Dat is zo. Maar de ene ACC is de andere niet, en het zal ook een beetje samenhangen met je rijstijl welk merk goed of juist niet goed bij je past.DNN!S schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:42:
[...]
Met ACC moet je gewoon een beetje leren rijden. Als een ACC in de ankers gaat zat je als bestuurder zelf gewoon niet op te letten want na een tijdje weet je wel wat hij wanneer gaat doen en kun je erop anticiperen door alvast heel lichtjes gas te geven of de rem heel lichtjes aan te tikken zonder daadwerkelijk af te remmen om ACC te overrulen.
De ACC van onze Porsche is subliem. Niet te vroeg, niet te laat, genoeg gas geven per situatie, prima volgafstand, werkt echt ontzettend fijn. De ACC van onze Mercedes is echt een drama. Reageert veel te vroeg op auto voor me met afremmen waardoor het ontzettend onnatuurlijk voelt. Vooral als er in een file een beetje vlot wordt opgetrokken laat hij eerst een ontzettend gat vallen en reageert traag, om vervolgens wel sneller te gaan versnellen en dan weer veel te laat doorhebben dat de auto voor me alweer aan het remmen is. Dus rij meestal in file en drukte zonder cruise control in die auto. Nadeel is dat de ACC niet uit kan, dus ik kan er geen "domme" cruise control van maken, anders had ik dat al gedaan.