Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:38
RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:20:
10 Jingo panelen met 3 x Sun2000gs3 met een nominaal uitgangs vermogen van 2000 wat.

Nu zijn er AC kabels gebruikt met een lengte van 20 meter en een dikte van 1,5 mm2 .
Jeez, het wordt steeds erger...
Dus je hebt 10 x 440Wp panelen op je dak liggen, aangesloten met 3 stuks 2000W Deye micro-omvormers,
en dat geheel van 4400Wp panelen is aangesloten met 1.5mm2 kabel van 20m lang op een één fase groep?

Vraag:
(kan het antwoord al wel raden, maar toch voor de zekerheid, vanwege alle onduidelijkheid en incomplete informatie)

--- Liggen er 3 van dergelijk individuele kabels van 20m van de meterkast naar het dak, eentje voor elke micro-omvormer?

--- Of ligt er één kabel van 20m lang, 1.5mm2, die ergens bij de omvormers gesplitst wordt, en waar de gehele 4400Wp installatie op aangesloten is?

Indien dat laatste:
dat is echt not-done, en mag op het lijstje van prutswerk ter vervanging.
Bij een paneelvermogen van 4400Wp heb je een AC stroom van circa 19A, en dat levert (als ik ff snel een random kabel-calculator website erbij neem), een AC spanningsverlies op de kabels op van circa 9V
(let op dat je moet rekenen met 40m aderlengte... 20m heen, en 20m terug).
9V spanningsval is echt serieus significant. Dat geeft een hele grote kans op uitvalproblemen in de zomer.
Bovendien is het dus ook op het randje (of er overheen) om deze hele installatie achter een 16A zekering te zetten.

Ik ben inmiddels toch nog wel meer benieuwd geworden naar mijn vorige vraag waar ik nog geen antwoord of reactie op gezien heb.. zeker aangezien wij hier nu maar nog zo'n klein stukje informatie gekregen hebben:
BrainCrash schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:23:
@RenePetty
Maar eigenlijk ben ik nu wel HEEL benieuwd naar hoe de rest van je installatie eruit ziet… (en de andere mensen hier ook wel denk ik).
Kun je eens wat meer fotos delen van de installatie? Zowel detailfotos van andere delen van de installatie, als wat overview fotos.. Ben zeer benieuwd!

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-01 21:08
BrainCrash schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:37:
[...]

Dus je hebt 10 x 440Wp panelen op je dak liggen, aangesloten met 3 stuks 2000W Deye micro-omvormers,
en dat geheel van 4400Wp panelen is aangesloten met 1.5mm2 kabel van 20m lang op een één fase groep?

Vraag:
(kan het antwoord al wel raden, maar toch voor de zekerheid, vanwege alle onduidelijkheid en incomplete informatie)

--- Liggen er 3 van dergelijk individuele kabels van 20m van de meterkast naar het dak, eentje voor elke micro-omvormer?

--- Of ligt er één kabel van 20m lang, 1.5mm2, die ergens bij de omvormers gesplitst wordt, en waar de gehele 4400Wp installatie op aangesloten is?

Indien dat laatste:
Bij een paneelvermogen van 4400Wp heb je een AC stroom van circa 19A, en dat levert (als ik ff snel een random kabel-calculator website erbij neem), een AC spanningsverlies op de kabels op van circa 9V
9V spanningsval is echt serieus significant. Dat geeft een hele grote kans op uitvalproblemen in de zomer.
Bovendien is het dus ook op het randje (of er overheen) om deze hele installatie achter een 16A zekering te zetten.

Ik ben inmiddels toch nog wel meer benieuwd geworden naar mijn vorige vraag waar ik nog geen antwoord of reactie op gezien heb.. zeker aangezien wij hier nu maar nog zo'n klein stukje informatie gekregen hebben:

[...]
Hoi ik ben blij, dat je mij zulke goede vragen stelt, welke ik nu zo goed mogelijk probeer te beantwoorden.

Dak deel 1
2 omvormers liggen op dit dak en zijn daar verbonden met elkaar. Hierop zijn 6 panelen aangesloten (4 en 2). Vandaar gaat er een kabel van +/- 15 meter naar mijn kruipruimte.

Dak deel 2
Daar ligt 1 omvormer, hier op zijn 4 paneleen aangesloten. Van daar gaat een kabel +/- 20 meter naar de kruipruimte .

In de kruipruimte zijn deze 2 kabels (dak1, dak2) met elkaar verbonden in een kastje vanuit dit kastje gaat 1 kabel naar mijn PV invoer meterkast 16 Ampere automaat.

Alle AC kabels van omvormers naar meterkast zijn 1,5 mm2

Ik hoop op een antwoord

Met vriendelijk groet,

Rene.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenePetty
Voor verduidelijking een tekening installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMS9Bxj1LNDzhcx-_Xyyl75n_ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNjURybSNpiZWJZ5UgsPmaVR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-05 20:18
Oh wat erg. Ben ook benieuwd naar foto's van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Baxke schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:20:
Oh wat erg. Ben ook benieuwd naar foto's van de installatie.
Wat voor een foto’s wil je hebben. Aan het begin van dit topic staan wat foto’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:51
yalerta schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:50:
[...]

Al met al, niks mis met de groepenkast.
Kleine opmerking van mijn kant, op de foto van de groepenkast zie ik dat de geplaatste automaat voor de panelen een 300mA variant is. Bij mijn weten zou een 30mA versie meer dan voldoende moeten zijn?!

Ik weet niet zeker of dit volgens bepaalde normen een eis is voor een standaard woning?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
Hoe weet je dat het 1.5 bekabeling is, staat dat erop? Ik zie niet veel spannends aan die grijze kabel nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
_JGC_ schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:46:
Hoe weet je dat het 1.5 bekabeling is, staat dat erop? Ik zie niet veel spannends aan die grijze kabel nml.
Kabel opgemeten met schuifmaat die op mijn PV group (blauw) uit komt in de meterkast. Je kan het ook zien aan alle andere 16 ampere groepen waar allemaal 1,5 mm2 op aan gesloten zit, die zijn net zo dik.!!!

Gr Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:55

Onbekend

...

RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:13:
[...]

Kabel opgemeten met schuifmaat die op mijn PV group (blauw) uit komt in de meterkast. Je kan het ook zien aan alle andere 16 ampere groepen waar allemaal 1,5 mm2 op aan gesloten zit, die zijn net zo dik.!!!

Gr Rene
Als het goed is, zitten alle groepen met 2,5mm2 aangesloten.
Als de aders van nieuwe kabel even dik zijn, is het gewoon dus 2,5mm2. (Alsnog weinig maar in ieder geval geen 1,5mm2.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Onbekend schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:16:
[...]

Als het goed is, zitten alle groepen met 2,5mm2 aangesloten.
Als de aders van nieuwe kabel even dik zijn, is het gewoon dus 2,5mm2. (Alsnog weinig maar in ieder geval geen 1,5mm2.)
Oke maar dan zijn ze nog aan de krappe kant ik denk dat, dat de oorzaak is dat mijn omvormers na 2 uur de eerste dag uit vielenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_T5JIWYHXAf1tTaYWYc5T4pJ-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd2IjBjxeM1qGf9WzDa1OO7a.jpg?f=fotoalbum_large en daarna nooit meer bij zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:08
RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:26:
[...]

Oke maar dan zijn ze nog aan de krappe kant ik denk dat, dat de oorzaak is dat mijn omvormers na 2 uur de eerste dag uit vielen[Afbeelding] en daarna nooit meer bij zijn gekomen.
2.5 is voldoende, maar tegenwoordig doet men liever 4. Dat is vanwege de netbelasting, niet vanwege het vermogen. In je rekenvoorbeeld zie je 2V verlies aan spanning. Stel het net werkt op 251V omdat er veel teruggeleverd wordt in je wijk, komt die 2V bij en dan schakelt de omvormer af vanwege 253V netspanning.

Je omvormers hangen op de kop, zitten niet goed vast aan de rails en liggen te dicht op de pannen. Als die omvormers uitgevallen zijn om daarna niks meer te doen is dat omdat ze oververhit zijn geraakt of vol met water staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
_JGC_ schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:38:
[...]

2.5 is voldoende, maar tegenwoordig doet men liever 4. Dat is vanwege de netbelasting, niet vanwege het vermogen. In je rekenvoorbeeld zie je 2V verlies aan spanning. Stel het net werkt op 251V omdat er veel teruggeleverd wordt in je wijk, komt die 2V bij en dan schakelt de omvormer af vanwege 253V netspanning.

Je omvormers hangen op de kop, zitten niet goed vast aan de rails en liggen te dicht op de pannen. Als die omvormers uitgevallen zijn om daarna niks meer te doen is dat omdat ze oververhit zijn geraakt of vol met water staan.
Ik heb de omvormers al 14 dagen niet meer online gezien , ik heb vanmiddag de gehele installatie afgezet, ik heb er niet veel vertrouwen meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 18:02
Hoe is het monitor gedeelte van je PV eigenlijk verbonden? Via Wifi/Lan? Je zou dan in je router kunnen checken of er uberhaupt verbinding is met je netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 10:27
RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:46:
[...]

Ik heb de omvormers al 14 dagen niet meer online gezien , ik heb vanmiddag de gehele installatie afgezet, ik heb er niet veel vertrouwen meer in.
Botte boer modus: nu pas?

Wat zegt de rechtsbijstand? Ik zie je daar eigenlijk weinig over schrijven. Ik heb 0 vertrouwen dat dit goed komt zonder riante interventie van hen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Falcon93 schreef op zondag 21 april 2024 @ 05:36:
Hoe is het monitor gedeelte van je PV eigenlijk verbonden? Via Wifi/Lan? Je zou dan in je router kunnen checken of er uberhaupt verbinding is met je netwerk.
Via Wifi, maar zijn vanaf dag 1 offline n niet online te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 18:02
RenePetty schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:34:
[...]

Via Wifi, maar zijn vanaf dag 1 offline n niet online te krijgen.
Signaal wel goed? Ik lees in je berichten dat ze sporadisch wel online komen voor een korte periode.

Buiten dat om is de installatie idd wel slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenePetty
Falcon93 schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:39:
[...]

Signaal wel goed? Ik lees in je berichten dat ze sporadisch wel online komen voor een korte periode.

Buiten dat om is de installatie idd wel slecht.
Online zijn ze 14 dagen al niet meer geweest.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:30
Rene, met alle respect, maar los dit alsjeblieft op via je rechtsbijstandverzekering!

Je wil écht geen zaken meer doen met deze partij en ze maken gebruik van jouw goodwill om het onderste uit de kan te krijgen. Ze leveren prutswerk eerste klas en je kan er NIET op vertrouwen dat ze het op kunnen lossen. En zoals een andere Tweaker aangaf: je hebt op dit moment 0 fabrieksgarantie voor wat er op je dak ligt, omdat het niet goed is aangesloten. En door de houding van de installateur denk ik niet dat hij je gaat helpen als er iets stuk is binnen de gebruikelijke garantieperiode.

Stuur bij je rechtsbijstandverzekering aan op herstel van het dak en meterkast in originele staat, en je 40% terug. Maak daarnaast foto’s van je installatie en leg alle communicatie met de installateur vast, zodat de rechtsbijstand dat kan gebruiken.

Succes en nogmaals: ga niet in op voorstellen van deze partij om te ‘herstellen’ door je nieuwe omvormers aan te smeren. Laat het lekker via je rechtsbijstand lopen, voordat je huis af fikt door het prutswerk wat ze afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Sito schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:59:
Rene, met alle respect, maar los dit alsjeblieft op via ie rechtsbijstandverzekering!

Je wil écht geen zaken meer doen met deze partij en ze maken gebruik van jouw goodwill om het onderste uit de kan te krijgen. Ze leveren prutswerk eerste klas en je kan er NIET op vertrouwen dat ze het op kunnen lossen. En zoals een andere Tweaker aangaf: je hebt op dit moment 0 fabrieksgarantie voor wat er op je dak ligt, omdat het niet goed is aangesloten. En door de houding van de installateur denk ik niet dat hij je gaat helpen als er iets stuk is binnen de gebruikelijke garantieperiode.

Stuur bij je rechtsbijstandverzekering aan op herstel van het dak en meterkast in originele staat, en je 40% terug. Maak daarnaast foto’s van je installatie en leg alle communicatie met de installateur vast, zodat de rechtsbijstand dat kan gebruiken.

Succes en nogmaals: ga niet in op voorstellen van deze partij om te ‘herstellen’ door je nieuwe omvormers aan te smeren. Laat het lekker via je rechtsbijstand lopen, voordat je huis af fikt door het prutswerk wat ze afleveren.
Bedankt voor je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
_JGC_ schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:38:
[...]

2,5 mm2 is voldoende maar de zonnepanelen invoer op de blauwe automaat heb ik nogmaals opgemeten en is 1,5 mm2 . Het zelfde waar de andere groepen naar de appraten mee zijn aangesloten. Die 1,5 mm2 is echt veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:48
RenePetty schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:29:
[...]

2,5 mm2 is voldoende maar de zonnepanelen invoer op de blauwe automaat heb ik nogmaals opgemeten en is 1,5 mm2 . Het zelfde waar de andere groepen naar de appraten mee zijn aangesloten. Die 1,5 mm2 is echt veel te weinig.
Wacht even... hoe meet je dit? Ik nam aan dat je jezelf baseerde op het opschrift op de kabels ofzo.

De andere groepen zijn als het goed is ook gewoon aangesloten met 2,5mm².

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 21-04-2024 13:34 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 12:01
MRTNbos schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:42:
[...]

Kleine opmerking van mijn kant, op de foto van de groepenkast zie ik dat de geplaatste automaat voor de panelen een 300mA variant is. Bij mijn weten zou een 30mA versie meer dan voldoende moeten zijn?!

Ik weet niet zeker of dit volgens bepaalde normen een eis is voor een standaard woning?!
Het is mij niet bekend wat de NEN voorschriften zijn. (afgeronde NEN1010 studie in 197x? kan niet meer als geldig worden beschouwd :'(
Het is geen kwestie van "voldoende" maar de kwestie van het eerder of later uitschakelen door stromen die weglekken door b.v. condensvocht/damp en dergelijke.
Bedenk dat een 30mA lekstroom de beveiliging vlugger aan spreekt dan een 300mA lekstroom.

@RenePetty Op de buitenmantel van een kabel staat vaak aangegeven wat voor kabel het is b.v. 3x2,5 De dikte van de grijze buitenmantel kun je dat niet aan zien.

Meet de diameter van de koperen kern en bereken dan oppervlakte van een cirkel.
Een tabel raadplegen kan ook. :)
Dergelijk opmeten niet uitvoeren op draden die onder stroom staan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
yalerta schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:40:
[...]

Het is mij niet bekend wat de NEN voorschriften zijn. (afgeronde NEN1010 studie in 197x? kan niet meer als geldig worden beschouwd :'(
Het is geen kwestie van "voldoende" maar de kwestie van het eerder of later uitschakelen door stromen die weglekken door b.v. condensvocht/damp en dergelijke.
Bedenk dat een 30mA lekstroom de beveiliging vlugger aan spreekt dan een 300mA lekstroom.

@RenePetty Op de buitenmantel van een kabel staat vaak aangegeven wat voor kabel het is b.v. 3x2,5 De dikte van de grijze buitenmantel kun je dat niet aan zien.

Diameter van de aders in de kabel is 1,5 mm
Oppervlakte kabel 0,25 × π × 1,5 × 1,5 = 1,7671458676442586966 mm2

Dat is veel te dun volgens de calculator

Gr Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
yalerta schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:40:
[...]

Op de buitenmantel van de kabel staat niks !!!! Wat je op de foto ziet rechts van de meterkast is een buiten mantel waar de kabel doorheen loopt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 18:51
RenePetty schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:53:
[...]

Ik eis Enphase omvormers met originele kabels ik weet dat ze duurder zijn, maar betaal niks bij

Kunnen jullie mij nog adviseren welke Enphase omvormers ik het best kan nemen.

Groet Rene
Dit vindt ik wel een rare eis, je wenst nu andere producten maar wil niets bijbetalen, dat kan uiteraard ook niet. Je hebt getekend voor de spullen die je krijgt, daar zijn jullie (jij en partij) in overeen gekomen.

Hij moet het deugdelijk aanleggen, dat is zijn taak en dat heeft hij niet gedaan. Daar kun je hem dus op aanspreken, en dat moet hij correct installeren en goed werkend opleveren.

Eisen dat je andere spullen krijgt zonder de meerprijs bij te betalen is natuurlijk lastig te verklaren als dit voor moet komen. De installateur moet zorgen voor een correcte oplevering van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
RobertV70 schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:46:
[...]

Dit vindt ik wel een rare eis, je wenst nu andere producten maar wil niets bijbetalen, dat kan uiteraard ook niet. Je hebt getekend voor de spullen die je krijgt, daar zijn jullie (jij en partij) in overeen gekomen.

Hij moet het deugdelijk aanleggen, dat is zijn taak en dat heeft hij niet gedaan. Daar kun je hem dus op aanspreken, en dat moet hij correct installeren en goed werkend opleveren.

Eisen dat je andere spullen krijgt zonder de meerprijs bij te betalen is natuurlijk lastig te verklaren als dit voor moet komen. De installateur moet zorgen voor een correcte oplevering van de installatie.
Ik ben het helemaal met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
RenePetty schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:21:
[...]

Diameter van de aders in de kabel is 1,5 mm
Oppervlakte kabel 0,25 × π × 1,5 × 1,5 = 1,7671458676442586966 mm2

Dat is veel te dun volgens de calculator

Gr Rene
Maar met wat meet je dit? Want diameter van 1,8mm is 2,5mm²

De fotos zijn ook erg summier.

Vooralsnog zou je van alle punten fotos moeten maken, dan mag je hier vragen wat wel en wat niet klopt van je punten.
Dat er op het dak wat dingen fout zitten betekent niet dat alles fout is, voorkom ruis over kabeldikte want als installateur dan gewoon aantoont de juiste dikte te gebruiken sta jij voor joker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Goeden avond,
Is het bij een 3 fase groepen kast voldoende om de aardlekschakelaar van de fase waarop de PV ( 16 Ampere) invoer binnen komt te verzwaren van 40 naar 63 ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Normaalgesproken niet, het aantal ampere dat op de aardlek staat houd in wat deze kan schakelen zonder stuk te gaan (door vonk overslag e.d.).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
DukeBox schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:06:
Normaalgesproken niet, het aantal ampere dat op de aardlek staat houd in wat deze kan schakelen zonder stuk te gaan (door vonk overslag e.d.).
Ik ben daar niet zo goed in, maar wil graag weten of de electricien het goed heeft gedaan.
Maar de aardlek was 40 ampere welke zou kunnen verbranden omdat de 16 Ampere op die fase van de PV erbij komt, heeft hij die verzwaard naar 63 ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RenePetty schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:01:
Goeden avond,
Is het bij een 3 fase groepen kast voldoende om de aardlekschakelaar van de fase waarop de PV ( 16 Ampere) invoer binnen komt te verzwaren van 40 naar 63 ampere.
Niet als je die kast aansluit op 1 fase zoals op de foto's... Dan kunnen alle aardlekschakelaars worden overbelast dus zou je ze allemaal moeten vervangen. En mogelijk voldoet ook de interne bedrading niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
RenePetty schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:15:
[...]
Ik ben daar niet zo goed in, maar wil graag weten of de electricien het goed heeft gedaan.
Maar de aardlek was 40 ampere welke zou kunnen verbranden omdat de 16 Ampere op die fase van de PV erbij komt, heeft hij die verzwaard naar 63 ampere
Ik kan met bijna zekerheid zeggen dat dat niet voldoende is,
maar een uitgebreider antwoord zul je pas krijgen als je zelf ook uitgebreidere informatie geeft.

Je springt zomaar van de hak op de tak, door weer over nieuwe onderwerpen te beginnen zonder de vorige vragen te beantwoorden.

Als je over deze laatste vraag meer duidelijke antwoorden wil, begin dan eens met éérst minimaal een volledige foto van je groepenkast te sturen.

Het enige wat we nu kunnen zien is dat er naast de zonnepanelen automaat en de kookgroep maar één andere eindgroep in je kast zit.
Dan kunnen we natuurlijk niks zinnigs zeggen over wat die installateur gedaan heeft.
Ook weten we niet hoe alle componenten precies aan elkaar aangesloten zijn.

Wat normaal gesproken nodig is, is om een extra 40A remautomaat *tussen* enerzijds de zonnepanelen en hoofdschakelaar, en anderzijds alle andere aardlekschakelaars c.q. eindgroepen in de kast te plaatsen.
Dus zomaar één losse aardlekschakelaar vervangen is normaal gesproken niet voldoende.
Maar nogmaals: in jouw situatie is daar nu dus nog niks zinnigs over te zeggen omdat we gewoon veel te weinig informatie hebben.

Wat zei de installateur trouwens over al die andere installatieproblemen?
Is daar al wat meer over duidelijk?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
BrainCrash schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:44:
Wat normaal gesproken nodig is, is om een extra 40A remautomaat *tussen* enerzijds de zonnepanelen en hoofdschakelaar, en anderzijds alle andere aardlekschakelaars c.q. eindgroepen in de kast te plaatsen.
Dus zomaar één losse aardlekschakelaar vervangen is normaal gesproken niet voldoende.
Dat is natuurlijk niet de enige mogelijkheid. Je kunt er inderdaad voor kiezen om met een "remautomaat" de maximale stroom door de verdeelinrichting te beperken, maar een andere optie is zorgen dat de verdeelinrichting geschikt is voor de hogere maximale stroom. In een 3-fasen kast met op 1 fase PV kun je in principe ook alleen op die ene fase te maken krijgen met een hogere stroom, dus componenten op die ene fase geschikt maken voor een hogere stroom kan een prima oplossing zijn.

Maar @RenePetty heeft maar 1 fase, dus dan gaat die vlieger niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Xander schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:34:
[...]

Niet als je die kast aansluit op 1 fase zoals op de foto's... Dan kunnen alle aardlekschakelaars worden overbelast dus zou je ze allemaal moeten vervangen. En mogelijk voldoet ook de interne bedrading niet.
Xander dit is een antwoord waar ik wat aan heb. Het is zo ik zit nog op 1 fase maar de 3 fase is aangevraagd bij liander en wordt over 2 maande overgezet.
Dus is het voldoende om de aardlek op de fase waar de PV binnen komt te verzwaren van 40 A naar 63 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Xander schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:51:
[...]
maar een andere optie is zorgen dat de verdeelinrichting geschikt is voor de hogere stroom.
Ja precies. Maar dan is het vervangen van één aardlekschakelaar meestal niet voldoende, en zou in dit geval die 40A automaat waarschijnlijk de meest logische optie zijn, dat is waar ik op doelde. Aangezien TS geen 3f heeft, heeft het ook niet zoveel zin om de oplossingen in die situatie te vermelden, ook al zijn er die natuurlijk wel. (ik heb ook nergens gezegd dat die remautomaat de enige optie is natuurlijk).

Overigens lijkt het erop dat met de huidige manier van aansluiten zelfs de hoofdschakelaar nu een te hoge stroom kan gaan zien..
de fases hier zijn onderlangs doorverbonden, dus in theorie kan er door één van de verbindingen door de hoofdschakelaar de volledige stroom van zonnepanelen + hoofdzekering gaan lopen. (via een andere fase-aansluiting dan waar de zonnepanelen op terugleveren) Dus zelfs die loopt risico om overbelast te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
BrainCrash schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:03:
[...]

Ja precies. Maar dan is het vervangen van één aardlekschakelaar meestal niet voldoende, en zou in dit geval die 40A automaat waarschijnlijk de meest logische optie zijn, dat is waar ik op doelde. Aangezien TS geen 3f heeft, heeft het ook niet zoveel zin om de oplossingen in die situatie te vermelden, ook al zijn er die natuurlijk wel. (ik heb ook nergens gezegd dat die remautomaat de enige optie is natuurlijk).

Overigens lijkt het erop dat met de huidige manier van aansluiten zelfs de hoofdschakelaar nu een te hoge stroom kan gaan zien..
de fases hier zijn onderlangs doorverbonden, dus in theorie kan er door één van de verbindingen door de hoofdschakelaar de volledige stroom van zonnepanelen + hoofdzekering gaan lopen. (via een andere fase-aansluiting dan waar de zonnepanelen op terugleveren) Dus zelfs die loopt risico om overbelast te raken.
Dit lees ik nu op internet :
Ik citeer
Een hoofdschakelaar van 40 Ampere in een groepenkast is ruim voldoende als deze achter een 1-fase hoofdaansluiting met een capaciteit van 1x 25 of 1x 35 Ampere of bij een 3-fase hoofdaansluiting van 3x 25 Ampere van de netbeerder zijn aangesloten.

Einde citaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenePetty
Ik wil nog even op de voorgaande problemen terug komen. De problemen zijn door de installateur allemaal opgelost. Er zijn andere micro omvormers onder de panelen gekomen. De bevestigings rails zijn allemaal vereffend. Er zijn zelfs nieuwe AC kabels aangelegd van 4 mm2. Dus een pluim voor de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
BrainCrash schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:03:
[...]

Hier is nog informatie van Liander dus Brain kom met goede informatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3e0GhlLVqQKeh-IC7Qsh3RtUu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YhwiVuLPUGzk6ycq2zjhkh4e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
RenePetty schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:17:
[...]
Dit lees ik nu op internet :
Ik citeer
Een hoofdschakelaar van 40 Ampere in een groepenkast is ruim voldoende als deze achter een 1-fase hoofdaansluiting met een capaciteit van 1x 25 of 1x 35 Ampere of bij een 3-fase hoofdaansluiting van 3x 25 Ampere van de netbeerder zijn aangesloten.

Einde citaat
Ja, dat klopt, als je het hebt over een normaal aangesloten 1-fase schakelaar op een 1 fase hoofdaansluiting,
of als het gaat over een 3-fase schakelaar op een 3-fase hoofdaansluiting.

Maar niet nu in jouw situatie met doorgekoppelde fases.
Dan kan de 16A teruggeleverde stroom op één van de ‘fases’, plus de 35A uit het net, beiden opgeteld verbruikt worden op een van de andere twee fase-aansluitingen van de hoofdschakelaar, waardoor door dat deel van de schakelaar 51A kan gaan lopen. En daar is ie niet voor geschikt.

Maar goed, ik was even terug aan het lezen, en dit probleem wat ik hier benoemde is ook al door minstens een stuk of drie andere mensen hier eerder benoemd.

Ik noem daarbij meteen nog even twee aanvullende problemen:

- Je hebt 2x2000W omvormers aangesloten op 1x16A automaat. Beetje krapjes eigenlijk.

- Je schrijft dat de kast voorbereid is voor de aankomende 3-fase aansluiting… Maar: dan heeft die kookgroep daar niks meer te zoeken!!
Die hoort niet thuis in een 3-fase kast.
Dus vreemd dat die installateur wel initieel er een kookgroep ingezet heeft, en niet meteen een volwaardige 3-fase groep. (en dan tijdelijk overbrugd voor 1-fase gebruik of zo)
Gaat ie die straks dan vervangen? Dat moet dan wel namelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
RenePetty schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:32:
[...]
Hier is nog informatie van Liander dus Brain kom met goede informatie.
Euhm.. Ik zie niet helemaal het verband tussen mijn verhaal en die screenshot van de netbeheerder.

Waar doel je precies op met die informatie? Want ik heb het vermoeden dat je het op dit punt wellicht nog niet helemaal goed begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
BrainCrash schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:41:
[...]

Euhm.. Ik zie niet helemaal het verband tussen mijn verhaal en die screenshot van de netbeheerder.

Waar doel je precies op met die informatie? Want ik heb het vermoeden dat je het op dit punt wellicht nog niet helemaal goed begrijpt.
Dat een 4 polige hoofdschakelaar van 40 Ampere ruim voldoende zelfs voor elektrisch opladen en 30 zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04 22:13
Betreft de micro omvormers: Als de fabrikant niet vertegenwoordigd is in Europa is degene die importeert aansprakelijk bij schade. De vraag is of dat een fijn idee is bij een (neem ik even aan) klein bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
RenePetty schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:50:
[...]
Dat een 4 polige hoofdschakelaar van 40 Ampere ruim voldoende zelfs voor elektrisch opladen en 30 zonnepanelen.
Ja, maar nogmaals:
Dat is in geval van een standaard installatie.

Wat heeft dat te maken met jouw huidige installatie die nu dus *niet* deugdelijk is, zoals ook al door meerdere andere mensen aangekaart?

Welk punt probeer je nu te maken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
BrainCrash schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:54:
[...]

Ja, maar nogmaals:
Dat is in geval van een standaard installatie.

Wat heeft dat te maken met jouw huidige installatie die nu dus *niet* deugdelijk is, zoals ook al door meerdere andere mensen aangekaart?

Welk punt probeer je nu te maken dan?
Lees dan even terug jou stukjes dat je schrijft dat de hoofdschakelaar van 40 Ampere kan verbranden met mijn 10 paneeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
*snip

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 11-05-2024 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
zo reageren is niet oké

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 11-05-2024 07:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
*snip

Waarom kom je hier eigenlijk aan ons allemaal vragen stellen als je het blijkbaar zelf allemaal zo goed weet?

Er zijn hier minstens drie, vier andere mensen die al eerder precies hetzelfde gezegd hebben als ik. (lees maar even terug)

Maar jij, met je beperkte kennis hierover (je eigen woorden),
vind dat wij het allemaal verkeerd hebben en komt aanzetten met wat random internet quotes die hier helemaal niet van toepassing zijn, en wat jip-en-janneke samenvattinkjes van de netbeheerder die totaal geen technische achtergrondinfo geven. (en wederom ook niet van toepassing zijn op jouw huidige constructie).

Je weet toch dat we jou hier allemaal zo goed mogelijk proberen te helpen en van advies voorzien, en dat doen we allemaal nog gratis ook nog!
Als je dat niet waardeert kun je beter geen vragen komen stellen.

Groet, BrainCrash.
(Elektrotechnisch ingenieur.)

[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 11-05-2024 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Laten we het gezellig houden. Als je het idee hebt dat je reacties niet gewaardeerd worden heb je altijd de optie om niet meer (verder) te reageren. En als je het niet eens bent met een reactie reageer je respectvol op de inhoud en niet op de persoon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
RenePetty schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:50:
[...]

Wanneer je het ding aansluit op 3x25A is er niets aan de hand, maar je hebt geen 3x25A.

Nu op 1 fase is er wel degelijk een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
Xander schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Wanneer je het ding aansluit op 3x25A is er niets aan de hand, maar je hebt geen 3x25A.

Nu op 1 fase is er wel degelijk een risico.
Bedankt Xander voor je deskundig advies. De groepenkast wordt overgezet naar 3 fase, wacht tijd is 2 maanden. Dan zit er een aardlek van 63 Ampere in de fase waarop de PV binnen komt. Dan denk ik dat mijn meterkast nu geschikt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 23:51
RenePetty schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:51:
[...]

Bedankt Sander voor je deskundig advies. De groepenkast wordt overgezet naar 3 fase, wacht tijd is 2 maanden. Dan zit er een aardlek van 63 Ampere in de fase waarop de PV binnen komt. Dan denk ik dat mijn meterkast nu geschikt is
A) Het probleem van meer dan 40 A is een vrij theoretisch risico. Er moeten namelijk meerdere automaten volledig of zelfs overbelast worden om in totaal over de 40A heen te kunnen gaan. Er ontstaan bij 40.5 A ook niet direct problemen, maar goed netjes is het niet.

B) 63 A aardlekschakelaar is waarschijnlijk niet afdoende, althans ik neem aan dat je meer dan 1 aardlekschakelaar hebt in de kast? Maar goed het is een vrij theoretisch risico zoals bij A) benoemd, zolang jij niet de hele tuin vol zet met terras heaters en een jacuzzi is de kans dat het mis gaat veel kleiner dan dat je de loterij wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 19:02
DjVe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:29:
Correct. Volgens NEN1010 2015 A1 2020 hoofdstuk 712, moeten alle metalen onderdelen van de PV installatie vereffend worden.

Qua werking zal het ontbreken weinig uit maken, want ik verwacht dat de Deyer micro's gebruik maken van een HF transformator (net als Enphase), waarmee AC en DC galvanisch van elkaar gescheiden zijn. In dat geval is er geen isolatiebewaking op de omvormer nodig en is vereffening van het veld niet nodig. Echter is het wel wenselijk om statisch opgebouwde spanning af te voeren. Toch vervelend als je op het dak een tik krijgt en daarom van het dak valt.
Bijzonder. Ik heb zelf volgens het boekje van solar bouwmarkt gewerkt en daarin staat apart aardedraad vanaf de meterkast en dan een aardedraad tussen elk railsgebied van een zonnepaneel. En dus niet daadwerkelijk ALLE rails.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

duderuud

Sliden is koel

Het zal wel aan mij liggen hoor maar hoe staat het met de rechtsbijstand? Meerdere Tweakers geven aan dat je het uit handen moet geven aan de rechtsbijstand (waar ik het volledig mee eens ben) maar er blijven technische vragen komen...

Mis ik iets?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenePetty
duderuud schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:53:
Het zal wel aan mij liggen hoor maar hoe staat het met de rechtsbijstand? Meerdere Tweakers geven aan dat je het uit handen moet geven aan de rechtsbijstand (waar ik het volledig mee eens ben) maar er blijven technische vragen komen...

Mis ik iets?
Even terug lezen , 11 mei om 00:24 uur , daar staat dat alles is goed gekomen.!!!!!. Dat klopt dus het ligt aan jou ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RenePetty op 11-05-2024 13:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:33

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

RenePetty schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:24:
Ik wil nog even op de voorgaande problemen terug komen. De problemen zijn door de installateur allemaal opgelost. Er zijn andere micro omvormers onder de panelen gekomen. De bevestigings rails zijn allemaal vereffend. Er zijn zelfs nieuwe AC kabels aangelegd van 4 mm2. Dus een pluim voor de installateur.
Bij mij zou het vertrouwen, gezien hoe e.e.a. eerst is geïnstalleerd al op het diepte punt hebben gezeten. I.c.m. de communicatie van hun kant had ik deze partij nooit meer op mijn erf willen hebben. Ik zou dan ook een extra partij de installatie uitvoerig laten checken, maar dat is mijn mening.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
master_viper schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Bij mij zou het vertrouwen, gezien hoe e.e.a. eerst is geïnstalleerd al op het diepte punt hebben gezeten. I.c.m. de communicatie van hun kant had ik deze partij nooit meer op mijn erf willen hebben. Ik zou dan ook een extra partij de installatie uitvoerig laten checken, maar dat is mijn mening.
Soms helaas, soms terecht, moet je de partij de gelegenheid geven het goed op te lossen. Dus die keuze heb je in die zin niet als zij daarmee instemmen. Een keuring/controle nadien, dat kan natuurlijk geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:47

DjVe

Hatsaflats!

BabyRattle schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Bijzonder. Ik heb zelf volgens het boekje van solar bouwmarkt gewerkt en daarin staat apart aardedraad vanaf de meterkast en dan een aardedraad tussen elk railsgebied van een zonnepaneel. En dus niet daadwerkelijk ALLE rails.
Alle metalen onderdelen in de nabijheid van een PV systeem moeten worden vereffend. Dus normaliter dus alle rails, tenzij je onderconstructie zelf zorgt voor een totale vereffening van het systeem (vaak met stringringetjes die door de eerste laag van het aluminium gaan van je panelen). Dat doe je om twee redenen:

- Je krijgt geen optater op het dak (statische energie).
- de isolatiebewaking van je omvomer werkt anders niet (fatsoenlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenePetty
Zebby schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:42:
[...]

Soms helaas, soms terecht, moet je de partij de gelegenheid geven het goed op te lossen. Dus die keuze heb je in die zin niet als zij daarmee instemmen. Een keuring/controle nadien, dat kan natuurlijk geen kwaad.
Ze hebben het keurig gedaan, het was net of het een ander bedrijf was, die het aan kwam leggen. Ook de kundigheid en de materiaal keuze was goed.
Je ziet het zo of het pruts werk is of niet. Keuring lijkt mij zelf niet nodig. Er zijn maar weinig mensen die de installatie laten keuren. Ze waren denk ik al genoeg geschrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:09
@RenePetty Ik ben toch wel benieuwd naar de voor-en-na-foto's...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:33

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

RenePetty schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Ze hebben het keurig gedaan, het was net of het een ander bedrijf was, die het aan kwam leggen. Ook de kundigheid en de materiaal keuze was goed.
Je ziet het zo of het pruts werk is of niet. Keuring lijkt mij zelf niet nodig. Er zijn maar weinig mensen die de installatie laten keuren. Ze waren denk ik al genoeg geschrokken.
Ik blijf het moeilijk om te geloven dat je de order situatie, waar echt bijna alles verkeerd ging, naar een goede situatie bent gegaan. Dan rijst bij mij bijzonder erg de vraag, waarom niet gelijk. Dus de installateur plaatst een gevaarlijk pv opstelling, krijgt ietwat op zn flikker en kan dan ineens alles goed doen. Sorry, gaat er bij mij echt niet in.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
BrainCrash schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 00:34:
[...]

Ja, dat klopt, als je het hebt over een normaal aangesloten 1-fase schakelaar op een 1 fase hoofdaansluiting,
of als het gaat over een 3-fase schakelaar op een 3-fase hoofdaansluiting.

Maar niet nu in jouw situatie met doorgekoppelde fases.
Dan kan de 16A teruggeleverde stroom op één van de ‘fases’, plus de 35A uit het net, beiden opgeteld verbruikt worden op een van de andere twee fase-aansluitingen van de hoofdschakelaar, waardoor door dat deel van de schakelaar 51A kan gaan lopen. En daar is ie niet voor geschikt.

Maar goed, ik was even terug aan het lezen, en dit probleem wat ik hier benoemde is ook al door minstens een stuk of drie andere mensen hier eerder benoemd.

Ik noem daarbij meteen nog even twee aanvullende problemen:

- Je hebt 2x2000W omvormers aangesloten op 1x16A automaat. Beetje krapjes eigenlijk.

- Je schrijft dat de kast voorbereid is voor de aankomende 3-fase aansluiting… Maar: dan heeft die kookgroep daar niks meer te zoeken!!
Die hoort niet thuis in een 3-fase kast.
Dus vreemd dat die installateur wel initieel er een kookgroep ingezet heeft, en niet meteen een volwaardige 3-fase groep. (en dan tijdelijk overbrugd voor 1-fase gebruik of zo)
Citaat”
Einde citaat”

Kook groep hoeft helemaal niet vervangen te worden. Zat op een pirilex op 1 fase in een voorbereide kast voor 3 fase. Leander heeft gisteren de 1 fase kast overgezet op 3 fase. En wat denk je alles werkt. :) :) . En wat bedoel je met “of zo” ??

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenePetty
BrainCrash schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:37:
[...]

Vraag:

Indien dat laatste:

[...]
De installatie is opnieuw aangelegd met 2 kabels van 4 mm2 laatste 2 meter aan elkaar gekoppeld. De installatie werkt perfect panelen van 440 WP. Zie de opbrengst panelen bij een niet voledig zonnige dag. En kijk naar de net spanning op fase 1 waar de PV op binnen komt %. Deze fase is voorzien van een 63 ampere aardlek en de PV invoer is met 25 Ampere afgezekerd. Kijk ook naar De spanning op de micro omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VUjrnfJjyv6XANSQsnydLh0onk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hym8gaON6TSz5lPkwyJceio8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3nORmAbVsrDN2_yFrt1cwLpbZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrJUtj3BHPijjdxEPFeN8v3v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mniAFTZR6xnTXByAtjP0pT8Azs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I06XA2DAa4AVsZjwFxLQn8UB.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 Laatste