Jeez, het wordt steeds erger...RenePetty schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:20:
10 Jingo panelen met 3 x Sun2000gs3 met een nominaal uitgangs vermogen van 2000 wat.
Nu zijn er AC kabels gebruikt met een lengte van 20 meter en een dikte van 1,5 mm2 .
Dus je hebt 10 x 440Wp panelen op je dak liggen, aangesloten met 3 stuks 2000W Deye micro-omvormers,
en dat geheel van 4400Wp panelen is aangesloten met 1.5mm2 kabel van 20m lang op een één fase groep?
Vraag:
(kan het antwoord al wel raden, maar toch voor de zekerheid, vanwege alle onduidelijkheid en incomplete informatie)
--- Liggen er 3 van dergelijk individuele kabels van 20m van de meterkast naar het dak, eentje voor elke micro-omvormer?
--- Of ligt er één kabel van 20m lang, 1.5mm2, die ergens bij de omvormers gesplitst wordt, en waar de gehele 4400Wp installatie op aangesloten is?
Indien dat laatste:
dat is echt not-done, en mag op het lijstje van prutswerk ter vervanging.
Bij een paneelvermogen van 4400Wp heb je een AC stroom van circa 19A, en dat levert (als ik ff snel een random kabel-calculator website erbij neem), een AC spanningsverlies op de kabels op van circa 9V
(let op dat je moet rekenen met 40m aderlengte... 20m heen, en 20m terug).
9V spanningsval is echt serieus significant. Dat geeft een hele grote kans op uitvalproblemen in de zomer.
Bovendien is het dus ook op het randje (of er overheen) om deze hele installatie achter een 16A zekering te zetten.
Ik ben inmiddels toch nog wel meer benieuwd geworden naar mijn vorige vraag waar ik nog geen antwoord of reactie op gezien heb.. zeker aangezien wij hier nu maar nog zo'n klein stukje informatie gekregen hebben:
BrainCrash schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:23:
@RenePetty
Maar eigenlijk ben ik nu wel HEEL benieuwd naar hoe de rest van je installatie eruit ziet… (en de andere mensen hier ook wel denk ik).
Kun je eens wat meer fotos delen van de installatie? Zowel detailfotos van andere delen van de installatie, als wat overview fotos.. Ben zeer benieuwd!
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!