omdat we straks linksaf moeten.

Nu komt het niet vaak voor dat de rechter rijstrook helemaal leeg is, maar soms wel. En dan ga ik demonstratief Vmax of Vmax+5 rijden met mijn rechter knipperlicht aan en rij zo 50 auto's voorbij.
(Rebelse ik... :+ )

Ik moet op het einde van dat stuk ook rechtsaf, dus ik haal nieteens iemand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 22:24

Klippy

Still Game

Señor Sjon schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:13:
[...]

En als je te vroeg het gas loslaat, maakt ie weer een halve noodstop om het gat snel te vergroten.

[...[
Dat heb ik dus nog nooit gehad.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43
B-Real schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:28:
[...]

Voor filerijden is het hemels, dat staat buiten kijf!.
Met druk snelweg verkeer bedoelde ik geen file, maar gewoon +/- 100 op de linkerbaan. Dan weer wat sneller, dan weer wat langzamer. Rechts vol met vrachtverkeer en mensen die daar achter blijven hangen.
Ook dan laat ik hem aan staan, de auto past zichzelf aan aan de rest van het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:17

FreakNL

Well do ya punk?

ASS-Ware schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:27:
[...]

Ook dan laat ik hem aan staan, de auto past zichzelf aan aan de rest van het verkeer.
Ja ik zet hem dan op 130 ofzo… of ik geef zelf ff gas en ga daarna weer naar rechts.

Aangezien iedereen merken noemt;
Ik heb een Jeep Renegade uit 2018 wat eigenlijk (toen) een Fiat is… En geen problemen met het systeem, hij doet eigenlijk nooit “raar”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-07 11:04
Ik denk dat je ACC inderdaad echt heel anders moet gebruiken dan zonder, en je mindset daar op aanpassen.

Ik heb een BMW dus soms wil ik wat sportiever rijden en doe ik alles zelf. Op de linkerbaan op de snelweg gebruik ik zelden ACC.

Maar ben ik in een A naar B modus, dan ga ik veel relaxter rijden: op 2 baans snelwegen soms gewoon lekker achter vrachtwagen plakken en 83kmh meesukkelen en bij invoegstukken anticiperen dat mensen autos ertussen gooien. Even uit zodat je de ingreep-die-je-weet-dat-gaat-komen voor bent en dan weer aan. B wegen is ideaal omdat je de fluctuatie van snelheid van anderen niet meer zelf hoeft bij te houden.

Soms ook combinatie van beiden. Ga ik sportiever rijden maar zie ik files opdoemen dan schakel ik ACC in en laat die het sukkelen regelen. Heerlijk. Lossen ze op ga ik zelf weer verder. Ik ken mijn systeem nu blindelings en mocht ik van auto veranderen dan is dit uitvogelen 1 van de hoofdpunten. BMW kan ik in ieder geval van harte aanbevelen. Toyota met name, niet (mede ook om al die andere vaak niet uitschakelbare nannies zoals lane assist die slecht en soms zeer abrupt ingrijpen).

[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 16-04-2024 23:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13
Als ik ACC gebruik is het vrijwel altijd op maximale volgafstand en meest relaxte modus. "Dat iedereen hem in gaatjes drukt" is nou juist de bedoeling; als iedereen gewoon ruimte laat voor een ander hoeft dat ook niet allemaal in onmogelijke gaatjes of bij die ene persoon die wel ruimte houdt.

Als iemand niet voor je kan invoegen houd je te weinig ruimte, simpel. Enige uitzondering wellicht bij een bijna stilstaande file waar geristst moet worden bij een invoegstrook, dan logisch rits te sluiten.

Bij file gebruik ik ACC juist nauwelijks, ik kijk zelf veel verder vooruit dan de ACC en wordt anders gek van dat geaccordeon. Met de juist chauffeur voor me (vaak vrachtwagen) werkt het soms wel, op de linker baan vrijwel nooit.

In mijn ervaring werkt ACC dus perfect maar zijn veel andere reactieve bestuurders bloedirritant ;)

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 18-04-2024 09:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:34

Wailing_Banshee

You're Next

Duke of Savage schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:50:
[...]
Hoort niet nee, zoals je tijdens de rijlessen mee krijgt. Praktijk en realiteit is echter heel anders.

Vrijwel niemand meer die dat doet, inclusief de wet handhavers.
Dat is waarom ik niet in de spits naar het westen van het land ga, zeker niet via de snelweg. Mensen hebben geen geduld meer en schijt aan de rest van de weggebruikers. Stel je voor dat je rekening moet gaan houden met anderen!

Ik heb ook op de snelweg minimaal 3 seconden afstand met m'n voorganger, als er iemand tussen gaat, laat ik m'n gas los en neem weer die 3 seconden afstand (zoals gezegd, gebruik ik de ACC nooit op een wat drukkere snelweg, ik gebruik dan alleen de begrenzer)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:58

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Duke of Savage schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:50:
100% kans? Ja dat klopt, dat is ook mijn ervaring. Als je maar lang genoeg wacht, komt er uiteindelijk wel een moment dat er iemand van dat gat gebruik gaat maken. Maar is dat zo erg? Het duurt soms best lang voordat dit gebeurt, en tot die tijd heb ik dan wél een veilige volgafstand. Bovendien is die veilige volgafstand zo weer hersteld als iemand er tussen komt, dus de tijd dat ik onveilig dicht op mijn voorganger zit, is niet zo erg lang.

Begrijp ik uit deze opmerking dat je er voor kiest 100% van de tijd te kort op je voorligger te zitten om te voorkomen dat je af en toe te kort op je (nieuwe) voorligger zit?

Om het nog enigszins on-topic te maken: Ik ben van team ACC, met ervaring in een Prius 2012, een Ioniq Electric en nu een Tesla Model Y.

Om met de Prius te beginnen, daar begon de verslaving. Prima ACC binnen de limieten van z'n kunnen. Ik zie het als een hulpmiddel waar je mee leert omgaan. Als je passief gaat zitten afwachten wat het doet, en je gaat ergeren als het wat anders doet dan je zou willen, dan snap ik dat je gauw teleurgesteld bent. Maar als je gewoon actief blijft opletten, dan is ACC een prima extensie van een gewone CC. Het grote nadeel van deze ACC was dat die onder de 42 km/u niet werkt.

Toen kwam de Ioniq EV. Die ACC werkt tot stilstand en rijdt zelf weer weg als het verkeer binnen een aantal seconden weer gaat rollen. Ideaal in de file. Staat het langer stil, dan moet je zelf even een tikje op de knop of een beetje gas geven. Dat gas bij kan sowieso geen kwaad, want de ACC is niet zo rap met oppakken als je voorligger redelijk vlot wegtrekt, maar naast dat een prima ACC die ook niet te fel reageert op invoegers.

En nu dan de Tesla. Het verbaast mij dat die in dit topic nog nauwelijks genoemd is, want ook deze ACC is gewoon erg goed. Beter dan mijn eerdere auto's in ieder geval, want dat is natuurlijk mijn referentie. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoe die zich verhoudt tot bijvoorbeeld de ACC van BMW of VW volgens mensen die met beide veel ervaring hebben.

Wat ik er goed aan vind, is bijvoorbeeld dat het echt TACC (Traffic Aware CC) is. Een invoeger wordt al heel vroeg gespot en heel soepel opgevangen. Rechs inhalen doet ie niet, tenzij je zelf even aandringt met het gaspedaal. Je ziet op de visualisatie aan welke auto hij zich vast heeft gezet. Deze is donkerder dan de rest. Zo zie je dat de invoeger gespot is, of dat een auto links van je nog steeds de snelheid bepaalt.

Maar ook bij deze TACC moet je alert blijven. Zo kan een auto die wat slingert binnen zijn rijstrook gezien worden als iemand die ervoor gaat duiken. Ook is ook dit systeem niet vrij van plotselinge "phantom brakes", vooral op de hollandse 60 km-wegen met de "duurzaam veilige" belijning. Maar net als alle systemen, als je eenmaal een beetje weet wat de limieten zijn, is het zeer bruikbaar.

Naast de ACC had de Ioniq ook LKA en deze Tesla Autosteer. Die LKA is altijd actief (mits ingeschakeld) en geeft het gevoel dat je in een gootje rijdt. Flauwe bochten volgt ie prima, maar zodra het te scherp wordt, laat hij zonder waarschuwing het stuur los. Best wel link. Ook wilde die soms ineens een ruk aan stuur geven bij een afrit of bij het begin van een spitsstrook. Je schrikt je de eerste keren rot, maar alweer: je leert het systeem kennen.

De Tesla is anders. daar heet het Autosteer en samen met de Tacc noemen ze het Autopilot. Je voertuig wordt op snelheid en koers gehouden, net zoals in een vliegtuig. Maar net zoals in een vliegtuig ontslaat dat de piloot niet van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid. Maar dit terzijde.

Autosteer werkt alleen als je hem activeert en houdt vanaf dat moment de auto erg strak binnen de lijnen. Wil je daar uit, dan de-activeert ie en moet je in de nieuwe strook weer activeren. Tenzij je een duurder pakket hebt gekozen, dan kan die je helpen met het wisselen van de strook, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. De Tesla zal me op Autopilot in ieder geval nooit laten crashen zoals de Ioniq dat zal doen. Die laat stilletjes het stuur los maar blijft wel de snelheid vasthouden als die het niet snapt of als je in slaap gevallen bent. Komt er dan een flauwe bocht met bomen, dan... Tja. De Tesla zal hevig lawaai gaan maken en me uiteindelijk netjes binnen de lijnen met de alarmlichten aan tot stilstand brengen. Ook als daar een bocht aan kwam. Autosteer blijft actief totdat je zelf overneemt en kan in principe veel scherpere bochten maken dan de EU toelaat.

Ik ben wel bang dat er nu een hele off-topic discussie los gaat barsten rondom de lange beloften van zelfrijden vanuit Musk/Tesla, maar daar heb ik het nadrukkelijk niet over. Ik heb alleen ervaring met de Basic Autopilot zoals die nu in Europa geleverd wordt, die heel ver staat van autonoom rijden, maar als L2 systeem gewoon prima voldoet.

[ Voor 79% gewijzigd door TwOkkie op 17-04-2024 19:21 . Reden: ontopic deel (mijn ervaringen) toegevoegd ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TwOkkie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:30:
[...]
Om met de Prius te beginnen, daar begon de verslaving. Prima ACC binnen de limieten van z'n kunnen. Ik zie het als een hulpmiddel waar je mee leert omgaan. Als je passief gaat zitten afwachten wat het doet, en je gaat ergeren als het wat anders doet dan je zou willen, dan snap ik dat je gauw teleurgesteld bent. Maar als je gewoon actief blijft opletten, dan is ACC een prima extensie van een gewone CC. Het grote nadeel van deze ACC was dat die onder de 42 km/u niet werkt.
De ACC van mijn C-HR (2017) gaat ook tot stilstand (alleen als hij niet aan stond toen je tot stilstand kwam en je rijdt vanuit stilstand weg, moet je minimaal 30km/u rijden voordat hij aangezet kan worden). Ik gebruik het persoonlijk niet in files, maar mijn partner wel.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]

100% kans? Ja dat klopt, dat is ook mijn ervaring. Als je maar lang genoeg wacht, komt er uiteindelijk wel een moment dat er iemand van dat gat gebruik gaat maken. Maar is dat zo erg? Het duurt soms best lang voordat dit gebeurt, en tot die tijd heb ik dan wél een veilige volgafstand. Bovendien is die veilige volgafstand zo weer hersteld als iemand er tussen komt, dus de tijd dat ik onveilig dicht op mijn voorganger zit, is niet zo erg lang.

Begrijp ik uit deze opmerking dat je er voor kiest 100% van de tijd te kort op je voorligger te zitten om te voorkomen dat je af en toe te kort op je (nieuwe) voorligger zit?

Om het nog enigszins on-topic te maken: Ik ben van team ACC, met ervaring in een Prius 2012, een Ioniq Electric en nu een Tesla Model Y.

Toen kwam de Ioniq EV. Die ACC werkt tot stilstand en rijdt zelf weer weg als het verkeer binnen een aantal seconden weer gaat rollen. Ideaal in de file. Staat het langer stil, dan moet je zelf even een tikje op de knop of een beetje gas geven. Dat gas bij kan sowieso geen kwaad, want de ACC is niet zo rap met oppakken als je voorligger redelijk vlot wegtrekt, maar naast dat een prima ACC die ook niet te fel reageert op invoegers.

En nu dan de Tesla. Het verbaast mij dat die in dit topic nog nauwelijks genoemd is, want ook deze ACC is gewoon erg goed. Beter dan mijn eerdere auto's in ieder geval, want dat is natuurlijk mijn referentie. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoe die zich verhoudt tot bijvoorbeeld de ACC van BMW of VW volgens mensen die met beide veel ervaring hebben.

Wat ik er goed aan vind, is bijvoorbeeld dat het echt TACC (Traffic Aware CC) is. Een invoeger wordt al heel vroeg gespot en heel soepel opgevangen. Rechs inhalen doet ie niet, tenzij je zelf even aandringt met het gaspedaal. Je ziet op de visualisatie aan welke auto hij zich vast heeft gezet. Deze is donkerder dan de rest. Zo zie je dat de invoeger gespot is, of dat een auto links van je nog steeds de snelheid bepaalt.

Maar ook bij deze TACC moet je alert blijven. Zo kan een auto die wat slingert binnen zijn rijstrook gezien worden als iemand die ervoor gaat duiken. Ook is ook dit systeem niet vrij van plotselinge "phantom brakes", vooral op de hollandse 60 km-wegen met de "duurzaam veilige" belijning. Maar net als alle systemen, als je eenmaal een beetje weet wat de limieten zijn, is het zeer bruikbaar.

Naast de ACC had de Ioniq ook LKA en deze Tesla Autosteer. Die LKA is altijd actief (mits ingeschakeld) en geeft het gevoel dat je in een gootje rijdt. Flauwe bochten volgt ie prima, maar zodra het te scherp wordt, laat hij zonder waarschuwing het stuur los. Best wel link. Ook wilde die soms ineens een ruk aan stuur geven bij een afrit of bij het begin van een spitsstrook. Je schrikt je de eerste keren rot, maar alweer: je leert het systeem kennen.

De Tesla is anders. daar heet het Autosteer en samen met de Tacc noemen ze het Autopilot. Je voertuig wordt op snelheid en koers gehouden, net zoals in een vliegtuig. Maar net zoals in een vliegtuig ontslaat dat de piloot niet van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid. Maar dit terzijde.

Autosteer werkt alleen als je hem activeert en houdt vanaf dat moment de auto erg strak binnen de lijnen. Wil je daar uit, dan de-activeert ie en moet je in de nieuwe strook weer activeren. Tenzij je een duurder pakket hebt gekozen, dan kan die je helpen met het wisselen van de strook, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. De Tesla zal me op Autopilot in ieder geval nooit laten crashen zoals de Ioniq dat zal doen. Die laat stilletjes het stuur los maar blijft wel de snelheid vasthouden als die het niet snapt of als je in slaap gevallen bent. Komt er dan een flauwe bocht met bomen, dan... Tja. De Tesla zal hevig lawaai gaan maken en me uiteindelijk netjes binnen de lijnen met de alarmlichten aan tot stilstand brengen. Ook als daar een bocht aan kwam. Autosteer blijft actief totdat je zelf overneemt en kan in principe veel scherpere bochten maken dan de EU toelaat.

Ik ben wel bang dat er nu een hele off-topic discussie los gaat barsten rondom de lange beloften van zelfrijden vanuit Musk/Tesla, maar daar heb ik het nadrukkelijk niet over. Ik heb alleen ervaring met de Basic Autopilot zoals die nu in Europa geleverd wordt, die heel ver staat van autonoom rijden, maar als L2 systeem gewoon prima voldoet.
Als het wat drukker wordt houdt 95% niet de juiste afstand. Stel je voor dat er 1 auto tussen komt. Ikke, ikke, ikke.... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pjot1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:57:
[...]

Als het wat drukker wordt houdt 95% niet de juiste afstand. Stel je voor dat er 1 auto tussen komt. Ikke, ikke, ikke.... :N
Omdat het gewooon te druk is, er komt niet een auto tussen en er passen minder auto's op de weg.

En voor de files werkt het net andersom, als we allemaal 2 seconden afstand houden zijn die langer (niet bedoeld als advies). Er is misschien meet autonomie nodig om auto's veiliger dichter bij elkaar te laten rijden met dezelfde snelheid (idealiter dat de auto's ook met elkaar kunnen communiceren).

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 19-04-2024 06:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 06:05:
[...]

Omdat het gewooon te druk is, er komt niet een auto tussen en er passen minder auto's op de weg.

En voor de files werkt het net andersom, als we allemaal 2 seconden afstand houden zijn die langer (niet bedoeld als advies). Er is misschien meet autonomie nodig om auto's veiliger dichter bij elkaar te laten rijden met dezelfde snelheid (idealiter dat de auto's ook met elkaar kunnen communiceren).
Dat is natuurlijk onzin. Files ontstaan door remmen en optrekken, het wel bekende harmonica effect. Door tekort afstand bewaren wordt er (te) veel geremd en opgetrokken door idd auto's die zich ertussen proppen.

Door een iets lagere snelheid aan te houden en de daarbij behorende afstand zullen de rem- en acceleratieacties een stuk verminderen en zo zullen er ook minder files zijn.

Maar we gaan elkaar natuurlijk geen ruimte geven want dan duikt er 1 tussen.... 8)7 Wat gebeurt er toch met mensen als ze achter stuur kruipen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zeg niet dat we allemaal moeten gaan bumperkleven @pjot1 en het is ook niet mijn mening.
De files zouden flink verminderen als we wat dichter op elkaar gaan rijden. Dat zegt Patrick Potgraven van de VerkeersInformatieDienst. "Ik weet dat het gek klinkt, maar als we in de spits twee seconden afstand houden, dan worden de files veel langer. Dat zie je duidelijk als het regent. Dan nemen de files in lengte fors toe, omdat we meer afstand houden. Dat is heel goed vanuit veiligheidsoverwegingen, maar slecht voor de doorstroming."

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 06:05:
[...]

2 seconden afstand als je stilstaat is in principe bumper aan bumper... Als je 5km/u rijdt, is de afstand tussen de auto's rond de 3 meter. Daar propt past echt geen moderne auto tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:13:
[...]

2 seconden afstand als je stilstaat is in principe bumper aan bumper... Als je 5km/u rijdt, is de afstand tussen de auto's rond de 3 meter. Daar propt past echt geen moderne auto tussen
Die 2 seconden regel is ook niet voor stilstaand verkeer :p , maar zie mijn post boven die van jou voor de toelichting.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:21
FRANQ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:56:
[...]

Als je naar rechts kan kan je naar rechts, zo niet dan kan dat niet.
Soms kan je in theorie naar rechts maar moet je dan binnen 10 seconden weer naar links vanwege de volgende vrachtwagen. Dan kan je beter die 10 seconden links blijven dan dat je je last opsluiten en nooit meer links er tussen komt.

Zie het dagelijks op de A67 tussen Eindhoven en de Belgische grens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Philip Ross schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:49:
[...]

Soms kan je in theorie naar rechts maar moet je dan binnen 10 seconden weer naar links vanwege de volgende vrachtwagen. Dan kan je beter die 10 seconden links blijven dan dat je je last opsluiten en nooit meer links er tussen komt.

Belgen rijden sowieso niet op de rechterbaan ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Dat niet alleen, dat is zelfs wat ik geleerd heb bij nijn rijlessen. Je krijgt er heel onrustig verkeer door. Mijn instructeur zei: ga niet naar rechts als je daarna binnen een paar seconden weer naar links zou moeten. Je krijgt dan heel onrustig verkeer waardoor mensen eerder gaan remmen waardoor je eerder spookfiles krijgt.

En het hangt bij ons ook van de auto af waarin we rijden. Met de C-HR ga ik eerder naar rechts tussen twee vrachtwagens door, dan in de MX5... Met de MX5 proberen we attijd te voorkomen dat we tussen vrachtwagens rijden, want je leest teveel verhalen dat auto's tussen vrachtwagens "klem" komen te zitten en in die MX5 zit je dan niet klem, maar er onder...
Marzman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:32:
[...]
Die 2 seconden regel is ook niet voor stilstaand verkeer :p , maar zie mijn post boven die van jou voor de toelichting.
File in mijn boek is stilstaand verkeer waarbij het soms met een kilometer of 5 per uur door kruipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:54:
[...]
File in mijn boek is stilstaand verkeer waarbij het soms met een kilometer of 5 per uur door kruipt.
Lees de quote gewoon even. Beter voor de doorstroming zal hij niet mee bedoelen dat we dichter op elkaar stil moeten gaan staan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 15:16
AmateurVinoloog schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:01:
ACC in Nederland, en in het algemeen West Europa, is een ramp. Ik sluit me volledig aan bij de woorden van @kamstra . Het probleem is dat het veel te druk is, met veel te veel op- en afritten. Dit veroorzaakt onrust door in- en uitvoegers, waar veel ACC systemen op reageren.

ACC zou goed werken bij een stay-your-lane situatie met flink wat banen (zoals bijv A2 Utrecht-Amsterdam), maar in Europa waar je in principe rechts aanhoudt en vervolgens links inhaalt, werkt dit helemaal niet goed.
Ik deel deels je meening. Maar ik vind het voor in de file of stop en go verkeer echt dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
[...]

..
Het is toch vrij simpel, de afstand die je houdt voor veiligheid, is niet de ruimte voor een ander om daar lekker te gaan rijden.

Elke keer als er iemand tussen gaat zitten, wordt er geremd, met een worm aan rem-gedrag over de weg. Zodra het drukker is, rijdt iedereen gezellig 30-60 km/u op een 100 weg.

Ik zie dit te vaak gebeuren op de A1, A6, A27 en A12. Wanneer de andere baan ook maar met 1 meter per uur harder gaat, heb je klootviolen die van baan wisselen met een rem-kettingreactie tot gevolg. Maar dat zien ze zelf niet, want ze rijden alweer wat verderop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:42
Als iemand invoegt zeg ik meestal de ACC heel even uit, zodat ik wat snelheid minder en afstand creëer. Vervolgens zet ik hem weer aan.

Ik wil nooit meer zonder ACC. Ik vind het helemaal geweldig.

Ik rijd met 3 uit 5 streepjes Skoda Fabia Combi en ik laat de mensen achter mij gewoon lekker drukken. Niet mijn probleem dat niemand meer weet hoe veel afstand je veilig dient te hebben tot je voorganger.

[ Voor 34% gewijzigd door Dekar op 19-04-2024 09:41 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Duke of Savage schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:16:
[...]

Het is toch vrij simpel, de afstand die je houdt voor veiligheid, is niet de ruimte voor een ander om daar lekker te gaan rijden.

Elke keer als er iemand tussen gaat zitten, wordt er geremd, met een worm aan rem-gedrag over de weg. Zodra het drukker is, rijdt iedereen gezellig 30-60 km/u op een 100 weg.

Ik zie dit te vaak gebeuren op de A1, A6, A27 en A12. Wanneer de andere baan ook maar met 1 meter per uur harder gaat, heb je klootviolen die van baan wisselen met een rem-kettingreactie tot gevolg. Maar dat zien ze zelf niet, want ze rijden alweer wat verderop.
Dan hou je te weinig afstand. Wanneer je genoeg afstand houdt dan is even gaslos voldoende om een ander in te laten voegen.

Ik ben het met je eens dat remmen op de snelweg ten boze is. Jammer genoeg zijn veel acc niet slim genoeg om de situatie goed in te schatten waardoor er geremd wordt waneer het niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Als iemand ' in het gat duikt', dan tik ik even 5km terug, en daarna weer bij (of even ACC op pauze en weer aan). Is effectief even het gas loslaten.

Werkt prima, gewoon anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 17:25

PinusRigida

I put the p in pool.

nasdude schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:45:
In mijn qashqai heb ik (sinds kort een nieuwe auto) adaptieve cruisecontrol, op de minimale stand (1 van de 3 streepjes) zit ik voor mijn gevoel op redelijke afstand van mijn voorligger, maar niet dicht genoeg zodat er geen auto meer tussen 'durft in te voegen'

Rijd ik met 115 ingesteld op de linker strook van een 2 baans snelweg, adaptieve cc houdt de teller op 110 omdat mijn voorganger niet harder gaat, dikke prima, komt er een auto tussen ons in, gaat die adaptieve cc als een wilde in de ankers omdat de afstand ineens minder is geworden, dit is zo a-relaxed, ik word er zelfs geïrriteerd door.

Als ik 3 streepjes kies heb ik er minder last van, maar vervolgens is de afstand tot de voorganger zo groot dat ze achter mij beginnen te drukken omdat ik een te groot gat laat, rijden jullie op ACC en hoe gaan jullie hier mee om?
Gelijkaardige ervaring hier (2022 Jeep Renegade Limited met ACC), hij grijpt ook nogal hevig in wanneer er iemand in het gat duikt, maar dat is niet abnormaal toch: je auto meet de afstand tussen jezelf en je voorligger en wanneer iemand 'dat gat vult' wordt die afstand plots 5 meter korter dus dat systeem ziet dat als "shit, remmen!" maar ben het wel akkoord met @Boeryepes ; je ziet ze toch wel komen als je oplet dus je kan daar meestal wel op anticiperen...

Ik gebruik ACC wel alleen maar bij langere ritten = meer dan 50km snelweg enkel traject, en dat doe ik zelden, dus de situatie dat er auto's tussen komen heb ik zelden... verder over je laatste alinea: het ligt eraan of je het type persoon bent dat zich ergert aan bestuurders die ongeduldig achter je zitten te drukken -!wanneer je al de maximum toegelaten snelheid rijdt of er zelfs wat over zit!-... laat ze maar drukken, sommigen gaan dan in zware overtreding door rechts voorbij te steken: ook hun probleem, het zal ook hun boete zijn als ze eens pech hebben dat ze betrapt worden.

Trouwens: in normale situaties blijf je ook niet constant op de linkerrijstrook rijden toch? dus vroeg of laat, laat je die "drukkers" toch wel 's door wanneer je terug rechts invoegt?
Nee, stresshazen waarvoor het nooit snel genoeg gaat die graag bumperkleven op de snelweg daar kan ik me écht niet druk om maken... (en dat gebeurt in mijn ondervinding evengoed mét als zonder ACC)

Maar idd. zulke systemen grijpen graag nogal snel in -enfin, bij mijn Jeep toch ook- Idem met het noodremmen bij FCW, soms is het gewoon overdreven hoe die in de ankers gaat wanneer een voorligger bvb. een afslag neemt en jij rechtdoor moet -maar jij als bestuurder perfect kan anticiperen dat hij zijn afslag zal genomen hebben tegen dat jij op dat punt bent-...

[ Voor 16% gewijzigd door PinusRigida op 19-04-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Mijn ervaring met de ACC van Tesla is dat ie behoorlijk brak is. Ik heb ervaring met VW (Passat en ID.4) en dat is, by far, de beste die ik gehad heb. De Citroën deed het ook erg goed.

Tesla ACC is compleet onbruikbaar op alles onder een 80km/u weg. Waar de Passat en ID.4 geen enkele moeite hadden met de 60km/u wegen hier in de omgeving, kan de Model 3 daar echt helemaal niets mee.
Tesla ACC is slecht op 80km/u wegen. Ziet bij het minst of geringst een obstakel op de weg en springt in paniek modus.
Het werkt redelijk op de snelweg. Iets minder paniek aanvallen (Slechts 1 keer per 100-200km). Maar afstand houden is hij ook niet echt sterk in. Afremmen gaat netjes, terug optrekken wacht hij veel te lang mee.

Alles bij elkaar is, zoals ik al zei, mijn ervaring met VW het beste. Sport stand is niet prettig omdat hij te snel optrekt en afremt. Eco stand is niet prettig omdat hij veel te laat afremt en daardoor redelijk hard moet remmen. Comfort is perfect; lekker gezapig met het verkeer mee rijden zonder agressieve acties.

ACC is voor mij absolute noodzaak. Het zorgt er voor dat lange ritten een stuk relaxter verlopen. Het is ook echt een selectie criterium geweest bij het bestellen van m'n meest recente lease auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:21:
[...]Mijn ervaring met de ACC van Tesla is dat ie behoorlijk brak is. [...]
Tesla ACC is compleet onbruikbaar op alles onder een 80km/u weg. [...]
Tesla ACC is slecht op 80km/u wegen. Ziet bij het minst of geringst een obstakel op de weg en springt in paniek modus. Het werkt redelijk op de snelweg. Iets minder paniek aanvallen (Slechts 1 keer per 100-200km).
Dat is vreemd. Compleet onbruikbaar nog wel. Mijn ervaring is dus totaal anders. Ik gebruik hem overal, zelfs in de stad op de doorgaande wegen. Ook van die paniekaanvallen heb ik nauwelijks last, behalve op die 60km-wegen waar de strepen aan de zijkant staan in plaats van in het midden. Daar snapt het amerikaanse brein niks van. Die denkt dat ik op dezelfde strook zit als mijn tegenligger en gaat piepend in de remmen. Voor de rest is het prima te gebruiken.

Ik zou toch denken dat er niet veel verschil is tussen de 3 en de Y wat dat betreft. Zit er misschien een verschil in software-versies? Mijn ervaring begint pas in mei vorig jaar.

Wat betreft die 60km wegen, daar is een 'domme' ACC die slechts de afstand tot de voorligger meet natuurlijk in het voordeel. Bij Tesla is het een gelimiteerde versie van een (oude, mislukte) poging tot autonoom rijden die probeert het totale plaatje te zien. Dat werkt soms in het voordeel (reageren op invoegers gaat smooth) maar soms ook in het nadeel.
Alles bij elkaar is, zoals ik al zei, mijn ervaring met VW het beste. Sport stand is niet prettig omdat hij te snel optrekt en afremt. Eco stand is niet prettig omdat hij veel te laat afremt en daardoor redelijk hard moet remmen. Comfort is perfect; lekker gezapig met het verkeer mee rijden zonder agressieve acties.
Dat je de modes op je smaak kan instellen, klinkt wel weer als een voordeel. Meestal moet je het doen met wat de auto biedt en dat kan te snel of te traag zijn naar je smaak. Welk model heb jij?
ACC is voor mij absolute noodzaak. Het zorgt er voor dat lange ritten een stuk relaxter verlopen. Het is ook echt een selectie criterium geweest bij het bestellen van m'n meest recente lease auto.
Ook Team ACC dus! d:)b

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-07 22:42

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Helemaal mee eens. Zaken als kleur en velgen interesseren me niet zo, als het maar een automaat is met ACC :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

TwOkkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:54:
Ik zou toch denken dat er niet veel verschil is tussen de 3 en de Y wat dat betreft. Zit er misschien een verschil in software-versies? Mijn ervaring begint pas in mei vorig jaar.
Ik heb het Highland (2024) model. Het zou zomaar kunnen dat de cameras hier roet in het eten gooien. Ik hoor overal dat die er bij het nieuwe model niet op vooruit gegaan zijn.
Dat je de modes op je smaak kan instellen, klinkt wel weer als een voordeel. Meestal moet je het doen met wat de auto biedt en dat kan te snel of te traag zijn naar je smaak. Welk model heb jij?
Ik had de Passat GTE en één van de eerdere ID.4s.
Abso zeker weten luut! Zelfs met alle gebreken van de Model 3 is het nogsteeds beter dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-07 15:26
Stormcagy schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:47:
Dit is bij mijn Kia precies hetzelfde. Daarom rijd ik op drukke wegen niet met CC
Op mijn Kia Xceed GT-line 2023 had ik ook eerst op 4 streepjes staan, heb het aangepast naar 1 streep en is veel beter nu.

Cat linux.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Hier ook sinds ik mijn EV6 heb
Heel ontspannen rijden is het met dit systeem.

Team ACC d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43
Dekar schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:37:
Als iemand invoegt zeg ik meestal de ACC heel even uit, zodat ik wat snelheid minder en afstand creëer. Vervolgens zet ik hem weer aan.
Boeryepes schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:07:
Als iemand ' in het gat duikt', dan tik ik even 5km terug, en daarna weer bij (of even ACC op pauze en weer aan). Is effectief even het gas loslaten.

Werkt prima, gewoon anticiperen.
Waarom?
Dat doet je ACC toch voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
[...]

Mijn ervaring met de ACC van Tesla is dat ie behoorlijk brak is. (...)
Het werkt redelijk op de snelweg. Iets minder paniek aanvallen (Slechts 1 keer per 100-200km).
Mag toch hopen dat je daar bij beide afstanden minimaal twee nullen vergeten bent? Die geluiden over de brak werkende ACC van Tesla zouden de aanleiding zijn om een hele lange proefrit te willen maken. Heb systemen liever niet dan dat het maar half werkt.

Zit tegen de 200.000 km ervaring met VW's die ACC hebben, waarvan een groot deel met ACC actief. Nog niet een handvol keren had hij niet geregistreerd dat de voorganger weer opzij was. Als er al paniek was dan was het door Front Assist, waarbij het op de snelweg beperkt bleef tot alleen hard piepen en gelukkig niet in de ankers gaan.
Onlangs een Golf met Travel Assist ingeleverd. Qua werking is dat wel echt tegen het perfecte aan, enige jammere is dat ik gevoelsmatig in het stuur moest knijpen wilde ik de stuur vasthouden melding voorblijven. Alleen om die reden bleef ik toch maar bij gewoon ACC en uitgeschakeld Lane Assist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-07 22:42

Sharky

Skamn Dippy!

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:40:
[...]

[...]

Waarom?
Bij mij remt de auto net iets te hard als iemand zich ertussen wringt, niet leuk voor m'n achterliggers.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:40:
[...]

[...]

Waarom?
Lees alle voorgaande posts maar eens door. ACC is niet perfect en afh. van de situatie kan ie remmen waar je liever van het gas gaat, voor je zelf en voor de auto's achter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:06:
Ik heb het Highland (2024) model. Het zou zomaar kunnen dat de cameras hier roet in het eten gooien. Ik hoor overal dat die er bij het nieuwe model niet op vooruit gegaan zijn.
Die is nieuwer dan mijn Y. Met HW4 zelfs, waar de camera's een hogere resolutie hebben, toch?

Kan het zijn dat je nog in de leerfase zit? (clutching at straws here) Het duurde vanuit mijn Ioniq ook wel even voordat Tesla's AP Basic suite en ik vriendjes werden. Maar nu zou ik toch niet terug willen.
Ik had de Passat GTE en één van de eerdere ID.4s.
Waarschijnlijk met dezelfde ACC module die ze daar van plank trekken. Doet 1 ding en doet dat ook gewoon goed. Bij de Ioniq kon je in ieder geval duidelijk merken dat iedere drieletterige afkorting zijn eigen module had. De Frontal Collission Warning kon gaan piepen terwijl de Adaptive Cruise Control het nog prima aan het beremmen was. De Lane Depature Warning ging wel eens waarschuwen voor fouten die de Lane Keep Assistance maakte, dat soort dingen. Ik neem aan dat het bij VW ook zoiets is, waarbij het natuurlijk best wel beter kan samenwerken dan bij Hyundai.

Tesla heeft wat dat betreft in theorie een betere benadering. Eén brein regelt alles, tot de ruitenwissers en het groot licht aan toe. Dat het in de praktijk nog steeds niet perfect werkt, is dan wel weer jammer. Soms zou je willen dat er gewoon een goed werkende IR-regensensor op zat, bijvoorbeeld. Maar ik dwaal af...

Mijn overbuurman rijdt in zo'n gele ID.4 van de ANWB en beklaagt zich over soms totaal onverwacht fors afremmen. Phantom braking, zeg maar. Een collega van hem overkwam dat eens terwijl die een klant van de snelweg af aan het slepen was. Dat werd dus een kop-staart..

Dus ook VW is zeker niet perfect, als ik deze N=1 annekdote mag geloven. :+
Abso zeker weten luut! Zelfs met alle gebreken van de Model 3 is het nogsteeds beter dan zonder.
Ik hoop wel dat wij in Europa ook eindelijk de amerikaanse software gaan krijgen, desnoods in afgeknotte vorm om aan de regelgeving te blijven voldoen. Het "brein" daarvan heeft een heel wat realistischere kijk op de wereld dan de Mobileye clone uit 2016 waar wij het nog mee moeten doen.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

R-R-L schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:41:

Die geluiden over de brak werkende ACC van Tesla zouden de aanleiding zijn om een hele lange proefrit te willen maken. Heb systemen liever niet dan dat het maar half werkt.
Woon je in de buurt van Hilversum? Dan wil ik wel een flink eind met je gaan rijden als je dat wil. Dan kan ik je ook vertellen hoe de 39000 km in de afgelopen 11 maanden bevallen is. In ruil daarvoor heb ik nog wel een code voor als je toch enthousiatst geworden bent.. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door TwOkkie op 19-04-2024 12:59 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13
PinusRigida schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:11:
Trouwens: in normale situaties blijf je ook niet constant op de linkerrijstrook rijden toch? dus vroeg of laat, laat je die "drukkers" toch wel 's door wanneer je terug rechts invoegt?
Bij druk verkeer hoeft dat niet, als je nooit je doelsnelheid kunt halen hoef je ook nooit naar rechts. Op mijn dagelijkse commute is dit bijna standaard. Ik ga alsnog vaak rechts rijden omdat het nauwelijks scheelt en veel consistenter is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

R-R-L schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:41:
Mag toch hopen dat je daar bij beide afstanden minimaal twee nullen vergeten bent? Die geluiden over de brak werkende ACC van Tesla zouden de aanleiding zijn om een hele lange proefrit te willen maken. Heb systemen liever niet dan dat het maar half werkt.
Nope, helaas. Bij een lange rit ga ik er al vanuit dat ik minstens één keer zelf moet ingrijpen om een noodstop te voorkomen.
En dan heb ik het nog niet over de phantom-snelheidsaanpassingen..... Ik heb de ACC ingesteld dat ík de snelheid bepaal en dat gaat 95% van de tijd goed. Bij Eindhoven, de draai naar de A2 richting het noorden, vindt Tesla dat ik die controle niet mag hebben en grijpt dus zelf in op de snelheid. Zet hem gewoon hard naar 100, ook na 19:00. Maar dat is nog minder erg dan op de A10 waar de Tesla vindt dat je maar 40 mag, midden op de snelweg.... Afijn; als je het weet kun je er iets mee, zeg maar.
Zit tegen de 200.000 km ervaring met VW's die ACC hebben, waarvan een groot deel met ACC actief. Nog niet een handvol keren had hij niet geregistreerd dat de voorganger weer opzij was. Als er al paniek was dan was het door Front Assist, waarbij het op de snelweg beperkt bleef tot alleen hard piepen en gelukkig niet in de ankers gaan.
Onlangs een Golf met Travel Assist ingeleverd. Qua werking is dat wel echt tegen het perfecte aan, enige jammere is dat ik gevoelsmatig in het stuur moest knijpen wilde ik de stuur vasthouden melding voorblijven. Alleen om die reden bleef ik toch maar bij gewoon ACC en uitgeschakeld Lane Assist.
Yup. De Passat en ID.4 werkten, wat dat betreft, gewoon heel erg lekker. Wel even de verkeersbord herkenning uitzetten zodat hij niet aanpast aan de hand van het bord 30/50 van het tankstation maar daarna ook nooit meer problemen gehad.
TwOkkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:48:
Die is nieuwer dan mijn Y. Met HW4 zelfs, waar de camera's een hogere resolutie hebben, toch?

Kan het zijn dat je nog in de leerfase zit? (clutching at straws here) Het duurde vanuit mijn Ioniq ook wel even voordat Tesla's AP Basic suite en ik vriendjes werden. Maar nu zou ik toch niet terug willen.
Ik zou verwachten dat de "leerphase" na 20k kilometers wel een beetje voorbij is. Wat ik geleerd heb is de ACC gewoon niet te gebruiken op 60km wegen en op 80km wegen erg goed op te letten.
Tesla heeft wat dat betreft in theorie een betere benadering. Eén brein regelt alles, tot de ruitenwissers en het groot licht aan toe. Dat het in de praktijk nog steeds niet perfect werkt, is dan wel weer jammer. Soms zou je willen dat er gewoon een goed werkende IR-regensensor op zat, bijvoorbeeld. Maar ik dwaal af...
Het probleem met de Tesla benadering is dat het resulteert in gebreken op álle fronten. De ACC is nét niet goed, de ruitenwisser is een ramp, de automatische instelling van de stoelen is brak.... Voor een bedrijf wat beweert software te maken, geen autos, hebben ze erg brakke software :-D
Ik hoop wel dat wij in Europa ook eindelijk de amerikaanse software gaan krijgen, desnoods in afgeknotte vorm om aan de regelgeving te blijven voldoen. Het "brein" daarvan heeft een heel wat realistischere kijk op de wereld dan de Mobileye clone uit 2016 waar wij het nog mee moeten doen.
Als die Amerikaanse software inderdaad zoveel beter is dan help ik je hopen. Daarnaast hoop ik dat enhauto snel met z'n knob komt voor de Highland, dan ga ik eens kijken of dat nog wat leuks doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:35:
Nope, helaas. Bij een lange rit ga ik er al vanuit dat ik minstens één keer zelf moet ingrijpen om een noodstop te voorkomen.
Ik ervaar dat dus veel minder... Op mijn routine-trajecten (Hilversum - Delft, Vlissingen of Steenwijk v.v.) eigenlijk nooit. En als het gebeurt, is het meer "fors van het gas af" dan dat er echt geremd wordt en is het te verklaren doordat iemand in een andere strook over de streep dreigt te gaan.

Wel herkenbaar is de plotselinge verandering in ingestelde snelheid. De A9 is nu een stukje verlegd vanwege werkzaamheden, waardoor hij zich even in een 50 km gebied waant. Daar moet je wel alert op zijn. Wat dat betreft is een "domme" ACC die gewoon de ingestelde snelheid vast houdt, wel fijner.
de automatische instelling van de stoelen is brak....
Wat hebben ze daar nou fout gedaan dan? Werkt bij ons prima. Heel soms kiest ie het verkeerde profiel als Ms. TwOkkie eerder bij de auto is dan ik, maar dat is snel genoeg gewisseld. Ik vind het juist wel fijn dat *alle* instellingen (tot het Spotify profiel aan toe) met het profiel meegaan en dat je er 10 kan aanmaken, in plaats van de 2 die ik eerder gewend was en die enkel de stoel en spiegels deed.

Voor de rest heb ik een beetje het gevoel dat jij zwaarder tilt aan de fouten dan ik, of dat ik misschien teveel door de vingers zie, waardoor het oordeel bij jou naar negatief valt terwijl ik er juist erg blij mee ben. Je klachten zijn verder wel feitelijk correct, maar blijkbaar heb ik er minder moeite mee. Neem die ruitenwissers die 90% van de tijd wel goed werken. Doen ze het niet goed, dan doe ik het even manual. Net als vroeger toen de sensors ook nog niet zo goed waren. Toen zat ik vaak aan de gevoeligheid te tweaken of tikte ik de hendel door naar manual. Op een of andere manier was dat toen geen probleem, maar moet het bij Tesla perfect werken ander is het volkomen k*t.
Daarnaast hoop ik dat enhauto snel met z'n knob komt voor de Highland, dan ga ik eens kijken of dat nog wat leuks doet.
Ik had alleen de buttons en nu ook de knob. Wat ik niet meer wil missen is de button links achterop mijn stuur waarmee ik AP activeer met dezelfde vingers als waarmee ik mijn richtingaanwijzer bedien. Ook de knop voor het dashboardkastje gebruik ik veel. De 'knob' gebruik ik vooral als alternatief voor het scrollwieltje om de ACC-snelheid te regelen. Verder bedien ik er de pre-heat, regen en chill/standard mee en soms als we samen reizen, staat ie op de mediaplayer stand.

Maar daar heb ik in dit topic al meer over geschreven.

[ Voor 15% gewijzigd door TwOkkie op 19-04-2024 14:17 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 17:25

PinusRigida

I put the p in pool.

assje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:18:
[...]

Bij druk verkeer hoeft dat niet, als je nooit je doelsnelheid kunt halen hoef je ook nooit naar rechts. Op mijn dagelijkse commute is dit bijna standaard. Ik ga alsnog vaak rechts rijden omdat het nauwelijks scheelt en veel consistenter is.
Ergo: in normale situaties... ;)

Hoewel 'druk verkeer' uiteindelijk ook wel tot 'normale situaties' behoort, afhankelijk van waar en wanneer... :D

...maar in druk verkeer, en al zeker in file, zal je dan ook veel minder last hebben van bumperklevers, ttz: in file kleeft iedereen bumper maar dat is file dus totaal andere situatie...

...maar idd: ik rijd zoals jij blijkbaar... De keren dat ik op linkerrijvak blijf is wanneer het idd. relatief druk is of heel druk (lees: file) en ik weet dat links vlotter gaat OF wanneer ik weet dat ik binnen xxx meter toch naar links moet invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

TwOkkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:04:
Wat hebben ze daar nou fout gedaan dan? Werkt bij ons prima. Heel soms kiest ie het verkeerde profiel als Ms. TwOkkie eerder bij de auto is dan ik, maar dat is snel genoeg gewisseld.
Ik heb de "Easy entrance" aan staan. Dus als ik parkeer trekt ie het stuur terug en zet de stoel omhoog. Als ik weer in stap gaat de helft van de tijd de stoel netjes terug, de andere helft blijft ie halverwege hangen. Da's brak.
Ik vind het juist wel fijn dat *alle* instellingen (tot het Spotify profiel aan toe) met het profiel meegaan en dat je er 10 kan aanmaken, in plaats van de 2 die ik eerder gewend was en die enkel de stoel en spiegels deed.
Daar ben ik het dan weer volledig mee eens. Op het stukje na dat hij eens in de 2 weken geen netwerk verbinding heeft en dan besluit om ook gewoon niks te doen. Dan moet je Spotify met de hand opnieuw activeren en heeft ie ook geen idee meer wat je aan het afspelen was. Ook dat is weer een beetje brak; hij zou toch zelf kunnen zien dat er weer netwerk verbinding is?
Voor de rest heb ik een beetje het gevoel dat jij zwaarder tilt aan de fouten dan ik, of dat ik misschien teveel door de vingers zie, waardoor het oordeel bij jou naar negatief valt terwijl ik er juist erg blij mee ben. Je klachten zijn verder wel feitelijk correct, maar blijkbaar heb ik er minder moeite mee.
Zou kunnen. Zoals gezegd; Tesla claimed een software bedrijf te zijn en als ik m'n software zo af zou leveren, zou ik me behoorlijk schamen.
Neem die ruitenwissers die 90% van de tijd wel goed werken. Doen ze het niet goed, dan doe ik het even manual. Net als vroeger toen de sensors ook nog niet zo goed waren.
Bij mij is het eerder andersom; heel af en toe doe ie het goed. Terwijl mijn Xsara uit 2000 het 99% van de tijd goed deed. Ik vindt het raar dat Tesla een dikke 25 jaar achter loopt als het om dat soort software gaat.
Ik had alleen de buttons en nu ook de knob. Wat ik niet meer wil missen is de button links achterop mijn stuur waarmee ik AP activeer met dezelfde vingers als waarmee ik mijn richtingaanwijzer bedien. Ook de knop voor het dashboardkastje gebruik ik veel. De 'knob' gebruik ik vooral als alternatief voor het scrollwieltje om de ACC-snelheid te regelen. Verder bedien ik er de pre-heat, regen en chill/standard mee en soms als we samen reizen, staat ie op de mediaplayer stand.
Thanks; mischien moet ik maar gewoon pre-orderen :-)

En nu weer terug on topic. Mijn excuses voor deze off-topic, terug naar:
Adaptive Cruisecontrol is absoluut onmisbaar
;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:38:
Ik heb de "Easy entrance" aan staan. Dus als ik parkeer trekt ie het stuur terug en zet de stoel omhoog. Als ik weer in stap gaat de helft van de tijd de stoel netjes terug, de andere helft blijft ie halverwege hangen. Da's brak.
Yep. Ik heb geen Easy entrance aan staan sinds ik daarmee in mijn Hyundai wel eens de achterpassagiers heb laten schrikken. Ook zet ik wel eens boodschappen achter m'n stoel en die wil ik ook niet geplet hebben. Bij Tesla kun je echter ook je "Easy" stand afregelen, dus zou ik bijvoorbeeld alleen mijn stuur kunnen verplaatsen.. Maar hoe dan ook: het moet het wel doen ja.
Daar ben ik het dan weer volledig mee eens. Op het stukje na dat hij eens in de 2 weken geen netwerk verbinding heeft en dan besluit om ook gewoon niks te doen.
Heb je dit wel eens opgegooid in een van de Tesla topics? (Ik loop daar nog wat achter)
Zou kunnen. Zoals gezegd; Tesla claimed een software bedrijf te zijn en als ik m'n software zo af zou leveren, zou ik me behoorlijk schamen.
Ach. Microsoft is er groot mee geworden en de wereld blijft er maar van smullen.

Tijd voor een Open Source auto? Tesla rooten en een eigen rommetje er op? :9~
En nu weer terug on topic. Mijn excuses voor deze off-topic, terug naar:
Adaptive Cruisecontrol is absoluut onmisbaar
;-)
En zo is het!

(Latere edit, ik kwam net deze YT short tegen)
Als die Amerikaanse software inderdaad zoveel beter is dan help ik je hopen.
Als die software dit soort dingen kan, dan denk ik dat een beetje afstand houden en lijntjes volgen niet zo'n groot probleem zal zijn:

[ Voor 14% gewijzigd door TwOkkie op 19-04-2024 18:10 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Croga schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:38:
[...]

Dat hoort nu eenmaal bij DevOps ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
TwOkkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:55:
[...]

Woon je in de buurt van Hilversum? Dan wil ik wel een flink eind met je gaan rijden als je dat wil. Dan kan ik je ook vertellen hoe de 39000 km in de afgelopen 11 maanden bevallen is. In ruil daarvoor heb ik nog wel een code voor als je toch enthousiatst geworden bent.. 8)
Verre van. Heb vorig jaar nog op het punt gestaan een 2019 Model 3 SR+ van een collega over te nemen, tegengehouden door de onmogelijkheid om een laadgelegenheid bij huis te krijgen. Zou hem dan puur en alleen om de centen genomen hebben, kan het met alle goede wil maar geen mooie auto vinden, mist de 'kijk ik er nog eens naar om' factor.
Yup. De Passat en ID.4 werkten, wat dat betreft, gewoon heel erg lekker. Wel even de verkeersbord herkenning uitzetten zodat hij niet aanpast aan de hand van het bord 30/50 van het tankstation maar daarna ook nooit meer problemen gehad.
Dat aanpassen op verkeersborden en/of navigatiedata heb ik op rit één uitgezet. Idee is goed maar plots de snelheid aanpassen voor irrelevante borden is in de praktijk minder prettig. Voorspelling wegverloop ook uit, al een paar keer gehad dat de auto afremde voor een bocht in de afrit die ik niet ging nemen. Ook de eco assistent voor de momenten zonder ACC is uit, die vond ik ook heel erg bemoeizuchtig. En als het op snelheid aankomt houd ik blijkbaar overduidelijk niet van zulke bemoeienis, heb ik een vriendin die doorrijden juist prettig vindt, neemt de auto het gezeur over. Uit er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-07 22:55
99ruud99 schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:49:
Dit is toch de definitie van hoe de cc moet werken?

Cc is voornamelijk gemaakt voor relaxed rijden, lekker middelste rijstrook 105 rijden :).

Tijdens drukte inhalen even van cc af.
Je plek op de weg is rechts🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
[...]

Als ik iemand achterop zie komen die harder rijd dan mij, en ik kan naar rechts, dan ga ik naar rechts.
En dan ga ik weer naar links zodra die auto voorbij is.

Is een kleine moeite.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:21
FRANQ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:24:
[...]

Als ik iemand achterop zie komen die harder rijd dan mij, en ik kan naar rechts, dan ga ik naar rechts.
En dan ga ik weer naar links zodra die auto voorbij is.

Is een kleine moeite.
Doe ik ook, als het er niet voor zorgt dat ik zelf moet remmen.
Als ik vervolgens zou moeten remmen omddat ik achter een vrachtwagen kom te zitten (en mogelijk niet naar links terug kan vanwege hardrijders) dan doe ik het niet.
Jouw haast is niet belangrijker dan mijn tijd/benzinegenruik.

Dat is wel er vanuit gaande dat ik VMax +5-10 rij.
Dan hebben mensen gewoon pech bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Moet eerlijk zeggen dat de ACC van mijn Prius 2010 echt perfect was, helaas deed deze het niet onder de 50kmpu (dus geen automatisch filerijden). Nu een Tesla Model Y en die doet dit laatste wel weer heel goed, maar is wat minder bruikbaar op smalle wegen met fietspaden en onduidelijke weghelft (veel 60 wegen dus), dus daar zet ik de ACC dan ook maar uit.

Ik rij verder alles op ACC, ook in druk verkeer op de de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-07 23:17
Nou ik heb er een nieuwe ervaring bij, ik dacht ik geef het meer kansen

ACC aan, we komen bij een stoplicht, de auto stopt netjes op laten we zeggen 5 meter van de voorligger
behoorlijk hard in de ankers, maar dat hoort er blijkbaar bij. voetje bij de rem om last minute te kunnen ingrijpen maar we kwamen stil te staan

5 of 10 seconde later, ik hoor een piiiieeeeeeep, en de ACC laat de rem los en we gaan weer rijden terwijl de auto voor mij stil staat..... hoe dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-07 23:15
fredkroket schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:43:
Elk merk heeft zo zijn eigen implementatie en plus- en minpunten.

Plus bij bijvoorbeeld Kia en Hyundai is, is dat de ACC om te zetten is naar CC (veelal door de knop voor het instellen van de afstand 3 seconden in te drukken).

Plus bij VAG ACC is vaak weer dat deze ACC niet rechts gaat inhalen. Ik ga (wanneer het druk is) wel eens even rechts "buiten het linker rijtje" rijden. Mijn Hyundai gaat dan meteen rechts inhalen, VAG ACC blijft dan netjes "hangen" achter de auto op de linker baan.
Gewoon een klein kort tikje op het gas en hij gaat gewoon rechts inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfnoo
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04 21:21
Ik heb een Audi A6 uit 2020 met ACC. Heerlijke auto, maar ik heb ook regelmatig "ruzie" met ACC. Met name als je lekker over de snelweg zoeft en het systeem zich vast gaat pinnen op een voorganger, terwijl je daar juist langs wilde gaan met een vaste (cruise) snelheid. Afremmen is dan vervelend/irritant en dit geeft ook een onrustig beeld voor andere weggebruikers. Jammer dat ACC niet uit te zetten is op zulke momenten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:12
Alfnoo schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:42:
Ik heb een Audi A6 uit 2020 met ACC. Heerlijke auto, maar ik heb ook regelmatig "ruzie" met ACC. Met name als je lekker over de snelweg zoeft en het systeem zich vast gaat pinnen op een voorganger, terwijl je daar juist langs wilde gaan met een vaste (cruise) snelheid. Afremmen is dan vervelend/irritant en dit geeft ook een onrustig beeld voor andere weggebruikers. Jammer dat ACC niet uit te zetten is op zulke momenten :?
Kun je dan niet gewoon het gaspedaal intrappen, dat overruled als het goed is tijdelijk de ACC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfnoo
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04 21:21
Ja dat kan idd wel en dan ben je wellicht net de vertraging voor, (voordat de ACC een auto herkent) maar dan moet je wel steeds extra gasgeven...misschien even wat handigheid in krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Alfnoo schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:42:
Gewoon een tikje tegen de acc hendel. In de Enyaq. En dan zelf het versnellingspedaal bedienen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 2 Laatste