Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-01 21:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1doiXqZGY-V-tGQeT1RxapmB68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpvwZMxl81vKc4AySzh4bCNR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvNrdn023dsUVGCVzeSTBFPifwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wJUZ4HKwZnkvdjb4e7hLOCx.jpg?f=fotoalbum_largeGoede middag.

Er zijn bij mij zonnepanelen aangelegd, Ik heb na 3 dagen installateurs op mijn dak nog steeds geen in zicht in de Solerman app . ik twijfel er aan of die installatie volgens NEN1010 is aangelegd. De kabels en stekkers liggen los op de pannen waar het water langs stroomt. De micro omvormers Deye sun2000gs3 zijn te dik om op de bevestigingsrails te monteren en zijn vast gezet met installatie draad en liggen ook op de pannen waar het regenwater langs stroomt en al het vuil wat van het dak afkomt achter blijft hangen. Ik moet nog 60% van de rekening betalen. Graag A.U.B jullie mening en advies

Groet Rene.

Beste antwoord (via RenePetty op 11-05-2024 09:39)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
RenePetty schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:50:
[...]

Dat een 4 polige hoofdschakelaar van 40 Ampere ruim voldoende zelfs voor elektrisch opladen en 30 zonnepanelen.
Wanneer je het ding aansluit op 3x25A is er niets aan de hand, maar je hebt geen 3x25A.

Nu op 1 fase is er wel degelijk een risico.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat een prutswerk joh! Niet accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Tiewraps zijn te duur zeker?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-05 23:09
Volgens mij heb jij het antwoord al zelf gegeven en valt hier niets meer aan toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-05 22:16
Ten eerste liggen ze op de kop, de koellichamen moeten naar boven gericht zijn, en tevens dienen ze geschroefd te zijn op de rail, zoals het in de montagehandleiding staat.

Maar inderdaad, niet accepteren dit, je schaft een installatie aan voor vele jaren, en dan wil je wel graag dat het degelijk bevestigd wordt, daar betaal je ook voor.

[ Voor 135% gewijzigd door RobertV70 op 11-04-2024 19:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertV70
Er staat ook een duidelijke waarschuwing in de handleiding dat er minimaal 1,5 cm ruimte moet zijn tussen dak en micro-omvormer, dat is in ieder geval niet gerealiseerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AC en DC langs en door elkaar, DC 1 kleur ipv 2 op de zwarte ringen na en niks is geborgd.
Dan zou ik liever niet alle connectoren en de omvormer onbeschermd in de zon leggen maar goed.
Dit moet wel een heel goedkope offerte zijn, hij heeft z'n restjes er voor gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:47

DjVe

Hatsaflats!

Misschien ook handig om de niet gebruikte inputs van de omvormer te voorzien van dopjes. Vraag me daarnaast af of de rail wel vereffend is. De rest staat hierboven al: compleet prutswerk van bovenste plank.

Ik zou hier geen vertrouwen in hebben en zeggen dat ze de boel weer kunnen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
DjVe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:05:
Misschien ook handig om de niet gebruikte inputs van de omvormer te voorzien van dopjes. Vraag me daarnaast af of de rail wel vereffend is. De rest staat hierboven al: compleet prutswerk van bovenste plank.

Ik zou hier geen vertrouwen in hebben en zeggen dat ze de boel weer kunnen ophalen.
Ik heb net de bevestiging rail via mijn CV leiding ( Die is geaard) getest de bevestigingsrailg is niet geaard .Dit is via NEN1010 (2020) verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Morgen komt hij met offertes voor andere omvormers . Hij zegt dat hij er 1 maakt voor Hoylimes en 1 voor enphase. En dat ik dan bij moet betalen. Bij betalen heb ik een hekel aan. Kan ik dit met dit bedrijf stoppen zonder de 2e betaling van 60% te voldoen. De rechtbijstandverz heb ik al op de hoogte gebracht.

[ Voor 3% gewijzigd door RenePetty op 11-04-2024 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Correct. Volgens NEN1010 2015 A1 2020 hoofdstuk 712, moeten alle metalen onderdelen van de PV installatie vereffend worden.

Qua werking zal het ontbreken weinig uit maken, want ik verwacht dat de Deyer micro's gebruik maken van een HF transformator (net als Enphase), waarmee AC en DC galvanisch van elkaar gescheiden zijn. In dat geval is er geen isolatiebewaking op de omvormer nodig en is vereffening van het veld niet nodig. Echter is het wel wenselijk om statisch opgebouwde spanning af te voeren. Toch vervelend als je op het dak een tik krijgt en daarom van het dak valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:25:
Kan ik dit met dit bedrijf stoppen zonder de 2e betaling van 60% te voldoen. De rechtbijstandverz heb ik al op de hoogte gebracht.
Ik zou je rbv gewoon om advies vragen, die kunnen je exact vertellen wat je rechten zijn en mogelijk zelfs de 40% die je al betaald hebt terugvorderen via een nette brief.

Dit is gewoon helemaal niks en die partij zou ik ook zeker niet vertrouwen voor meerwerk of om het op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ik zie dat Deye sun2000gs3 omvormers bijnAliexpres tekoop zijn. Wat is jullie ervaring als techneuten met Deye sun2000gs3 omvormers. ???

Groet Rene.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:19
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:33:
Ik zie dat Deye sun2000gs3 omvormers bijnAliexpres tekoop zijn. Wat is jullie ervaring als techneuten met Deye sun2000gs3 omvormers. ???

Groet Rene.
No offence…het is absoluut prutswerk op jouw dak.

Maar is het niet een beetje VEEL TE LAAT om deze vraag te stellen?

Onderzoek naar wat je op je dak laat leggen doe je voordat dit op het dak gelegd wordt. Niet erna.

Veel sterkte met je Ali spul op het dak…..

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou ze in gebreke stellen.
Het vertrouwen in deze partij is nul dus die meuk van het dak en geld terug.
Heben ze ook nog wat in de meterkast gedaan?

En op zoek naar een andere partij.

Ik zou met die insteek kijken wat de rbv voor je kan en wil doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Panzer_V schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:38:
[...]

Onderzoek naar wat je op je dak laat leggen doe je voordat dit op het dak gelegd wordt. Niet erna.

Ik heb alles onder zocht ik heb goede zonnepanelen JingoTiger Neo N-type 54HL4R-B 420-440 Watt, De omvormers zijn denk ik ook wel goed in Deye topic gelezen. Alleen ik wist natuurlijk niet dat de omvormers niet op de rail past. En ook niet dat ze er zo’n rotzooi van hebben gemaakt, Het bedrijf komt zelfs nog uit mijn woonplaats, heb maar 40% aan betaald. Ik eis Enphase omvormers met originele kabels ik weet dat ze duurder zijn, maar betaal niks bij

Kunnen jullie mij nog adviseren welke Enphase omvormers ik het best kan nemen.

Groet Rene

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:19
@RenePetty , hier vind je een Excel sheet die je kunt invullen. Daar rolt automatisch een advies voor Enphase omvormers uit.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2237450/0

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:48:
Ik zou ze in gebreke stellen.
Het vertrouwen in deze partij is nul dus die meuk van het dak en geld terug.
Heben ze ook nog wat in de meterkast gedaan?

En op zoek naar een andere partij.

Ik zou met die insteek kijken wat de rbv voor je kan en wil doen.
Mijn meterkast was 40 jaar oud. Zat nog maar 1 aardlek in en 7 groepen. Heb door een ander bedrijf een nieuwe meterkast 1 fase laten plaatsen (voorbereid voor 3 fase) met hood schakelaar 9 groepen 3 aardlek schakelaars en kookgoep Zonnepanelen bedrijf heeft er een groep met aardlek bij geplaatst

Rene

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Heb je ook een foto van hoe ze die extra groep in je kast bijgeplaatst hebben? Zonder de kap op de kast zodat we de bedrading zien.

Vanwaar trouwens de micro omvormers? Heb je last van schaduw?

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 11-04-2024 21:04 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:01:
[...]

Heb je ook een foto van hoe ze die extra groep in je kast bijgeplaatst hebben? Zonder de kap op de kast zodat we de bedrading zien.

Vanwaar trouwens de micro omvormers? Heb je last van schaduw?
De blauwe groep heeft hij geplaatst hij heeft de blauwe nul aansluiting onder achterlangs doorverbonden met de hoofdschakelaar zie de dubbele pin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIsEgmd8NLlFNQokKexU3o13QuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EOTPt2IBA2qxnHRqgOCvXMT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:25:
Morgen komt hij met offertes voor andere omvormers . Hij zegt dat hij er 1 maakt voor Hoylimes en 1 voor enphase. En dat ik dan bij moet betalen. Bij betalen heb ik een hekel aan. Kan ik dit met dit bedrijf stoppen zonder de 2e betaling van 60% te voldoen. De rechtbijstandverz heb ik al op de hoogte gebracht.
Als ze geen goed geïnstalleerd systeem kunnen leveren voor de afgesproken prijs, dan stuur je aan op koopontbinding. Dan ga je niet bijbetalen omdat ze een foute offerte opgesteld hebben.

Koopontbinding en dus herstel naar originele staat van het dak op hun kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
[....]

[ Voor 110% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:43 . Reden: Lege quote post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
@RenePetty Je hebt wat moeite met posten en quote volgens mij.

Maar goed als je geen schaduw hebt zou ik gewoon een stringomvormer nemen.
Die micros van het dak de panelen aansluiten in string en een passende stringomvormer.
Hoeveel panelen heb je?

Meterkast is op zich niet heel raar gedaan.
Ik mis alleen een aderhuls op die zwarte draad naast de dubbele blauwe althans zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:15:
Je hebt wat moeite met posten en quote volgens mij..

Die micros van het dak de panelen aansluiten in string en een passende stringomvormer.
Hoeveel panelen heb je?

Ik mis alleen een aderhuls op die zwarte draad naast de dubbele blauwe althans zo lijkt het.
Inderdaad die aderhuls op zwart is dat verplicht is die vergeten denk ik zat er ook niet een op blauw die zonnepanelen installateur moest er wel eenduo op zetten. Is het niet zo dat als ik ze in string zet en 1 paneel uitvalt niks het meer doet ??

Ik heb 10 panelen

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ik ben heel blij dat jullie mij zo goed helpen. De directeur van het bedrijf belde mij gisteren op en dreigde mij met een rechtszaak als ik de 60% niet betaal. En gaat mij panelen uitschakelen zegt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zo ver ik kan zien zit je PV ook niet eens achter een aardlek?
Ah, zie nu dat het een alamat is.
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:23:
En gaat mij panelen uitschakelen zegt hij.
Misschien nog wel het meest verstandige van deze beunhaas... /sarcasm

b.t.w. Probeer even te letten op de quote tags, het maakt het een beetje onduidelijk zo. Edit je posts anders even zodat het weer klopt.

[ Voor 51% gewijzigd door DukeBox op 11-04-2024 23:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
[...]

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:45 . Reden: Leg quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
DukeBox schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:24:
Zo ver ik kan zien zit je PV ook niet eens achter een aardlek?

@RenePetty Probeer even te letten op de quote tags, het maakt het een beetje onduidelijk zo
De PV groep heeft eigen aardlek zie gele pennetje links boven

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:17:
[quote]Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:15:
Je hebt wat moeite met posten en quote volgens mij..

Hoeveel panelen heb je?

Inderdaad die aderhuls op zwart is dat verplicht is die vergeten denk ik zat er ook niet een op blauw die zonnepanelen installateur moest er wel eenduo op zetten. Is het niet zo dat als ik ze in string zet en 1 paneel uitvalt niks het meer doet ??

Ik heb 10 panelen
Er liggen hier panelen bij van 11 jaar oud, ze beschikken over bypass doden dus als 1 niks doet gaat de rest wel door.
Of het moet echt allemaal stuk zijn.

In jouw geval zou ik lekker voor een stringomvormer gaan.

Die club waar je nu zaken mee doet zou ik afscheid van nemen.

Dreigen met een rechtzaak... man dan was ik wel al klaar na dat prutswerk op je dak.

Weg met die zooi! En een betere partij zoeken.
De huidige is beslist niet kundig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:32:
[...]

Er liggen hier panelen bij van 11 jaar oud, ze beschikken over bypass doden dus als 1 niks doet gaat de rest wel door.

Dreigen met een rechtzaak... man dan was ik wel al klaar na dat prutswerk op je dak.

Dat is ook mijn bedoeling om weg te gaan bij dat bedrijf, maar ik wil wel mijn 40% aanbetaling terug. En hoe moet ik dat bewerkstelligen.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 20:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik lees al drie dagen bezig? Hoeveel panelen laat je leggen? Bijmij hebben ze 15 panelen in nog geen halve dag gelegd aangesloten en al... Verder, nee deze installatie ziet er niet goed uit, maar dat was al duidelijk.
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:37:
[quote]Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:32:
[...]

Dat is ook mijn bedoeling om weg te gaan bij dat bedrijf, maar ik wil wel mijn 40% aanbetaling terug. En hoe moet ik dat bewerkstelligen.
Je gaf al aan rechtsbijstand te hebben, raadpleeg ze en geef ze alle informatie en foto's die jij hebt.

[ Voor 52% gewijzigd door _Dune_ op 11-04-2024 21:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:37:
[quote]Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:32:
[...]

toon volledige bericht
Daar ben ik niet de meest geschikte persoon voor ik heb nogal wat een kort lontje met zulke figuren.ik zou zelf verhaal halen maar dat is meestal niet handig...

Ik zou je rechtsbijstand vragen hoe dat aan te pakken.
Zo snel mogelijk op korte termijn ze dwingen je dak en meterkast in oude staat te herstellen.

En ondertussen offerte opvragen bij een ander partij voor een set met stringomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Het was ook de bedoeling in een halve dag maar ze zijn de 2 dagen erna steeds een 2 uurtjes geweest om de wifi van de omvormers aan de praat te krijgen,ze werken nu nog niet. Ik heb wel van 8 panelen opwekking dat kan ik zien via mijn P1 kabel raspberry en domotics

Ik heb heel veel goede informatie van jullie gekregen. Ik heb het woensdag gemeld bij mijn rechtsbijstand en krijg volgende week een jurist toegewezen. Morgen moet ik wel op passen wat ik zeg. Ik heb al gezegd, dat mijn dak geen speeltuin is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:45:
Het was ook de bedoeling in een halve dag maar ze zijn de 2 dagen erna steeds een 2 uurtjes geweest om de wifi van de omvormers aan de praat te krijgen,ze werken nu nog niet. Ik heb wel van 8 panelen opwekking dat kan ik zien via mijn P1 kabel raspberry en domotics

Ik heb heel veel goede informatie van jullie gekregen. Ik heb het woensdag gemeld bij mijn rechtsbijstand en krijg volgende week een jurist toegewezen. Morgen moet ik wel op passen wat ik zeg. Ik heb al gezegd, dat mijn dak geen speeltuin is
Hij komt morgen alleen offertes brengen toch?
Zeg niks toe, zeg dat je er even over moet nadenken voor je een beslissing neemt.
En dat je komende week geen tijd hebt voor acties op je dak ivm weet ik veel wat.
Dan kun je volgende week ruggespraak houden met je rechtsbijstand.

Gewoon even de boel tijdelijk bevriezen tot je meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Het is een bedrijf die dat zo bij iedereen flikt. Dit bedrijf heeft naar mijn mening ook geen recht van bestaan. Ze hadden waarschijnlijk verwacht dat ik ook nog de Portugese taal ging leren, om met de installateurs te kunnen overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:50:
[...]

Hij komt morgen alleen offertes brengen toch?
Zeg niks toe, zeg dat je er even over moet nadenken voor je een beslissing neemt.
En dat je komende week geen tijd hebt voor acties op je dak ivm weet ik veel wat.
Dan kun je volgende week ruggespraak houden met je rechtsbijstand.

Gewoon even de boel tijdelijk bevriezen tot je meer weet.
Dat ga ik doen, ik denk dat hij belt.
Kan hij mijn panelen uitschakelen op afstand ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:52:
Het is een bedrijf die dat zo bij iedereen flikt. Dit bedrijf heeft naar mijn mening ook geen recht van bestaan. Ze hadden waarschijnlijk verwacht dat ik ook nog de Portugese taal ging leren, om met de installateurs te kunnen overleggen.
Ken je nog meer gedupeerden? Mogelijk samen actie ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:54:
[...]

Dat ga ik doen, ik denk dat hij belt.
De omvormers wellicht, maar dat is tientjes werk dat verlies moet je dan maar nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ronald.42 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:55:
[...]

Ken je nog meer gedupeerden? Mogelijk samen actie ondernemen?
Nee ik weet dat er 1 met de zelfde installatie in de woonplaats naast mij woont waar hij woensdag ook nog langs moet omdat daar de omvormers ook niet online waren te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:57:
[...]

Nee ik weet dat er 1 met de zelfde installatie in de woonplaats naast mij woont waar hij woensdag ook nog langs moet omdat daar de omvormers ook niet online waren te krijgen.
Maar niet iemand waar je contact mee hebt om zo ook een beeld van de installatie daar te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe is de volgende stap een aangetekende brief waarin je hem xx dagen geeft om de boel op orde te krijgen en dat je anders de overeenkomst ontbindt. Geef aan dat je sowieso een scope 10 keuring laat doen.

Weigert hij ontbindt je meteen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:27
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:54:
Hoe zou hij dat kunnen doen als WiFi het nog niet doet?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
teacher schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:01:
In principe is de volgende stap een aangetekende brief waarin je hem xx dagen geeft om de boel op orde te krijgen en dat je anders de overeenkomst ontbindt. Geef aan dat je sowieso een scope 10 keuring laat doen.

Ik had hem al een email gestuurd dat hij 14 dagen de tijd kreeg om de installatie te veranderen zoals het hoort.

Maar ik laat nu alles volgende week via devrechtsbijstandverzekering lopen Achmea heeft daar veel ervaring mee. Er staat een heel stuk van hun daar over op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
arnoldniessen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:03:
[...]

Hoe zou hij dat kunnen doen als WiFi het nog niet doet?
Hij kan van een aantal panelen zien dat ze het doen dus er is wel een gedeelte online.

Edit dat ziet hij via de p1 het is mij dan wel onduidelijk hoe hij weet dat er slecht 8 functioneren...

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald.42 op 11-04-2024 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Even over je groepenkast: ik zie een goedkope huismerk SEP automaat. Persoonlijk zou ik liever een bijpassende automaat van zelfde fabrikant als de rest van de kast willen hebben, maar dat ben ik...

Verder zie ik een stuk bloot koper op de nul.

Nog een puntje: je hebt 1 fase met een brug op je hoofdschakelaar zodat je makkelijk over kunt naar 3 fasen. Je hoofdzekering zal 35A zijn. 16A erbij vanaf de zonnepanelen geeft 51A en is meer dan je aardlekschakelaars mogen hebben. Officieel zou er nog een 40A beveiliging voor de aardlekschakelaars moeten. Sterker nog, er kan op deze manier 51A door 1 fase van de hoofdschakelaar gaan, die is ook gebouwd op 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 09:43
@RenePetty
zoals al meerdere keren aangegeven:
Pas alsjeblieft even al je eerdere reacties aan zodat de “quote” tags goed staan bij overal waar je reageert op anderen.. het is nu niet te lezen zo.

De laatste paar reacties laten zien dat je het daar wel goed kunt doen.
Gebruik de “bekijk reactie” knop om te zien of de wijziging het gewenste effect heeft.

on topic:
iedereen reageert nu eigenlijk op slechts die twee closeup fotos van je installatie (die inderdaad een waardeloos slecht beeld schetsen)… Maar eigenlijk ben ik nu wel HEEL benieuwd naar hoe de rest van je installatie eruit ziet… (en de andere mensen hier ook wel denk ik).
Kun je eens wat meer fotos delen van de installatie? Zowel detailfotos van andere delen van de installatie, als wat overview fotos.. Ben zeer benieuwd!

Als je Wifi gewoon uitschakelt op de omvormers, dan kan de boel zowiezo niet op afstand uitgezet worden, maar mogelijk kun je zelf dan de opbrengst ook niet meer zien.
Andere optie zou kunnen zijn om in je router de internettoegang van de omvormers te blokkeren, dan heb je wellicht nog wel lokale toegang tot de monitoring (al schat ik die kans vrij klein in… grote kans dat met dat ali express spul alle monitoring verplicht loopt via een server in China)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 17:14
Wat mij opvalt, is dat de (Zéér goedkope) SEP aardlek-automaat ook de juiste waarde heeft ( B16 klopt wel ) maar de aarlek schakelt pas af op 300mA, terwijl in een huisinstallatie deze standaard, en maximaal op 30mA moet zitten ( factor 10 ).

Ik was blijkbaar onjuist, bedankt @DjVe

[ Voor 9% gewijzigd door _trickster_ op 11-04-2024 22:53 . Reden: Onjuiste informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Panzer_V schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:38:
[...]

Deye omvormers zijn prima van kwaliteit, Kijk maar eens rond op het Deye forum hier...
Voor de rest ziet het er inderdaad niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Sorry ik krijg de aanpassingen van de quote’s niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
_JGC_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:22:
Even over je groepenkast: ik zie een goedkope huismerk SEP automaat. Persoonlijk zou ik liever een bijpassende automaat van zelfde fabrikant als de rest van de kast willen hebben, maar dat ben ik...

Nog een puntje: je hebt 1 fase met een brug op je hoofdschakelaar zodat je makkelijk over kunt naar 3 fasen. Je hoofdzekering zal 35A zijn. 16A erbij vanaf de zonnepanelen geeft 51A en is meer dan je aardlekschakelaars mogen hebben. Officieel zou er nog een 40A beveiliging voor de aardlekschakelaars moeten. Sterker nog, er kan op deze manier 51A door 1 fase van de hoofdschakelaar gaan, die is ook gebouwd op 40A.
Ik begrijp het niet helemaal van die aardlek schakelaar. Kan je mij dat nog eens op een andere manier uitleggen

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

al je quotes gefikst 8)

Druk op de quote knop, en antwoord onder de laatste tekst. Niet erin, maar er helemaal onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xu1sR77B7GHjC3IHOfHT3BSrH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYFB1UhrJu0cSZrHBVkJeTnU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 115% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

_trickster_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:32:
Wat mij opvalt, is dat de (Zéér goedkope) SEP aardlek-automaat ook de juiste waarde heeft ( B16 klopt wel ) maar de aarlek schakelt pas af op 300mA, terwijl in een huisinstallatie deze standaard, en maximaal op 30mA moet zitten ( factor 10 ).
Nee, dat is onjuist. Een stroomketen waar een WCD in zit moet met 30mA ALB voorzien worden. Stroomketens met bijvoorbeeld vaste apparaten (zoals een omvormer) hoeven in principe alleen een ALB te hebben als de circuitimpedantie te hoog is (waardoor de automaat niet kan beschermen tegen schok). Normaliter: bij TT stelsel altijd ALB gebruiken. Bij TN stelsel kan het in veel gevallen ook zonder en kan de automaat gebruikt worden als beveiliging tegen schok.

Weet je het niet zeker, kan je het niet meten: altijd ALB gebruiken en de handleiding van het desbetreffende apparaat volgen in advies.

Het is prima om een omvormer met 300mA ALB te beveiligen. Bij micro's kan het in de meeste gevallen prima met 30mA, maar beide opties geven een veilige installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:36:
Sorry ik krijg de aanpassingen van de quote’s niet voor elkaar.
Das echt super simpel.
Gewoon zorgen dat alles wat door iemand anders is geschreven begint met
code:
1
[quote]

en eindigt met

code:
1
[/quote]

en dan zorgen dat al je eigen text daarbuiten staat.

Edit: Thanx @teacher

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 11-04-2024 22:52 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 17:14
DjVe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:47:
[...]

Nee, dat is onjuist. Een stroomketen waar een WCD in zit moet met 30mA ALB voorzien worden. Stroomketens met bijvoorbeeld vaste apparaten (zoals een omvormer) hoeven in principe alleen een ALB te hebben als de circuitimpedantie te hoog is (waardoor de automaat niet kan beschermen tegen schok). Normaliter: bij TT stelsel altijd ALB gebruiken. Bij TN stelsel kan het in veel gevallen ook zonder en kan de automaat gebruikt worden als beveiliging tegen schok.

Het is prima om een omvormer met 300mA ALB te beveiligen. Bij micro's kan het in de meeste gevallen prima met 30mA, maar beide opties geven een veilige installatie.
Oké dat is mij totaal ontgaan, al moet ik eerlijk zeggen dat ik al wat jaren terug gestopt bent als elektricien.
Nog voor dat PV installaties eigenlijk echt uit waren.

Bedankt voor het herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

REM automaat of verzwaring van ALB naar 63A (en 10mm montagedraad) was inderdaad wel handig geweest ja. Theoretisch kan je nu de ALB overbelasten zonder dat de zekering vanuit het net je beschermt.

Ik vermoed dat de zwarte ader vanaf de HS naar de ALAmat aan de kant van de HS voorzien is van een fabriek af geperste kop. De andere kant is op maat geknipt en voorzien van een huls. Maar ook al is dat niet het geval, dan is in een Schneider kooi ook klasse 5 flexibele draad zonder huls toegestaan hoor (ik doe het liever wel overigens, want ziet er netter uit ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
teacher schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:47:
[mbr] al je quotes gefikst 8) [/mbr]
Volgens mij is er iets mis gegaan met je edits, en ben je te fanatiek te werk gegaan…
Er staan nu na jouw edits diverse “lege quote” reacties van TS in het topic.. maar die wáren niet leeg…
De antwoorden van TS stonden verwerkt IN de gequote berichten (die je nu in zijn geheel hebt weggehaald)..

Ik had voor de edits het hele topic gelezen, en heb bij de reacties van TS óveral wel ergens eigen toegevoegde tekst tussen gevonden. Nergens lege quotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Ik heb online bij liander ingevuld volgens mij kan ik op 1 fase 12 zonnepanelen aansluiten of heb ik het toch mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKzGeuoICBHfpDpjnO_RANQLngE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Su8cWLwiEtOR6pX9oPf9F6g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@RenePetty Simpel uitgelegd door een medetweaker in zijn blog:
https://www.familie-kleinman.nl/energie/remautomaat/

Je hoofdaansluiting voldoet gewoon. Je kast is voorbereid op 3 fasen en alles na de hoofdschakelaar is aangesloten alsof het 3 fasen betreft, maar omdat je 35A van de netbeheerder krijgt en mogelijk 16A van de zonnepanelen kan er meer stroom door je aardlekschakelaars lopen dan deze voor ontworpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
_JGC_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:24:
@RenePetty Simpel uitgelegd door een medetweaker in zijn blog:
https://www.familie-kleinman.nl/energie/remautomaat/

Je hoofdaansluiting voldoet gewoon. Je kast is voorbereid op 3 fasen en alles na de hoofdschakelaar is aangesloten alsof het 3 fasen betreft, maar omdat je 35A van de netbeheerder krijgt en mogelijk 16A van de zonnepanelen kan er meer stroom door je aardlekschakelaars lopen dan deze voor ontworpen zijn.
oke maar zie figuur hierboven met 1 fase hoofdzekering van 35 Ampere mag ik een PV invoer aansluiten tot 12 zonnepanelen volgens liander

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenePetty
Ik zal jullie laten weten hoe deze zaak gaat aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
.

[ Voor 95% gewijzigd door RenePetty op 11-04-2024 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:40:
oke maar zie figuur hierboven met 1 fase hoofdzekering van 35 Ampere mag ik een PV invoer aansluiten tot 12 zonnepanelen volgens liander
Dat is meer om het een beetje begrijp baar te maken maar het slaat nergens op.

Je kan wel 50 panelen van 100 Watt aansluiten of 2 van 5000 Watt (als die zouden bestaan).. daarnaast gaat het niet eens om de panelen maar om de omvormer, 10.000 Watt aan panelen op een 3500 Watt omvormer levert niet meer op dan die 3500 Watt.

Net als dat ze op SD kaartjes van 32GB schrijven dat je er wel 2500 foto's op kwijt kan, ook dat is o.a. afhankelijk van hoeveel pixels en type (bestands formaat).

Oftewel, werk alleen met échte getallen, zolang dat binnen de maximale belasting van je automaat blijft (1 of 3 fasen) is er niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

BrainCrash schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:01:
[...]

Volgens mij is er iets mis gegaan met je edits, en ben je te fanatiek te werk gegaan…
Er staan nu na jouw edits diverse “lege quote” reacties van TS in het topic.. maar die wáren niet leeg…
De antwoorden van TS stonden verwerkt IN de gequote berichten (die je nu in zijn geheel hebt weggehaald)..

Ik had voor de edits het hele topic gelezen, en heb bij de reacties van TS óveral wel ergens eigen toegevoegde tekst tussen gevonden. Nergens lege quotes.
Even gecontroleerd, het waren quotes die erboven al beantwoord waren. Dus niet leeg, maar Dubbeldubbele quotes zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:40:
[...]

Dat kan ook prima. Op een 1x35A kan je in feite 8050W aan omvormers aansluiten, maar dan dient je meterkast ook beveiligt te worden tegen de opgetelde stromen. Normaal kan er 35A afgenomen worden omdat anders de zekering van de netbeheerder tript (op lange termijn). Nu voeg je extra vermogen toe aan de voedende zijde, waardoor je boven de 40A komt, waar je kast voor ontworpen is. Dus je kan twee dingen doen. Kast verzwaren naar 63A of de kast voor beveiligen.

Het is alleen een beetje jammer dat er dus weinig communicatie is geweest tussen jou, de elektricien en de PV boer over je wensen. Het is namelijk echt 10tjeswerk om dit bij plaatsing van de meterkast direct te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-03 09:15

Correct, bij mij zijn achteraf alle aardlekschakelaars vervangen door 63 A aardlekschakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

DjVe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 06:37:
Dus je kan twee dingen doen. Kast verzwaren naar 63A of de kast voor beveiligen.
Zelf geef ik de voorkeur om alles door volautomaten te vervangen. Bij de meeste kasten is de meerprijs niet zo gek veel (63A aardlek is ook prijzig) met als voordeel dat je makkelijker kan achterhalen waar eventueel iets fout gaat bij een aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
DukeBox schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:35:
[...]

Zelf geef ik de voorkeur om alles door volautomaten te vervangen. Bij de meeste kasten is de meerprijs niet zo gek veel (63A aardlek is ook prijzig) met als voordeel dat je makkelijker kan achterhalen waar eventueel iets fout gaat bij een aardlek.
Volgens mij is mijn kast beveiligd door 2 automaten van 40 Amp zie links van de aardlekschakelaar. Is dat dan niet voldoende ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIsEgmd8NLlFNQokKexU3o13QuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EOTPt2IBA2qxnHRqgOCvXMT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RenePetty schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:51:
Volgens mij is mijn kast beveiligd door 2 automaten van 40 Amp zie links van de aardlekschakelaar. Is dat dan niet voldoende ???
Nee, dat begrijp je verkeerd. De aardlek is gemaakt om tot 40A in en uit te schakelen én de warmte aan te kunnen zonder stuk te gaan. Die 40A heeft niets met 'beveiliging' te maken en is dus ook geen grens.
Dat is meteen het probleem, wanneer er meer 3 of meer 16A automaten achter hangen (48A) en er 2 voedingen zijn kan er > 40A (net 35A + pv 16A = 51A) doorheen lopen zonder dat er ergens een beveiliging getriggerd wordt.

edit:
Hoe dan ook, in 99% van de gevallen wordt het aangesloten zoals bij jou en is dat over het algemeen geen probleem. In de praktijk komt het vrijwel nooit voor dat er zoveel vermogen door meerdere automaten tegelijk getrokken wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 12-04-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
DukeBox schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:01:
[...]

Nee, dat begrijp je verkeerd. De aardlek is gemaakt om tot 40A in en uit te schakelen én de warmte aan te kunnen zonder stuk te gaan. Die 40A heeft niets met 'beveiliging' te maken en is dus ook geen grens.
Dat is meteen het probleem, wanneer er meer 3 of meer 16A automaten achter hangen (48A) en er 2 voedingen zijn kan er > 40A (net 35A + pv 16A = 51A) doorheen lopen zonder dat er ergens een beveiliging getriggerd wordt.
Misschien ben ik niet duidelijk, Maar op de foto rechts op de rail zit een 4 polige hoofdschakelaar van 40 Ampere ( voorbereid voor 3 fase) die schakelt toch uit als er meer door gaat dan 40 ampere en de 3 aardlek zitten toch daarna en kunnen toch nooit meer krijgen dan die 40 Ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 12:01
De 4voudige links is een 4 polige SCHAKELAAR van 40A, er is geen testknop aanwezig.
Rechts daarvan is idd een 40A aardlek net als die van de PV installatie.

Het gaat dus over de maximale stroom die over de contacten van de linkse 40A schakelaar kan lopen.
Theoretisch zal dit tot 51A kunnen lopen.
Stroom van de PV installatie die over de doorverbinding aan de onderzijde van die schakelaar, waar de bruine draad zit, weer terug vloeit naar de huis installatie, dat zijn die 2 bruine draden aan de bovenzijde.
Als je dan alles in huis inschakelt zoals wasdroger, wasautomaat en andere groot verbruikers benader je die theoretische stroom van 51Ampere. En daar zijn de contacten in die schakelaar niet voor gespecificeerd.

Gelukkig is de gelijktijdigheid van dergelijk inschakelen niet zo groot, maar voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RenePetty schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:11:
Maar op de foto rechts op de rail zit een 4 polige hoofdschakelaar van 40 Ampere ( voorbereid voor 3 fase) die schakelt toch uit als er meer door gaat dan 40 ampere
Nee, dat is géén beveiliging!

Hij is geschikt voor stoomsterktes tot 40A, wil je niet dat die er kan uitfikken dan moet je zorgen voor beveiliging dat er niet meer dan 40A doorheen kan lopen.

Zonder PV (en andere manieren van terugleveren) is je hoofdzekering de beveilig dat er niet meer dan 40/35/25* A aan vermogen (per fase) doorheen kan.

* gangbare hoofdzekeringen

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 12-04-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
yalerta schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:11:
De 4voudige links is een 4 polige SCHAKELAAR van 40A, er is geen testknop aanwezig.
Rechts daarvan is idd een 40A aardlek net als die van de PV installatie.

Het gaat dus over de maximale stroom die over de contacten van de linkse 40A schakelaar kan lopen.
Theoretisch zal dit tot 51A kunnen lopen.
Stroom van de PV installatie die over de doorverbinding aan de onderzijde van die schakelaar, waar de bruine draad zit, weer terug vloeit naar de huis installatie, dat zijn die 2 bruine draden aan de bovenzijde.
Als je dan alles in huis inschakelt zoals wasdroger, wasautomaat en andere groot verbruikers benader je die theoretische stroom van 51Ampere. En daar zijn de contacten in die schakelaar niet voor gespecificeerd.

Gelukkig is de gelijktijdigheid van dergelijk inschakelen niet zo groot, maar voorkomen is beter dan genezen.
Dan zou volgens 123 groepenkast de 1-polige installatie automaat er nog tussen moeten , waar dus ook geen test knop op zit. Dus automaat voor een automaat ???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VaXM2gx5VvFRWBUPmXDErZXtgA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uw7njWtd5E27Lhp8evkFUq3A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
En dít is dus dé reden dat ik heb gekozen voor een partij die 0% aanbetaling vroeg. Enerzijds geeft dat vertrouwen en veiligheid, anderzijds hebben ze mijn geld blijkbaar niet nodig om te overleven.

0-10% is max dat ik vooruit zou betalen bij grote aankopen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
Ik ben heel blij dat jullie mij zo goed helpen. De directeur van het bedrijf belde mij gisteren op en dreigde mij met een rechtszaak als ik de 60% niet betaal. En gaat mij panelen uitschakelen zegt hij.
Omvormer van het internet halen en dan kan de k-zak dat NIET uitvoeren.

Verder: Ik zag dat je rechtsbijstand hebt.

Stop met dit topic en laat je leiden door de rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
@RenePetty

Je haalt nogal wat apparaten en de werking door elkaar.

(Hoofd)schakelaar - onderbreekt handmatig stroom

Beveligingsschakelautomaat - waarde in Ampere als B16 of C16 = Onderbreekt de stroom als deze hoger is dan de aangegeven waarde, in deze dus boven de 16Ampere. Een B of C geeft aan op welke manier er met de overschrijding van de stroom wordt gereageerd. (uitschakel karakteristiek)

Aardlekschakelaar (Differentiaal schakelaar) Vergelijkt de stroom die naar de aangesloten groep loopt met de stroom die over de nul terug komt. Is dit verschil groter dan (meestal) 30 milli-Ampere treed de beveiliging in werking en schakelt uit. Vandaar de 2 gangbare termen differentiaal = verschil en de stroom die weglekt doet dit meestal naar aarde.

Bij jouw PV installatie bevind zich een combinatie van zekering en aardlekschakelaar ineen. Dit noemt men dan een aardlekautomaat of alamat?.

Het enige in jouw groepenkast dat heel in de verte wat verbetering vraagt en vervangen zou kunnen worden is die 4-polige HOOFDSCHAKELAAR linksonder met een nominale schakelwaarde voor de contacten van 40 Ampere. Omdat over de contacten IN DIE SCHAKELAAR THEORETISCH een stroom van 51 Ampere kan gaan lopen.

Maar zoals eerder gezegd de kans dat jouw zonnepanelen en er tegelijkertijd wat grootverbruikers ingeschakeld zijn om die 51 Ampere te halen is klein maar wel aanwezig. De maximaal op te nemen stroom van bv. een wasautomaat of vaatwasser zijn alleen aanwezig tijdens het opwarmen van het waswater.

En dat de nominale waarde van de contacten in die 40A schakelaar bij precies 40 Ampere verbranden is ook niet aannemelijk.Met een dergelijke waarde wordt aangegeven dat er en langdurige stroom van 40A door de contacten kan stromen.

Terug naar de montage van de omvormers. Dat is een rechtstreekse aanfluiting om een degelijk product af te leveren. De installatiedraad van koper waar het nu mee vastgemaakt is rekt uit waardoor er over een jaar of wat alles los hangt met alle optredende geluiden die daarbij kunnen komen.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
yalerta schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:06:
@RenePetty

Je haalt nogal wat apparaten en de werking door elkaar.

(Hoofd)schakelaar - onderbreekt handmatig stroom

Beveligingsschakelautomaat - waarde in Ampere als B16 of C16 = Onderbreekt de stroom als deze hoger is dan de aangegeven waarde, in deze dus boven de 16Ampere. Een B of C geeft aan op welke manier er met de overschrijding van de stroom wordt gereageerd. (uitschakel karakteristiek)

Aardlekschakelaar (Differentiaal schakelaar) Vergelijkt de stroom die naar de aangesloten groep loopt met de stroom die over de nul terug komt. Is dit verschil groter dan (meestal) 30 milli-Ampere treed de beveiliging in werking en schakelt uit. Vandaar de 2 gangbare termen differentiaal = verschil en de stroom die weglekt doet dit meestal naar aarde.

Bij jouw PV installatie bevind zich een combinatie van zekering en aardlekschakelaar ineen. Dit noemt men dan een aardlekautomaat of alamat?.

Het enige in jouw groepenkast dat heel in de verte wat verbetering vraagt en vervangen zou kunnen worden is die 4-polige HOOFDSCHAKELAAR linksonder met een nominale schakelwaarde voor de contacten van 40 Ampere. Omdat over de contacten IN DIE SCHAKELAAR THEORETISCH een stroom van 51 Ampere kan gaan lopen.

Maar zoals eerder gezegd de kans dat jouw zonnepanelen en er tegelijkertijd wat grootverbruikers ingeschakeld zijn om die 51 Ampere te halen is klein maar wel aanwezig. De maximaal op te nemen stroom van bv. een wasautomaat of vaatwasser zijn alleen aanwezig tijdens het opwarmen van het waswater.

En dat de nominale waarde van de contacten in die 40A schakelaar bij precies 40 Ampere verbranden is ook niet aannemelijk.Met een dergelijke waarde wordt aangegeven dat er en langdurige stroom van 40A door de contacten kan stromen.

Terug naar de montage van de omvormers. Dat is een rechtstreekse aanfluiting om een degelijk product af te leveren. De installatiedraad van koper waar het nu mee vastgemaakt is rekt uit waardoor er over een jaar of wat alles los hangt met alle optredende geluiden die daarbij kunnen komen.
.
toon volledige bericht
Bedankt begrijpelijk, ik kan er 1 voorzetten zoals 123meterkasten.nl beschrijft kosten zijn het niet. In mijn offerte van de zonnepanelen stond aanpassing meterkast, dat is dus ook niet goed gebeurd.

Maar ik moet eerst, de plaatsing van het systeem afronden. Krijg volgende week een Jurist toegewezen. Ik heb geen er geen vertrouen meer in

Groet Rene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 21:02
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:54:
AC en DC langs en door elkaar, DC 1 kleur ipv 2 op de zwarte ringen na en niks is geborgd.
Los van dat het 'properder' had vastgemaakt had gekund, is hier niets mis mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertV70
Ik ben installateur, en mag wel stellig zeggen dat dit geen normen en waarden zijn, eerst een klus verprutsen en vervolgens dreigen met rechtzaken. Waar het fout gaat hier is de wijze van montage, en veiligheid.

Is deze installateur een cowboy, of is hij aangesloten bij een garantiefonds en heeft hij netjes zijn certificeringen voor elkaar?

Zoek dat uit aub, mocht hij nergens bij aangesloten zijn of van enige certificeringen afhangen, geef dan duidelijk bij hem aan dat je eerst even je wil inlezen in je rechten en plichten, doe dit schriftelijk.

Bedenk vervolgens ook dat je geen garantie hebt op de producten die hij heeft geleverd aangezien een fabrikant geen garantie verleend op een niet deugdelijk geïnstalleerde installatie, m.a.w. je hebt letterlijk geen garanties, nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Oh ja, strikt genomen zijn het jouw panelen nog niet, maar laat hem maar even uitblazen tot na het weekend. Kom met een duidelijk plan.

Alles verwijderen en deugdelijk terugplaatsen, of de installatie zo aan laten passen dat hij in ieder geval voldoet aan de richtlijnen die de fabrikanten stellen zodat je in ieder geval recht hebt op garantie. De installatiehandleiding van o.a. de omvormers is wel leidend daarin. Die kun je vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26
teacher schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:01:

Wat heeft scope 10 met een particuliere installatie van doen? Kan mij niet voorstellen dat in de offerte / opdracht stond dat daar de installatie aan dient te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Hoe kan daar 51A lopen? In uitzonderlijke gevallen kan de hoofdzekering 50A zijn maar hoger ben ik nog nooit tegen gekomen. Gebruikelijk is het 35/40A bij een (modernere) 1 fase aansluiting.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 12-04-2024 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
DukeBox schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:16:
[...]

Hoe kan daar 51A lopen? In uitzonderlijke gevallen kan de hoofdzekering 50A zijn maar hoger ben ik nog nooit tegen gekomen. Gebruikelijk is het 35/40A bij een (modernere) 1 fase aansluiting.
Zucht en nog een diepe zucht.

We hebben hier te maken met een stroom toevoer van 2 kanten.
Kant 1 de toevoer uit het net en kant 2 de toevoer van de zonnepanelen.

In andere posts duidelijk aangegeven dat de stroom op de doorverbindingstrip onder de (nog niet in gebruik zijnde) 3 fase hoofdschakelaar komt. Echter komt op diezelfde strip vanaf de zonnepanelen aan de bovenzijde van diezelfde schakelaar de toevoer van die solarinstallatie.

Om die reden kan de stroom die er via de afgaande verbindingen aan de bovenzijde van die schakelaar en de huisinstallatie ingaat een optelsom van beide aangeleverde stromen gehanteerd worden. 35A vanaf de onderkant plus de 16A vanaf de zonnepaneel installatie. En 35 plus 16 = 51 totaal.

Maar zoals al vele malen opgemerkt. Dit is het theoretisch maximum.

De foto van de groepenkast van de topicstarter toont ook dat de voeding naar de huisinstallatie in tweeën gedeeld is waardoor de maximaal stroom zich alleen op de verbindingstrip zal kunnen ontwikkelen.
Al met al, niks mis met de groepenkast.

[paulvanvlietmajoorkees modus]
vragen, geen vragen?
[/einde paulvanvlietmajoorkees modus]

[ Voor 10% gewijzigd door yalerta op 12-04-2024 14:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@yalerta Waarom antwoord je als het je blijkbaar zoveel irritatie geeft?
Zucht en nog een diepe zucht.
Hoe dan ook wat jij schetst is precies de reden dat de brug aan de bovenkant (uitgaande kant) moet.

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 12-04-2024 15:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RenePetty
Ik wil jullie nogmaals allemaal bedanken voor alle adviezen. Ik zal er in de komende maand heel veel gebruik van gaan maken. Daar ik mijn plan tot uitvoering wil brengen, wil ik er op dit forum niet veel meer over zeggen, Jullie adviezen blijven altijd welkom. Het eind resultaat maak ik bekent op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Oilman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:12:
[...]

Wat heeft scope 10 met een particuliere installatie van doen? Kan mij niet voorstellen dat in de offerte / opdracht stond dat daar de installatie aan dient te voldoen.
Zodat je zeker weet dat ze een bepaald minimum niveau afleveren, in plaats van dit gepruts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Scope 10 is laagspanning installaties (230V in deze). Expliciet excl PV. Daarvoor is scope 12.

Beide wel ongebruikelijk voor residentiële installaties, maar overleg er over met de rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ronald schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:32:
Scope 10 is laagspanning installaties (230V in deze). Expliciet excl PV. Daarvoor is scope 12.

Beide wel ongebruikelijk voor residentiële installaties, maar overleg er over met de rechtsbijstand.
Bij een aantal RBV is het gebruikelijk om een Scope12 met additionele onderzoeksvragen uit te werken. Wij doen het geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
De Deye omvormers kunnen vervangen worden door:

1- Enphase IQ8 plus incl envoy Q relais of de IQ8 hc
Of
2- Hoymiles HMS 1800 met 4 ingangen en een losse gateway

Het is wel met bijbetaling , maar daar ben ik het niet mee eens.

Kunnen jullie mij advies geven wat betreft deze micro omvormers, voordat ik weer een verkeerde keuze maak.

Alvast bedankt
Rene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:00
DukeBox schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:02:
@yalerta Waarom antwoord je als het je blijkbaar zoveel irritatie geeft?

[...]

Hoe dan ook wat jij schetst is precies de reden dat de brug aan de bovenkant (uitgaande kant) moet.
Ik moest ook even goed nadenken waarom er theoretisch meer dan 40a door doe 4p hoofdschakelaar kon lopen hoor. Snap het gezucht ook niet helemaal :+

Maar aan de bovenkant word m niet, kans is groot dat de monteur van de netbeheerder die niet wil weg halen. Ik heb al meegemaakt dat ze m onder de hs al nieteens wilde weghalen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

laten we ons even beperken tot de installatie op het dak. Dit is de huidige vraag van @RenePetty
RenePetty schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:46:
De Deye omvormers kunnen vervangen worden door:

1- Enphase IQ8 plus incl envoy Q relais of de IQ8 hc
Of
2- Hoymiles HMS 1800 met 4 ingangen en een losse gateway

Kunnen jullie mij advies geven wat betreft deze micro omvormers, voordat ik weer een verkeerde keuze maak.

Alvast bedankt
Rene.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 19-04-2024 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

RenePetty schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:46:
Waarom niet?
Het is volkomen logisch dat je het prijsverschil van de omvormers moet bijbetalen. Maar meer ook niet. Ook niet de arbeidsuren.

Als je niets bij wilt betalen zeg je tegen de installateur dat je de huidige omvormers wilt houden en dat je van hem binnen termijn X verwacht dat hij de installatie in degelijke staat en volgens normen oplevert. Dan zijn evt meerkosten voor rekening van de installateur namelijk. En dan betaal je daarna, als alles echt in orde is, de resterende 60%.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 19-04-2024 19:54 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@RenePetty Is er een reden dat je voor micro omvormers kiest ipv een string? Veel last van schaduw op je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Wat is de oriëntatie? Wat is het vermogen van het paneel? 420 of 440wp?

IQ8+ zou ik links laten liggen. Minimaal een IQ8MC (of een HC) pakken (die kunnen ook panelen tot 14A aan).

Hoymiles geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:53:
[...]
Het bedrijf komt zelfs nog uit mijn woonplaats, heb maar 40% aan betaald. Ik eis Enphase omvormers met originele kabels ik weet dat ze duurder zijn, maar betaal niks bij
Nee.

Je kunt niet opeens een duurder/ander merk omvormer eisen.
Daarnaast, denk je dat deze partij het dan wel netjes installeert?

Zelf niet meer communiceren met die partij, je bent jezelf in de voet aan het schieten als je ooit nog je geld terug wil.

Je kunt het beste rechtsbijstand/advies nemen en ze een ingebrekestelling laten opzetten.
Je moet ze immers een redelijke periode/kans geven om het op te lossen.

Als dat niets oplevert zou ik een onafhankelijke partij een rapport op laten stellen en daarmee ontbinden.

Als dat niets oplevert kun je een kort geding aanspannen.

[ Voor 12% gewijzigd door Accretion op 20-04-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:54

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Als je weinig schaduw hebt gewoon een goede stringomvormer nemen.
Werkt prima en veel goedkoper.

[ Voor 19% gewijzigd door 964C2 op 20-04-2024 07:41 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:16

Aardedraadje

Met kabelschoen

@RenePetty Hele topic even doorgelezen en ik merk uit je reacties (tussen de regels gelezen) dat de installateur aanstuurt op andere omvormers. Maar hebben ze ook nog gereageerd op de overige problemen of blijft het bij de omvormers?

Want die omvormers gaan de overige problemen niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
@RenePetty

Dan moet dus niet alleen de hoofdschakelaar, maar ook de bedrading tussen hoofdschakelaar en ALS/groepen geschikt worden gemaakt voor 51A

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik zou hier toch echt de weg zoeken via rechtsbijstand. Via die route aansturen op de installatie conform de normen aanpassen of anders ontbinden. Of je die 40% dan nog terugkrijgt? Goede vraag: rechtsbijstand!!!

ik zou bij rechtsbijstand aangeven dan je ook in de communicatie iets wil hebben dat er een soort van externe controle van een derde partij volgt. Dus dat de resterende 60% pas betaald gaat worden wanneer duidelijk blijkt dat de installatie correct is opgeleverd. En bij constatering van ernstige gebreken die niet direct op te lossen zijn, je alsnog wil ontbinden. Anders blijf je aan de gang..

Ik zou in dit geval zelf het liefste hebben dat ze de hele zooi van het dak afhalen. Het vertrouwen in deze partij, gelet op hoe ze reageren met dat de rest betaald moet worden na dit prutswerk, is niet nul maar negatief.

Ik hoop voor TS dat er een voor hem/ haar passende oplossing gaat komen. Maar ik denk wel dat dit niet mogelijk zal zijn zonder tussenpartij in de vorm van rechtsbijstand.

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 20-04-2024 08:44 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Goede dag er is nog een probleem bij gekomen, kunnen jullie mij adviseren

Er is bij mij begin april een zonnepanelen installatie aan gebracht van 10 Jingo panelen met
3 x Sun2000gs3 met een nominaal uitgangs vermogen van 2000 wat.

Nu zijn er AC kabels gebruikt met een lengte van 20 meter en een dikte van 1,5 mm2 . Omvormers zijn 3 keer hele korte tijd online geweest, op dag van installeren daarna nooit meer online geweest.
Ik heb wel energie opwekking maar kan niks monitoren

Mijn vraag aan jullie is deze AC kabel niet veel te dun.
Is er brand gevaar door deze kabel in mijn meterkast ( zie begin van dit topic)
Is het beter om de PV installatie nu uit te schakelen.

Graag jullie advies

Groet Rene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:20:
Goede dag er is nog een probleem bij gekomen, kunnen jullie mij adviseren

Er is bij mij begin april een zonnepanelen installatie aan gebracht van 10 Jingo panelen met
3 x Sun2000gs3 met een nominaal uitgangs vermogen van 2000 wat.

Nu zijn er AC kabels gebruikt met een lengte van 20 meter en een dikte van 1,5 mm2 . Omvormers zijn 3 keer hele korte tijd online geweest, op dag van installeren daarna nooit meer online geweest.
Ik heb wel energie opwekking maar kan niks monitoren

Mijn vraag aan jullie is deze AC kabel niet veel te dun.
Is er brand gevaar door deze kabel in mijn meterkast ( zie begin van dit topic)
Is het beter om de PV installatie nu uit te schakelen.

Graag jullie advies

Groet Rene.
toon volledige bericht
Dubbele identieke postings zijn niet zo handig.
Verder geen gevaar - maar wel nog een indicatie van een wat mindere pv-installatie.
Voor details zie bijvoorbeeld hier: "voltage drop calculator" - Aanname: 2000 W bij 240 V = ca. 8,33 A over de 20 m kabel

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 2 Laatste